Radiotjänst jagar datorägare – kräver tv-avgift för internetanslutna enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetsen_nr11:

Visserligen håller jag med Kermit_Mupp (och även John32W) om att den här tråden är väldigt ostrukturerad och att en massa frågor diskuteras som egentligen inte har särskilt mycket med ursprungliga ämnet att göra, men jag måste bara ställa två frågor...

  1. Ni som är studenter och säger att ni inte har råd, vad gör ni av alla era pengar egentligen? Jag är också student och har inga som helst problem att ha råd med 173:- per månad till Radiotjänst. Inte heller mina kompisar har några problem att betala det (även om många struntar i det ändå).

  2. Ni som säger att SVT är partiska, vad menar ni? Jag tittar visserligen inte särskilt mycket på nyheter/debatter/... i SVT men i de fall jag kommit i kontakt med sådan rapportering har jag tyckt att SVT är opartiska.

Jaja, åter till Kermit_Mupp...

Trevligt att du länkar tillbaka till ditt gamla svar på mitt inlägg, har funderat på att svara på det men kändes som att det låg så långt bak i tråden att det vore weird. Till "utomstående" så klicka gärna på den länken, som är ett svar på ett inlägg jag skrev som var ett svar på ett inlägg Kermit_Mupp skrev...

Visst bör det här definitivt prövas i domstol (tror jag skrev det förra gången också, men det tål att skrivas igen) men å andra sidan är det ju lite som -=Mr_B=- säger, det skulle gå åt mycket pengar för en rättegångsprocess som kommer sakna betydelse då reglerna ändras, vilket kommer hända. SVT försöker skynda på processen (källa: har för mig att jag läste det på svt.se, så ingen jättebra källa nej) men just nu är det oerhört oklart vad som kommer hända. Som reglerna ser ut idag håller jag dock med om att Radiotjänsts tolkning att datorer är avgiftsbelagda är ytterst tveksam.

När det kommer till frågan om möjligheten att slippa avgift om man gör sin avgiftsbelagda apparat "obrukbar" (för att ta emot TV-sändningar) finns det som sagt var mycket tolkningsutrymme. Du hänvisade tidigare till 6 § punkt 4, som är den del av den här lagen som möjligtvis skulle kunna tolkas som att privatpersoner skulle kunna göra apparaten "obrukbar" och därmed slippa TV-licens. Fast jag tycker formuleringen i punkt 4 är otydlig och förstår hur man kan tolka det åt båda hållen. Det faktum att det finns en separat del (5 §) som gäller för företag men inte privatpersoner förvirrar bara ytterligare. Den paragrafen tycker jag är mer lättolkad och det framgår tydligt att företag kan göra apparater "obrukbara" och slippa licensen. Varför finns det två olika formuleringar om de säger samma sak fast för olika kategorier av människor? Jag vet inte, men det försvårar tyvärr tolkningar av lagen.

Jag skrev tidigare att det här är en oviktig fråga och det kontrade du med att Radiotjänsts tolkning skulle vara ett demokratiskt problem och att du inte har en TV. Demokratiskt problem? Vad är det demokratiska problemet? Att de som till största del drabbas av lagen (dvs RIKAB) väljer att göra en egen tolkning i brist på officiella riktlinjer? Vad ska de göra då? Att du inte har TV eller tittar på TV över nätet skiter nog de flesta fullständigt i. Visst kan man tycka det är orättvist att betala för något man inte vill ha, men vad är det egentligen du inte vill ha? VIll du inte ha public service eller vill du inte se på SVT? Skillnaden här är att public service är till för alla medan din önskan att inte se på SVT bara handlar om dig. Jag vill verkligen, verkligen inte ha Sverigedemokraterna i riksdagen, men ändå betalar jag deras löner.

Till sist vill jag bara kolla om det här verkligen är SweClockers. Du skrev nämligen:

Och med dagens teknik så går det ju utmärkt att verkligen garantera att jag och andra som tänker som jag inte KAN se på tv i smyg - är vi blockade hos internetleverantören så går det ju inte.

På riktigt? Tror du verkligen det på riktigt? Att om internetleverantören blockerar SVT Play kan du inte se på SVT Play? Tror du det? Jadu...

Hm? Du börjar med att hålla med om att tråden är ostrukturerad - och sen uppmanar du ändå till diskussion om ämnen som inte har med saken att göra?
Tråden är ju ostrukturerad just för att det är vad folk gör - det blir ju knappast bättre för att du gör detsamma.

Fast Mr_B har fel när han skriver så här - det är inte så att Radiotjänst får ta ut avgift för precis vad som helst, som en tv ombyggd till akvarium tex.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Om jag inte minns fel är det redan prövat rättsligt, och du har helt enkelt inte rätten som privatperson. I dag kan Radiotjänst rent principiellt ta licenspengar för en gammal tjock-TV någon har byggt om till akvarium. Skiten började sitt liv som TV, och därför är den licenspliktig.

Och lagstödet för det är ju paragraferna vi redan diskuterat - om apparaten görs obrukbar så utgår ingen avgift. Hela frågan hänger på tolkningen av det begreppet - vad som skall krävas för att en annars avgiftsbelagd apparat skall anses obrukbar.

Och det är ju därför det är intressant att Radiotjänst vd är snabbt ute och lovar att företag skall få fortsätta slippa betala - om de "plomberar" sina datorer.
Och hur sker denna plombering? Jo, "som exempel nämner Carl-Gustav Johansson att be internetleverantören att blockera sändningarna". Det är nämligen irrelevant vad du eller jag tror om en sån blockering - för Radiotjänst är den fullgod och ett intyg från ett företag på att de skaffat en sådan räcker bra för dem. Observera att företaget inte behöver få ett intyg på denna blockering från själva internetleverantören - det räcker bra om de själva skrivet ett intyg där de minsann lovar att de ordnat denna blockering:

"Därefter skickar de ett intyg till Radiotjänst, där de lovar att de gjort det omöjligt att se på tv med datorn."

och

"– Vi ställer inte krav på hur de gör, och kommer inte heller åka runt och kontrollera. Vi litar på människor och i synnerhet företagen. De har knappast köpt datorer för att de anställda ska se på tv, säger Carl-Gustav Johansson."

Dvs företag och offentlig verksamhet slipper betala och allt det kostar dem är ansträngningen att skicka in en egenhändigt hoptotad försäkran om att de minsann bett sin internetleverantör blockera tillgången till SVT:s sändningar.

Men för privatpersoner påstår Radiotjänst att det inte ens räcker med ett intyg direkt från internetleverantören - trots att det som sagt finns undantag utmejslade i lagstiftningen för privatpersoner.

