Virtual Warfighter till Vive - överraskande realistisk FPS i VR
Fick äntligen en heldag att leka med min Vive och passade på att spela Virtual Warfighter för första gången. Jag har hört talas om spelet rätt länge nu, och läst en del inlägg bland annat här på SC, men inte haft tiden att ens prova förrän nu
Till och börja med, WOW va häftigt!
Jag har från början hoppats på att det ska bli en helt ny upplevelse att spela ett CS-liknande spel i VR, men att det skulle va såhär ballt hade jag inte räknat med! Grafiken, rörelseschemat, fysiken, hanteringen av vapnen känns verkligen spot-on! Detta är riktig VR, helt klart den bästa upplevelsen med min Vive hitintills!
Startade igång spelet mitt på dagen och hittade inga rullande servrar, så jag hostade en egen. Missade först att man var tvungen att öppna två UDP-portar för att göra den egna servern synlig, men det var lätt fixat via routerns admin-panel. Det tog kanske en kvart men till slut började det dyka upp folk. Slutade med att vi var fyra pers och j*klar vilket röj det blev Tempot blir ju helt galet när man hela tiden får springa runt, huka sig, skjuta, ladda om, gömma sig bakom väggar, kontainrar och annat för att inte bli skjuten. Helt svettig efter bara några minuter!
Upplevde inga som helst problem med uppkopplingen eller pingen mot nån av dom som spelade med mig, det flöt på bra utan fördröjning eller så trots att det pratas om att utvecklarna ska byta nätverks-SDK då de upplever lagg mot vissa utländska spelare. Hann bara lira mot dom andra tre killarna (varav en va nån kines) i kanske en halvtimme, men ska fortsätta nöta ikväll. Jag är helt såld haha! Det är ju visserligen än så länge en early-access titel, men redan nu fullt spelbar. Kan lätt spendera timmar så länge man har motståndare att köra mot.
Om vi börjar med grafiken, så finns än så länge en karta tillgänglig men den är riktigt bra utformad och med en hel del detaljer. Ett inhängnat område med en hangar, kontainrar, ett hus, tågvagnar och många krypins och några större öppna ytor. Spelar-modellerna är grymt bra detaljerade med högupplösta texturer, realtidsskuggor mm och spelarna rör sig och går mycket verklighetstroget. Hittade egentligen inga störande grafiska buggar alls så länge jag spelade.
I settings-menyn innan man startar eller joinar en server så finns flera grafik-inställningar såsom inbyggd SuperSampling upp till x2.0 och AA (Antialiasing) från 0 till x8. Med mitt system, en i7 4790k@4,6Ghz 16Gb RAM och 980Ti @1506Mhz kunde jag utan problem lira med SS 2.0 och AA x8, utan tappade frames - riktigt imponerande prestanda! Afterburner visade att grafikkortet ofta va uppe i 80-90% usage men egentligen aldrig maxat vad jag kunde se. Processorn belastades aldrig mer än 40-45 procent. Det är en stor skillnad på att köra SuperSampling i 2x jämfört med 1x. Allt blir så mycket skarpare och klarare på avstånd, men även utan SS så ser det riktigt snyggt ut.
Ljudet i spelet är bra, är man lyhörd så hör man när spelare klampar in bakifrån runt ett hörn, och vapenljudet känns rätt äkta. Kanske att granatsmällar kunde få lite högre volym, men egentligen inget att klaga på även om det finns utrymme för förbättringar. Väntar med spänning på att VOIP läggs till i kommande uppdateringar så att man kan kommunicera med spelarna!
När det gäller vapnen så finns än så länge tre stycken tillgängliga från start. En pistol, en rifle med magasin till båda, och handgranat. Sjukt bra detaljerade är dom, och hanteringen känns helt klart verklighetstrogen när man manuellt får trycka in nya magasin, ladda osv. Jag har aldrig gått lumpen eller egentligen ens hanterat tyngre vapen i verkligheten mer än en AK47 och M16 på en skjutbana i Vietnam, men verklighetskänslan i spelet infinner sig direkt när man får manuellt ta ut och fylla på med nytt magasin och sedan ladda om. Det tillför också lite extra stress och såndär skön panik-känsla i stridens hetta att behöva ladda om manuellt. Hur coolt som helst!
Det går att hålla ett vapen i varsin hand, men då kan man inte använda touch-paden för förflyttning. Enklast är att bara köra ett vapen i taget och hålla de andra i hölstret (ett sk inventory-system) som sitter klistrat framför din mage, så att säga. Det går enkelt att ta ut och stoppa tillbaka vapen och magasin i hölstret, och efter någon kvart får man in vanan och gör det nästan utan att behöva tänka.
Man förflyttar sig som sagt med touch-paden på Vive-kontrollerna, samtidigt som man vrider huvudet dit man vill gå, och jag upplevde absolut ingen yrsel eller illamående. Det funkade över förväntan faktiskt, och även om det i början kan det kännas ovant, så vänjer man sig använda touchpaden väldigt fort. Maxhastigheten är bra och det känns aldrig som att man flyger eller svävar fram som i vissa andra spel jag testat.
Det går även att förflytta sig med fötterna (room-scale) inom chaperone-gränserna såklart, perfekt om man står vid en dörröppning och vill leana sig ut eller smyga sig på någon runt ett hörn. Det finns även ett inbyggt och unikt "tunnelseende-system" som man kan slå på i Settings-menyn, där FOV:en automatiskt minskar till valfri storlek medan man rör sig framåt/bakåt. Detta ska tydligen förhindra eventuell yrsel/illamående, men eftersom jag inte lider av detta så behövde jag inte ha den inställningen påslagen.
Blir man skjuten och dör så får man se sig själv i en sorts tredje-person-vy medan allt blir svartvitt i några sekunder, en häftig detalj faktiskt som inte tar bort VR-känslan alls. Sedan spawnar man om slumpmässigt någonstans på kartan. Man kan när som helst trycka på knappen högst upp på vänstra kontrollen för att få fram en svävande meny som visar hur många man är som spelar, kills, deaths osv.
Bland det häftigaste i spelet är också fysiken, som är i toppklass. Spelarna dör "snyggt", och inte bara faller platt. Släng iväg ett magasin eller ett vapen och den flyger och landar realistiskt. Man kan kasta ett magasin från sin inventory till sin medspelare om han har slut på skott. Kasta magasinet mot honom, antingen så tar han det i luften eller plockar från golvet och trycker in det i sitt vapen. Häftig idé och blir förmodligen väldigt användbart när ett co-op läge läggs till.
Ja, jag skulle kunna fortsätta i all evighet med mina första intryck, men sammanfattningsvis så är jag sjukt imponerad över Virtual Warfighter! Helt klart det roligaste och mest verklighetstrogna jag testat på på Vive, och lätt värt slantarna på Steam!
Det kommer förmodlien också bara bli bättre med tiden när nya vapen, funktioner såsom VoIP och framförallt nya kartor läggs till. Utvecklarna är aktiva och tydligen på gång med en massa nytt godis i spelet, så jag tror stenhårt på detta lir. Helt klart ett måste till alla med Vive - och då har jag ändå hunnit testa rätt mycket sen jag fick min Vive i april!
Vilka här har hunnit köra Virtual Warfighter hitintills? Vore kul och höra era kommentarer och synpunkter också!
Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal