Radiotjänst jagar datorägare – kräver tv-avgift för internetanslutna enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Skönt att man betalar och slipper bli upprörd över detta. Jag lyssnar på P3 ca 8h/vardag, det blir 200h i månaden. 170kr i månaden för 200h bra reklamfri radio tycker jag verkligen inte är dyrt.

Man behöver inte betala någon tv-licens för att lyssna på radio, så låter ju lite som om du slänger pengar i sjön då

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem

Beränsar verkligen SVT tillgången till sina internet tjänster till Svenskar?

Annars tycker man ju att de måste behandla alla lika och ta betalt från alla i hela världen, eller hur?

Och med samma resonemang så måste vi ju betala ngn hundralapp i månaden eller vad nu TV bolag i andra länder vill ha om de lägger upp sina program öppet på internet? Är inte det en ganska bra affärsidé att lägga ut sina saker öppet och helt plötsligt kunna kräva miljontals användare på pengar?

När man tänker efter lite så börjar man ju inse hur sjukt SVTs resonemang är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej, en internetuppoppling i sig är ingen tv-mottagare.

Så man bör komma undan med att man har den till spel-konsoller (med skärm då givetvis, inte tv), ip-telefon, mediaspelare har de inte sagt något om så det bör ju också vara undantaget. T ex apple-tv kan ju inte få in svtplay, vet inte hur det är med boxee / WDTV / vad nu resten heter.

Kan du surfa med den kan du kolla. Så rätt många mediaspelare m.m. ingår också i det.
Det som är mest intressant är ju dock att det hela avgör av innehavet av prylen. har man alltså en dator men inget internet och därför ingen chans att titta så är man fortfarande skyldig att betala avgiften.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ayne:

Hur är det med folk som inte har barn? Är det verkligen rätt att de är med och besörjer andra människors skolgång? Hur är det med de som inte röker. ska de verkligen betala vård för kol-patienter? Hur är det med de som trivs bra i sitt kön? Ska de betala för andra människors könsbyten?

Enklaste svaret är väl att sänka årsavgiften med ca 70% och lägga det på skatten som allt annat som alla inte använder, men som somliga har nytta av.

Vi sitter och betalar för folks könsbyten och för folk som försöker sluta röka men inte fan kan dom sitta och betala för vår tandvård.

Men ha typ 0.5% av skatten till tvavgift. Det skulle betyda 100kr/mån för de som tjänar 20000 före skatt. Och då slipper stackars studenterna med lite och ingenting i inkomst betala den dyra tv-avgiften vi har idag.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Jag gillar hur de alltid lyckas tolka saker till deras egen fördel. Jag skulle också vilja leva i en värld där allting kretsade runt mig själv.

Enligt lagen:
2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).

Jag vågar mig på att påstå att den klara majoriteten av alla datorer inte har som ändamål att ta emout tv-program, även om de har den möjligheten. Men i Radiotjänst värld så betyder ju möjligheten att det också är det enda syftet med någonting... Helt fantastiskt. Jag undrar om det går att tillämpa på min lön? Att eftersom jag får lön för utfört arbete så har jag rätt till den lönen oavsett hur mycket jag faktiskt jobbar? Tror inte det skulle hem faktiskt...

Idé.
Om man märker någon som smyger runt utanför fönstret så ringer man 112 och anmäler att någon pervers snubbe kryper runt utanför i buskarna.
Om dom sen ger sig till känna så viftar man lagtexten i ansiktet på dom och säger att min dator, platta etc absolut inte har huvudsyftet att ta emot tvsändningar utan till spel samt 3dmodellering etc etc. Och det i sälskap av en polis

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Javisst har dom det. Lagen är tydlig.

Avgiftsskyldighet
2 a § Den som innehar en TV-mottagare ska betala radio- och TV-avgift till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag (RIKAB). Lag (2009:1235).

Definition
2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).

Varken en dator eller utrustning för internetåtkomst är AVSEDD för att ta emot sändningar av tv- radioprogram.
Jag skulle hävda att lagen i detta fall pekar mot utrustningen SVT/SVRadio använder för att strömma ut dessa sändningar på internet.

En dator med internet används endast för att från ett externt nätverk kunna komma i kontakt med dessa servrar där den fysiska tekniken för själva vidaresändningen finns. På klientens sida finns ingen utrustning som inte redan användes för vanlig internetåtkomst / webbåtkomst.

