Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Det var väl det som Ryssland ville. Dumpa priserna och höja produktionen så att amerikanska shalebolag går i konken.

Ja Ryssland ville inte gå med på produktions begränsningar hos Opec+, Putin sa att det var nöjda med dagens pris. Då såg Saudi Arabien rött, istället ska de pumpa så mycket som möjligt och även utöka sin produktion.

Antagligen ville de sätta press på Ryssarna att gå med på begränsningar, saudierna har trots allt den lägsta produktionskostnad av samtliga. Problemet är bara att Ryssland har låg produktionskostnad(runt 25usd/fat) och är inte heller lika beroende av ett högt oljepris för att täcka sin statsbudget som Saudierna, som i iprincip bara har olja som export.

Oavsett kommer det nog inte skada Ryssland i någon större omfattning, Putin blev nog ännu gladare av Saudiernas tilltag. Men ja shale ligger inte bekvämt till.

Visa signatur

=)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Finns ett gäng banker som ser smaskiga ut med 10% direktavkastning men då endast 50% av vinsten som utdelning.

Nackdelen är väl väntade räntefallet som gör att man är osäker på hur vinsterna kommer se ut och då hur utdelningarna kommer utvecklas.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Finns ett gäng banker som ser smaskiga ut med 10% direktavkastning men då endast 50% av vinsten som utdelning.

Nackdelen är väl väntade räntefallet som gör att man är osäker på hur vinsterna kommer se ut och då hur utdelningarna kommer utvecklas.

Ja det är fortfarande knäpptyst från ECB, de har förvisso inte så mycket spelrum, men det är ganska möjligt att de sänker räntan nu på Torsdag mot minus.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Har isk konto på swedbank jag.

Robur access edge em
Robur global impact
Robur globalfond A
Robur medica

Är dom olika fonder ja har
Inte så värst mycke kapital i dom men fyller på lite då och då nu när börsen faller

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vågar inte ens logga in på banken för jag vill inte se hur mycket jag har förlorat. Nu när man har missat säljtåget antar jag att det minst dåliga alternativet är att sitta lugnt i båten och hoppas att återhämtningen kommer förr snarare än senare.

Permalänk
Medlem

Så länge man inte har sålt sitt innehav så har man inte förlorat någonting, eller hur?

Tycker det är på tok för många hysteriker som sprider oro omkring sig. Speciellt när det gäller Corona visserligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Så länge man inte har sålt sitt innehav så har man inte förlorat någonting, eller hur?
[...]

Det trodde jag också, tills jag råkade ut för en aktie som först rusade upp. Låstes för utredas varför. Alla fick panik. När den låstes upp sjönk värdet drastiskt då alla sålde. Jag avvaktade någon dag. Och det slutade med att aktien försvann. Så även fast jag inte sålde, så förlorade jag allt. haha

Följde någon aktie-twitter där alla först hyllade raketen och manade till köp.
När det väl gick snett, då kom kommentarerna om att det företaget hade fulat sig förr i tiden också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag vågar inte ens logga in på banken för jag vill inte se hur mycket jag har förlorat. Nu när man har missat säljtåget antar jag att det minst dåliga alternativet är att sitta lugnt i båten och hoppas att återhämtningen kommer förr snarare än senare.

Säljtåget? Du kanske borde logga in och ta tillvara på köpläget om du har något att ta vara på det med. Det är när andra är oroliga man kan göra sina bästa affärer. Flygbolag och liknande kommer säkert få sig en ordentlig smäll, men en tillfällig sådan...Så om två år kanske flygbolag var ditt bästa aktieköp på länge? Sen är det förstås svårt att veta var botten är, och om aktiemarknaden kanske var övervärderad. När alla insett att världen inte går under är köpläget borta. Även om det förstås kan kännas jobbigt med röda siffror, och även att jag var uppenbarligen var någon dag tidig med att köpa på mig mer aktier. Men tycker detta känns som ett tillfälle. Lycka till och is i magen.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

Nu när börsen rasar fundera jag på att snart börja köpa. Då genom ett ISK konto.
Men jag fattar inte hur skatten räknas. Säg att man går in med en miljon, man ha dessa inne ytterst kort tid säg 1 dag. Hur mycket ska man då ungefär skatta?
Som jag tolkade ca 20 000kr per år, när man bara har de en kort tid så blir det då en kvartal och det kostar 5000kr i skatt för att ha pengarna där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu när börsen rasar fundera jag på att snart börja köpa. Då genom ett ISK konto.
Men jag fattar inte hur skatten räknas. Säg att man går in med en miljon, man ha dessa inne ytterst kort tid säg 1 dag. Hur mycket ska man då ungefär skatta?
Som jag tolkade ca 20 000kr per år, när man bara har de en kort tid så blir det då en kvartal och det kostar 5000kr i skatt för att ha pengarna där?

Har du de en dag (om denna inte är övergång mellan kvartal) blir det:

0 + 0 + 0 + 0 + 1 000 000 = 1 000 000 kr
1 000 000 / 4 = 250 000 kr (detta är kapitalunderlaget)
250 000 * 1,25 % = 3 125 kr (detta är schablonintäkten som kommer förtryckt i din deklaration)
3 125 * 30 % = 937,5 kr

Skatten blev alltså 937,5 kr för år 2020.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Har du de en dag (om denna inte är övergång mellan kvartal) blir det:

0 + 0 + 0 + 0 + 1 000 000 = 1 000 000 kr
1 000 000 / 4 = 250 000 kr (detta är kapitalunderlaget)
250 000 * 1,25 % = 3 125 kr (detta är schablonintäkten som kommer förtryckt i din deklaration)
3 125 * 30 % = 937,5 kr

Skatten blev alltså 937,5 kr för år 2020.

Ok, inte så farligt ändå. Men som med lotteri finns det alltid en vinnare oavsett hur det går.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu när börsen rasar fundera jag på att snart börja köpa. Då genom ett ISK konto.
Men jag fattar inte hur skatten räknas. Säg att man går in med en miljon, man ha dessa inne ytterst kort tid säg 1 dag. Hur mycket ska man då ungefär skatta?
Som jag tolkade ca 20 000kr per år, när man bara har de en kort tid så blir det då en kvartal och det kostar 5000kr i skatt för att ha pengarna där?

Dock lite tråkigt med ISK på en fallande börs, du får även skatta på dina aktier som ligger på minus, i en vanlig depå slipper du skatten samt kan dra av för förlusterna vid försäljning. Utdelningsaktier är ju annars trevliga på ISK.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag vågar inte ens logga in på banken för jag vill inte se hur mycket jag har förlorat. Nu när man har missat säljtåget antar jag att det minst dåliga alternativet är att sitta lugnt i båten och hoppas att återhämtningen kommer förr snarare än senare.

Så länge du inte säljer har du inte förlorat något. Många snackar om köpläge nu 😃 fast jag får nog få några bra nyheter innan jag slänger in mer pengar i nuläget.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag låg nyligen 40 000 plus och satt och kollade på trevliga datordelar och smartklockor att inhandla, nu ligger jag back och funderar på vilken smak på nudlarna som är godast.

Permalänk
Medlem

Jag har bara småpengar, så jag rör inget alls just nu. Men intressant ändå hur det kan skifta. Låg ca 15 procent plus sen mellandagarna fram till slutet av februari, dvs på två månader. Nu ner ca 8-9 procent. Nästan 25 procent ner från toppen på knappt två veckor.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Finns de nån bra sida om fonder ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony86:

Finns de nån bra sida om fonder ?

Denna tycker jag är bra.
https://www.morningstar.se/Funds/
https://www.morningstar.se/

Permalänk
Medlem

Tackar den ska ja kolla in

De är ju en djungel med alla fonder och va man ska ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Avanza har haft en del problem senaste tiden med appen men idag, speciellt vid öppning imorse var den inte rolig att använda. Många som var in samtidigt för att kolla värdeminskningen antar jag.

Har blivit ganska lite tittat för mig nu, skulle nog kunna spara lite på batteritiden om jag plockar bort appen iallafall tillfälligt.

Det är nog bäst att ta bort appen helt. Jag kör bara hemsidan då den är jobbigare att använda på tex telefon så drar man sig för att göra det. 😛

Permalänk
Medlem

Jag kommer avvakta några veckor och sedan köpa loss

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlowe:

Jag låg nyligen 40 000 plus och satt och kollade på trevliga datordelar och smartklockor att inhandla, nu ligger jag back och funderar på vilken smak på nudlarna som är godast.

Jag har inte förlorat så ycket nu. Mest för att jag inte har så mycket nu. Förlorat ett par tusen.

Men för något år sedan när starbreeze krashade gick de från att vara värda 30k till 2k på någon dag. Hade också tänkt köpa dator men fick vänta. Jag förlorade dock inget för hade sålt av det mesta ett tag innan, inte när det var som högst men på väg uppåt så ändå 40k plus totalt på starbreeze. Men inte så roligt när det krashar så.

Mitt privata pensionsparande ligger på plus fortfarande iaf. Mina egna månadssparanden i olika indexfonder jag startade samtidigt aom hela tiden gått mer plus än pensionen ligger nu dock på klart minus.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marlowe:

Jag låg nyligen 40 000 plus och satt och kollade på trevliga datordelar och smartklockor att inhandla, nu ligger jag back och funderar på vilken smak på nudlarna som är godast.

Det låter som att du har alldeles för många pengar exponerade mot börsen om den påverkar vad du äter till middag.

Mitt treårs-snitt är för övrigt nere på 7,5% årligen, vilket känns betydligt mer normalt än vad det var i början av året. Väck mig igen när det händer något.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag har inte förlorat så ycket nu. Mest för att jag inte har så mycket nu. Förlorat ett par tusen.

