Radiotjänst jagar datorägare – kräver tv-avgift för internetanslutna enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Explorer45:

Radio är inte licensbelagt, bara TV (och nu även surfplattor och datorer).

Fattar inte hur svenska folket kan gå med på detta år 2013..

Tror du svenska folket har fått sagt sitt i frågan? Demokrati my ass. Egoistiska, pengarhungriga organisationer som styr o ställer.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk

De får ju fixa en tjänst som fungerar felfritt om man ska vara tvingad att betala. Som det ser ut nu kan jag inte titta med hög kvalité på svt-play utan att det buffrar var 10:e sekund.

För det andra: lägg det på skatten och dra ner på alla kringkostnader för att få ett system som "fungerar".

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Oerhört korkat. Avskaffa Radiotjänst omgående och lägg tv-avgiften på skatten istället. Jag har aktivt valt bort TV, men måste ha dator/surfplatta osv me tanke på jobbet och använder det även på min fritid. Ska jag då behöva betala ändå när jag inte tittar? Tragiskt.

Permalänk

På radiotjänsts sida kan man läsa:

Om min nätleverantör blockerar SVT Play, vad gäller?

En spärr av SVT Play eller någon annan webbsänd kanal från nätverksleverantören har ingen betydelse för avgiftsskyldigheten.

Radiotjänst har noterat att en Internetoperatör – Bahnhof – erbjuder sina kunder en blockeringstjänst som tar bort webbutsändning från SVT. På sin hemsida instruerar man sina kunder om hur man går till väga. Förfaringssättet bottnar dock inte i gällande lagstiftning och vi vill därför förtydliga hur det hela hänger ihop.

Det korrekta är att skyldigheten att betala radio och tv-avgiften inte är kopplad till SVT och public serviceutbudet. Radio- och tv-avgiften är en lagstadgad avgift som man är skyldig att betala om man innehar en avgiftspliktig apparat.

Ändå så kan företag tydligen få göra det enligt artikeln: http://www.idg.se/2.1085/1.494537/nu-jagar-radiotjanst-datora...

Företag som vill slippa tv-avgift för datorer kan undvika den genom att ”plombera” utrustningen. Företag har tidigare kunnat genomföra plomberingar av vanliga tv-apparater och nu följer alltså datorer och surfplattor. De ska på något sätt se till så att tv-sändningar inte kan tas emot.

Som exempel nämner Carl-Gustav Johansson att be internetleverantören att blockera sändningarna. Eller att man på något annat, ospecificerat sätt stoppar mottagningarna. Därefter skickar de ett intyg till Radiotjänst, där de lovar att de gjort det omöjligt att se på tv med datorn.

– Vi ställer inte krav på hur de gör, och kommer inte heller åka runt och kontrollera. Vi litar på människor och i synnerhet företagen. De har knappast köpt datorer för att de anställda ska se på tv, säger Carl-Gustav Johansson.

Varför i h*vete kan inte privatpersoner få göra samma sak då.

Visa signatur

Legion T530-28ICB Desktop (Lenovo) - Type 90L3 > Intel Core i5-9400F Processor > 2x8GB DDR4 2666Mhz > GTX 1660 TI 6GB > 256GB M.2

Permalänk

betalar denna redan men man tycker de skulle kunda visa något bra på tv med...
kanshe man ska begära de av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Måste de ha bevis på att man faktiskt har dator? alltså att man säger att man har det. Eller räcker det med att de ser att man har internet-abonnemang? För det räckte väl inte med tv-abonnemang förut har jag för mig.

Jag har inte varit inne på svts hemsida på flera år och har inte satt på en tv-kanal på flera år heller. Inte så sugen på att slänga ut 2000kr av studielånet på det varje år då...

(skriver detta från en skrivmasking om Radiotjänst undrar)

Förstår ditt problem, sitter i samma sits. 99,9% av alla studenter behöver ha en dator/mobil för studierna. Men hur många använder egentligen en TV.

Men, hörde du inte det nya lagförslaget, alla skrivmaskiner ska beläggas med TV-avgift, för användaren har möjlighet att skriva vad de säger på SVT.

Skrivet med en gåspenna på pergamentpapper, som snart blir avgiftsbelaggt för man kan rita av vad som syns på SVT.

/sarkasm

Permalänk
Medlem

Trams. Om man inte tittar på internet-tv då?

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

Måste inte datorn vara ämnad för att se på SVT för att de ska kunna kräva licensavgiften av en?

Permalänk
Inaktiv

Det värsta är att folk bara kommer att prata om detta ett par dagar, sen är allt som vanligt igen. I ett annat närmast valfritt land, hade folket rasat mot sin regering.

Vi svenskar bara accepterar statens beteende.

Det är vi som föder staten - inte tvärtom!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förstår inte folk som säger, "lägg det på skatten". Nej jag vill inte skatta för andra personers nöjen mer än jag redan gör, skatt ska gå till samhällsnödvändiga ändamål, inget annat. Om SVT endast var samhällsinformation, utbildning, nyheter, granskningar osv skulle jag inte ha några problem men aldrig att jag betalar för allsång på skansens och massa annat strunt. Eller kan jag få föreslå en ny skatt som finansierar mina nöjen?

Permalänk
Medlem

Vad går gränsen för surfplattor? Skall asus ny "hybrid" telefoner räknas som det ex. Phonepad, som är suftplatta man kan ringa på, samt padfone som är en mobil man kan "koppla till en större skärm"
Att ansluta mobiler till olika displayer så de blir större är la inget nytt? Då blir ju alla smartphones också betalningsskyldiga?
Eller rätta mig om jag fattat fel?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D SE / iCUE-RGB | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XIII HERO | GPU ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB | CPU: Intel Core i7-11700KF | Internminnen: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair RM750X V2, 750W 80+ Gold | HDD: Samsung 980 Pro series SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Trams. Om man inte tittar på internet-tv då?

Du måste ändå.
För du har möjligheten.

Enligt radiotjänst så bryr de sig inte om man använder SVT play, så länge man har en dator/surfplatta/mobil med internetuppkoppling, så måste man betala.
Väldigt fel på lagen!

Permalänk
Medlem

Det här är ju sanslöst! Folk ska väl få bestämma själva vad dom vill ha eller inte. Tittar man inte på SVT så ska man fan inte betala för det heller.
Radiotjänst kan ju enkelt ge betalande ett lösenord till deras site, då är ju problemet löst.
Med som vanligt med vårt märkliga land, så ska det vara mystiska avgifter som det inte finns någon rim och reson med. I framtiden lär dom väl tvinga folk att bära luftmängdmätare och man får betala för andetag

Permalänk
Medlem

Detta måste vara så fel det bara kan bli.
Först kommer svtdonnan på en avgift som blir avslagen två gånger sen när den väl kan gå igenom så ljuger hon om när dom skall börja jaga folk med sniper.
Finns det ingen skamm i hennes kropp?

Jag tvivlar på att jag är ensam när jag säger att jag inte tittar på svt's skräp annat än när jag är på besök hos någon och dumburken står igång.
I år tex var första gången på över tre år som jag sett melodifestivalen bara för att jag och min fru vart hembjudna till hennes mor och inte enns då såg jag aktivt på skiten.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hedersmedlem

Ett av de större problemen med detta är egentligen hur det allvarligt skadar konkurrensvillkoren. Andra aktörer får ett oerhört handikapp att konkurrera med nättjänster för TV och film. Jag tvivlar på att den svenska marknaden känns särskilt het efter detta och risken är väl att det effektivt dödar intresset för nya etableringar.

Permalänk
Medlem

Måste man betala även om man inte har internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Hmm ja, det är ju bra att du betalar för något du använder, men hur är det för personerna som inte nyttjar tjänsten? Ska man betala ändå, är det rätt tycker du?

De resonemanget kan man ju vrida och vända på så man blir snurrig....
Jag e aldrig sjuk och vill inte betala för sjukvården eftersom jag inte utnyttjar det...
Jag har inga barn och vill inte betala skatt för barnomsorj mm...
Jag åker aldrig tåg så det är onödigt att investera i järnväg som bara andra kan nyttja...

Nu är det bestämt att alla ska betala som kan utnyttja tjänsten och då är det väl rätt jaga dom som smiter;)

Kan ju vara så att man e bitter för att man själv betalar också;)
Så ta inte för hårt på det jag skrev....

Tycker nog inte att man ska lägga det på skatten för det kommer bli vansinnigt mycket dyrare. Blir säkert procent och det slår olika beroende på inkomst och är man två som jobbar kommer säkert båda behöva betala extraskatten.

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

De ringde mig någon månad innan de nya internetreglerna.
Något sådant här var mitt samtal:

*Ring*
Jag: Ja det är XXX?
Hon: Ja hejsan, jag heter ZZZ och ringer från radiotjänst. Är detta XXX YYY?
Jag: Öhm, ja det är jag.
Hon: Bra, då skriver jag upp dig för TV-licens nu då.
Jag: Jaha?

Liksom får de göra så? Jag var hos en kompis där någon tittade på något internetklipp i bakgrunden så det var ju "TV-ljud" där jag var. Men ändå. Fula metoder. Man blir så paff så man hinner ju inte finna sig i situationen och fatta vad som hänt innan de lagt på.

Skrivet av Funnyvlad:

Jag betalar min tevelicens så jag behöver inte oroa mig. Jag tillhör nog de ca 10% av sweclockers medlemmar som betalar för sig.

Jag använder inte TV, jag lyssnar inte på radio, jag tittar inte på SVT-play. Varför ska jag "betala för mig"?
Man kan ju argumentera att man ska göra det av solidaritetsskäl eftersom en sådan här Public Service grej gynnar hela samhället. Men i så fall ska det in i skatten. För inte ska jag betala för att jag har ett internetabonnemang som inte används till detta när min granne utan internetabonnemang slipper betala.

Permalänk
Medlem

Detta kan de glöma det kommer alldrig hålla i en rättegång att tvingas betala licens för dator mm

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem

Gud vad jag tycker synd om alla er som myglat med er TV-licens i alla år!!! Jag lider verkligen med er...

Ja det är sjukt värdelöst att inte alla är med och betalat genom sin vanliga skatt men nu ser det ut som det gör. Jag har definitivt ingen som helst sympati för att ni gråter ut. Vi gjorde en undersökning i min klass på universitetet där folk fick räcka upp handen ifall de betalade TV-licens. Av ca. 130 personer så var det ca. 15 som räckte upp handen. Vilket alltså betyder att i vissa kretsar ska 5 % betala för resten. Jag hoppas verkligen licensen försvinner och den hamnar på den allmänna skatten, för det kommer jag personligen tjäna hundratals kronor på varje månad.

Jag är fullt medveten om att i princip alla i den här tråden kommer ha en rakt motsats uppfattning till detta men det skiter jag kort sagt i.

Permalänk
Medlem

Pressa in radiotjänsten i skatten, Radiotjänst behöver inte agerar någon mellanhand. Det är bara onödiga utgifter i form av dålig lön. Då skulle vi kunna kanske kunna pressa ned priset till 80kr/pp/månad och alla skulle betala.
När man ändå håller på kan man kapa bort produktioner som inte fyller något syfte. Ex. Ny examinerade gymnasieelever som håller på med B-produktion. Eller SVTs humorwebbsatsning.

Jag ser inte mkt public service i det här: http://www.svt.se/kakan-och-julia/fula-killar-1

Nej public service ska vara information och utbildning - Inge humor eller annat trams,

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Gud vad jag tycker synd om alla er som myglat med er TV-licens i alla år!!! Jag lider verkligen med er...

Ja det är sjukt värdelöst att inte alla är med och betalat genom sin vanliga skatt men nu ser det ut som det gör. Jag har definitivt ingen som helst sympati för att ni gråter ut. Vi gjorde en undersökning i min klass på universitetet där folk fick räcka upp handen ifall de betalade TV-licens. Av ca. 130 personer så var det ca. 15 som räckte upp handen. Vilket alltså betyder att i vissa kretsar ska 5 % betala för resten. Jag hoppas verkligen licensen försvinner och den hamnar på den allmänna skatten, för det kommer jag personligen tjäna hundratals kronor på varje månad.

Jag är fullt medveten om att i princip alla i den här tråden kommer ha en rakt motsats uppfattning till detta men det skiter jag kort sagt i.

Det hade varit en annan sak om det var så att man betalade för något man faktiskt använde, alternativt att alla betalade för det. Men som det är nu är det orättvist.

Permalänk

Lite synd faktiskt, då jag aktivt valde att inte ha en TV som student.
Jag blir less på företag och organisationer inte riktigt hänger med i utvecklingen. Och som löser det genom att krama om lagboken.

Men samtidigt så är detta ju smidigt för dom som redan har en TV och betalar förstås! (vilket borde vara majoriteten?)

Njaae jag är lite delad

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem

En utav anledningarna varför jag ska rösta på De Fria.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem

Inför avgiften på SVT Play så är problemet löst. Antar att avgiften gäller bara för deras kanaler. Ungefär som att man måste betala för TV4 Premium på TV4.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Explorer45:

Radio är inte licensbelagt, bara TV (och nu även surfplattor och datorer).

Fattar inte hur svenska folket kan gå med på detta år 2013..

Gör vi inte. Dock har vi valt en regering som väljer åt oss. Så är det att bo i Sverige.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Tanken på Radio/tv-tjänsten är ju riktigt bra och det fungerar ju bara om folk är villiga att betala. Tyvärr så känns det både som svt/sr (and what not) och folket har glömt vad det faktiskt handlar om, att tillhanda hålla opartiska och ovinklade nyheter och journalistik. Istället får vi melodifestivalen, vem vet mest och stjärnorna på slottet. Inte konstigt att folk inte vill betala längre.
Att baka in det i skatten är ju tvärt emot vad hela grejen handlar om. Regeringen ska inte kunna styra hur mycket pengar som går till tv och radio.

Vi har det så bra i Sverige så vi glömmer bort/blundar för hur det skulle vara om de enda nyheterna vi får är finansierade av reklam eller styrda av regeringen.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

Om det är 5% som tycker att skatten är motiverad, så får de gladeligen betala.

SVT klarar inte av sitt grunduppdrag och är därmed icke förtjänta av de medel de får.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

När SVT och SR börjar vara neutral i sin nyhetsrapportering så kanske jag överväger att betala. De är precis som aftonbladet, sossar och miljöpartister. Och det märks i alla program och nyhetssändningar dom gör.

Permalänk

Så här står det med extremt stor text och blinkar hela dagarna uppe hos Radiotjänst i Kiruna nu:
"Den som drar in mest nya kunder till oss fram till och med 30:e Juni 2013 kommer att få 1 veckas extra semester samt en vinterresa 2013/2014 betald till Bahamas".

Teamcheferna säger säkert något sånt här: Kör över alla så långt det går! Få in dem bara!

Vad tror ni att medarbetarna hos dem gör då? Jo, de skiter i alla regler och kör fult hela vägen.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>