Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Har detta i åtanke. Så svårt att veta när man ska gå in....

köp lite hela tiden istället för att köpa allt samtidigt, DCA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucaas10:

köp lite hela tiden istället för att köpa allt samtidigt, DCA

Tänkte att jag påpekar för er med att jag nyss tagit examen och således nyss börjat, med det sagt är mitt kapital inte stort, hade små gamla sparposter.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

@Dakkie:

Är det bara en mindre summa så kan du utan vidare gå in med allt direkt. Svårt att säga om vi är på någon "botten" nu, men går ju ändå inte att räkna med att man kan pricka det, så idag är en lika bra dag som vilken som helst

Om vi pratar en summa som är säg mer än vad du tror dig kunna spara under ett eller ett par år (~50-100k+), kanske det kan vara en idé a sprida ut köpen under ett par veckor eller månader för att minska risken från den relativt höga volatiliteten vi har på marknaden idag. Men börja ändå med det idag.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av Dakkie:

Tänkte att jag påpekar för er med att jag nyss tagit examen och således nyss börjat, med det sagt är mitt kapital inte stort, hade små gamla sparposter.

Läs det här
https://awealthofcommonsense.com/2014/02/worlds-worst-market-...

Visst det är historiskt så behöver inte vara sant i framtiden men så länge du har en välbalanserad portfölj så behöver du inte oroa dig särskilt mycket för dippar eller toppar, det gäller speciellt när du är ung bara du kontinuerligt sparar. Börja fondspara var nog det bästa jag gjort, och ångrar mig bara att jag inte startade tidigare.

Permalänk
Medlem

Har läst om att Dacia kommer komma med en ny elbil, gissar den kommer sälja som smör. Tänker att det kanske skulle öppna för att man kan tjäna nån liten guldpeng men finner inga aktier i dem, med Renault som ägare kanske det inte finns några aktier att köpa? Som ni märker, jag har dålig koll. Nån som kan hjälpa till att sprida lite ljus på hur jag skulle kunna gå till väga för att "investera" i Dacia och hoppas på en värdeökning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Har läst om att Dacia kommer komma med en ny elbil, gissar den kommer sälja som smör. Tänker att det kanske skulle öppna för att man kan tjäna nån liten guldpeng men finner inga aktier i dem, med Renault som ägare kanske det inte finns några aktier att köpa? Som ni märker, jag har dålig koll. Nån som kan hjälpa till att sprida lite ljus på hur jag skulle kunna gå till väga för att "investera" i Dacia och hoppas på en värdeökning?

Vill du investera i Dacia så får du köpa Renault-aktier.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Har läst om att Dacia kommer komma med en ny elbil, gissar den kommer sälja som smör. Tänker att det kanske skulle öppna för att man kan tjäna nån liten guldpeng men finner inga aktier i dem, med Renault som ägare kanske det inte finns några aktier att köpa? Som ni märker, jag har dålig koll. Nån som kan hjälpa till att sprida lite ljus på hur jag skulle kunna gå till väga för att "investera" i Dacia och hoppas på en värdeökning?

Känns som den nya Dacian mer är ett verktyg för att inte åka på böter för EUs nya utsläppsregler än något vinstdrivande. Tror detta kommer ha väldigt lite påverkan på lönsamheten i stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Vill du investera i Dacia så får du köpa Renault-aktier.

Ja det var det jag var rädd för, men med tanke på hur stor Renault-koncernen är blir ju Dacias vinst marginell i det stora hela! Aja, lätt gånger lätt förgånget, tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Fyfan,

Satsade mycket pengar på novavax och inovio. Upp 14 respektive 20% på ett par dagar. Novavax är tydligen i sista fasen med sitt nanoflu, något nytt sorts influensavaccin. Resultatet från Studierna i detta ska presenteras i slutet på mars. Att de stiger nu tack vare corona är en trevlig bonus

Köpte även en del cell impact som gått upp lite drygt 17%.

Går bra nu, frågan är hur länge jag vågar hålla på novavax och inovio bara.

Tack corona!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Fyfan,

Satsade mycket pengar på novavax och inovio. Upp 14 respektive 20% på ett par dagar. Novavax är tydligen i sista fasen med sitt nanoflu, något nytt sorts influensavaccin. Resultatet från Studierna i detta ska presenteras i slutet på mars. Att de stiger nu tack vare corona är en trevlig bonus

Köpte även en del cell impact som gått upp lite drygt 17%.

Går bra nu, frågan är hur länge jag vågar hålla på novavax och inovio bara.

Tack corona!

Det är ganska riskabelt att hålla på aktier inför presentation av fas III-data eftersom det är där som väldigt många potentiella läkemedel läggs på skräphögen. Du får läsa in dig på hur robusta data de har presenterat tidigare och sannolikheten att de upprepar tidigare resultat. En misslyckad fas III-studie i ett litet bioteknikföretag brukar ofta innebära -50-70% på börsen.

Permalänk
Medlem

Vilka tjänster/förmedlare använder ni när ni handlar? Själv har jag inte riktigt hittat någon som jag är nöjd med, så köper och säljer (tyvärr) fortfarande via min vanliga bank. Det är mest passiva eller halv-passiva investeringar (indexfonder, aktiefonder och lite annat i norden, USA och asien), men om marknaderna blir lite mera volatila nu skulle jag gärna ha något med lägre avgifter per affär, men som ändå är pålitligt och fungerande...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@Sando: Avanza och SAVR för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

@Sando: Avanza och SAVR för min del.

Tack för svaret! Vill du berätta lite om varför du använder precis de två?

Edit: Har någon erfarenhet av Degiro?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Tack för svaret! Vill du berätta lite om varför du använder precis de två?

Edit: Har någon erfarenhet av Degiro?

Avanza för att de har en bra enkel plattform med bra avgifter, men ifrån början var det mest för att den vän som fick mig att börja investera rekommenderade Avanza.

SAVR för att de har bäst avgifter på aktivt förvaltade teknikfonder. Jag har indexfonder hos Avanza och aktiva hos SAVR.

Nej det har jag inte.

Permalänk
Avstängd

Avanza har ju gjort en prisjakt dock.

Jag använder det men nu är det rörigt och ser ut som skit vilket inte är så roligt när man försöker ha koll på sina pengar.

Presidentvalet i USA gör det inte lättare, faktum är att politik är ekonomi idag och ni som har koll på oddsen efter indianen hoppade förstår nog att det kan skapa en viss oro också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Vilka tjänster/förmedlare använder ni när ni handlar? Själv har jag inte riktigt hittat någon som jag är nöjd med, så köper och säljer (tyvärr) fortfarande via min vanliga bank. Det är mest passiva eller halv-passiva investeringar (indexfonder, aktiefonder och lite annat i norden, USA och asien), men om marknaderna blir lite mera volatila nu skulle jag gärna ha något med lägre avgifter per affär, men som ändå är pålitligt och fungerande...

Jag kör med Nordnet..
OK avgifter, men rörig hemsida också.
Har inte så mycket val när bor i Norge tyvärr

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Lysa och Avanza
Lysa för att den har fått mycket reklamtid hos RikaTilsammans och jag valde att testa de i ett år och se hur de funkar. har ca 10% av mitt innehav hos Lysa.
Avanza - för att jag har blivit tipsad av en vän att använda avanza.

Har bekanta som har använt RobinHood - mycket missnöje där eftersom appen har legat nere precis när marknadens svängde om. Detta har resulterat i förlorad möjlighet till inkomst eller att folk inte har hunnit sälja av sina positioner i tid.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@oatp1b1: Jag har ingen som helst tilltro till företaget i fråga. De har gjort mycket konstiga saker tidigare samt aldrig, i princip, producerat någon faktiskt produkt Jag kommer följa med en stund till innan jag säljer av. Inga onödiga risker

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

@oatp1b1: Jag har ingen som helst tilltro till företaget i fråga. De har gjort mycket konstiga saker tidigare samt aldrig, i princip, producerat någon faktiskt produkt Jag kommer följa med en stund till innan jag säljer av. Inga onödiga risker

Sälj innan i så fall. Visserligen riskerar du att inte tjäna lika mycket, men du förlorar inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Jag kör med Nordnet..
OK avgifter, men rörig hemsida också.
Har inte så mycket val när bor i Norge tyvärr

Får man fråga vilket "skatteskal" du använder, antar att du måste ha något norskt?
Aksjesparekonto/fondskonto?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Får man fråga vilket "skatteskal" du använder, antar att du måste ha något norskt?
Aksjesparekonto/fondskonto?

Har ett Aksjesparekonto (ASK).
Tyckte det var det lättaste med tanke på att man bara skattar på eventuellt överskott och kan då återinvestera eventuella utdelningar och vinster utan att först beskatta dessa.
Blir ju begränsad till aktier och fonder på de stora marknaderna och man kan inte köpa räntepapper på det kontot.
Tyckte det verkade enkelt och är egentligen ganska nöjd med att slippa att deklarera som man gjorde förr. Känns som win/win.

Har även ett Investeringskonto för räntor.

Individuell Pensonssparing (IPS) vågar jag inte ha.
Att låsa pengarna nu och ha de där i 35år till när jag går i pension känns inte så bra emd tanke på att eventuella regeringsbyten etc kan ändra dagens regler etc.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Skrivet av Sando:

Vilka tjänster/förmedlare använder ni när ni handlar? Själv har jag inte riktigt hittat någon som jag är nöjd med, så köper och säljer (tyvärr) fortfarande via min vanliga bank. Det är mest passiva eller halv-passiva investeringar (indexfonder, aktiefonder och lite annat i norden, USA och asien), men om marknaderna blir lite mera volatila nu skulle jag gärna ha något med lägre avgifter per affär, men som ändå är pålitligt och fungerande...

Jag har Avanza och handlar bara med aktier, har ett par fonder som ligger passiva hos andra aktörer. Skulle jag börja nytt idag skulle jag välja Nordea för de har lägre courtage för aktiehandel än Avanza. Har tänkt byta till Nordea men har inte tagit tag i det.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Någon som kan svara på vad skillnaded är på ISK och Aktie&Fond-depå utöver skattemetoden? Vill minnas att jag läst något vad gäller utdelningar. Jag har bara indexfonder om det gör någon skillnad. ISK är möjligen något mer begränsat i vilka värdepapper man kan handla också?

Funderar på om jag bör flytta mina fonder från ISK till AF då jag som utlandsboende ändå inte kan ta nytta av hur ISK beskattas. (borde tänkt på det för fyra år sen..)

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Någon som kan svara på vad skillnaded är på ISK och Aktie&Fond-depå utöver skattemetoden? Vill minnas att jag läst något vad gäller utdelningar. Jag har bara indexfonder om det gör någon skillnad. ISK är möjligen något mer begränsat i vilka värdepapper man kan handla också?

Funderar på om jag bör flytta mina fonder från ISK till AF då jag som utlandsboende ändå inte kan ta nytta av hur ISK beskattas. (borde tänkt på det för fyra år sen..)

Man får väl nte ens ha ISK om man inte är skatteskyldig i Sverige?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: Jag hade ISK innan jag flyttade utomlands, och banker stänger generallt inte dina konton när du flyttar. Jag har ett svagt minne av att "ISK kommer hanteras som ett vanligt AF" efter jag flyttat, kanske därför jag inte gjorde något åt saken.. Dock har de fortsatt rapportera till skatteverket som om jag bodde i Sverige, så jag vet inte vad som gäller. Egentligen skadar det väl inte om jag bara för över mina värdepapper till AF, men undrar ändå om det är något som skilljer. Typ någonting någonting utdelning.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Har ett Aksjesparekonto (ASK).
Tyckte det var det lättaste med tanke på att man bara skattar på eventuellt överskott och kan då återinvestera eventuella utdelningar och vinster utan att först beskatta dessa.
Blir ju begränsad till aktier och fonder på de stora marknaderna och man kan inte köpa räntepapper på det kontot.
Tyckte det verkade enkelt och är egentligen ganska nöjd med att slippa att deklarera som man gjorde förr. Känns som win/win.

Har även ett Investeringskonto för räntor.

Individuell Pensonssparing (IPS) vågar jag inte ha.
Att låsa pengarna nu och ha de där i 35år till när jag går i pension känns inte så bra emd tanke på att eventuella regeringsbyten etc kan ändra dagens regler etc.

Tack för utförligt svar! Har också läst mig till att ASK är lämpligt. Men hittade dock ett blogginlägg som snarare förespråkar investeringskonto. Det är dock några år gammalt så kanske det har ändrat sig något.
https://www.eivindberg.no/blogg/fem-grunner-til-at-aksjespare...

Satte upp ett IPS i 2019 som jag sparar 3333kr per månad. Det lockar med den utsatta och lägre skatten.
Men som du säger finns risken att regler ändras, tror dock risken är ganska liten.
Då man måste ta ut pengarna tidigast vid 62 år och ända fram till 80, så ser jag det mest som sparande till efterlevande.

Inte speciellt enkelt att bli klok på allt. Hoppas de tar efter Sverige med vår modell av investeringssparkonto.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Jag har tidigare under året lösgjort allt mitt kapital och nu ser jag möjligheten här att eventuellt lyckas träffa in en botten. Vad har folk för tankar om det ? Funderar på en index-fond med rätt tidpunkt, t.ex a-zero.

Nice!
Jag cashade ut allt från Lysa en vecka innan raset och har i dagsläget räddat mer än 10% av mina pengar genom att ta ut dem.

Nedgången kommer nog att vara lång innan det vänder igen och att pricka botten är i princip omöjligt så jag har tänkt att investera både i nedgång och uppgång med början från slutet av mars.
Månadssparandet kommer att få vara igång som vanligt igen i slutet av varje månad och i mitten av varje månad så investeras pengarna som jag tog ut tidigare, 1/5e del varje gång.

Men jag utvärderar läget igen i slutet av månaden och tar beslut sen. Detta kan ju vara början av en lång global recession/depression med företag som går i konkurs överallt som vi nu ser. USAs situation ser lite illa ut just nu...

https://www.youtube.com/watch?v=b7aX6-NkWaM
State of Emergency in New York with at least 76 coronavirus cases

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Avanza har ju gjort en prisjakt dock.

Jag använder det men nu är det rörigt och ser ut som skit vilket inte är så roligt när man försöker ha koll på sina pengar.

Presidentvalet i USA gör det inte lättare, faktum är att politik är ekonomi idag och ni som har koll på oddsen efter indianen hoppade förstår nog att det kan skapa en viss oro också.

Håller med om Avanzas nya look, helt hopplöst dålig. Den gamla var mycket mer överskådlig. Jag använder även NordNet, det känns som om Avanza har försökt kopiera deras undermåliga trendgrafik istället för tvärtom. Man tänker sig säkert att det nu ser mer tilltalande och enkelt ut, men funktionellt tycker jag Avanza är sämre nu.

Det är mest för att jag började använda Avanza jag är kvar där fortfarande. Priser och avgifter är ju typ samma överallt.

Permalänk
Medlem

16 miljoner människor i karantän i norra Italien.
Oavsett hur man än vänder och vrider så är paniken igång och den eskaleras as we speak.
Tror att börsen kommer fortsätta falla.
USA central bank har sänkt räntan med 50 punkter nyligen för att skapa mer likvid på marknaderna, men trots detta har DJ USA fallit med 2% i fredags.

Samtidigt närmar sig presidentvalet och alla oroligheter och spekulationer kopplade till denna.

Även om vi ser en tillfällig höjning så tror jag att marknaderna kommer falla minst ett halvt år till.

Allt jag har haft i aktier/fonder låter jag ligga kvar.
Cash är ca 25% av mitt innehav och vad jag gör med denna vet jag inte.
Jag är övertygad att marknaden kommer falla ännu mer, men jag är samtidigt sugen på att köpa tex Volvo eller nån svensk bank just inför utdelningen som ska äga rum i april. Utdelningen i år är ordentlig.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

@Nioreh83: Jag hade ISK innan jag flyttade utomlands, och banker stänger generallt inte dina konton när du flyttar. Jag har ett svagt minne av att "ISK kommer hanteras som ett vanligt AF" efter jag flyttat, kanske därför jag inte gjorde något åt saken.. Dock har de fortsatt rapportera till skatteverket som om jag bodde i Sverige, så jag vet inte vad som gäller. Egentligen skadar det väl inte om jag bara för över mina värdepapper till AF, men undrar ändå om det är något som skilljer. Typ någonting någonting utdelning.

Det enda som skiljer ISK och aktie & fondkonto vid fondsparande är att en skatt på 0.12% av kontots värde tas ut på AF-konto, denna skatt finns inte för fondsparande på ISK utan du betalar "bara" den årliga skatten beroende statslåneräntan.