AMD stäms för falsk marknadsföring av Bulldozer med "åtta kärnor"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sgt. Stinger:

Ni som säger att man bara kan köra en flyttalsinstruktion per modul har FEL. Man kan antingen köra två 128-bit flyttalsinstruktioner eller en 256-bit instruktion. Detta eftersom varje modul faktiskt HAR två flyttalsenheter, bara det att de delar scheduler.

Det borde i sin tur innebära att den här stämningen inte kommer leda någon vart eftersom den är grundad på den felaktiga premissen att Bulldozer inte kan göra åtta flyttalsberäkningar samtidigt.

Är inte det han klagar på heller

"Dickey argues that AMD’s Bulldozer CPUs suffer from material performance degradation, and cannot perform eight instructions simultaneously and independently as claimed."

Och det är just det jag fetmarkerat som kan vara det som gör att det finns en realistisk chans att han vinner, men låt oss hoppas att han inte vinner för det är ju löjligt!

Core 2 Quads nämndes i denna tråd, den har överhuvudtaget inget problem här medan AMDs Bulldozer serie potentiellt har ett problem (beror alltså helt på hur rätten kommer definiera vad en "kärna" är).

Core 2 Quads var inte en "riktig" fyrkärnig CPU då det rent tekniskt var två dual-core kretsar i samma kapsel. Men den klarar det som många anser vara litmustestet för "riktiga" kärnor: om en beräkning som är "embarrassing parallel" och det tar tiden X att utföra beräkningen på en CPU-kärna så ska det ta X/C där C är antalet kärnor. Det är fallet för Core 2 Quads, problemet med designen är att den skalar sämre än en "riktig" quad på saker som INTE är "embarrassing parallel" men ändå har potentiell parallellism.

Bulldozer designen och CPUer med HyperThreading fallerar detta test, om det tar X på en CPU-tråd så kommer det ta väsentligt längre än X/T, där T är antal CPU-trådar att utföra beräkningen när alla trådar används. Det gäller både för heltal och flyttal vilket indikerar att det inte är "riktiga" kärnor (vare sig i Bulldozer-serien eller med HT).

Att den delade FPUn har två pipelines spelar ingen roll, en CPU-tråd kan använda båda dessa pipelines vilket betyder att det inte skalar på "förväntat" sätt när man använder båda CPU-trådarna i en modul. Heltal skalar inte heller "rätt" då front-end (och även L1I$ samt L2$, men det måste ju vara irrelevant) är delad mellan CPU-trådar i en modul.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det finns inget sånt utrymme på marknaden idag.

Det som gör att folk kör x86 är att man för närvarande får mest prestanda för pengarna, och när det förhållandet förändras genom t.ex. högre priser så ökar incitamenten för att gå över till exempelvis ARM-baserade lösningar.

Nej naturligtvis inte idag, för nu finns ju AMD, men om Intel var ensam tillverkare av x86-chip så skulle de garanterat ta ut ett högre pris för sina produkter, och även om varenda aktör på marknaden snabbt som fan ville ha en omställning skulle de ädå ha ett ganska brett fönster där de i princip skulle få fritt spelrum. Plus att de inte direkt är fattiga så de skulle kunna dra igång kampanjer för att sprida FUD om ARM och så vidare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja stämma denne Tony Dickey (vilket jäkla namn alltså) för att vilseleda tiotusentals kunder att tro att en stämning förbättrar marknadsläget.

Skrivet av ronnylov:

Men i USA gillar man ju att stämma skiten ur varandra för pengarnas skull. Var det inte någon restaurang som fick betala enorma summor för att någon bränt sig på varmt kaffe, precis som om man skulle förvänta sig att kaffe ska vara kallt. De hade väl ingen varningstext om att man kunde bränna sig på deras varma kaffe och inget förbehåll om att kaffe dricks på egen risk...

Det var McDonald's. Någon länkade till en artikel om ämnet.

Skrivet av Sveklockarn:

Priset styrs av tillgång och efterfrågan, och konsekvensen av att försöka sätta ett för högt pris blir att efterfrågan minskar, vilket är början till slutet för vilket företag som helst.

Det finns inget "för högt pris" om inga alternativ finnes. Och nej, PowerPC och ARM är i realiteten inte några alternativ. De kan dock bli om någon bestämmer sig för att satsa på det.

Skrivet av Yoshman:

Att en är låst till OS måste ju vara helt irrelevant, det är ju uppenbart en kärna ändå. Ingen skulle kalla PS4/XBO för något annat än 8-kärniga trots att två kärnor är låsta till OSet samt att det rent implementationsmässigt är två fyrkärniga CPUer man stoppat in i samma krets.

Varje SPE har även en egen uppsättning ALUer, egen uppsättning register etc. Även om SPEer främst är tänkt att jobba med flyttalsintensiv kod så kan de (till skillnad från en GPU) kompilera och köra "vanlig" program. På alla tänkbara sätt är det en separat kärna.

Är ju alltid en SPE som är avstängd p.g.a. yield, så finns ju ingen rimligt anledning att räkna den. Både Intel och AMD har CPU-modeller där det funnits kärnor på kretsen som av olika anledningar inte varit aktiva. Har aldrig varat tal om något annat än att bedöma dem efter antalet kärnor som faktiskt går att använda på något sätt.

Det vet vi ju inte än. Är precis det som stormogulerna i det amerikanska rättssystemet ska avgöra

Tveksamt om det håller i domstol. Märk väl att det gäller Playstation 3 och inte Cell.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Haibane:

Per definition skall en processorkärna ha minst en ALU och en FPU för att räknas som en fullgod kärna. Varje bulldozer modul har en FPU, i.e två kärnor delar på en FPU. Detta betyder att
om en flyttalslast körs på modulen kan enbart en av kärnorna använda FPUn vilket jag tror:

"Genom det här förfarandet kan inte kärnor i en modul arbeta självständigt, vilket påverkar prestandan negativt och gjort att bolagets åttakärniga processorer inte kan utföra åtta instruktioner samtidigt och oberoende."

syftar till.

Rätta mig gärna om jag har fel Yoshman!

Enligt mig ligger det alltså något i stämningen, men det skall bli intressant att se hur AMD och målsägande bygger sin aragumentation och vem som vinner i slutändan.

Intels 386 saknade FPU, hade den 0 kärnor?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tumnus:

Nu var det väl så att Nvidia ljög rent ut med sina specifikationer som de sedan ändrade så fort detta "uppdagades". Nvidia försökte även påstå att det var en "feature" medan AMD varit ganska klara med från start att deras "8 kärnor" är "speciella". Att sedan en person tydligen försöker göra sig pengar på detta är bara ett resultat av ett värdelöst juridiskt system satt i system för att motverka att företag utnyttjar en men i verkligheten istället gjorde att kunder kunna sko sig på småsaker..

Allt kommer koka ner till vad rätten anser att man som kund kan förvänta sig av en "CPU-kärna".

I Nvidias fall så är det hur man än vrider och vänder på det fortfarande 4 GB VRAM i 970, det som var fel var antal ROPs och mängden L2$ men där skulle man gissningsvis klara sig på att den informationen normalt inte finns på produkter eller i produktbeskrivningar mot konsument.

Sedan finns en till väldigt stor skillnad: designen i 970 har i praktiken inte gjort någon relevant skillnad medan om nu någon förväntar sig skalning med en faktor 8 mellan enkeltrådat och flertrådat i en FX-8xxx CPU så får man inte det trots "8 kärnor" så i praktiken finns potentiellt ett problem (beror som sagt helt på hur rätten ställer sig till vad man som kund kan kräva av en "CPU-kärna").

Men håller med om att denna grupptalan är löjlig och hoppas innerligt att den inte lyckas.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gibbe:

Tveksamt om det håller i domstol. Märk väl att det gäller Playstation 3 och inte Cell.

Så du tror även att PS4 och XBO måste sluta saluföras som att de har åtta kärnor då två är reserverade för OS?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

precis.. Och har man så dålig koll så finns det alltid en support att fråga där man köper den ifrån.
Man köper väl inte grisen i säcken.. (betalar för nåt man "TROR" man vet vad det är..)

Skrivet av Gimberg:

AMD har väl varit så transparent om deras Moduler så jag förstår inte hur man kan ha missat och så vet man ju vilken prestanda CPUn och kärnorna har så tycker inte det är något speciellt vilseledande isåfall är de samma med alla mobila CPUer som har 8 st där 4st är lägre klockade än de andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Var det inte någon restaurang som fick betala enorma summor för att någon bränt sig på varmt kaffe, precis som om man skulle förvänta sig att kaffe ska vara kallt. De hade väl ingen varningstext om att man kunde bränna sig på deras varma kaffe och inget förbehåll om att kaffe dricks på egen risk...

Personen i fråga blev skållad och tvingades uppsöka sjukvård när hon spillde kaffet över sig efter en incident på en parkeringsplats.
Att skadeståndet blev så högt berodde på att McDonalds trots uppmaning efter tidigare incidenter helt sonika struntat i att åtgärda felet med för hett kaffe. Dock reducerades skadeståndet kraftigt och räckte knappt till sjukhusräkningen.
I Sverige hade du inte ens fått en ursäkt, är det bättre?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Som om inte Apple vilseleder sina kunder.. detta är inget

Permalänk
Medlem

Javisst! AMD får fuska eftersom dem ligger tufft till eller hur är det?
Inga undantag för falsk marknadsföring, även om det skadar AMD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om kaffet hållit "rätt" temperatur hade det inte varit några problem.

Ska inte kaffe bryggas så nära 96°C som möjligt eller nå sånt? Det kan ju aldrig bli 100° då skulle du få röka kaffe

Permalänk
Medlem

Detta tror jag inte han kommer vinna, amd bör ha sett till att de kan försvara påståendet med 8 kärnor innan de började marknadsföra de som det.
@str8forthakill Är det fusk att skriva 8 kärnor på en 8 kärnig processor?

Skrivet av Dr.Mabuse:

Personen i fråga blev skållad och tvingades uppsöka sjukvård när hon spillde kaffet över sig efter en incident på en parkeringsplats.
Att skadeståndet blev så högt berodde på att McDonalds trots uppmaning efter tidigare incidenter helt sonika struntat i att åtgärda felet med för hett kaffe. Dock reducerades skadeståndet kraftigt och räckte knappt till sjukhusräkningen.
I Sverige hade du inte ens fått en ursäkt, är det bättre?

Samtidigt så borde ju inte säljaren behöva stå för hennes sjukhusräkning pga att hon uppenbarligen använt deras produkt felaktigt, (hon höll koppen klämd mellan låren eller om dem var balanserad på minns ej och detta i en rullande bil). Hade varit en annan sak om hon druckit och blivit skållad i strupen och behövde operareras. Kaffe i rätt temperatur är ju farligt att hälla över sig. Jag har å andra sidan bara sett en dokumentär om ämnet så den kanske var förvrängd för att visa en viss åsikt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vendin:

Ska inte kaffe bryggas så nära 96°C som möjligt eller nå sånt? Det kan ju aldrig bli 100° då skulle du få röka kaffe

Sant, men det ska servers vid 67°C.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Javisst! AMD får fuska eftersom dem ligger tufft till eller hur är det?
Inga undantag för falsk marknadsföring, även om det skadar AMD.

På vilket sätt fuskar dom?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

Man köper väl inte grisen i säcken.. (betalar för nåt man "TROR" man vet vad det är..)

Det är vanligare än du tror, rätt många som köpte "8 kärnor!!!" rakt av när buldozer kom, dom ignorerade helt alla prestandatest, speciellt dom som inte var till buldozers fördel.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Helt rätt!

Det var lurendrejeri och de bör bestraffas.

Det tråkiga är att amd är intels enda konkurrent sen länge på de flesta fronter. Sur väre är att de senaste åren är amd inte ens en kokurrent, intel konkurrerar med sig själva på prestanda inom medel till hög. Det behövs ett par till spealre på planen men amd är inte en av de spelarna som behövs.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Det är därför AMD inte intresserar eller har intresserat mig nånting.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Det är därför AMD inte intresserar eller har intresserat mig nånting.

Ok, så du kör fortfarande med en 32-bitars processor?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Snusfri

Har ögnat igenom denna tråd och det är faktiskt rätt lustigt hur väldigt många "kämpar med näbbar och klor" för att AMD skall vinna med bla floskler som "Så han vill att AMD skall gå i konkurs, vilken idiot" och liknande.

Hade någon stämt Intel eller Nvidia för samma/liknande sak då hade det varit tvärtom, då hade högafflarna kommit fram direkt och man hade hoppats att de skulle ha förlorat.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Grejen är att det är ett krav att trådar som delar CPU-kärna potentiellt kan köra samtidigt (d.v.s. avancera sin respektive instruktionspekare samma klockcykel) för att de ska få kallast SMT. Så ur den aspekten är inte en CPU-tråd i en AMD modul mer "riktig" kärna än en CPU-tråd i Intel HyperThreading. Om man har flera CPU-trådar som alla har egna register men där bara en CPU-tråd rent tekniskt är aktiv vid varje enskild CPU-cykel så är det inte SMT, då är det "temporal multithreading" (något som i praktiken är meningslöst i en CPU för skrivbordet, men är användbart i vissa serverlaster).

Nästa steg är att OSet utför hoppet mellan trådar, då är det bara helt vanlig multitaskning och kräver ingenting från CPUn (redan gamla Amigan kunde ju göra detta på en Motorola 68k).

Du har rätt, jag blandade ihop SMT och temporal multithreading. Det var ett tag sedan jag läste om detta. Likväl så hade ju Bulldozer "SMT" approach vissa meriter eftersom heltals resurserna var dedikerad till varje tråd. Sen kommer jag inte ihåg exakt hur pipelinen i "kärnorna" såg ut så att det kan fortfarande vara så att intels SMT lösning i slutändan presterar bättre även för heltal. Vill dock minnas att Bulldozer presetade jämnt eller t.o.m bättre än Sandy Bridge i laster som passade den.

Skrivet av Zotamedu:

Intels 386 hade alltså noll kärnor och sedan fick 486 en kärna? Eller ja, vissa var då fortfarande noll eftersom det fanns 486 utan FPU. Definitionen av kärna har väl aldrig varit särskilt tydlig.

Är en Cortex A5 noll-kärnig om man väljer bort FPU-delen? Vad händer om man lägger till NEON SIMD istället?

https://www.google.se/maps/place/442+70+K%C3%A4rna/@57.844062...

Skrivet av Ratatosk:

Intels 386 saknade FPU, hade den 0 kärnor?

Försöker du köra flyttal på en processor som inte har en FPU så har man inte så stor nytta av den kärnan? Bulldozer är ju ment som en "general purpose CPU" och faktum är att flyttal förekommer i dessa arbetslaster och då kan bara fyra kärnor användas sammtidigt. Du har alltså mer eller mindre en fyrkärnig processor med fyra heltalsacceleratorer. Bulldozer är inte en octacore mer än vad en fräsig mopedbil är en bil.

Vad gäller äldre processorer utan FP eller ISA extensions så blir det faktiskt lite knepigt. Med reservation för viss bakåtkompabilitet så hade det varit svårt att köra dagens arbetslaster på äldre processorer. Kan man då säga att dessa har fullt funktionsdugliga kärnor? Vi får nog helt enkelt vänta på att domslutet som förhoppningsvis specificerar EXAKT vad en kärna är och inte är.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Haibane:

Du har rätt, jag blandade ihop SMT och temporal multithreading. Det var ett tag sedan jag läste om detta. Likväl så hade ju Bulldozer "SMT" approach vissa meriter eftersom heltals resurserna var dedikerad till varje tråd. Sen kommer jag inte ihåg exakt hur pipelinen i "kärnorna" såg ut så att det kan fortfarande vara så att intels SMT lösning i slutändan presterar bättre även för heltal. Vill dock minnas att Bulldozer presetade jämnt eller t.o.m bättre än Sandy Bridge i laster som passade den.

Försöker du köra flyttal på en processor som inte har en FPU så har man inte så stor nytta av den kärnan? Bulldozer är ju ment som en "general purpose CPU" och faktum är att flyttal förekommer i dessa arbetslaster och då kan bara fyra kärnor användas sammtidigt. Du har alltså mer eller mindre en fyrkärnig processor med fyra heltalsacceleratorer. Bulldozer är inte en octacore mer än vad en fräsig mopedbil är en bil.

Vad gäller äldre processorer utan FP eller ISA extensions så blir det faktiskt lite knepigt. Med reservation för viss bakåtkompabilitet så hade det varit svårt att köra dagens arbetslaster på äldre processorer. Kan man då säga att dessa har fullt funktionsdugliga kärnor? Vi får nog helt enkelt vänta på att domslutet som förhoppningsvis specificerar EXAKT vad en kärna är och inte är.

Vilken tur då att man inte alltid kör flyttal.
Det innebär att en bulldozerkärna kan köra flyttal och den andra kan göra annat.

Om man saknar FPU helt, används ett programpaket som tar hand om operationerna via mjukvara.
Ibland kan stödet saknas för vissa flyttalsoperationer, då utförs vissa på FPUn och vissa i mjukvara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Vi får nog helt enkelt vänta på att domslutet som förhoppningsvis specificerar EXAKT vad en kärna är och inte är.

En domslut i USA är inte lika med att en internationell standard skapas & det är det som blir problemet för domstolen eftersom det finns 8st fysiska kärnor sen att dom har problem med vissa applikationer gör inte att kärnorna slutar att existera.

AMD har vad jag förstår varit rätt så tydliga med att det är 4st moduler med 8st kärnor totalt vilket gör att operativsystemet identifierar 8st logiska processorer.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

FRÅGA: Kan admin ordna en omröstning i denna diskussion så vi får veta hur den svenska dator eliten ställer sig i frågan?

Visa signatur

No Easy Way To Heaven Unless You Use The Shortcut Through Hell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr:Bandit:

FRÅGA: Kan admin ordna en omröstning i denna diskussion så vi får veta hur den svenska dator eliten ställer sig i frågan?

@Dimestam eller @Jacob? Hade varit väldigt intressant att få reda på.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Haibane:

Du har rätt, jag blandade ihop SMT och temporal multithreading. Det var ett tag sedan jag läste om detta. Likväl så hade ju Bulldozer "SMT" approach vissa meriter eftersom heltals resurserna var dedikerad till varje tråd. Sen kommer jag inte ihåg exakt hur pipelinen i "kärnorna" såg ut så att det kan fortfarande vara så att intels SMT lösning i slutändan presterar bättre även för heltal. Vill dock minnas att Bulldozer presetade jämnt eller t.o.m bättre än Sandy Bridge i laster som passade den.

Försöker du köra flyttal på en processor som inte har en FPU så har man inte så stor nytta av den kärnan? Bulldozer är ju ment som en "general purpose CPU" och faktum är att flyttal förekommer i dessa arbetslaster och då kan bara fyra kärnor användas sammtidigt. Du har alltså mer eller mindre en fyrkärnig processor med fyra heltalsacceleratorer. Bulldozer är inte en octacore mer än vad en fräsig mopedbil är en bil.

Vad gäller äldre processorer utan FP eller ISA extensions så blir det faktiskt lite knepigt. Med reservation för viss bakåtkompabilitet så hade det varit svårt att köra dagens arbetslaster på äldre processorer. Kan man då säga att dessa har fullt funktionsdugliga kärnor? Vi får nog helt enkelt vänta på att domslutet som förhoppningsvis specificerar EXAKT vad en kärna är och inte är.

Fast 386 hade stöd för FPU men den låg utanför processorn. Räcker det att en FPU är närvarande någonstans i systemet för att det ska bli en kärna? Eller var 386 inte en "general purpose CPU" enligt dig?

AMD 386 till vänster och FPU till höger.

Du svarade inte heller om ARMs NEON SIMD räknas som FPU och därmed en kärna. Räknas det som kärna om man kan köra flyttal i mjukvara istället eller måste det vara specifikt hårdvarustöd? Idag är ju stödet för vektoroperationer viktigt och FPU blir mer en del av en större vektorenhet. När kommer det krävas stöd för AVX och liknande för att det ska vara en kärna?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

@Zotamedu: I Wanna Rock And Roll All Night,,, och med dig verkar jag kunna det. För du verkar kunna din skit. MvH Banditen

Visa signatur

No Easy Way To Heaven Unless You Use The Shortcut Through Hell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Det är därför AMD inte intresserar eller har intresserat mig nånting.

Varför använder du då en processor med AMD64?

Permalänk
Medlem

Varje modul kan köra med 2 FPUer i 128 bitar.

Jag ser inte hur detta kommer kunna gå igenom. Dickey sparkar en boll och hoppas den går i mål på andra sidan berget.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

@LPG:
Du menar att han är en riskkapitalist?

Visa signatur

No Easy Way To Heaven Unless You Use The Shortcut Through Hell

Permalänk
Medlem

Windows hävdar att min dator har åtta kärnor...

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift