Permalänk
Medlem
Skrivet av anon310926:

Är det någon här som har en Wilfa WSPL-3B? (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5576998).

Luktar värmeplattan på er maskin konstigt? Någon form av kemisk lukt.

Jag lämnade tillbaka min första bryggare då jag trodde det var något fel på den, hade den hemma i en vecka men lukten försvann inte. Ersättningsmaskinen luktade dock likadant, och efter en månads dagligt bryggande har den ännu inte försvunnit.

Ping @näbbdjuret.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kratos:

Ber om ursäkt om detta inte är rätt tråd för detta, men känns som man skulle kunna få ett svar här bland andra kaffeintresserade

Har kikat på några manuella kvarnar och fastnat för 1zpresso JX-Pro (https://1zpresso.coffee/product/jxpro/) och ville höra om någon har beställt därifrån tidigare och har någon uppfattning om hur många extra avgifter det blir på beställningen?
Tillverkaren håller till i Taiwan om det spelar in.

Om någon är nyfiken och letar efter samma info:
Jag beställde kvarnen till slut och fick hem den efter 5 dagar. Den fraktades med FedEx så de sköter tull och moms åt dig och skickar sedan en faktura till dig där det tillkommer en administrationsavgift för att de hanterat det åt dig. Jag betalade 1442 kr (169 dollar) för kvarn + frakt och tull/moms + administrationsavgift gick på 229 kr. Sammanlagt blev det alltså 1671 kr vilket var mindre än vad jag hade förväntat mig så jag är väldigt nöjd.

Permalänk

Har inga riktiga favoriter längre utan jag roterar mellan olika mörkrostar på rea. De som sticker ut lite är

Löfbergs Kharisma är överraskande bra eftersom de inte har bra kaffe i övrigt. Har en lite egen arom.
Cafego 1500 volcanic blend. Verkar vara deras värsting, den gröna skånerosten var inget märkvärdigt men den här har en lite egen smak
Zoega Maria Zoega, har oxå lite egen arom som kommer fram ibland, vanliga skånerosten känns rätt ordinär numer. Har ingen riktig favorit bland zoega längre. Mollbergs är bra men det är inte i min smak.
Classic här känns det hugget som stucket mellan fransk/festivita/wanayama, alla duger imho. Deras Reko är väldigt bra men för dyrt.

Gevalia har jag inte druckit på länge.

Jag brygger fn för hand med en vattenkokare i glas och metall där jag häller på lite som får dra nån minut innan jag sen häller på resten av vattnet. Jag försluter ovanför med en tallrik på filtret.

Nån som har några bra tricks för handbryggning?

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm