Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Sälj det förbannade 4G utrustningen till någon på Blocket och överlåt abonnemanget.
Skaffa sedan normal internetuppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@jOnÄTÄn:
Vet inte om adblock faktiskt hindrar innehållet att hämtas, eller om det bara hindrar visning i läsaren.
Vad gäller att stänga av wifi på mobilerna så hjälper ju bara det om surfpoolen inte delas med 4G-abbet som används till Shielden.

Data savers i webbläsarna hämtar ju sidan till deras server först, komprimeras där och skickas sen vidare till klienten. Ur ett integritetsperspektiv kanske det är lite...dodgy.

Jag får undersöka lite.

Skrivet av Zipparn:

Sälj det förbannade 4G utrustningen till någon på Blocket och överlåt abonnemanget.
Skaffa sedan normal internetuppkoppling.

De kan inte få ADSL. Och prestandan de får ut av tres 4g är tillräckligt bra för deras användningsområde. Det är bara data mängden som inte räcker till. Tror inte det är så lätt att överlåta ett gammalt 100gig abonnemang eftersom det är dyrare än tres nuvarande med "obegränsad" så de får ha det såhär i några månader till.

Fiber är självklart något som de ska skaffa på sikt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Lego Master
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tror inte det är så lätt att överlåta ett gammalt 100gig abonnemang eftersom det är dyrare än tres nuvarande med "obegränsad" så de får ha det såhär i några månader till.

Men kan de inte ringa Tre och fråga om de kan byta abonnemang inom befintlig bindningstid, eller tillochmed lägga till ny bindning på befintligt abonnemang om de får byta till det med obegränsad data? Annars är det ju bara att säga "annars lägger vi en väntande uppsägning på abonnemanget och drar till en annan operatör. Your move, bitches."

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Men kan de inte ringa Tre och fråga om de kan byta abonnemang inom befintlig bindningstid, eller tillochmed lägga till ny bindning på befintligt abonnemang om de får byta till det med obegränsad data? Annars är det ju bara att säga "annars lägger vi en väntande uppsägning på abonnemanget och drar till en annan operatör. Your move, bitches."

Loggar de in på "mina sidor" så står det typ bindningstid till datum xxxxx går förnya tidigast datum xxxxx (som är några månader innan bindningen går ur.) Tror jag han sa. Står även något sånt för mig för mitt mobilabbonemang.
Men jag sa till honom att gå in på tre butiken i stan brukar ju gå att förhandla lite speciellt när det närmar sig slut av bindningstid.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Loggar de in på "mina sidor" så står det typ bindningstid till datum xxxxx går förnya tidigast datum xxxxx (som är några månader innan bindningen går ur.) Tror jag han sa. Står även något sånt för mig för mitt mobilabbonemang.
Men jag sa till honom att gå in på tre butiken i stan brukar ju gå att förhandla lite speciellt när det närmar sig slut av bindningstid.

Enklast är att som tidigare skribent skrev att helt enkelt ringa och säga ”Hej. Kan vi byta abonnemang trots att bindningstiden inte gått ut. Annars vill vi avsluta det och gå till er konkurrent.”

I bästa fall fixar dom bytet omedelbart och i värsta fall synar de er bluff och då blir det ju inte jobbigare än att ni i ett senare skede skaffar det obegränsade abonnemanget.

Permalänk
Medlem

Alla de fyra stora operatörerna har att förändringar i bundet abonnemang kan göras tidigas när det är 3 månader kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av klisk:

@Zipparn: nätverkssladd är en lösning men jag slipper helst det, det blir ful dragning och igenom en dörr osv.

Vad bra att det fungerar för dig, då är det inte enheten som är värdelös så då borde det kunna lösa sig för mig också.
Det var bara nedladdningen som avbröts, aldrig installationen. Installationen gick felfritt när jag körde med kabel.
Jag har 100/100 uppkoppling och min router är en Asus RT-AC56U med custom fw (tomatousb har jag för mig) som har fungerat felfritt sedan jag köpte den för typ 5 år sedan. Har inget krångel med någon annan enhet.

