AMD stäms för falsk marknadsföring av Bulldozer med "åtta kärnor"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@Zotamedu har redan rätta den uppenbara vurpan i ditt resonemang här, finns ju rätt många CPU-designer utan flyttalsdel. Fram till och med 386 var ju flyttalsdelen en separat krets även för x86.

Personligen tycker jag AMDs modulkoncept rätt uppenbart är en form av SMT.

SMT är hyfsat väl definierat, att kunna hantera flera trådar per CPU-kärna är inte tillräckligt för SMT. T.ex. så klassas inte SPARC T1/T2 som att ha SMT, trots att de kunde ha fyra trådar aktiva per kärna. De implementerade i stället en flertrådteknik som kallas temporal multithreading.

En "riktigt" multikärnig CPU kan inte heller klassas som SMT då ett krav är att vissa beräkningsresurser ska delas.

AMD ville själva kalla sitt koncept för CMT (Cluster based MultiThreading), men en modul uppfyller alla krav för att kallas SMT.

Ja jag uppfattade också att Bulldozers modulsystem var AMDs försök att efterlikna SMT. Intressant med bulldozer var ju att
båda "kärnorna" kan köras sammtidigt sålänge de inte vill komma åt den delade flyttalsenheten. Arkitekturen fungerar ju bra i
laster som inte är flyttalsintensiva och går att parallellisera bra.

Skrivet av skruvis:

Standarden som beskriver hur en riktig kärna ska vara uppbyggd utan att länka till hur andra bygger sina kärnor eller vad som tycks/tror etc.?

Du kan läsa massvis med white-papers om ARM och Intel processorer och se en trend att sedan 386 som Yoshman nämnde så är det extremt vanligt att x-antal FPUer finns integrerade i pipelinen som en beräkningsenhet.

Jag är faktiskt ganska kluven i frågan och ser gärna om du har något intelligent motargument som kan få mig att ändra uppfattning :).

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Priset styrs av tillgång och efterfrågan, och konsekvensen av att försöka sätta ett för högt pris blir att efterfrågan minskar, vilket är början till slutet för vilket företag som helst.

Det skulle inte ske över en natt, men jag tror utan tvekan att de skulle kunna höja samtliga prollar med 2000Kr utan att efterfrågan på de mest lönsamma modellerna skulle minska. Sedan är det bara dra åt snaran några hundralappar åt gången tills det tar emot för mycket för kunderna. Visst finns "risken" att någon annan instruktionsuppsättning blir dominerande, men det skulle inte heller ske över en natt och de skulle ha gott om tid att parera sådant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Du kan läsa massvis med white-papers om ARM och Intel processorer och se en trend att sedan 386 som Yoshman nämnde så är det extremt vanligt att x-antal FPUer finns integrerade i pipelinen som en beräkningsenhet.

Jag är faktiskt ganska kluven i frågan och ser gärna om du har något intelligent motargument som kan få mig att ändra uppfattning :).

White-paper är ingen standard en standard anger hur något ska vara för att få kallas för något, enkelt uttryckt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Priset styrs av tillgång och efterfrågan, och konsekvensen av att försöka sätta ett för högt pris blir att efterfrågan minskar, vilket är början till slutet för vilket företag som helst.

Kan folk köpa en musmatta med full RGB för 750:- kan dem nog tänka sig att pröjsa lite extra på en CPU också, även fast det är en annan prisklass.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det skulle inte ske över en natt, men jag tror utan tvekan att de skulle kunna höja samtliga prollar med 2000Kr utan att efterfrågan på de mest lönsamma modellerna skulle minska. Sedan är det bara dra åt snaran några hundralappar åt gången tills det tar emot för mycket för kunderna. Visst finns "risken" att någon annan instruktionsuppsättning blir dominerande, men det skulle inte heller ske över en natt och de skulle ha gott om tid att parera sådant.

Det finns inget sånt utrymme på marknaden idag.

