Värt att köpa en 9 år gammal Thinkpad P50?

Permalänk
Medlem

Värt att köpa en 9 år gammal Thinkpad P50?

Jag har haft en Lenovo Thinkpad P50 i jobbet förr och har alltid tyckt de var riktigt robusta, och haft en väldigt bra prestanda och kylning när jag jobbat med tunga filer i olika CAD program.

Jag kollade runt lite på nätet och hittade en begagnad version, specs nedan.

- 15.6" Full HD IPS-skärm
- Fyrkärnig processor
- Intel Core i7-processor
- 32 GB DDR4 RAM-minne
- 256 GB SSD-hårddisk
- NVIDIA Quadro M2000M
- Bakgrundsbelyst tangentbord
- Windows 10 Pro

Är det värt att köpa en sån nu när man kan få dem till ca 5000 kr?
Eller finns det en risk med att köpa så gamla datorer, som tex drivrutiner som inte har stöd längre eller kompabilitet etc etc?

Permalänk
Medlem

Jag sålde en P53 för nyss med bättre stats för mindre.

P15, P16 P52 och P53 är alla nyare modeller som du kan ha längre.

§9 raderat. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av slkcobra:

Eller finns det en risk med att köpa så gamla datorer, som tex drivrutiner som inte har stöd längre eller kompabilitet etc etc?

Windows 10 Pro blir utan support nästa år och datorn i sig supportas inte Windows 11. Quadro-korten har enligt mig ofta bedrövlig support i sig.

Hade inte gett mer än max 3000:- för en sådan dator i dagens läge.

Windows 10 LTSC kan ge liv i minst 5-6 år till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zappe21:

Jag sålde en P53 för nyss med bättre stats för mindre.

P15, P16 P52 och P53 är alla nyare modeller som du kan ha längre.

Vad sålde du din för? Och vad hade den för specs?

Har ni tips på vart man kan leta/köpa såna här datorer? Jag brukar kolla på billigteknik.se

Skrivet av walkir:

Windows 10 Pro blir utan support nästa år och datorn i sig supportas inte Windows 11. Quadro-korten har enligt mig ofta bedrövlig support i sig.

Hade inte gett mer än max 3000:- för en sådan dator i dagens läge.

Windows 10 LTSC kan ge liv i datorn till 2032!

Det var bra att veta att datorn inte supportar Windows 11 och Windows 10 supporten försvinner. Vad kan det bli för problem med det? Är det programvaror som inte kommer vara kompatibla eller är det bara en säkerhetsrisk?

Vart kan man läsa sånt, dvs att datorn inte supportar Windows 11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slkcobra:

Jag har haft en Lenovo Thinkpad P50 i jobbet förr och har alltid tyckt de var riktigt robusta, och haft en väldigt bra prestanda och kylning när jag jobbat med tunga filer i olika CAD program.

Jag kollade runt lite på nätet och hittade en begagnad version, specs nedan.

- 15.6" Full HD IPS-skärm
- Fyrkärnig processor
- Intel Core i7-processor
- 32 GB DDR4 RAM-minne
- 256 GB SSD-hårddisk
- NVIDIA Quadro M2000M
- Bakgrundsbelyst tangentbord
- Windows 10 Pro

Är det värt att köpa en sån nu när man kan få dem till ca 5000 kr?
Eller finns det en risk med att köpa så gamla datorer, som tex drivrutiner som inte har stöd längre eller kompabilitet etc etc?

Vilken i7 är det och vad ska du använda den till. Spontant skulle jag säga att 5000 är för mycket. Borde gå att få motsvarande prestanda till ungefär samma pris och i ett mycket smidigare format.

Edit: har även kört Lenovo p50 eller motsvarande linjer de senaste 15 åren och de är ju bra för släpbara workstations men inte så mycket mer. Och skulle inte satsa på en privat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slkcobra:

Vart kan man läsa sånt, dvs att datorn inte supportar Windows 11?

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/min...

Generellt kan man säga att datorer äldre än 2018/2019 inte supportas av Windows 11 officiellt. Däremot har det varit möjligt att köra på äldre hårdvara än så utan större problem, men detta har Microsoft börjat sätta stopp för nu.

En risk med att köra en äldre supportad Windows 10, såsom LTSC 2019 (Version 1809), är att många program börjat kräva Windows 10 Version 21H2 eller nyare. Denna gräns flyttas även fram hela tiden i takt med att Microsoft slutar supporta konsumentversionerna.

Dvs är du beroende av Microsoft Office 365, Teams m.m. så kommer dessa programmen sluta att fungera inom en snar framtid på äldre Windows-utgåvor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vilken i7 är det och vad ska du använda den till. Spontant skulle jag säga att 5000 är för mycket. Borde gå att få motsvarande prestanda till ungefär samma pris och i ett mycket smidigare format.

Edit: har även kört Lenovo p50 eller motsvarande linjer de senaste 15 åren och de är ju bra för släpbara workstations men inte så mycket mer. Och skulle inte satsa på en privat.

Jag har kollat runt på nätet på företag som säljer begagnat i flera år, hittar aldrig en P50 för under 4990kr. Det kanske går att köpa av en privatperson för billigare men då har man ingen garanti.

Ska använda datorn främst till att jobba i olika CAD program så som AutoCad, Rhino3D, Sketchup, Inventor, SolidWorks och Creo bland annat...Jag har även olika adobe program jag jobbar i, Indesign, Illustrator och Photoshop.