Tänkte bara uppdatera att det har löst sig, och hur (fler kanske har samma problem).
Jag gick in på de avancerade inställningarna för 5GHz wifi i min router och såg att det fanns en inställning där man skulle välja region, jag hade tydligen kört med Sydkorea i alla dessa år (har inte haft problem med någon annan enhet). Jag ändrade till Sverige, tror det var det som löste problemet med ostabilt 5G! Nu har det funkat klockrent i några timmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad får folk ut för hastigheter ut över wifi?
Min Apple TV grejar ~550Mbit/s utan större problem, Shield grejar max 240.
Omöjligt för mig att köra 4k mkver över nätverket och blir krångligt att dra kabel.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av bofink:

Vad får folk ut för hastigheter ut över wifi?
Min Apple TV grejar ~550Mbit/s utan större problem, Shield grejar max 240.
Omöjligt för mig att köra 4k mkver över nätverket och blir krångligt att dra kabel.

Vad kör du för rippar då?
Är det eget material annars ligger väl uhd under 240Mbit/s

50 GB (dual-layer,[1] 82 Mb/s)
66 GB (dual-layer,[1] 108 Mb/s)
100 GB (triple-layer,[1] 128 Mb/s)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ultra_HD_Blu-ray

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Vad kör du för rippar då?
Är det eget material annars ligger väl uhd under 240Mbit/s

50 GB (dual-layer,[1] 82 Mb/s)
66 GB (dual-layer,[1] 108 Mb/s)
100 GB (triple-layer,[1] 128 Mb/s)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ultra_HD_Blu-ray

Mbit/s och Mb/s är inte samma sak

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av klisk:

Mbit/s och Mb/s är inte samma sak

Skickades från m.sweclockers.com

Ok då hade jag fel trodde det skulle vara MB om det var megabyte.

Tror dock det är Mbit de menar hade nog inte fått plats på skivorna annars, står tex så här hos hembiobutiken

"Skivorna görs i tre olika storlekar: 50 GB med 82 Mbit/s i överföringshastighet, 66 GB med 108 Mbit/s i överföringshastighet, samt 100 GB med 128 Mbit/s i överföringshastighet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Ok då hade jag fel trodde det skulle vara MB om det var megabyte.

Tror dock det är Mbit de menar hade nog inte fått plats på skivorna annars, står tex så här hos hembiobutiken

"Skivorna görs i tre olika storlekar: 50 GB med 82 Mbit/s i överföringshastighet, 66 GB med 108 Mbit/s i överföringshastighet, samt 100 GB med 128 Mbit/s i överföringshastighet."

Mbit/s, Mb/s och Mbps är alla megabit per sekund. Eftersom vi pratar om telekommunikation/överföring så handlar det om SI-enheter/prefix. Finns knappast något tolkningsutrymme där alltså, när det gäller Ultra HD Blu-ray är det megabits per sekund du citerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Mbit/s, Mb/s och Mbps är alla megabit per sekund. Eftersom vi pratar om telekommunikation/överföring så handlar det om SI-enheter/prefix. Finns knappast något tolkningsutrymme där alltså, när det gäller Ultra HD Blu-ray är det megabits per sekund du citerade.

Mb/s är väl ändå Megabyte/sekund och inte Megabit/sekund?

Edit: jag googlade, jag hade fel för en gångs skull. Du hade rätt.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av klisk:

Mb/s är väl ändå Megabyte/sekund och inte Megabit/sekund?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det skall vara MB/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av klisk:

Mb/s är väl ändå Megabyte/sekund och inte Megabit/sekund?

Bara om det är en felskrivning. Byte benämns med stort B i alla konventioner när vi talar om förkortningar – alltså SI, IEC och JEDEC, och varianter därav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Får inte Plex på Shield att hitta min server. På datorn och Xbox/AppleTV fungerar det men varken på min Android mobil och Shield. Har betalar för Android appen. Nägot lurt som hänt med stödet för Android?

Kan fixas med att nedgradera serven till Version 1.15.8.1198 så kommer man åt Plex från Android och IOS.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@Trunk @Shudnawz Tänkte bara säga att tre gick med på att ge honom obegränsad surf. Men fakturan är 49kr högre än innan fram till bindningstiden går ut, så 550kr/månad. Vilket var i 3 eller 4 månader.
Sedan kan han förlänga och få den nya lägre taxan 399kr för "obegränsat" med 24 månader bindning.
Nu slipper de i alla fall tänka på surfet så de är nöjda.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Uppmaning från moderator

Hej!