Det som gör att folk kör x86 är att man för närvarande får mest prestanda för pengarna, och när det förhållandet förändras genom t.ex. högre priser så ökar incitamenten för att gå över till exempelvis ARM-baserade lösningar.

Skrivet av Pliffe:

Kan folk köpa en musmatta med full RGB för 750:- kan dem nog tänka sig att pröjsa lite extra på en CPU också, även fast det är en annan prisklass.

Det är, tro det eller ej, inte entusiaster som driver marknaden.

Permalänk
Medlem

Vad folk i denna tråden måste tänka på är att rättsfallet kommer handla om vad en kärna är ur ett konsumentperspektiv, inte ett tekniskt perspektiv. Får konsumenterna vad de förväntar sig när de köper "AMD Bulldozer med 8 kärnor"?

Permalänk
Medlem

Det är dessa typer av människor som skulle kunna starta en "organisation" som tar betalt för privatkopiering på lagringsmedier, vilken idioti!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Skulle inte förvåna mig om varningstexten redan finns i det medföljande produktbladet. Finns i och för sig krav i elsäkerhetsstandard när varningsskylt måste finnas med tror det är max 60 grader på åtkomliga metallytor. Men processorns yta är knappast åtkomlig under kylflänsen och själva kylflänsen blir knappast så varm. Men man kanske kan skada fingrarna på de roterande fläktbladen?

Tja, en serverfläkt kan lätt kapa av ett finger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Han kommer förlora för Bulldoze har 8 kärnor men 4 trådar. Han har rätt att vara sur men han kommer nog förlora . Önskar själv att Amd släppte Jaguar med 28nm med 8/8 cores/threads

Borde det inte vara 8 kärnor, 16 trådar i en riktig 8-kärning..

Säger inte att det är vettigt att stämma AMD, men deras 8-kärniga har väl kännts lite som en halvmesyr om man jämför med en 8-kärnig Intel i7.

Permalänk
Medlem

Tony Dickey
- Denna kille gör skäl för sitt namn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Vad folk i denna tråden måste tänka på är att rättsfallet kommer handla om vad en kärna är ur ett konsumentperspektiv, inte ett tekniskt perspektiv. Får konsumenterna vad de förväntar sig när de köper "AMD Bulldozer med 8 kärnor"?

Jo men man måste väl kunna kräva lite av konsumenten också, annars borde man ju kunna stämma dom som tillverkar "budgetgrafikkort" med mycket VRAM eller klena datorer med stora hårddiskar då jag hört uttal av oinsatta vid flera tillfällen i stil med "-Den här datorn är väl snabb... den är ju på 3TB, min gamla har ju mycket mindre!?!"

Permalänk
Medlem

Intressant att se hur många som kritiserade nvidia för sin "bluff" med 970 korten som nu sitter och försvarar AMD för en liknande situation, inte förvånande men som sagt intressant.

Sen utan att gå in på uppbyggnad eller liknande för en cpu (eftersom jag inte kan dessa sakerna) så är iaf min tolkning, och jag tror även de flestas, att en en cpu kärna är det om den enskilt kan utföra beräkningar utan stöd från annan "kärna".
Tror de flesta som skall bygga en nya burk förväntar sig att om det står 8 kärnor så är det en cpu som har 8 kompletta kärnor som kan arbeta enskilt.

Om man annars leker med tanken.
Ta intels 5960X, om nu intel delar varje kärna så att den behöver sin motsvarande del för att kunna fungera, är detta då en 16 kärnig cpu?

Sist men inte minst så kan jag iaf säga att jag inte bryr mig speciellt mycket hur det går i detta fallet, dock tycker jag det är lite larvigt att komma 4 år senare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Eller för den delen hur många kärnor PS3 har. Är det 1, 7, 8 eller 9?

Eller moderna smartphones.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenkul:

Om nVidia kom undan med 3,5GB felet så kommer nog AMD undan med detta...

Nu tror jag det sved ordentligt i Nvidias kassa efter att detta kom ut..Straffade eller inte i rätten så är skadan redan gjord av media

Kan bli samma sam här med AMD och tyvärr drabbas nog AMD hårdare än Nvidia pga av finansiella läget AMD har..

Nvidia har råd att luras och mörka buggar osv AMD har nog inte det.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Intressant att se hur många som kritiserade nvidia för sin "bluff" med 970 korten som nu sitter och försvarar AMD för en liknande situation, inte förvånande men som sagt intressant.

Sen utan att gå in på uppbyggnad eller liknande för en cpu (eftersom jag inte kan dessa sakerna) så är iaf min tolkning, och jag tror även de flestas, att en en cpu kärna är det om den enskilt kan utföra beräkningar utan stöd från annan "kärna".
Tror de flesta som skall bygga en nya burk förväntar sig att om det står 8 kärnor så är det en cpu som har 8 kompletta kärnor som kan arbeta enskilt.

Om man annars leker med tanken.
Ta intels 5960X, om nu intel delar varje kärna så att den behöver sin motsvarande del för att kunna fungera, är detta då en 16 kärnig cpu?

Sist men inte minst så kan jag iaf säga att jag inte bryr mig speciellt mycket hur det går i detta fallet, dock tycker jag det är lite larvigt att komma 4 år senare.

Hur är det liknande. Nvidia hade skrivit fel i sina specifikationer och glömt nämna att det är 3.5 +0.5GB som gäller. I detta fallet pratar vi om hur man definerar en kärna, uppbyggnaden har inte varit alls under tvivel då det funnits ganska bra beskrivet vad en "modul" är och vad den består av. Så ditt argument håller inte, äpplen och päron.

Skrivet av Sveklockarn:

Det finns inget sånt utrymme på marknaden idag.

Det som gör att folk kör x86 är att man för närvarande får mest prestanda för pengarna, och när det förhållandet förändras genom t.ex. högre priser så ökar incitamenten för att gå över till exempelvis ARM-baserade lösningar.
Det är, tro det eller ej, inte entusiaster som driver marknaden.

Ökar incitament, dock skulle det kräva bra mycket för att få folk kompilera om för ARM istället för X86.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Eller moderna smartphones.

Precis de kör ju typ 2 strömsnåla och 4 snabba men inte samtidigt och ändå kallas de för 6 kärniga processorer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Priset styrs av tillgång och efterfrågan, och konsekvensen av att försöka sätta ett för högt pris blir att efterfrågan minskar, vilket är början till slutet för vilket företag som helst.

Så det är därför 6700K kostar 1000:- mer än 4770K?

Skrivet av thomas_skane:

Vad folk i denna tråden måste tänka på är att rättsfallet kommer handla om vad en kärna är ur ett konsumentperspektiv, inte ett tekniskt perspektiv. Får konsumenterna vad de förväntar sig när de köper "AMD Bulldozer med 8 kärnor"?

Ja. De får 8 kärnor. CPUn arbetar som en åttakärnig processor och identifieras som åtta kärnor. Man måste gå lite mer på djupet för att hitta olikheter mellan Intel och AMDs och då slutar det bara med att den är "annorlunda".

Skrivet av MacAllan:

Intressant att se hur många som kritiserade nvidia för sin "bluff" med 970 korten som nu sitter och försvarar AMD för en liknande situation, inte förvånande men som sagt intressant.

Sen utan att gå in på uppbyggnad eller liknande för en cpu (eftersom jag inte kan dessa sakerna) så är iaf min tolkning, och jag tror även de flestas, att en en cpu kärna är det om den enskilt kan utföra beräkningar utan stöd från annan "kärna".
Tror de flesta som skall bygga en nya burk förväntar sig att om det står 8 kärnor så är det en cpu som har 8 kompletta kärnor som kan arbeta enskilt.

Om man annars leker med tanken.
Ta intels 5960X, om nu intel delar varje kärna så att den behöver sin motsvarande del för att kunna fungera, är detta då en 16 kärnig cpu?

Sist men inte minst så kan jag iaf säga att jag inte bryr mig speciellt mycket hur det går i detta fallet, dock tycker jag det är lite larvigt att komma 4 år senare.