Det kanske blir lite gaming också, men gamla spel som Quake 1, 2, 3 och lite Civilization eller StarCraft2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/min...

Generellt kan man säga att datorer äldre än 2018/2019 inte supportas av Windows 11 officiellt. Däremot har det varit möjligt att köra på äldre hårdvara än så utan större problem, men detta har Microsoft börjat sätta stopp för nu.

En risk med att köra en äldre supportad Windows 10, såsom LTSC 2019 (Version 1809), är att många program börjat kräva Windows 10 Version 21H2 eller nyare. Denna gräns flyttas även fram hela tiden i takt med att Microsoft slutar supporta konsumentversionerna.

Dvs är du beroende av Microsoft Office 365, Teams m.m. så kommer dessa programmen sluta att fungera inom en snar framtid på äldre Windows-utgåvor.

Jag är inte beroende av dem, men skulle vilja kunna använda word och excell, teams har jag ingen användning av. Jag tänkte mest ha datorn för att jobba i CAD som tex Autodesk Inventor, SolidWorks, Creo, Rhino3D, AutoCad etc. Jag använder en del adobe program också, InDesign, Illustrator, Photoshop osv.
Det borde väl gå då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slkcobra:

Jag har kollat runt på nätet på företag som säljer begagnat i flera år, hittar aldrig en P50 för under 4990kr. Det kanske går att köpa av en privatperson för billigare men då har man ingen garanti.

Ska använda datorn främst till att jobba i olika CAD program så som AutoCad, Rhino3D, Sketchup, Inventor, SolidWorks och Creo bland annat...Jag har även olika adobe program jag jobbar i, Indesign, Illustrator och Photoshop.

Det kanske blir lite gaming också, men gamla spel som Quake 1, 2, 3 och lite Civilization eller StarCraft2.

Kommer ju funka men jag hade köpt något liknande detta, någon tusenlapp mer men betydligt snabbare. Lär vara dubbelt så snabb i det mesta och bättre support nu när win 10 går end of life. https://www.webhallen.com/se/product/365264-MSI-Thin-GF63-12U...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Kommer ju funka men jag hade köpt något liknande detta, någon tusenlapp mer men betydligt snabbare. Lär vara dubbelt så snabb i det mesta och bättre support nu när win 10 går end of life. https://www.webhallen.com/se/product/365264-MSI-Thin-GF63-12U...

8 GB RAM… Den datorn duger inte ens för att köra MS Röj eller Paint 😆

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

För ditt användningsfall och för det priset så tycker jag att det låter som ett dåligt val. Det känns rätt rejält mycket för högt pris för en dator som inom kort inte kommer stödjas av Windows officiellt. Jag gissar att priset kommer rasa när det börjar närma sig.

Med det sagt så är det en rätt trevlig dator, om man ska köra Linux. Det här skrivs på en P50 med Ubuntu. Även min gamla W540 fungerar bra till det.

Det som inte funkar jättebra är 4K genom Ultra-dockan, det får jag bara upp i 30 Hz, men då kör den inbyggda skärmen redan på 4K@60. Suspend to RAM har funkat till och från.

De gamla Intel-processorerna har rätt många säkerhetsbuggar. Men jag får fortfarande firmware-uppgraderingar för P50:n från Lenovo över LVFS/fwupd i Linux, den senaste är daterad 4:e April 2024. Det är både smidigt och rätt imponerande.

Personligen hade jag nog gett max 2000 kr. Kanske en tuselapp till om jag hade haft ett användningsfall att köra den som server 24/7 (den är tyst).

Ett stort problem med laptop-köp är ju att det inte går att få tag på vettiga maskiner med 32+ GB RAM till rimligt pris än idag. W540:an nämnd ovan hade det 2014.

Permalänk
Skrivet av Superfrog:

8 GB RAM… Den datorn duger inte ens för att köra MS Röj eller Paint 😆

Lägg till ~900kr så får man 2st 16gb stickor. Sen säger jag inte att just den laptop som länkades är mest lämlplig för OP. Men finns ju många laptops med 2st dimmplatser speciellt inom gamingsegmentet. Svårt att hitta laptops i den prisklassen som har 32gb+ i standardutförande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

8 GB RAM… Den datorn duger inte ens för att köra MS Röj eller Paint 😆

Stoppa i 8GB till för 250 kr eller köp 32 GB för under tusenlappen. Fortfarande betydligt bättre än en p50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slkcobra:

Det var bra att veta att datorn inte supportar Windows 11 och Windows 10 supporten försvinner. Vad kan det bli för problem med det? Är det programvaror som inte kommer vara kompatibla eller är det bara en säkerhetsrisk?

Vart kan man läsa sånt, dvs att datorn inte supportar Windows 11?

Datorn i sej borde klara av Windows 11 (kanske om det är nvidia gpu kan ha problem, har inte kört med nvidia på bärbar dator), däremot har den inte officiellt stöd. Det går med enkla "hack" att installera Windows 11 på icke-supportade enheter. För att se vilka CPU:er som har officiellt stöd, se denna sida https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/min...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

8 GB RAM… Den datorn duger inte ens för att köra MS Röj eller Paint 😆

Jo då, jag tror nog den klarar av att köra MS Röj och Paint samtidigt.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)