Det är alltså enligt Radiotjänst vd ett fullgott "plomberande" att be sin internetleverantör blockera tjänsten för företag och som vi redan sett så utgår ingen avgift för obrukbara apparater - vara sig det är företag eller privatpersoner som har dem.

Alltså bör privatpersoner kunna göra på exakt samma sätt som Radiotjänst vd uppmanar företag att göra - inget konstigt alls med det.

Problemet uppstår ju först när Radiotjänst som företag sen går ut och säger att helt andra regler gäller för privatpersoner, för så står det inte i lagtexten om man faktiskt läser den och inte bara litar på Radiotjänst.

Citat:

Varför finns det två olika formuleringar om de säger samma sak fast för olika kategorier av människor? Jag vet inte, men det försvårar tyvärr tolkningar av lagen.

Därför att det handlar om en separat huvudregel för företag/offentlig verksamhet respektive en handfull undantag för vanliga privatpersoner.
5 § säger som sagt "Skyldighet att betala radio- och TV-avgift finns inte vid..." osv, medan 6 § säger att "Radio- och TV-avgift betalas inte för TV-mottagare som...".
Dvs i det förra fallet utgår ingen skyldighet att betala avgift alls - "skyldighet [...] finns inte".

Medan 6 § handlar om privatpersoner och de talar om undantagen från huvudregeln att alla betalar alltid. Det Mr_B talade om ovan alltså - apparater som vanligen är avgiftsbelagda, men som undantagsvis kan slippa betala när apparaten varaktigt ställts undan (packar du ned tv:n i ditt källarförråd slipper du tex betala trots att du äger en tv - det är pga den här paragrafen) eller gjorts obrukbar (och är tv:n nu ett akvarium behöver du inte heller betala, nej).

Problemet med undantag är ju att det görs subjektiva tolkningar om vad som krävs för att de tror på dig. Har Radiotjänst provisionsbetalningen på sina licensjägare (som vissa påstår - jag vet inte om det stämmer) så är det ju upplagt för ett rättsosäkert system där godtyckliga tolkningar kommer variera kraftigt.

Radiotjänst vd försöker ju låtsas som de bedömer alla lika, men klar inte ens av att låtsas ordentligt - "i synnerhet företagen". Vilket alltså i praktiken innebär att företag ifrågasätter de inte - privatpersoner jagar de.

"– Vi ställer inte krav på hur de gör, och kommer inte heller åka runt och kontrollera. Vi litar på människor och i synnerhet företagen. De har knappast köpt datorer för att de anställda ska se på tv, säger Carl-Gustav Johansson."

Företag litar man på om de skickar in en egen lapp medan privatpersoner jagar man med tång och blåslampa. Trots att lagtexten som sagt ger det här uttryckliga utrymmet för undantag så skiter Radiotjänst helt enkelt i det.

Och det är ju då detta som är det demokratiska problemet - att Radiotjänst så uppenbarligen skiter i att följa lagstiftningen intentioner (man skriver ju inte speciella regler om undantag från huvudregeln om man inte vill att det skall kunna göras undantag) och istället självsvåldigt bestämmer att de inte acceptera några som helst undantag.
Det är ju därför historier som den Mr_B kom med - om licenskrav för en tv ombyggd till akvarium - kommer i svang. Om den historien är sann eller inte skall jag låta vara osagt men de där sprids ju för att folk faktiskt kan tro sånt om Radiotjänst - för att de har en lång historia av att tolka lagstiftningen precis som de själva vill och inte acceptera de undantag som lagstiftarna skrev in, just för den sortens situationer.

Men den lagstiftningen ignorerar Radiotjänst - för det passar dem bättre så. De vill inte att det skall finnas undantag - de vill att alla skall betala. Men så är inte lagen skriven och Radiotjänst får helt enkelt inte ignorera vissa delar av lagen bara för att de inte gillar den.
Om ny lagstiftning är på väg så får vi väl se vad det står i den, men i den vi har idag så kan Radiotjänst helt enkelt inte påstå att de "bara följer lagen", när de i själva verket alldeles uppenbarligen väljer och vrakar vilka bitar de följer.

Permalänk
Skrivet av ErwinHun:

Tycker det är ett himla gnäll om vår tv-/medialicens. Vi i Sverige har en sjukt bra public service, med hedersamma mål så som objektivitet, folkbildning och underhållning såväl för mainstream som de med annan smak. Vi får information som är relativt fri från både politik, religion, och affärsmässiga intressen. Vi har nog alla sett klassiker som Björne, Mysteriet på Greveholm, Sommarlovsmorgon och så vidare när vi var barn. Många av oss lyssnar på P3 när vi jobbar, andra lyssnar på P1:s trovärdiga Eko-nyheter. Vi får såväl dokumentärer, samhällsgranskande program, och vetenskapsprogram som sport, lekprogram med hundratusentals tittare, och underhållningsserier. Listan kan göras lång.

Vi får helt enkelt valuta för pengarna. Att betala 150 kr/månad är ett riktigt kap, och det kommer inte att ruinera någon. Jag är säker på att de flesta lägger pengar på sämre "deals" än så i sin ekonomi. Lägg om ditt bostadslån, sluta röka/snusa, ät mindre godis eller se över dina abonnemang och voila, pengarna är intjänade.

Även om man själv aldrig tar del av public service på något sätt finns det ändå ett värde i att ha en sådan fantastisk institution som public service-sfären är. Public service är bra för hela samhället, inte minst därför att det utgör en stark och trovärdig kraft som oavsett politisk färg granskar makthavare. Det utbildar dessutom befolkningen, skyddar mot köpt media (se italien, storbritanniens tidningsvärld, usas fox news osv) och plågar oss med ca 100 delar av melodifestivalen varje år. Det sista var ett skämt. Poängen är att om samhället mår bra, mår också individen bra.

Mycket av det public service gör kan göras av kommersiella mediabolag, men inte lika samlat (värdet är ju större än summan av dess delar osv) och inte utan hänsyn till kommersiellt och politiskt inflytande. Public service är trovärdighet.

jobbar du på svt eller ? vill ja ha betalkanaler så ringer ja canal+ eller comhem vill ja inte titta på tv så är jag heller inte villig att betala för den ger blanka faen i alla dessa argument om socialt ansvar, ja äger ingen TV och har fram tills i februari varit som alla andra. nu plötsligt är jag lagbrytare & så totalt oansvarsfull som inte betalar för TV.. det ingår ju faktiskt som svensk medborgare även fast man inte har nån.. Radiotjänst upp my ass!

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Tusen rader text...

Om du vill att folk ska läsa vad du skriver så skriv lagom långt, inte enormt mycket, för då orkar inte jag och andra läsa vad du skriver....

