AMD stäms för falsk marknadsföring av Bulldozer med "åtta kärnor"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nvidia har inte gjort något fel egentligen, de har sagt att GTX 970 hade 4GB VRAM, vilket stämde helt, dock kunde de varit tydligare med att den sista .05GB delen är av en lite "slöare" hastighet, vilken har väldigt lite påverkan på användningen av grafikkortet i helhet, då det är väldigt få som slår i 3.5GB "taket" och kommer in i den "slöare" delen.

Det ska ju dock tilläggas att den delen ändå var snabbare än att skeppa informationen/beräkningarna över PCI-e bussen till datorns internminne och sedan skeppas tillbaka till grafikprocessorn igen, så egentligen hade de kunnat sålt grafikkortet med 3.5GB minne i specifikationen och gett 0.5GB gratis och då gett högre prestanda än att skeppa över PCI-e bussen till internminnet utan någon kostnad för kunden.

Green eyes much?

Gillar delen med att Nvidia egentligen inte gjort nåt fel. Du har alltså missat det med Rops etc? Dom blåljög, åkte dit med handen i kakburken och förklarade det med en "kommunikationsmiss" sen blev det en feature. Tror du på allvar inte en enda ingenjör på Nvidia sagt till sin PR avdelning att "hörrö det står lite fel på alla 100000st 970 kort ni skeppar"

Kortet har 3.5gig användbart minne och är fortfarande ett fruktansvärt bra kort. Har 970 4gig minne så har jag 256+16gig ramminne för det som cachas från min ssd är ungefär lika användbart som ramminne som dom sista 0.5gigen på gtx 970.

Jag hatar att företag kan ljuga och modifiera sanningar, men jag gör det åt båda håll. Och tycker helt klart AMD kört med öppnare kort i BD frågan än Nvidia gjorde med 970 även om "8 kärnor" är töntig marknadsföring.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast 386 hade stöd för FPU men den låg utanför processorn. Räcker det att en FPU är närvarande någonstans i systemet för att det ska bli en kärna? Eller var 386 inte en "general purpose CPU" enligt dig?

http://4.bp.blogspot.com/-ew2U7GTuA9c/UQmGA8hbWJI/AAAAAAAAAeo/g3Mq694IGwA/s1600/IMG_2369.jpg
AMD 386 till vänster och FPU till höger.

Du svarade inte heller om ARMs NEON SIMD räknas som FPU och därmed en kärna. Räknas det som kärna om man kan köra flyttal i mjukvara istället eller måste det vara specifikt hårdvarustöd? Idag är ju stödet för vektoroperationer viktigt och FPU blir mer en del av en större vektorenhet. När kommer det krävas stöd för AVX och liknande för att det ska vara en kärna?

Detta är jävligt knepigt och det hela bottnar i vilket beteende man förvätar sig av en "kärna" t.ex vilken sorts last som kan köras på den. Jag antydde det i mitt tidigare inlägg men var inte tydligt i min formulering. Med det synsättet så är en 386 mycket fullgod kärna om kör program som stödjs av processorn. Förhoppningsvis så kan all last som processorn sades kunna hantera i marknadsförningen i praktiken att köra på den. Således behövs inget stöd i hårdvaran för en viss typ av beräkning sålänge befintlig mjukvarulösing klarar av att köra lasten. Det kommer gå långsammare, men det finns inget som fysiskt hindrar kärnan från att exekvera koden.

Ytterligare ett beteende som förväntas av en kärna är viss självständighet. Varje kärna i äldre liksom nya processor hämtar instruktioner från en eller flera strömmar och har resurser att exekvera dessa. Hur denna exekverning sker, dvs i hårdvara (externa acceleratorer) eller mjukvara är irrelevant. Utan krav på självständighet så blir t.ex varje kärna i Intels core arkitekturer defakto två kärnor (Hyperthreading). Varje processor som stödjer temporal multithreading en many-core (lika många kärnor som trådar).

