Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Exakt, skillnaden beror snarare på olika redovisningsmetoder. Avanza inkluderar transaktionskostnader i avgiften, SHB tar dem utanför men summan blir (ungefär) den samma. Att det skiljer 0,01% i slutändan på just den här fonden skulle jag tro är ett räknefel (Avanza anger förvaltningsavgiften till 1,86%, SHB själva skriver 1,85%). Räknefel eller inte, det är knappast en anledning att ha sina fondandelar hos SHB.

Samma sak om man jämför Nordnet med Avanza där Avanza redovisar 0,01% högre avgift.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

Nu är det riktigt blodrött. Tur man inte behöver pengarna inom någon snar framtid.

Samma här, kunde förstås alltid ha handlat för ett än lägre pris men så är det svårt att tajma.

Relevanta buffertar är buffrade och klara, bara att rida ut Coronavågen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Samma sak om man jämför Nordnet med Avanza där Avanza redovisar 0,01% högre avgift.

Skickades från m.sweclockers.com

Redovisar ja, men du betalar samma. Bara Avanza som är tydligare och inkluderar samtliga avgifter.

Permalänk
Medlem

Hoppas de här priserna håller i sig ett tag. Är ju mycket utdelning på gång snart, och vore kul att kunna investera de pengarna när börserna är låga. Min bevakningslista plingar som sjutton, men jag har köpt slut alla mina kontanter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Sålde av alla aktier jag hade i måndags, tror jag håller mig borta från börsen tills Corona oron lugnat ner sig 🙂

Permalänk
Avstängd

Det känns lite osäkert att gå in just nu igen men samtidigt blir man också lite sugen.

Har tagit lite förluster i år men fortsätter börsen neråt kanske det är bättre att vänta lite till?

Permalänk
Medlem

Det är ju som att spå i kaffesump men jag tror kurserna kommer fortsätta nedåt.

Permalänk
Medlem

Har sålt av och tagit hem en bra vinst bra eller ej för väl tiden utvisa. Lyckades dubbla evo på 3 månader typ thq har jag köpt och sålt i 2 omgångar gick in ganska hårt när folk blankade den förra året. Jag tror det fortsätter ner till botemedel kommer sen återhämtar det nog givetvis sig men då hoppas jag jag kan komma in på det jag köpte akiterna för eller kanske under men svårt å veta.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Jag är lite nyfiken på er som säljer nu. Behöver ni pengarna? Är ni klara med era investeringar? Är det inte långsiktigt sparande ni ägnar er åt? Har man sikte på 10-20 år framåt är de ju bara sitta och chilla tänker jag?

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skuttokova:

Jag är lite nyfiken på er som säljer nu. Behöver ni pengarna? Är ni klara med era investeringar? Är det inte långsiktigt sparande ni ägnar er åt? Har man sikte på 10-20 år framåt är de ju bara sitta och chilla tänker jag?

Jag sålde en stor del av mina innehav för att det inte är det roligaste som finns att bara förlora pengar dag efter dag...

Allt beror väl på vilken typ av investeringar du har och vilka risker du vill ta.

Nu skulle jag kunna köpa in mig igen och få fler aktier för samma pris men eftersom jag inte är så insatt så väntar jag nog lite längre och ser hur det går alternativt köper lite åt gången vid fortsatt nergång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skuttokova:

Jag är lite nyfiken på er som säljer nu. Behöver ni pengarna? Är ni klara med era investeringar? Är det inte långsiktigt sparande ni ägnar er åt? Har man sikte på 10-20 år framåt är de ju bara sitta och chilla tänker jag?

Jag funderade lite på att sälja av allt mitt Core Teknik, köpa aktier och sälja av vid uppgång och då flytta över Core-pengarna till SAVR. Behöver ändå sälja innehavet för att återinvestera där vad jag förstått. Men låter gärna allt vara för stunden.

Permalänk
Medlem

Jag säljer inte och köper som vanligt

Permalänk
Medlem

Jag säljer ingenting nu. Har längre tidshorisont i mina investeringar. Jag ser det istället som köpläge för nästa investering (som sker på månadsbasis).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuttokova:

Jag är lite nyfiken på er som säljer nu. Behöver ni pengarna? Är ni klara med era investeringar? Är det inte långsiktigt sparande ni ägnar er åt? Har man sikte på 10-20 år framåt är de ju bara sitta och chilla tänker jag?

Om man nu tror att börsen kortsiktigt kommer fortsätta nedåt är det ju fullt rimligt att sälja nu, så att man kan köpa fler aktier för samma mängd pengar i en nära framtid. Detta gäller ju oavsett om man sparar långsiktigt eller kortsiktigt tänker jag

Sedan är det ju som många tidigare nämnt jäkligt svårt att förutsäga hur börsen kommer gå, men det är ju inte farligare än att man får köpa tillbaks aktierna till ett lite dyrare pris om det nu visar sig att börsen vänder uppåt inom kort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PatrickP:

Om man nu tror att börsen kortsiktigt kommer fortsätta nedåt är det ju fullt rimligt att sälja nu, så att man kan köpa fler aktier för samma mängd pengar i en nära framtid. Detta gäller ju oavsett om man sparar långsiktigt eller kortsiktigt tänker jag

Sedan är det ju som många tidigare nämnt jäkligt svårt att förutsäga hur börsen kommer gå, men det är ju inte farligare än att man får köpa tillbaks aktierna till ett lite dyrare pris om det nu visar sig att börsen vänder uppåt inom kort.

En fin teori, men i praktiken så är det ren chansning. Risken är stor att när man har sålt, så står man utanför marknaden, alldeles för länge och när rekylen har kommit, så har man sålt billigt och köper dyrt. Klassiska fällan för småsparare.

Permalänk
Medlem

Om man sålt av med Fonder på ISK konto, Ska pengarna sitta på ISK kontot om det rör sig om 6 månader, eller tjänar man mest på att ta ut dom och sen sätta in dom igen? För varje gång man för pengar IN på kontot blir det väl extra skatt?

Att det blir skatt när dom ligger där vet jag, men som sagt tar jag ut dom och stoppar in dom igen efter 6 mån vilket är mest gynnsamt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kampis:

Om man sålt av med Fonder på ISK konto, Ska pengarna sitta på ISK kontot om det rör sig om 6 månader, eller tjänar man mest på att ta ut dom och sen sätta in dom igen? För varje gång man för pengar IN på kontot blir det väl extra skatt?

Att det blir skatt när dom ligger där vet jag, men som sagt tar jag ut dom och stoppar in dom igen efter 6 mån vilket är mest gynnsamt?

Bra tid att ta ut dem. Det här är precis innan övergången till nytt kvartal. Så ta ut de bara. Sen kan du sätta in igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Bra tid att ta ut dem. Det här är precis innan övergången till nytt kvartal. Så ta ut de bara. Sen kan du sätta in igen.

Visserligen går tiden fort men vi får allt vänta en månad till innan det blir nytt kvartal.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

Jag sålde en stor del av mina innehav för att det inte är det roligaste som finns att bara förlora pengar dag efter dag...

Allt beror väl på vilken typ av investeringar du har och vilka risker du vill ta.

Nu skulle jag kunna köpa in mig igen och få fler aktier för samma pris men eftersom jag inte är så insatt så väntar jag nog lite längre och ser hur det går alternativt köper lite åt gången vid fortsatt nergång.

Jag vet hur det är. Har gjort det så himla många ggr själv. man får panik. Det svider i hjärtat oc sen kliver man ur. Man glömmer bort det. går vidare och sen har man missat 300% uppgång på SEB. Har varit med om det. Som sagt, alla som tror sig veta att man ska sälja glömmer bort att det blir skitsvårt att kliva in igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Visserligen går tiden fort men vi får allt vänta en månad till innan det blir nytt kvartal.

Får skylla på att jag redan ha vänt till mars på kalendern hemma xD

Permalänk
Medlem

Och idag gick mitt automatiska fondköp igenom, till rabatt dessutom!

Ska inte använda pengarna på ca 10 år och har inkomstförsäkring och buffert för att klara mig i åtminstone 3 år utan jobb. Troligtvis går börsen ner mer den kommande tiden men tänker inte sälja och köpa för det, för stor risk att ta det i rekylen.

Något som är intressant är att Avanza Global har gått ner betydligt mer än tex Avanza Emerging Markets. Några teorier om det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Och idag gick mitt automatiska fondköp igenom, till rabatt dessutom!

Ska inte använda pengarna på ca 10 år och har inkomstförsäkring och buffert för att klara mig i åtminstone 3 år utan jobb. Troligtvis går börsen ner mer den kommande tiden men tänker inte sälja och köpa för det, för stor risk att ta det i rekylen.

Något som är intressant är att Avanza Global har gått ner betydligt mer än tex Avanza Emerging Markets. Några teorier om det?

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter ju helt idiotiskt i första anblick att man inte kliver ur marknaden så fort det går ned. Inte ens de inbitna traders går enbart på känsla. De har strikta regler hur de ska agera vid en viss given situation och de har inte alltid rätt varje gång.

Permalänk
Medlem

Sitter rätt lugnt i båten men sugen på att omallokera, t.ex. så är jag inte jättesugen att ha kvar $MATCH i Corona-tider (vars affärsmodell ju bygger på att människor ska träffas i slutändan). Håller på att stuva om mot företag som inte är så beroende av materiella ting, dvs mjukvarubolag som ändå åkt på rejäla smällar (som också ofta handlas till premie sedan innan i och för sig). Gärna företag där värdeskapande delen kan jobba hemifrån.

Går förstås att sälja bort sig på detta sätt också men inbillar mig att det åtminstone är bättre än att gå ur marknaden + får en mental känsla att man i alla fall försökt parera.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Det låter ju helt idiotiskt i första anblick att man inte kliver ur marknaden så fort det går ned. Inte ens de inbitna traders går enbart på känsla. De har strikta regler hur de ska agera vid en viss given situation och de har inte alltid rätt varje gång.

Beror på när du behöver pengarna. Behöver jag pengarna nu var det väldigt riskfyllt att ha dom på börsen från början. Men vi människor tänker oftast kortsiktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Håller med Baxtex, lite i tänket är man långsiktig och sparar per månad och är inte behov av dessa pengar man sparar så behöver man inte sälja nu pågrund av Corona skräcken. Sen kan man ju givetvis föra en diskussion att vi har varit på toppen av börsen och den borde börjat gått ner tidigare. Själv så har jag månadssparande i fonder 1/3 av det som blir kvar efter räkningar den andra tredjedelen amorterar jag bostadslånet och den sista tredje delen går till "vanligt" bankkonto.

Om man har större lån på bostad och kanske inte har någon bunden ränta då skulle jag ta en stark funderar och i alla fall binda mitt lån på 3-5 år med dem låga räntor som fortfarande finns.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Dags att köpa lite Norwegian kanske? Ska bli spännande att se hur aktien går nu vid öppning, ner 52% än så länge denna veckan...

Kalla mig dum, men jag är inte så rädd för coronaviruset, dödligheten är för låg. Läste någonstans att personer mellan 70 och 79 hade 8% och personer över 79 hade 14% risk att dö. Yngre personer har lägre risk.

Något jag däremot är mer rädd för i Norweigan är isf att dom kursar :/

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Ingen vacker syn idag, -3,7% bara minuter efter öppning. DJ, S&P och Nasdaq föll alla 4-5% igår. De asiatiska börserna rasade lika mycket under natten.

Fram till igår låg jag plus sedan årsskiftet, nu ligger jag lite back.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd

@anon2110:
Nu var jag till stor del investerad i en högrisk aktie vilket jag kanske inte borde ha varit.

Är det någon mer som tycket avanzas sida blivit krångligare efter de uppdaterat den?

Edit: för att inte bli bannad säger jag inte något negativt om börsen men rekommenderar att man kikar på den någon gång ibland för att se om den går upp eller neråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Är det någon mer som tycket avanzas sida blivit krångligare efter de uppdaterat den?

Ja, den har helt klart blivit svårare att hitta på.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Dags att köpa lite Norwegian kanske? Ska bli spännande att se hur aktien går nu vid öppning, ner 52% än så länge denna veckan...

Kalla mig dum, men jag är inte så rädd för coronaviruset, dödligheten är för låg. Läste någonstans att personer mellan 70 och 79 hade 8% och personer över 79 hade 14% risk att dö. Yngre personer har lägre risk.

Något jag däremot är mer rädd för i Norweigan är isf att dom kursar :/

8% risk att dö är ju svinhögt.
Skulle aldrig utsätta mig för något om det var ens 1% risk att dö.

Skrivet av zarkov:

Ingen vacker syn idag, -3,7% bara minuter efter öppning. DJ, S&P och Nasdaq föll alla 4-5% igår. De asiatiska börserna rasade lika mycket under natten.

Fram till igår låg jag plus sedan årsskiftet, nu ligger jag lite back.

Vill du behålla lugnet så är det bara att logga ut. Personligen loggar jag oftast bara in när jag ska köpa, då slipper jag noja eller lägga energi vid börssvängningar.

Skickades från m.sweclockers.com