Radiotjänst jagar datorägare – kräver tv-avgift för internetanslutna enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Istället för att klaga i tråden så kan alla ni ta och skriva till era lokala politiker eller direkt till regeringen och visa ert missnöje. Kom bara ihåg att allt ni skriver är offentliga handlingar så använd rätt språk. Rage quit är nog inte ett alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha. Att göra något av gnället är för många svårare än att rage:a på internet

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Nej det var utformat på sånt sätt att du inte behövde ha speciellt hög inkomst för att nå taket på runt 100:-/mån.
Det enda bra var väl att dom med socialbidrag också hade sluppit licensen då eftersom dom lever på existensminimum.
Ska det vara på skatten måste det vara en rättvisare fördelning.
En familj med lägre inkomster med 4 personer (2 vuxna + 2 barn med nån form av inkomst) kanske totalt har runt 50000:-/mån sammanlagt och får betala runt 400:-/mån då.
Medans en ensam höginkomsttagare med 200000:-/mån hade fått betala 100:-/mån.
Ska det vara skatt så ska man också betala rättvist efter inkomst och inte som den var utformad.

I vilken värld lever du? En familj med lägre inkomster ligger på 10000-25000:- i månaden i min värld. Om ett par med barn får in 50000:- så är de övre medelklass. De som tjänar 200000:- i månaden är extremt få. En schysst VD-lön för ett större företag är 80000:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Många företag slipper licens eftersom dom kan plombera TV sändningar i nån form.
Inneboende behöver inte betala licens eftersom man betalar per hushåll.
Är man 2 personer så blir det ju alltså 173 / 2 = 86.50:- per person.
Har man 2 inneboende barn som jobbar så kan dom också bidra och då skulle det bli 43.25:-/person.
Förslaget till skatt som lades för nåt år sen som skrotades hade inneburit ca 100:-/person och hade blivit över dubbelt dyrare.
Dom som bor ensam hade tjänat på förslaget däremot.
Var bra att det skrotades för skatten var orättvis och hade blivit dyrare för dom allra flesta.

Inneboende är per definition inte ingående i samma hushåll som hyresvärden. Ett hushåll är en ekonomisk enhet. Vill du dela ekonomi med din hyresvärd? Barn är inte inneboende förrän de jobbar och har egen ekonomi. Frågan är om de ens då kan avkrävas egen licens men troligen kan de det om de är över 25 och inte studerar. Licensen gäller ju inte ens om man är skriven på ett hotell där hotellet betalar licens.

Det finns över 600.000 företag i Sverige. Jag tycker inte det är orimligt att uppskatta verksamheter som inte har rätt att plombera till en sjättedel.

Permalänk
Skrivet av FreakyLeo:

Jag tycker att SVT och SR är mycket viktiga för samhället. Jag tycker att tv:licensen skall betalas av alla som kan se på SVT, oavsett om man ser på tv, dator eller telefon. Däremot tycker jag att man borde kunna välja att blocka SVT playoch slippa att betala licenspengar om man inte nyttjar svtplay. Jag värdesätter att det finns media som är fri från reklam, och jag betalar gärna en rimlig avgift för att slippa reklamen.

Instämmer på det du säger om att licens borde vara för dem som använder tjänsten, och ett sätt att blocka den för dem som inte har råd(studenter, arbetslösa etc). Visst är det bra med reklamfri media i tv men då ska det vara något värt titta på också. Har t.ex. inte tittat på 1-2/SVT sen 2002 när jag bodde hemma så varför ska jag ha betalat 20.000 för något jag inte använt?

Skrivet av FreakyLeo:

Springer på en del folk bland familj/vänner/kollegor som säger att de aldrig ser på teve och absolut inte skall betala någon licensavgift. Sen så säger de "såg du matchen igår?" "fel låt vann!" "fan vilken idiot det var på debatt igår." o.s.v. o.s.v. Det är hyckleri tycker jag.

Under den senaste tiden har det funnits,och fortsätter att komma, flera alternativ det som skickas ut till alla tv anslutna bostäder. Det finns t.ex. Viaplay, Netflix, Eurosport player o.s.v. och genom dem kanske dem har sett en match eller ett program så att där har du inte riktigt rätt.

Permalänk
Medlem

Tycker det hela påminner om Gudrun Schymans förslag om "mansskatt", där män får ökad skatt för att dom kan utföra våld mot kvinnor.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk

Alla ni som inte betalar är patetiska. SVT är public service, precis som sjukhus och vägar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Istället för att klaga i tråden så kan alla ni ta och skriva till era lokala politiker eller direkt till regeringen och visa ert missnöje.

Jag tror att det sannolikt har större effekt att klaga här än att skriva till någon nickedocka till politiker som inte kan eller vill göra ett skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

I vilken värld lever du? En familj med lägre inkomster ligger på 10000-25000:- i månaden i min värld. Om ett par med barn får in 50000:- så är de övre medelklass. De som tjänar 200000:- i månaden är extremt få. En schysst VD-lön för ett större företag är 80000:-.

På mitt förra jobb så kollade jag upp vad vår VD hade i lön och han låg på ungefär 100 000 i månaden och det var år 2005 så idag är det betydligt högre än så.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bongoman:

Inneboende är per definition inte ingående i samma hushåll som hyresvärden. Ett hushåll är en ekonomisk enhet. Vill du dela ekonomi med din hyresvärd? Barn är inte inneboende förrän de jobbar och har egen ekonomi. Frågan är om de ens då kan avkrävas egen licens men troligen kan de det om de är över 25 och inte studerar. Licensen gäller ju inte ens om man är skriven på ett hotell där hotellet betalar licens.

Det finns över 600.000 företag i Sverige. Jag tycker inte det är orimligt att uppskatta verksamheter som inte har rätt att plombera till en sjättedel.

Beror ju på vad man menar med inneboende nu men man betalar ju där man är skriven.
Är man skriven på en address där licens betalas så är man inte skyldig att betala då det är per hushåll.
Hotell vet jag inte varför du ens tar upp går väl inte skriva sig på ett hotell. Skulle väl möjligen vara tillfällig eftersändning och liknande dit men det är inte samma sak.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

I vilken värld lever du? En familj med lägre inkomster ligger på 10000-25000:- i månaden i min värld. Om ett par med barn får in 50000:- så är de övre medelklass. De som tjänar 200000:- i månaden är extremt få. En schysst VD-lön för ett större företag är 80000:-.

Jag skrev FAMILJ och inte PER PERSON.
Dvs jag pratar om delat på 4 personer. 10000-25000:-/mån skulle vara mellan 2500-6250:-/mån per person och då har man inget arbete utan försörjningsstöd eller praktik utan rätt till akassa och liknande.
Sen om det är 80000,200000 eller flera miljoner per månad har ingen betydelse. Dom hade ändå bara betalat 100:-/mån medans personen som har 100000:- per år hade fått betala lika mycket.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Alla ni som inte betalar är patetiska. SVT är public service, precis som sjukhus och vägar.

Skillnaden är att sjukhus och vägar är livsnödvändigt. Även om du inte behöver sjukhus nu eller kör bil, så kommer du säkert behöva sjukhus eller har släkt och vänner som behöver det. Dessutom åker du säkerligen antingen bil, buss eller taxi ibland. Skulle inte vägarna finnas så kommer inte matleveranser fram och leveranser av allt möjligt annat som är livsnödvändigt. TV och specifikt SVT är absolut inget livsnödvändigt. Skulle TV-nätet stängas ner så skulle fortfarande samhället fungera bra och göra det 10, 20 och 50år senare också. Så nej, det är inte ett dugg nödvändigt för samhället.

Så att jämföra tv-avgiften med sjukvård, skola, vägar, äldreomsorg osv är helt fel.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Alla ni som inte betalar är patetiska. SVT är public service, precis som sjukhus och vägar.

Jag antar att du skickar över 200:- till mig nu eftersom jag tänkte gå och bowla. Ska jag betala dina nöjen ska du betala mina.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

När de gör svtplay som netflix ala inloggning och lösen, så kanske jag börjar pröjsa, inte förr.