Hur är det lika? Nvidia medvetet ljög för sina kunder i både specifikation och uttalanden för att sedan försöka mörka det. AMD har varit ute ganska tydligt med vad som gäller. Att sedan medelsvensson inte är kunniga nog att uppfatta detta kan väl inte AMD klandras för?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Intressant att se hur många som kritiserade nvidia för sin "bluff" med 970 korten som nu sitter och försvarar AMD för en liknande situation, inte förvånande men som sagt intressant.

Sen utan att gå in på uppbyggnad eller liknande för en cpu (eftersom jag inte kan dessa sakerna) så är iaf min tolkning, och jag tror även de flestas, att en en cpu kärna är det om den enskilt kan utföra beräkningar utan stöd från annan "kärna".
Tror de flesta som skall bygga en nya burk förväntar sig att om det står 8 kärnor så är det en cpu som har 8 kompletta kärnor som kan arbeta enskilt.

Om man annars leker med tanken.
Ta intels 5960X, om nu intel delar varje kärna så att den behöver sin motsvarande del för att kunna fungera, är detta då en 16 kärnig cpu?

Sist men inte minst så kan jag iaf säga att jag inte bryr mig speciellt mycket hur det går i detta fallet, dock tycker jag det är lite larvigt att komma 4 år senare.

Ja, men många vill uppenbarligen försvara AMD i nöd och lust för att de ligger risigt till och gör dålig beslut, tyvärr.
Själv tycker jag man ska kunna kritisera alla företag oberoende av deras ekonomiska situation, alltså inge särbehandling för vissa.
AMD skulle kunnat kalla det hybrid kärnor, fyra moduler. Eftersom 2 kärnor i en modul delar på resurser som i vanliga fall en kärnas kapacitet.
Visst kan man säga 8 kärnor som bra marknadsföring, men det är sanning med modifikation tycker jag och de är lite ful spel då det säkert är många som tror det är 8 traditionella kärnor givetvis när de köper produkten.
Priset är idag en av få anledning att köpa en Bulldozer över Intel processorer idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hur definierar du en kärna?

Som fortplantingsväg för tex en frukt som skapar en ny frukt, eller som mitten av an planet.
Hur definierar du det?

Skrivet av adzer:

Nu tycker jag det är synd att det inte går bättre för AMD, men han har rätt i sak. Det är inte 8 fulla kärnor i bulldozer och AMD lurar sina kunder.

Skrivet av skog1s:

Om antalet 8 kärnor i sina processorer, är sagt.

Så skall det väl vara 8 riktiga kärnor

Det är inte 8 fulla kärnor, nej. Men där är 8 kärnor, som dock inte helt är oberoende. Frågan kommer ju vara var gränsen går. Om AMD inte har definierat det som 8 kärnor där varje par delar på saker så ser jag inte felet mer än andra tillverkare gör.

Med tanke på att Nvidia tydligen har 4GB minne, som egentligen är 3,5 + 0,5 och det räknas ändå som 4GB, så frågar jag... var står det att det ska vara riktiga GB RAM? Intels 14nm är inte riktig 14nm, utan de har räknat på ett annat sätt än de själva gjort tidigare, vilket får det att se ut som att det är en mindre krets, så, är de lika skyldiga då?
Man kan helt enkelt säga att alla 3 har definierat en sak lite udda...

Ont:
Med allt detta sagt, jag håller med er. Det är en mycket konstig definition av en kärna som AMD har gjort, och den har inte 8 helt oberoende CPU kärnor. Dock är allt en definitionsfråga och där är en hel del frågetecken på andra tillverkare som vi isåfall bör ställa frågan om också. Sen i USA kan vem f som helst stämma vem f som helst för de mest löjliga sakerna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Hur är det liknande. Nvidia hade skrivit fel i sina specifikationer och glömt nämna att det är 3.5 +0.5GB som gäller. I detta fallet pratar vi om hur man definerar en kärna, uppbyggnaden har inte varit alls under tvivel då det funnits ganska bra beskrivet vad en "modul" är och vad den består av. Så ditt argument håller inte, äpplen och päron.

I min värld är 3,5 + 0,5 = 4
Därför ligger detta på samma nivå, dvs allt beror på hur man definierar/tolkar det.

Så jag säger det igen.
Inte förvånande men intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

AMD behöver inte detta nu. Processorn har åtta kärnor även om varje kärna inte riktigt ser ut som en traditionell kärna nödvändigtvis gör. Förhoppningsvis så stoppas detta tidigt.

Får hoppas att han inte snokar reda på hur Intel gamla Core 2 Quads faktiskt var byggda.

Haha tänkte det också då jag kommer ihåg att man fick höra att q6600 ej var en riktig quad core. Men jag hoppas dom försöker stämma intel också då kommer dom verkligen att misslyckas ; )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

I min värld är 3,5 + 0,5 = 4
Därför ligger detta på samma nivå, dvs allt beror på hur man definierar/tolkar det.

Så jag säger det igen.
Inte förvånande men intressant.

Nu var det väl så att Nvidia ljög rent ut med sina specifikationer som de sedan ändrade så fort detta "uppdagades". Nvidia försökte även påstå att det var en "feature" medan AMD varit ganska klara med från start att deras "8 kärnor" är "speciella". Att sedan en person tydligen försöker göra sig pengar på detta är bara ett resultat av ett värdelöst juridiskt system satt i system för att motverka att företag utnyttjar en men i verkligheten istället gjorde att kunder kunna sko sig på småsaker..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Haibane:

Ja jag uppfattade också att Bulldozers modulsystem var AMDs försök att efterlikna SMT. Intressant med bulldozer var ju att
båda "kärnorna" kan köras sammtidigt sålänge de inte vill komma åt den delade flyttalsenheten. Arkitekturen fungerar ju bra i
laster som inte är flyttalsintensiva och går att parallellisera bra.

Grejen är att det är ett krav att trådar som delar CPU-kärna potentiellt kan köra samtidigt (d.v.s. avancera sin respektive instruktionspekare samma klockcykel) för att de ska få kallast SMT. Så ur den aspekten är inte en CPU-tråd i en AMD modul mer "riktig" kärna än en CPU-tråd i Intel HyperThreading. Om man har flera CPU-trådar som alla har egna register men där bara en CPU-tråd rent tekniskt är aktiv vid varje enskild CPU-cykel så är det inte SMT, då är det "temporal multithreading" (något som i praktiken är meningslöst i en CPU för skrivbordet, men är användbart i vissa serverlaster).

Nästa steg är att OSet utför hoppet mellan trådar, då är det bara helt vanlig multitaskning och kräver ingenting från CPUn (redan gamla Amigan kunde ju göra detta på en Motorola 68k).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Problemet är att instruktionsupsättningar idag är proprietära, men såpass viktigt som processorer är så borde det enligt lag vara öppna standarder som beslutas av ett oberoende organ, så att man lika gärna kan köpa en "ICA-Basic"-processor om man känner för det. Den här situationen vi har idag, med två aktörer, gör at Intel får alla pengar och AMD får all skit.

Och de som klankar ner på AMD borde tänka efter. Om AMD går i kånken kan ni se er om i stjärnorna efter en processor som inte kostar en halv månadslön.

När det gäller x86/64 under en kort period ja, tills någon köper (om det är juridiskt möjligt) deras licens...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Ni som säger att man bara kan köra en flyttalsinstruktion per modul har FEL. Man kan antingen köra två 128-bit flyttalsinstruktioner eller en 256-bit instruktion. Detta eftersom varje modul faktiskt HAR två flyttalsenheter, bara det att de delar scheduler.

Det borde i sin tur innebära att den här stämningen inte kommer leda någon vart eftersom den är grundad på den felaktiga premissen att Bulldozer inte kan göra åtta flyttalsberäkningar samtidigt.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

I min värld är 3,5 + 0,5 = 4
Därför ligger detta på samma nivå, dvs allt beror på hur man definierar/tolkar det.

Så jag säger det igen.
Inte förvånande men intressant.

Fantasi != verklighet

Igen, Nvidia släppte 970 med fel specifikationer på kartong och hemsida som sedan korrigerades _efter_ att media fick nos om det vs AMD släppte BD där alla visste vilka specifikationer den hade och vad varje modul innehöll.

Värt att nämna att det inte bara var VRAM Nvidia hade fel på.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bleu:

Jo men man måste väl kunna kräva lite av konsumenten också, annars borde man ju kunna stämma dom som tillverkar "budgetgrafikkort" med mycket VRAM eller klena datorer med stora hårddiskar då jag hört uttal av oinsatta vid flera tillfällen i stil med "-Den här datorn är väl snabb... den är ju på 3TB, min gamla har ju mycket mindre!?!"

Skrivet av Tumnus:

Ja. De får 8 kärnor. CPUn arbetar som en åttakärnig processor och identifieras som åtta kärnor. Man måste gå lite mer på djupet för att hitta olikheter mellan Intel och AMDs och då slutar det bara med att den är "annorlunda".

Personligen håller jag helt med er. Kunderna får vad de köper. De får 8st kärnor av den typ som AMD levererar. Att dessa kärnor är inte samma eller långsammare än de Intel har betyder inte att påståendet blir falskt eller vilseledande. Om detta är ett känsligt ämne för en kund finns det massor med öppet material för att forska vidare. Lite som att två skärmar med 2ms GtG latens har olika mycket latens i praktiken. Ingen av dem ljuger men en är betydligt snabbare.

Permalänk
Medlem

AMD har väl varit så transparent om deras Moduler så jag förstår inte hur man kan ha missat och så vet man ju vilken prestanda CPUn och kärnorna har så tycker inte det är något speciellt vilseledande isåfall är de samma med alla mobila CPUer som har 8 st där 4st är lägre klockade än de andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Haibane:

Bra fråga. Om processorn är ment for generella beräkningar så hade jag nog svarat nej,
den har inga riktiga kärnor. Dock så håller definition av en "kärna" på att luckras upp lite
av intressanta nya ideer som heterogeneous muticores.

Intels 386 hade alltså noll kärnor och sedan fick 486 en kärna? Eller ja, vissa var då fortfarande noll eftersom det fanns 486 utan FPU. Definitionen av kärna har väl aldrig varit särskilt tydlig.

Är en Cortex A5 noll-kärnig om man väljer bort FPU-delen? Vad händer om man lägger till NEON SIMD istället?

Skrivet av Paddanx:

Som fortplantingsväg för tex en frukt som skapar en ny frukt, eller som mitten av an planet.
Hur definierar du det?

https://www.google.se/maps/place/442+70+K%C3%A4rna/@57.844062...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tumnus:

Så det är därför 6700K kostar 1000:- mer än 4770K?

Ja. De får 8 kärnor. CPUn arbetar som en åttakärnig processor och identifieras som åtta kärnor. Man måste gå lite mer på djupet för att hitta olikheter mellan Intel och AMDs och då slutar det bara med att den är "annorlunda".

Hur är det lika? Nvidia medvetet ljög för sina kunder i både specifikation och uttalanden för att sedan försöka mörka det. AMD har varit ute ganska tydligt med vad som gäller. Att sedan medelsvensson inte är kunniga nog att uppfatta detta kan väl inte AMD klandras för?

4770K
Recommended Customer Price BOX : $350.00
TRAY: $339.00
http://ark.intel.com/products/75123/Intel-Core-i7-4770K-Proce...

7600K
Recommended Customer Price BOX : $350.00
TRAY: $339.00
http://ark.intel.com/products/88195/Intel-Core-i7-6700K-Proce...

Anledningen till att 6700K kostar 1000 kr mer än 4700K gjorde är att dollarkursen inte är lika fördelaktig längre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24