I Bulldozer så KAN inte 8 kärnor köra alla typer av flyttalsberäkningar samtidigt och mig veterligen ingår dessa beräkningar i vad processorn skall klara av.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Datavetare
Skrivet av phoenixdisciple:

Dock marknadsför ju Intel sina i7.or som 8.a kärniga med (eller har gjort), trots att det är 4c/8t. Ska se om jag kan rota fram kvittot på min gamla i7 2600k där jag vill minnas att det tydligt stod i beskrivningen att det var "Intel's nya 8.a kärniga processor!".

Vad Intel skriver är det som står på ARK för 2600K, där står bl.a.

# of Cores 4 # of Threads 8

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Jarl:

Windows hävdar att min dator har åtta kärnor...

Den hävdar 8st "trådar" eller vad det nu heter.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skruvis:

Ok, så du kör fortfarande med en 32-bitars processor?

Skrivet av 0x90:

Varför använder du då en processor med AMD64?

Det där är ju ett argument som inte går hem, när AMD64 kom så var AMD något att räkna med och en värdig konkurrent, vilket de inte är med Bulldozer.

Skrivet av Jarl:

Windows hävdar att min dator har åtta kärnor...

Windows hävdar så mycket tokigt ibland, en gång så hävdade det att det skulle ta 129 miljoner sekunder att tanka hem en fil på 34kb.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det där är ju ett argument som inte går hem, när AMD64 kom så var AMD något att räkna med och en värdig konkurrent, vilket de inte är med Bulldozer.

Alla 64-bitars intel processorer använder sig av AMD64.
(förutom Itanium som kör sin egen 64-bit version)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikaelmannen:

Green eyes much?

Gillar delen med att Nvidia egentligen inte gjort nåt fel. Du har alltså missat det med Rops etc? Dom blåljög, åkte dit med handen i kakburken och förklarade det med en "kommunikationsmiss" sen blev det en feature. Tror du på allvar inte en enda ingenjör på Nvidia sagt till sin PR avdelning att "hörrö det står lite fel på alla 100000st 970 kort ni skeppar"

Kortet har 3.5gig användbart minne och är fortfarande ett fruktansvärt bra kort. Har 970 4gig minne så har jag 256+16gig ramminne för det som cachas från min ssd är ungefär lika användbart som ramminne som dom sista 0.5gigen på gtx 970.

Jag hatar att företag kan ljuga och modifiera sanningar, men jag gör det åt båda håll. Och tycker helt klart AMD kört med öppnare kort i BD frågan än Nvidia gjorde med 970 även om "8 kärnor" är töntig marknadsföring.

Nej, det är inte Nvidia ögon.

Ja, och det var ett misstag i kommunikationen inom företaget som gjorde att det hamnade fel ROPS i pappret som gick ut till recensenter, inte som med AMD och Bulldozer.

Nej, kortet har 4GB användbart minne, inte 3.5GB. Dock så är 3.5GB i "full" hastighet, och de sista 0.5GB i lite lägre hastighet, dock högre än att skeppa över PCI-e bussen till RAM minnet och tillbaka, så det är ändå en vinst för kunden, och denna del påverkar väldigt få kunder, majoriteten påverkas inte alls av att det är 0.5GB "slöare" minne (som är snabbare än internminnet på datorn.).

Och ja, du kan säga att du har 256 + 16GB miunne om du vill det, dock så försvinner det en del på 256GB för filsystem mm, och resterande kan du använda som växlingsfil, vilket nyttjas när datorns internminne är fullt, så ja du kan klassa det som ramminne.

Skrivet av Rajat:

Det där är ju ett argument som inte går hem, när AMD64 kom så var AMD något att räkna med och en värdig konkurrent, vilket de inte är med Bulldozer.

Precis, AMD har inte släppt något på länge som är värt att skaffa (på konsumentsidan) dock så är opteron processorerna på serversidan relativt OK.

AMD dras med en hel del problem, låg prestanda till en hög energiåtgång mot Intel / Nvidia som ger mer prestanda för samma energi, dock till en något högre kostnad, vilket är det enda som egentligen AMD kan konkurrera med, priset, men det hjälper inte när AMD bara säljer 1-2 grafikkort av 10 st sålda på marknaden.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är det så att du anser att om Intel säger att 6700K har 8 kärnor för det är minsann 8 CPU-rutor i Windows taskmanager så är det 8 kärnor?

Kan inte konsumentköplagarna i Sverige och har än mindre koll på hur de fungerar där borta, men gissar att det som gör att nissen kan ha ett case är att CPU-företagen använder antalet "CPU-cores" i produktspecifikationen och man då kanske kan anse att det då medför att man kan ha vissa krav på beteende.

Ja sitter det 8st fysiska kärnor under huven så sitter det 8st, om sedan som Intel gör saluför sina HT proppar exempelvis i7 s11xx som 4C/8T eller kallar dom för 8 logical cores är upp till dom.

Edit: Men visst hade AMD kunnat saluföra FX8xxx som 4M/8T vilket jag själv skrev i min sign. när jag hade min FX8320, men hur många hade förstått det tror du?

Skrivet av Kevlarheart:

Den hävdar 8st "trådar" eller vad det nu heter.

Logiska processorer.

Skrivet av Rajat:

Det där är ju ett argument som inte går hem, när AMD64 kom så var AMD något att räkna med och en värdig konkurrent, vilket de inte är med Bulldozer.

Det är inget argument det är fakta & sen ville killen inte på något sätt befatta sig med AMD så varför välja en processor med AMD teknik i sig då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så du tror även att PS4 och XBO måste sluta saluföras som att de har åtta kärnor då två är reserverade för OS?

Mycket möjligt. Jämförelsen haltar dock då den gällande stämningen handlar om en hårdvarukomponent som säljs just som sådan, medan PS3 säljs som en färdig spelplattform att endast matas med specifik mjukvara som är likvärdig över hela plattformen. Hade PS3 dock sålts som maskin där man haft tillgång till hårdvaran hade antalet tillgängliga kärnor varit högst relevant.

Tillägg: helsike vilken het tråd det här blev!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gibbe:

Mycket möjligt. Jämförelsen haltar dock då den gällande stämningen handlar om en hårdvarukomponent som säljs just som sådan, medan PS3 säljs som en färdig spelplattform att endast matas med specifik mjukvara som är likvärdig över hela plattformen. Hade PS3 dock sålts som maskin där man haft tillgång till hårdvaran hade antalet tillgängliga kärnor varit högst relevant.

Tillägg: helsike vilken het tråd det här blev!

Det hade man ju initialt, körde Linux på PS3 så länge "OtherOS" fanns. Då hade man tillgång till PPE med sina två trådar, kommer däremot inte ihåg om man kunde använda 6-7 SPEer men tror det var 6 SPEer som var "synliga". Min första PS3 pajade dock efter några år, slimvarianten hade aldrig "OtherOS".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Vangen:

Det är därför AMD inte intresserar eller har intresserat mig nånting.

Haha, va?

Anledningen till att man inte köper AMD sedan några år tillbaka är ju att de presterar dåligt, inte att korrektheten på AMD:s marknadsföring av Bulldozer är tveksam.

Skulle du kalla dig för en Intel-fanboy?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Precis.
Intel är väl så stora att de hade klarat sig.
Nvidia däremot har mindre omsättning än AMD, men de får tydligen gå i konkurs för AMD skulle ju aldrig höja priserna på grafikkorten till orimliga nivåer. Men Nvidia hade däremot gjort det om AMD slutat, för de är onda medan AMD är änglar. Jo, säkert...

AMD introducerade ju det nya namnschemat på grafikkort för att man lätt skulle veta prestandaklassen.
R9 skulle vara de bästa. Varför finns det då R9 255 som är sämre än R7 250X. Enda orsaken är att lura folk.

Kanske AMD är "snällare" än Nvidia och Intel, men de är inte oskyldiga.

