Radiotjänst jagar datorägare – kräver tv-avgift för internetanslutna enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Om SVT nu är så förbannat bra att folk vill behålla det så är det så enkelt som att göra om de till en betaltjänst - alla som aktivt vill ha SVT får helt enkelt betala 199,-/månaden plus eventuella "krypteringsavgifter", faktureringsavgifter osv. Om begäret är så pass stort runtom i Svenska hem så kommer SVT dra in lika mycket pengar som de gör idag samt att de slipper betala RIKAB för att utföra stora delar av arbetet åt dem. Skulle det visa sig att intäkterna störtdyker vid "kommersialisering" är det inget annat än ett bevis på att deras tjänster inte är konkurrensduktiga och bör omstruktureras eller helt enkelt läggas ned som ett vilket som helst annat företag. Mest troligt vore isåfall en omstrukturering där de slutar köpa in utländsk underhållning för miljarder och istället lägger de få pengar de har på samhällskritisk granskning, dokumentärer och nyheter (gärna med "best of" klipp från dagens sportevenemang).

Kunde inte sagt det bättre själv. Har googlat efter vad dem ringer från för telefonummer och spärrat alla till min telefon. Hoppas det hjälper ett tag.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Kunde inte sagt det bättre själv. Har googlat efter vad dem ringer från för telefonummer och spärrat alla till min telefon. Hoppas det hjälper ett tag.

Eller så kan man skaffa dolt (skyddat) nummer så ringer dom aldrig mer igen

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av emigrating12:

Jag tror du har missuppfattat Norrbotniananan helt totalt. Det fanns aldrig något beslut att riva upp 2010. EU lovade att bidra till kostnaden i 2011 och regeringen (både den nu sittande och oppositionen) har sagt att att den kommer byggas runt 2020.

Fel det fanns ett beslut där planen var att ta första spadtaget 2010 som beslutades före 2006.
Sen att nya planen fram till 2021 som regeringen här beställt säger nåt helt annat har inte med saken att göra.
Att den inte finns med i den planen är för regeringen införde gigantiska skattesänkningar och då fick norrbotniabanor och annat dom anser onödigt läggas på is.
EU vill den ska byggas och har lovat stöd men då måste regeringen vara bakom förslaget vilket dom inte är.
Kommunerna går in med pengar även dom och vill påbörja det så snabbt som möjligt med första etappen men det krävs bara att regeringen är bakom det. Det behöver inte lägga ut ett enda öre för att påbörja första etappen det enda som behövs är stöd så EU pengar kan sökas.
Det här är bara ett av alla norrlandsfientliga saker dom hittat på.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Enkel lösning.. Dom som vill se SVT's nätsändningar får registrera sig med en användare och betala en månadsavgift, precis som man gör på Netflix och andra tjänster.. Hur F-N kan dom slänga ut sina sändningar på nätet, utan åtkomstkontroll, och sen kräva alla som har internet att betala för det.. Helt absurt..

Ok.. Då ska vi se.. Jag ska rita en liten bild i photoshop strax, lägga ut den på en öppen websida, och sen kräva alla i sverige på copyright... Det blir bra.. Lukrativ verksamhet detta..

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem

Fler inlägg i debatten Radiotjänst följer inte lagen i synen på dator
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/radiotjanst-foljer-inte-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Fler inlägg i debatten Radiotjänst följer inte lagen i synen på dator
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/radiotjanst-foljer-inte-...

Borttaget

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Snart blir det svar på tal för hela bunten utav jurister och annat trams de hotade oss med.
Här kommer det aldrig att pröjsas för något man aldrig glor på.
TV är så 1900-tal.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m0rk:

Fler inlägg i debatten Radiotjänst följer inte lagen i synen på dator
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/radiotjanst-foljer-inte-...

Bra artikel. Sedan att radiotjänsten skjuter sig själv i foten är inte direkt något nytt.