Jag vill bara flika in med en påminnelse om trådens syfte, vilket är att agera som en samlingstråd om produkten Nvidia Shield TV v2. Det här är alltså inte en tråd att diskutera olika mobilabonnemang eller liknande.

De som vill fortsätta diskutera sidospår hänvisar jag till en annan tråd för syftet eller till PM.

Med vänlig hälsning,
pv2b (Moderator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Får inte Plex på Shield att hitta min server. På datorn och Xbox/AppleTV fungerar det men varken på min Android mobil och Shield. Har betalar för Android appen. Nägot lurt som hänt med stödet för Android?

Nja min lösning längre upp är rätt värdelös. Det var så att jag också aktiverade mitt Plex-konto till mitt Google-konto och sedan efter en aktivering inloggad på Google-kontot istället fixade biffen så nu har jag Plex igen på Shield.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Ser ut som där kommer en ny modell nu snart

NEW NVIDIA Shield TV Pro Tegra X1+ CPU 25% Faster Coming Soon!
https://www.youtube.com/watch?v=nFHJZi_vulw

Permalänk
Medlem

@Fallzone: om det stämmer att den kommer med dolby vision blir det ett givet köp

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fallzone:

Ser ut som där kommer en ny modell nu snart

NEW NVIDIA Shield TV Pro Tegra X1+ CPU 25% Faster Coming Soon!
https://www.youtube.com/watch?v=nFHJZi_vulw

Har ingen användning av en snabbare Shield men den där nya dosan skulle vara nice.

Permalänk
Medlem

Någon som kör med Jellyfin Android TV istället för plex?
Testade första gången idag med detta på shielden. Skulle vilja jämföra mina erfarenheter med någon..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fallzone:

Ser ut som där kommer en ny modell nu snart

NEW NVIDIA Shield TV Pro Tegra X1+ CPU 25% Faster Coming Soon!
https://www.youtube.com/watch?v=nFHJZi_vulw

Stod 4K HDR ATMOS på streamingtjänster och sedan räknades bla Netflix upp. Kanske äntligen ATMOS på Netflix?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Har velat införskaffa en shield ett tag nu men väntat på detta.
Tror väll dock inte de dyker upp på black friday, eller?

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Har velat införskaffa en shield ett tag nu men väntat på detta.
Tror väll dock inte de dyker upp på black friday, eller?

Jo, det tror jag. Det gjorde den förra året!

Permalänk
Medlem

Lär det göra, spec när det verkar komma en eller två nya produkter.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Halloj!

Kommer strax flytta in i ett nybygge där man bara kan använda com hem första två åren... Kan man använda denna istället för deras (enligt ryktet) kassa IPTV-box tro? Tänkte koppla den i så fall till en LG OLED C9 eller motsvarande som köps in på Black friday. Är det värt en shield om TV:n ändå har android inbyggt?

Någon som har koll på dess game stream funktion? Funkar det bra? Har ett 2080ti i en burk som kommer stå för långt ifrån tv:n för att köra HDMI. Dock kommer jag ha trådat nätverk mellan båda. Klarar streamen 4k + HDR? Enligt google ska det gå men är tveksam då detta borde kräva typ 15Gbit/s? Det vore ju grymt om man kunde kringgå 2080ti´s brist på HDMI 2.1 men är som sagt skeptisk.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Halloj!

Kommer strax flytta in i ett nybygge där man bara kan använda com hem första två åren... Kan man använda denna istället för deras (enligt ryktet) kassa IPTV-box tro? Tänkte koppla den i så fall till en LG OLED C9 eller motsvarande som köps in på Black friday. Är det värt en shield om TV:n ändå har android inbyggt?

Någon som har koll på dess game stream funktion? Funkar det bra? Har ett 2080ti i en burk som kommer stå för långt ifrån tv:n för att köra HDMI. Dock kommer jag ha trådat nätverk mellan båda. Klarar streamen 4k + HDR? Enligt google ska det gå men är tveksam då detta borde kräva typ 15Gbit/s? Det vore ju grymt om man kunde kringgå 2080ti´s brist på HDMI 2.1 men är som sagt skeptisk.

Tack på förhand!

Det är ju en komprimerad stream så med 1Gbit skall det inte vara några problem.