Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Hur menar du? Att spelet går snabbare (dvs tidsmässigt, varje enskild handling går snabbare) eller? För det har väl inte varit verklighet sen väldigt länge... Att överklocka processorn ger utrymme för högre FPS vid en given inställning eller högre inställning vid given FPS, det är logiskt. Att processorhastigheten skulle påverka effekten på grafikkortet känns väldigt surrealistiskt, grafikkortet drar den effekt som krävs för att rendera bilden - högre upplösning/inställningar = högre effekt.
Detta är ett komplicerat ämne (fick diskutera rätt ordentligt på forum för och få fram hur grafiken fungerar).
Att överklocka en processor ger uttrymme för snabbare FPS som gör nytta om spelets FPS beror på processorn. Ett spel går så "långsamt" som den långsammaste av processorn eller grafikkortet. Processorn och grafikkortet kör asynkront, man kan jämföra det med två trådar som kör parallellt.
Köper man ett extremt snabbt grafikkort men inte har så extremt snabb processor och kör ett spel där grafiken inte är speciellt komplicerad. Då kommer FPS bestämmas av processorn.
Nu till "problemet". Det finns inget spel som kräver en processor på 3.0+ GHz, ingen som utvecklar en spelmotor skulle utveckla ett spel som kräver detta. Det är mycket lätt för speltillverkare och anpassa spelet för en processor för de kan direkt mäta detta. Skulle de göra ett spel som då och då kräver mycket hög frekvens så skulle spelet lagga på alla datorer som har lägre frekvens och det kommer skapa många missnöjda kunder om de ens får tillräckligt med kunder. Antalet personer som köper de absolut snabbaste processorerna är ganska litet. Inte så många som klockar heller. Hur många av dessa som köper spel är nog ännu mindre.
Vad som händer när du kör en snabb processor är annars att du får sjukt höga fps på ett så snabbt grafikkort (kanske över 300) vilket är totalt onödigt och grafikkortet drar väldigt mycket mer ström, även processorn.
Sätter man på vsync så tror jag man kan begränsa hastighetet så. det finns ingen mening med att producera mer fps än vad dina ögon och skärm klarar och leverera,
Ett snabbt grafikkort har man om du skall köra spelet på mycket hög upplösning, kanske 2560x1600, där måste man ha snabbt grafikkort för att få acceptabla värden.
Processorns arbete är detsamma oavsett upplösning, höjer du upplösningen så jobbar processorn exakt lika dant som på låg upplösning.
En annan orsak till bättre grafikkort är mer effekter, finns ju en del där som kallas olika namn.
Att satsa pengar på en dyr processor för att spela spel är ganska dumt, det kommer aldrig och göras spel där man måste köpa den absolut snabbaste processorn.
Processor väljer man av andra anledningar.
Programmerare med C++ som huvudspråk.