Den enda tolkningen där någon faktiskt är betalskyldig för att SVT strömmar ut sitt material på internet faller på SVT själva. De är de enda med utrustning för detta syfte och ingen annan. Sedan om detta gäller per person basis eller någon sorts fast årsavgift täckande Sverige som helhet är mellan SVT/SVRadio och Radiotjänst Kiruna.

Detta är bara en olaglig tolkning från Radiotjänsts sida för att desperat nå ut i en ny marknad då deras ursprungliga är döende.

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Kollade på Aftonbladets "statistik", de frågade om det var OK att ta ut TV-avgift för datorer och 85% hade svarat JA.
Hur kan folk seriöst tycka det är OK?

Kan väl tycka det är ok att betala om det varit som Netflix med inloggning men nu är det bara patetiskt.

Öhh nej! 88,83% har just nu svarat nej, så nästan alla tycker alltså att det är fel. Ungefär lika många som idag betalar TV-licens tycker alltså att detta är helt fel. Varför väljer man att köra över 90% av Sveriges befolkning?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Varför ska ett underhållningsting anpassad till en särskild demografisk grupp vara inbakad i skatten?

Faktum är att de flesta i dagsläget har tv eller radio på ett eller annat vis, men avgiften är fortfarande en kvarleva sedan tv var en lyxpryl. Ska vi sen resonera om varför det borde läggas in i skatten enligt den linjen så för vi bara över det som att varför friska ska betala skatt till sjukvården, barnlösa ska betala skatt till barnbidragen, nazister betala skatt till invandring osv. Det blir bara trams rent ut sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Öhh nej! 88,83% har just nu svarat nej, så nästan alla tycker alltså att det är fel. Ungefär lika många som idag betalar TV-licens tycker alltså att detta är helt fel. Varför väljer man att köra över 90% av Sveriges befolkning?

Såg jag läste fel, skrev tidigare. Grönt är ju oftast JA och rött är NEJ. Skimma bara och kollade på färgen, Aftonbladet gör väl som de vill.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av henkiii:

Det finns en del ifrån SVT som kan räknas som samhällsnytta, men även väldigt mycket som knappast ligger i den kategorin. T.ex. melodifestivalen, sport och serier.

Yes. Jag håller med dig fullständigt här. Har experimenterat i tanken med lite olika alternativa lösningar för hur man hade kunnat få till en separat samhällsnytta från SVT och dela av resten på något sätt... Går inte in djupare här men jag håller med helt.

Skrivet av henkiii:

Det finns nytta i att ha en så "politiskt oberoende kanal", men i praktiken är SVT inte speciellt neutral.
Programledarnas politiska åsikter lyser alltid starkt igenom, och då det röda blockets är väldigt överrepresenterade (87%) blir rapporteringen ganska entydig.

Hade de istället varit ärliga och skyltat med "vår kanal tycker si eller så" hade det inte känts lika skenheligt

Här har vi ett ytterst utbrett missförstånd (inte bara här i forumet). Det finns inte media som är politiskt neutralt och rent objektivt. Det existerar inte. Ingen kanal, tidning, dokumentär eller program i värden kan ge en objektiv bild, för det finns inte. Allt, precis allt är tolkat av människor och vad man lägger tyngd vid är alltid vinklat utifrån vad som ska förmedlas. Värderingar är helt oundvikligt, och detta gäller än mer för nyheter än något annat. Detta känner de själva till i högsta grad och deras officiella inställning har aldrig varit något annat.

SVT är däremot ekonomiskt oberoende av politik och privata sektorn med nuvarande modell. De kan därmed granska båda sektorerna utan att man behöver misstänka att granskad part även är finansiär av granskningen.

