Varning: Seagate 8TB Archive diskar är skräp

Permalänk
Medlem

Varning: Seagate 8TB Archive diskar är skräp

Måste varna er alla för Seagate 8TB Archive diskar.

Köpte 4 st 2015-10-08 och nu 3 veckor sedan har Dustin fått byta ut allihopa.

Har kört raid 6 på med dem då dessa diskar var tänkta till för lagring av statiskt data.

Första disken gick efter 3-4 dagar. Hela maskinen hade låst sig och vid reset så hittades inte disken.
Power off / on så kom den igång igen. Och disken rapporterades att den var dålig av raiden.
Tänkte inte så mycket mer på det dustin kontaktades. Ny disk skicka och jag har den dagen efter.

2 veckor senare börjar jag höra klick ljud i en disk. Tänker vafan det är inte sant. Jaja samma storry igen med Dustin.
Ny disk. Hummm 2 dåliga exemplar. Man kan ha otur.

I måndag boom maskinen låst sig igen samma fel som första disken.. Nu börjar jag kolla smart data osv 256 dåliga sektorer. Kollar övriga diskar alla ser bra ut.

Nu börjar jag bli irriterad 3 diskar vaafannn?

Samma veva igen med Dustin. Ny disk ligger och väntar hann inte hämta den igår. Kör ju raid 6 så ingen panik tänker jag.

BOOM maskinen hängde sig för 2 timmar sen. Och 3:e disken som beter sig på samma sätt.
Kollar smartdata 16000 Bad Sectors !!!

Jag förstår inte ett jota.... Diskarna snurrar och har en värme på runt 35-37 grader fläktar som blåser på dem.
I samma chassi sitter 4st 4TB diskar som snurrat i över 10000 timmar.

Någon som upplevt något liknande.

Från specen

  • Seagate brings over 30 years of trusted storage reliability to the growing need for online long-term storage.

  • Industry’s best cost/GB/watt 8TB hard drive

  • Engineered for 24×7 workloads of 180TB per year

  • Mean Time Between Failures (MTBF) (hours) 800k

  • Power-On Hours 8760 (24×7)

  • Limited Warranty (years) 3

http://www.seagate.com/files/www-co...dd/en-us/docs/archive-h...

Om någon från Seagate är här på forumet så har jag nu 2st diskar nu. Tror mer och med att de har någon systematisk defekt på dessa diskar.

Mvh
Mathias

SKRIK i trådrubriken redigerat [mod]
Permalänk
Medlem

@lunitic: Seagate är ökända för att hålla löjligt låg kvalitet och att folk fortfarande köper deras produkter är häpnadsväckande. Exempel:

Källa: https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-stats-f...
Det är inte direkt nytt heller, Seagate-loggan har aldrig varit någon vidare kvalitetsstämpel...

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Har själv varit lite intresserad av just den disken pga det låga priset, men det där låter ju inte bra. WD har ju tyvärr inga 8 Tb diskar att erbjuda än så länge heller så då är det väl bara att avvakta. Tråkigt att du råkat ut för så många problemdiskar på kort tid.

Visa signatur

Intel 9900K, Asus Maximus XI Hero (Z390), G. Skill 2x16 Gb Ram 3200 MHz CL16 (DDR4), ASUS 980Ti Strix 6 Gb, Corsair HX 750W, M.2 Samsung 970 EVO Plus (1 Tb), Fractal Design Define R6 TG, ASUS 27" ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

@lunitic: Seagate är ökända för att hålla löjligt låg kvalitet och att folk fortfarande köper deras produkter är häpnadsväckande. Exempel: https://www.backblaze.com/blog/wp-content/uploads/2015/07/blog-fail-drives-manufacture-2015-june.jpg

Källa: https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-stats-f...
Det är inte direkt nytt heller, Seagate-loggan har aldrig varit någon vidare kvalitetsstämpel...

