Radiotjänst jagar datorägare – kräver tv-avgift för internetanslutna enheter

Permalänk
Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

haha kul Det är ju många i trådar som denna har gjort liknande jämförelser med att de ska sätta upp en egen kanal, men att bahnhof skulle göra det i protest hade jag inte räknat med

Mycket bra gjort av dom!

Sen kanske det är en första aprilgrej också, men jag hoppas att den där sidan ligger kvar ett bra tag

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

haha kul Det är ju många i trådar som denna har gjort liknande jämförelser med att de ska sätta upp en egen kanal, men att bahnhof skulle göra det i protest hade jag inte räknat med

Mycket bra gjort av dom!

Sen kanske det är en första aprilgrej också, men jag hoppas att den där sidan ligger kvar ett bra tag

Kanske?

...vad blir lirpalirpa baklänges?!

Permalänk

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Kan de inte bara lägga ner skiten? Jag har inte glott på TV på 5 år och inte SVT på 15. Förlegad skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

en dator är inte specifikt gjord för att vara en TV-motagare. däremot tolkar Radiotjänst datorer felaktigt som tv för att dom ska få in mera pengar. MEN det gör inte deras förehavande mera lagligt

På STV:s program om licensplikten då bl.a. radiotjänst VD var med så ville han inte ta upp hurvida det var rätt att kräva avgift enligt lag eller inte för en dator. Det han tyckte var viktigt var att det blev färre som inte betalade tv-licens.
Mellan raderna kunde utläsas att han ansåg att det var fel att kräva tv-licens för dator med internetuppkoppling men det gav mer pengar till svt så det är pengarna som styr lagtolkningen inte tv-innehavet.

Lagligt eller inte är domstolens sak att avgöra men tror inte att en enskild person försöker ta strid med radiotjänst för att slippa avgiften via domstol så då blir avgiften tills vidare laglig om man går med på det och längre fram kan det bli prejudicerande.

Sen vet jag inte om dagens subventioner är rätt eller fel. Varje hushåll betalar 1 avgift, sen kan det vara 1 person men ofta 4 personer. Varför 4-personers hushållen ska subventioneras med 75% har jag aldrig sett någon förklaring på. Eller varför ska 1-personshushåll betala 4 gånger mer för skräp ?

Permalänk
Avstängd

Vad klassas som en dator och var går gränsen? en intressant fråga då det enligt rånartjänst är datorinnehavet som räknas...

1. du plockar bort hårddisken/hårddiskarna - blir den avgiftbelagd?
2. du tar bort ramminnena - avgiftbelagd?
3. du tar bort cpu'n - avgiftbelagd?
4. du har ett chassi stående med enbart nätagg och moderkort - avgiftbelagd?
5. du har ett tomt chassi med nätagg - avgiftbelagd?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

Vad klassas som en dator och var går gränsen? en intressant fråga då det enligt rånartjänst är datorinnehavet som räknas...

1. du plockar bort hårddisken/hårddiskarna - blir den avgiftbelagd?
2. du tar bort ramminnena - avgiftbelagd?
3. du tar bort cpu'n - avgiftbelagd?
4. du har ett chassi stående med enbart nätagg och moderkort - avgiftbelagd?
5. du har ett tomt chassi med nätagg - avgiftbelagd?

Jag skulle gissa på att det gäller en fullt funktionell dator, d.v.s. saknar du någon komponent som gör att du inte kan använda datorn till att se på SVT så är det ingen dator utan bara ett gäng med komponenter. Det är min gissning. Dessutom borde den inte vara avgiftspliktig om den saknar operativsystem eftersom det är ett krav för att kunna nyttja deras tjänst, så även flashplayer.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag skulle gissa på att det gäller en fullt funktionell dator, d.v.s. saknar du någon komponent som gör att du inte kan använda datorn till att se på SVT så är det ingen dator utan bara ett gäng med komponenter. Det är min gissning. Dessutom borde den inte vara avgiftspliktig om den saknar operativsystem eftersom det är ett krav för att kunna nyttja deras tjänst, så även flashplayer.

Med tanke på att även trasiga tv-apparater är avgiftsbelagda så tror jag dom drar gränsen lite för sent. tex du har en hel burk men saknar cpu, nätagg, grafikkort eller hdd så måste du fortfarande betala. Saknar du fler än en av dessa så är det troligen bara en hög komponenter i deras ögon också.