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det finns hur många som helst, men för sakens skull, så visst:
Källa

Varför kommenterar folk en artikel utan att ens ha läst artikeln? Det är det FÖRSTA som står i artikeln...
B!

Du skrev som att det var nya regler på gång:

""alla" vet att det är nytt regelverk på gång, och det vore fruktansvärt oansvarigt att driva ett fall hela vägen till HD, när man vet att det inte ens kommer vara relevant i fortsättningen.
B!"

Vilket det inte var, därav förvirringen.

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Sedan så leder ju SVT teknikutväcklingen i media, tack vara förhållandevis stark ekonomi.

Förstår du ens vad du sitter och skriver? Först är de Public Service med en snäver budget sedan har de en stark ekonomi och är världsmästare på TV teknik? Tillåt mig småle, flera gånger.

Skrivet av John32W:

...en mobiltelefon (som alltså är licenspliktig enligt Radiotjänst)...

MEN: Det räcker ju med att EN ENDA person som krävs på licensen står på sig och drar detta till högsta instans för prejudikat, så faller hela korthuset.

Jag trodde mobiltelefoner var undantagna? Det är de alltså inte?
Vad gäller datorer och licensavgift kommer jag neka och dra det så långt de vill om de börjar kräva mig på den.

Skrivet av Shadee:

Nej detta stinker lång väg och oavsett vad Eva Hamilton säger så jobbar väl lincensinkrävarna på provision så klart de kommer göra allt för att hitta nytt folk att belägga med denna löjliga avgift.

Nu vet jag inte hur det är i Sverige, men i England jobbar de i alla fall på provision och sedan den svenska modellen tydligtvis bygger på den brittiska...

Skrivet av Spetsen_nr11:

På riktigt? Tror du verkligen det på riktigt? Att om internetleverantören blockerar SVT Play kan du inte se på SVT Play? Tror du det? Jadu...

Det beror ju på vad man definierar som blockerad... Köper du en ny bil idag går den [troligtvis] inte fortare än 250kmh på grund av den inbyggda speed limitern, den är alltså blockerad från att gå fortare. Men på samma sätt som man kan koppla ur limitern kan man förbigå ens ISPs blockering genom f.ex. VPN. Inte en helt riktig jämförelse men billiknelser brukar ju vara populära så

Skrivet av Spetsen_nr11:

Dina anklagelser om att man skulle snacka skit om Sverigedemokraterna vet jag inte var du får från. Kom gärna med någon form av exempel...

Jag postade ett exempel tidigare i tråden, orkar inte leta upp det igen men det var, tydligtvis, under partiledardebatten en hel del ord sagda om bl.a. järnrör i förbindelse med SD då de kom på att de borde nog nämna dem också? Jag vet inte, såg det inte själv (av självklara orsaker), men har läst diverse bloggar och "artiklar" om just det tillfället.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jochman:

Först om själva nyheten:
Det är fruktansvärt fult och jag hoppas att det blir en skandal och att huvuden måste rulla.

Sen:
Okej, jag är helt med på att tv-avgiften är en dålig lösning och att det borde dras en summa i samband med deklarationen från alla medborgare i stället. MEN det här jävla "Jag tittar inte" argumentet måste få ett stopp.

SVT SR och UR ägnar sig åt public service och är en statlig funktion i stil med sjukhus och skolor och motorväg. Det mesta av ditt liv är du frisk och går inte i skolan. Det mesta av ditt liv tittar du inte på svt, same same.

Givetvis kan man prata om hur bra de klara av att uppfylla public serviice avtalet och såna där grejer men hur vidare JUST DU tittar på SVT eller inte har exakt ingenting med tv-avgiften att göra.

Det handlar snarare om att säga ifrån, mot den största kommunist-skiten jag skådat i hela mitt liv, och dessutom betala för det.
Med tanke på att dom små hororna vill åt 520 spänn per månad, för deras gravt politiskt sosse-korekkta TV.
Så med andra ord det blir en princip, att skita i att betala deras maffia-sammarbete, med regeringen.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ErwinHun:

Tycker det är ett himla gnäll om vår tv-/medialicens. Vi i Sverige har en sjukt bra public service, med hedersamma mål så som objektivitet, folkbildning och underhållning såväl för mainstream som de med annan smak. Vi får information som är relativt fri från både politik, religion, och affärsmässiga intressen. Vi har nog alla sett klassiker som Björne, Mysteriet på Greveholm, Sommarlovsmorgon och så vidare när vi var barn. Många av oss lyssnar på P3 när vi jobbar, andra lyssnar på P1:s trovärdiga Eko-nyheter. Vi får såväl dokumentärer, samhällsgranskande program, och vetenskapsprogram som sport, lekprogram med hundratusentals tittare, och underhållningsserier. Listan kan göras lång.

Vi får helt enkelt valuta för pengarna. Att betala 150 kr/månad är ett riktigt kap, och det kommer inte att ruinera någon. Jag är säker på att de flesta lägger pengar på sämre "deals" än så i sin ekonomi. Lägg om ditt bostadslån, sluta röka/snusa, ät mindre godis eller se över dina abonnemang och voila, pengarna är intjänade.

Även om man själv aldrig tar del av public service på något sätt finns det ändå ett värde i att ha en sådan fantastisk institution som public service-sfären är. Public service är bra för hela samhället, inte minst därför att det utgör en stark och trovärdig kraft som oavsett politisk färg granskar makthavare. Det utbildar dessutom befolkningen, skyddar mot köpt media (se italien, storbritanniens tidningsvärld, usas fox news osv) och plågar oss med ca 100 delar av melodifestivalen varje år. Det sista var ett skämt. Poängen är att om samhället mår bra, mår också individen bra.

Mycket av det public service gör kan göras av kommersiella mediabolag, men inte lika samlat (värdet är ju större än summan av dess delar osv) och inte utan hänsyn till kommersiellt och politiskt inflytande. Public service är trovärdighet.

Enkel lösning: Pay2watch, vill man ha tillgång till SVT, UR etc, ja då betalar man för det, om inte, ingen fara, då SKITER man i det. Men nä, det går ju inte, för då skulle dem inte få in lika mycket pengar dem hala små ögontjänarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Fast Mr_B har fel när han skriver så här - det är inte så att Radiotjänst får ta ut avgift för precis vad som helst, som en tv ombyggd till akvarium tex.

Du har fel. Radiotjänst har rätt att kräva dig på licenspengar efter att du gjort TV'n obrukbar genom att ha kastat den i golvet. Obrukbar eller ej får du betala licensen tills dess att du hävdar att den är varaktigt undanställd, antingen i soprummet, eller i förråd/källare. Nu är det ju rimligt att anta att Radiotjänst inte går till rätten för att slippa få ett prejudikat mot sig, och släpper kravet om du skickar in en bild på akvariet, men faktum kvarstår. Som privatperson har du inte längre någon möjlighet att "modifiera" en TV så att den är licensbefriad. En hel del av dagens plattipsar har TV-mottagaren på ett separat kort, och det är kanske 10 minuters jobb att koppla bort, och fysiskt avlägsna den, vilket gör TV'n helt inkapabel att ta emot TV signalen, och, är helt irrelevant för privatpersonens ägande. Skiten är fortfarande licenspliktig.

Skrivet av Kermit_Mupp:

Det är ju därför historier som den Mr_B kom med - om licenskrav för en tv ombyggd till akvarium - kommer i svang. Om den historien är sann eller inte skall jag låta vara osagt men de där sprids ju för att folk faktiskt kan tro sånt om Radiotjänst - för att de har en lång historia av att tolka lagstiftningen precis som de själva vill och inte acceptera de undantag som lagstiftarna skrev in, just för den sortens situationer.

En gammal klasskamrats föräldrar har ett sådant kar. Under en period var det ganska vanligt att folk byggde om främst gamla TV-aparater av typen som var inbyggda i möbler. Jag bara antar att det var därifrån han fick iden, men som alltid, ska man göra något, ska det göras ordentligt.
Vi byggde akvarie-TV'n under skolåren, de sista för min del. På den tiden gick det att slippa licenskravet om man kunde lämna intyg på att TV'n faktiskt var obrukbar som TV. TV'n i fråga är /var en ganska stor bakprojektionsTV, och den var trasig redan från början. Jag tänker inte svära på det, men 2004 tror jag det var han inte längre kunde slippa licenskravet på akvariet, och för att slippa hålla på med Radiotjänst i all evighet gjorde han som alla andra, han betalade licensen, och sa sen upp den. Akvariet står numera hos hans föräldrar. De betalar licensen redan från början, och problemet är därför borta.

Skrivet av Burtas:

Du skrev som att det var nya regler på gång:

""alla" vet att det är nytt regelverk på gång, och det vore fruktansvärt oansvarigt att driva ett fall hela vägen till HD, när man vet att det inte ens kommer vara relevant i fortsättningen.
B!"

Vilket det inte var, därav förvirringen.

Vilken del i meningen "Trots detta försäkrade hon om att Radiotjänst inte aktivt kommer att söka upp datorägare förrän direktiven blivit färdigställda, vilket beräknas ske först 2015." är det du inte förstår? Eller du förstår inte att Radiotjänsts direktiv styrs i lagstiftningen man i höstas hoppades på skulle kunna börja gälla den första januari 2014? Samma lagstiftning som man hoppades på skulle flytta finansieringen till skattsedeln, istället för en licens.

Om du inte ens försöker tillgodogöra dig informationen i fråga, varför låtsas du vara intresserad? Det ÄR nya regler på gång, och dessa kommer troligtvis (tyvärr) göra det otvetydigt att nätansluten utrustning som kan visa TV är licenspliktig. Den väg lagstiftningen tar är som alltid annats fruktansvärt långsam, så det nya regelverket lär inte vara här 2015 ens, men de kanske har nått ett sista remiss-förfarande.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Verkar olagligt!

Är det ens lagligt att göra så här? Anmäl det!

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du har fel. Radiotjänst har rätt att kräva dig på licenspengar efter att du gjort TV'n obrukbar genom att ha kastat den i golvet. Obrukbar eller ej får du betala licensen tills dess att du hävdar att den är varaktigt undanställd, antingen i soprummet, eller i förråd/källare. Nu är det ju rimligt att anta att Radiotjänst inte går till rätten för att slippa få ett prejudikat mot sig, och släpper kravet om du skickar in en bild på akvariet, men faktum kvarstår. Som privatperson har du inte längre någon möjlighet att "modifiera" en TV så att den är licensbefriad. En hel del av dagens plattipsar har TV-mottagaren på ett separat kort, och det är kanske 10 minuters jobb att koppla bort, och fysiskt avlägsna den, vilket gör TV'n helt inkapabel att ta emot TV signalen, och, är helt irrelevant för privatpersonens ägande. Skiten är fortfarande licenspliktig.

Undrar hur det skulle fungera om man köper en modifierad TV i andrahand. Enligt RIKAB kan en privatperson inte plocka bort kanalväljaren eller plombera TV-mottagaren, men... Kanske det finns en liten lucka i marknaden här

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Undrar hur det skulle fungera om man köper en modifierad TV i andrahand. Enligt RIKAB kan en privatperson inte plocka bort kanalväljaren eller plombera TV-mottagaren, men... Kanske det finns en liten lucka i marknaden här

Precis! Om TVn säljs som en skärm eller monitor utan mottagare så får man anta att den produkt man köper är just en monitor.
Eller så tar man bort mottagaren själv och när radiotjänst ringer och undrar om man har en TV så säger man helt enkelt nej, jag har en monitor utan mottagare.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av ante:

jag har skype i min dator.
kan jag hävda att jag har en stationär mobiltelefon då ?
(:

Spelar ingen roll dom vill ha avgift för mobiltelefoner med.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av emigrating12:

Undrar hur det skulle fungera om man köper en modifierad TV i andrahand. Enligt RIKAB kan en privatperson inte plocka bort kanalväljaren eller plombera TV-mottagaren, men... Kanske det finns en liten lucka i marknaden här

Föreningar/affärer får plocka lös så om dom säljer den till dig så har du köpt en monitor.
För och vara på säkra sidan måste föreningen/affären också skicka in ett intyg för det med innan du har köpt den.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Om du inte ens försöker tillgodogöra dig informationen i fråga, varför låtsas du vara intresserad? Det ÄR nya regler på gång, och dessa kommer troligtvis (tyvärr) göra det otvetydigt att nätansluten utrustning som kan visa TV är licenspliktig. Den väg lagstiftningen tar är som alltid annats fruktansvärt långsam, så det nya regelverket lär inte vara här 2015 ens, men de kanske har nått ett sista remiss-förfarande.
B!

Det är redan skrotat förslaget pga det hade blivit dyrare för många eftersom man betalade per person istället för per hushåll.
Och var utformat på sånt sätt att dom med låga inkomster betalade lika mycket som en VD med 100.000 i månadslön.
Sen så är det ju det med att garantera oberoendet som det var diskussion om också.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15421458.ab
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article15650963.ab

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Det är redan skrotat förslaget pga det hade blivit dyrare för många eftersom man betalade per person istället för per hushåll.
Och var utformat på sånt sätt att dom med låga inkomster betalade lika mycket som en VD med 100.000 i månadslön.

Ja, man har skrotat tanken på att lägga det på skatten. Resten är fortfarande under bearbetning.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Ja det kommer säkert nya förslag i framtiden men lär nog dröja många år fram till dess.
Bästa skulle vara mitt förslag att lägga det på fastighetesskatten istället och då begränsar man det samtidigt till 1 avgift per hushåll.
Men även om man lägger på vanliga skatten så kan man lösa det med att man räknar vad hushållet har för total inkomst och beräkna efter det.
Sen utforma det så det blir lägre avgift för dom allra flesta och att VDn kanske får betala mer kommer knappast ruinera den personen.
Visst förslaget hade inneburit lägre avgift för ensamhushåll med riktig låg inkomst men procentuellt sett hade dom fått betala 10 ggr mer än en VD med 100000 i månadslön.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av emigrating12:

Förstår du ens vad du sitter och skriver? Först är de Public Service med en snäver budget sedan har de en stark ekonomi och är världsmästare på TV teknik? Tillåt mig småle, flera gånger.

Jag trodde mobiltelefoner var undantagna? Det är de alltså inte?
Vad gäller datorer och licensavgift kommer jag neka och dra det så långt de vill om de börjar kräva mig på den.

Nu vet jag inte hur det är i Sverige, men i England jobbar de i alla fall på provision och sedan den svenska modellen tydligtvis bygger på den brittiska...

Det beror ju på vad man definierar som blockerad... Köper du en ny bil idag går den [troligtvis] inte fortare än 250kmh på grund av den inbyggda speed limitern, den är alltså blockerad från att gå fortare. Men på samma sätt som man kan koppla ur limitern kan man förbigå ens ISPs blockering genom f.ex. VPN. Inte en helt riktig jämförelse men billiknelser brukar ju vara populära så

Jag postade ett exempel tidigare i tråden, orkar inte leta upp det igen men det var, tydligtvis, under partiledardebatten en hel del ord sagda om bl.a. järnrör i förbindelse med SD då de kom på att de borde nog nämna dem också? Jag vet inte, såg det inte själv (av självklara orsaker), men har läst diverse bloggar och "artiklar" om just det tillfället.

Man kanske ska se programmen innan man uttalar sig? Och inte läsa vad andra har för åsikter.
Att SVT skulle vara partiska är typiskt moderat skitsnack. Kollar man all media idag är det snarare partiskt åt högerhåll.
Vill du se nåt partiskt ska du kolla in italienska TV kanalaer t.ex eller Fox News i USA så får du se vad opartiskt är.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk

Det är principiellt fel att kräva betalt för en produkt som säljaren inte lyckats sälja utan släppt fri på eget bevåg.

Man ska inte behöva betala för ha tillgång till något, om man inte utnyttjar den och inte kan välja bort den.

Permalänk

Jag vill inte betala för motorvägar i Stockholm.
Jag vill inte betala för att rika ska få göra RUT avdrag.
Jag vill inte betala för att resturanger ska stoppa pengar i fickan efter momssänkningen.
Jag vill inte betala för regeringens utförsäljningar till underpris där våra skattepengar förs ut ur Sverige till skatteparadis i form av vinster istället för att gå tillbaka till svenska folket.
Kan räkna upp en lång lista på saker som jag tvingas betala för om man ska ha samma resonemang.
Alla sakerna som den här regeringen hittar på kostar svenska folket betydligt mer än vad dom där 173:-/mån gör.
Däremot håller jag med om att systemet med licensen behöver moderniseras.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av Leatherface75:

Föreningar/affärer får plocka lös så om dom säljer den till dig så har du köpt en monitor.
För och vara på säkra sidan måste föreningen/affären också skicka in ett intyg för det med innan du har köpt den.

Tyvärr är det argumentet alldeles för logiskt för att jag kan tänka mig att RIKAB godtar det.

Skrivet av Leatherface75:

Man kanske ska se programmen innan man uttalar sig? Och inte läsa vad andra har för åsikter.
Att SVT skulle vara partiska är typiskt moderat skitsnack. Kollar man all media idag är det snarare partiskt åt högerhåll.
Vill du se nåt partiskt ska du kolla in italienska TV kanalaer t.ex eller Fox News i USA så får du se vad opartiskt är.

Nej. Med tanke på det antal bloggar och artiklar som pekade ut Aktuellt som partiska i samband med denna debatten tycker jag inte det är nödvändigt att se programmet ifråga. Att man attackerar ett av partierna genom att nämna tidigare negativa händelser, under primetime, gör att programmet är opartiskt. Tar man sedan med Radio i ekvationen så ser man tydligt att de inte är opartiska, dock är olika program/värdar partiska till olika partier.

Fox behöver inte vara opartiska då de inte är Public Service. Problemet med Fox är att ett stort antal Amerikanare inte förstår att Fox News rapportering är vinklad, men det är en helt annan diskussion.

Skrivet av Leatherface75:

Jag vill inte betala för motorvägar i Stockholm.
Jag vill inte betala för att rika ska få göra RUT avdrag.
Jag vill inte betala för att resturanger ska stoppa pengar i fickan efter momssänkningen.
Jag vill inte betala för regeringens utförsäljningar till underpris där våra skattepengar förs ut ur Sverige till skatteparadis i form av vinster istället för att gå tillbaka till svenska folket.
Kan räkna upp en lång lista på saker som jag tvingas betala för om man ska ha samma resonemang.
Alla sakerna som den här regeringen hittar på kostar svenska folket betydligt mer än vad dom där 173:-/mån gör.
Däremot håller jag med om att systemet med licensen behöver moderniseras.

Motorvägar är en nödvändig infrastruktur i ett modernt samhälle - en Public Service tjänst som sänder mestadels dålig underhållning är INTE nödvändig.

Vad gäller RUT så är det en åtgärd som jag tycker verka fungera - jag vet ett flertal lågavlönade personer som använder sig av olika RUT tjänster idag, något de aldrig ville drömt om innan avdraget infördes.

Det fanns faktiskt restauranter som sänkte priserna när momsen ändrades. Långt ifrån alla gjorde det, men de fanns. Om du besökte en restaurant som inte sänkte priserna och samtidigt glömde att ändra momssatsen på kvittoutskrifterna var det bara att ändra slutsumman så den blev riktig samtidigt som du påpekade felet för dem och informerade dem om att du inte kommer besöka dem igen. Money talks.

Jag tycker inte någon av dina argument kan liknas med en TV avgift som faktiskt blir påtvingad så gott som vartenda hushåll i Sverige varesig de vill eller inte. Om SVT nu är så förbannat bra att folk vill behålla det så är det så enkelt som att göra om de till en betaltjänst - alla som aktivt vill ha SVT får helt enkelt betala 199,-/månaden plus eventuella "krypteringsavgifter", faktureringsavgifter osv. Om begäret är så pass stort runtom i Svenska hem så kommer SVT dra in lika mycket pengar som de gör idag samt att de slipper betala RIKAB för att utföra stora delar av arbetet åt dem. Skulle det visa sig att intäkterna störtdyker vid "kommersialisering" är det inget annat än ett bevis på att deras tjänster inte är konkurrensduktiga och bör omstruktureras eller helt enkelt läggas ned som ett vilket som helst annat företag. Mest troligt vore isåfall en omstrukturering där de slutar köpa in utländsk underhållning för miljarder och istället lägger de få pengar de har på samhällskritisk granskning, dokumentärer och nyheter (gärna med "best of" klipp från dagens sportevenemang).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du har fel. Radiotjänst har rätt att kräva dig på licenspengar efter att du gjort TV'n obrukbar genom att ha kastat den i golvet. Obrukbar eller ej får du betala licensen tills dess att du hävdar att den är varaktigt undanställd, antingen i soprummet, eller i förråd/källare. Nu är det ju rimligt att anta att Radiotjänst inte går till rätten för att slippa få ett prejudikat mot sig, och släpper kravet om du skickar in en bild på akvariet, men faktum kvarstår. Som privatperson har du inte längre någon möjlighet att "modifiera" en TV så att den är licensbefriad. En hel del av dagens plattipsar har TV-mottagaren på ett separat kort, och det är kanske 10 minuters jobb att koppla bort, och fysiskt avlägsna den, vilket gör TV'n helt inkapabel att ta emot TV signalen, och, är helt irrelevant för privatpersonens ägande. Skiten är fortfarande licenspliktig.

Nej, jag har inte fel. Radiotjänst har fel och du gör misstaget att tro att vad de gör är detsamma som vad lagen säger - men det är det inte.
Vad Radiotjänst gör står bara för dem själva - det är inget som helst bevis för att det skulle vara så lagen är skriven och nej, Radiotjänst har enligt lagen inte rätt att kräva dig på licenspengar för en obrukbar tv. Sen att de gör sånt iaf, beror ju på att de kommer undan med det för att vanligt folk inte vågar säga ifrån och som du, tror att det Radiotjänst gör måste utgå från lagen.

Citat:

På den tiden gick det att slippa licenskravet om man kunde lämna intyg på att TV'n faktiskt var obrukbar som TV. TV'n i fråga är /var en ganska stor bakprojektionsTV, och den var trasig redan från början. Jag tänker inte svära på det, men 2004 tror jag det var han inte längre kunde slippa licenskravet på akvariet, och för att slippa hålla på med Radiotjänst i all evighet gjorde han som alla andra, han betalade licensen, och sa sen upp den.

Ja, 6 § av den aktuella lagen (https://lagen.nu/1989:41) säger i sina fjärde punkt att "Radio- och TV-avgift betalas inte för TV-mottagare som är varaktigt undanställd eller obrukbar vad gäller tid efter det att förhållandet har anmälts till RIKAB av den avgiftsskyldige."
Det är då det undantag vi talar om och vad lagen säger om det, och du behöver alltså inte betala för din akvarie-tv (så länge du anmäler det, dvs talar om för Radiotjänst (det är RIKAB alltså - Radiotjänst i Kiruna AB) att den nu är ett akvarium).
Den här punkten har inte ändrats sen 2004 - lagtexten ser likadan ut som innan. Det som ändrats är att din vän blev uppringd av nån från Radiotjänst som PÅSTOD att nu skulle han minsann betala för sin akvarie-tv - och som du säger, så orkade han ju inte bråka med dem, utan antog som folk gör mest att de hade lagen på sin sida.

Men det har de alltså inte, utan det är som jag skrivit på andra ställen just problemet med det här - Radiotjänst gör godtyckliga tolkningar av lagen som innebär att vissa slipper betala för sin obrukbara mottagare medan andra måste betala.
I första hand är skillnaden företag/offentlig förvaltning som praktiskt taget alltid slipper - eftersom Radiotjänst väljer att lita på dem - och privatpersoner som nästan aldrig blir trodda, men problemet med godtyckliga tolkningar finns ju även inom gruppen privatpersoner.

Det är tex väldigt lätt att tänka sig att Radiotjänst personal som ringer upp och kräver licenspengar agerar annorlunda om de talar med en ung kille eller tjej som inte kan argumentera med dem, och om de talar med en 50+ jurist som börjar läsa lagen för dem och förklarar att Radiotjänst inte har den på sin sida. Den genomsnittliga licensjägaren på Radiotjänst är sannolikt van vid att de kan köra med folk och påstå både ditt och datt om lagen, utan att nån argumenterar emot dem. Men grejen är ju att det sannolikt finns få 50+ jurister som inte har tv eller som ens bryr sig om den skitsumman som en tv-avgift innebär för deras privatekonomi.

De som drabbas av godtyckliga lagtolkningar är alltid de svagaste grupperna - de som inte kan tala för sig - och det är också dem som har sämst privatekonomi och som därför avstått från tv-innehav i störst utsträckning. Studenter, fattigpensionärer, invandrare - det är dem Radiotjänst kan skrämma att betala och det är dem man nu ytterligare klämmer åt nu med avgifter på datorer.

Permalänk
Skrivet av emigrating12:

Nej. Med tanke på det antal bloggar och artiklar som pekade ut Aktuellt som partiska i samband med denna debatten tycker jag inte det är nödvändigt att se programmet ifråga. Att man attackerar ett av partierna genom att nämna tidigare negativa händelser, under primetime, gör att programmet är opartiskt. Tar man sedan med Radio i ekvationen så ser man tydligt att de inte är opartiska, dock är olika program/värdar partiska till olika partier.

Jag ser mycket nyheter och debatter och jag tycker inte SVT är speciellt partisk.
Kollar man nyheter i andra kanaler så är dom mera partisk åt höger.

Skrivet av emigrating12:

Motorvägar är en nödvändig infrastruktur i ett modernt samhälle - en Public Service tjänst som sänder mestadels dålig underhållning är INTE nödvändig.

Norrbotniabanan som är sista etappen av botniabanan är en större nödvändig infrastruktur men vi har en regering som totalt vägrar satsa på Norrland. Kommunerna tillsammans med ansökan av EU pengar skulle stå för största kostnaden och det skulle betala sig på sikt flera gånger om.
Men regeringen vägrar iaf och fötsa dom gjorde 2007 var att riva upp ett beslut att sätta igång bygget 2010.
Så om inte Stockholm vill bygga nödvändig infrastruktur i Norrland varför ska Norrland betala infrastruktur i Stockholm då för?

Skrivet av emigrating12:

Vad gäller RUT så är det en åtgärd som jag tycker verka fungera - jag vet ett flertal lågavlönade personer som använder sig av olika RUT tjänster idag, något de aldrig ville drömt om innan avdraget infördes.

Inte alls dom få jobb som skapats av RUT är väldigt dyra jobb och hade blivit billigare för skattebetalarna och ge pengarna direkt i handen hos dom anställda. ca 1 miljon/år kostar en RUT anställd.
Och det är ett bidrag där främst dom rika har råd att utnyttja.
Hade varit mer effektivt att använda pengarna på andra åtgärder som till skola,vård,bostadsbyggande,infrastruktur som järnvägar, förnybar energi. Hade skapat betydligt fler arbeten för samma pengar.
Sen ska man inte glömma bort att alla försämringar för pensionärer, sjuka och arbetslösa innebär att dom har mindre pengar och det kostar också jobb eftersom istället för att ha råd att köpa dom där kläderna eller vad det nu kan vara så får man vända flera gånger om för att pengarna ska räcka till. Företagen förlorar massor av pengar på det vilket leder till mindre jobb.
Om företagen ska gå bättre och ha råd att anställa så ska ju också folk ha pengar att spendera.
Dom som har jobb visst dom har fått lite mer pengar efter skatten är dragen men då är det många saker som blivit dyrare så i slutändan är det inte många som har mer i plånboken iaf då månaden är slut.
Det är väl möjligen den ensamma sweclockaren som aldrig är sjuk, behöver mediciner, valt att inte gå med i facket osv som märker av det mest.
Sen kan man införa 6 timmars arbetsdagar så att folk håller sig friskare och kanske orkar jobba till dom där 69 år som dom har som förslag nu.
Idag så blir arbetarna alldeles för utslitna i många yrken att dom knappt orkar till dom är 60 år.
Dessutom skulle fler kunna anställas för att kompensera för 6 timmars dagar.
Då skulle folk också ha mer tid för familjen också och kanske orka med städning eller vad det nu kan vara istället för att RUT avdrag.
Men det är ändå till största delen rika som utnyttjar det känner inte en enda person iaf som har råd att använda sig av RUT iaf.
Pengarna kan användas betydligt bättre som sagt. Tyvärr är det ju bara 2 partier som vill införa 6 timmarsdagar och det är MP och V.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av emigrating12:

Nej. Med tanke på det antal bloggar och artiklar som pekade ut Aktuellt som partiska i samband med denna debatten tycker jag inte det är nödvändigt att se programmet ifråga. Att man attackerar ett av partierna genom att nämna tidigare negativa händelser, under primetime, gör att programmet är opartiskt. Tar man sedan med Radio i ekvationen så ser man tydligt att de inte är opartiska, dock är olika program/värdar partiska till olika partier.

Bloggar är i regel oerhört vinklade, artiklar kan också vara det beroende på var du läser informationen. Att använda vinklad information som säger att något annat är vinklat känns helt fel tänkt. Nej, titta på programmet om du vill bli tagen på allvar i din kritik av programmet.

Skrivet av zergling:

var en kotte som ringde mig igår (en fucking lördag) vid eftermiddagen och frågade om det var jag som flyttat in i XXXX. Jag svarade att det stämde men att mitt kontrakt utgår snart och att han därmed söker fel person. Han sa att han skulle leta vidare.

Har de rätten att ringa mig en lördag eftermiddag på min privata mobil för att prata om tv-avgifter? Jag vill inte och kommer inte betala för detta. Jag har en dator som är uppkopplad, jag har en TV med ett playstation 3 men jag har ingen antennkabel eller radio i mitt hem. SVT är ju typ det sista jag tittar på (om jag hade en antennkabel) och jag lyssnar inte på Sveriges Radio.

Vad är det "värsta" som kan hända helt enkelt om jag vägrar betala?

De ringer på lördagar för att folk har lättare att svara då. Många jobbar ju i veckorna och kan därmed inte svara i sin privata telefon. Självklart har de rätt att ringa dig på en lördag och självklart på din privata telefon. Det är ju ett privat ärende, så vilken telefon skulle de annars ringa på? De har till och med rätt att ringa på söndagar, Sverige är ett rätt sekulariserat land som inte längre bryr sig så mycket om att Gud tycker söndagar ska vara off limits. Och tur är väl det.

Menmen, det värsta som kan hända om du vägrar att betala är böter:

22 § Till böter döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet
1. underlåter att fullgöra sin anmälningsskyldighet enligt 8 § första eller andra stycket,
2. lämnar ofullständiga eller oriktiga uppgifter i en anmälan som avses i 8 § andra stycket, eller
3. lämnar oriktiga uppgifter vid fullgörandet av den uppgiftsskyldighet som avses i 8 § tredje stycket.

Vad som sägs i första stycket 2 och 3 gäller inte om gärningen är belagd med straff i brottsbalken. Lag (1996:852).

Fast det där är ju bara vad lagen säger, i praktiken skulle jag vilja påstå att det värsta som kan hända dig är att du råkar ut för är att Radiotjänst ringer på din dörr, ser att du har TV och kräver att du i fortsättningen betalar. De månader/år som du inte betalat trots att du borde ha gjort det kommer falla bort. För övrigt kollade jag på Radiotjänsts hemsida och där står det att kontrollanterna inte får gå in i din bostad, ens om de blir inbjudna. Så så länge du inte har TV:n synlig från dörren borde det inte vara några problem.

Att det är möjligt och lätt att bryta mot lagen betyder förstås inte att man bör göra det, så jag skulle rekommendera att du börjar betala. Är du kritisk mot lagen så för gärna fram det, men jag ser ingen anledning att bryta mot lagen bara för att du inte håller med om den. Fast det är ju bara min åsikt, exempelvis tyckte Gandhi att om man inte gillar en lag kan man mycket väl bryta mot den, men vara ärlig med att man gör det och ta eventuella straff som det leder till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leatherface75:

Tycker inte hon är helt fel ute där och har en poäng i hennes resonemang.
Hon är en av få vettiga politiker i modern tid.

Synd att hon inte visar det då.. För hennes uttalanden hör ju hemma i en montypython film (Jag vet.. en förolämpning mot Monty Python) och hon snackar om jämlikhet samtidigt som honom påstår att ALLA män borde betala mer skatt bara för VISSA väljer att slå kvinnor kring sig. Inte mycket jämlikhet i hennes resonemang kan man ju tycka.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Synd att hon inte visar det då.. För hennes uttalanden hör ju hemma i en montypython film (Jag vet.. en förolämpning mot Monty Python) och hon snackar om jämlikhet samtidigt som honom påstår att ALLA män borde betala mer skatt bara för VISSA väljer att slå kvinnor kring sig. Inte mycket jämlikhet i hennes resonemang kan man ju tycka.

Jag tycker iaf hon har en bra poäng där och ett väldigt bra uttalande enligt mig.
Kvinnor får betala för mycket hur samhället ser ut idag.
Sverige är inte speciellt jämlikt idag.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leatherface75:

Jag tycker iaf hon har en bra poäng där och ett väldigt bra uttalande enligt mig.
Kvinnor får betala för mycket hur samhället ser ut idag.
Sverige är inte speciellt jämlikt idag.

Så du menar att det är en bra poäng att jämställdhet åker ut genom fönstret bara för att män är överrepresenterade i våldtäktsfall? Du måste trolla.

Gudrun Schyman basar ut hur hon är för jämställdhet men samtidigt sitter och påstår att män ska generaliseras och tvingas betala för vad andra män (och kvinnor.. kom ihåg detta) ev. kan tänka sig att göra. Det är helt absurt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vilken del i meningen "Trots detta försäkrade hon om att Radiotjänst inte aktivt kommer att söka upp datorägare förrän direktiven blivit färdigställda, vilket beräknas ske först 2015." är det du inte förstår? Eller du förstår inte att Radiotjänsts direktiv styrs i lagstiftningen man i höstas hoppades på skulle kunna börja gälla den första januari 2014? Samma lagstiftning som man hoppades på skulle flytta finansieringen till skattsedeln, istället för en licens.

Om du inte ens försöker tillgodogöra dig informationen i fråga, varför låtsas du vara intresserad? Det ÄR nya regler på gång, och dessa kommer troligtvis (tyvärr) göra det otvetydigt att nätansluten utrustning som kan visa TV är licenspliktig. Den väg lagstiftningen tar är som alltid annats fruktansvärt långsam, så det nya regelverket lär inte vara här 2015 ens, men de kanske har nått ett sista remiss-förfarande.
B!

Vad jag ville ha var en länk där man kunde läsa dom nya direktiven, vilket jag var lite oklar med så jag får ursäkta.
Borde ju finnas någonstans tycker jag ?

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burtas:

Vad jag ville ha var en länk där man kunde läsa dom nya direktiven, vilket jag var lite oklar med så jag får ursäkta.
Borde ju finnas någonstans tycker jag ?

Om den här tråden mot förmodan fortfarande är vid liv när de nya direktiven klubbas, ska jag klistra in en länk. I höstas hoppades man på att ha dem färdiga till januari 2014, nu pratar man 2015, eftersom förarbetet föll på att man inte kunde komma överens om hur det skulle finansieras. Man hade helt enkelt gjort det smarta valet, och inte brytt sig om att modernisera den befintlig lagtexten för att göra den sant teknikneutral, utan istället valt att kringgå hela frågeställningen där man definierar vem som ska betala, genom att säga "Alla, som har en beskattningsbar inkomst."

När det inte gick igenom fick man ju helt enkelt börja om, så nu pekar det mot 2015, men det kan komma att ändras det med...
Har du fortfarande inte läst artikeln? Det framgår klart och tydligt att till och med Radiotjänst erkänner att det är nya direktiv på gång, och medger att det är "någon gång 2015" som är det aktuella datumet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Leatherface75:

Norrbotniabanan som är sista etappen av botniabanan är en större nödvändig infrastruktur men vi har en regering som totalt vägrar satsa på Norrland. Kommunerna tillsammans med ansökan av EU pengar skulle stå för största kostnaden och det skulle betala sig på sikt flera gånger om.
Men regeringen vägrar iaf och fötsa dom gjorde 2007 var att riva upp ett beslut att sätta igång bygget 2010.
Så om inte Stockholm vill bygga nödvändig infrastruktur i Norrland varför ska Norrland betala infrastruktur i Stockholm då för?

Inte alls dom få jobb som skapats av RUT är väldigt dyra jobb och hade blivit billigare för skattebetalarna och ge pengarna direkt i handen hos dom anställda. ca 1 miljon/år kostar en RUT anställd.

Sen kan man införa 6 timmars arbetsdagar så att folk håller sig friskare och kanske orkar jobba till dom där 69 år som dom har som förslag nu.
Idag så blir arbetarna alldeles för utslitna i många yrken att dom knappt orkar till dom är 60 år.

Jag tror du har missuppfattat Norrbotniananan helt totalt. Det fanns aldrig något beslut att riva upp 2010. EU lovade att bidra till kostnaden i 2011 och regeringen (både den nu sittande och oppositionen) har sagt att att den kommer byggas runt 2020.

Visa mig gärna källor som säger att en RUT anställd kostas 1 miljon/år. Som sagt, jag vet fler låginkomsttagare som använder sig av RUT tjänster och jag vet fler tidigare långtidsarbetslösa som startar RUT inriktade firmor. Varför städa själv om man nu faktiskt kan ta sig råd att inte göra det? Varför fortsätta leva i stenåldern och inte "våga" låta andra arbeta för sig? Ser man på f.ex. USA är det betydligt mycket vanligare med hjälp i hemmet/trädgården och mycket av orsaken tror jag helt enkelt är att det inte har varit "fint" i Sverige att vara göra andras "skitjobb". RUT avdraget har ändrat människors syn och man behöver inte längre göra allt själv.

Varför införa 6 timmars arbetsdag? Arbetarna blir inte, generellt sett, utslitna utan de uppför sig utslitna. Behåll hellre 8 timmars arbetsdag så kan du betala någon annan att städa din villa, klippa ditt gräs, laga din mat eller tvätta din bil.

Skrivet av Spetsen_nr11:

Bloggar är i regel oerhört vinklade, artiklar kan också vara det beroende på var du läser informationen. Att använda vinklad information som säger att något annat är vinklat känns helt fel tänkt. Nej, titta på programmet om du vill bli tagen på allvar i din kritik av programmet.

I princip håller jag med dig, men nu var det alltså flera bloggar och artiklar som gjorde liknande kommentarer om samma sändning. Förövrigt kritiserar jag inte programmet i sig, det jag kritiserar är hur SVT gör så mycket mer än vad en Public Service kanal behöver göra.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Har du fortfarande inte läst artikeln? Det framgår klart och tydligt att till och med Radiotjänst erkänner att det är nya direktiv på gång, och medger att det är "någon gång 2015" som är det aktuella datumet.
B!

Jo visst har jag läst den, men skulle vara bättre om det existerade, annars blir det svårare att protestera emot den.

Tror jag hittade på det:
http://www.sou.gov.se/publicservice/

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97