Men förstå mig rätt här. Jag håller med om att SVT kan vara lite väl färgat åt det röda hållet över lag. Det jag ville ha sagt är att SVT inte profilerar sig som politiskt neutralt/objektivt även om de försöker sträva efter detta utan profileringen om oberoende handlar om vem som är finansiär av granskning och inget annat.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Lika idiotiskt som Copyswede. När blir det automatiska vägtulls-räkninar bara för att man kan köra in i en storstad med en bil?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Ack ja, denna förlegade straffbeskattning för att SVT ska kunna tvångsmata folk med sitt vinklade dravel till TV. Att det ska vara så JÄVLA svår att koda och låta de som VILL HA betala medan resten av oss lämnas ifred.*

Inte då, "public service" "Allmänhetens tjänst" skriker deras anhängare och SVT/Radiotjänst anställda som ursäkt. Mitt svar till den kategorin individer, kyss min bakdel ordentligt! Det är inte allmänhetens tjänst att snedvrida nyheter vinklat att passa en liten klick individer oavsett om det är SVT, TV4 eller varför inte Fox news som sänder. Fördelen med Fox News är att det i alla fall är valfritt på andra sidan pölen även om innehållet är skräp.

Men det var nyheter det, allt annat sen? TV.nu visar bara dravel, dravel, dravel i mina ögon. Mycket som dessutom göms under manteln "kultur" som att det vore ett kvitto på att det är sevärt.

Och detta ska vi betala för skräpet oavsett tillsammans med en snuttig skräpig "Tack Reklam"(ironi?) som tydligen belönades med guldägg(källa, wikipedia) trots att det snarare var ett hån.

Värst av allt är dock att detta är en smärre katastrof för en av Sveriges fattigaste kategorier, studenter. Detta kommer svida för denna grupp. 2000 spänn om året är mycket mat för en student vars hela existens går på budget.

Oavsett smak och tycke, här ska nekas järnet. Ta er i häcken radiotjänst så har jag sagt allt som behöver sägas om detta.

*Antagligen kodar de inte PGA de vet att om plånboken får styra kommer en omfattande majoritet välja bort det oavsett om de gillar SVT eller ej då folk snålar bäst de kan med surt förvärvade slantar.

Permalänk
Medlem

Det är odiskutabelt att en dator inte är AVSEDD att ta emot TV-sändningar. Och att de säger saker som att "Ytterst få har en telefon enbart för att titta på TV"? Jag lovar att det är extremt få som har en datorn "Enbart för att titta på TV". De är alltså medvetna själva om tankevurpan. Det handlar inte om okunskap, de ljuger alltså medvetet för att få igenom sin jävla skit.

Ska detta tas upp i domstol på riktigt?

Permalänk
Medlem

Måste man betala om man har en raspberry pi + hdmi-skärm?

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej, en internetuppoppling i sig är ingen tv-mottagare.

Så man bör komma undan med att man har den till spel-konsoller (med skärm då givetvis, inte tv), ip-telefon, mediaspelare har de inte sagt något om så det bör ju också vara undantaget. T ex apple-tv kan ju inte få in svtplay, vet inte hur det är med boxee / WDTV / vad nu resten heter.

Tack för klargörandet

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Måste man betala om man har en raspberry pi + hdmi-skärm?

Japp. Det är en dator.

Märkligt att en telefon inte är en dator. Om jag kör Linux på en telefon och kör den i en docka så slipper jag TV-licens? Även om jag kopplar upp den till en Full-HD projektor och tittar på SVT-play hela dagarna?

Permalänk
Medlem

Kan någon av alla de som påstår den stora samhällsnyttan SVT/SR bidrar med vara vänliga att lägga fram någon undersökning som bevisar detta? Än så länge är det bara påståenden ni kommer med. Påståenden som har ungefär lika mycket tyngd som mitt påstående att samhällsnyttan SVT/SR bidrar med är extremt begränsad, om inte obefintlig och utan tvekan kan sägas omfatta troligtvis inte ens en 10% av det totala programmutbudet. Jag kan dock inte utöva inflytande på detta utbud, eftersom jag varken kan avsäga mig det (utan att numera starkt begränsa mina möjligheter att kunna studera utan stora hinder), eller påverka det (Eftersom det ska vara "politiskt oberonde" och jag därför inte via rösträtt som myndig svensk medborgare kan påverka det. "Politiskt oberoende" är också skrattretande, eftersom alla, eller iaf många, som arbetar på SVT/SR säkerligen har egna politiska åsikter.)

Vad gäller påståenden att: "Inte betala TV-avgift fast man inte använder sig utav utbudet är samma sak som att inte vilja betala för sjukvård för att man inte använder sjukvården"(eller annan verksamhet som betalas av Stat/landsting/kommun), så är detta felaktigt av två anledningar.
För det första är den summa man betalar beroende av inkomst, eftersom det betalas via skatt. Via tex. Alkohol/Tobaksskatt, så bidrar dessutom de som befinner sig i riskgrupper med en större summa pengar.
För det andra så kan du som medborgare i Sverige välja hur dessa medel ska fördelas. Hur mycket pengar ska spenderas på utbyggnad av järnväg. Hur mycket ska sjukhusen få per år. Allt detta genom fria val, där du som medborgare (i princip i alla fall :/) själv kan bestämma fördelningen av den skatt du betalar.

Om TV-avgiftens fördelning har du absolut inget att säga till om. Det är därför inte samma sak som skattefinansierade verksamheter.

Permalänk
Medlem

Detta borde vara lätt att komma förbi, ringer de och har kollat att man har internetanslutning räcker det med att man säger att man har en trådlös router som inte har lösenord på sig så att andra kan nyttja den. Sen säger man bara att man inte har dator/platta/smartphone eller liknande. Sen har de inte att göra med varför du har det på det viset.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Det är sådana här saker som gör att jag fullkomligt tappar förtroende för svensk public service och vad de står för. De jagar folk trots att de själva sagt att de inte ska och när de blir ställda mot väggen så ljuger dem eller häver ur sig någon dålig ursäkt. Tittar man sen på vart pengarna går så är det ju till melodifestivalen och att sända skidsport på helgerna som verkar vara det enda som går på de kanalerna. Är det allmänintresse? Vad gör melodifestivalen bättre än t.ex. idol eller liknande format?

Förr fanns det ju belägg för denna avgift när detta var det enda utbudet som fanns och exkluderbarheten för de som inte ville se vad en svår nöt att knäcka. Idag finns ju dock den tekniska möjligheten att exkludera de som inte vill se, jag föreslår då att man börjar nyttja det istället. Resultatet blir antagligen att de får inte ännu färre pengar än nu när de tvingar somliga att betala trots att de inte nyttjar tjänsten.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk

Nu är det ju så här att svt äger inte internet leverantörerna så jag tycker det är helt fel att behöva betala för att man har en dator. har man ett tvkort i så fine men inte annars.

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Medlem

Åkte själv dit på detta, och ett par av mina klasskamrater. Suger som student behöva betala för detta då man medvetet undviker att införskaffa en TV för att 500kr är mycket för de som inte vill ta lån. En klasskamrat kommer behöva hoppa av linjen och åka hem om inte hans föräldrar ställer upp och betalar dessa 500kr fyra gånger om året.
Jag själv klarar mig tack vare lånet, men som sagt. De har varit runt aktivt i området där jag bor som är mest befolkat av studenter.
Svårt att ljuga för snubben med. -"Har du dator och internet", -"Nae jag pluggar en nätverksutbildning men jag väljer att leva på stenåldern privat".

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk

Svarar i telefonen:
-"hej blabla kommer från radiotjänst osv"
-vänta lite, drar igång en app som spelar in samtal, säger sen att samtalet spelas in
-eeh okej, förklarar varför hon ringde osv
-Jag äger ingen dator och enda orsaken till att jag har internet är för ip telefoni då jag ringer en hel del och det händer att jag tar med arbetsdatorn hem
-men då har du ju en dator!
-nej, jobbet lånar ut en dator till mig och de betalar redan för licensen
då sa hon att hon skulle kolla upp detta, någon minut senare kom hon tillbaka och sa att visst var det så och tackade för sig..

Jag ser aldrig på deras kanaler(äger ingen tv) och kommer aldrig använda deras playtjänst, har gjorts en gång, då för att kolla om det fungerade som det skulle vilket det heller inte gjorde, ljud och bild helt osynkat och har sedan dess avinstallerats.

För de som faktiskt använder tjänsten/har tv ser jag inget fel med avgiften men tvinga för fasen inte avgiften på fattiga studenter/folk som inte vill ha med det att göra.. alternativt bädda in en lägre avgift i skatten, betalar hela Sverige borde det inte krävas lika mycket pengar.

Blev mest gnäll som jag behövde få ut men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipp3r:

Man behöver inte betala någon tv-licens för att lyssna på radio, så låter ju lite som om du slänger pengar i sjön då

Avgiften går ju till SVT, SR och UR... (http://www.radiotjanst.se/Avgiften/Hej/)

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Måste man betala om man har en raspberry pi + hdmi-skärm?

Om du kan ha flash installerat i det operativsystem du använder så är det väl högst troligt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Mobiltelefon och radio är än så länge licensbefriade...
Jag håller dock med i sak om att skiten borde läggas på skatten, alternativt att de kodar ner sina kanaler och sedan får de som vill helt enkelt betala för sörjan som visas där.

Jag håller delvis med. Problemet är väl (rätta mig om jag har fel) att SVT skall vara en oberoende aktör som inte styrs på marknadsmässiga kriterier. Tanken i sig är väl god och även om jag tillhör de få som faktiskt tycker att de har ganska bra program (typ Game of Thrones, True Blood, Band of Brothers, Nyheterna, osv osv) så förstår jag att folk blir irriterade och förbannade. Jag personligen tycker att det är bra att de finns och mycket av deras produktioner håller mycket hög klass. Deras känsla för lyteskomik t ex Snickeriet eller Plötsligt i Vinslöv är två exempel på fantastiska program. Dessutom är det fantastiskt skönt att kunna se på vettiga nyheter på morgonen. T ex TV4 nyheterna är ett skämt där man tvingas se på 1 timme reklam med inslag av nyheter.

Vad jag vill säga med detta är att SVT är en god idé från början och även om de till viss del är lite för vänsterorienterade (mindre tydligt nu för tiden) så bidrar de med mycket bra. Jag har bara så svårt att förstå att detta skall vara ett problem. Lägg det på den vanliga skatten och låt alla betala. Lägg ner avdelningen som bara jagar folk som inte betalar tvlicensen och spara in flera miljoner om året...

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Japp. Det är en dator.

Märkligt att en telefon inte är en dator. Om jag kör Linux på en telefon och kör den i en docka så slipper jag TV-licens? Även om jag kopplar upp den till en Full-HD projektor och tittar på SVT-play hela dagarna?

Som det ser ut nu ja, men vänta du, telefonerna kommer snart när gränsen mellan en dator och mobil suddas ut allt mer. T.ex. det du beskriver finns ju redan. Sen kommer Ubuntu med sitt operativsystem för telefoner som fungerar på ett sätt i telefonen, men så fort du dockar den så blir det ett fullfjädrat Ubuntu operativsystem, precis som det som körs på vanliga datorer.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Inaktiv

Det här är helt sjukt.. Makten som SVT har i Sverige har spårat ur.
Alla i hela jävla Sverige ska behöva betala TV-avgift pga innehav av dator?? Inte ens USA är sämre i detta fallet.
JAG UPPREPAR. INTE. ENS. USA.
...och då har det gått ganska långt.

Men att baka in avgiften i skatten är till och med en dummare idé då detta kan bli ett hot för SVT:s "frihet". Titta bara på Silvio Berlusconi i Italien. Han ägde ett antal TV-kanaler plus någon tidning och vad hände när han bestämde sig för att bli politiker? Han TV-kanaler hade vips blivit statliga och med hjälp av dem så spridde han sin propaganda/politik.

SVT måste ändra sitt betalningssätt. Detta håller inte.
Som tidigare sagt så måste det väl bli som Viasat/Canal digital/etc. eller något för vad jag har förstått så är motståndet mot det nya betalningskraven så stort att det till och med skulle krävas en folkomröstning.

Permalänk
Entusiast

En kollega kom precis med en jäkligt bra kontring på detta. Om jag måste betala för att jag har möjlighet att använda mig utav SVTs tjänster så vill jag ha barnbidrag eftersom jag har möjlighet att skaffa barn.

Ska bli gött med 1050kr extra på kontot varje månad.

Permalänk
Medlem

Tur att man flyttade utomlands i januari da. skulle nog forsoka ljuga mig ur det har regelverket ocksa iofs

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Måste de ha bevis på att man faktiskt har dator? alltså att man säger att man har det. Eller räcker det med att de ser att man har internet-abonnemang? För det räckte väl inte med tv-abonnemang förut har jag för mig.
(skriver detta från en skrivmasking om Radiotjänst undrar)

Fick ett informationskort när jag åkte dit på det och på det kortet finns det kryssrutor med rubrikerna "observationer: Hört tv, sett tv, dörr och fönster" för att vara några exempel.

Radiotjänst uppmanar sina anställda att spionera på sina offer för att ta reda på om de äger en TV/dator.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb