Radiotjänst jagar datorägare – kräver tv-avgift för internetanslutna enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Att landets invånare har tillgång till oberoende medier är en förutsättning för en fungerande demokrati. Om du inte väljer att utnyttja denna förmån så är det din förlust, men du har tillgång till den och skall därmed betala.

Så vi hade alltså inte haft en fungerande demokrati utan public service? Hur vet du det? Vi är inte längre kvar på 70-talet, folk sitter inte längre isolerade där hemma med en eller två TV-kanaler och radio som matar dom deras världsbild.

Grundlagsskydda istället ett ocensurerat Internet och introducera begreppet kritiskt tänkande i grundskolan, där kan vi börja prata om förutsättningar för en fungerande demokrati som är värdig Sverige år 2013 och framåt.

Ett privat företag som i en laglig gråzon agerar indrivare mot människor som inte nyttjar, eller ens är intresserade av, företagets tjänster är förmodligen närmre definitionen på motsatsen till public service, hur den nu skulle se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarkov2:

Så vi hade alltså inte haft en fungerande demokrati utan public service? Hur vet du det? Vi är inte längre kvar på 70-talet, folk sitter inte längre isolerade där hemma med en eller två TV-kanaler och radio som matar dom deras världsbild.

Grundlagsskydda istället ett ocensurerat Internet och introducera begreppet kritiskt tänkande i grundskolan, där kan vi börja prata om förutsättningar för en fungerande demokrati som är värdig Sverige år 2013 och framåt.

Ett privat företag som i en laglig gråzon agerar indrivare mot människor som inte nyttjar, eller ens är intresserade av, företagets tjänster är förmodligen närmre definitionen på motsatsen till public service, hur den nu skulle se ut.

Fast på internet så uttrycker ingen måttlighet. Det är 50% extremliberaler, 20% kommunister och 35% okunniga människor som bara upprepar klassiska slagdängor som att USA bara vill ha olja. Och av de tre kategorierna så är 95% konspirationsteoretiker av en eller annan sort. Det värsta är att de alla tror att de är källkritiska när de får för sig dumheter om att USA inte varit på månen, judarna styr jorden eller att 9/11 var ett insiderjobb. Så att lära folk vikten av källkritik kommer knappast räcka.

Förresten. 98% av statistiken på internet hittas på medan den skrivs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fast på internet så uttrycker ingen måttlighet. Det är 50% extremliberaler, 20% kommunister och 35% okunniga människor som bara upprepar klassiska slagdängor som att USA bara vill ha olja. Och av de tre kategorierna så är 95% konspirationsteoretiker av en eller annan sort. Det värsta är att de alla tror att de är källkritiska när de får för sig dumheter om att USA inte varit på månen, judarna styr jorden eller att 9/11 var ett insiderjobb. Så att lära folk vikten av källkritik kommer knappast räcka.

Förresten. 98% av statistiken på internet hittas på medan den skrivs.

Därav vikten av kritiskt tänkande. Flera källor som kan jämföras och undersökas är bättre än en som är tänkt att fungera som sanningen, skulle jag vilja påstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Undrar om det skulle vara värt att starta en firma bara för att låta firman äga prylarna så man kan "plombera" dem

Fast då blir du väl förmånsbeskattad, om du använder prylarna privat....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarkov2:

Därav vikten av kritiskt tänkande. Flera källor som kan jämföras och undersökas är bättre än en som är tänkt att fungera som sanningen, skulle jag vilja påstå.

Jag tycker det är bättre med media som kan kritiseras öppet i en ordentlig debatt. Vilket det blir om dumheter skulle sändas på SVT. Om du hänger på några få favoritforum hela dagarna kommer du få en sned bild av vad som är sant. Du tittar på bara på youtubeklipp som dina gelikar länkar till och du kommer med stor sannolikhet börja tro på villfarelser som sprids. Någon ordentlig debatt om dumheterna kommer du sällan se. Folk här i Sverige tror ju att de är källkritiska när de accepterar lögnerna från rt.ru och avfärdar lite mer oberoende nyhetsrapportering från t.ex. Syrien.

Läs på högerextremisters sidor och se hur nyanserat det är på deras forum. Läs på kommunistforum och se hur många utifrån som bemödar sig med att ta sig in dit och argumentera.

Kortfattat så utsätts SVT för en konstant granskning. Det är mer än vad man kan säga om olika internetforum och privatägd media, som i Italien. Granskningen utförs desstuom av sakkunniga. På ett internetforum spelar det ingen roll om du har en doktorsavhandling i något ämne, du kan avfärdas som hjärntvättad meningsmotståndare eller 15-åring av vem som helst ändå. Få sakkunniga kommer också ha tid eller lust att argumentera in absurdum på flashback.

Permalänk

Men detta då

Internetuppkoppling kopplat till 3G/4G router med den skärmfetaste mobiltelefonen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Tyvärr har Aftonbladet tagit bort frågan nu, dom brukar göra så när svaren inte blir som dom vill. T.ex. hade dom en fråga för nån månad sedan om vilket parti som har den bästa invandringspolitiken och 60% svarade SD, då togs frågan bort illa kvickt!

Hur som, har frågan något att göra med saker som Aftonbladet inte vill stå för så tar de bort frågan de fega jävlarna.

En mätning på aftonbladet betyder inte mycket, samma sak med Expressen och alla media.
Visst kan det ge en viss hint om vad vi i hela Sverige tycker men inte vad svenska folket officiellt tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MåsSoppa:

Internetuppkoppling kopplat till 3G/4G router med den skärmfetaste mobiltelefonen ?

inkopplad till en lcd skärm tex 42" eller projektor?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag tycker det är bättre med media som kan kritiseras öppet i en ordentlig debatt. Vilket det blir om dumheter skulle sändas på SVT. Om du hänger på några få favoritforum hela dagarna kommer du få en sned bild av vad som är sant. Du tittar på bara på youtubeklipp som dina gelikar länkar till och du kommer med stor sannolikhet börja tro på villfarelser som sprids. Någon ordentlig debatt om dumheterna kommer du sällan se. Folk här i Sverige tror ju att de är källkritiska när de accepterar lögnerna från rt.ru och avfärdar lite mer oberoende nyhetsrapportering från t.ex. Syrien.

Läs på högerextremisters sidor och se hur nyanserat det är på deras forum. Läs på kommunistforum och se hur många utifrån som bemödar sig med att ta sig in dit och argumentera.

Kortfattat så utsätts SVT för en konstant granskning. Det är mer än vad man kan säga om olika internetforum och privatägd media, som i Italien. Granskningen utförs desstuom av sakkunniga. På ett internetforum spelar det ingen roll om du har en doktorsavhandling i något ämne, du kan avfärdas som hjärntvättad meningsmotståndare eller 15-åring av vem som helst ändå. Få sakkunniga kommer också ha tid eller lust att argumentera in absurdum på flashback.

Att nämna privatägd media i Italien som ett exempel är väl kanske att gräva ganska djupt ner i tunnan. Menar du att det inte sker någon granskning av privatägd och reklamfinansierad media i Sverige?

Om man söker sig till "starkt profilerade" informationskällor som du nämner, då får man ju såklart vara beredd på att informationen där kanske läggs fram på ett sätt som passar deras agenda. Det betyder ju inte att allt man läser eller ser där, som man kanske inte hittar någon annanstans, per automatik är osanning.

Varför inte låta de som känner ett behov av "public service" i form av SVT betala för den? Med rätt fokus (det kanske räcker med "fokus") tror jag de kommer kunna fullfölja sitt uppdrag utan några större problem även under de premisserna.

I min mening så har möjligheterna vi har idag för att hålla oss informerade (dvs som natt och dag jämför med för 30 år sedan) gjort att SVT inte längre kan anses vara något samhällskritiskt som alla ska tvingas vara med och betala, särskilt inte om man inte KAN ta del av det förutom med något som införskaffats i ett helt annat syfte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarkov2:

Att nämna privatägd media i Italien som ett exempel är väl kanske att gräva ganska djupt ner i tunnan. Menar du att det inte sker någon granskning av privatägd och reklamfinansierad media i Sverige?

Om man söker sig till "starkt profilerade" informationskällor som du nämner, då får man ju såklart vara beredd på att informationen där kanske läggs fram på ett sätt som passar deras agenda. Det betyder ju inte att allt man läser eller ser där, som man kanske inte hittar någon annanstans, per automatik är osanning.

Varför inte låta de som känner ett behov av "public service" i form av SVT betala för den? Med rätt fokus (det kanske räcker med "fokus") tror jag de kommer kunna fullfölja sitt uppdrag utan några större problem även under de premisserna.

I min mening så har möjligheterna vi har idag för att hålla oss informerade (dvs som natt och dag jämför med för 30 år sedan) gjort att SVT inte längre kan anses vara något samhällskritiskt som alla ska tvingas vara med och betala, särskilt inte om man inte KAN ta del av det förutom med något som införskaffats i ett helt annat syfte.