Halmgubbe. Ingen har påstått eller ens insinuerat att AMD är änglar och oskyldiga.

Skrivet av Sirme:

Att komma i slutet av bulldozers livstid känns lite för Cash grab aktigt,väntade de fyra år för att amd skulle sälja tillräckligt mycket qå det kan Casha in mer?

Och som sagt vad definieras som en cpu kärna?

Ju mer jag tänker i den banan, desto mer undrar jag om storyn är fejk och alla större hårdvarusajter bara svalt det, ungefär som det där påhittade testet Nintendo gjorde häromåret, att de gjorde ett test på dagens barn med första Super MArio Bros., och många påstods inte klara första banan. Eller om snubben är utskickad av Intel nu när det verkar som att AMD faktiskt har något på gång.
Tillägg: eller någon annan part, i syfte att sänka marknadsvärdet inför ett uppköp. Efter Stephen Elop är allt möjligt.

Skrivet av Yoshman:

Det hade man ju initialt, körde Linux på PS3 så länge "OtherOS" fanns. Då hade man tillgång till PPE med sina två trådar, kommer däremot inte ihåg om man kunde använda 6-7 SPEer men tror det var 6 SPEer som var "synliga". Min första PS3 pajade dock efter några år, slimvarianten hade aldrig "OtherOS".

Precis, då hade man väl kunnat stämma om man ville Fast jag undrar hur den marknadsfördes på sin tid. Jag minns inte.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Var på tiden att någon stämde AMD för det
AMD har ju inte släppt något intressant på en herrans massa år.
Är den som stämer AMD en idiot? Det är nog AMD som skulle klassas som det.
Nvidia har 4GB i GTX 970, inte 3.5GB.
Finns redan idag processorer som kostar en månadslön
Nvidia har inte gjort något fel egentligen, de har sagt att GTX 970 hade 4GB VRAM, vilket stämde helt, dock kunde de varit tydligare med att den sista .05GB delen är av en lite "slöare" hastighet, vilken har väldigt lite påverkan på användningen av grafikkortet i helhet, då det är väldigt få som slår i 3.5GB "taket" och kommer in i den "slöare" delen.

Det ska ju dock tilläggas att den delen ändå var snabbare än att skeppa informationen/beräkningarna över PCI-e bussen till datorns internminne och sedan skeppas tillbaka till grafikprocessorn igen, så egentligen hade de kunnat sålt grafikkortet med 3.5GB minne i specifikationen och gett 0.5GB gratis och då gett högre prestanda än att skeppa över PCI-e bussen till internminnet utan någon kostnad för kunden.

970 har 3500mb snabba minnen + 500mb slöa...Det borde inte stå 4GB på förpackningen utan 3500MB GDDR5+ 500MB DDR.

Du köper en bil med 400HP, 50 utav de gör så din bil går direkt ned till effekten av 20HP, dvs din bil tvärdör så fort du pressar den pga dess 50 slöa hästkrafter...Hade du accepterat?

Att skriva 4GB GDDR5 är fel ang GTX970.

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stenkul:

970 har 3500mb snabba minnen + 500mb slöa...Det borde inte stå 4GB på förpackningen utan 3500MB GDDR5+ 500MB DDR.

Du köper en bil med 400HP, 50 utav de gör så din bil går direkt ned till effekten av 20HP, dvs din bil tvärdör så fort du pressar den pga dess 50 slöa hästkrafter...Hade du accepterat?

Att skriva 4GB GDDR5 är fel ang GTX970.

Nvidia har skrivit korrekt, dock kunde de varit tydliga från början att det handlar om uppdelat minne.

Men faktum kvarstår, GTX 970 säljs med 4GB minne, vilket är korrekt egentligen.

Och det är inget DDR minne, utan hela minnet är GDDR5 inte uppdelat.
Och jämförelsen mot en bil haltar, då en bil blir slöare ju mer den körs/ju äldre den blir (komponenter blir slitna, system börjar fallera, läckor i luft/kompressor) vilket gör att den tappar en vissprestanda. Ska du stämma Volvo eller annan biltillverkare efter du haft bilen i 10 år och den tappat lite prestanda pga normalt slitage? Knappast.

Så din jämförelse haltar, då Nvidia egentligen sagt rätt men ändå blev de fel.
Och ser man till Mvidia och GTX 970 så är det ett fåtal som ens påverkas av det, då majoriteten ligger en bra bit under 3.5GB enligt testerna som gjordes, och de sista 0.5GB är ändå snabbare än att skeppa till internminnet i maskinen vilket annars görs, så det hela är ett ickeproblem.

Precis som AMD och Bulldozer, köper man Bulldozer så vet man prestanda vs kostnad, således är det egentligen ett ickeproblem hur den tekniskt är uppbyggd.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

AMD behöver inte detta nu. Processorn har åtta kärnor även om varje kärna inte riktigt ser ut som en traditionell kärna nödvändigtvis gör. Förhoppningsvis så stoppas detta tidigt.

Får hoppas att han inte snokar reda på hur Intel gamla Core 2 Quads faktiskt var byggda.

Hur var de uppbyggda?

Permalänk
Medlem

Det är 8 kärnor. De har varsin heltalsenhet men två kärnor (en modul) delar FPU (floating point unit).

Det är 8 kärnor varav de delar på en flyttalsenhet per 2.

Intels HT är något _helt_ annat..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Hur var de uppbyggda?

http://www.extremetech.com/computing/50698-double-double-inte...

http://www.shivaranjan.com/2006/09/12/intel-core-2-quadro-qua...

Samma visa gäller även Pentium D. (dual-core)

http://www.hardwarezone.com.sg/feature-intels-pentium-xe-965-...

Edit: Men åandra sidan ser jag inget problem med ovanstående lösningar.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Haha, va?

Anledningen till att man inte köper AMD sedan några år tillbaka är ju att de presterar dåligt, inte att korrektheten på AMD:s marknadsföring av Bulldozer är tveksam.

Skulle du kalla dig för en Intel-fanboy?

Ja, i det du sa precis är anledningen och nu med detta som nyheten handlar om.

Ja, jag är en Intel@NVIDIA FanBoy ja. Står fast vid det.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Bra, sätt dit de där budget nissarna på AMD.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Sen stämmer dom Intel för att dom sålt en cpu som inte är en cpu då den saknar L2 cache.. Alla vet väl att en cpu måste ha L2 cache för att få kallas cpu?
http://www.cpu-world.com/CPUs/Celeron/TYPE-Celeron%20(Covingt...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

970 har 4GB vram, när ska folk fatta. Problemet är att 512MB av det övre 1GB som strular är segmenterat och lider därför av kraftigt reducerad bandbredd. Största problemet för mig är att dem ljög om ROPs samt L2 Cache i specs.

Snälla läs om denna igen
http://www.anandtech.com/show/8935/geforce-gtx-970-correcting...
Så du förstår att minnes bandbreden normalt sätt inte arbetar på 256 utan 224. sen att det stora problemet med den sista biten har med duplex att göra. (tror det är ett annan namn i detta sammanhang)

Jag fattar varför de gjorde som de gjorde. men att inte berätta.

De sista 512 kan inte är inte inte skrivas och läsas till samtidigt. så man får ta det i beaktan. "512MB av det övre 1GB" vad för övre. vi kör väll inte dos med himem?

För att få bukt med problemet "sa" nvidia att de hade segmenterat som du sa
så att det visades som 3,5 samt ,5
och att de via drv skulle se till så att det inte var några problem

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Leave them poor bastards alone :/

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Alla 64-bitars intel processorer använder sig av AMD64.
(förutom Itanium som kör sin egen 64-bit version)

Sade jag emot det någonstans? Jag är fullt medveten om det, men det är inte ett hållbart motargument

Skrivet av skruvis:

Det är inget argument det är fakta & sen ville killen inte på något sätt befatta sig med AMD så varför välja en processor med AMD teknik i sig då?

Det är fakta som det argumenterades med så det är fortfarande ett argument, i övrigt väldigt långsökt.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Sade jag emot det någonstans? Jag är fullt medveten om det, men det är inte ett hållbart motargument

Det är fakta som det argumenterades med så det är fortfarande ett argument, i övrigt väldigt långsökt.

Fortfarande varför då välja AMD teknologi?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skruvis:

Fortfarande varför då välja AMD teknologi?

Det har inte han valt, det var Intel som valt men det är fortfarande ett väldigt långsökt tänk på något som skedde 2004-2006 när det gick bra för AMD jämfört med vad som händer nu när de knappt kan knyta skorna själva.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det har inte han valt, det var Intel som valt men det är fortfarande ett väldigt långsökt tänk på något som skedde 2004-2006 när det gick bra för AMD jämfört med vad som händer nu när de knappt kan knyta skorna själva.

Tänka på något som hände 2004-2006? Vad hände då? Och vem har dragit in den tidsperioden samt vad har det med detta att göra?

Killen skrev i princip att han ville inte ha med AMD att göra på något sätt, då blir den naturliga frågan varför välja en processor som innehåller AMD teknologi då?

Det är lika illa med dom som mummlar om att inte stödja Intel på något sätt.. riktigt svårt då dom bla. står för ATX standarden mm. etc. osv..

Edit: Men det är klart vill han inte ha med AMD att göra så får han titta genom denna lista eller den här först så han kan undvika AMD teknologi.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skruvis:

Tänka på något som hände 2004-2006? Vad hände då? Och vem har dragit in den tidsperioden samt vad har det med detta att göra?

Killen skrev i princip att han ville inte ha med AMD att göra på något sätt, då blir den naturliga frågan varför välja en processor som innehåller AMD teknologi då?

Det är lika illa med dom som mummlar om att inte stödja Intel på något sätt.. riktigt svårt då dom bla. står för ATX standarden mm. etc. osv..

Edit: Men det är klart vill han inte ha med AMD att göra så får han titta genom denna lista eller denna först så han kan undvika AMD teknologi.

Om du inte vet vad som hände 2004-2006 så råder jag dig forska lite runt det, men det är fortfarande en väldigt långsökt historia att luta sig mot i det här fallet, att han inte vill ta i en produkt från AMD med tång idag är full förståeligt då de inte har åstadkommit något speciellt innovativt sedan AMD64 teknologin, det behövs ingen djupdykning i vem som gjorde vad för 10 år sedan för att kolla var de är idag och din jämförelse är bara dum då alla företag använder sig av varandras teknologi, utan det skulle vi inte ha någon standard och hur skulle det se ut?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Om du inte vet vad som hände 2004-2006 så råder jag dig forska lite runt det, men det är fortfarande en väldigt långsökt historia att luta sig mot i det här fallet, att han inte vill ta i en produkt från AMD med tång idag är full förståeligt då de inte har åstadkommit något speciellt innovativt sedan AMD64 teknologin, det behövs ingen djupdykning i vem som gjorde vad för 10 år sedan för att kolla var de är idag och din jämförelse är bara dum då alla företag använder sig av varandras teknologi, utan det skulle vi inte ha någon standard och hur skulle det se ut?

Om det är en långsökt historia varför återkommer du till den hela tiden?

Precis nu hittade du rätt, världen är full av licensieringar så att skriva att man inte vill ha med företag xx att göra på något sätt är bara dumt på gränsen till korkat.

Och du jag vet mycket väl vad som hände då, fast nu var det 2003 som den första opteron proppen släpptes med AMD-64 extensionen om det var det du tänkte på dvs.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Är Dickey verkligen ute efter att fylla sin pengapung? Det är väl mest advokater som blir rika på class action lawsuits?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Är Dickey verkligen ute efter att fylla sin pengapung? Det är väl mest advokater som blir rika på class action lawsuits?

Kommer säkert att dyka upp konspirationsteorier, om det inte redan finns.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless