Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bonji
jo men du har Q6600, jämnför gpu points ska du se att dem ligger nära varandra.

Så du menar att min Q6600 ger mig 7000 extra poäng?

Permalänk

Ja, 3dMark06 är processorbundet sedan länge nu.

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Citat:

3dmark är ju inte mycket och bry sig om. testa vad du får i spel istället och då de lägsta fpsen, det är dessa som är viktiga att du får upp. vad jag känner till så påverkar processorn en hel del och 3dmark tycker bättre om intel än amd. möjligen har du också tlb buggen enablad?
du kommer med all sannolikhet kunna köra de flesta spelen mycket bra. möjligen kan spel som crysis bli lite lidande på en segare buss, har läst att ett problem som just gör att crysis har svår och dra nytta av vissa grafikkort är att det skickar så många kommandon till kortet. de flesta spel packar ihop data i större klumpar och skickar färre kommando till grafikkorten.

Jo men det är just i spel jag får så förbannat dålig fps, men det är lättare att snacka om poäng i 3dmark:P Kortet ska ju få mer än 12k, och jag vet att prollen jag har i är ganska årgången (gamla med TLB bugg, kör dock utan patchen, så den går @full speed). Ska köpa nytt mobo nu, funderar på det Foxconn som Swec testade i recensionen, och sen en Phenom 9950 (nej, ska inte ha intel (: Så fall nehalem, men jag orkar inte vänta) som jag ska försöka klocka upp i en 3.2GHz+ förhoppningsvis. Sen blir det Deneb när den kommer. Crysis i very high är inte att tala om (~15 fps avg), så ny processor och PCI-E 2.0 mobo gör nog susen.

PS. På detta mobot jag har nu så är där PCI-E 1.0, inte 1.1. Vad jag läst av andras erfarenheter så gör det stor skillnad. Aja, ska ut och partaja, det är därför jag skriver lite kladdigt:P Tjingeling!

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem

Ni som kommer i håg problemet som gjode att grafikkortet lät "ZzsCzcszcszcs" vid load, kan läsa detta:

Jag har skrivit till komplett om mitt problem, de tyckte det lät som att mitt grafikkort var defekt, så jag blev godkänd och kan skicka in mitt grafikkort...

Ska jag göra det? Med tanke på att det kommer ta antaligen lång tid tills att få ett nytt + det kostar pengar och har sig...

Eller tror ni att detta konstiga ljud inte tyder på att något är pajj eller kommer pajjas?

Jag tror mitt grafikkort funkar som det ska, jag kör Crysis 1920x1200 High avarge 27-35 fps...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
Ni som kommer i håg problemet som gjode att grafikkortet lät "ZzsCzcszcszcs" vid load, kan läsa detta:

Jag har skrivit till komplett om mitt problem, de tyckte det lät som att mitt grafikkort var defekt, så jag blev godkänd och kan skicka in mitt grafikkort...

Ska jag göra det? Med tanke på att det kommer ta antaligen lång tid tills att få ett nytt + det kostar pengar och har sig...

Eller tror ni att detta konstiga ljud inte tyder på att något är pajj eller kommer pajjas?

Jag tror mitt grafikkort funkar som det ska, jag kör Crysis 1920x1200 High avarge 27-35 fps...

Samma FPS i Crysis som mig då.

Permalänk
Avstängd

http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=869

test för de med x2 samt Vista vs xp.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Och vissa säger fortfarande att man får sämre prestanda med vista

"Going from 0xAA to 4xAA:

- Geforce GTX 280 under XP: -19.1%
- Radeon HD 4870 X2 under XP: -23.1%

- Geforce GTX 280 under Vista: -21%
- Radeon HD 4870 X2 under Vista: -10.6%

For both cards under XP the drop is pretty much on par; under Vista the HD 4870 X2 shows a remarkable difference, as performance only drops by ~10% on average!

Going from 0xAA to 8xAA

- Geforce GTX 280 under XP: -26%
- Radeon HD 4870 X2 under XP: -25.8%

- Geforce GTX 280 under Vista: -28.7%
- Radeon HD 4870 X2 under Vista: -15.4%"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Och vissa säger fortfarande att man får sämre prestanda med vista

"Going from 0xAA to 4xAA:

- Geforce GTX 280 under XP: -19.1%
- Radeon HD 4870 X2 under XP: -23.1%

- Geforce GTX 280 under Vista: -21%
- Radeon HD 4870 X2 under Vista: -10.6%

For both cards under XP the drop is pretty much on par; under Vista the HD 4870 X2 shows a remarkable difference, as performance only drops by ~10% on average!

Going from 0xAA to 8xAA

- Geforce GTX 280 under XP: -26%
- Radeon HD 4870 X2 under XP: -25.8%

- Geforce GTX 280 under Vista: -28.7%
- Radeon HD 4870 X2 under Vista: -15.4%"

Jo, men det där är ju procent. Om det är så att korten börjar mycket lägre under vista kanske de inte droppar lika mycket i % då de då skulle komma väldigt lågt O.o

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Jo, men det där är ju procent. Om det är så att korten börjar mycket lägre under vista kanske de inte droppar lika mycket i % då de då skulle komma väldigt lågt O.o

Ett tips är ju att läsa testet kanske eller iallafall kolla graferna.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Finns det något program som man kan ändra temperaturen på graffen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Som jag sa för tre minuter sen, har då 20k med en 1.1 buss så jag tvivlar på att man behöver en 2.0 buss, iaf för 3dmark.

Jag har 1.0 (?), och ang 1.1 så har jag läst om vissa som ändrat till 1.1 ifrån 1.1a, och fått en rejäl boost. Vet inte vad det ändrar, men det visar ju att det är något med pci bussen som sinkar..

När det är dubbla GPUer som är inblandade så ska du se att det skiljer rejält mycket ifrån min som är den äldsta och din som trots allt är en nyare variant. Ska iaf skaffa nytt mobo med PCI-e 2.0 nu, så jag kan skriva här igen hur (om) stor skillnad det nu är.

Fattar också att prollen som sitter i nu inte är en höjdare, så den ska bytas ut också till min andra nyare phenom.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem

Hej där.

Jag funderar på att byta ut mina 8800GT 512 Mb SLI mot ett sådant här kort. Är det värt det?

Hur är det med värmeutveckling och ljudnivå från de här korten?

Tack på förhand

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WiggAn3
Får hoppas på det annars vet jag inte vad ja ska ta mig till vill ju kunna lira utan att det håller på å strula :/
Du vet inte när det kan tänkas komma?

I och med att 8.8 kom ut nu i Augusti så borde 8.9 komma ut i September. Älska deras driver support Hoppas de faktiskt låser upp Crossfire Sideporten på korten. Just nu behövs nog inte mer bandbredd men det skulle ju kunna innebära bättre Crossfire skalning då kärnorna får en direkt länk mellan varandra och inte bara en PCIe 2.0 splitter.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Ett tips är ju att läsa testet kanske eller iallafall kolla graferna.

Ja, det är ju sant. Kollade igenom dem nu, och såg den korrekta tolkningen utav resultatet:D

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Avstängd

vilka drivrutiner ska jag ha för optimal prestanda??

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rafner
Hej där.

Jag funderar på att byta ut mina 8800GT 512 Mb SLI mot ett sådant här kort. Är det värt det?

Hur är det med värmeutveckling och ljudnivå från de här korten?

Tack på förhand

Det blir varmt som tusan, och för att få ner till rimlig nivå så får du manuellt ställa in fläkten. Jag har min på 40%, men då går den rätt kallt. Men 33% får du iaf köra den på. STALKER Clear Sky överhettar kortet rätt duktigt dock, det började blinka lite för mig när jag lira, såg då att kortet låg på 100C ^^, Därför har jag den 40% nu så jag slipper bry mig. Låter en del, men jag är inte så känslig för vindsus. Har iofs bara en 120mm fläkt i fronten som öser in, så det är inte det bästa tvärdraget precis.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helmesjoe
Därför har jag den 40% nu så jag slipper bry mig. Låter en del, men jag är inte så känslig för vindsus. Har iofs bara en 120mm fläkt i fronten som öser in, så det är inte det bästa tvärdraget precis.

Heh, jag kör mina två 8800GT på 50% hastighet när jag lirar för att de ska hålla sig på vettig temperatur. Så jag klarar mig nog.

Permalänk
Inaktiv

Jag har ett problem; Jag kan inte gå på vänteläge med detta kort. Datorn bara kraschar när jag ska göra det. Mycket irriterande.

Permalänk
Medlem

kommer det att komma några OC versioner på 4870x2 ? kortet har ju varit ute ett tag nu men ingen OC version med ny kylare osv , 260gtx,280gtx samt 4870 och 4850 finns ju i massa OC versioner.kanske bara e en tidsfråga men e nyfiken har inte sett något om det ,

aja god natt

Permalänk
Medlem

OC versioner känns onödigt, men ny kylare skulle vara passande!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raz84
kommer det att komma några OC versioner på 4870x2 ? kortet har ju varit ute ett tag nu men ingen OC version med ny kylare osv , 260gtx,280gtx samt 4870 och 4850 finns ju i massa OC versioner.kanske bara e en tidsfråga men e nyfiken har inte sett något om det ,

aja god natt

MSI har ju överklockat sitt kort lite och Diamond skall snart (det var meningen att det skulle lanseras den 27:e Augusti) lansera en överklockade version med inbyggt Dangerden vattenblock och som baseras på Super RV770.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

tackar för svaren börjar bli något trött på mina 4850 ,så kollar lite på att införskaffa ett 4870x2 och sätta in ett ljudkort istället för en crossfire setup ,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raz84
tackar för svaren börjar bli något trött på mina 4850 ,så kollar lite på att införskaffa ett 4870x2 och sätta in ett ljudkort istället för en crossfire setup ,

Ljudkort? Finns det ljudkort som kräver PCI-E x16? Mitt sitter i en PCI-E x1.. Det följde iofs med moderkortet.. (SupremeFX II) så det är antagligen inte så bra..?

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Preed
Ljudkort? Finns det ljudkort som kräver PCI-E x16? Mitt sitter i en PCI-E x1.. Det följde iofs med moderkortet.. (SupremeFX II) så det är antagligen inte så bra..?

- Nupp, ljudkorten är bara för den lilla PCI-E.

Permalänk
Medlem

E inte helnöjd med supreme fx2,pontus du har ack så rätt skyller på tillfällig sinnes förvirring. ändock så blir det nytt ljudkort(Creative's Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Professional <---längsta namnet någonsin ) och kanske i framtiden sätta in ett 4870x2 till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Naugon som vet (eller kan göra en kvalificerad gissning) ifall mitt 580w agg klarar systemet i sign + detta kort?

det skulle jag inte tro, det drar runt 300W active

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limo
det skulle jag inte tro, det drar runt 300W active

Nej, enbart kortet drar inte 300w, varför är det så många som inte fattar det?

Här kan du se att HELA SYSTEMET drar ca 320w.

http://www.sweclockers.com/imagebank/plot/200807/Effektfrbruk...

michael123: Vilket märke är ditt nätagg? Är det av någorlunda bra kvalitet ska det räcka.

Visa signatur

Mjo

Permalänk

Nån som vet när X2 korten kommer till Datorbutiken?

Har snart väntat 1 månad på min Asus 4870x2 :S

Visa signatur

Hellre fråga och se dum än att inte fråga och förbli dum.

🖥️: Ryzen 9 5900x, MSI X470 GAMING PRO MAX, Gigabyte 2070,
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18, Fractal Design R5, 2x 1080p 1x 1440p

Permalänk

Man kan tyvärr inte lita på Datorbutiken längre. Deras lev och saldo har blivit katastrof nu. Jag har länge handlat där för flera tusen,men inte längre.

Deras priser har gått upp ,lev håller inte och man vet inte ens om de har varor inne trots att det står finns i lager.

Ett råd från en gammal kund från datorbutiken, avbeställ och leta någon annanstans, t.ex Komplett.

Tyvärr men så är det bara.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Lite läsning för er som funderar på 4870x2. Ser ut som att det är lite problem med ix38 och ix48. Gissa vad jag har för moderkort ...

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1337124