Skrivet av bullen181:

Snart blir det svar på tal för hela bunten utav jurister och annat trams de hotade oss med.
Här kommer det aldrig att pröjsas för något man aldrig glor på.
TV är så 1900-tal.

Kommer aldrig att hända. Både Radiotjänsten och fram för allt, deras jurister vet att saken inte håller i rätten.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

så va blir den nu 519:- + 150:- till?

Fyfan.....

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk

Tycker det skall göras som netflix, man betalar ett abonemang per månad dem som inte vill använda tjänsten betalar inte eller köper inte tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen300:

Tycker det skall göras som netflix, man betalar ett abonemang per månad dem som inte vill använda tjänsten betalar inte eller köper inte tjänsten.

Då kommer knappt någon vilja betala, för det är inte värt pengarna

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

"Lagen definierar tydligt vad som är en avgiftsbelagd mottagare: 2 § En tv-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av tv-program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).

Nyckelordet är utsändning. Det är ett tekniskt begrepp som innebär att en och samma signal når alla mottagare inom räckhåll, oavsett om de tar emot signalen eller inte. På engelska kallas det broadcasting, ett mer beskrivande ord. Utsändning sker via markbundet radionät (drivs av Teracom i Sverige) eller satellit. Vidaresändning som tekniskt begrepp är samtidig och oförändrad återutsändning i kabelnät.

Internet stöder inte utsändning: Data sänds enbart på begäran och når endast den mottagare som begärt det, ingen annan. På engelska benämns detta unicast. Så en internetansluten dator, datorplatta eller mobiltelefon är inte en tv-mottagare enligt definitionen ovan därför att strömning av video över internet inte är utsändning eller vidaresändning av tv-program i teknisk mening.

GUNNAR KARLSSON

professor KTH"

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Radiotjänst hycklar vidare

Jaha, nu börjar det visst bli obekvämt för Eva Hamilton och Radiotjänst, så nu försöker hon skylla ansvaret för Radiotjänst eget beslut att jaga teknikägare på politikerna:

"Radiotjänst måste följa den lag som finns och det här är en fråga för våra politiker."

och
"Jag hade hoppats att Radiotjänst skulle kunna hålla lägre profil, men nu har jag förstått att Radiotjänst inte kan välja vilken del av lagen man ska tillämpa."

Källa: http://www.svt.se/nyheter/sverige/hoppades-radiotjanst-skulle...

Förutom den kritik av tekniska definitioner för "utsändning" som Gunnar Karlsson, professor på KTH, riktat mot Radiotjänst tolkning av lagens definition av "tv-mottagare":

”En internetansluten dator, datorplatta eller mobiltelefon är inte en tv-mottagare enligt definitionen ovan därför att strömning av video över internet inte är utsändning eller vidaresändning av tv-program i teknisk mening.”

Källa: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/radiotjanst-foljer-inte-...

så väntar jag fortfarande på att någon jurist skall påtala Radiotjänst hyckleri kring begreppen "obrukbar" och "plomberad", som jag beskrivit i flera tidigare inlägg i denna tråd, tex: #13280489

"Journalisten Emanuel Karlsten", som det står i artikeln på SVT, är inne och nosar på den här frågan när han talar om hushållens möjlighet att plombera sina datorer men annars har jag inte sett någon som tagit på lagens 6 §, punkt 4. Skall bli intressant att se vem som först reagerar på det?

Det är nämligen uppenbart att Radiotjänst gör PRECIS det Hamilton hävdar att man inte får - nämligen välja vilka delar av lagen man tillämpar.
Hamilton och Radiotjänst fortsätter alltså att gräva ned sig i en skyttegrav där de - och endast de - tolkar lagen som det passar dem, med tillägget att man nu försöker skylla ansvaret för sina egna beslut på samma lag och därmed ytterst politikerna.

Det blir alltmer uppenbart att det här inte kommer hålla, om inte de juridiska kvarnarna hinner träda in och mala sönder den här falska argumentationen från Radiotjänst så misstänker jag att regeringen snart drar i kopplet och säger åt Radiotjänst att sluta ge piratpartiet gratispublicitet inför valåret 2014.
Att Hamilton nu försöker skjuta skulden på dem lär inte uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Kommer aldrig att hända. Både Radiotjänsten och fram för allt, deras jurister vet att saken inte håller i rätten.

Har de väl sagt sin sak så får de väl dock stå för det.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Ganska intressant med sista meningen dom skrivit.

Klart är att mobiltelefoner med internetuppkoppling inte kommer att omfattas av tv-avgiften.

Hur pass stämmer detta?
Och hur pass kan man använda Lagen om Undantag från avgiftsskyldigheten 1989:41 § 5 om man plomberar sin anslutning?

Citat:

5 § Skyldighet att betala radio- och TV-avgift finns inte vid innehav av TV-mottagare som finns i anläggningar eller lokaler som är avsedda för annat än bostadsändamål eller i fortskaffningsmedel, om mottagaren på grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program. Lag (2009:1235).

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bullen181:

Har de väl sagt sin sak så får de väl dock stå för det.

Att stå för saken och faktiskt dra det inför domstol är två helt skilda saker när det kommer till statliga instanser. De står för sin sak tills någon drar dem inför domstol. Vinner de så händer inget.. men det är en större chans att de förlorar och då blir det en gräns för hur långt de kan sträcka sig.

Skrivet av Kermit_Mupp:

Jaha, nu börjar det visst bli obekvämt för Eva Hamilton och Radiotjänst, så nu försöker hon skylla ansvaret för Radiotjänst eget beslut att jaga teknikägare på politikerna:

"Radiotjänst måste följa den lag som finns och det här är en fråga för våra politiker."

och
"Jag hade hoppats att Radiotjänst skulle kunna hålla lägre profil, men nu har jag förstått att Radiotjänst inte kan välja vilken del av lagen man ska tillämpa."

Källa: http://www.svt.se/nyheter/sverige/hoppades-radiotjanst-skulle...

Förutom den kritik av tekniska definitioner för "utsändning" som Gunnar Karlsson, professor på KTH, riktat mot Radiotjänst tolkning av lagens definition av "tv-mottagare":

”En internetansluten dator, datorplatta eller mobiltelefon är inte en tv-mottagare enligt definitionen ovan därför att strömning av video över internet inte är utsändning eller vidaresändning av tv-program i teknisk mening.”

Källa: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/radiotjanst-foljer-inte-...

så väntar jag fortfarande på att någon jurist skall påtala Radiotjänst hyckleri kring begreppen "obrukbar" och "plomberad", som jag beskrivit i flera tidigare inlägg i denna tråd, tex: #13280489

"Journalisten Emanuel Karlsten", som det står i artikeln på SVT, är inne och nosar på den här frågan när han talar om hushållens möjlighet att plombera sina datorer men annars har jag inte sett någon som tagit på lagens 6 §, punkt 4. Skall bli intressant att se vem som först reagerar på det?

Det är nämligen uppenbart att Radiotjänst gör PRECIS det Hamilton hävdar att man inte får - nämligen välja vilka delar av lagen man tillämpar.
Hamilton och Radiotjänst fortsätter alltså att gräva ned sig i en skyttegrav där de - och endast de - tolkar lagen som det passar dem, med tillägget att man nu försöker skylla ansvaret för sina egna beslut på samma lag och därmed ytterst politikerna.

Det blir alltmer uppenbart att det här inte kommer hålla, om inte de juridiska kvarnarna hinner träda in och mala sönder den här falska argumentationen från Radiotjänst så misstänker jag att regeringen snart drar i kopplet och säger åt Radiotjänst att sluta ge piratpartiet gratispublicitet inför valåret 2014.
Att Hamilton nu försöker skjuta skulden på dem lär inte uppskattas.

Får jag fråga hur man "plomberar" en dator? Menar de att internetleverantören blockerar SVT på begäran av kunden? Sedan att Hamilton är en hycklare är inget nytt. Hon sitter både i SVT styrelse och även i radiotjänstens styrelse så hon jobbar ju frenetiskt med att öka sin lön.

Om man vill få stopp på Hamiltons rabblande och tolkande av lagar så borde någon dra dessa inför domstol och få det fastslaget hur mycket Radiotjänsten egentligen följer lagen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Och hur pass kan man använda Lagen om Undantag från avgiftsskyldigheten 1989:41 § 5 om man plomberar sin anslutning?

Nu blev det lite fel där - det finns ingen specifik "Lagen om undantag..." som du skriver, det som finns är en lag och i den finns den olika paragrafer och punkter som talar om olika saker.

5 § som du hänvisar till gäller företag och offentliga verksamheter och är inte applicerbar på privatpersoner. Det är nästa paragraf, nummer 6, närmare bestämt punkt 4 som är relevant för privatpersoner.
Jag har skrivit om det i tidigare kommentarer i den här tråden som sagt. Se tex: #13280489

Skrivet av Tumnus:

Får jag fråga hur man "plomberar" en dator? Menar de att internetleverantören blockerar SVT på begäran av kunden?

Ja, det får du och det verkar, såvitt jag kunnat se, som den frågan bör ställas till Radiotjänst vd som verkar ha lanserat begreppet "plombera" under en intervju med Computer Sweden, här: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.494537/nu-jagar-radiotj...

Och ja, det är vad han - Radiotjänst vd alltså - rent praktiskt uppmanar företag att göra. Spärra (eller skriv ett papper till oss där ni lovar att spärra, så lovar vi att inte kolla - vilket är vad han säger, i verkligheten) era datorer från att nå SVT så slipper ni betala, för då räknar vi datorn som "plomberad".

Men exakt samma åtgärd är alltså inte "grundad" i lagen, påstår Radiotjänst, när det gäller Bahnhofs "TV-Stopper"-tjänst, som gör precis detta.
Trots att lagen då alltså talar om "obrukbar" mottagare i 6 , punkt 4, som jag talar om ovan.

Så Radiotjänst gör som sagt en helt selektiv lagtolkning där de låter företag slippa då deras datorer "plomberas" - men nekar privatpersoner samma sak.

Jag har skrivit om detta och varför Radiotjänst tolkar lagen som det passar dem förut i denna tråd, bla här: #13279257

Permalänk
Medlem

Jag som många andra har en smartphone med abonnemang på mitt namn, samt ett internet abonnemang på mitt namn.
Om jag flyttar mitt mobil abonnemang samt internet abonnemang till tex min fars namn(som redan betalar tv licens), som inte bor i samma fastighet som jag.

Då borde det inte vara några problem att neka att man äger internet tillkomst samt att man äger en smartphone vid ett otrevligt besök av radiotjänst?

Permalänk

ABSOLUT INTE! Jag har inte haft TV på över 10 år och jag kollar inte på någon form av TV varken på nätet eller på annat sätt. Kollar mest på LP's youtube och följer annan typ av underhållning. Radiotjänst är gammalt och förlegat. När det kommer till underhållning och annat vill jag själv välja och betala för innehåll jag är intresserad av. Jag vägrar att betala för en tjänst jag inte använder oavsett form.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Nu blev det lite fel där - det finns ingen specifik "Lagen om undantag..." som du skriver, det som finns är en lag och i den finns den olika paragrafer och punkter som talar om olika saker.

5 § som du hänvisar till gäller företag och offentliga verksamheter och är inte applicerbar på privatpersoner. Det är nästa paragraf, nummer 6, närmare bestämt punkt 4 som är relevant för privatpersoner.
Jag har skrivit om det i tidigare kommentarer i den här tråden som sagt. Se tex: #13280489

Ja, det får du och det verkar, såvitt jag kunnat se, som den frågan bör ställas till Radiotjänst vd som verkar ha lanserat begreppet "plombera" under en intervju med Computer Sweden, här: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.494537/nu-jagar-radiotj...

Och ja, det är vad han - Radiotjänst vd alltså - rent praktiskt uppmanar företag att göra. Spärra (eller skriv ett papper till oss där ni lovar att spärra, så lovar vi att inte kolla - vilket är vad han säger, i verkligheten) era datorer från att nå SVT så slipper ni betala, för då räknar vi datorn som "plomberad".

Men exakt samma åtgärd är alltså inte "grundad" i lagen, påstår Radiotjänst, när det gäller Bahnhofs "TV-Stopper"-tjänst, som gör precis detta.
Trots att lagen då alltså talar om "obrukbar" mottagare i 6 , punkt 4, som jag talar om ovan.

Så Radiotjänst gör som sagt en helt selektiv lagtolkning där de låter företag slippa då deras datorer "plomberas" - men nekar privatpersoner samma sak.

Jag har skrivit om detta och varför Radiotjänst tolkar lagen som det passar dem förut i denna tråd, bla här: #13279257

Ok. så den lagen gäller enbart organisationer och eller företag?
Så om man skulle starta ett eget företag hemma som låt säga säljer support av någon form (tänk fasad) så borde man rent tekniskt kunna "plombera" sin anslutning och radiotjänst skulle lita på en och därmed är man fri?

Sen undrar jag om det här med utsändning?
https://www.flashback.org/sp42301253

Citat:

3. Är ens SVT-play en tv-sändning?

Från förarbetena till lagen, Prop. 2005/06:112 s. 91, framgår:
“Med utsändning eller vidaresändning avses i enlighet med vad som gäller enligt 1 kap. 1 § radio- och TV-lagen (1996:844) en sändning som är avsedd att tas emot av allmänheten och som samtidigt och utan särskild begäran är tillgänglig för vem som helst som vill ta emot den (rund- radiosändning).”

Lagrummet som förarbetena hänvisar till, Radio- och TV-lag (1996:884), 1 kap. 1§ 2 st, lyder:
”En sändning anses riktad till allmänheten endast om den samtidigt och utan särskild begäran är tillgänglig för vem som helst som vill ta emot den.”

Nämnda lag är upphävd men motsvarande stadgande finns i nu gällande lag, Radio- och TV-lag(2010:696), 3 kap. 1 § p. 15: ”sändning som är riktad till allmänheten: en sändning som samtidigt och utan särskild begäran är tillgänglig för vem som helst som vill ta emot den;”

Jag anser att det även här brister, med anledning av kravet på utan särskild begäran. Nu är mina IT-kunskaper förvisso ytterst begränsad, men torde det inte kunna anses som en särskild begäran att slå in SVT-plays URL (en begäran om att bli ”uppkopplad mot SVT:s server”)?

Jag är nog redo att instämma i vad BraneyGumble säger om saken. Hur ser du, några invändningar.
Har lite hakat upp mig på det sedan dom gick ut med allt detta men har inte riktigt orkat läsa på vad definitionen av utsändning är förrens Nissen från KTH slog på stora trumman och sa att RIKAB bryter mot lagen i och med sin syn på datorer.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av masco112:

Jag som många andra har en smartphone med abonnemang på mitt namn, samt ett internet abonnemang på mitt namn.
Om jag flyttar mitt mobil abonnemang samt internet abonnemang till tex min fars namn(som redan betalar tv licens), som inte bor i samma fastighet som jag.

Då borde det inte vara några problem att neka att man äger internet tillkomst samt att man äger en smartphone vid ett otrevligt besök av radiotjänst?

jo borde funka.. men om dom frågar varför han har två internetabonnemang/telefoner ? maffia metoder förekommer som du vet vore ju tråkigt om farsan din blir terroriserad av pejlarna.. dom kan ju se att du inte har nåt tv/Internet abonnemang

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag slapp ifrån iaf. Jag aktiverade Bahnhofs Tv-stopper & skrev ihop en avanmälan till radiotjänst. Formulerade min avanmälan som att jag skulle dra dom inför rätta & det hade jag nog gjort också.

Men summan av kardemumman är att jag fick ett brev idag där dom skriver att mitt tv-innehav är avskrivet. Så jag slipper den avgiften & kan alltså mumsa i mig 1 hummer var tredje månad istället.

Nu är det bara att hoppas på att dom inte går på frugan istället.

Visa signatur

//lordcom

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Ok. så den lagen gäller enbart organisationer och eller företag?
Så om man skulle starta ett eget företag hemma som låt säga säljer support av någon form (tänk fasad) så borde man rent tekniskt kunna "plombera" sin anslutning och radiotjänst skulle lita på en och därmed är man fri?

Sen undrar jag om det här med utsändning?
https://www.flashback.org/sp42301253

Jag är nog redo att instämma i vad BraneyGumble säger om saken. Hur ser du, några invändningar.
Har lite hakat upp mig på det sedan dom gick ut med allt detta men har inte riktigt orkat läsa på vad definitionen av utsändning är förrens Nissen från KTH slog på stora trumman och sa att RIKAB bryter mot lagen i och med sin syn på datorer.

Lagen är hela lagtexten och den behandlar alla dessa frågor, men den specifika paragrafen i lagtexten du hänvisade till, 5 §, gäller företag odyl, ja.

Så ja, startar du ett företag så borde du ha oerhört goda möjligheter att komma undan, om man ser till vad Radiotjänst vd själv sa i intervjun med Computer Sweden.

Sen skall man ju komma ihåg att Radiotjänst är hycklare som tolkar lagen som det passar dem, så om tillräckligt många gör detta så kommer de säkert börja försöka klämma åt små enmansföretag också. Men som det ser ut nu så borde det vara en framkomlig väg, ja.

Vad gäller det där med definitionen av "sändning" i lagen så är den frågan helt enkelt inte prövad juridiskt. Den tekniska utvecklingen går alldeles för snabbt för att lagarna skall hänga med och de jurister som utformar lagförslagen politikerna sen klubbar, kan också alldeles för lite om den tekniska verkligheten för att lagarna skall bli klara, utan det behövs juridiska prövningar som kan ge vägledning.

Det professorn från KTH påtalade var just att i teknisk mening ser han inte Radiotjänst tolkning som förening med lagen men som vi ser har Radiotjänst (som de brukar) en egen tolkning - dvs den som passar dem.

Radiotjänst kommer ju undan med detta eftersom de går på privatpersoner och skrämmer dem att betala, hotar med att det minsann står i lagen osv. De flesta privatpersoner vågar, orkar eller kan ju inte stå emot då, utan man faller till föga, litar på vad Radiotjänst säger eller orkar iaf inte strida emot.
Men det är på inget sätt säkert att Radiotjänst skulle vinna om det här kom till en juridisk prövning.

Så återigen alltså - det Radiotjänst påstår är inte så "det står i lagen" - det är bara deras TOLKNING av vad det står i lagen, och som jag skrivit om tidigare så väljer alltså Radiotjänst konsekvent att tolka lagen som det bäst passar dem.

En juridisk prövning, både av frågan om vad som är en "utsändning" och vad som menas med "obrukbar" enligt 6 §, punkt 4, vore önskvärd men vi får väl se om det går så långt eller om inte regeringen snart rycker Radiotjänst i kopplet och säger åt dem att sluta jaga folk. 2014 är det val inte bara nationellt, utan till EU också, och det sista Alliansen behöver med 2 av 4 partier under 4% spärren, är att ses som ansvariga för det här också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Brukar svt, ur eller sr ha sponsrade program?

Jag har aldrig sett något sådant på .. någonsin?

http://www.pavag.volvocars.se/korgla...ersport-i-svt/

Därför satsar Volvo på vintersport i SVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Brukar svt, ur eller sr ha sponsrade program?

Jag har aldrig sett något sådant på .. någonsin?

http://www.radioochtv.se/Om-mediebranschen/Omvarldsbevakning/...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kermit_Mupp:

Nu blev det lite fel där - det finns ingen specifik "Lagen om undantag..." som du skriver, det som finns är en lag och i den finns den olika paragrafer och punkter som talar om olika saker.

5 § som du hänvisar till gäller företag och offentliga verksamheter och är inte applicerbar på privatpersoner. Det är nästa paragraf, nummer 6, närmare bestämt punkt 4 som är relevant för privatpersoner.
Jag har skrivit om det i tidigare kommentarer i den här tråden som sagt. Se tex: #13280489

Ja, det får du och det verkar, såvitt jag kunnat se, som den frågan bör ställas till Radiotjänst vd som verkar ha lanserat begreppet "plombera" under en intervju med Computer Sweden, här: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.494537/nu-jagar-radiotj...]

Det sjuka är väl att ännu en gång så ger Radiotjänster flera olika svar på samma fråga. Tidigare i tråden togs det upp att enligt deras hemsida så gör det ingen skillnad om man "plomberar" sina datorer. Medan här står det att det gör skillnad. Alltså dubbla budskap (igen) från Radiotjänsten..

Skrivet av lordcom:

Jag slapp ifrån iaf. Jag aktiverade Bahnhofs Tv-stopper & skrev ihop en avanmälan till radiotjänst. Formulerade min avanmälan som att jag skulle dra dom inför rätta & det hade jag nog gjort också.

Men summan av kardemumman är att jag fick ett brev idag där dom skriver att mitt tv-innehav är avskrivet. Så jag slipper den avgiften & kan alltså mumsa i mig 1 hummer var tredje månad istället.

Nu är det bara att hoppas på att dom inte går på frugan istället.

Radiotjänsten gick för något år sedan och krävde att min autistiska bror skulle betala vilket fick morsan att gå i taket. Han äger ingen TV. Eller dator för den delen och huset står inte ens i hans namn men de krävde att han skulle betala för att de "visste" att han ägde en TV och de "visste" att han såg på den varje dag. Lite lustigt hur de inte ens hade tid att formulera hur det fått reda på denna information för någon TV äger han som sagt inte och hans boende står i en av hans assistenter namn. Så de skyr inga medel för att få folk att betala.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

…främst på uppmaningar om lagbrott. §8 i reglerna gäller även här. Anmäl inlägg som bryter mot reglerna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Att stå för saken och faktiskt dra det inför domstol är två helt skilda saker när det kommer till statliga instanser. De står för sin sak tills någon drar dem inför domstol. Vinner de så händer inget.. men det är en större chans att de förlorar och då blir det en gräns för hur långt de kan sträcka sig.

...

Om man vill få stopp på Hamiltons rabblande och tolkande av lagar så borde någon dra dessa inför domstol och få det fastslaget hur mycket Radiotjänsten egentligen följer lagen.

Jag tycker, precis som många av er, att man borde få en del av detta prövat, men vart vänder man sig? Kan vi dra RIKAB till domstol för deras tolkning av lagen bara för att eller måste vi isåfall vänta tills de kräver oss på betalning? Radiotjänst kommer givetvis inte dra det till domstol utan gör en av två saker, A) är det solklart att man enligt deras lagtolkning har en mottagare skickar de räkning (som man gör bäst i att betala eftersom de automatiskt blir giltiga exekutionstitlar - helt F'ing otroligt, men tydligen så faller det per automatik en "dom" mot dig om du låter bli att betala och då torde det vara för sent att faktiskt gå till rätten?) eller B) de lägger ned hela ärendet.

Har sett vissa som faktiskt fått avgiftskravet borttaget efter inskickande av TV Stopper intyg och liknande så det verkar ju som om de bara driver med skrämselstaktik för att få faktiska "smitare" att betala men...

Skrivet av RainesX:

Ok. så den lagen gäller enbart organisationer och eller företag?
Så om man skulle starta ett eget företag hemma som låt säga säljer support av någon form (tänk fasad) så borde man rent tekniskt kunna "plombera" sin anslutning och radiotjänst skulle lita på en och därmed är man fri?

Sen undrar jag om det här med utsändning?
https://www.flashback.org/sp42301253

Jag är nog redo att instämma i vad BraneyGumble säger om saken. Hur ser du, några invändningar.
Har lite hakat upp mig på det sedan dom gick ut med allt detta men har inte riktigt orkat läsa på vad definitionen av utsändning är förrens Nissen från KTH slog på stora trumman och sa att RIKAB bryter mot lagen i och med sin syn på datorer.

Enligt Radiotjänst, i deras intervju (eller chat efteråt) i P3 Nyheter här om dagen, så blir man skyldig att betala två avgifter om man är ensamföretagare med kontor hemma. Det var ingenting sagt om plombering då inte, och det rimmar ju fint med hur de har hunsat småföretagare tidigare.

Vad gäller utsändning så tolkar de det som det passar dem, men jag tror inte det skulle falla på just den punkten du nämner då man även med en faktisk TV-mottagare måste ställa in den på riktig frekvens osv vilket kan jämföras med att skriva in URLet i browsern. Dock undrar jag om det inte kan falla på grund av att de använder sig av unicast och inte multicast. Att multicasta SVT inom Sveriges gränser skulle vara möjligt, och det sker i Telias [IPTV] nät, men man kan inte få tillgång till detta utan att faktiskt vara IPTV-kund med en IPTV mottagare så...

Skrivet av Kermit_Mupp:

Vad gäller det där med definitionen av "sändning" i lagen så är den frågan helt enkelt inte prövad juridiskt. Den tekniska utvecklingen går alldeles för snabbt för att lagarna skall hänga med och de jurister som utformar lagförslagen politikerna sen klubbar, kan också alldeles för lite om den tekniska verkligheten för att lagarna skall bli klara, utan det behövs juridiska prövningar som kan ge vägledning.

Visserligen, men om man tittar på historik så verkar inte regeringen vara så jätteintresserade av att utöka avgiftsplikten till andra typer "mottagare", man kan då undra om de inte skulle ställa sig tvekande till att dra in andra typer utsändningar också - speciellt om utsändningstyperna är tvetydiga i att deras huvudsyfte kanske inte alls är TV sändningar (så som internet).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

Har en liten fundering.
Sedan när kan ett aktiebolag agera som en myndighet när det gäller att driva in obetalda fakturor?
Radiotjänst är faktiskt ett aktiebolag och ingen myndighet och vad jag vet så är det endast myndigheter som kan kräva betalning först och sedan rätta till fel.
Om företag kräver in en faktura har du alltid möjlighet att klaga innan betalning.

Tänk om alla bedragare kunde bete sig som radiotjänst. Kräva in betalning för något som de inte ens har levererat. Enda chansen att kunna få rätt är att först betala och sedan hoppas att blufföretaget är så ärligt att det betalar tillbaka. Om de råkar bli dömda att betala tillbaka så går de i konkurs och du blir ändå blåst på pengarna.

Så varför och hur har radiotjänst fått dessa möjligheter. Var finns lagstödet?

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bejje:

Varför skulle det vara svårare att komma undan i villa? Har du en parabol på taket så förstår jag, men det finns ju marksänt nät och IP-TV

Du kan ha 10 paraboler om du vill, eller 100 eller 1000.... finns inget dom kan göra då inte paraboler är avgiftsgrundande

Visa signatur