Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Bara att sitta stilla i båten och investera mera imo.

Det finns starka intressen för just detta! Att jag skrev kl 9.00 att börsen gick ner igen, rensades bort! Det hör väl till ämnet? Känns otrevligt att bli bortrensad i stället för att få kommentar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte investera lite i fonder.

Några tips? Har tittat lite på Robur Teknik och liknande men det verkar vara ett ihop plock av Swedbank. Måste man gå via sin bank?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag tänkte investera lite i fonder.

Några tips? Har tittat lite på Robur Teknik och liknande men det verkar vara ett ihop plock av Swedbank. Måste man gå via sin bank?

Nej, öppna en ISK hos Avanza eller Nordnet så får du både lägre avgifter och större utbud, det gör du lätt med bank-id. Med ISK (investeringssparkonto) slipper du deklarera varje affär utan schablonbeskattas automatiskt istället.

Vad du skall välja för fonder är en större fråga, det beror på vad du vill ta för risk och vad du tror på (branscher/inriktningar).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag tänkte investera lite i fonder.

Några tips? Har tittat lite på Robur Teknik och liknande men det verkar vara ett ihop plock av Swedbank. Måste man gå via sin bank?

Vad skulle fonder vara annat ett ihopplock som någon gjort?

Mitt generella tips är att börja lägga större delen i ett par indexfonder för olika regioner, t.ex. om du skaffar konto på Avanza: lägg det mesta på Avanza Zero(Sverige)/Global/Asien, och sedan kanske 20% eller så i lite smalare/riktade fonder efter tycke och smak, som Robur Ny Teknik.

Nämnvärt att påpeka att fondförvaltarna som gjorde att Robur Ny Teknik gått så bra har hoppat av och istället nu förvaltar Core Ny Teknik.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Att börsen kommer vända upp igen känns troligt. Men undra om man ska slänga in pengar idag och hoppas vi nått botten eller vänta lite.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Nej, öppna en ISK hos Avanza eller Nordnet så får du både lägre avgifter och större utbud, det gör du lätt med bank-id. Med ISK (investeringssparkonto) slipper du deklarera varje affär utan schablonbeskattas automatiskt istället.

Vad du skall välja för fonder är en större fråga, det beror på vad du vill ta för risk och vad du tror på (branscher/inriktningar).

ISK har alla banker så inget unikt för varken Avanza eller Nordnet, sen om man vill ha billigare fonder så är SAVR billigare än både Avanza och Nordnet så dem väljer man bort.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

@zarkov: Vet att i alla fall handelsbankens fonder är 0,10% dyrare hos avanza än handelsbanken själv så det beror lite på vilka fonder man tänker köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Vad skulle fonder vara annat ett ihopplock som någon gjort?

Mitt generella tips är att börja lägga större delen i ett par indexfonder för olika regioner, t.ex. om du skaffar konto på Avanza: lägg det mesta på Avanza Zero(Sverige)/Global/Asien, och sedan kanske 20% eller så i lite smalare/riktade fonder efter tycke och smak, som Robur Ny Teknik.

Nämnvärt att påpeka att fondförvaltarna som gjorde att Robur Ny Teknik gått så bra har hoppat av och istället nu förvaltar Core Ny Teknik.

Då har jag skapat ett Avanza konto, tack för tipsen.

Kör Avanza Zero och Core ny teknik till en början

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

@Devil May Cry: Att bara köra zero och ny teknik gör att du ligger 100% i Sverige vilket är dålig riskspridning. Jag skulle rekommendera att du kollar på rikatillsammans för lite inspiration:
https://rikatillsammans.se/ombalansering-2020/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Lite jobbigt när allt gått ner så mycket så jag vet knappt vad jag vill köpa längre.

jag köper på mig investmentbolag, Investor, Svolder, industrivärden, latour tex. nu i nedgången. inga stora poster. går in med det jag kan avvara/förlora.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tenkai Star:

Att börsen kommer vända upp igen känns troligt. Men undra om man ska slänga in pengar idag och hoppas vi nått botten eller vänta lite.