Problemet är att jag inte vill ha SVT skattefinansierat för egen del. Jag vill ha public service för andras del. Jag vill att folket ska ha oberoende media. Det ligger i allas intresse att alla har tillgång till oberoende media. Spelar det någon roll om du betalar för oberoende information om ingen annan i landet gör det, utan istället tittar på den mer lättsmälta Berlusconikanalen? Du kan ha hur oberoende information som helst, men det kommer bli skit om tillräckligt många andra väljer bort det.

Det måste vara där för alla, om man måste betala för det med ett abonnemang så kommer de flesta välja reklamfinansierad lättja istället.

Permalänk
Skrivet av Diversion:

Det handlar inte bara om SD som dagens ungdom tycks tro. Jag minns det sena sjuttiotalet. Svt var statens (i praktiken S) propagandaorgan. Till och med som 10-åring kunde jag se mönstret. I alla deras program var företagare sämre människor I barnprogrammen var det den feta cigarrrökande direktören som skodde sig på gråtande barn, i vuxenprogrammen särskilt egenproducerade tv-teatrar handlade det alltid om kapitalets ondska.

Svt har alltid gått maktens ärenden. Då S under många decennier var det statsbärande partiet så var det deras ärenden. Att säga att de är opartiska när det gäller rapportering och programutbud är en sanning med stor modifikation.

Det är pga kapitalismen som världen ser ut som den gör idag.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag tänkte först bara fråga: Andas du? om ja, läs nedan.

Vid svar "Ja":
När du aktivt väljer att andas går du med på att betala en avgift till mitt företag på 2000:- i månaden. Eftersom du andas måste du betala.
Mitt företag är svaret på allt för er som använder min produkt "syre" som är relaterat till andning.
Varför du just behöver min tjänst behöver vi inte gå in på, du har helt enkelt tillgång till det, därför är du tvungen och betala.

Detta ärende kommer att gå till kronofogden om pengarna inte ligger på mitt konto senaste 15 dagarna.

Trevlig helg.

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Skrivet av MåsSoppa:

Internetuppkoppling kopplat till 3G/4G router med den skärmfetaste mobiltelefonen ?

Funkar inte för smartphones är också avgiftbelagd.

http://www.di.se/artiklar/2013/2/27/nu-ska-aven-telefonagare-...

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av Kermit_Mupp:

För att försöka styra upp diskussionen lite vill jag sammanfatta det så här:

[...]

Det det handlar om här är Radiotjänst tolkning av gällande lagstiftning - en tolkning som de hittills är ensamma om och som inte prövats i domstol. Det är det viktiga att komma ihåg här.

Radiotjänst väljer att tolka gällande lag som det passar dem - men det finns ingen som helst garanti för att domstolarna kommer hålla med om den tolkningen och det här kommer behöva prövas i domstol.

[...]

"Som exempel nämner Carl-Gustav Johansson att be internetleverantören att blockera sändningarna. Eller att man på något annat, ospecificerat sätt stoppar mottagningarna. Därefter skickar de ett intyg till Radiotjänst, där de lovar att de gjort det omöjligt att se på tv med datorn."

Dvs PRECIS EXAKT samma sak som Bahnhof erbjuder sina kunder - och som Radiotjänst på sin hemsida påstår "bottnar dock inte i gällande lagstiftning".
Dvs Radiotjänst medger att de tolkar lagen helt olika beroende på om det gäller företag eller privatpersoner.

[...]

Jag vet inte om jag skulle räkna ett av de längsta inläggen jag någonsin sett i ett forum som en sammanfattning... Inte för att jag har något emot långa inlägg, men du kan ju inte hävda att du sammanfattade!

Det stämmer att detta är Radiotjänsts tolkning av lagen och att den inte prövats i domstol. Därmed kan man självklart säga att man har dator och vägra betala. Jag skulle säga att sannolikheten att Radiotjänst väljer att gå till domstol är rätt liten, men det kan de förstås göra. På samma sätt kan man ju berätta att man har TV och tittar på SVT 24 timmar om dygnet men ändå vägra betala. Då (antar jag) går det till domstol, som kommer fälla dig och du kommer förlora så det är ju rätt dumt. Men just med datorer kanske man tror att en domstol skulle tolka lagen på ett annat sätt än Radiotjänst och då kan man ju låta det bli en rättegång av det hela. Gör gärna det, även jag tycker det vore intressant med en bedömning från en domstol när det kommer till det här. Tror dock att ytterst få personer skulle orka med en rättegång för något sådant här. Att ingen domstol sagt att Radiotjänst har rätt betyder ju inte att Radiotjänst har fel.

