Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Shielden hanterar inte traditionell TV, vare sig via antenn eller IPTV. Shielden kör operativsystemet AndroidTV och applikationer på detta operativsystem. Så därför har den inget med ditt ComHem abonnemang att göra.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har provat att köra med Gamestream?
Jag börjar bli sugen på att flytta ner min speldator i källaren för att slippa värmen i mitt kontor och spela över Gamestream men frågan är om det duger för spel med mus eller märks det tydlig latency?
Spelar mest lol och World War Z som det är just nu.
Kan tyvärr inte stänga av golvvärmen i mitt kontor för det ligger på samma slinga som ett av barnens sovrum så alternativet just nu är att öppna ett fönster och elda för kråkorna.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Shielden hanterar inte traditionell TV, vare sig via antenn eller IPTV. Shielden kör operativsystemet AndroidTV och applikationer på detta operativsystem. Så därför har den inget med ditt ComHem abonnemang att göra.

Skrivet av Michael1:

Kan man inte använda KODI på shielden för IPTV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixard:

Kan man inte använda KODI på shielden för IPTV?

Jo men de tjänsterna är nog inte så lagliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixard:

Kan man inte använda KODI på shielden för IPTV?

Skrivet av jimjans:

Jo men de tjänsterna är nog inte så lagliga.

Traditionell TV är ändå totalt passé och förlegat. Jag skulle aldrig använda traditionell tv, ännu mindre betala för det. Se vad som går just nu eller inget alls.
Alla kanaler värda sin vikt i grisskit har appar med sitt innehåll av program. Se vad du vill när du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixard:

Kan man inte använda KODI på shielden för IPTV?

Skrivet av jimjans:

Jo men de tjänsterna är nog inte så lagliga.

Skrivet av Zipparn:

Traditionell TV är ändå totalt passé och förlegat. Jag skulle aldrig använda traditionell tv, ännu mindre betala för det. Se vad som går just nu eller inget alls.
Alla kanaler värda sin vikt i grisskit har appar med sitt innehåll av program. Se vad du vill när du vill.

Tack alla för svar. Jag tittar inte på traditionell tv heller men i och med att det ingår IPTV i avgiften för nya lägenheten tänkte jag att det kunde vara intressant att testa. En anledning att jag undrar om det funkar med shield är att Comhem skickar med en IPTV-box "avgiftsfritt" men man måste betala extra månadsavgift för fler om man har mer än en tv... Blir nog att fortsätta köra streaming efter att ha hört mig för här. Tack igen!

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jimjans:

Jo men de tjänsterna är nog inte så lagliga.

Berätta gärna vilket lagrum man bryter emot om man tar emot sådan IPTV.
Upphovsrättslagen gäller ju inte och inte dekoderlagen. Hänvisa gärna till ett rättsfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Berätta gärna vilket lagrum man bryter emot om man tar emot sådan IPTV.
Upphovsrättslagen gäller ju inte och inte dekoderlagen. Hänvisa gärna till ett rättsfall.

Jag sa att tjänsten nog inte är laglig sen om du som mottagare av tjänsten gör ett lagbrott vet jag inte.

Du kan väl ändå inte på fullt allvar mena att de som tillhandahåller dessa tjänster där du betalar 100kr för 10000 kanaler gör det helt lagligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Berätta gärna vilket lagrum man bryter emot om man tar emot sådan IPTV.
Upphovsrättslagen gäller ju inte och inte dekoderlagen. Hänvisa gärna till ett rättsfall.

http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&doci...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@iller: inte samma som efterfrågas.
Det där gällde en mediaenhet som såldes och var förprogrammerad för pirattv.

Att själv installera ett addin eller app som har möjlighet att ta emot en redan avkodad signal är mig veterligt inte olagligt....än

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Bildexpert 📺

Påminnelse: Låt väldigt gärna tråden handla om Nvidia Shield och hur den produkten används. Alla diskussioner runt vad som är olagligt och inte hör inte hemma här. Se gärna denna FAQ om forumreglerna runt ämnet: https://www.sweclockers.com/forum/trad/852449-faq-regel-7-pir...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Traditionell TV är ändå totalt passé och förlegat. Jag skulle aldrig använda traditionell tv, ännu mindre betala för det. Se vad som går just nu eller inget alls.
Alla kanaler värda sin vikt i grisskit har appar med sitt innehåll av program. Se vad du vill när du vill.

Synd bara att bara HBO, Netflix och Viaplay bjuder på annat än 2.0 ljud. Vet inte hur det är med ljudet med Amazons app på Shielden. SVT, TV4 med reklam (c-more finns inte), DPlay mm appar på Shield har endast 2.0 vilket kan vara värt att tänka på ifall man har en extern hemmabioutrustning.

Ingen som luskat ut om nya Shielden möjligtvis matar ATMOS från Netflix vilket den nuvarande inte gör?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Synd bara att bara HBO, Netflix och Viaplay bjuder på annat än 2.0 ljud. Vet inte hur det är med ljudet med Amazons app på Shielden. SVT, TV4 med reklam (c-more finns inte), DPlay mm appar på Shield har endast 2.0 vilket kan vara värt att tänka på ifall man har en extern hemmabioutrustning.

Ingen som luskat ut om nya Shielden möjligtvis matar ATMOS från Netflix vilket den nuvarande inte gör?

Antagligen. Presentationen av den nya Shield skyltar mycket med Atmos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Synd bara att bara HBO, Netflix och Viaplay bjuder på annat än 2.0 ljud. Vet inte hur det är med ljudet med Amazons app på Shielden. SVT, TV4 med reklam (c-more finns inte), DPlay mm appar på Shield har endast 2.0 vilket kan vara värt att tänka på ifall man har en extern hemmabioutrustning.

Ingen som luskat ut om nya Shielden möjligtvis matar ATMOS från Netflix vilket den nuvarande inte gör?

Det har väl mer att göra att Netflix inte har tillåtit att Shielden spelar Atmos via Netflixappen, för det klarar shielden utan problem.
Atmos fungerar fint via Netflix addon på Kodi

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem

@Goong: Atmos och HDR fungerar fint via Netflix addon på Kodi men hur står du ut man att kolla på 480X720p?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Jo, det tror jag. Det gjorde den förra året!

Skrivet av frong:

Lär det göra, spec när det verkar komma en eller två nya produkter.

Menade förstås denna nya modellen

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Goong: Atmos och HDR fungerar fint via Netflix addon på Kodi men hur står du ut man att kolla på 480X720p?

Jag fick uppdatera till Kodi 19.* och skriva in ESNnr för att få 2160p

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem

Ah, kul med hårdvaruuppdatering! Kollar man hur Nvidia skött det historiskt, behöver dessutom vi som har tidigare versioner för en gångs skull inte ta det som en dödsdom för supporten av dem heller

Kan inte se någon direkt orsak att uppgradera från 2017-modellen, men klart trevligt för er som funderat på att skaffa er första Shield TV

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Tja
Har problem med att casta svtplay, ljudet är ej i sync, även viaplay.
Fler som har detta problem?

Funkar prima om man castar TILL Airscreen appen som finns i shielden

Tacksam för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Synd bara att bara HBO, Netflix och Viaplay bjuder på annat än 2.0 ljud. Vet inte hur det är med ljudet med Amazons app på Shielden. SVT, TV4 med reklam (c-more finns inte), DPlay mm appar på Shield har endast 2.0 vilket kan vara värt att tänka på ifall man har en extern hemmabioutrustning.

Ingen som luskat ut om nya Shielden möjligtvis matar ATMOS från Netflix vilket den nuvarande inte gör?

Jag får ut Dolby Digital +/Enhanced AC3 via Netflix Appen direkt i Shielden / alla kanaler inkl takkanalerna finns när man kollar source audio via receivern /Atmos, DTS-x. Har inte lyckats luska ut vilka skillnader det är mer än komprimering , jag har bara ett par i taket

Får du ut multi channel via någon annan hårdvara? Kanske kan vara värt att dubbelkolla om dom olika prenumarionsmodellerna skiljer sig?

EDIT: Gällande Atmos
https://help.netflix.com/en/node/64066?ba=SwiftypeResultClick...
Bland annat "A plan that supports streaming in Ultra HD. You can check which plan you’re currently on at netflix.com/ChangePlan"

Sitter själv på Ultra HD kanske därför jag får ut takkanalerna också men då via DD+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Halloj!

Kommer strax flytta in i ett nybygge där man bara kan använda com hem första två åren... Kan man använda denna istället för deras (enligt ryktet) kassa IPTV-box tro? Tänkte koppla den i så fall till en LG OLED C9 eller motsvarande som köps in på Black friday. Är det värt en shield om TV:n ändå har android inbyggt?

Någon som har koll på dess game stream funktion? Funkar det bra? Har ett 2080ti i en burk som kommer stå för långt ifrån tv:n för att köra HDMI. Dock kommer jag ha trådat nätverk mellan båda. Klarar streamen 4k + HDR? Enligt google ska det gå men är tveksam då detta borde kräva typ 15Gbit/s? Det vore ju grymt om man kunde kringgå 2080ti´s brist på HDMI 2.1 men är som sagt skeptisk.

Tack på förhand!

Skrivet av Zipparn:

@Michael1
Shielden hanterar inte traditionell TV, vare sig via antenn eller IPTV. Shielden kör operativsystemet AndroidTV och applikationer på detta operativsystem. Så därför har den inget med ditt ComHem abonnemang att göra.

Traditionell TV fungerar via shielden både via antenn och direkt via väggen / generella svaret är gratisutbudet, det finns säkert lösningar för det kodade utbudet också men har ingen erfarenhet av det. Första steget är en kombatibel mottagere, jag kör själv gratisutbudet via Plex DVR och en USB mottagare som är kopplad till shielden/plug and play. https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4471/~/ho...
Gällande IPTV så borde även det gå att lösa men har ingen erfarenhet

Tror inte att Android TV/Live Channels appen har stöd i Sverige idagsläget av någon anledning men det borde finnas kompatibla appar om man inte kör Plex, har dock ingen erfarenhet av det

Permalänk
Medlem

@lappen81: Nej, Shield appen för Netflix stödjer inget annat än DD 5.1.
Jo, jag får ATMOS från Netflix med LG TV-appen och Xbox One.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Traditionell TV fungerar via shielden både via antenn och direkt via väggen / generella svaret är gratisutbudet, det finns säkert lösningar för det kodade utbudet också men har ingen erfarenhet av det. Första steget är en kombatibel mottagere, jag kör själv gratisutbudet via Plex DVR och en USB mottagare som är kopplad till shielden/plug and play.
Gällande IPTV så borde även det gå att lösa men har ingen erfarenhet

Jag kör via PLEX DVR och det har fungerat bra, borde finnas någon Android TV app som även stödjer detta, jag tror inte att Android TV/Live Channels har stöd i dagsläget.

Du kan inte få Com Hems IPTV att fungera med annat än deras egna mottagare. Allt är krypterat och till viss del operatörsspecifikt. Deras mottagare skickar inte vidare kanalerna över nätverket, så det är nej på den delen. Appar som heter något med IPTV stödjer inget från de olika IPTV-standarderna som finns. Com Hem får troligtvis inte släppa en app för Android TV som stödjer deras IPTV-lösning heller, de får troligen inte distribuera dessa säkerhetslösningar i Google Play hur mycket de än är villiga att betala.

