AMD stäms för falsk marknadsföring av Bulldozer med "åtta kärnor"

Permalänk
Melding Plague

AMD stäms för falsk marknadsföring av Bulldozer med "åtta kärnor"

Fyra år efter lanseringen av arkitekturen Bulldozer inleds en grupptalan mot AMD, som anklagas för att ha ljuga om antalet kärnor i sina processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Ja asså vill man få AMD i konkurs go for it !

Smart person....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Spiken i kistan?

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja asså vill man få AMD i konkurs go for it !

Smart person....

Det är väl folk som vill sko sig själva. Antar att AMD's öde är ovidkommande för dessa personer.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Tror inte det leder någonstans faktiskt. Och jag hoppas heller inte att det blir så heller. Men USA har ju lyckats förr.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Sista idioten är tydligen inte född än!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Han kommer förlora för Bulldoze har 8 kärnor men 4 trådar. Han har rätt att vara sur men han kommer nog förlora . Önskar själv att Amd släppte Jaguar med 28nm med 8/8 cores/threads

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

men är ju ändå fakta. e inte 8a kompletta cpu kärnor. lustigt dock att amd inte stämdes när de använde sig av performance ratingen som de hade på Athlon tiden. men de kanske blev stämda då oxå?

förstår varför en dimwit americanos eller en vanlig svensson blir upprörd, men att gå till rätten, iof så har folk gått till rätten och fått rätt för mindre lixom.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Tyvärr bryr sig nog inte Tony för fem öre om "vilseledda" konsumenter utan vill själv ha pengar, men insåg att han har mer kraft bakom orden om har har fler bakom dem. Tråkigt att det ska vara så..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DST:

men är ju ändå fakta. e inte 8a kompletta cpu kärnor. lustigt dock att amd inte stämdes när de använde sig av performance ratingen som de hade på Athlon tiden. men de kanske blev stämda då oxå?

förstår varför en dimwit americanos eller en vanlig svensson blir upprörd, men att gå till rätten, iof så har folk gått till rätten och fått rätt för mindre lixom.

Hur definierar du en kärna?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag det är synd att det inte går bättre för AMD, men han har rätt i sak. Det är inte 8 fulla kärnor i bulldozer och AMD lurar sina kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Han kommer förlora för Bulldoze har 8 kärnor men 4 trådar. Han har rätt att vara sur men han kommer nog förlora . Önskar själv att Amd släppte Jaguar med 28nm med 8/8 cores/threads

Om antalet 8 kärnor i sina processorer, är sagt.

Så skall det väl vara 8 riktiga kärnor

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Om antalet 8 kärnor i sina processorer, är sagt.

Så skall det väl vara 8 kärnor

Ja och det är 8 kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0x90:

Ja och det är 8 kärnor.

Eller kanske "åtta kärnor"

En "modul" är inte en ren kärna.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

Om nVidia kom undan med 3,5GB felet så kommer nog AMD undan med detta...

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Inaktiv

AMD behöver inte detta nu. Processorn har åtta kärnor även om varje kärna inte riktigt ser ut som en traditionell kärna nödvändigtvis gör. Förhoppningsvis så stoppas detta tidigt.

Får hoppas att han inte snokar reda på hur Intel gamla Core 2 Quads faktiskt var byggda.

Permalänk
Medlem

Dickey. Passande efternamn hade han i alla fall för det här var ju ett riktigt kukigt beteende måste jag säga. Det är 4 moduler med 2 kärnor i varje modul, alltså 8 kärnor totalt. Suck.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon5930:

AMD behöver inte detta nu. Processorn har åtta kärnor även om varje kärna inte riktigt ser ut som en traditionell kärna nödvändigtvis gör. Förhoppningsvis så stoppas detta tidigt.

Får hoppas att han inte snokar reda på hur Intel gamla Core 2 Quads faktiskt var byggda.

Eller för den delen hur många kärnor PS3 har. Är det 1, 7, 8 eller 9?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tycker det spelar mindre roll hur många kärnor den har eller inte har. Jag brukar gå på resultaten i prestandatester och faktum är att de presterar relativt bra i flertrådiga program såsom videokomprimering. Är man intresserad så tar man reda på fakta innan man köper och bryr man sig inte varför klaga i efterhand? Vilken skada anser han ha blivit åsamkad av att fått veta att processorn inte ser ut inuti så som han trott?

Jag köpte min FX-8350 eftersom den presterar likvärdigt som en Core i7 2700K när det gäller komprimering med x264, vilket var mitt huvudsakliga användningsområde vid köpet. Jag räknade inte med att den skulle vara dubbelt så bra som en 4-kärnig intel med hyperthreading utan gick på pris/prestanda. Sedan visste jag om att den var relativt klenare på enkeltrådade program även om det kompenseras något av den högre klockfrekvensen. Men det är väl samma sak där, räknar inte med att den ska vara snabbare bara för att den har högre GHz än intel hade. Kollar man benchmarks får man svaret och kan strunta i hur den ser ut inuti.

Men i USA gillar man ju att stämma skiten ur varandra för pengarnas skull. Var det inte någon restaurang som fick betala enorma summor för att någon bränt sig på varmt kaffe, precis som om man skulle förvänta sig att kaffe ska vara kallt. De hade väl ingen varningstext om att man kunde bränna sig på deras varma kaffe och inget förbehåll om att kaffe dricks på egen risk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Eller kanske "åtta kärnor"

En "modul" är inte en ren kärna.

Enligt vem? Det jag syftar på; finns det en officiell legitim specifikation över vad som får räknas som en kärna eller ej? Vad i denna specifikation diskvalificerar i så fall AMDs Bulldozer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Han kommer förlora för Bulldoze har 8 kärnor men 4 trådar. Han har rätt att vara sur men han kommer nog förlora . Önskar själv att Amd släppte Jaguar med 28nm med 8/8 cores/threads

Nej, Bulldozer har definitivt 8 trådar, och inte 4. Vad det gäller kärnor så finns ingen officiellt vedertagen definition på kärna, så det finns inget rätt eller fel. Många ser det nog som 4 kärnor och 8 trådar, men det är inte tekniskt sett fel att säga 8 kärnor. Intel hade kunna säga 8 kärnor om sina 4-kärniga i7-or med HT om de hade velat.

Permalänk
Medlem

Detta leder ingenstans. Det räcker med att AMD sager att det finns 8 kärnor, precis som det marknadfördes. Sen att de inte är traditionella kärnor -det står inte nånstans I marknadsföringen något om "traditionella kärnor" . Det var ju ny arkitektur, även om den var kass (med facit I hand.)
Däremot om AMD skulle göra någonting riktigt allvarligt (alltså inte det här tramset med Bulldozer) så är det inte mer än rätt att de blir stämda I såna fall. De ska inte kunna göra vad som helst , bara för att de är motpol till Intel.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Skrivet av Stenkul:

Om nVidia kom undan med 3,5GB felet så kommer nog AMD undan med detta...

Man kan ju tycka det! Men glöm inte att det är USA vi pratar om. Om man kan stämma ett företag för att man bränt sig på deras kaffe så vettefan vart detta kan leda...
Kan just se framför mig varningstexterna på framtidens processorer: "Warning! May be hot - don't touch it directly after use."

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Han kommer förlora för Bulldoze har 8 kärnor men 4 trådar. Han har rätt att vara sur men han kommer nog förlora . Önskar själv att Amd släppte Jaguar med 28nm med 8/8 cores/threads

Synd att amd slutade förfina sin arkitetur..

Hade de gjort en cpu med 12"kärnor"/6 trådar med både förfining som för "e" och använt excavator eller jaguar cores...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Detta leder ingenstans. Det räcker med att AMD sager att det finns 8 kärnor, precis som det marknadfördes. Sen att de inte är traditionella kärnor -det står inte nånstans I marknadsföringen något om "traditionella kärnor" . Det var ju ny arkitektur, även om den var kass (med facit I hand.)
Däremot om AMD skulle göra någonting riktigt allvarligt (alltså inte det här tramset med Bulldozer) så är det inte mer än rätt att de blir stämda I såna fall. De ska inte kunna göra vad som helst , bara för att de är motpol till Intel.

Problemet är att instruktionsupsättningar idag är proprietära, men såpass viktigt som processorer är så borde det enligt lag vara öppna standarder som beslutas av ett oberoende organ, så att man lika gärna kan köpa en "ICA-Basic"-processor om man känner för det. Den här situationen vi har idag, med två aktörer, gör at Intel får alla pengar och AMD får all skit.

Och de som klankar ner på AMD borde tänka efter. Om AMD går i kånken kan ni se er om i stjärnorna efter en processor som inte kostar en halv månadslön.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Genesis:

Nej, Bulldozer har definitivt 8 trådar, och inte 4. Vad det gäller kärnor så finns ingen officiellt vedertagen definition på kärna, så det finns inget rätt eller fel. Många ser det nog som 4 kärnor och 8 trådar, men det är inte tekniskt sett fel att säga 8 kärnor. Intel hade kunna säga 8 kärnor om sina 4-kärniga i7-or med HT om de hade velat.

Det hade de definitivt inte kunnat då den har 4 kärnor och simulerar 4 till och det är vad Intel har sagt att det gör från början.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Intressant hur dubbla standarder råder här vid bedömningen av olika tillverkares marknadsföringsbluffar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Hur definierar du en kärna?

Det tragiska i detta är att efter detta lär vi veta hur det amerikanska rättssystemet definierar termen, det enda man kan vara säker på i det fallet är att vilken definition man än väljer kommer den antagligen verka vansinnig för de som har lite koll på tekniken

Risken (som jag dock håller får minimal) för AMD här är att man får för sig att gå med en definition runt oberoende mellan "riktiga" kärnor. Nu finns det ingen formell definition, men om man gjorde en så känns det som en väldigt rimlig definition borde utgå från huruvida ett program som kör rena beräkningar påverkar prestanda för anda trådar. CPU-trådar som påverkas skulle då anses köra på samma kärna och CPU-trådar som inte påverkas kör då på en annan kärna. Det måste var beräkningar då minnesoperationer alltid använder delade resurser, som RAM och typiskt också LLC (Last Level Cache), något som betyder att det alltid blir en viss påverkan mellan kärnor. I.o.f.s. kul om alla dagens CPUer blir klassade som enkelkärniga av US rättssystem

Men definitionen kring oberoende är det uppenbart att SMT (Intel HyperThreading) inte är en extra kärna medan t.ex. desktop i5 verkligen har 4 kärnor. En sådan definition skulle dock ge nissen som stämt AMD rätt, vore ju otroligt trist om han vinner då det i praktiken är väldigt irrelevant huruvida t.ex. FX-8350 har fyra eller åtta kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Man kan ju tycka det! Men glöm inte att det är USA vi pratar om. Om man kan stämma ett företag för att man bränt sig på deras kaffe så vettefan vart detta kan leda...
Kan just se framför mig varningstexterna på framtidens processorer: "Warning! May be hot - don't touch it directly after use."

Skulle inte förvåna mig om varningstexten redan finns i det medföljande produktbladet. Finns i och för sig krav i elsäkerhetsstandard när varningsskylt måste finnas med tror det är max 60 grader på åtkomliga metallytor. Men processorns yta är knappast åtkomlig under kylflänsen och själva kylflänsen blir knappast så varm. Men man kanske kan skada fingrarna på de roterande fläktbladen?

Permalänk
Medlem

som jag anser det så har den 8kärnor vilket är delat på 4moduler dvs 2kärnor per modul. så ja 8kärnor har den, sen att det inte funkade som AMD hypade det är väll egentligen en annan sak. Detta är vad jag anser, men ska man stämma en CPU tillverkare som typ privatperson så lär man ju även vara jävligt duktig inom området oxå!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.