Radiotjänst jagar datorägare – kräver tv-avgift för internetanslutna enheter

Permalänk
Melding Plague

Radiotjänst jagar datorägare – kräver tv-avgift för internetanslutna enheter

Trots SVT:s vd Eva Hamiltons försäkran om att Radiotjänst inte kommer jaga datorägare vittnar flera personer om att att de blivit uppsökta av kontrollanter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Får dom kolla ens ip utan att fråga om lov först?!

PUL lagen ska väl skydda en från detta?!

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk

Jag betalar min tevelicens så jag behöver inte oroa mig. Jag tillhör nog de ca 10% av sweclockers medlemmar som betalar för sig.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Usch, baka in det i skatten istället.

Visa signatur

Xiaomi 34" UltaWide | AMD 3600 | BeQuite Black | 16GB DDR4 | GTX 1070 |

Permalänk
Avstängd

Helt sinnessjukt, radiotjänst försöker roffa åt sig cash på all electronik., snart ska dom väll ha betalt för att man har en kaffekokare med lcd display., "för det kanske går se tv på den displayen" . nee usch

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Medlem

betalar också tv avgift, men förstår dom som inte tänker betala för att dom har datorer, vilket påhitt

Permalänk
Medlem

Blodsugare! Kan man inte dra in internet-/telefon-/dator-leverantören i debatten för dolda kostnader?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Radio TV Tjänst, CopySwede, STIM, osv osv.

Listan kan göras lång på organisationer som är mer skurkar än riktiga Ligor. Riktiga Gangsters är iaf gangsters ärligt.

Permalänk
Medlem

Om pengar för it anslutning tas bör även de användas för it relaterade investeringar, jag vill inte betala för min dator för att SVT News ska kunna se mer ut som USA, däremot kan jag betala för att förbättra infrastrukturen

Permalänk
Avstängd

Fy fan jag har ingen TV därför att det är bara skit som jag inte har nått intresse alls av som sänds där. Dom kan glömma att jag kommer att betala deras avgift bara för att jag nu kan titta på skiten som jag inte vill se även på internet.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Har dom rätt att kräva avgiften även om man lyckas får tjänsten blockad via sin internet leverantör?

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Medlem

Tur att man har windows phone 8 funkar ju inte med svt i dessa hehe. Tv gick sönder för 20 år sen.

Permalänk
Medlem

Lägg det på vår "vanliga" skatt så blir vi av med denna långdragna diskussion. Alla människor i Sverige har antingen radio, tv, dator, läsplatta och eller mobiltelefon. Jag ser inte riktigt hur detta kan vara ett problem. Tänk så mycket pengar vi hade sparat in om vi hade kunnat lägga ner den enhet som kostar väldigt många miljoner om året och vars enda uppgift är att leta rätt på folk som inte betalar sin tvavgift.

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Medlem

Förstod jag detta rätt?

"Vi pratar alltså 150 kr/mån i tilläggsavgift för att jag har internet hemma!"

Så om jag redan betalar tv-avgift.. Kan jag bli krävd att betala ytterligare 150kr/mån. Alltså 519+150kr/mån för att jag har en dator med internet hemma?

Jag hoppas verkligen att detta införs i skatten och att kostnaden blir mindre.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nae0:

Radio TV Tjänst, CopySwede, STIM, osv osv.

Listan kan göras lång på organisationer som är mer skurkar än riktiga Ligor. Riktiga Gangsters är iaf gangsters ärligt.

På vilket sätt är Stim dåligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk

Jag skulle gärna betala om kontraktet följdes från radiotjänstens håll. De lovade mig ett objektivt medium med mångfald och möjlighet till bemötande. När de bröt det kontraktet slutade jag betala. Ganska enkelt.

Permalänk
Medlem

Eva Hamilton har inte varit uppriktig så varför ska jag lägga en del av min lön för att betala hennes lön då jag anser att hon inte är lämplig för arbetet. Skulle aldrig köpa en produkt som jag inte använder.

Permalänk
Medlem

Måste de ha bevis på att man faktiskt har dator? alltså att man säger att man har det. Eller räcker det med att de ser att man har internet-abonnemang? För det räckte väl inte med tv-abonnemang förut har jag för mig.

Jag har inte varit inne på svts hemsida på flera år och har inte satt på en tv-kanal på flera år heller. Inte så sugen på att slänga ut 2000kr av studielånet på det varje år då...

(skriver detta från en skrivmasking om Radiotjänst undrar)

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Bara att tacka och ta emot.

Betalar redan dock. Svårt att komma undan i villa.

Men om nu fler ska betala kräver i alla fall jag en minst sagt bättre TV och radio. Mer film och kvalitativa serier. Kanske till och med fler reklam fria kanaler, film kanal någon?. Om nu bara (tar från minnet) 30% i Sverige betalar TV licens. Så borde det med 60% alltså bli dubbelt så bra.

Får hoppas på detta..

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Måste de ha bevis på att man faktiskt har dator? alltså att man säger att man har det. Eller räcker det med att de ser att man har internet-abonnemang? För det räckte väl inte med tv-abonnemang förut har jag för mig.

Jag har inte varit inne på svts hemsida på flera år och har inte satt på en tv-kanal på flera år heller. Inte så sugen på att slänga ut 2000kr av studielånet på det varje år då...

(skriver detta från en skrivmasking om Radiotjänst undrar)

Det låter som att du betalar för att du har tillgång till internet och därmed kan kolla på SVT Play på en myriad av enheter, och inte nödvändigtvis för enheterna som är anslutna till ditt internetabonnemang.

Citat redigerat
Permalänk
Medlem
Skrivet av pras88:

Lägg det på vår "vanliga" skatt så blir vi av med denna långdragna diskussion. Alla människor i Sverige har antingen radio, tv, dator, läsplatta och eller mobiltelefon. Jag ser inte riktigt hur detta kan vara ett problem. Tänk så mycket pengar vi hade sparat in om vi hade kunnat lägga ner den enhet som kostar väldigt många miljoner om året och vars enda uppgift är att leta rätt på folk som inte betalar sin tvavgift.

Mobiltelefon och radio är än så länge licensbefriade...
Jag håller dock med i sak om att skiten borde läggas på skatten, alternativt att de kodar ner sina kanaler och sedan får de som vill helt enkelt betala för sörjan som visas där.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk

Koda de jävla kanalerna! Det är pissenkelt och låt det bli en beställningstjänst.
Hur radion ska skötas har jag dock ingen teori om....

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Kan de inte bara ta alla pengar de betalar ut i löner osv för att jaga folk och betala sin jävla kanal och skippa avgiften?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Kan de inte bara ta alla pengar de betalar ut i löner osv för att jaga folk och betala sin jävla kanal och skippa avgiften?

Lägg på skatten, skippa folk som behöver jobba som kontrollanter, få mer pengar över till huvudsyftet(tv radio etc)

EDIT: Sen slipper ju ensamstående drabbas av en fast kostnad, vilket man redan har i form av boende osv. som man inte kan dela med nån. Mer rättvist för alla.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Jag betalar min tevelicens så jag behöver inte oroa mig. Jag tillhör nog de ca 10% av sweclockers medlemmar som betalar för sig.

Hmm ja, det är ju bra att du betalar för något du använder, men hur är det för personerna som inte nyttjar tjänsten? Ska man betala ändå, är det rätt tycker du?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av Gunvald Larsson:

Koda de jävla kanalerna! Det är pissenkelt och låt det bli en beställningstjänst.
Hur radion ska skötas har jag dock ingen teori om....

Radio är inte licensbelagt, bara TV (och nu även surfplattor och datorer).

Fattar inte hur svenska folket kan gå med på detta år 2013..

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk

svt är sämst. Kan inte de som vill ha svt betala och låta andra vara ifred

Visa signatur

1.2 ghz Pentium 3
512 mb RAM
Radeon 9800
Windows 98

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ejziponken:

Kan de inte bara ta alla pengar de betalar ut i löner osv för att jaga folk och betala sin jävla kanal och skippa avgiften?

Det är inte så marknadsekonomi fungerar tyvärr

OT: De kom och bankade på min dörr igår. Ignorerade att öppna, de gick till grannen som sorgligt nog öppnade dörren.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nu betalar man inte TV-licens för att man har en TV inkopplad till antennen och ser på SVT.
Nu betalar man för att man har dator/tablet/telefon, och kan gå in på en webbsida.

SVT.se erbjuder inte ens livestreaming av SVT kanalerna, utan de erbjuder bara folk att titta på enstaka program som visats på kanalerna. Inte hela filmer, inte hela serier, utan vissa program, och de finns bara kvar 30 dagar, sedan försvinner de.
Vissa program är INTE detsamma som HELA kanalerna.

Mycket fult av regeringen att godkänna det lagförslaget.

Hur går det då för studenter som av någon anledning blivit tvungna att flytta hemmifrån för att kunna studera. Jo, förutom de genomsnittliga 300 kr varje månad studenterna går back i kassan, så kommer de nu bli tvingade att betala 150 kr extra, och dvs. genomsnittligt gå back med 450 kr månaden.

Och hur går det för personer som mig. Som helt övergett TV-tittande sedan många år tillbaka, på grund av dåligt och begränsat utbud. Som istället betalar ex. Viaplay för att kunna se filmer/serier streamat på nätet istället. Jo, jag kommer bli tvungen att betala för jag har nu möjligheten att se på skräpet som går på SVT, som jag inte vill se eller ha.

Baka in TV-licensen i skatten istället. För nu tvingar ni 99,9% av alla hushåll att ändå betala den avgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Förstod jag detta rätt?

"Vi pratar alltså 150 kr/mån i tilläggsavgift för att jag har internet hemma!"

Så om jag redan betalar tv-avgift.. Kan jag bli krävd att betala ytterligare 150kr/mån. Alltså 519+150kr/mån för att jag har en dator med internet hemma?

Jag hoppas verkligen att detta införs i skatten och att kostnaden blir mindre.

Svar nej. Betalar du redan tv avgift så blir det ingen på ökning. Varför dom nu går ut och jagar folk som har datorer är för att svt och radiotjänst program läggs ut på hemsida. Då kan alla se deras program gratis. Det ska man inte få göra. Yngre generationen tittar mer på dator än på tv. Dom upptäcker att den yngre generationen inte betalar tv licens. Då lägger svt upp alla program på nätet och woops så har man en ny tillväga gångssätt att få folk att betala deras äcklig höga avgifter.

Dom ringde mig förra veckan och frågade om jag hade tv.
Jag svarade "nej, jag har ingen tv. Jag ser på datorn. Fast den är trasig så jag kan inte se ett skit."
Radiotjänst "jaha, så du vet kan du titta på våran hemsida om att vi ska kontrollera om du även har en dator hemma."
Jag "Jag sa ju att jag inte har någon dator för den är trasig sedan 2 månader tillbaka och jag har inga pengar. Jag kontaktar er när jag har något av dom sakerna"
Radiotjänst. "Okej, då förstår jag. Då får jag återkomma då."

Det är 4:e gången på 2 månader dom har kontaktat mig. 1 gång på dörren och 3 gånger ringt.

Visa signatur

- Its all about the game