Permalänk
Skrivet av BJORLING:

Tycker det hela påminner om Gudrun Schymans förslag om "mansskatt", där män får ökad skatt för att dom kan utföra våld mot kvinnor.

Tycker inte hon är helt fel ute där och har en poäng i hennes resonemang.
Hon är en av få vettiga politiker i modern tid.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Jag skrev FAMILJ och inte PER PERSON.
Dvs jag pratar om delat på 4 personer. 10000-25000:-/mån skulle vara mellan 2500-6250:-/mån per person och då har man ingen inkomst utan försörjningsstöd eller praktik utan rätt till akassa och liknande.
Sen om det är 80000,200000 eller flera miljoner per månad har ingen betydelse. Dom hade ändå bara betalat 100:-/mån medans personen som har 100000:- per år hade fått betala lika mycket.

Så du tror på allvar att jag tycker 25000:- per person är lågavlönat? Hjälp! Är du helt utan kontakt med verkligheten? Jag pratar ju självklart om 10000-25000:- för en familj! Vuxit upp i rikemanskvarteret med skygglappar på hela livet?

I en familj med låg inkomst har du inte 4 arbetande personer. Du har på sin höjd två arbetande och 2 barn eller 2 tonåringar som släpar fötterna efter sig. Antagligen är dock minst en av föräldrarna deltidsarbetslös, sjukskriven eller helt arbetslös. Och om någon tonåring arbetar så är det sällan så att deras ekonomi är särskilt integrerad i familjens.

I en normal och därmed lite bättre ställd familj än så så får man in 30000-40000:- i månaden. Att ha 2 vuxna barn i hemmet som donerar hela sin lön till familjekassan är nog inte bara ovanligt utan helt enkelt ren fantasi. De flesta familjer har inte arbetsföra vuxna barn i hemmet, de flesta har yngre barn, och i de fall där det bor 2 vuxna hemma så är de oftast arbetslösa. Tiden man har jobb men bor hemma är oftast en ganska kort övergångsperiod. Och om du nu mot förmodan har en familj med 4 vuxna heltidsarbetare så är det inte en låginkomst-familj. Om du tycker de har en låg inkomst så ska du nog hoppa in i någon av dina bilar och ta en tur till verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Tycker inte hon är helt fel ute där och har en poäng i hennes resonemang.
Hon är en av få vettiga politiker i modern tid.

Du trollar va? Gudrun är ju en av de sämsta politiker genom tiderna och hon har ju varit inblandad i fler skandaler och misstag än vad SD varit.
Kallar man SD rasister så vad ska man då kalla Gudrun? Att kalla alla invandrare våldtäktsmän är rasistiskt eftersom man klumpar ihop alla invandrare i en grupp och säger något negativt. Samma sak gäller Gudrun fast det handlar inte om nationalitet utan om kön. Vidrigt!

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Alla ni som inte betalar är patetiska. SVT är public service, precis som sjukhus och vägar.

Ni som inte tänker innan ni talar är rätt patetiska. Det är public service, precis som sjukhus och vägar, det är riktigt. Därför ska det vara i skatten, så att inte radiolyssnare som nyttjar public service slipper betala medan studenter som råkar äga en telefon måste betala, det är bara orättvist och korkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Tycker inte hon är helt fel ute där och har en poäng i hennes resonemang.
Hon är en av få vettiga politiker i modern tid.

Att säga att alla män ska betala straffskatt för att ett fåtal män vars fysiska storlek gör deras våld mot kvinnor är värre än kvinnors våld mot män är sinnessjukt. Om man skulle kräva straffskatt för att människor med viss härkomst är överrepresenterade i statistiken så skulle man inte vara långt ifrån apartheid.

Permalänk
Medlem

Mailade precis Bredbandsbolaget att jag vill ha valet att kunna blockera ockerfabriken, SVT Play.

Vore fint om fler kunde hamra på lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Mailade precis Bredbandsbolaget att jag vill ha valet att kunna blockera ockerfabriken, SVT Play.

Vore fint om fler kunde hamra på lite.

Har du inte läst i denna tråd? Det spelar ingen roll om din ISP blockerar SVTplay - tyvärr!
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Så du tror på allvar att jag tycker 25000:- per person är lågavlönat? Hjälp! Är du helt utan kontakt med verkligheten? Jag pratar ju självklart om 10000-25000:- för en familj! Vuxit upp i rikemanskvarteret med skygglappar på hela livet?

I en familj med låg inkomst har du inte 4 arbetande personer. Du har på sin höjd två arbetande och 2 barn eller 2 tonåringar som släpar fötterna efter sig. Antagligen är dock minst en av föräldrarna deltidsarbetslös, sjukskriven eller helt arbetslös. Och om någon tonåring arbetar så är det sällan så att deras ekonomi är särskilt integrerad i familjens.

I en normal och därmed lite bättre ställd familj än så så får man in 30000-40000:- i månaden. Att ha 2 vuxna barn i hemmet som donerar hela sin lön till familjekassan är nog inte bara ovanligt utan helt enkelt ren fantasi. De flesta familjer har inte arbetsföra vuxna barn i hemmet, de flesta har yngre barn, och i de fall där det bor 2 vuxna hemma så är de oftast arbetslösa. Tiden man har jobb men bor hemma är oftast en ganska kort övergångsperiod. Och om du nu mot förmodan har en familj med 4 vuxna heltidsarbetare så är det inte en låginkomst-familj. Om du tycker de har en låg inkomst så ska du nog hoppa in i någon av dina bilar och ta en tur till verkligheten.

Men hallå jag pratar fortfarande om en HEL FAMILJ!!!!!!!!!!!!
2 * 19000 = 38000:-
2 * 6000 = 12000:- för barnen om man försöker räkna upp nåt som är någorlunda normalt.
Nu tjänar ju mannen ofta mer och barnen kanske har mindre men jag gjorde ett exempel bara för att du ska fatta.
Då blir det 50000:-/mån för HELA FAMILJEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Självklart pratar jag också om inkomster före skatt är avdragen.
Fattar du nu?
Nu pratar jag om dom över 18 som har nån form av inkomst för det var dom som skatten gällde.
Tonåringar utan inkomst hade inte behövt betala enligt skatteförslaget.
Det är väldigt många som bor hemma som är över 20 pga bristen på bostäder.
Det är viktigare att sänka skatten i det här landet istället för att satsa på bostadsbyggande t.ex.
Och nej jag känner nog knappt en enda person som har över 20000:-/mån ens före skatt så skulle inte påstå att jag bor i nåt rikt område.
Men jag känner nog ingen familj med 2 arbetande som har så lite som 10000 per månad totalt före skatt.
Det skulle innebära totalt ca 7000:- för 2 personer efter skatt. Visst det finns som har så dåligt ställt men då är också båda utan jobb.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Har du inte läst i denna tråd? Det spelar ingen roll om din ISP blockerar SVTplay - tyvärr!
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Lita du på banditen. Bara väntar på att nån tar upp det i en kammare.

Permalänk
Medlem

TV-mottagare

Skrivet av 1up:

Det finns massa sätt att gå runt detta, antingen nekar man att man har tv, dator, mobiltelefon och klockradio hemma. Spelar ingen roll om du inte kan hålla dig för skratt när du säger detta, erkänner du inte behöver du inte betala. Om dom nu skulle knacka på och du råkar öppna utan att kolla, så att dom kommer på dig, så kan du bara ringa dagen efter och säga upp licensen. Säg att du kastat all elektronik eller något. Vipps så får du pengarna tillbaka och så är du tillbaka på ruta ett. Nu har jag jobbat i ganska många år så det är mest "for shits and giggles" som man fortsätter med detta. Lycka till!

Avgiften gäller tv-mottagare. En tv-mottagare är ebl lagen definierad som:
"
Definition

2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798)."

Har själv dator men den är inte avsedd för att ta emot tv-program så om radiotjänst frågar så säger jag:
Har ingen dator som är avsedd för mottagning av tv-program.
Då har jag inte behövt ljuga och inte heller sagt att jag har en dator. Skulle de upptäcka att jag har bredband så är det för min IP-telefoni, pratar mycket i telefon och den är inte speciellt för tv-mottagning.

Deras information är en färgning av att de vill att alla ska betala för en licens (helst utan krav på motagare också) och då är naturligtvis alla datorer speciellt byggda för att ta emot tv-program. Syns tydligt om man ser på förarbetena till lagändringen senast.
Risken är att våra domare(när det går till tingsrätt mm) som vanligt går de närmaste ledens ärende och dömer datorinnehavare att betala för apparater som inte är avsedda för att se på tv-program ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Lita du på banditen. Bara väntar på att nån tar upp det i en kammare.

Det har du ju i och för sig rätt i. Radiotjänst säger att det är så, men innan det har testats i rättegång så kan vi inte vara helt säkra på vad som gäller.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag bor i utkanten på ett ghetto, minimeras risken att de knackar dörr då?

Inte för att vara sådan (har själv utländsk bakgrund) men det kan inte löna sig för Radiotjänst då de utländska troligtvis inte kommer förstå denna korrupta regel/organisation eller då de utländska aldrig kommer ge med sig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad händer om man har en företagsdator? Ska företaget betala då?
Isf kan jag komma undan ganska lätt

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Det har du ju i och för sig rätt i. Radiotjänst säger att det är så, men innan det har testats i rättegång så kan vi inte vara helt säkra på vad som gäller.

Skulle va intressant och få det prövat om en TV apparat fortfarande är en TV apparat om man monterar lös en tuner i den.
För mig är det en monitor som är till för att visa bild då och är inte längre "avsedd för" TV sändningar.
Det borde också bli prövat för i det fallet är det helt tekniskt omöjligt att ta emot TV sändningar.
I fallet med datorer spärr eller inte så har man möjligheter att kringå och ändå tekniskt sätt ta emot TV sändningar.
För mig är en monitor som TV apparat utan tuner är mindre en TV mottagare än en dator som tekniskt sett kan ta emot TV sändningar.
Radiotjänst ser det ju inte så men som sagt det borde bli prövat.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Skulle va intressant och få det prövat om en TV apparat fortfarande är en TV apparat om man monterar lös en tuner i den.
För mig är det en monitor som är till för att visa bild då och är inte längre "avsedd för" TV sändningar.
Det borde också bli prövat.

Det där... är vad jag vet ett fungerande sätt att komma undan. Då du inte har någon tv mottagare mera. Det går tydligen att få det redan gjort i butik. Kanske inte överallt iofs om de nu saknar kunskapen.

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Det där... är vad jag vet ett fungerande sätt att komma undan. Då du inte har någon tv mottagare mera. Det går tydligen att få det redan gjort i butik. Kanske inte överallt iofs om de nu saknar kunskapen.

Nej det går inte eftersom den tekniskt sätt är skapat och avsett för TV mottagning.
Det går för företag och föreningar men inte för vanliga hushåll.
Iofs om butiken tar bort den direkt och säljer den till dig så kan det möjligen fungera men du kan inte köpa en TV apparat och sen lämna in den i butik och få den bortmonterad efteråt.
Men om man nu ska pröva den där "avsedd för" formuleringen så tycker jag även den varianten ska prövas också för tekniskt sett så har du ingen TV mottagare som är "avsedd för" TV sändningar då heller.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Klart att alla som har en dator eller liknande som det går att se TV på, skall betala TV licens.
Förr i tiden var det mycket tjatande på alla de som hade TV men bara tittade på video filmer. Så vore det inte enklast att baka in SVT:s kostnader i vår vanliga skatt. Att det inte är bra för att det då skulle bli politiserat är ju inte helt sant. Det är Riksdagen som bestämmer hur mycket pengar SVT, SR och de andra skall ha redan idag. Så länge det finns en majoritet för SVT/SR i landet skall vi naturligtvis ha de kvar. Men vi kanske skall ta upp en diskussion om vad för typ av program dessa skall sända. Skall SVT konkurrera med alla reklamkanaler eller skall vi kräva program med en högre kvalité?

Tänk om de kunde fixa till så att vi kan se alla SVT Play kanaler på TV:n istället.