Dock tror jag att om det kommer en pejlare och ser din skärm så tar han den nog som en tv eller om han ser ett tomt chassie så tar han det som en dator och skriver att han har sett din dator.
Jag känner många som inte vet att ett chassie kan vara tomt och att man kan sätta in egenköpta delar helt själv i det.

Sen med tanke på att radiotjänst ville få mitt wii, xbox och ps3 att vara en tvmottagare för några år sedan så tror jag inte kompetensen är så hög.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Med tanke på att även trasiga tv-apparater är avgiftsbelagda så tror jag dom drar gränsen lite för sent. tex du har en hel burk men saknar cpu, nätagg, grafikkort eller hdd så måste du fortfarande betala. Saknar du fler än en av dessa så är det troligen bara en hög komponenter i deras ögon också.

Dock tror jag att om det kommer en pejlare och ser din skärm så tar han den nog som en tv eller om han ser ett tomt chassie så tar han det som en dator och skriver att han har sett din dator.
Jag känner många som inte vet att ett chassie kan vara tomt och att man kan sätta in egenköpta delar helt själv i det.

Sen med tanke på att radiotjänst ville få mitt wii, xbox och ps3 att vara en tvmottagare för några år sedan så tror jag inte kompetensen är så hög.

Skulle aldrig hamna i den situationen då varken min dator eller skärm syns från dörren, men skulle de göra det och jag saknade delar i mitt chassi och blir anmäld av kontrollanten så är det ju bara att överklaga och förklara varför det inte var en dator de såg.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd

Inom en snar framtid nära dej!

svt väljer att gå ut med sina sändningar på flera ställen i landet som ett hologram - en jättestor "storbilds tv" högt i skyn över våra huvuden, dina ögon kommer då klassas som en tv mottagare! vi frågar oss om man slipper avgiften om man är blind? rånartjänst svarar med att det är innehavet av ögonen som räknas, lagen tar ingen hänsyn till om man är blind

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

Inom en snar framtid nära dej!

svt väljer att gå ut med sina sändningar på flera ställen i landet som ett hologram - en jättestor "storbilds tv" högt i skyn över våra huvuden, dina ögon kommer då klassas som en tv mottagare! vi frågar oss om man slipper avgiften om man är blind? svt svarar att det är innehavet av ögonen som räknas, lagen tar ingen hänsyn till om man är blind

Obehagligt verklighetsnära!

Nästa steg är att skippa hologrammet, och klassa ögonen som TV-intagare.
För de är huvudsakligen ämnade att se med.
Då är ju lagen dessutom "teknikneutral".

Kom ihåg var ni såg det först!

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Varför kan inte skattepengarna gå till att betala Radiotjänst? Det är väll ändå på uppdrag från staten dom gör det?

Visa signatur

Låda: Nzxt phantom 820 CPU: i7 5820k @ 4.1 ghz RAM: 16GB Hyper-x DDR4 Moderkort: asus x99s GPU:Evga Gtx 980 i sli PSU Rm850 gold+ Skärmar: LG Ips277 i Surround Mus: Razer Naga 2014 Tangentbord: Blackwidow ultimate 2015 Headset Razer Tiamat 7.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thungur1337:

Varför kan inte skattepengarna gå till att betala Radiotjänst? Det är väll ändå på uppdrag från staten dom gör det?

Nej det är inte statligt. Däremot så är det en myndighet och skall räknas som statligt när räkningen trillar ner i brevlådan.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Om pengarna för att driva SVT och övrig Public Service togs via skattsedeln skulle man glatt kunna lägga ner RadioTjänst. De finns bara för att driva in pengarna. I någon utsträckning kommer de finnas kvar för att driva in pengarna från företag, men det betyder att man kunde krympa verksamheten betydligt. Om det är statligt eller inte har faktiskt inget med saken att göra.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag är en av dom som också betalar radio- och tv-avgiften till 519 kronor per kvartal motvilligt.
Jag bryr mig inte om Svt utbud eller dess radio då jag tycker det mesta är ren smörja och inget som är för mig.

Det blir en årsavgift på 2 076 kronor som jag betalar som jag kunde använda till något bättre för mig.

Känner mig lurad helt enkelt att tvingas betala för smörja som inte tilltalar mig.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thungur1337:

Varför kan inte skattepengarna gå till att betala Radiotjänst? Det är väll ändå på uppdrag från staten dom gör det?

Det är ett spel för galleriorna, public service ska vara oberoende från staten och ekonomiska intressen i samhället därav hävdar de att man inte kan ha det ihop med den vanliga skatten.
" I sändningstillståndet står det till exempel att verksamheten i public service ska präglas av oberoende från staten och olika ekonomiska intressen i samhället"

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Skrivet av Silver:

Det är ett spel för galleriorna, public service ska vara oberoende från staten och ekonomiska intressen i samhället därav hävdar de att man inte kan ha det ihop med den vanliga skatten.
" I sändningstillståndet står det till exempel att verksamheten i public service ska präglas av oberoende från staten och olika ekonomiska intressen i samhället"

Det står också att "Programutbudet ska spegla förhållanden i hela landet och som helhet präglas av folkbildningsambitioner". Hur The Cooler, Changeling, Funny or Die, Untraceable, Kommissarie Morse eller Merlin (fritt tagna ur tablån för Fredag/Lördag) uppfyller detta vet jag inte helt.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thungur1337:

Varför kan inte skattepengarna gå till att betala Radiotjänst? Det är väll ändå på uppdrag från staten dom gör det?

Bättre att dom använder pengarna dom redan får in (ringa-in-å-rösta, smygreklam, sponsorer, produktplaceringar) till att sända en fri kanal tex svt basic som hanterar det "public service" ska göra, tex nyheter, väder, dokumentärer, sport och arrangemang där sverige är inblandade(tex landskamper, friidrott, vasaloppet etc) och kanske kan man ha barnprogram åxå... sen kan dom ha en "plus" kanal för dom som betalar lite extra där dom sänder filmer, serier, underhållning, musik, och övrig sport på klubblagsnivå

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inte läst igenom hela tråden och försökt att googla utan att hitta något matnyttigt. Har en fråga om radiotjänsten och det är vad har dom har för rättigheter och kolla upp om dig? t.ex får dom kolla ifall har en internetabonnemang ståendes på dig eller ifall du har ett telefonabonnemang.

Permalänk
Medlem

Nä, de har inga sådana rättigheter. De har inte ens rättigheter att kolla i något register för att se om du köper en TV tjänst. Vad som finns, är en anmälningsplikt för försäljare av licenspliktig utrustning. Med andra ord, om du köper en tjänst är du utom farosonen, om du köper, hyr, eller får dig tillskänkt en box för attnyttja din tjänst är återförsäljaren skyldig att anmäla att de levererat en box till dig. Det samma gäller för all licenspliktig utrustning, men fram tills dess att det kommer ny lagstiftning är det ytterst osannolkt att återförsäljare kommer börja rapportera försäljning av datorer, telefoner, osv.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av didjikasd:

Inte läst igenom hela tråden och försökt att googla utan att hitta något matnyttigt. Har en fråga om radiotjänsten och det är vad har dom har för rättigheter och kolla upp om dig? t.ex får dom kolla ifall har en internetabonnemang ståendes på dig eller ifall du har ett telefonabonnemang.

Dåligt googlat i så fall... flashback har rätt så uttömmande tråd om ämnet: Så länge du nekar så åker du inte dit för att betala. Det räcker inte ens att de ser en TV när de står vid dörren - för du har skaffat den för att provtitta ifall du köper en eller inte

Neka datorinnehav, påstår de att du har bredband så kan man undra hur de vet det för operatörer behöver inte lämna ut den informationen. De ljuger precis om allt - precis som alla säljare.

Permalänk
Medlem
Citat:

"Regeringens förslag om Sveriges Radio och Sveriges Television de närmaste sex åren är försenad. Men finansminister Anders Borg säger redan nu att någon förändring av radio- och tv-licensen inte är aktuell."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

Surfplattor och datorer lär fortfarande vara avgiftspliktiga.

Permalänk
Medlem

Statlig propaganda TV kommer jag varken se på eller ge pengar till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Securion:

Statlig propaganda TV kommer jag varken se på eller ge pengar till.

Nä, men man har ju liksom inget val när kontrollanter står med brevinkastet öppet och lyssnar efter ljud från tvn. Spelar ju ingen roll vad man kollar på.

Permalänk
Medlem

Hittar en kommentar på relisten fråm radiotjänst.
"Radiotjänst försöker lugna befolkningen med att nio av tio redan betalar tv-licens och att det därmed bara är 10 procent som ska jagas. Dessutom, tröstar de, kan man skaffa hur många mottagare man vill när man väl betalar. "

Kommentaren till radiotjänst är ett stort tack. När man väl betalar för en dator som man inte tittar på SVT med så kan man skaffa ännu fler datorprylar som man inte använderm men är avgiftsbelagda. Man är väldigt begåvade på radiotjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nä, de har inga sådana rättigheter. De har inte ens rättigheter att kolla i något register för att se om du köper en TV tjänst. Vad som finns, är en anmälningsplikt för försäljare av licenspliktig utrustning. Med andra ord, om du köper en tjänst är du utom farosonen, om du köper, hyr, eller får dig tillskänkt en box för attnyttja din tjänst är återförsäljaren skyldig att anmäla att de levererat en box till dig. Det samma gäller för all licenspliktig utrustning, men fram tills dess att det kommer ny lagstiftning är det ytterst osannolkt att återförsäljare kommer börja rapportera försäljning av datorer, telefoner, osv.
B!

Är dom inte ålagda att anmäla köp av datorer/läsplattor mm till raditjänst så är det för att apparaterna ännu inte är licenspliktiga. (Misstänker att tv-kort behöver rapporteras in)
Men vem säger nej till lite extra intäkter ? inte radiotjänst i vart fall.

Permalänk
Medlem

"Om du inte anmäler att hushållet eller företaget har tv-mottagare riskerar du polisanmälan och böter. Så står det i 22 § lag om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst."

Så man blir behandlad som en brottsling också, bara för om folk inte vet att man är skyldig att anmäla TV innehav och får dessutom böter för det?

Vad är det för "maffia" metoder dom använder? Inte konstigt att så många vägrar.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Först och främst. Alla lagar gäller oavsett om du har kännedom om dem eller inte. Det är din skyldighet att ta reda på om något du gör är olagligt. (Det är även din skyldighet att ta reda på om något du underlåter att göra är olagligt. Även om du inte är medveten om att du "borde" ha gjort det)

Mer specifikt för den här tråden. Man polisanmäls, om radiotjänst anser att man har "bevis" för att du har TV, och i alla fall nekar innehav. Eftersom de är snabba med att upplysa om att det är olagligt att neka innehav om man har licenspliktig utrustning kan man inte gärna spela martyr, och säga "Jag visste inte att man var skyldig att betala." vid en eventuell rättegång.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Först och främst. Alla lagar gäller oavsett om du har kännedom om dem eller inte. Det är din skyldighet att ta reda på om något du gör är olagligt. (Det är även din skyldighet att ta reda på om något du underlåter att göra är olagligt. Även om du inte är medveten om att du "borde" ha gjort det)

Mer specifikt för den här tråden. Man polisanmäls, om radiotjänst anser att man har "bevis" för att du har TV, och i alla fall nekar innehav. Eftersom de är snabba med att upplysa om att det är olagligt att neka innehav om man har licenspliktig utrustning kan man inte gärna spela martyr, och säga "Jag visste inte att man var skyldig att betala." vid en eventuell rättegång.
B!

Skyldigheten att känna till alla lagar borde även gälla typ poliser, åklagare och domare. Då skulle inte flera instanser behövas, det skulle bli rätt på en gång. Men det är de grupper(+ allmänhetens utövare) som inte har skyldighet att känna till våra lagar, de har rätt att göra vilka misstag som helst utan påföljd.

Permalänk
Medlem

Det är nu inte sant. De har, precis som alla andra skyldighet att känna till lagarna, om de råkar bryta dem. Fast jag vet vad du menar. När trafikpolisen stoppar ett lastbilsekipage bestående av skåpbil, dolly & trailer, skriver de böter för flera tusen kronor för att chaffören har tryckt på fel knapp på den digitala färdskrivaren (som oavsett vilken knapp du tryckt på registrerar precis samma saker för fordonets del) men när man ifrågasätter deras protokoll för att det är fel registreringsnumer på fordonen, samt att deras underskrift är oläslig, då hävdar deras chef att det är mänskligt att fela. (Tjänstemän har tydligen en skyldighet att vara identifierbara, så en oläslig signatur ska åtföljas av en stämpel, eller ett textat namn.)

Problemet är förstås att även om polisen har precis samma skyldigheter att följa regler och lagar även om de inte känner till dem, så är det ju ingen polis som sätter igång och utreder / anklagar någon annan polis frivilligt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.