Detta gäller i stort sett endast ST3000DM001 modellen. Ska vi gå efter diagrammet du visar så säger du emot dig själv. Där visas det tydligt att deras 4TB disk är mer pålitlig än WDs diskar.
Ryktena om att Seagate generellt sätt håller "löjligt låg kvalitet" bygger på rykten, okunskap och en serie diskar.

On topic
Har du någon möjlighet att se om diskarna är tillverkade ungefär samtidigt? Har hänt förr att vissa batcher är sämre än andra.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rhalla:

Detta gäller i stort sett endast ST3000DM001 modellen. Ska vi gå efter diagrammet du visar så säger du emot dig själv. Där visas det tydligt att deras 4TB disk är mer pålitlig än WDs diskar.
Ryktena om att Seagate generellt sätt håller "löjligt låg kvalitet" bygger på rykten, okunskap och en serie diskar.

On topic
Har du någon möjlighet att se om diskarna är tillverkade ungefär samtidigt? Har hänt förr att vissa batcher är sämre än andra.

Och den serien kommer följa dem till tidens ände.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så dåliga diskar? Låter mer som att det är knas med din maskin? om du inte fått fem måndagsexemplar, men det tvivlar jag på.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Detta gäller i stort sett endast ST3000DM001 modellen. Ska vi gå efter diagrammet du visar så säger du emot dig själv. Där visas det tydligt att deras 4TB disk är mer pålitlig än WDs diskar.

Du läser tabellen som fan läser bibeln. Jämför 3TB med 3TB, inte 4TB med 3 & 6TB.
Här är tabellen som jämför Seagate 4TB mot WD 4TB.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Låter ju knasigt. Om de är från samma batch kan det ju vara en dålig batch, sådant händer ju med all form av elektronik ibland, inte bara hårddiskar. Men annars så skulle jag rent spontant misstänka nätaggregatet. Olika diskar kan vara olika känsliga för spännings och ström-variationer. Jag har själv haft en disk en gång som krånglade. Den stängde av och satte på sig själv och fick konstiga fel ibland. Försökte hitta vad som var fel och felsökte lite från och till i flera månader, kopplade i och kopplade ur, bytte kablar och allt möjligt. (Hade andra diskar av samma modell som fungerade problemfritt i samma burk). Tillslut bytte jag nätaggregat och då försvann alla problem och disken levde 100% problemfritt i 4år till (då jag plockade ut den för att stoppa in en större disk istället). Det var en Seagate faktiskt... har då några andra nätagg du kan testa att köra diskarna med?

Skrivet av Dr.Mabuse:

Du läser tabellen som fan läser bibeln. Jämför 3TB med 3TB, inte 4TB med 3 & 6TB.
Här är tabellen som jämför Seagate 4TB mot WD 4TB.
https://www.backblaze.com/blog/wp-content/uploads/2015/07/blog-fail-drives-4tb-manufacture.jpg

Det där var inget bättre sätt att läsa statistik på såvida du inte menad att titta på HGST mot Seagate. Populationsmängden för Toshiba och specielt WD är för liten för att vara statistiskt relevant.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du läser tabellen som fan läser bibeln. Jämför 3TB med 3TB, inte 4TB med 3 & 6TB.
Här är tabellen som jämför Seagate 4TB mot WD 4TB.
https://www.backblaze.com/blog/wp-content/uploads/2015/07/blog-fail-drives-4tb-manufacture.jpg

Du kan ju läsa vad jag skriver först, att personen motbevisar sig själv. Min kommentar gäller inte diagrammet du visar utan det som postades tidigare, där det jag skrev framgår tydligt. Självklart ska man jämföra diskar av samma storlek men då personen innan drog en slutsats baserad på 3TB diskar och 8TB diskar så gjorde jag detsamma för att visa att det inte fungerar så.

Skalan till vänster på ditt diagram visar även att det bara handlar om någon enstaka procents skillnad.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk

Vad säger ni om samma serie fast 2gb modellen? Enligt inets recensioner hade flera av kundernas lagt av efter ca 2 år, och har en kompis med den nyss inlagd? Tänkte om jag skulle säga åt han i förtid att byta den.

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Är det verkligen så dåliga diskar? Låter mer som att det är knas med din maskin? om du inte fått fem måndagsexemplar, men det tvivlar jag på.

Är dom tänkta till RAID ?
Har en disk som har fungerat felfritt iaf.

Permalänk
Medlem

Verkar jäkligt skumt, hade tänkt byta ut många av mina 2TB diskar till iaf 4st av dessa, men känner mig lite osäker just nu. Kanske är 8TB diskarna känsliga för strömspikar och kräver bra nätagg, testa ett annat agg om du har möjlighet.

Har haft ett 100-tal hårddiskar men har aldrig varit med om att 4st diskar dött på så kort tid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lunitic:

Måste varna er alla för Seagate 8TB Archive diskar.

Köpte 4 st 2015-10-08 och nu 3 veckor sedan har Dustin fått byta ut allihopa.

Har kört raid 6 på med dem då dessa diskar var tänkta till för lagring av statiskt data.

Första disken gick efter 3-4 dagar. Hela maskinen hade låst sig och vid reset så hittades inte disken.
Power off / on så kom den igång igen. Och disken rapporterades att den var dålig av raiden.
Tänkte inte så mycket mer på det dustin kontaktades. Ny disk skicka och jag har den dagen efter.

2 veckor senare börjar jag höra klick ljud i en disk. Tänker vafan det är inte sant. Jaja samma storry igen med Dustin.
Ny disk. Hummm 2 dåliga exemplar. Man kan ha otur.

I måndag boom maskinen låst sig igen samma fel som första disken.. Nu börjar jag kolla smart data osv 256 dåliga sektorer. Kollar övriga diskar alla ser bra ut.

Nu börjar jag bli irriterad 3 diskar vaafannn?

Samma veva igen med Dustin. Ny disk ligger och väntar hann inte hämta den igår. Kör ju raid 6 så ingen panik tänker jag.

BOOM maskinen hängde sig för 2 timmar sen. Och 3:e disken som beter sig på samma sätt.
Kollar smartdata 16000 Bad Sectors !!!

Jag förstår inte ett jota.... Diskarna snurrar och har en värme på runt 35-37 grader fläktar som blåser på dem.
I samma chassi sitter 4st 4TB diskar som snurrat i över 10000 timmar.

Någon som upplevt något liknande.

Från specen

  • Seagate brings over 30 years of trusted storage reliability to the growing need for online long-term storage.

  • Industry’s best cost/GB/watt 8TB hard drive

  • Engineered for 24×7 workloads of 180TB per year

  • Mean Time Between Failures (MTBF) (hours) 800k

  • Power-On Hours 8760 (24×7)

  • Limited Warranty (years) 3

http://www.seagate.com/files/www-co...dd/en-us/docs/archive-h...

Om någon från Seagate är här på forumet så har jag nu 2st diskar nu. Tror mer och med att de har någon systematisk defekt på dessa diskar.

Mvh
Mathias

Du har själv sagt vad problemet är, dessa diskar är INTE avsedda för RAID eller NAS enheter.
Jag antar att det är denna du köpte:
https://www.dustinhome.se/product/5010814726/archive-hdd
"
Produktinformation
Archive HDD är inte avsedda för surveillance eller NAS system, då rekommenderas Seagates Nas eller Enterprise diskar "

Står tydligt på produktsidan att de inte är avsedda för övervakningssystem eller NAS system (dvs NAS enheter eller egna servrar med RAID).
Då du använt de mot vad de är gjorda för så ska du vara glad att du ens fått de utbytta på garanti, då det är handhavande fel, inte ett troligt fel på enheterna i sig (även om det kan vara ett fel, med att så många diskar pajar på kort tid är väldigt ovanligt om de brukas rätt).

Skrivet av ågren:

@lunitic: Seagate är ökända för att hålla löjligt låg kvalitet och att folk fortfarande köper deras produkter är häpnadsväckande. Exempel:
Det är inte direkt nytt heller, Seagate-loggan har aldrig varit någon vidare kvalitetsstämpel...

Det där handlar om en specifik modell som varit drabbad, över lag så har Seagate inte mer trasiga diskar än andra tillverkare.
Och Backblaze använder diskarna på ett sätt de inte är gjorda för, ex använder konsument (desktop) diskar i servermiljö, vilket de inte är gjorda för alls, då en servermiljö är mer krävande (mer läs/skriv), mer vibrationer mm.

Skrivet av Alpha77:

Är dom tänkta till RAID ?
Har en disk som har fungerat felfritt iaf.

Nej, det är just det som de inte är, vilket framgår väldigt tydligt på produktsidan:
"
Produktinformation
Archive HDD är inte avsedda för surveillance eller NAS system, då rekommenderas Seagates Nas eller Enterprise diskar "

https://www.dustinhome.se/product/5010814726/archive-hdd

Det handlar med största sannolikhet om handhavande fel, vilket gör att garantier inte är giltiga egentligen.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

kan ha varit en dålig batch kanske...?

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket nätaggregat? Hur har har de suttit monterade?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Och den serien kommer följa dem till tidens ände.

Det var inte många år sedan som det var WD som ansågs vara den opålitliga tillverkaren, före det hade vi IBM "deathstars" (IBM sålde sin tillverkning till hgst)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Du har själv sagt vad problemet är, dessa diskar är INTE avsedda för RAID eller NAS enheter.
Jag antar att det är denna du köpte:
https://www.dustinhome.se/product/5010814726/archive-hdd
"
Produktinformation
Archive HDD är inte avsedda för surveillance eller NAS system, då rekommenderas Seagates Nas eller Enterprise diskar "

Står tydligt på produktsidan att de inte är avsedda för övervakningssystem eller NAS system (dvs NAS enheter eller egna servrar med RAID).
Då du använt de mot vad de är gjorda för så ska du vara glad att du ens fått de utbytta på garanti, då det är handhavande fel, inte ett troligt fel på enheterna i sig (även om det kan vara ett fel, med att så många diskar pajar på kort tid är väldigt ovanligt om de brukas rätt).
Det där handlar om en specifik modell som varit drabbad, över lag så har Seagate inte mer trasiga diskar än andra tillverkare.
Och Backblaze använder diskarna på ett sätt de inte är gjorda för, ex använder konsument (desktop) diskar i servermiljö, vilket de inte är gjorda för alls, då en servermiljö är mer krävande (mer läs/skriv), mer vibrationer mm.
Nej, det är just det som de inte är, vilket framgår väldigt tydligt på produktsidan:
"
Produktinformation
Archive HDD är inte avsedda för surveillance eller NAS system, då rekommenderas Seagates Nas eller Enterprise diskar "

https://www.dustinhome.se/product/5010814726/archive-hdd

Det handlar med största sannolikhet om handhavande fel, vilket gör att garantier inte är giltiga egentligen.

Fast det där går jag inte med på, en hårddisk ska inte gå sönder av att sitta i en RAID i några dagar. Det är klart dom rekommenderar andra diskar till NAS, speciellt Enterprise diskar som kostar mycket mer.

Permalänk
Hedersmedlem

@wRRM: Det kan mycket väl hända om de vibrerar mycket men i sin tur inte tål vibrationer särskilt väl. Det är därför RAID-diskar i princip alltid har RAFF eller liknande accelerationsmätare med servokompensering för att fungera pålitligt i multidiskmiljöer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@wRRM: Det kan mycket väl hända om de vibrerar mycket men i sin tur inte tål vibrationer särskilt väl. Det är därför RAID-diskar i princip alltid har RAFF eller liknande accelerationsmätare med servokompensering för att fungera pålitligt i multidiskmiljöer.

