Radiotjänst jagar datorägare – kräver tv-avgift för internetanslutna enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Först och främst. Alla lagar gäller oavsett om du har kännedom om dem eller inte. Det är din skyldighet att ta reda på om något du gör är olagligt. (Det är även din skyldighet att ta reda på om något du underlåter att göra är olagligt. Även om du inte är medveten om att du "borde" ha gjort det)

Mer specifikt för den här tråden. Man polisanmäls, om radiotjänst anser att man har "bevis" för att du har TV, och i alla fall nekar innehav. Eftersom de är snabba med att upplysa om att det är olagligt att neka innehav om man har licenspliktig utrustning kan man inte gärna spela martyr, och säga "Jag visste inte att man var skyldig att betala." vid en eventuell rättegång.
B!

Finns ingen människa i världen som känner till alla lagar och sen undrar man varför är det Svensk lag i detta. För det är inte svenska staten som äger och driver TV licens, utan privatägd bolag numera (regeringens maffia indrivare på ett lagligt sätt).

Det folk blir förbannad på är man blir tvingad att betala 173kr/mån för fåtals kanaler som inte har ett skit att kolla på och en utgift i onödan.
Att driva TV licens avgift, nu internetanslutna enheter också, som har varit avgifts fri år tillbaka gör det inte bättre och hur mycket pengar vill denna privatägda bolag ha för bli nöjd?
Ett bolag tänker endast på vinster, ju högre vinst, ju fetare lön och lyx i "folkets" bekostnad.
Man blir tvungen att betala för en tjänst till ett privatägd bolag, som man inte vill och allt detta bara, för det finns en LAG, som gör man blir betalningsskyldig!

Jag betalar gärna till Viasat/Canal+, då det finns FAKTISKT nåt att kolla på. Men SVT1/2 etc. kollar jag aldrig på och ändå är man tvungen att betala för nåt man inte tittar på!

TV licens avgift 173kr/mån: SVT1, SVT2, SVT24, SVTB, Kunskapskanalen, TV4, TV6 och TV Finland (skit kanaler)
Viasat 235kr/mån: ca: 32 kanaler (allt ovan inkl)
Canal CMore 298kr/mån: 71 kanaler (allt ovan inkl)

Eftersom det finns inget av värde att titta på de fria kanaler, så är man tvungen också abbonnera på Viasat eller Canal CMore och det blir ytterligare utgifter.

- Baka in detta i skatt, så det blir en "osynlig avgift" och folk bryr inte sig mycket i det. De som har inkomst har råd att betala. (var väl på gång, men varit helt tyst sen dess?)
- Som andra länder, låt andra företag finansiera TV licens avgiften, med reklam och de som vill titta på alla skit kanaler får stå ut med det.
- Baka in det i apparaterna, de företag som säljer TV/dator/surfplattor får stå för avgiften och förvisso blir det dyrare vid inköp. Men tror folk inte bryr sig om det. 173kr dyrare i en 10 000:- TV bryr sig ingen om.

TV licens avgiften har funnits länge, det är bara betala när man köper en TV och inget att klaga på. Men att driva det ännu längre, till internetanslutna enheter är bara droppen och då ryter allmänheten till!

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

TV licens avgift 173kr/mån: SVT1, SVT2, SVT24, SVTB, Kunskapskanalen, TV4, TV6 och TV Finland (skit kanaler)

Licensen går bara till SVT och Sveriges Radio och inte de övriga du räknar upp men de visste du väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Licensen går bara till SVT och Sveriges Radio och inte de övriga du räknar upp men de visste du väl?

Licensen finansierar SVT, Sveriges Radio och UR.

SVT är:
SVT 1, SVT1 HD, SVT 2, SVT2 HD, SVT Barnkanalen, Kunskapskanalen, (i samarbete med Utbildningsradion) SVT 24, SVT World, SVT Play, & SVT:s webbplats.

SR's pengar går till 50+ olika internationella, nationella, och lokala radiokanaler/stationer, och UR har ingen egen media-distribuering, utan använder sig av SVT & SR.

Det enda felen jag ser i hans inlägg är att TV4 & TV6 inte är en SVT'ägd kanal, och att SVT Finland så vitt jag vet aldrig existerat, utan jag antar att han tänker på SVT Europa, numera SVT World.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Licensen finansierar SVT, Sveriges Radio och UR.

SVT är:
SVT 1, SVT1 HD, SVT 2, SVT2 HD, SVT Barnkanalen, Kunskapskanalen, (i samarbete med Utbildningsradion) SVT 24, SVT World, SVT Play, & SVT:s webbplats.

SR's pengar går till 50+ olika internationella, nationella, och lokala radiokanaler/stationer, och UR har ingen egen media-distribuering, utan använder sig av SVT & SR.

Det enda felen jag ser i hans inlägg är att TV4 & TV6 inte är en SVT'ägd kanal, och att SVT Finland så vitt jag vet aldrig existerat, utan jag antar att han tänker på SVT Europa, numera SVT World.
B!

Jag vet, och de jag ville påpeka fast du gjorde de tydligare. TV4 och TV6! Även min chef trodde TV4 ingick i licensen. En reklambaserad kanal. Japp! Tror denna missuppfattning kommer sig av att man kan se tv via boxers antenn digitaltjänst etc. De enda man behöver är en antenn och en dekoder och ingen ytterligare abonnemangsavgift. Många tror att alla kanaler som ingår där "gratis" finansieras av licensen. Helt fel såklart! Rätt vanligt här där jag bor att folk har denna lösning med boxer.

Permalänk
Medlem

Vad jag undrar är vad man ska göra med denna föråldrade lag? Nu läste jag någonstans att regeringen hade ingen tanke på att ändra den för tillfället! Insamlingslista? Demonstrera? Jag är ganska säker på att om en röstning genomfördes om ärendet skulle de antingen bli anskaffning av hela public service eller att licenspengarna går på skatten och alla får betala lite istället. Att ha de som det är nu drabbar ju speciellt exempel studenter som bara har en smartphone eller bärbar dator för studiesyfte. Jävligt dyrt att tvingas betala för något sådant på ett studiebidrag. Jävligt dyrt för ALLA som inte nyttjar eller kan vara utan dessa kanaler hursomhelst.
Nä, jag tycker svenska folket ska visa sitt missnöje vilket vi är otroligt dåliga på! Att skriva inlägg på ett forum hjälper knappast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Gud vad jag tycker synd om alla er som myglat med er TV-licens i alla år!!! Jag lider verkligen med er...

Ja det är sjukt värdelöst att inte alla är med och betalat genom sin vanliga skatt men nu ser det ut som det gör. Jag har definitivt ingen som helst sympati för att ni gråter ut. Vi gjorde en undersökning i min klass på universitetet där folk fick räcka upp handen ifall de betalade TV-licens. Av ca. 130 personer så var det ca. 15 som räckte upp handen. Vilket alltså betyder att i vissa kretsar ska 5 % betala för resten. Jag hoppas verkligen licensen försvinner och den hamnar på den allmänna skatten, för det kommer jag personligen tjäna hundratals kronor på varje månad.

Jag är fullt medveten om att i princip alla i den här tråden kommer ha en rakt motsats uppfattning till detta men det skiter jag kort sagt i.

Går på universitetet och tror att en minskad utgift är likställt med att tjäna pengar. Sorgligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Gud vad jag tycker synd om alla er som myglat med er TV-licens i alla år!!! Jag lider verkligen med er...

Ja det är sjukt värdelöst att inte alla är med och betalat genom sin vanliga skatt men nu ser det ut som det gör. Jag har definitivt ingen som helst sympati för att ni gråter ut. Vi gjorde en undersökning i min klass på universitetet där folk fick räcka upp handen ifall de betalade TV-licens. Av ca. 130 personer så var det ca. 15 som räckte upp handen. Vilket alltså betyder att i vissa kretsar ska 5 % betala för resten. Jag hoppas verkligen licensen försvinner och den hamnar på den allmänna skatten, för det kommer jag personligen tjäna hundratals kronor på varje månad.

Jag är fullt medveten om att i princip alla i den här tråden kommer ha en rakt motsats uppfattning till detta men det skiter jag kort sagt i.

15 personer av 130 är 11%. Många bor 2 och delar på TV:n och i vissa fall ännu fler. Men med nuvarande konstruktion av avgiften är det bara 1 som betalar TV-avgiften per hushåll.
Då jag bodde i studentkorridor var vi 24 st med delat kök och där betalade ingen TV-avgift men ingen hade TV heller.
Så dina 130 kompisar är av en ovanlig kull, kanske många som har barnfamilj där TV är ett krav.

Om den hamnar på skatten så kommer många studenter inte att betala något ändå eller väldigt lite på sommarjobbet.
Den arbetslösa skaran blir också avgiftsbefriad och det är en många idag så risken för avgiftshöjning finns beroende på hur man räknar
De som tjänar på det är hushåll där bara 1 jobbar om det inte blir en fast avgift per person men då blir det dyrt för barnfamiljen där 4-barnsfamiljen får betala 6 tv-licenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

15 personer av 130 är 11%. Många bor 2 och delar på TV:n och i vissa fall ännu fler. Men med nuvarande konstruktion av avgiften är det bara 1 som betalar TV-avgiften per hushåll.
Då jag bodde i studentkorridor var vi 24 st med delat kök och där betalade ingen TV-avgift men ingen hade TV heller.
Så dina 130 kompisar är av en ovanlig kull, kanske många som har barnfamilj där TV är ett krav.

Om den hamnar på skatten så kommer många studenter inte att betala något ändå eller väldigt lite på sommarjobbet.
Den arbetslösa skaran blir också avgiftsbefriad och det är en många idag så risken för avgiftshöjning finns beroende på hur man räknar
De som tjänar på det är hushåll där bara 1 jobbar om det inte blir en fast avgift per person men då blir det dyrt för barnfamiljen där 4-barnsfamiljen får betala 6 tv-licenser.

arbetslösa betalar också skatt. När jag en gång i tiden var arbetslös och fick a-kassa så drog dock ju även skatt på min a-kassa, så även det hade bidragit till tv-avgiften om den legat på skatten.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Vet att detta är en gammal tråd med måste ändå skriva av mig lite eftersom Radiotjänst ringde mig nyss (galet att de har personal som sitter och ringer en söndagkväll). Givetvis är man ärlig och säger som det är att man varken har TV, dator eller smart mobiltelefon och försöker även ge teleoperatören en avhyvling för att de inte längre har SVT-texttv och nyheter via WAP. (För ev. FRA-tjänstemän med kontakter inom Radiotjänst skriver jag från mina föräldrars dator, vilka givetvis betalar TV-licens.)

Det jag blir fundersam över är hur det skulle gå i en ev. rättegång om jag mot förmodan skulle ha en dator med 3G-sticka hemma den dagen som radiotjänst kontrollanter kommer hem till mig och vill göra sitt jobb för att genom god provision få en fin månadslön i sin provisionsiver inte lyssnar utan polisanmäler mig för olaga innehav av licenspliktig utrustning.

Lagen från 1989 säger att man är skyldig att betala licens om:
1. man har en utrustning som är avsedd att ta emot en utsändning eller vidaresändning av tv-program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål.
2. Med utsändning avses en sändning som samtidigt och utan särskild begäran är tillgänglig för vem som helst.
3. Med tv-program avses ett samlat schemalagt programutbud i form av hela programtjänster, till exempel hela SVT1 eller TV4.

För att krossa dessa tre punkter borde man inför domstol kunna hävda:

1. När min dator tillverkades var det knappast i syfte att ta emot live-utsändningar från SVT och detta kräver även speciella plug-ins för att fungera något som inte medföljde datorn.
2. Till skillnad från TV-apparaterna måste datorn skicka en begäran till SVT's server om att ta emot deras Livesändningar. Oavsett hur man vrider på det måste man skicka en begäran för att se tv på datorn, det är knappas något som kommer till en utan någon aktivitet från min sida.
3. Livesändningarna på SVT-play motsvarar inte hela SVT schemalagda programutbud.

Nu är ju detta en rent teoretisk frågeställning men det skulle vara intressant att höra hur ni ser på saken!?
Är det vanligt att folk blir polisanmälda? Har det prövats i rättegång?
Här är en debattartikel i ämnet: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/radiotjanst-foljer-inte-...

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Lagen från 1989 säger att man är skyldig att betala licens om:
1. man har en utrustning som är avsedd att ta emot en utsändning eller vidaresändning av tv-program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål.
2. Med utsändning avses en sändning som samtidigt och utan särskild begäran är tillgänglig för vem som helst.
3. Med tv-program avses ett samlat schemalagt programutbud i form av hela programtjänster, till exempel hela SVT1 eller TV4.

För att krossa dessa tre punkter borde man inför domstol kunna hävda:

1. När min dator tillverkades var det knappast i syfte att ta emot live-utsändningar från SVT och detta kräver även speciella plug-ins för att fungera något som inte medföljde datorn.
2. Till skillnad från TV-apparaterna måste datorn skicka en begäran till SVT's server om att ta emot deras Livesändningar. Oavsett hur man vrider på det måste man skicka en begäran för att se tv på datorn, det är knappas något som kommer till en utan någon aktivitet från min sida.
3. Livesändningarna på SVT-play motsvarar inte hela SVT schemalagda programutbud.

Nu är ju detta en rent teoretisk frågeställning men det skulle vara intressant att höra hur ni ser på saken!?
Är det vanligt att folk blir polisanmälda? Har det prövats i rättegång?
Här är en debattartikel i ämnet: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/radiotjanst-foljer-inte-...

Dom punkterna är precis så som jag har tänkt.

1. Där borde man kunna säga att man själv har byggt datorn (vilket jag alltid gör) och då har man alltså köpt separata komponenter som var för sig itne kan göra ett piss. ingen av dessa komponenter är gjorda för att ta emot SVT sändningar och kan inte göra det heller. Inte ens när man byggt ihop allt så går det att ta emot TV-sändningar, för det krävs att man installerar ett operativsystem. Oftast ingår inte heller Flash i operativsystemet per standard så det måste man också hämta hem och installera. När man väl har gjort allt detta så kan man inte seriöst säga att det man har framför sig var gjort för att ta emot TV-sändningar, för då hade inte så mycket jobb krävts.

2. Det har du helt rätt i. Ingen sändning kommer till datorn utan att man själv "beställer den" Man måste ju aktivt klicka på sidan och skicka en begäran till deras servrar att streama ut innehållet. Alltså faller lagen platt där.

3. Kan jag inte säga något om då jag inte kollar på skiten.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag är duktig irriterad just nu. Blev uppringt av Radiotjänsten och sa att jag inte har någon TV men att jag hade dator men denna ägs av Jobbet. Men då ställde de frågan ifall jag anväde den för privat bruk vilket jag svarade med att ibland. Får då till svar att jag måste betala för licensavgift och att de kommer skicka faktura. Jag berättade också att det betalas redan av företaget men varför ska jag betala igen? Anledningen var då på grund av att jag använder den ibland för privat bruk så måste jag detta med för det är olika avgifter.

Är det inte så att det betalas per enhet? När jag frågade om att det ska betalas dubbelt för denna så sa dem också ja! Det är så himla fel att pressa på något sådan!
Googlade lite och hittade detta med!

http://www.resume.se/nyheter/tv/2013/03/07/radiotjanst-kammar...

"Privatpersoner vars arbetsgivare betalar tv-licens och som godkänner att de anställa kan använda mobiler, datorer och surfplattor hemma, kan titta på tv utan att själva tvingas betala någon avgift"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiiiba:

Jag är duktig irriterad just nu. Blev uppringt av Radiotjänsten och sa att jag inte har någon TV men att jag hade dator men denna ägs av Jobbet. Men då ställde de frågan ifall jag anväde den för privat bruk vilket jag svarade med att ibland. Får då till svar att jag måste betala för licensavgift och att de kommer skicka faktura. Jag berättade också att det betalas redan av företaget men varför ska jag betala igen? Anledningen var då på grund av att jag använder den ibland för privat bruk så måste jag detta med för det är olika avgifter.

Är det inte så att det betalas per enhet? När jag frågade om att det ska betalas dubbelt för denna så sa dem också ja! Det är så himla fel att pressa på något sådan!
Googlade lite och hittade detta med!

http://www.resume.se/nyheter/tv/2013/03/07/radiotjanst-kammar...

"Privatpersoner vars arbetsgivare betalar tv-licens och som godkänner att de anställa kan använda mobiler, datorer och surfplattor hemma, kan titta på tv utan att själva tvingas betala någon avgift"

Du ska aldrig säga att du har en dator men inte ljuga heller. Säg:
Jag har ingen dator som är avsedd för tv-mottagning.
Blir de tjatiga så ta upp nix-registret, de har endast rätt att informera(samhällsinformation) och inte att sälja eller fråga.

Permalänk
Medlem

Felet här är att han uppger innehav av dator. Till gång till, innebär inte att hushållet har en dator. Datorn är arbetets egendom, och arbetsgivaren är skyldig att antingen betala TV-licens för enheten, eller begränsa åtkomsten till Internet på ett sådant sätt att man inte kommer åt SVT's sidor från arbetsplatsen, och anmäla det till Radiotjänst, som grund för ett beslut om undantag för TV-licenskravet. Tredje alternativet är helt enkelt att gå till rätten, och pröva om datorn verkligen är licenspliktig, som lagstiftningen ser ut är det ytterst tveksamt.

I just det här fallet är det det solklart, man ska inte snacka om huruvida datorn är licenspliktig eller ej, man ska stenhårt trycka på att det är arbetsgivarens (ägarens) ansvar att betala licensen för hårdvaran, inte brukarens.
Normalt rekommenderar jag att man avanmäler, och betalar de kronorna man åker på för den tiden man "haft" licensen, men i det här läget är det frågan om man inte ska bråka med dem, och därefter JO-anmäla samt ta kontakt med lämpliga rikstäckande dagstidningar för att belysa frågan. Om datorn är arbetsgivarens, och arbetsgivaren ger sitt tillstånd till att du tar den med dig hem, torde en eventuell rättegång kunna bli... härligt annorlunda. Förlorar man den rättegången kan de lika gärna lägga ner lagstiftandet och ta ut godtyckliga avgifter för allt möjligt. Radiotjänst kommer aldrig låta det gå så långt som till rätten, se bara till att du är förbaskat säker på att du hävdar att det är arbetsgivarens dator, och att den hör till arbetsplatsen, inte hushållet. (Du är inte skyldig att betala licens för utrustning arbetsgivaren står för ens om du arbetar hemifrån ditt vardagsrum på heltid. Det är alltid arbetsgivarens ansvar.)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det är inte ägandet som är licenspliktigt, det är innehavet.
Däreremot får man inneha "tv:n" i 14(ev 15) dagar innan den blir avgiftsbelagd så det gäller att ha korta lån.
Vet inte hur långa uppehållen måste vara för att det ska bli en ny låneperiod.
Så se till att lämna igen datorn och anmäl att du inte har någon tv längre.
Frågan har varit hos JO men hen vill inte ta i frågan för stunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Det är inte ägandet som är licenspliktigt, det är innehavet.

Korrekt, men i det här fallet är det inte hushållet som innehar den påstått licenspliktiga utrustningen.

Skrivet av abki:

Däreremot får man inneha "tv:n" i 14(ev 15) dagar innan den blir avgiftsbelagd så det gäller att ha korta lån.
Vet inte hur långa uppehållen måste vara för att det ska bli en ny låneperiod.

Du tänker på att ha "TV på prov" något man måste för anmäla.

Skrivet av abki:

Så se till att lämna igen datorn och anmäl att du inte har någon tv längre.
Frågan har varit hos JO men hen vill inte ta i frågan för stunden.

Klart som fan de inte vill, eftersom man vet att regelverket är under förändring. Det är dock för jävligt att man inte agerar utan låter Radiotjänst härja vilt. Full förståelse varför, men det suger i alla fall.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Korrekt, men i det här fallet är det inte hushållet som innehar den påstått licenspliktiga utrustningen.

Du tänker på att ha "TV på prov" något man måste för anmäla.

Klart som fan de inte vill, eftersom man vet att regelverket är under förändring. Det är dock för jävligt att man inte agerar utan låter Radiotjänst härja vilt. Full förståelse varför, men det suger i alla fall.
B!

Om jobb-PC:n står hemma så är jag innehavaren av tv-mottagaren och får också betala licencen. Vem som är ägare saknar helt betydelse. Om du däremot ser på SVT på jobbet(arbetsplatsen som inte ska vara hemma) så är det arbetsgivaren som står för lokalerna som får betala..

TV på prov behöver inte anmälas, se radiotjänst hemsida.

Det är inte så långt till nästa val och det kan leda till at det blir byte i radiotjänst ledning också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Om jobb-PC:n står hemma så är jag innehavaren av tv-mottagaren och får också betala licencen.

Det är nu inte sant. PC'n är hemtagen temporärt, och är helt arbetsgivarens problem, inte hushållets. Oavsett var i hushållet den befinner sig.

Skrivet av abki:

Vem som är ägare saknar helt betydelse.

Knappast. Det är jävligt viktigt. Det är hushållets innehav som avgör, så långvariga lån, och ägande är licenspliktigt.

Skrivet av abki:

Om du däremot ser på SVT på jobbet(arbetsplatsen som inte ska vara hemma) så är det arbetsgivaren som står för lokalerna som får betala..

Det är nu inte heller sant:

Citat:

Undantag från avgiftsskyldigheten

5 § Skyldighet att betala radio- och TV-avgift finns inte vid innehav av TV-mottagare som finns i anläggningar eller lokaler som är avsedda för annat än bostadsändamål eller i fortskaffningsmedel, om mottagaren på grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program. Lag (2009:1235).

Med andra ord, arbetsgivaren / arbetsplatsen kan ha vidtaget åtgärder men brukaren kan ha listat ut ett sätt att gå runt det.

Skrivet av abki:

TV på prov behöver inte anmälas, se radiotjänst hemsida.

Det är möjligt att du har rätt, jag har för mig att det är rättsligt prövat och som domen föll blev det konstaterat för att ha TV'n på prov måste det föranmälas, men det finns inget i lagtexten om det.

Skrivet av abki:

Det är inte så långt till nästa val och det kan leda till at det blir byte i radiotjänst ledning också.

Vem som sitter i ledningen för Radiotjänst är helt ointressant. Lagstiftningen, och hur den appliceras är det enda som påverkar, och Radiotjänst lobbar som fan för att få fortsätta med sin verksamhet, så det är inte stort hopp om att det ska bli några större ändringar.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

blev precis uppringd av en snubbe och jag trodde inte det skulle gälla nån tv licens etc, så jag svarade ärligt att jag har access till internet. Nu ska han skicka någon "information" till mig. Är jag lagligt bunden att betala i och med att jag har erkännt att jag har internet?

Känns lite kasst att säga "nä jag har inte internet längre". Speciellt då man tänker att dom borde kunna kolla upp det direkt genom BBB.

Permalänk
Medlem

Min sambo blev uppringd förra veckan och hon sa att hon varken har TV, dator eller smartphone. Några dagar senare så dimper det ner en faktura som ska betalas och där det står att TV-avgift har blivit registrerad! Vafaan är dom efterblivna eller är det bara provision de är ute efter? Min sambo sa klart och tydligt att hon inte har någon sådan utrustning, men hon får en faktura ändå! Vilka jävla maffiafasoner de håller på med!

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

BBB har ingen skyldighet, fan, de har ingen rättighet att tala om vilken tjänst du eventuellt köper från dem. Det finns rapportskyldighet när man säljer/hyr ut licenspliktig hårdvara, men utöver det får inte Radiotjänst ett skit från försäljare.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av abki:

Du ska aldrig säga att du har en dator men inte ljuga heller. Säg:
Jag har ingen dator som är avsedd för tv-mottagning.
Blir de tjatiga så ta upp nix-registret, de har endast rätt att informera(samhällsinformation) och inte att sälja eller fråga.

Jo men det är inte alltid det fungerar. Idagsläget för jag och Sambon en polisanmälan mot Radiotjänst.

De hade en kontrollant ute hos oss. Jag sa;
- Jag är inte folkbokförd här och kan inte lämna någon information.

Kontrollanten surade lite och försökte ställa lite frågor.
Nu dimper det ner en faktura.
Jag bestrider.

Får nekan på bestridningen med hänvisning att 25/4 18:40 så medgav min sambo att vi hade Dator/Surfplatta.
Mellan 16.00 och 19.00 så jobbade min sambo och kan omöjligen varit hemma. Jag har sett anteckningarna från kontrollantens besök och det är rakt av förfalskade uppgifter.

Radiotjänst för rakt av en business som grundas på ett kryphål i lagen och försöker sno åt sig slantarna genom förfalskning av uppgifter och bedrägeri. Kan tillägga att det sker lite av en utpressning genom att de skickar vidare allt till inkasso även om man bestrider fakturorna (vilket inga andra vettiga bolag gör).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Får nekan på bestridningen med hänvisning att 25/4 18:40 så medgav min sambo att vi hade Dator/Surfplatta.
Mellan 16.00 och 19.00 så jobbade min sambo och kan omöjligen varit hemma. Jag har sett anteckningarna från kontrollantens besök och det är rakt av förfalskade uppgifter.

Går det till rätten blir det ord mot ord, och i rättens ögon har inte kontrollanten något att vinna på att ljuga, varför denna anses mer trovärdig än du/ni. Vid det här laget är det ju knappast aktuellt att rekommendera att du helt enkelt säger upp den felaktiga (?) licensen eftersom de kommer försöka neka dig med anledning av den pågående processen.

Skrivet av DavidtheDoom:

Radiotjänst för rakt av en business som grundas på ett kryphål i lagen och försöker sno åt sig slantarna genom förfalskning av uppgifter och bedrägeri.

Nu vet jag inte varifrån du får din uppfattning, men Radiotjänst grundar inte sin verksamhet på något kryphål i lagen. De gör enligt mig, och många andra en felaktig tolkning av vad som är eller inte är licenspliktig utrustning, och de uppmuntrar till fusk med sitt system med provisionsbaserad ersättning till licenskontrollanterna.

Skrivet av DavidtheDoom:

Kan tillägga att det sker lite av en utpressning genom att de skickar vidare allt till inkasso även om man bestrider fakturorna (vilket inga andra vettiga bolag gör).

Radiotjänst är ett bolag som utövar en myndighet. Alla deras beslut räknas som myndighetsbeslut, och fakturorna KAN INTE BESTRIDAS. Man kan bestrida beslutet bakom fakturan, men fakturan måste betalas, och om man får rätt, ska beloppet återbetalas. Om man inte har betalat fakturan går den till kronofogden, och när/om man får rätt, och fortfarande inte har betalt är man fortfarande betalningsskyldig för ränta, indrivningsavgifter, osv.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Går det till rätten blir det ord mot ord, och i rättens ögon har inte kontrollanten något att vinna på att ljuga, varför denna anses mer trovärdig än du/ni. Vid det här laget är det ju knappast aktuellt att rekommendera att du helt enkelt säger upp den felaktiga (?) licensen eftersom de kommer försöka neka dig med anledning av den pågående processen.

Fast går det till rätten så är det mycket enkelt för hans sambo att begära ut en lönerapport som visade att hon jobbade vid den tidpunkten som kontrollanten ska ha hört att sambon erkände detta. Utöver det kan hon ju ta med sig ett eller flera vittnen från jobbet som intygar detta. Vilka är det nu som ser mest trovärdiga ut? Tror att radiotjänst tappar väldigt mycket förtroende sedan efter att ha blivit ertappad med en sådan lögn.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av -=Mr_B=-:

Går det till rätten blir det ord mot ord, och i rättens ögon har inte kontrollanten något att vinna på att ljuga, varför denna anses mer trovärdig än du/ni. Vid det här laget är det ju knappast aktuellt att rekommendera att du helt enkelt säger upp den felaktiga (?) licensen eftersom de kommer försöka neka dig med anledning av den pågående processen.

Njae, kontrollantens papper + mina fysiska bevis. Kontrollanten hade inget vittne med sig heller vilket jag kan visa upp utöver tidsstämplingarna.

Skrivet av Bejje:

Fast går det till rätten så är det mycket enkelt för hans sambo att begära ut en lönerapport som visade att hon jobbade vid den tidpunkten som kontrollanten ska ha hört att sambon erkände detta. Utöver det kan hon ju ta med sig ett eller flera vittnen från jobbet som intygar detta. Vilka är det nu som ser mest trovärdiga ut? Tror att radiotjänst tappar väldigt mycket förtroende sedan efter att ha blivit ertappad med en sådan lögn.

Precis sitter med en som kommer skickas in som bevismaterial både till förvaltningsrätten och överklagan samt till polisanmälan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Precis sitter med en som kommer skickas in som bevismaterial både till förvaltningsrätten och överklagan samt till polisanmälan.

Så skönt att höra. Jag vill verkligen att ni vinner mot dessa as! Skulle gärna vilja att du uppdaterar i den här tråden också när något nytt händer. Jag är nämligen mycket intresserade av liknande fall och vill att radiotjänst ska åka dit så det sjunger om det.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bejje:

Så skönt att höra. Jag vill verkligen att ni vinner mot dessa as! Skulle gärna vilja att du uppdaterar i den här tråden också när något nytt händer. Jag är nämligen mycket intresserade av liknande fall och vill att radiotjänst ska åka dit så det sjunger om det.

Återkommer självklart med information när detta är avklarat och även under pågående process.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Fast går det till rätten så är det mycket enkelt för hans sambo att begära ut en lönerapport som visade att hon jobbade vid den tidpunkten som kontrollanten ska ha hört att sambon erkände detta. Utöver det kan hon ju ta med sig ett eller flera vittnen från jobbet som intygar detta. Vilka är det nu som ser mest trovärdiga ut?

Fast nu är det ju inget som hindrar en från att lämna många arbetsplatser utan att det syns i en löneraport. Vittnena är Arbetskamrater som man ska övertyga rätten om att de inte ljuger för att skydda / hjälpa en vän, osv. Missförstå mig rätt. Jag tycker det är skitbra att det här går till en rättegång, och hoppas verkligen ni kan slå Radiotjänst på fingrarna ordentligt. Av rättsprotokollet ska det helst framgå med tydlighet att kontrollanten medvetet och avsiktligt antecknat falska anmälnings uppgifter & omständigheter.

Skrivet av Bejje:

Tror att radiotjänst tappar väldigt mycket förtroende sedan efter att ha blivit ertappad med en sådan lögn.

Det skulle hjälpa alla framtida ärenden som kan peka på ett rättsprotokoll som klart och tydligt anger att en kontrollant helt avsiktligt ljugit i pappersarbetet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är nu inte sant. PC'n är hemtagen temporärt, och är helt arbetsgivarens problem, inte hushållets. Oavsett var i hushållet den befinner sig.

Knappast. Det är jävligt viktigt. Det är hushållets innehav som avgör, så långvariga lån, och ägande är licenspliktigt.

Det är nu inte heller sant:

Med andra ord, arbetsgivaren / arbetsplatsen kan ha vidtaget åtgärder men brukaren kan ha listat ut ett sätt att gå runt det.

Det är möjligt att du har rätt, jag har för mig att det är rättsligt prövat och som domen föll blev det konstaterat för att ha TV'n på prov måste det föranmälas, men det finns inget i lagtexten om det.

Vem som sitter i ledningen för Radiotjänst är helt ointressant. Lagstiftningen, och hur den appliceras är det enda som påverkar, och Radiotjänst lobbar som fan för att få fortsätta med sin verksamhet, så det är inte stort hopp om att det ska bli några större ändringar.

B!

1) Har du tv-mottagaren hemma mer än 15 dagar så blir du skyldig att anmäla tv-innehavet till radiotjänst oavsett vem som är tv:n(datorn som är internetansluten).
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

2) Hyr/lånar du en tv så är uthyraren inte licenspliktig. Se föregående länk.

3) Den lagen får du skicka en länk på. Den senaste lagändringen ska vara 1989:41 men det ska finnas ett antal porpar som inte gått hela vägen ut.

4) Så här skriver radiotjänst "Senast 15 dagar efter att du skaffat en tv-mottagare ska du börja betala radio- och tv-avgift till Radiotjänst (8 § lag om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst)."
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

5) Om det blir en ändring eller inte beror på hur mycket man retar upp "folket".
Tror personligen inte heller på en större förändring pga det här men kan ge ett bidrag och att våra partierna börjar se annorlunda på frågan.
Men som vanligt så försvarar regerande partier gällande regler medan oppositionen gärna angriper. Undantag finns när man vill göra en förändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

1) Har du tv-mottagaren hemma mer än 15 dagar så blir du skyldig att anmäla tv-innehavet till radiotjänst oavsett vem som är tv:n(datorn som är internetansluten).
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

2) Hyr/lånar du en tv så är uthyraren inte licenspliktig. Se föregående länk.

3) Den lagen får du skicka en länk på. Den senaste lagändringen ska vara 1989:41 men det ska finnas ett antal porpar som inte gått hela vägen ut.

4) Så här skriver radiotjänst "Senast 15 dagar efter att du skaffat en tv-mottagare ska du börja betala radio- och tv-avgift till Radiotjänst (8 § lag om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst)."
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

5) Om det blir en ändring eller inte beror på hur mycket man retar upp "folket".
Tror personligen inte heller på en större förändring pga det här men kan ge ett bidrag och att våra partierna börjar se annorlunda på frågan.
Men som vanligt så försvarar regerande partier gällande regler medan oppositionen gärna angriper. Undantag finns när man vill göra en förändring.

Var står det definierat om dessa 15 dagar gäller i sträck eller totalt på en månad, ett år, livstid eller vad?
Om det är i sträck så klarar sig alla som lånar hem jobbdatorn och inte har den hemma mer än några dagar i sträck.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Var står det definierat om dessa 15 dagar gäller i sträck eller totalt på en månad, ett år, livstid eller vad?
Om det är i sträck så klarar sig alla som lånar hem jobbdatorn och inte har den hemma mer än några dagar i sträck.

Om du på länken klickar på "alla frågor" eller "avgiften" så kommer deras text upp.
Sen kommer rubriken, När ska jag börja betala radio- och tv-avgift?

Står inte exakt så i lagen men radiotjänst tillämpar den regeln om man ska tro deras hemsida. Ska gå att prova en mottagare utan avgift under kortare tid.
Utifrån deras text är det efter 14 dagar som avgiften ska betalas, den 15:e dagen ska avgiften börja betalas.
Utifrån det så ska man kunna ha obegränsat med korttidslån bara man håller upp en stund mellan varje gång men det kan bli rättsfall om man försöker att utnyttja det maximalt. Tror inte att det finns än men det kan komma om man sätter det i system.