Men för något år sedan när starbreeze krashade gick de från att vara värda 30k till 2k på någon dag. Hade också tänkt köpa dator men fick vänta. Jag förlorade dock inget för hade sålt av det mesta ett tag innan, inte när det var som högst men på väg uppåt så ändå 40k plus totalt på starbreeze. Men inte så roligt när det krashar så.

Mitt privata pensionsparande ligger på plus fortfarande iaf. Mina egna månadssparanden i olika indexfonder jag startade samtidigt aom hela tiden gått mer plus än pensionen ligger nu dock på klart minus.

Sålde av allt i december då innehavet ökat med 70%. Smart drag, då de rasat runt 60% sedan början av januari

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Sålde av allt i december då innehavet ökat med 70%. Smart drag, då de rasat runt 60% sedan början av januari

Det här är ju något jag borde gjort då, eller för en månad sedan.
Var inne här i tråden och flertalet säger sig sitta stabilt i båten.
Har tappat 60k nu då jag inte rört någonting och folk på jobbet hånar mig för att jag har kvar rysslansfonden fortfarande.
Nu är det ju utspritt en del men poängen med att köpa fonder och sådant är väl att man vill tjäna pengar, ta ut på topp och köpa när de är lägre.

Och ta ut med vinst, inte sitta och hoppas att båten inte kantrar?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Det här är ju något jag borde gjort då, eller för en månad sedan.
Var inne här i tråden och flertalet säger sig sitta stabilt i båten.
Har tappat 60k nu då jag inte rört någonting och folk på jobbet hånar mig för att jag har kvar rysslansfonden fortfarande.
Nu är det ju utspritt en del men poängen med att köpa fonder och sådant är väl att man vill tjäna pengar, ta ut på topp och köpa när de är lägre.

Och ta ut med vinst, inte sitta och hoppas att båten inte kantrar?

Att sälja på toppen och time'a marknaden är inget enkelt.
https://awealthofcommonsense.com/2014/02/worlds-worst-market-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Det här är ju något jag borde gjort då, eller för en månad sedan.
Var inne här i tråden och flertalet säger sig sitta stabilt i båten.
Har tappat 60k nu då jag inte rört någonting och folk på jobbet hånar mig för att jag har kvar rysslansfonden fortfarande.
Nu är det ju utspritt en del men poängen med att köpa fonder och sådant är väl att man vill tjäna pengar, ta ut på topp och köpa när de är lägre.

Och ta ut med vinst, inte sitta och hoppas att båten inte kantrar?

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Det här är ju något jag borde gjort då, eller för en månad sedan.
Var inne här i tråden och flertalet säger sig sitta stabilt i båten.
Har tappat 60k nu då jag inte rört någonting och folk på jobbet hånar mig för att jag har kvar rysslansfonden fortfarande.
Nu är det ju utspritt en del men poängen med att köpa fonder och sådant är väl att man vill tjäna pengar, ta ut på topp och köpa när de är lägre.

Och ta ut med vinst, inte sitta och hoppas att båten inte kantrar?

Poängen med att köpa aktiefonder är att man tror att de långsiktigt ökar, och därför att välja att placera dom pengar man inte behöver under de närmaste åren där för att i framtiden kunna ta ut dem med avkastning.

Att försöka tima marknaden kommer troligtvis bara resultera att du står utanför för länge och köper in dig till ett högre pris än du sålde. Eller har du en tillförlitlig spåkula?

Rysslandsfonden kan du väl sälja och köpa nått annat för om du inte är nöjd med den eller tror på den framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Det här är ju något jag borde gjort då, eller för en månad sedan.
Var inne här i tråden och flertalet säger sig sitta stabilt i båten.
Har tappat 60k nu då jag inte rört någonting och folk på jobbet hånar mig för att jag har kvar rysslansfonden fortfarande.
Nu är det ju utspritt en del men poängen med att köpa fonder och sådant är väl att man vill tjäna pengar, ta ut på topp och köpa när de är lägre.

Och ta ut med vinst, inte sitta och hoppas att båten inte kantrar?

Det var bara tur, jag såg en marginell ökning även efter jag sålt av, några veckor till, sedan stagnerade det och i början av februari började nedåtkurvan. Så det låg i princip still hela januari, hade kunnat sälja då med större vinst.

Kommer köpa lite i slutet av mars.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Ångrar också mig att jag inte sålde i januari eller nått.
Har köpt mer nu istället

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Defender:

Jag satte in ett större belopp för 1½ vecka sedan för att handla mer, men visste inte riktigt vad och fick kalla fötter innan jag bestämt mig. Nu vet jag åtminstone hur det känns när man ska gå in igen om man hade sålt av det man redan hade vid trolig annalakande nedgång, dock utan att faktiskt rädda något av det redan investerade kapitalet innan nedgången. Jag väljer pest OCH kolera

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz