Virtual Warfighter till Vive - överraskande realistisk FPS i VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Ny update ute, nyheter är bättre stöd för Rift (Men även positivt för Vive, då man kan styra hur man vill greppa saker helt custom). Vi har även stabiliserat fysiken, så nu är det riktigt snappy när man kolliderar med andra prylar i världen. Sedan som bonus vårt första Battle rifle samt ett nytt rödpunktsikte

https://www.youtube.com/watch?v=iTRTNWm9bFo

Ser riktigt coolt ut det här. Har spanat på det ett tag men hade varit trevligt med ett demo eller en rea så man hade kunnat testa lite innan. Hur går det med bottarna, är de på gång?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilrah:

Ser riktigt coolt ut det här. Har spanat på det ett tag men hade varit trevligt med ett demo eller en rea så man hade kunnat testa lite innan. Hur går det med bottarna, är de på gång?

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar! Yes, vi jobbar på med bottnarna parallellt med lite andra grejer som tex audio occlusion och propagation. Vårt mål är att släppa bottnarna I år. Vi tänker även släppa bottnarna som demo men när vet vi inte riktigt

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Några i vårt community som skapat en subreddit:

https://www.reddit.com/r/virtualwarfighter/

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Då är halloweenrean i full fart!

Våra bottar är på igående, här kan ni se en liten teaser där en bot patruilerar

Jobbar även med att fixa en Bullpup SMG

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

En liten mini teaser på de kommande bottarna Vi synkar nu NPC över nätverket, nästa steg är att de ska se och söka efter spelare

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Då kör vi höstrea! Just nu måste man joina discord för att hitta spelare. Men det är ett glatt gäng där

http://discordapp.com/invite/ztu5d9K

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

En av våra speltestare lade upp en film från vår kommande karta. Kommer nog bli fett med lite sniper avstånd!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Den nya kartan kommer längre och längre.. riktigt kul gameplay på en öppen karta

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har ni testat något med ProtubeVR?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

@oqvist: Inte vi men några av våra spelare.. Funkar bra,dock är våra vapen lite mer realistiskt skalade än vissa andra populära shooters så man måste ändra inställningarna på den

edit: har också en dialog med Bourin killen bakom den om att stödja den uppkommande SDKn

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Kan också poängtera det är preview kvalitet på ljuset för att spara tid, många iterationer av kartan nu när vi speltestar designen

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Det här med att påverka vapen är visst ett känsligt ämne. Vi testar att lägga till att vapnet rör sig när man går för att motverka att folk springer och skjuter (för realism och balans). Vart ett jäkla liv på reddit

Vi själva (och våra speltestare) tycker det blir mycket bättre gameplay av det

Visa signatur
Permalänk

Kanske är något man borde spana in då

Permalänk
Avstängd

@sorensen_robin: Spelarbasen är fortfarande låg, men vi jobbar på bottar som man kan plinka på medans man väntar på spelare. Tar lite tid då vi skriver dem från scratch.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Lite work in progress från spelet, håller på med nytt vapen i form av revolver

Finger IK när man tar gamla hylsorna är nice

Spänna släppa på hanen är rätt nice också (singel action vs double action). Om man kör double action kommer vapnet få en lite "prerecoil" pga det hårdare trycket på avtrycket.

Kvar att fixa är fysisk trumma och ca en miljon state buggar över nätverket

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köpte precis spelet
Väntar på Protube och ska skaffa en BT mic innan jag ger mig in i spelet.

Kunde inte låta bli att testa ändå. Stod i containern och testade vapnen plus kontrollerna. Funkade bäst med grip + toggle för greppen just nu. Hade problem med att hänga vapnet på kroppen utan dumpade det oftast på marken. Skulle vara bra om bubblorna ändrade färg när det är ok att släppa greppet. Eller att vapnet hängde sig själv på plats när man släpper det i luften som det skulle göra om det hänger i en sling. Praktiskt vid byte av vapen etc.

Saknar även en skjutbana som inte kräver att nån joinar för att spelas. Bra om den är realistisk med tavlor som visar poäng och träffbild.

Saknar också en quit knapp på datorn i containern för att avsluta spelet. Hade lite svårt med "interfejset" innan jag märkte att avtryckaren valde knappen efter att man fått upp poängbilden.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chksix:

Köpte precis spelet
Väntar på Protube och ska skaffa en BT mic innan jag ger mig in i spelet.

Kunde inte låta bli att testa ändå. Stod i containern och testade vapnen plus kontrollerna. Funkade bäst med grip + toggle för greppen just nu. Hade problem med att hänga vapnet på kroppen utan dumpade det oftast på marken. Skulle vara bra om bubblorna ändrade färg när det är ok att släppa greppet. Eller att vapnet hängde sig själv på plats när man släpper det i luften som det skulle göra om det hänger i en sling. Praktiskt vid byte av vapen etc.

Saknar även en skjutbana som inte kräver att nån joinar för att spelas. Bra om den är realistisk med tavlor som visar poäng och träffbild.

Saknar också en quit knapp på datorn i containern för att avsluta spelet. Hade lite svårt med "interfejset" innan jag märkte att avtryckaren valde knappen efter att man fått upp poängbilden.