För att få in okodad DVB-T/T2 eller DVB-C behövs såklart också en mottagare, Plex DVR är kompatibel med ett gäng USB-anslutna som du kan köra direkt på Shield TV eller din separata PMS. Några av dessa fungerar såklart med Live Channels också. Finns också ett gäng mottagare för DVB-T/T2, DVB-S/S2 och DVB-C som kan ta emot och skicka vidare de krypterade kanaler (om du har kort/abonnemang) över nätverket som du kan använda diverse tillägg och appar för att titta på. Kan vara svårt när CI+ är krav dock. Det @Zipparn syftade på är att det inte finns någon inbyggd mottagare alls.

När det gäller Com Hem så fungerar Com Hem Play på Apple TV 4:e generationen/4K. Går nog också att köra telefon/dator + Chromecast. Om nu Com Hem Play ingår i gruppanslutningen då.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Nja nu skrev han att det inte hanterades varken via antenn eller IPTV , gratisutbudet som jag skrev går att hämta in via någon av dom kompatibla mottagare som finns, kodat utbud/IPTV går att få på andra vägar både gratis och via abbonemang från andra leverantörer men jag vet inte om det är helt legalt, åtminstone inte för dom som levererar tjänsterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@lappen81: Nej, Shield appen för Netflix stödjer inget annat än DD 5.1.
Jo, jag får ATMOS från Netflix med LG TV-appen och Xbox One.

Som jag skrev jag får ut DD+/EAC3, och ditt uttalande är felaktigt, Dolby Digital Plus via Netflix introducerades via Android P uppdateringen.

Vidare: E-AC-3 supports up to 15 full-bandwidth audio channels , vilket återkopplar till mitt tidigare inlägg att jag får ut takkanaler/source , inte simulerat så gissningsvis kan man förutsätta att dom även har utökat det till detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@Petterk: Nja nu skrev han att det inte hanterades varken via antenn eller IPTV , gratisutbudet som jag skrev går att hämta in via någon av dom kompatibla mottagare som finns, kodat utbud/IPTV går att få på andra vägar både gratis och via abbonemang från andra leverantörer men jag vet inte om det är helt legalt.

Pirattv kör dock inte IPTV hur mycket de än kallar det detta, och det är inget sidospår att fortsätta i den här tråden. Det har heller inget med mottagare att göra.

För Com Hems kabeltv (DVB-C) kan du säkert hitta mottagare som kan avkoda kanalerna och skicka vidare de över nätverket, men inte för Com Hems IPTV. När det gäller DVB-C så är det inbyggt i princip varenda TV från de senaste åren, så där behövs ingen separat hårdvara vilket som. På kabeltvnäten brukar ett par kanaler sändas okrypterat också, så för dessa behövs inte CAM ("tv-modul") och kort. Enda sättet för han som frågade att se Com Hem-kanalerna som fastigheten betalar för är via Com Hems egna separata IPTV-mottagare eller Com Hem Play-hemsidan alternativt appen för Android, iOS och tvOS om Com Hem Play ingår i gruppanslutningen. Android-appen verkar inte lätt att få igång på Android TV. Han som frågade hade nog bara utbud via IPTV genom gruppanslutningen.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Det är mycket möjligt men jag citerade primärt en person som skriver att det inte fungerar via antenn/gratisutbudet vilket var min tolkning som kan vara felaktig, har ivf svarat att det fungerat och passade på att ta med ursprungsinlägget för kännedom.

Kan tycka att IPTV är rätt begrepp men har för dålig kännedom, du har säkert rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:
Skrivet av lappen81:

Tack till er båda för att ni försöker reda ut min fråga. Har ju inte flyttat in än så kan inte testa men såg på deras hemsida att även play ingick så jag får fortsätta som jag gör nu och köra streams istället för att använda någon form av tv-box. Kanske blir den nya shielden för att streama spel från datorn hur som helst.