Virtual Warfighter till Vive - överraskande realistisk FPS i VR

Permalänk
Medlem

Virtual Warfighter till Vive - överraskande realistisk FPS i VR

Fick äntligen en heldag att leka med min Vive och passade på att spela Virtual Warfighter för första gången. Jag har hört talas om spelet rätt länge nu, och läst en del inlägg bland annat här på SC, men inte haft tiden att ens prova förrän nu

Till och börja med, WOW va häftigt!

Jag har från början hoppats på att det ska bli en helt ny upplevelse att spela ett CS-liknande spel i VR, men att det skulle va såhär ballt hade jag inte räknat med! Grafiken, rörelseschemat, fysiken, hanteringen av vapnen känns verkligen spot-on! Detta är riktig VR, helt klart den bästa upplevelsen med min Vive hitintills!

Startade igång spelet mitt på dagen och hittade inga rullande servrar, så jag hostade en egen. Missade först att man var tvungen att öppna två UDP-portar för att göra den egna servern synlig, men det var lätt fixat via routerns admin-panel. Det tog kanske en kvart men till slut började det dyka upp folk. Slutade med att vi var fyra pers och j*klar vilket röj det blev Tempot blir ju helt galet när man hela tiden får springa runt, huka sig, skjuta, ladda om, gömma sig bakom väggar, kontainrar och annat för att inte bli skjuten. Helt svettig efter bara några minuter!

Upplevde inga som helst problem med uppkopplingen eller pingen mot nån av dom som spelade med mig, det flöt på bra utan fördröjning eller så trots att det pratas om att utvecklarna ska byta nätverks-SDK då de upplever lagg mot vissa utländska spelare. Hann bara lira mot dom andra tre killarna (varav en va nån kines) i kanske en halvtimme, men ska fortsätta nöta ikväll. Jag är helt såld haha! Det är ju visserligen än så länge en early-access titel, men redan nu fullt spelbar. Kan lätt spendera timmar så länge man har motståndare att köra mot.

Om vi börjar med grafiken, så finns än så länge en karta tillgänglig men den är riktigt bra utformad och med en hel del detaljer. Ett inhängnat område med en hangar, kontainrar, ett hus, tågvagnar och många krypins och några större öppna ytor. Spelar-modellerna är grymt bra detaljerade med högupplösta texturer, realtidsskuggor mm och spelarna rör sig och går mycket verklighetstroget. Hittade egentligen inga störande grafiska buggar alls så länge jag spelade.

I settings-menyn innan man startar eller joinar en server så finns flera grafik-inställningar såsom inbyggd SuperSampling upp till x2.0 och AA (Antialiasing) från 0 till x8. Med mitt system, en i7 4790k@4,6Ghz 16Gb RAM och 980Ti @1506Mhz kunde jag utan problem lira med SS 2.0 och AA x8, utan tappade frames - riktigt imponerande prestanda! Afterburner visade att grafikkortet ofta va uppe i 80-90% usage men egentligen aldrig maxat vad jag kunde se. Processorn belastades aldrig mer än 40-45 procent. Det är en stor skillnad på att köra SuperSampling i 2x jämfört med 1x. Allt blir så mycket skarpare och klarare på avstånd, men även utan SS så ser det riktigt snyggt ut.

Ljudet i spelet är bra, är man lyhörd så hör man när spelare klampar in bakifrån runt ett hörn, och vapenljudet känns rätt äkta. Kanske att granatsmällar kunde få lite högre volym, men egentligen inget att klaga på även om det finns utrymme för förbättringar. Väntar med spänning på att VOIP läggs till i kommande uppdateringar så att man kan kommunicera med spelarna!

När det gäller vapnen så finns än så länge tre stycken tillgängliga från start. En pistol, en rifle med magasin till båda, och handgranat. Sjukt bra detaljerade är dom, och hanteringen känns helt klart verklighetstrogen när man manuellt får trycka in nya magasin, ladda osv. Jag har aldrig gått lumpen eller egentligen ens hanterat tyngre vapen i verkligheten mer än en AK47 och M16 på en skjutbana i Vietnam, men verklighetskänslan i spelet infinner sig direkt när man får manuellt ta ut och fylla på med nytt magasin och sedan ladda om. Det tillför också lite extra stress och såndär skön panik-känsla i stridens hetta att behöva ladda om manuellt. Hur coolt som helst!

Det går att hålla ett vapen i varsin hand, men då kan man inte använda touch-paden för förflyttning. Enklast är att bara köra ett vapen i taget och hålla de andra i hölstret (ett sk inventory-system) som sitter klistrat framför din mage, så att säga. Det går enkelt att ta ut och stoppa tillbaka vapen och magasin i hölstret, och efter någon kvart får man in vanan och gör det nästan utan att behöva tänka.

Man förflyttar sig som sagt med touch-paden på Vive-kontrollerna, samtidigt som man vrider huvudet dit man vill gå, och jag upplevde absolut ingen yrsel eller illamående. Det funkade över förväntan faktiskt, och även om det i början kan det kännas ovant, så vänjer man sig använda touchpaden väldigt fort. Maxhastigheten är bra och det känns aldrig som att man flyger eller svävar fram som i vissa andra spel jag testat.

Det går även att förflytta sig med fötterna (room-scale) inom chaperone-gränserna såklart, perfekt om man står vid en dörröppning och vill leana sig ut eller smyga sig på någon runt ett hörn. Det finns även ett inbyggt och unikt "tunnelseende-system" som man kan slå på i Settings-menyn, där FOV:en automatiskt minskar till valfri storlek medan man rör sig framåt/bakåt. Detta ska tydligen förhindra eventuell yrsel/illamående, men eftersom jag inte lider av detta så behövde jag inte ha den inställningen påslagen.

Blir man skjuten och dör så får man se sig själv i en sorts tredje-person-vy medan allt blir svartvitt i några sekunder, en häftig detalj faktiskt som inte tar bort VR-känslan alls. Sedan spawnar man om slumpmässigt någonstans på kartan. Man kan när som helst trycka på knappen högst upp på vänstra kontrollen för att få fram en svävande meny som visar hur många man är som spelar, kills, deaths osv.

Bland det häftigaste i spelet är också fysiken, som är i toppklass. Spelarna dör "snyggt", och inte bara faller platt. Släng iväg ett magasin eller ett vapen och den flyger och landar realistiskt. Man kan kasta ett magasin från sin inventory till sin medspelare om han har slut på skott. Kasta magasinet mot honom, antingen så tar han det i luften eller plockar från golvet och trycker in det i sitt vapen. Häftig idé och blir förmodligen väldigt användbart när ett co-op läge läggs till.

Ja, jag skulle kunna fortsätta i all evighet med mina första intryck, men sammanfattningsvis så är jag sjukt imponerad över Virtual Warfighter! Helt klart det roligaste och mest verklighetstrogna jag testat på på Vive, och lätt värt slantarna på Steam!

Det kommer förmodlien också bara bli bättre med tiden när nya vapen, funktioner såsom VoIP och framförallt nya kartor läggs till. Utvecklarna är aktiva och tydligen på gång med en massa nytt godis i spelet, så jag tror stenhårt på detta lir. Helt klart ett måste till alla med Vive - och då har jag ändå hunnit testa rätt mycket sen jag fick min Vive i april!

Vilka här har hunnit köra Virtual Warfighter hitintills? Vore kul och höra era kommentarer och synpunkter också!

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Låter bra, tänkte testa när jag lyckats skapa mig en större yta.

Ev. kommer Onward passa mig bättre då jag är mer av en Arma-spelare än CS-spelare, får bli båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Låter bra, tänkte testa när jag lyckats skapa mig en större yta.

Ev. kommer Onward passa mig bättre då jag är mer av en Arma-spelare än CS-spelare, får bli båda.

En stor yta behövs egentligen inte, då du förflyttar dig med touchpaden, men om du vill kunna smyga runt hörn eller leana runt ett hörn så kan 2x2 meter vara bra att ha fritt, speciellt om du vill kasta granater utan att slå i något i rummet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Har 2.1x1.8 just nu vilket iof. gör det mesta spelbart men att mer eller mindre konstant se min fågelbur tar bort lite av glädjen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Har 2.1x1.8 just nu vilket iof. gör det mesta spelbart men att mer eller mindre konstant se min fågelbur tar bort lite av glädjen..

Har själv ca 2,7x2,2 meter fritt utrymme som jag mappat till roomscale, och vet vad du menar. Du kan iofsig dölja "fågelburen" chaperone i SteamVR inställningarna och bara se linjerna i golvet, men det kan bli lite farligt om man börjar vifta runt och har möbler i närheten

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Mattecoach

Tack för recensionen!

För övrigt låter det som att du har någon slags koppling till utvecklarna av spelet i din text...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Tack för recensionen!

För övrigt låter det som att du har någon slags koppling till utvecklarna av spelet i din text...

Recension vet jag inte om det är, utan mer ett första intryck då jag anser att sådana spel är värda att lyftas fram då dom ger VR det där lilla extra. Alla älskar ju counterstrike, och tänk ett hundraprocentigt CS-spel i VR, vore väl drömmen!

Jasså? Lika mycket koppling som alla vi andra har här på Sweclockers. Utvecklaren/utvecklarna är svensk(a). Det är det enda jag vet och det nöjer jag mig med. Hade lika gärna kunnat va ryssar som gjorde spelet, hade inte gjort någon skillnad. Men sen tycker jag faktiskt att det är kul att svenska utvecklare börjar visa sig på VR-marknaden, vare sig spelen kostar pengar eller är gratis.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Avstängd

Ny update på G

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

När är det dags för release? Har ni fixat så man slipper gaze-styrning?

Permalänk
Avstängd

Vi hoppas på fredag om inget dyker upp. Det är redan ute i produktion, Klicka ur Est.heading i settings

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som känner för att lira? har aldrig stött på någon i spelet än

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Avstängd

Ni är bara drygt tusen i världen som äger det Men vi jobbar på att ni ska bli fler
Men säg till så ställer jag upp

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehallq:

Någon som känner för att lira? har aldrig stött på någon i spelet än

Många youtubare som streamade igår så kan få upp spelarantalet en del, in och spela med er!

https://www.youtube.com/results?sp=CAI%253D&q=virtual+warfigh...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Många youtubare som streamade igår så kan få upp spelarantalet en del, in och spela med er!

https://www.youtube.com/results?sp=CAI%253D&q=virtual+warfigh...

Härligt, jag får nog tid ikväll (Btw, jag som är Erik med minion i Disqus). Men ska griljera en skinka, fritera en annan och sen så

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Steam är igång så jag fick igång kartan i alla fall. Lyckades inte få loss magasinspärren med touchen får testa Viven framöver. Rörelseschemat kändes okay dock fick jag inte till den där funktionen titta på kanten du vill över.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Hej, vi måste få ut tutorial för Touch, samt vi kommer nog ändra en del på touches kontrollschema, men den virtuella knappsatsen på Touch har vi valt att implementera så att du trycker i den rikrningen den virtuella knappen är, tex höger för att släppa magasinet, sedan trycker du ned spaken för att slutföra kommandot. Vänster är för att släppa slutsstycket om det är låst i bakläge, samt neråt för att ändra eldläge (semi, auto). Du kan även greppa frontgreppet genom att hovra över det (du känner att det vibrerar) sedan trycka och hålla avtryckaren, du får idag ingen feedback att du håller i greppet så detta måste vi fixa, men så länge du håller handen inom 2 decimeter och håller avtryckaren nedtryckt kommer du hålla i frontgreppet, detta reducerar rekylen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testade med Vive och där gick det få de mesta att fungera. Stör mig på att man inte kan ta upp vapen man tappar när man på något sätt missar fickan. Aktiverar jag inte touch för Vive gamepad så kan jag inte förflytta mig om jag håller vapen i båda händerna?

De där med att titta på en kant för att kunna häva sig upp verkar inte fungera heller? Jag får high lighten men sen kommer jag inte upp i alla fall.

Sen vore de trevligt med något sätt att lyckas byta magasin liggandes också.

Rörelseschemat fungerar vore intressant att kunna avaktivera gaze bara. Kör med komfort längst till vänster inte minsta tillstymmelse till yrsel. Sen att kunna hoppa vore ju intressant också.

Finns det någon tidsplan för att implementera AI?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Låter som du har felkalibrerat SteamVR, om det är rätt kalibrerat så ska ditt golv i rummet synca med golvet i spelet och du kan plocka upp saker.

Med vive måste du ha både Touch Move och Touch center i klickat för att kunna röra dig med dubbla vapen, med rift funkar det out of the box. Touch center gör så att varje gång du nuddar padden så utgår den därifrån som centrum, detta betyder att du kan använda den virtuella knappsatsen för att styra de olika funktionerna och samtidigt gå. Mao dual wield. Ska fixa en tutorial för både Rift och Vives kontrollachema när vi är tillbaka från julfirandet.

Du ska trycka med trigger när du har kontrollen inne i highlighten, jag har inte märkt några problem med detta, ska undersöka.

Yepp, ska fundera på hur vi kan fixa det, jag hamnade själv i en eldstrid där jag tog skydd på rälsen med plattformen som skydd, detta gjorde att magasinen hamnade i marken, inte optimal, ska brainstorma lite med min kollega om en lösning på detta.

Hur menar du med gaze? Du kan klicka ur Estimated heading i menyn och då siktar du med den kontrollen du går med. Nackdelen med detta är att det blir svårare att gå och ladda om samtidigt eftersom du kommer ändra riktningen med den handen du laddar om med. Hoppa är ju inte ofta man gör i krig, allså rent hopp som i klassiska fps som Quake. Vi är ju mer i samma stil som Rainbow Six Ravenshield eller Ghost recon 1 där kunde man heller inte hoppa, men vi kommer införa fler ställen där man kan häva sig upp, samt vi har framtida plan på att man ska kunna klättra i stegar och dylikt.

Vi funderar på AI då spelarbasem än så länge är så liten, men det är ett rätt stort projekt om man vill ha det bra. Så det dröjer nog ett tag, först lite vapen. Har du sett får lilla teaser för nästa Update som vi släpper snart?

https://youtu.be/wtG3GukC2kA

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

prone positionen var klockren så jag tror golvet är kalibrerat rätt. Men jag vispar bara runt vapnen när jag försöker greppa dem på golvet.

Kanske svårt få trackingen att fatta att du är liggande och få magasinen att följa din kropp i stället för att gå ner i backen. Knappast någon vinnande taktik i multiplayer att lägga sig prone dock.

Apropå gaze funderade på att kunna rotera enbart genom att rotera kroppen. så ingen gaze vare sig med handkontroll eller headset hade vart intressant att testa. Så man kan fortsätta i en viss riktning men kolla runt utan att riktningen förändras.

Hoppa är väl inte väsentligt men kanske lite smidigare för att ta sig över hinder? Får se om jag får till de där med ledge men jag försökte med triggers och allt möjligt tyckte jag.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Ah okej, det där är ett känt problem som vi måste fundera ut en bra lösning på, vad som händer är att vapnet försöker återuppta sin förbestämnda position relativt handkontrollen men golvet är i vägen och Physx ballar ur, måste fundera ut en bra lösning för detta. Undrar tiden håll kontrollen på ett sätt som gör att pipan inte går i marken när du tar upp vapnet tex håll den så pipan hamnar längs golvet när du tar upp den. Det där är ju inte så snappy så måste definitivt fixa en lösning för det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Vi börjar närma oss en release av nästa update, hittade några grejer vi måste lösa först. Hör är några filmer från youtubers som var med och testade i vår stängda beta igår

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trodde att anledningen till att man hade en vr serverbrowser på det sättet dvs i en barack för att man när banan var färdigladdad bara steg ut i den från baracken.

Blev lite förvånad att så inte var fallet, vad e då meningen med en VR serverbrowser på det sättet.

Bara sett youtube klipp så har inte spelat det.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd

Det är för att den där fraktcontainern var en av de första modellerna vi inhandlade så det är bara en slump att lobbyn hamnade där. När vi får mer vapen etc måste vi skaffa en större. Funderar på en skjutbana eller så

Visa signatur
Permalänk
Medlem

men du förstår vad jag menar? typ även om man var på en skjutbana å man står framför datorn å bläddrar efter servrar så hade det varit ball att gå igenom nån dörr ut i kartan som man ville lira på, spec när det e i VR. Kanske svårt att göra men hade varit så naturligt å häftigt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd

Jo hade ju varit lite coolt Men jag tror folk vill snabbt tillbaka i fighten efter de dött
DÅ får man även ha en lobby per bana vilket kan bli lite onödigt ur resurssynpunkt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Nästan en månad tog det men nu är nästa release klar, riktigt nöjd med hur Snipern blev får jag erkänna,

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd

Update 5 ute!

Vi behöver lite statister för att spela in en ny trailer. Bra lina med låg ping mot Stockholm är att föredra. Nyckel till spelet som belöning, någon som är sugen?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Lite dött här tycker jag grabbar!

Ny update idag

Vi har även påbörjat en kampanj för att locka fler spelare, första steget är en trailer, nästa att övertyga Steam om en Free weekend

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Singelplayer campaign/banor, bottar, skjutbana ... saker som kan underhålla folk innan servrarna kvittrar av liv?