Visst verkar det som att Radiotjänst tolkar lagen olika för företag och privatpersoner utifrån de citat som du skriver (är för lat för att kolla upp att de ger en rättvis bild av det hela utan väljer att lita på dig). Personligen kan jag tycka att det är ett rimligt beteende eftersom nog inget företag någonsin försökt komma undan att betala TV-licens för TV-apparater som används för att ta emot TV-sändningar, något som många privatpersoner gör (som student känner man ju en hel del sådana...). Jag tänkte här skriva att lagen rimligtvis borde tolkas likadant för både företag och privatpersoner, men sedan kollade jag upp den faktiska lagen och där står det

5 § Skyldighet att betala radio- och TV-avgift finns inte vid innehav av TV-mottagare som finns i anläggningar eller lokaler som är avsedda för annat än bostadsändamål eller i fortskaffningsmedel, om mottagaren på grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program. Lag (2009:1235).

Jag vet inte om det bara är jag, men känns som att en TV/dator på ett företag borde räknas som avsedd för annat än bostadsändamål, så då gäller det bara att den på grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program. Ungefär exakt så som Radiotjänst tolkar lagen tolkar även jag den gällande företag/privatperson.

Däremot är jag oerhört tveksam till om man kan tolka definitionen (se nedan) som att en dator ska räknas. Jag skulle knappast säga att den är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program. Att det numera är möjligt betyder inte att datorn är avsedd för det. Jag hade till exempel ingen aning om att det skulle bli möjligt att se TV-program på datorn när jag köpte den och har svårt att tro att tillverkaren av komponenterna tänkte sig det som ändamål.

2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).

Fast som sagt var, just nu är det ingen som vet hur lagen bör tolkas, vi kan bara spekulera. Jag tycker Radiotjänsts tolkning känns oerhört tveksam. Å andra sidan så betalar jag gladeligen redan TV-licens för min TV, så spelar ingen större roll för mig. Eller 90% av Sveriges befolkning, som också redan betalar. Det här är egentligen en sjukt oviktig fråga...

Permalänk
Skrivet av Rawet:

Hej!

Jag tänkte först bara fråga: Andas du? om ja, läs nedan.

Vid svar "Ja":
När du aktivt väljer att andas går du med på att betala en avgift till mitt företag på 2000:- i månaden. Eftersom du andas måste du betala.
Mitt företag är svaret på allt för er som använder min produkt "syre" som är relaterat till andning.
Varför du just behöver min tjänst behöver vi inte gå in på, du har helt enkelt tillgång till det, därför är du tvungen och betala.

Detta ärende kommer att gå till kronofogden om pengarna inte ligger på mitt konto senaste 15 dagarna.

Trevlig helg.

Ja, jag andas. Och det är ett aktivt val från min sida. Jag vägrar dock betala till ditt företag.

Du är välkommen att gå till kronofogden, men eftersom jag inte ingått någon form av avtal med ditt företag och denna avgift du vill lägga på mig ej heller omfattas av någon lag har jag svårt att se att kronofogden kommer hålla med om att jag bör betala. Skulle jag ha fel och kronofogden skulle kräva mig på pengar kommer jag givetvis betala.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Genom att baka in summa i skatten som allt annat gör det mindre irriterande och alla får betala en betydligt lägra summa än vad man får göra nu.

Det är ju inte alls sant då många hade fått högre kostnad räknat per hushåll än idag med det skatteförslag som lades för ett tag sen.
Men det skrotades pga det mötte för stort motstånd. Många hushåll har åtminstone minst 2 inkomster och hade fått betala runt 200:-/mån och det är mer än idag. Har man hemmaboende barn över 18 som har inkomster så hade det blivit ännu mera.
Så nej med det förslag som hade kunnat bli verklighet hade det bara blivit billigare för ensamhushåll och dom som inte betalar skatt som t.ex socialbidrag och inte familjerna.
Taket var så pass lågt med att dom med låha inkomster betalar lika mycket aktt som en bankchefer med flera miljoner i årslön med.
Ska det vara på skatten ska det ju också vara mer anpassat efter lönen.
Var i princip enbart dom med riktiga låga inkomster typ med kortare vikariat och kanske jobbar ett par timmar per dag eller ungdomar som kanske jobbar till llåg timpenning som hade haft något lägre avgift.
Den ensamma sweclockaren som sitter framför sin dator hela dagarna utan nån familj hade såklart tjänat kring 70:-/mån.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Fast då blir du väl förmånsbeskattad, om du använder prylarna privat....

Jag arbetar ju hemifrån, självklart
Alla datorerna och prylarna är ju tillför att testa IT-miljöer. Det är ju därför jag har en technet-prenumeration också

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av Leatherface75:

Funkar inte för smartphones är också avgiftbelagd.

http://www.di.se/artiklar/2013/2/27/nu-ska-aven-telefonagare-...

ppf men smartphones utan internet + dator utan internet :L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetsen_nr11:

Jag tänkte här skriva att lagen rimligtvis borde tolkas likadant för både företag och privatpersoner, men sedan kollade jag upp den faktiska lagen och där står det

5 § Skyldighet att betala radio- och TV-avgift finns inte vid innehav av TV-mottagare som finns i anläggningar eller lokaler som är avsedda för annat än bostadsändamål eller i fortskaffningsmedel, om mottagaren på grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program. Lag (2009:1235).

Jag vet inte om det bara är jag, men känns som att en TV/dator på ett företag borde räknas som avsedd för annat än bostadsändamål, så då gäller det bara att den på grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program. Ungefär exakt så som Radiotjänst tolkar lagen tolkar även jag den gällande företag/privatperson.

Fast som sagt var, just nu är det ingen som vet hur lagen bör tolkas, vi kan bara spekulera. Jag tycker Radiotjänsts tolkning känns oerhört tveksam. Å andra sidan så betalar jag gladeligen redan TV-licens för min TV, så spelar ingen större roll för mig. Eller 90% av Sveriges befolkning, som också redan betalar. Det här är egentligen en sjukt oviktig fråga...

5 § syftar på de undantag man gjort för företag osv, som jag nämnde ovan. Som paragrafen inleds "Skyldighet att betala radio- och TV-avgift finns inte vid..." och så räknas förutsättningar upp som skall definiera dessa grupper.
Men det finns en sjätte paragraf också, direkt under, och den lyder:

"6 § Radio- och TV-avgift betalas inte för TV-mottagare som

1. innehas av någon som är anställd vid en utländsk beskickning eller ett karriärkonsulat, om det har beslutats av regeringen eller den myndighet som
regeringen bestämmer att avgift inte ska betalas för mottagaren,
2. har förts in i riket för tillfälligt bruk och är tullfri,
3. innehas på prov under högst 15 dagar, eller
4. är varaktigt undanställd eller obrukbar vad gäller tid efter det att förhållandet har anmälts till RIKAB av den avgiftsskyldige. Lag (2009:1235)."

Dvs här talas det om när avgiften inte behöver betalas av personer (dvs privatpersoner) som annars skulle vara avgiftsskyldiga. Det gäller alltså undantag från Radiotjänst egna lagtolkning om att ALLA privatpersoner minsann ALLTID skall betala.

I punkt fyra (fet stil ovan) sägs uttryckligen att avgift INTE skall betalas av en annars avgiftsskyldig (alltså en person som innehar en apparat som vanligen vore belagd med avgift) om denna apparat är "varaktigt undanställd eller obrukbar" efter att det anmälts till RIKAB av den (annars) avgiftsskyldiga.
RIKAB är alltså Radiotjänst i Kiruna AB, för den som undrar det.

Alltså står det bevisligen i lagen att personer som innehar apparat som de vanligen skall betala för INTE skall göra det - om de varaktigt ställer undan eller gör apparaten obrukbar och sen anmäler detta till Radiotjänst.

Och det är då alltså precis exakt vad Bahnhofs "TV Stopper"-tjänst gör - gör apparaten obrukbar för att se på det avgiftsbelagda materialet.
Med en blockering hos din internetleverantör så KAN du inte se på tv på datorn, då är den obrukbar i lagens mening - det är den enda rimliga tolkningen eftersom det inte finns nåt annat sätt att göra en dator obrukbar för streamande tv än detta. Det går som sagt inte att fysiskt plocka ut en del av datorn, utan att samtidigt göra den obrukbar för allt annat också.

Och som Radiotjänst vd redan sagt - att företag ber sina internetleverantörer blockera deras datorer på detta vis uppfyller enligt Radiotjänst tolkning stycket i 5 § om att "mottagaren på grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program" så det är alltså alldeles uppenbart att Radiotjänst själva väljer att tolka lagen som det passar dem.

EXAKT samma åtgärd - en blockering hos internetleverantören och en anmälan om det till Radiotjänst duger alltså bra för företag och offentliga verksamheter - men det gäller inte för privatpersoner, trots att lagstiftningen inte ger stöd för en sån tolkning.

