Permalänk
Avstängd
Skrivet av circleSquared:

Sålde av alla aktier jag hade i måndags, tror jag håller mig borta från börsen tills Corona oron lugnat ner sig 🙂

Det var nog väldigt smart, själv sitter jag med svarte petter men behöver inte pengarna under året så jag är lugn ändå. Bara att låta stormen gå över och sen köpa på sig mer innan uppgången börjar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Dags att köpa lite Norwegian kanske? Ska bli spännande att se hur aktien går nu vid öppning, ner 52% än så länge denna veckan...

Kalla mig dum, men jag är inte så rädd för coronaviruset, dödligheten är för låg. Läste någonstans att personer mellan 70 och 79 hade 8% och personer över 79 hade 14% risk att dö. Yngre personer har lägre risk.

Något jag däremot är mer rädd för i Norweigan är isf att dom kursar :/

"1.386.000 000 invånare i Kina
- 77000 av dem har viruset viket är 0.0055 % . Detta innebär att 99.9945 % inte har viruset !
- Om du är över 80 år chansen att du dör av viruset är 14.8 % vilket innebär att 85.2 % kommer läka
- om du är 40 år är chansen att dö 0.2 % och 99.8 % kommer läka
- Chansen att just du blir sjuk änligt tre månaders forskning är 0.7 % eller 99.3 % att du aldrig bli sjuk !
- Har du inte turen med sig och du plockar viruset och du är 45 år gammal är chansen att du dör av det 0.0028 % och den minskar ju yngre du är...
Idag handlar allt om pengar och ju mer det skrivs ju mer vi läser desto mer pengar media gör...
Det finns fara men det är så jäkla onödigt att skapa panik."

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Dags att köpa lite Norwegian kanske? Ska bli spännande att se hur aktien går nu vid öppning, ner 52% än så länge denna veckan...

Kalla mig dum, men jag är inte så rädd för coronaviruset, dödligheten är för låg. Läste någonstans att personer mellan 70 och 79 hade 8% och personer över 79 hade 14% risk att dö. Yngre personer har lägre risk.

Något jag däremot är mer rädd för i Norweigan är isf att dom kursar :/

Skrivet av Elektron:

8% risk att dö är ju svinhögt.
Skulle aldrig utsätta mig för något om det var ens 1% risk att dö.

Skickades från m.sweclockers.com

Av de 70-79-åringar som konstaterats bära på COVID-19 hade för några dagar sedan 8% dött, 300 av 4000 personer. De flesta av dessa var förmodligen inte helt friska från början utan hade andra sjukdomar som gjorde dem svagare.

Totalt har mindre än 2,5% av alla smittade i Kina dött men av dessa var 2/3 sjuka på annat sätt och risken för en helt frisk person under 50 år att dö är inte större för COVID-19 än för vanlig säsongsinfluensa (0,2%).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Började med aktivt fondsparande i början på Januari och gjorde hygglig vinst. Har nu gått minus såklart, men tar det med ro. Min plan är att fortsätta köpa på mig i de fonder som gått bra, även om de fortfarande sjunker. Läste att börserna har råkat ut för liknande fall 26 gånger tidigare i historien och det tar i medel 4 månader för börserna att återhämta sig.
Köper man på sig nu, blir ju vinsten högre när den återhämtar sig.
Jag hade ändå en 3-5 års plan på mina fonder så jag tar det lugnt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Av de 70-79-åringar som konstaterats bära på COVID-19 hade för några dagar sedan 8% dött, 300 av 4000 personer. De flesta av dessa var förmodligen inte helt friska från början utan hade andra sjukdomar som gjorde dem svagare.

Totalt har mindre än 2,5% av alla smittade i Kina dött men av dessa var 2/3 sjuka på annat sätt och risken för en helt frisk person under 50 år att dö är inte större för COVID-19 än för vanlig säsongsinfluensa (0,2%).

0,2% risk att dö av säsongsinfluensa låter högt, vart kommer denna siffra ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

0,2% risk att dö av säsongsinfluensa låter högt, vart kommer denna siffra ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.who.int/en/news-room/fact-sheets/detail/influenza...

"Illnesses range from mild to severe and even death. Hospitalization and death occur mainly among high risk groups. Worldwide, these annual epidemics are estimated to result in about 3 to 5 million cases of severe illness, and about 290 000 to 650 000 respiratory deaths."

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Började med aktivt fondsparande i början på Januari och gjorde hygglig vinst. Har nu gått minus såklart, men tar det med ro. Min plan är att fortsätta köpa på mig i de fonder som gått bra, även om de fortfarande sjunker. Läste att börserna har råkat ut för liknande fall 26 gånger tidigare i historien och det tar i medel 4 månader för börserna att återhämta sig.
Köper man på sig nu, blir ju vinsten högre när den återhämtar sig.
Jag hade ändå en 3-5 års plan på mina fonder så jag tar det lugnt.

Om du bara sparar i aktier och aktiefonder så ska du räkna med att förlora hälften av ditt innehav två gånger på en femtonårsperiod (historiskt sett, kan bli bättre/sämre i framtiden). Det måste du ha med dig när du bedömer din risk. Om du mår väldigt dåligt när alla siffror är röda och vill sälja så har du för hög risk på dina investeringar/för mycket pengar investerat/för kort sparhorisont.

Permalänk
Medlem

Jag brukar mest förbanna att jag inte har mer kapital tillgängligt att köpa för när det, som nu, rasar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nukethenick:

Jag brukar mest förbanna att jag inte har mer kapital tillgängligt att köpa för när det, som nu, rasar.

Håller helt med!
På tal om det, någon som provat avanzas "superlån"?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Håller helt med!
På tal om det, någon som provat avanzas "superlån"?

Jag är för mesig för att låna pengar och lägga dem på börsen, men det verkar ju jäkligt förmånligt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag får inte nyttja superlånet ännu eftersom jag inte arbetar, men jag lägger CSN lån på börsen.

Permalänk
Medlem

är man galen om man lägger in 12k i sitt fondkapital i tider som nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

är man galen om man lägger in 12k i sitt fondkapital i tider som nu?

Det är väl lite beroende om dessa 12k motsvarar 1% av ditt kapital eller om det är närmare 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Håller helt med!
På tal om det, någon som provat avanzas "superlån"?

Ja, jag har använt det ett par gånger. Om man har ISK eller KF så räknas det som en insättning skattemässigt varje gång man lånar. Egna likvider prioriteras så om du har 5000 stående på kontot och köper aktier för 10000 kr så görs en insättning på 5000 kr från krediten. Om du sedan säljer aktierna och får 10000 kr på kontot igen betalas dock inte lånet tillbaka automatiskt utan du kan handla igen utan att drabbas av insättningsskatt igen.

Om du har likvider på kontot så räknas de av från din skuld, dvs du betalar bara ränta på den utnyttjade (investerade) delen av lånet: har du lånat 50000 kr och köpt aktier för 30000 betalar du bara ränta på de 30000. Köper du sedan aktier för 12000 till betalar du ränta på 42000.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@joakim99: mer i stil med det som blev över från månadspengen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nukethenick:

Jag brukar mest förbanna att jag inte har mer kapital tillgängligt att köpa för när det, som nu, rasar.

Typ min enda reaktion också.
Kunde ha sålt en del i amd innan förra helgen då den toppade och haft mycket mer fritt kapital att handla för nu

Permalänk
Medlem

Jag är inte vidare insatt när det gäller sparande, aktier, foder, ect. Mest för att testa så satte jag upp ett Lysa-konto och petade in lite pengar. Nu tio dagar senare ligger den på -2.5%. Normalt?

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazhax:

Jag är inte vidare insatt när det gäller sparande, aktier, foder, ect. Mest för att testa så satte jag upp ett Lysa-konto och petade in lite pengar. Nu tio dagar senare ligger den på -2.5%. Normalt?

Börsen svänger hela tiden, fullt normalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är tydlig med min strategi. De pengar jag inte behöver de närmaste åren lägger jag på börsen. önskar bara jag hade mer kapital att gå in med nu.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazhax:

Jag är inte vidare insatt när det gäller sparande, aktier, foder, ect. Mest för att testa så satte jag upp ett Lysa-konto och petade in lite pengar. Nu tio dagar senare ligger den på -2.5%. Normalt?

sätt först upp ett mål med sparandet. att titta dagsvis kommer du bli tokig av. är du långsiktig med dina pengar spelar det mindre roll. investerar spelar på historisk avkastning som är 7-8% årligen.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@Hazhax:

Fullt normalt. Du hade lite otur med timingen bara, det kommer vända igen.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

8% risk att dö är ju svinhögt.
Skulle aldrig utsätta mig för något om det var ens 1% risk att dö.

Vill du behålla lugnet så är det bara att logga ut. Personligen loggar jag oftast bara in när jag ska köpa, då slipper jag noja eller lägga energi vid börssvängningar.

Ja, åtta procents dödlighet är väldigt högt men som andra nämnt så finns det betydligt bättre saker att oroa sig för.

Till att börja med är det många (de flesta?) som stannar hemma när de blir sjuka vilket gör att fler är smittade än den officiella siffran. Om det dessutom sätts mot att de flesta som dör utreds gör att procenten blir högre.

Den allra, allra största majoriteten som dör har dessutom någon bakomliggande sjukdom, utöver att de varit gamla och allmänt bräckliga. Visst finns det unga friska (vad vi vet) personer som dött också men de är så få att gemene man bör lägga sin oro på något vettigt istället. Håll dig t.ex. till hastighetsbegränsningen på vägen nästa gång så ökar du chansen att överleva dagen trots coronautbrottet. Kanske.

Med det sagt ska man förstås inte ta coronaviruset med en axelryckning, speciellt inte om man tillhör en riskgrupp, men den oro som finns är i dagsläget ganska obefogad.

Däremot håller jag med dig om att man inte bör logga in på banken ifall man inte har magen att se röda siffror.

Skrivet av Hazhax:

Jag är inte vidare insatt när det gäller sparande, aktier, foder, ect. Mest för att testa så satte jag upp ett Lysa-konto och petade in lite pengar. Nu tio dagar senare ligger den på -2.5%. Normalt?

Nu kommer jag låta drygare än vad jag egentligen menar att vara, men... Hur kan man inte veta att börsen fluktuerar? Och hur kan man ha missat att den rasat den senaste tiden pga coronaviruset? -2,5% är till och med ganska lågt i skrivande stund.

Kanske, troligtvis, kommer börsen sjunka en hel del till innan den börjar stiga igen. Om din sparhorisont är 10 år eller mer så behöver du inte oroa dig men om du behöver pengarna inom kort så är det lite värre. Man säger som regel att pengar som man pytsar in på börsen är sådana pengar man inte behöver inom kort eftersom de kan ~halveras på ett par månader om man har en väldig otur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag är tydlig med min strategi. De pengar jag inte behöver de närmaste åren lägger jag på börsen. önskar bara jag hade mer kapital att gå in med nu.

Är det rätt att gå in nu eller ska man vänta lite till?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Är det rätt att gå in nu eller ska man vänta lite till?

Det är aldrig fel att börja.

Fråga dig själv.
Klarar du av att hitta rätt tillfälle att investera eller är det lugnare att månadsspara oberoende hur det ser ut?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jag har nästan sålt av allt då jag tror det kommer droppa ett bra tag till. Det känns som att index kommer sjunka 10-20% till över en längre tid. Känns bra att ha likvida medel i reatider.

Jag tror inte vi får en V-formad återhämtning utan mer åt U-hållet som kanske tar en månad eller två. Därför känner jag personligen att det inte är ett bra läge just nu att köpa mer, men är redo att hoppa in igen snart, typ 2-12 veckor.

Kommer givetvis inte att kunna tajma dippen, men hoppas iaf att man kan komma in hyffsat ok då man sluppit 30-50% nedgång (eller vad det nu blir) som man hade haft annars, och kanske bara missar 10-20% uppgång.

Jag investerar inte långsiktigt. Tittar man på 20+ år fram spelar det ingen roll, då kan man lika bra sitta stilla i båten, historiskt sett kommer man ut på plus ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Börsen svänger hela tiden, fullt normalt.

Skrivet av griid:

sätt först upp ett mål med sparandet. att titta dagsvis kommer du bli tokig av. är du långsiktig med dina pengar spelar det mindre roll. investerar spelar på historisk avkastning som är 7-8% årligen.

Skrivet av e1m1:

Fullt normalt. Du hade lite otur med timingen bara, det kommer vända igen.

Okej, tack!

Skrivet av Trunk:

Nu kommer jag låta drygare än vad jag egentligen menar att vara, men... Hur kan man inte veta att börsen fluktuerar? Och hur kan man ha missat att den rasat den senaste tiden pga coronaviruset? -2,5% är till och med ganska lågt i skrivande stund.

Kanske, troligtvis, kommer börsen sjunka en hel del till innan den börjar stiga igen. Om din sparhorisont är 10 år eller mer så behöver du inte oroa dig men om du behöver pengarna inom kort så är det lite värre. Man säger som regel att pengar som man pytsar in på börsen är sådana pengar man inte behöver inom kort eftersom de kan ~halveras på ett par månader om man har en väldig otur.

När jag sa att jag inte var vidare insatt så menade jag det verkligen Någonstans ska man ju lära sig något för första gången, och nu blev det här. Tack för svar! Hade planerat ett sparande över åtminstone 5-10 år.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazhax:

Okej, tack!

När jag sa att jag inte var vidare insatt så menade jag det verkligen Någonstans ska man ju lära sig något för första gången, och nu blev det här. Tack för svar! Hade planerat ett sparande över åtminstone 5-10 år.

Grafer som den här kan vara lugnande att titta på i dessa tider:

Oavsett när man hoppar in så har det alltid gått upp så småningom, iaf historiskt. Det finns väl inget som talar emot att det inte skulle upprepa sig.

De senaste 10 åren har det sett ut så här:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Däremot håller jag med dig om att man inte bör logga in på banken ifall man inte har magen att se röda siffror.

Nej usch jag loggade in idag och det såg förjävligt ut, iaf så förde jag över en liten slant och fyllde på mitt innehav i Saltängen.
Jag hoppas att utdelningen i Saltängen kommer att ticka på som vanligt, isf så ser det ju fint ut. Men det återstår ju att se, jag är inget vidare på att spå.

Det är nu 5år sedan jag började med aktier, tiden går fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

En fin teori, men i praktiken så är det ren chansning. Risken är stor att när man har sålt, så står man utanför marknaden, alldeles för länge och när rekylen har kommit, så har man sålt billigt och köper dyrt. Klassiska fällan för småsparare.

Absolut är det en ren chansning. Jag säger inte att man borde (eller inte borde) sälja, utan jag säger bara att det är fullt rimligt att sälja om man tror eller till och med är övertygad om att börsen kortsiktigt kommer gå ned. Jag tror alla är överens om att börsen kommer återhämta sig.

Som sagt, om man nu säljer och ser att det vänder upp igen så får man bita i det sura äpplet och köpa tillbaks till ett dyrare pris, men om man nu säljer och det fortsätter nedåt så har man ju gjort en bra affär när man kan köpa fler aktier för samma mängd pengar. Den som lever får se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazhax:

Okej, tack!

När jag sa att jag inte var vidare insatt så menade jag det verkligen Någonstans ska man ju lära sig något för första gången, och nu blev det här. Tack för svar! Hade planerat ett sparande över åtminstone 5-10 år.

Helt ok, att du har tagit tag i det och börjar nu är bara bra.
Mitt tips:

Sätt upp en månadssparande i ett par fonder och glöm bort dessa. De kommer sköta sig själva.
Sedan kan du, när du har pengar över som du inte bryr dig om ett tag, köpa lite aktier för.
Summan är oväsentlig, bara man spar något.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"