Vad kul! Välkommen! Joina discord, glatt gäng där, discordapp.com/invite/ztu5d9K Också enda sättet hitta spelare just nu

Jo vi ska jobba om shadern för bubblorna, alternativt göra om de till riktiga modeller, så att ammon går i ett bälte och granaterna i granatbälte osv. Men det är greppet på vapnet som ska vara inom bubblan iaf när du släpper det. Det räcker inte att någon del är innanför, vi hade så innan men då irreterade sig folk på att vapnet ofta hamnade i bubblan istället för att de släppte vapnet till marken som de ville. Vi har funderat på om vi kan lista ut om användaren vill hänga vapnet eller kasta det, lite halvkrånglig logik och risk det blir fel och användaren blir irretarad så vi har inte tagit tag i det där ännu.

Yepp, och även en tutorial måste vi få till! Bottarna i nästa update borde dock vara hyffsat bra övningsubstitut tills tutorial/skjutbana finns.

Vi har fundeerat på att göra pointer meny av ingame menyn precis som menyn på laptopen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tackar för inviten till Discord
Man kanske kan lägga till en option i Settings för "Sling" som gör att vapnet hänger kvar. En riktig soldat lämnar aldrig sitt vapen utom armlängds avstånd

Har man protube eller annan hårdvaru-"stock" så är det extra viktigt.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Avstängd

@chksix: JO, men problemet är ju vi är lite mer sandbox än de andra spelen. Du kan ta upp vapen från marken osv som andra släppt. Men vi ska fundera på en lösning!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Då var det dags för ännu en update. Från vår steam store

Citat:

Hey guys, feast your eyes on another release of Virtual Warfighter!

This release doesn't have an overarching theme, and consists of some miscellaneous features. Below is a list of the larger features that have been implemented.

Sway & jolt
We felt that we wanted to reduce the effectiveness of shooting while moving artificially, so we added some sway to the weapon and a jolt with each footstep.

Sprint
It is now possible to sprint using the touchpad. We've also made some changes to movement, for example when holding weapon horizontally there is a speed penalty.

New map - Route 66
This version is a work-in-progress, which means that map design isn't fully set, and there is a lot of missing detail. We're excited to release our first fully custom map, which as a bonus has large open spaces for long range action.

New Weapon - PDW
Comes with a new nifty type of magazine, which is attached in a fully physical way.

New Impact effects
We have changed our impact effects and added sounds on impact. Adds a ton of immersion when being shot. We will also work on supression and incoming fire effects in upcoming updates.

Update to Unity 2017
Using the new mixed mode lighting improves visual quality greatly for baked light by adding specularity.

Otherwise most of our energy is directed towards creating the best possible AI system. The AI on a map is split into groups / fireteams and act according to known intel and orders from a "Director" AI. This design allows us to implement bots without preternatural knowledge, that can act together in basic ways, which leads to more dynamic, emergent gameplay. For example, the AI doesn't act on a players exact location unless it has visual line of sight of the player.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Om ni är sugna på lite actual gameplay från senaste patchen så lade en av våra speltestare upp en film igår från gårdagens omgång

Vi körde S&D, riktigt kul spelläge när man är några stycken på servern

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag gillar att titta på Rifle movie database efter goofs som skådisar gör eller annan rolig info om vapen på film. Även spel finns där, så lade in vårt spel

http://www.imfdb.org/wiki/Virtual_Warfighter

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Många VR-spel har dåliga tutorials, vi hade ingen alls Tänkte det skulle bli ändring på det, vad tycks?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Många VR-spel har dåliga tutorials, vi hade ingen alls Tänkte det skulle bli ändring på det, vad tycks?

https://www.youtube.com/watch?v=aBjM7HGmEU8

Lysande. Det är precis inom detta område VR glänser och många missar detta. Man blir mer frustrerad i VR när det inte fungerar. Har kört en del H3VR och den absolut största bristen i spelet (Förutom att det är tråkigt) är just att man måste kolla på youtube-videos för att veta hur man laddar om ett vapen.

Man kan också göra animationer av rörelser. Lysa upp eller markera knapparna på motionkontrollerna. Sen kan det ju kanske till och med vara en karaktär som berättar hur man ska göra..

Permalänk
Avstängd

@dblade: Tackar, detta är bara början, ska fixa en highlight shader som highlightar det objekt man ska interagera med.
Jag undrar om SteamVR stödjer att highlighta knappar på deras Rift/Vive model av kontrollerna, nice om det är inbyggt, skulle då kunna rendera en bild av kontrollen med rätt knappt highlightad och rendera till popup-fönstret

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Fortsätter med att polera spelet inför bot-releasen, nu har jag fixat så man kan mappa knapparna som man vill ha det själv. Man kan redan sedan tidigare konfigurera om man vill hålla in eller toggla för att greppa saker

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Fixat system för double hand grip för pistoler. Ser rätt bra ut, placeholder grip i filmen, ska fixa bättre grip

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Brorsan kämpar med AI och jag jobbar med polish under tiden , har fixat så tummen animeras med IK på samma sätt som avtryckaren,vad tycker ni är det en onödig detaljnivå?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Som ni ser ovan ser fingret lite roligt ut när hanen är i spänt läge. I verkligheten rör man handen lite nedåt, jag har nu skrivit ett ramverk runt det så man kan definiera alternativa hand posiitoner beroende på var fingret befinner sig. Gjorde hela skillnaden. haha, fyfan vad mycket tid jag lagt på detta, börjar bli som fish AI i Call of duty

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Testar lite med att återanvända koden för spänna hanen till sk trigger discipline för avtryckaren, fungerar bäst på Rift som har kapacitiv sensor på avtryckaren

Får se om detta återfinns i spelet, men kul man kan återanvända logik rakt av

Visa signatur