Radiotjänst jagar datorägare – kräver tv-avgift för internetanslutna enheter

Permalänk
Medlem

Bättre de kodar sändningarna och man får betala om man vill titta.
Och på fakturan man får så lägger man men ett användar id och lösen på samma sätt som EON gör så är problemet löst.
Vill man titta på SVT så är det bara att betala.

Häng med i utvecklingen SVT.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk

regestrering

om det skulle va rätt av de o kräva sådant så skulle de ha så att man är tvungen att regga sig för att kunna använda deras tjänster på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Gud vad jag tycker synd om alla er som myglat med er TV-licens i alla år!!! Jag lider verkligen med er...

Ja det är sjukt värdelöst att inte alla är med och betalat genom sin vanliga skatt men nu ser det ut som det gör. Jag har definitivt ingen som helst sympati för att ni gråter ut. Vi gjorde en undersökning i min klass på universitetet där folk fick räcka upp handen ifall de betalade TV-licens. Av ca. 130 personer så var det ca. 15 som räckte upp handen. Vilket alltså betyder att i vissa kretsar ska 5 % betala för resten. Jag hoppas verkligen licensen försvinner och den hamnar på den allmänna skatten, för det kommer jag personligen tjäna hundratals kronor på varje månad.

Jag är fullt medveten om att i princip alla i den här tråden kommer ha en rakt motsats uppfattning till detta men det skiter jag kort sagt i.

myglat? Maffia metoder är kriminellt i Sverige. Men ändå får dom hållas.. de kan fucka sig nånstans.

Permalänk
Medlem

jag ser inte ens på 1:an eller 2:an överhuvudtaget. eller svt play. varför ska jag måsta betala?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Först om själva nyheten:
Det är fruktansvärt fult och jag hoppas att det blir en skandal och att huvuden måste rulla.

Sen:
Okej, jag är helt med på att tv-avgiften är en dålig lösning och att det borde dras en summa i samband med deklarationen från alla medborgare i stället. MEN det här jävla "Jag tittar inte" argumentet måste få ett stopp.

SVT SR och UR ägnar sig åt public service och är en statlig funktion i stil med sjukhus och skolor och motorväg. Det mesta av ditt liv är du frisk och går inte i skolan. Det mesta av ditt liv tittar du inte på svt, same same.

Givetvis kan man prata om hur bra de klara av att uppfylla public serviice avtalet och såna där grejer men hur vidare JUST DU tittar på SVT eller inte har exakt ingenting med tv-avgiften att göra.

Permalänk

Hur svårt är det att göra SVT kanalerna till betalkanaler?
Problemet blir väll då att det bara blir någon procent av folket som betalar för det. Resten skulle skaffa netflix eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Gud vad jag tycker synd om alla er som myglat med er TV-licens i alla år!!! Jag lider verkligen med er...

Det låter som du förutsätter att alla som inte betalar faktiskt äger en TV och tar del av det marksända utbudet? Personligen äger jag ingen TV och förstår inte heller varför jag ska finansiera att andra vill titta på marksänd TV eller använda SVT play reklamfritt.

Tycker idén med TV-licens är alldeles utmärkt, men som det är nu finns det inga tekniska hinder för SVT att koda hela gratisutbudet och ha inloggning till SVT play. Det skulle försvåra för fuskare och ge ett värde i att betala TV-licens, man får något som andra inte kan fuska sig till.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av Segas:

Det värsta är att folk bara kommer att prata om detta ett par dagar, sen är allt som vanligt igen. I ett annat närmast valfritt land, hade folket rasat mot sin regering.

Vi svenskar bara accepterar statens beteende.

Det är vi som föder staten - inte tvärtom!

Fuck radiotjänst, ja kollar aldrig på tv för de bara är skit.
Ja ställer gärna upp o protesterar mot den avgiften...
helt fuckdd up att man inte ens får säga nej. Snart är de väl lag på köpa tv också..
ehh blir ba förbannad, herregud.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R4 - Msi G45 Z87 - 4670k (4.2ghz) - Be Quiet Dark Rock 2 - 16GB Vengeance 1600mhz - MSI GTX760 - Tesla R2 650W - Asus 24" 144hz 1ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av WigglyBIGbush:

Bara att lägga på luren när dom ringer

Tyvärr kanske det innebär en anmälan om tv-innehav för din del. Vissa på radiotjänst jobbar tyvärr så.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Hur svårt är det att göra SVT kanalerna till betalkanaler?
Problemet blir väll då att det bara blir någon procent av folket som betalar för det. Resten skulle skaffa netflix eller något.

Handlar om att det är viktigt med nyheter och programutbud fritt från ekonomiska och politiska intressen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det hade varit en annan sak om det var så att man betalade för något man faktiskt använde, alternativt att alla betalade för det. Men som det är nu är det orättvist.

Jag håller givetvis med dig om detta i princip men när program som På Spåret eller ex. OS och Fotbolls-VM lyckas komma upp i runt 3 miljoner tittare så inser vilken idiot som helst att MÅNGA tittar på SVT utan att betala. Den som ärligt säger att han eller hon ALDRIG tittar på SVT ljuger kort sagt. Visst priset är för högt, så jag skulle verkligen förespråka att det hamna i den allmänna skattesatsen istället men att säga att man ALDRIG ser på SVT blir bara barnsligt. För 99,99 % av alla som inte betalar TV-licens är det helt enkelt inte sant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svantesson666:

Gud vad jag tycker synd om alla er som myglat med er TV-licens i alla år!!! Jag lider verkligen med er...

Ja det är sjukt värdelöst att inte alla är med och betalat genom sin vanliga skatt men nu ser det ut som det gör. Jag har definitivt ingen som helst sympati för att ni gråter ut. Vi gjorde en undersökning i min klass på universitetet där folk fick räcka upp handen ifall de betalade TV-licens. Av ca. 130 personer så var det ca. 15 som räckte upp handen. Vilket alltså betyder att i vissa kretsar ska 5 % betala för resten. Jag hoppas verkligen licensen försvinner och den hamnar på den allmänna skatten, för det kommer jag personligen tjäna hundratals kronor på varje månad.

Jag är fullt medveten om att i princip alla i den här tråden kommer ha en rakt motsats uppfattning till detta men det skiter jag kort sagt i.

Håller med dig, och skulle alla betala så skulle det knappast kosta något alls.
Sen är jag personligen så förbannat tacksam över SVT och SR att det är enda anledningen till att ha en TV, hur orkar man med all skit som går på dom andra kanalerna bara för att "det är gratis"? Reklamavbrott var 15e minut, MINST. Testade igår när det var reklamavbrott, gick igenom 11 av 15 kanaler och alla hade reklam samtidigt..kul!

Skönt att det finns några kanaler som har någon form av kvalité, och den måste man tvinga folk att betala för?
Tragiskt.

Ni som är så kritiska, tänk steget längre om alla nyheter och program styrdes av ekonomiska intressen, skulle det vara bra eller dåligt för oss som matas av media en miljard ggr per dag? Ni som klagar på SVT och SR, ta en kväll och kolla på något som du är intresserad av inom public service, gör det en kväll, både tv o radio och zappa sen över till TV4 o kolla på en film, eller försök att stå ut med 20min charlie sheen med sämst amerikans humor. Vilket är bäst?

Eller for the love of god, se en hel dokumentär utan reklam, utan rednecks som gör sprit eller någon annan påhittad smörja.

/end rant

Permalänk
Medlem

De borde väl kunna sänka avgiften nu då, när i princip alla i hela Sverige måste betala? Eller har de gått och blivit vinstdrivande?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

jag är inte emot att någon form av avgift för internet tv eller andra former av beskattning för meningslösa tig existerar men då ska det också finnas ett sätt att säga nej till dessa avgifter. enda gången jag kollar på svt är när jag ser kalle anka på julafton med brorsbarnen. ska jag behöva betala 1500 kr om året ca för se en gång på svt? patetiskt

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem

Att läsa kommentarerna här är humoristiska..
Endel är så upprörda över att behöva betala extra för att dom har en ansluten dator till internet och endel av folks åsikter säger då att det är bättre dom lägger på skatten!

