Varning: Seagate 8TB Archive diskar är skräp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

kan ha varit en dålig batch kanske...?

Finns det nån bra ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

De är visserligen bara tänkta att användas för arkivering, men jag håller med om att de förstås inte ska gå sönder bara för att de används i RAID, de ska bara ge sämre prestanda än vanliga diskar då (pga SMR).

Jag har två stycken som fungerar fint, som jag har testat relativt ordentligt innan jag tog dem i bruk. Men jag använder dem enbart för backup och de är bara fysiskt anslutna några timmar i veckan, så jag hårdbelastar dem ju inte.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det är antagligen SMR och RAID som inte funkar så bra ihop.
While that's true, the exception is when a drive fails and a RAID rebuild has to occur. In this case the results clearly show that this implementation of SMR is not a good fit for RAID.

Testade tog 4 dagar att återskapa volymen, enligt dem tar HGST 4x 8TB tar ca 2dagar.

//Mathias

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag har två stycken som fungerar fint, som jag har testat relativt ordentligt innan jag tog dem i bruk. Men jag använder dem enbart för backup och de är bara fysiskt anslutna några timmar i veckan, så jag hårdbelastar dem ju inte.

Hårdtestning är det jag håller på med :-). Och just nu käkar jag dem som popcorn..
Och de är ju specade för att köra 24x7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunitic:

Hårdtestning är det jag håller på med :-). Och just nu käkar jag dem som popcorn..
Och de är ju specade för att köra 24x7.

Ja, alltså, det låter helt klart underligt. Får hoppas att samma öde inte drabbar mina backupdiskar till slut; har jag tur så kanske jag fick en bra batch.

För säkerhets skull så övervakar jag alla diskar med HD Sentinel, som är bra på att varna god tid i förväg.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunitic:

Helt medveten om det. Hastighet var inte a och o, det har jag andra volymer för med SSD cache på. Detta var för lagring och säkerhet.

Disken är ju specad för 24x7 användning, skrivning 180TB per år vilket är 540TB under de 3år garantin gäller.

Och där är jag inte i närheten.

Men som sagt var flyttar över allt till ett annat chassi, moderkort och PSU. Så tar jag bort det ur ekvationen

Så man kan fylla disken 22.5 gånger / år. Det säger ju en del om hur de har tänkt sig att den ska användas. Jag har också en som jaf dumpade delar av min ZFS array på bara för att kunna ha det på en disk som offsite backup. Riktigt tråkigt om det nu är så att Seagate har skitit i skåpet igen.

Permalänk
Medlem

Är en disk dålig så är det större chans att resten av diskarna i samma batch är dålig.
(Väl?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Är en disk dålig så är det större chans att resten av diskarna i samma batch är dålig.
(Väl?)

Vi får se vad som händer med diskarna under helgen då jag flyttar dem till en helt ny burk med nytt PSU etc...

//Mathias

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunitic:

Vi får se vad som händer med diskarna under helgen då jag flyttar dem till en helt ny burk med nytt PSU etc...
//Mathias

Godspeed! Så jäkla trist att hålla på med krånglande komponenter. Om det är mycket data att kopiera fram och tillbaka så blir det inte roligare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Godspeed! Så jäkla trist att hålla på med krånglande komponenter. Om det är mycket data att kopiera fram och tillbaka så blir det inte roligare...

Som sagt var slagits med detta i en månad nu.....
Dock inte fulltid och inte på helgerna. Tog en pause i helgen och var på Mackmyra och drack sprit istället..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunitic:

Som sagt var slagits med detta i en månad nu.....
Dock inte fulltid och inte på helgerna. Tog en pause i helgen och var på Mackmyra och drack sprit istället..

Trägen vinner... och den som tar bra och givande raster.

Permalänk
Medlem

Bara för att tillföra lite statistik om krashande diskar så kan man alltid titta på den sammanställning som görs 2ggr/år på hardware.fr

http://www.hardware.fr/articles/934-6/disques-durs.html

Statistiken kommer från en stor fransk återförsäljare och gäller prylar som ger upp och returneras i åldersspannet 6 mån - 1 år. Tillverkarna ska ha sålt över 1k av den typen av produkt och och enskilda produkter över 100 exemplar för att komma med i statistiken. Siffran inom parentes är får förra halvåret. Usch vad seagate ligger dåligt i denna sammanställning.

Man kan inte utgå från egna upplevelser som representativa för ett helt märke, man bör inte heller stirra sig blind på statistik från ett ställe. Vet ni tex åldern på de diskar som finns med i statistiken från backblaze? Hur länge levde de innan de gav upp? Är deras användarmönster representativt för en normalanvändare, eller påverkar det sätt de använder diskarna på något sätt livslängden på ett positivt/negativt sätt? Detta gäller såklart även den statiskt som finns från hardware.fr men det ger i alla fall ytterligare en referenspunkt.

Edit: Detta kan vara intressant om man vill ha lite mer ingående info om seagates 3tb diskar hos backblaze: https://www.backblaze.com/blog/3tb-hard-drive-failure/

Permalänk
Skrivet av ågren:

Det är inte direkt nytt heller, Seagate-loggan har aldrig varit någon vidare kvalitetsstämpel...

Ursäkta mig men det är ren bullshit! Äldre Seagate diskar höll superb kvalitet. Jag har idag ca 40 seagate diskar i huset som används i varierade åldrar och storlekar (260mb till 3TB). Inte EN enda seagate disk har kraschat för mig. Och en del av diskarna körs 24/7. Några äldre diskar eller diskar som fått mycket stryk har några skadade sektorer men har diskar som haft det i många år och fortfarande tuffar på utan problem.

Att en del nyare seagate modeller tyvärr verkar ha kvalitetsproblem är en sak men de gamla hade inte det.
BTW så har jag en 3TB av just den modellen som enligt backblaze skall vara så otroligt dålig och den har snurrat i snart två år nu utan minsta problem. Körs inte 24/7 dock.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Så sant så sant.
Kommer aldrig mer någon Seaskräp disk i min dator iaf.
Haft mängder med strul förr och inte bara med en serie som nån här påpekade utan flera olika.
Inte haft ett ras sedan jag gick över till WD faktiskt.

räknar man bort den där hemska modellen på 3tb versionen så har jag inte haft några problem.
jag undviker dom när jag kan, men har inget problem med dom på samma gång. har aldrig haft ett ras på mina hårddiskar och jag äger 5st seagate.
en som är 5-6 år gammal börjar må lite dåligt med sektorerna dock

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Heh... jag ifrågasatte deras pålitlighet redan från dag 1...

Och folk envisas med att ta risker med sin data, ironiska är detta jag sa.

Fanns en tråd i forumet där någon frågade om dessa redan i slutet på 2014.
Redan då rasade någons disk nästan direkt.

Liksom, vad i H får er att gilla leka försökskaniner åt seagate.
Jag förstår det inte.

Normalt säger man att bränt barn skyr elden, men tydligen verkar "barnen" här omkring vara så underliga att de vägrar att lära sig...

Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Ursäkta mig men det är ren bullshit! Äldre Seagate diskar höll superb kvalitet.

Håller med dig delvis. Äldre diskar som i 120GB och ner, de höll.

Men mina 200GB seagate diskar, gick 2 sönder innan garanti tiden (hade 4 st).
Mina 1TB externa har rasat en efter en... med skadade sektorer redan efter nått år.
Deras 1,5TB serie hade FW brickning...
Deras 3TB hade konstruktionsfel.
och nu deras 8TB är åter skit...

Tror du behöver komma till skott med vad som sker -nu-. Förr gick man runt och bytte alla WD/IBM och Maxtor diskar som rasade mot Seagate... nu är det Seagate som snålar och gör skit.

Problemet är, förr så var HDD kung. De största diskarna var de snabbaste, bästa och var gjorda med kvalité. Sen gjorde de mindre och mindre versioner som blev billigare men byggde på samma enhet.
Idag är HDD budget skräp. Folk tar det billigaste och tittar endast på GB/kr, inte på kvalitet eller något tydligen. "Den räcker", "Den duger", "Den bör orka det" är typ vad man tänker. Så tillverkarna har börjat snåla, sänka priserna allt de kan och göra dem så billiga de bara kan. Tro tusan inte kvalitén och pålitligheten flyger ut...

Det sorgsna är att där fortfarande är folk som inte förstår detta. Och det säger jag som precis bytt ut 2 st Seagate Enterprise 1TB diskar som rasat innan de ens nått 20k timmar. Det är rent löjligt att man fortsätter att tro på ett märke som de senaste 5 åren har tillverkat skit. Deras enterprise klass är bättre, ingen tvekan om det. Men även där börjar kvalitén att gå ner.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lunitic:

Som sagt var slagits med detta i en månad nu.....
Dock inte fulltid och inte på helgerna. Tog en pause i helgen och var på Mackmyra och drack sprit istället..


Låter inte helt fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wRRM:

Fast det där går jag inte med på, en hårddisk ska inte gå sönder av att sitta i en RAID i några dagar. Det är klart dom rekommenderar andra diskar till NAS, speciellt Enterprise diskar som kostar mycket mer.

Jo det kan de göra om de är gjorda för att sitta i RAID/NAS system, vilket dessa inte är.
Så det är inte konstigt att det rekommenderas lite dyrare diskar, då de dels är testade och dels har annan firmware/mjukvara inbyggd som styr disken på annat sätt.

Skrivet av lunitic:

Nja om vi går tillbaka till orginalkällan för dustin översatta text så står det så här..

Archive HDDs are not intended for surveillance or NAS applications, and you may experience lower performance in these environments Så handhavande fel kan man inte säga. Jag vet att hstigheten på dessa diskar inte göra att jag kan läsa och skriva i flera gigabit och det är inte det som var min tanke med dessa storage diskar. Utan de skulle hålla data för mig som jag vill arkivera. Att jag kör ett EXT4 + Raid 6 är ju för att jag inte litar på single hårddiskar. (Vilket upp till nu verkar räddat mig)

Som de säger, dessa diskar är inte gjorda för att sitta i RAID eller NAS system, så det är handhavandefel.
Och att du kört i RAID har inte räddat dig, utan det har pajjat alla diskarna.

Skrivet av Ratatosk:

Ja de får sämre prestande då, men de borde väl inte gå sönder?

De kan de mycket väl göra, då det blir ett ökat slitage/påfrestning på disken.

Skrivet av Alpha77:

Det är antagligen SMR och RAID som inte funkar så bra ihop.

RAID och SMR är ingen bra kombination, då SMR flyttar runt bland blocken utan att medela operativet / RAID en om det.

Skrivet av Defender:

Så sant så sant.
Kommer aldrig mer någon Seaskräp disk i min dator iaf.

Seagate är inte skräp, de är inte värre än någon annan tillverkare.
Sen kan alla tillverkare råka ut för en dålig serie, oavsett om det gäller diskar, skärmar, bilar eller hus :).

Skrivet av Defender:

Finns det nån bra ?

Ja, alla är bra :).

Skrivet av backfeed:

De är visserligen bara tänkta att användas för arkivering, men jag håller med om att de förstås inte ska gå sönder bara för att de används i RAID, de ska bara ge sämre prestanda än vanliga diskar då (pga SMR).

De kan mycket väl gå sönder / krångla om de används mot vad de är gjorda för, se bara som för TS att de används i RAID och då är ett problem.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

De kan mycket väl gå sönder / krångla om de används mot vad de är gjorda för, se bara som för TS att de används i RAID och då är ett problem.

Jo, men då är ju frågan om det verkligen beror på att TS kör RAID, eller om de skulle ha havererat även om de kördes separat.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jo, men då är ju frågan om det verkligen beror på att TS kör RAID, eller om de skulle ha havererat även om de kördes separat.

Och det får vi veta om någon vecka när de gått igen helt annan setup. Dock foftfarande raid. Då @asksegate inte ser att det ska vara något problem förutom hastighet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Det där var inget bättre sätt att läsa statistik på såvida du inte menad att titta på HGST mot Seagate. Populationsmängden för Toshiba och specielt WD är för liten för att vara statistiskt relevant.

Jag tolkade inte statistiken, bara redovisade utdrag från den och jag är fullt medveten om att Backblaze inte anser den statistiks säkerställd. Poängen var att påvisa brister i rhallas argument - så som jag uppfattade det då.

Skrivet av rhalla:

Du kan ju läsa vad jag skriver först, att personen motbevisar sig själv. Min kommentar gäller inte diagrammet du visar utan det som postades tidigare, där det jag skrev framgår tydligt. Självklart ska man jämföra diskar av samma storlek men då personen innan drog en slutsats baserad på 3TB diskar och 8TB diskar så gjorde jag detsamma för att visa att det inte fungerar så.

Skalan till vänster på ditt diagram visar även att det bara handlar om någon enstaka procents skillnad.

Ja, då är jag med hur du resonerar.

Min personliga erfarenhet av Seagate från 72GB till 2TB är dock inte särskilt smickrande i förhållande till andra fabrikat där Seagate dominerar antalet byten (även om det inte är statistiskt säkerställt ).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Detta gäller i stort sett endast ST3000DM001 modellen. Ska vi gå efter diagrammet du visar så säger du emot dig själv. Där visas det tydligt att deras 4TB disk är mer pålitlig än WDs diskar.
Ryktena om att Seagate generellt sätt håller "löjligt låg kvalitet" bygger på rykten, okunskap och en serie diskar.

On topic
Har du någon möjlighet att se om diskarna är tillverkade ungefär samtidigt? Har hänt förr att vissa batcher är sämre än andra.

Precis Seagate har bra diskar nu, de hade dock problem med en serie, vilket visar att man ska inte testa de senaste diskarna/teknikerna utan gärna vänta lite för att se hur stabila de är.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Har en 8tb seagate och den har funkat bra för mig hittils. Känns lite som en dålig statistik att en kille bränt flera stycken i en raid och att (det är andra på internet som haft problem). Vilken komponent man än googlar har alla haft problem men dom nöjda kunderna är tysta.
Samsung bashas för 840evo, seagate för sina 3tb diskar osv. Se de större perspektivet, en produkt gör inte ett helt företag och ALLA företag har problem ibland.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Detta gäller i stort sett endast ST3000DM001 modellen. Ska vi gå efter diagrammet du visar så säger du emot dig själv. Där visas det tydligt att deras 4TB disk är mer pålitlig än WDs diskar.
Ryktena om att Seagate generellt sätt håller "löjligt låg kvalitet" bygger på rykten, okunskap och en serie diskar.

On topic
Har du någon möjlighet att se om diskarna är tillverkade ungefär samtidigt? Har hänt förr att vissa batcher är sämre än andra.

Det beror på hur man tolkar statistiken, räknar man ihop allt så ligger Seagate fortfarande enormt mycket högre än WD (även om man dessutom räknar in Hitachi som numer ägs av WD). Men om vi nu bortser helt från stapeldiagrammet så tycker jag att folk överlag verkar ha väldigt mycket problem med sina Seagatediskar i förhållande till andra fabrikat och det räcker med att läsa lite recensioner hos valfri återförsäljare eller t.om. bara läsa inläggen i denna tråd för att få det bekräftat.

Givetvis har alla tillverkare bättre och sämre produkter i sitt sortiment men just Seagate verkar som sagt ha en ovanligt hög andel undermåliga produkter.

Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Ursäkta mig men det är ren bullshit! Äldre Seagate diskar höll superb kvalitet. Jag har idag ca 40 seagate diskar i huset som används i varierade åldrar och storlekar (260mb till 3TB). Inte EN enda seagate disk har kraschat för mig. Och en del av diskarna körs 24/7. Några äldre diskar eller diskar som fått mycket stryk har några skadade sektorer men har diskar som haft det i många år och fortfarande tuffar på utan problem.

Att en del nyare seagate modeller tyvärr verkar ha kvalitetsproblem är en sak men de gamla hade inte det.
BTW så har jag en 3TB av just den modellen som enligt backblaze skall vara så otroligt dålig och den har snurrat i snart två år nu utan minsta problem. Körs inte 24/7 dock.

Ja må ha uttryckt mig klumpigt genom att skriva 'aldrig' men det är väl ändå dagens diskar som vi diskuterar i denna tråd och 25 år gamla produkter känns inte direkt aktuella.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

Börjar bli orolig för min 2TB Seagate disk som jag har i min dator för lagring. Kanske bör byta ut den mot en WD disk så är man på den säkra sidan. Det kommer upp för många seagate failure trådar på sistone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Börjar bli orolig för min 2TB Seagate disk som jag har i min dator för lagring. Kanske bör byta ut den mot en WD disk så är man på den säkra sidan. Det kommer upp för många seagate failure trådar på sistone.

Risken är större att en ny disk går sönder än att en som snurrat ett tag (> 6 mån) gör det. Så länge du inte har några indikationer på att den är på väg att ge upp ser jag ingen anledning att byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Börjar bli orolig för min 2TB Seagate disk som jag har i min dator för lagring. Kanske bör byta ut den mot en WD disk så är man på den säkra sidan. Det kommer upp för många seagate failure trådar på sistone.

Om du är orolig för datat så sätt i en disk till och kör datat speglat!

//M

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunitic:

Om du är orolig för datat så sätt i en disk till och kör datat speglat!

//M

Har man data man inte vill bli av med är det backup man ska ha.

Permalänk

En del tabeller som finns i denna tråd och andra läses av en del mindre matematikkunskapstörstande under skoltiden som nu får konsekvensen att de inte förstår att skillnaden är mer eller mindre minimalistisk.
Skilj på procent och procentenheter.
Det är inga större skillnader i praktiken vad jag kan utröna som behöver oroa folk generellt oavsett vad en del jagar upp Er med.
Jag kan förstå förste skribenten men anar att det enklaste torde vara att byta ut nätaggregatet om jag fick gissa..

Visa signatur

Gigabyte Z170MX-G5, Intel 6700K, Scythe Ninja, Super Flower Gold 850W, 32GB Geil White Dragon, Asus R9 Nano, Cooltek U3,
Ljud: Asus Essence STX II, Tannoy Reveal 802, Yamaha HS8, Tannoy HS10, XTZ W10.16, Nokia Monster Purity Pro BH-940
Bild: Acer XR 342CK, Philips BDM4065UC, Fujitsu 26 tum IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av fourbyfour:

Har man data man inte vill bli av med är det backup man ska ha.

Självklart även det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EssEssWaffe:

Jag kan förstå förste skribenten men anar att det enklaste torde vara att byta ut nätaggregatet om jag fick gissa..

Och som jag sagt tidigare är det gjort sen igår så får vi se