Vanligtvis så går man väl inte all in på en gång utan köper lite åt gången för att skydda sig mot att börsen fortsätter rasa.
Som jag ser det kan börsen rasa helt och snabbt kan det gå eller så fortsätter den gå uppåt sakta men säkert.

Vissa företag är mindre känsliga för börsen t.ex medicin medans t.ex banker är extremt känsliga för börsen.

Försök tänk mer långsiktigt vad som känns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Vanligtvis så går man väl inte all in på en gång utan köper lite åt gången för att skydda sig mot att börsen fortsätter rasa.
Som jag ser det kan börsen rasa helt och snabbt kan det gå eller så fortsätter den gå uppåt sakta men säkert.

Vissa företag är mindre känsliga för börsen t.ex medicin medans t.ex banker är extremt känsliga för börsen.

Försök tänk mer långsiktigt vad som känns rätt.

Time in the market > Timing the market

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag tänkte investera lite i fonder.

Några tips? Har tittat lite på Robur Teknik och liknande men det verkar vara ett ihop plock av Swedbank. Måste man gå via sin bank?

Vad är ditt mål? När behöver du pengarna? Vilken risk vill du ta?

Skrivet av Tenkai Star:

Att börsen kommer vända upp igen känns troligt. Men undra om man ska slänga in pengar idag och hoppas vi nått botten eller vänta lite.

Börsen går alltid upp så småningom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

@Devil May Cry: Att bara köra zero och ny teknik gör att du ligger 100% i Sverige vilket är dålig riskspridning. Jag skulle rekommendera att du kollar på rikatillsammans för lite inspiration:
https://rikatillsammans.se/ombalansering-2020/

Riskspridning som i att om det sker någon sorts kollaps?
Tack, ska kolla in det.

Skrivet av Baxtex:

Vad är ditt mål? När behöver du pengarna? Vilken risk vill du ta?

Börsen går alltid upp så småningom.

Långsiktigt sparande 20-30 år och kortsiktigt 5 år.
Låg risk, är vinningen med hög risk värd det så är jag beredd att studera det som krävs annars tänker jag mig låg risk.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

@Devil May Cry: Riskspridning som i att Sverige står för mindre än 1% av världens börsvärde och om något sker i Sverige så att Svenska börsen sjunker så har du lagt alla dina ägg i en korg sas. Att fördela sina tillgångar över olika geografiska områden och branscher ger en bredare portfölj med stabilare tillväxt, generellt sätt.

Mitt tips som sagt är att kolla på rikatillsammans eller skaffa en fondrobot som tex lysa om du inte orkar sätta dig in i detaljerna.

Permalänk
Medlem

Ett företag som verkar stå emot alla nedgångar är LYKO, som huvudsakligen handlar med smink och hårprodukter. Tidigare fanns Oriflame men de köptes ut, tyvärr. Internethandeln går tydligen bra, med väldigt få returer. Konjunktur- och ganska prisokänslig bransch.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

@Devil May Cry: Riskspridning som i att Sverige står för mindre än 1% av världens börsvärde och om något sker i Sverige så att Svenska börsen sjunker så har du lagt alla dina ägg i en korg sas. Att fördela sina tillgångar över olika geografiska områden och branscher ger en bredare portfölj med stabilare tillväxt, generellt sätt.

Mitt tips som sagt är att kolla på rikatillsammans eller skaffa en fondrobot som tex lysa om du inte orkar sätta dig in i detaljerna.

Håller med. Själv satsar jag i Ryssland och tidigare i Kina. Jag tror på robotar eftersom de saknar känslor. Jag utvecklar själv program som testar olika strategier. Har api som hämtar kurser, men ännu inget som utför order.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Vad är ditt mål? När behöver du pengarna? Vilken risk vill du ta?

Börsen går alltid upp så småningom.

Haha jo men jag jobbar inom en branch där "alltid" och "aldrig" är ord som används väldigt försiktigt! Så ren vana att inte skriva det.
Tyvärr har jag typ bara senaste lönen att investera nu. Investerade nyligen en hel del. Men ja mitt sparande är ju inför pension eller annat 10 år bort typ. Det jämnar ut sig med tiden innan dess skulle jag tro.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

@Irre: LYKO är ner från 115 till 100?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@zarkov: Vet att i alla fall handelsbankens fonder är 0,10% dyrare hos avanza än handelsbanken själv så det beror lite på vilka fonder man tänker köpa.

Nu har jag bara tittat på några stycken men inte hittat några skillnader i avgift. Kan du ge något exempel på Handelsbank-fonder som är dyrare hos Avanza än hos banken?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Här hade vi en, ser dock att den bara är 0,01% dyrare hos avanza när man går in djupare och kollar transaktionsavgifter också.

https://www.handelsbanken.se/sv/privat/spara/fonder/fondkurse...

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/512556/handelsban...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@zarkov: Här hade vi en, ser dock att den bara är 0,01% dyrare hos avanza när man går in djupare och kollar transaktionsavgifter också.

https://www.handelsbanken.se/sv/privat/spara/fonder/fondkurse...

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/512556/handelsban...

Exakt, skillnaden beror snarare på olika redovisningsmetoder. Avanza inkluderar transaktionskostnader i avgiften, SHB tar dem utanför men summan blir (ungefär) den samma. Att det skiljer 0,01% i slutändan på just den här fonden skulle jag tro är ett räknefel (Avanza anger förvaltningsavgiften till 1,86%, SHB själva skriver 1,85%). Räknefel eller inte, det är knappast en anledning att ha sina fondandelar hos SHB.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Irre: LYKO är ner från 115 till 100?

Nej den är väldigt volativ. Det har jag tjänat på genom att ofta köpa och sälja varje dag. Det är väl ingen som tror att tjejer slutar sminka sig för att det blir lågkonjunktur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Usch vad pengar som har försvunnit dom här dagarna, Tur att man sitter långsiktigt för tittar man nu blir man ju lite ledsen.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@Irre:

Varför bryr du dig om konjunkturkänslighet för något du daytradar? Är ju knappast som så att konjunkturen vänder fram eller tillbaka över en dag. Är det bara för att det är en av väldigt få saker som går plus i nuläget?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

@zarkov: Upptäckte det själv när jag granskade närmare. Vid första anblick är dock skillnaden stor men där får SHB skämmas lite då dom mörkar transaktionsavgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@Irre:

Varför bryr du dig om konjunkturkänslighet för något du daytradar? Är ju knappast som så att konjunkturen vänder fram eller tillbaka över en dag. Är det bara för att det är en av väldigt få saker som går plus i nuläget?

Det var ett tips. Jag har som jag skrivit ovan dumpat aktier och satsat på Ryssland och (tyvärr) Kina. Det var lyckat. Men jag ångrar att jag inte behöll mer på kontot. Nu har jag inget att köpa för... så jag kan bara sälja just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

ISK har alla banker så inget unikt för varken Avanza eller Nordnet, sen om man vill ha billigare fonder så är SAVR billigare än både Avanza och Nordnet så dem väljer man bort.

Du betalar en avgift till SAVR på 0.09% på hela kapitalet så ditt påstående är bara sant om du har aktiva fonder, i den jämförelse jag gjort i alla fall.

Permalänk
Medlem

Köpte moderna Inc(företaget som ska börja testa ett vaccin mot corona) för strax under 22usd. Igår stängde de på 29,16 och steg ytterligare till runt 33usd efter stängning. Ibland har man lite flyt också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Nu är det riktigt blodrött. Tur man inte behöver pengarna inom någon snar framtid.