Så, iställetför att inbilla er om att lägga detta på skatten gör saken bättre så hjälper ni bara detta blodsugarföretag att med tvång få betalt för något som medborgare redan betalar för.
Hur ni än vrider och vänder på att TV-license är för en bra sak, så har ni fel, så fel!
Stöttar ni TV-licens så klaga inte på STIM, Copyswede osv osv, för det är samma skit.

Exempel:
1 kund köper en TV, i TVn sitter en mottagare. Kunden köper detta i butik för kontanta pengar.
senare kommer en blodsugare och knackar på dörren och säger att du ska betala ~2000kr per år för att du har en teknisk produkt (TVn) som kan hantera analoga signaler.
Så, du köpte nyss en sak i butik, dvs det du köper, äger du! Sen kommer en intresseförening och kräver ~2000kr per år i avbetalning, dvs, stöld, rån, kalla det vad du vill, det är fel.

Exempel:
Du har en dator, köper en tjänst av en internetleverantör.
Så, där betalar du direkt till väl valt ISP, sen kommer det en blodsugare och kräver dig på ~2000kr per år för att du har internet. Dvs som du redan betalar för.. Sedär, fel igen, rån, stöld..

Avskaffa Radiotjänst, lägg ner allt vad Licensepratet, det är bara ett spel för gallerian att få in lite slant, lägga på skatt så bii varenda lönetagare bestulen på ~2000kr per år!
SVT ska följa Viasat med övriga att man får köpa ett Paket med de kanaler man vill ha, inte bli tvingad till nåt som inte existerar, för mottagaren i TV äger man redan, Internetanslutningen betalar man för till sin ISP..

Om svenska folket haft lite ryggrad så hade vi aldrig haft detta bekymmer inom vårt lands gränser..
VAKNA för tusan!

Eller skulle ni ge mig 2000kr per år om jag knackar på dörren hos er och säger att ni ska betala en speciell avgift för att ni använder er av skor, som ni faktiskt redan köpt, men ni går med dom på marken och sliter på marken bla bla bl bla bla bla bla..

you get the point.

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem

Kollar inte TV, SvT Play eller någon sådan tv tjänst, äger ingen TV heller för den delen, men ändå ska jag vara tvungen till att betala i detta samhälle?.. Sosse fasoner kan man tycka..

Jag tänker då fan inte svara på några okända nummer, och tittöga vid dörren ska borras dit inom denna vecka..

Permalänk
Skrivet av Svantesson666:

Gud vad jag tycker synd om alla er som myglat med er TV-licens i alla år!!! Jag lider verkligen med er...

Ja det är sjukt värdelöst att inte alla är med och betalat genom sin vanliga skatt men nu ser det ut som det gör. Jag har definitivt ingen som helst sympati för att ni gråter ut. Vi gjorde en undersökning i min klass på universitetet där folk fick räcka upp handen ifall de betalade TV-licens. Av ca. 130 personer så var det ca. 15 som räckte upp handen. Vilket alltså betyder att i vissa kretsar ska 5 % betala för resten. Jag hoppas verkligen licensen försvinner och den hamnar på den allmänna skatten, för det kommer jag personligen tjäna hundratals kronor på varje månad.

Jag är fullt medveten om att i princip alla i den här tråden kommer ha en rakt motsats uppfattning till detta men det skiter jag kort sagt i.

Är inte en bättre lösning att göra alla gratis kanaler till betal kanaler så kan vi (mig inkluderat) som inte vill betala för något vi inte använder låta bli att betala och inte heller behöver ha en kanal vi inte kollar på.

Under det senaste året har jag kollat på tv hela 0 gånger från mitt eget hem, har använt SVT's online tjänster hela 0 gånger.
Jag ser inte anledningen att som du säger "betala för resten". Jag kollar inte på tv och ser därför ingen anledning till att jag ska betala en avgift för något som jag inte använder.
Skulle jag därimot få för mig att jag en dag jätte gärna vill se något som är på SVT så hade jag utan problem betalt för att få den kanal jag vill se.
Men att vara tvungen att betala en avgift för något som jag inte använder är bara korkat.

Jag gissar på att du inte vill betala en abonemangs avgift för mobil om du inte använder mobil / betala för att någon annan ska kunna använda sin mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarglowOne:

De har knappast köpt datorer för att de anställda ska se på tv, säger Carl-Gustav Johansson.

HAHA, till skillnad mot oss andra pc-ägare ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Gud vad jag tycker synd om alla er som myglat med er TV-licens i alla år!!! Jag lider verkligen med er...

Ja det är sjukt värdelöst att inte alla är med och betalat genom sin vanliga skatt men nu ser det ut som det gör. Jag har definitivt ingen som helst sympati för att ni gråter ut. Vi gjorde en undersökning i min klass på universitetet där folk fick räcka upp handen ifall de betalade TV-licens. Av ca. 130 personer så var det ca. 15 som räckte upp handen. Vilket alltså betyder att i vissa kretsar ska 5 % betala för resten. Jag hoppas verkligen licensen försvinner och den hamnar på den allmänna skatten, för det kommer jag personligen tjäna hundratals kronor på varje månad.

Jag är fullt medveten om att i princip alla i den här tråden kommer ha en rakt motsats uppfattning till detta men det skiter jag kort sagt i.

Och varför skulle jag betala för att du och alla andra som kollar på tv ska kunna göra det när jag inte äger någon själv? Det är du som är parasiten i detta sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Bara att tacka och ta emot.

Betalar redan dock. Svårt att komma undan i villa.

Men om nu fler ska betala kräver i alla fall jag en minst sagt bättre TV och radio. Mer film och kvalitativa serier. Kanske till och med fler reklam fria kanaler, film kanal någon?. Om nu bara (tar från minnet) 30% i Sverige betalar TV licens. Så borde det med 60% alltså bli dubbelt så bra.

Får hoppas på detta..

Varför skulle det vara svårare att komma undan i villa? Har du en parabol på taket så förstår jag, men det finns ju marksänt nät och IP-TV

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Gör SVT Play till en inloggningstjänst då! Så kan svinen se vilka som loggar in och tittar på deras program. Jag kommer aldrig betala Radiotjänst/SVT/Maffiabossen Eva Hamilton för att jag äger en dator. Fy fan vilken vriden business!

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Ur §1 i reglerna:

Citat:

§1.6   Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

One-liners utan diskussionsvärde är inte speciellt konstruktiva och rensas i allmänhet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Gud vad jag tycker synd om alla er som myglat med er TV-licens i alla år!!! Jag lider verkligen med er...

Ja det är sjukt värdelöst att inte alla är med och betalat genom sin vanliga skatt men nu ser det ut som det gör. Jag har definitivt ingen som helst sympati för att ni gråter ut. Vi gjorde en undersökning i min klass på universitetet där folk fick räcka upp handen ifall de betalade TV-licens. Av ca. 130 personer så var det ca. 15 som räckte upp handen. Vilket alltså betyder att i vissa kretsar ska 5 % betala för resten. Jag hoppas verkligen licensen försvinner och den hamnar på den allmänna skatten, för det kommer jag personligen tjäna hundratals kronor på varje månad.

Jag är fullt medveten om att i princip alla i den här tråden kommer ha en rakt motsats uppfattning till detta men det skiter jag kort sagt i.

Hur kommer det sig att du tror att alla ljuger om att inte se på svt play eller på tv?
Du kan få komma hem till mig och leta igenom mitt hus efter en tv. Jag har inte enns en tvantenn eller parabol på/i huset.
Du kan kolla igenom min historik i datorn och se om du hittar svt där något stanns i någon form.

Välkommen hem till mitt säger jag bara och jag tvivlar starkt på att jag är ensam.

Folk måste sluta vara så trångsynta och bara anta att alla har en tv och att alla ljuger när dom säger att dom inte har en.
Under 90-talet stämde det men idag så är det allt fler som väljer bort tv och det speciellt bland studenter som helt enkelt inte har råd att lägga dom pengarna när dom redan måste vända på var enda enkrona.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

fatta hur mkt pengar dom får in på alla?? ca 170 kr i månaden för ett abonemang gånger typ 2 miljoner = 340 000 000 i månaden HELT SJUKT vem fan kan använda upp så mkt pengar SKROTA TV LICENS jag fastnade häromdagen dom jävlarna kollade in genom rutan och konstaterade att jag har en tv vilka rovdjur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fakie:

Usch, baka in det i skatten istället.

nej tack för förslaget för inbakat i skatten kommer innebära en mycket mycket högre avgift å skatten höjs med en större summa än vad avgiften liggerpå.

samt att skatten är per person och inte hushåll, så de som är 2 i ett hushåll betalar 2 gånger istället för en gemensam.

det kommer BARA bli sämmre när det bakas in i skatten!

så BETALA er Licens avgift istället!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Ellerså betalar man glatt TV-avgiften för att ge SVT pengar så att de får alla OS och fotbolls VM så att inte "reklamkanalerna" (läs: tv4) förstör dessa fantastiska mästerskap!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Jag håller givetvis med dig om detta i princip men när program som På Spåret eller ex. OS och Fotbolls-VM lyckas komma upp i runt 3 miljoner tittare så inser vilken idiot som helst att MÅNGA tittar på SVT utan att betala. Den som ärligt säger att han eller hon ALDRIG tittar på SVT ljuger kort sagt. Visst priset är för högt, så jag skulle verkligen förespråka att det hamna i den allmänna skattesatsen istället men att säga att man ALDRIG ser på SVT blir bara barnsligt. För 99,99 % av alla som inte betalar TV-licens är det helt enkelt inte sant.

Det där är rent skitsnack. Självklart har man väl sett SVT över hos någon kompis, det ingår dock i deras TV-licens. Jag har inte haft något inpluggat i lägenhetens antennuttag på 7 år. Och jag har ett antal kompisar som det stämmer för också.

Permalänk
Entusiast

Jag är gärna med på en demonstration, jag skojar inte!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

jag tycker bara det är så intressant att vi har den 3de högsta skattebelastningen i hela världen och en av dom högsta momserna på varor i hela världen. Endå har vi patetiska extrakostander i form av trängselskatt tv avgifter m.m. hade jag varigt arbetande medelklass i sverige hade jag blivigt lagom iriterad

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Det låter som du förutsätter att alla som inte betalar faktiskt äger en TV och tar del av det marksända utbudet? Personligen äger jag ingen TV och förstår inte heller varför jag ska finansiera att andra vill titta på marksänd TV eller använda SVT play reklamfritt.

Tycker idén med TV-licens är alldeles utmärkt, men som det är nu finns det inga tekniska hinder för SVT att koda hela gratisutbudet och ha inloggning till SVT play. Det skulle försvåra för fuskare och ge ett värde i att betala TV-licens, man får något som andra inte kan fuska sig till.

Inte någonstans påstår jag att alla äger en TV. Alla på det här forumet kan dock använda SVT Play, och så länge som lagen inte görs om så har jag faktiskt inget problem med att Radiotjänst stör dem som inte betalar. Jag har kort sagt ingen empati alls för det. Men jag håller helt med om att TV-licensen bör göras om i grunden vilket jag också skrivet. Hur vida det ska handla om att kanalerna blir kodade alt. att det hamnar i den allmänna skattesatsen får man ta då.