Om det inte blir rättssak av den här historien, när Radiotjänst så uppenbart gör en alldeles egen, selektiv tolkning av befintlig lagstiftning, så skulle jag bli MYCKET förvånad och fram till dess kan som sagt inte Radiotjänst med hedern i behåll påstå att de "bara följer lagen". För de gör de inte - de läser den som fan läser bibeln, eftersom det passar deras egna syften.

Vad gäller att det här en sjukt oviktig fråga så finns det flera svar.
På ett sätt - så till vida att den absoluta majoriteten ändå har tv - så är det ju så, men:

1. Det Radiotjänst gör i den här selektiva lagtolkningen är faktiskt också ett demokratiskt problem. Företag - även om de är statliga - skall inte få komma undan med såna här dumheter, utan det måste få konsekvenser att bete sig så här. Folk måste reagera och det måste kosta - om inte annat så i massiv dålig PR, att välja och vraka vilka lagar man behagar följa eller inte för ett företag.
Att inte reagera här, för att det kan tyckas vara en fråga av liten praktisk betydelse, innebär också att man ger prejudikat i liknande fall - kan Radiotjänst kan vi tänker andra och det är inte utveckling som vi vill se.

2. Jag råkar faktiskt (tro det eller ej) tillhöra den lilla grupp som faktiskt INTE har tv och inte heller ser på tv över nätet. Förr om åren hade jag det och då betalade jag avgiften men sen insåg jag vid en flytt att jag inte tittat på månader, slängde tv:n och sa upp innehavet.
Så för mig personligen innebär den här lagtolkningen från Radiotjänst sida att jag skall behöva betala 2000 spänn om året för en tjänst som jag medvetet och aktivt valde bort för flera år sen, som jag inte vill ha och inte kommer att nyttja.
Vi är kanske inte många, vi som är i samma situation, men vi finns och om Radiotjänst selektiva lagtolkning står så KAN vi inte ens avstå, utan tvingas betala för något vi verkligen, verkligen inte vill ha - och det är antagligen inte bara olagligt utan direkt omoraliskt.
Och med dagens teknik så går det ju utmärkt att verkligen garantera att jag och andra som tänker som jag inte KAN se på tv i smyg - är vi blockade hos internetleverantören så går det ju inte.

Så nej - frågan är inte oviktig, tyvärr - långt därifrån.

Permalänk
Medlem

15 år utan tv-mottagare!

Skrivet av Leatherface75:

Spelar ingen roll att du i 15 år haft modifierad tuner i TV apparaten, inte haft nån antenn, antennkabel eller nåt annat som gör det omöjligt att se SVT. Du har fortfarande en TV avgiftpliktig apparat.
Endast företag/föreningar som får kan göra det du säger så oavsett TV stopper och om du nu mot alla odds skulle få rätt i domstol ang det så måste din TV apparat oavsett om den fungerar eller inte, VHS, Digitalbox eller annan form at apparat med tuner.
Att ha stora feta berg i vägen för alla radio/tv/satellit signaler hjälper inte heller för det är innehavet som räknas och inte möjlgheten att ta emot. Även om man blockera varenda sida på nätet så innehar man fortfarande en avgifitplktig apparat.
Men visst skulle vara kul om det testades i domstol av någon så kör på men se till att bära ut TV apparater och allt som kan kopplas till det som är avgiftpliktigt först. Även dom som inte fungerar överhuvudtaget för dom räknas in också som avgiftpliktiga.
Har du t.ex nån gammal VHS skräpandes i förrådet som slutat fungera så måste den bort.

Då kan du ju förklara hur man får in en kanal när tv-mottagaren i tv'n inte ens existerar längre? För enligt reglerna så skall man alltså ha en fungerande & för ändamålet avsedd apparat. Utan mottagare så är inte apparaten avsedd för det ändamål som åsyftas i reglerna. Min nuvarande plasma har vare sig tv-mottagare eller tv-box inkopplad. Är det så svårt för folk att förstå? Jag tittar inte på tv, lyssnar inte på radio. Om jag mot förmodan ser på tv eller lyssnar på radio, då är jag inte hemma.

Skall jag betala en licens som i detta fall kan anses vara straffavgift för att man har en uppkoppling. Ingen utav datorerna hemma innehåller ett tv-kort, jag innehar inte ens ett tv-kort. Därför så kan man inte räkna in mina datorer som tv-mottagare. Skummare avgifter finns inte. Jag är registrerad ägare för en BMW, bilen är avställd, oskattade & obesiktad dessutom undanställd på obestämd tid. Tycker du att jag skall betala skatt på en bil som inte skall köras på obestämd tid? Registerhållnings avgifter är något helt annat.

Känner mig fortfarande infekterad utav att ha bråkat med Rånartjänst i 3 år om hur deras egna regler tolkas. En tv är enligt det reglementet inte en mottagare om den inte innehåller vad? Just det, en tv-mottagare. Med andra ord, så har jag haft en 32" S-vhs skärm & innehar numera en 42" plasma monitor som är väggmonterad. På något annat sätt kan då inte jag tolka reglerna.

Inget illa menat mot någon, är bara ett ämne som nog alltid kommer att vara infekterat för mig.

Visa signatur

//lordcom

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordcom:

Då kan du ju förklara hur man får in en kanal när tv-mottagaren i tv'n inte ens existerar längre? För enligt reglerna så skall man alltså ha en fungerande & för ändamålet avsedd apparat. Utan mottagare så är inte apparaten avsedd för det ändamål som åsyftas i reglerna. Min nuvarande plasma har vare sig tv-mottagare eller tv-box inkopplad. Är det så svårt för folk att förstå? Jag tittar inte på tv, lyssnar inte på radio. Om jag mot förmodan ser på tv eller lyssnar på radio, då är jag inte hemma.

Skall jag betala en licens som i detta fall kan anses vara straffavgift för att man har en uppkoppling. Ingen utav datorerna hemma innehåller ett tv-kort, jag innehar inte ens ett tv-kort. Därför så kan man inte räkna in mina datorer som tv-mottagare. Skummare avgifter finns inte. Jag är registrerad ägare för en BMW, bilen är avställd, oskattade & obesiktad dessutom undanställd på obestämd tid. Tycker du att jag skall betala skatt på en bil som inte skall köras på obestämd tid? Registerhållnings avgifter är något helt annat.

Känner mig fortfarande infekterad utav att ha bråkat med Rånartjänst i 3 år om hur deras egna regler tolkas. En tv är enligt det reglementet inte en mottagare om den inte innehåller vad? Just det, en tv-mottagare. Med andra ord, så har jag haft en 32" S-vhs skärm & innehar numera en 42" plasma monitor som är väggmonterad. På något annat sätt kan då inte jag tolka reglerna.

Inget illa menat mot någon, är bara ett ämne som nog alltid kommer att vara infekterat för mig.

Jag tycker helt klart du har rätt, men rånartjänst tolkar det garanterat på ett annat sätt. De kommer säkert hävda att om TVn var såld med en mottagare i sig så är den avsedd för tv-mottagning oavsett om du senare plockat ur mottagaren. Jag tycker det är helt galet, men det är så dom resonerar. Vad är liksom den funktionella skillnaden på en TV där mottagaren plockats ut samt en stor monitor av samma storlek? Behöver inte vara någon skillnad alls, men det fattar inte radiotjänst.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Inaktiv

Så länge Radiotjänst ägs av staten, formas lagen för att stödja all tänkbar ekonomisk vinst. Alla motsägelser (te.x Bahnhof) hänvisas till lagboken där allt stöd saknas.

Önskar det fanns några ruskigt duktiga jurister och advokater som kunde driva detta - någon som talar samma dryga rappakalja som de vars skriver lagboken.

Den här skiten måste få ett slut!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför man betalar ex. Boxer 299/mån och sen denna avgift. Borde inte radiotjänst bakas in där?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av lordcom:

Då kan du ju förklara hur man får in en kanal när tv-mottagaren i tv'n inte ens existerar längre? För enligt reglerna så skall man alltså ha en fungerande & för ändamålet avsedd apparat. Utan mottagare så är inte apparaten avsedd för det ändamål som åsyftas i reglerna. Min nuvarande plasma har vare sig tv-mottagare eller tv-box inkopplad. Är det så svårt för folk att förstå? Jag tittar inte på tv, lyssnar inte på radio. Om jag mot förmodan ser på tv eller lyssnar på radio, då är jag inte hemma.

Skall jag betala en licens som i detta fall kan anses vara straffavgift för att man har en uppkoppling. Ingen utav datorerna hemma innehåller ett tv-kort, jag innehar inte ens ett tv-kort. Därför så kan man inte räkna in mina datorer som tv-mottagare. Skummare avgifter finns inte. Jag är registrerad ägare för en BMW, bilen är avställd, oskattade & obesiktad dessutom undanställd på obestämd tid. Tycker du att jag skall betala skatt på en bil som inte skall köras på obestämd tid? Registerhållnings avgifter är något helt annat.

Känner mig fortfarande infekterad utav att ha bråkat med Rånartjänst i 3 år om hur deras egna regler tolkas. En tv är enligt det reglementet inte en mottagare om den inte innehåller vad? Just det, en tv-mottagare. Med andra ord, så har jag haft en 32" S-vhs skärm & innehar numera en 42" plasma monitor som är väggmonterad. På något annat sätt kan då inte jag tolka reglerna.

Inget illa menat mot någon, är bara ett ämne som nog alltid kommer att vara infekterat för mig.

Det är inte mina åsikter det där utan Radiotjänst åsikter.
Sålänge Radiotjänst har dom åsikterna så åker man på betala ändå.
För mig är frågan självklar. Har man tagit bort TV mottagaren oavsett privat eller företag/förening så är det en Monitor och ingen TV apparat avsedd för att ta emot TV sändningar.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av downup:

Jag fattar inte varför man betalar ex. Boxer 299/mån och sen denna avgift. Borde inte radiotjänst bakas in där?

Skickades från m.sweclockers.com

Du betalar Boxer för betalltv kanalerna och där ingår inte SVT som är helt fria så du behöver inte ha nåt Boxer abbonemang för att se dom.
Det räcker endast med en antenn och digital TV mottagare för marknätet.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag hellre inne ett par år i våra fina fängelser, än att betala tv licens. På anstalten kan man ju desutom tiita på tv

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av fidde66:

Själv sitter jag hellre inne ett par år i våra fina fängelser, än att betala tv licens. På anstalten kan man ju desutom tiita på tv

Haha, good one
Vill man utnyttja situationen till Max så är det en bra deal. Då får gratis boende, mat och gratis tv-avgift under din tid i fängelset

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Om nu alla med internetanslutning och dator måste betala TV-avgift bara för att man råkar ha detta, så kan dom lika gärna lägga avgiften på skatten, för vem har inte dator och internet hemma? Eller mobil-telefon åtminstone. OCh allt detta för SVTs lilla påhitt med att ha alla sändningar tillgängliga på internet.

Min åsikt är att SVT gorde som de gjorde bara för att RAdiotjänst ska få jaga flera.....

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R6 Black TG | CPU : AMD Ryzen 5 2600X | Mobo: ASUS ROG Strix X470-F | SSD: WD BLACK SN750 SE NVme @ 1Tb | Memory: DDR4 @ 32 Gb | GPU: ASUS STRIX GeForce GTX 1060 6Gb | Screen: AOC 24" @ 1920x1080 60Hz |Keyboard: Logitech G910 | Mouse: Logitech G903 | O/S: Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Det är ju inte alls sant då många hade fått högre kostnad räknat per hushåll än idag med det skatteförslag som lades för ett tag sen.
Men det skrotades pga det mötte för stort motstånd. Många hushåll har åtminstone minst 2 inkomster och hade fått betala runt 200:-/mån och det är mer än idag. Har man hemmaboende barn över 18 som har inkomster så hade det blivit ännu mera.
Så nej med det förslag som hade kunnat bli verklighet hade det bara blivit billigare för ensamhushåll och dom som inte betalar skatt som t.ex socialbidrag och inte familjerna.
Taket var så pass lågt med att dom med låha inkomster betalar lika mycket aktt som en bankchefer med flera miljoner i årslön med.
Ska det vara på skatten ska det ju också vara mer anpassat efter lönen.
Var i princip enbart dom med riktiga låga inkomster typ med kortare vikariat och kanske jobbar ett par timmar per dag eller ungdomar som kanske jobbar till llåg timpenning som hade haft något lägre avgift.
Den ensamma sweclockaren som sitter framför sin dator hela dagarna utan nån familj hade såklart tjänat kring 70:-/mån.

Men om nästan alla betalar mer. Hur får de in samma mängd pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Spelar det någon roll om du betalar för oberoende information om ingen annan i landet gör det, utan istället tittar på den mer lättsmälta Berlusconikanalen? Du kan ha hur oberoende information som helst, men det kommer bli skit om tillräckligt många andra väljer bort det.

Jag förstår att du kör hårt på Italienvinkeln för att försöka få all TV producerad av andra än SVT att verka korrupt och idiotisk, men riktigt så illa är det nog inte.

Det är i alla fall min uppfattning att folk dessutom redan väljer bort den där viktiga oberoende informationen från SVT i ganska stor omfattning, men de tvingas ändå betala för den.

Varför inte låta människor själva bestämma vad de ska titta på och betala för? Något annat känns inte värdigt ett nutida Sverige.