En disk byggd för arkivering förväntas nog sitta i ett större chassi tillsammans med dussintals om inte hundratals andra diskar. Alla förväntas förvisso inte vara aktiva. Åtminstone kan man förvänta sig att de sitter i MAID eller andra nearline-system. De lär knappast vara sämre än vanliga konsument/desktop-diskar i raid rent mekaniskt. I moderna MAID-arrays kan vissa diskar förväntas vara aktiva mer än andra, det är trotts allt inte för offlinelagring de är till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Du har själv sagt vad problemet är, dessa diskar är INTE avsedda för RAID eller NAS enheter.
Jag antar att det är denna du köpte:
https://www.dustinhome.se/product/5010814726/archive-hdd
"
Produktinformation
Archive HDD är inte avsedda för surveillance eller NAS system, då rekommenderas Seagates Nas eller Enterprise diskar "

Står tydligt på produktsidan att de inte är avsedda för övervakningssystem eller NAS system (dvs NAS enheter eller egna servrar med RAID).
Då du använt de mot vad de är gjorda för så ska du vara glad att du ens fått de utbytta på garanti, då det är handhavande fel, inte ett troligt fel på enheterna i sig (även om det kan vara ett fel, med att så många diskar pajar på kort tid är väldigt ovanligt om de brukas rätt).
Det där handlar om en specifik modell som varit drabbad, över lag så har Seagate inte mer trasiga diskar än andra tillverkare.
Och Backblaze använder diskarna på ett sätt de inte är gjorda för, ex använder konsument (desktop) diskar i servermiljö, vilket de inte är gjorda för alls, då en servermiljö är mer krävande (mer läs/skriv), mer vibrationer mm.
Nej, det är just det som de inte är, vilket framgår väldigt tydligt på produktsidan:
"
Produktinformation
Archive HDD är inte avsedda för surveillance eller NAS system, då rekommenderas Seagates Nas eller Enterprise diskar "

https://www.dustinhome.se/product/5010814726/archive-hdd

Det handlar med största sannolikhet om handhavande fel, vilket gör att garantier inte är giltiga egentligen.

Nja om vi går tillbaka till orginalkällan för dustin översatta text så står det så här..

Archive HDDs are not intended for surveillance or NAS applications, and you may experience lower performance in these environments Så handhavande fel kan man inte säga. Jag vet att hstigheten på dessa diskar inte göra att jag kan läsa och skriva i flera gigabit och det är inte det som var min tanke med dessa storage diskar. Utan de skulle hålla data för mig som jag vill arkivera. Att jag kör ett EXT4 + Raid 6 är ju för att jag inte litar på single hårddiskar. (Vilket upp till nu verkar räddat mig)

Skrivet av Viochee:

kan ha varit en dålig batch kanske...?

Kan så varit eftersom jag beställde alla samtidigt.

Skrivet av MultiMan:

Vilket nätaggregat? Hur har har de suttit monterade?

PSU är ett sprillans nytt Cool Master 650W nätagg.
Diskarna sitter horisontellt monterade på sina platser. Med 2 fläktar framför som gör att diskarna håller ca 35 +-2 grader.

Kommer för att vara säker på att det inte är något HW fel på denna maskin att flytta alla diskarna till en helt annan maskin, som jag har haft som NAS och haft 12 diskar snurrande i under de senaste 3 åren. I vilken jag endast behövt bytta 1-2 diskar. (I den maskinen sitter all världens färger på diskarna. Red Green Black etc.

Vill ju inte tro att diskarna ska vara så dåliga. Därav min uthållighet..

Permalänk
Medlem

Archive 8TB diskarna är SMR, vilket likt en SSD måste skriva data i stora block (eftersom spåren på disksen överlappar). Knappast något jag skulle köra i RAID, om inte annat just för att de har mycket annorlunda prestandakurva än vanliga diskar. Men de ska ju inte ta skada av bruksmönstret annat än att prestanda lider, så jag håller med föregående talare: Dålig batch och eller vibrationer som dödat dina diskar.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har samma disk, men inte upplevt problem.
Köpte den strax efter release så jag lär ju ha ett ex med barndomsfel på sig...

Skillnaden är nog att vi inte använder dem på samma sätt.
(dessutom kör jag den som ensam disk, skulle aldrig köra denna i raid - knappast vad den är gjord för)

Jag har bara använt min 2 ggr, för off-site backup på detta vis;

Har kopplat in disken och gjort en 1:1 kopia på min NAS och utvalda kataloger där.
Detta tog relativt lång tid, ungefär 2 dygn vill jag minnas, eller en bit där under.

Gång då var det samma sak igen, men då med en inkrementell backup-modell på föregående data (dvs. endast förändrade filer, borttagna filer etc lades till / togs bort på disken) - detta gick mycket snabbare eftersom det endast var skillanderna som kopierades och var klart på 1-3h om jag minns rätt.

Nu är det dags igen för en ny körning och kommer då göra om jobbet något med nya strukturer etc som skall in, så detta lär ta lite tid igen.

Men aldrig upplevt några problem med disken som sagt, jag sätter i den när den skall användas - sedan ligger den i skyddad låda från miljö och ESD på annan fysisk ort.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Archive 8TB diskarna är SMR, vilket likt en SSD måste skriva data i stora block (eftersom spåren på disksen överlappar). Knappast något jag skulle köra i RAID, om inte annat just för att de har mycket annorlunda prestandakurva än vanliga diskar. Men de ska ju inte ta skada av bruksmönstret annat än att prestanda lider, så jag håller med föregående talare: Dålig batch och eller vibrationer som dödat dina diskar.

Helt medveten om det. Hastighet var inte a och o, det har jag andra volymer för med SSD cache på. Detta var för lagring och säkerhet.

Disken är ju specad för 24x7 användning, skrivning 180TB per år vilket är 540TB under de 3år garantin gäller.

Och där är jag inte i närheten.

Men som sagt var flyttar över allt till ett annat chassi, moderkort och PSU. Så tar jag bort det ur ekvationen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Dålig batch som sagt, hade de normalt gått sönder efter ett par dagar, hade vi hört talas om det för länge sedan.
Alternativt problem med strömförsöjningen eller diskkontollern.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det står ju klart och tydligt att dessa diskar INTE ska köras i RAID.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av PointMan:

Det står ju klart och tydligt att dessa diskar INTE ska köras i RAID.

Ja de får sämre prestande då, men de borde väl inte gå sönder?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja de får sämre prestande då, men de borde väl inte gå sönder?

Då borde det ju stå VARNING och inte stå som en rekommendation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Dålig batch som sagt, hade de normalt gått sönder efter ett par dagar, hade vi hört talas om det för länge sedan.
Alternativt problem med strömförsöjningen eller diskkontollern.

Där av min post , för att även se om någon annan råkat ut för dessa problem.

Permalänk
Medlem

Det är antagligen SMR och RAID som inte funkar så bra ihop.

Citat:

StorageReview strongly recommends against such usage, as at this time SMR drives are not designed to cope with sustained write behavior. Many contend that NAS shares tend to be very read-focused during normal operation. While that's true, the exception is when a drive fails and a RAID rebuild has to occur. In this case the results clearly show that this implementation of SMR is not a good fit for RAID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

@lunitic: Seagate är ökända för att hålla löjligt låg kvalitet och att folk fortfarande köper deras produkter är häpnadsväckande. Exempel: https://www.backblaze.com/blog/wp-content/uploads/2015/07/blog-fail-drives-manufacture-2015-june.jpg

Källa: https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-stats-f...
Det är inte direkt nytt heller, Seagate-loggan har aldrig varit någon vidare kvalitetsstämpel...

Så sant så sant.
Kommer aldrig mer någon Seaskräp disk i min dator iaf.
Haft mängder med strul förr och inte bara med en serie som nån här påpekade utan flera olika.
Inte haft ett ras sedan jag gick över till WD faktiskt.

1.1 /moderator
Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB