Permalänk
Medlem

Wohoo 900 svar !

Permalänk
Medlem

Splinter Cell: Double Agent krashar för mig då och då.. Irriterande, plus att jag inte kan välja högre upplösning än 1280x960.. Kan inte välja högre än det i Mercenaries 2 heller för den delen.. Trist.. Antar det finns en fix någonstans? Dessutom verkar inte AA fungera i splinter cell eller merc2...

Jag kör dock fortfarande beta 8.8 drivisarna.. Ska man köra 8.9 betan nu eller vad funkar bäst? 8.8 tyckte jag bara var lite väl kass..

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem

Såg att AA inte fungerade i Raven shield för mig.

Permalänk
Medlem

Är det någon mer som upplevt att man får störningar i högtalarna när man har 3d applikatoiner igång? Även när jag kör CCC så får jag susning/surr i högtalarna. Under 3D settings "filmerna" startar så börjar störningarna.

Någon som vet en lösning, kör med senaste drivrutinerna på både grafikkort och inbygda ljudkortet.

5.1 Antec högtalare
Gigabyte GA-X48-DS5

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Är det någon mer som upplevt att man får störningar i högtalarna när man har 3d applikatoiner igång? Även när jag kör CCC så får jag susning/surr i högtalarna. Under 3D settings "filmerna" startar så börjar störningarna.

Någon som vet en lösning, kör med senaste drivrutinerna på både grafikkort och inbygda ljudkortet.

5.1 Antec högtalare
Gigabyte GA-X48-DS5

Jag får ljud från grafiken i mina hörlurar, och det är USB lurar.. Creative Fatal1ty USB Gaming Headset HS 1000... :/ Gissar att grafikkortet är dåligt skärmat? Tips? Ska testa ansluta dom bak på datorn och inte som nu på frontpanel kontakten och se om det hjälper...

Edit: Det hjälpte, så jag antar att det i mitt fall är så att sladden från moderkortet till frontpanelen tar emot störningar från grafikkortet.. Måste klura på om det går att dra sladden på nåt sätt så den inte kommer så nära grafikkortet... Hmms..

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Preed
Jag får ljud från grafiken i mina hörlurar, och det är USB lurar.. Creative Fatal1ty USB Gaming Headset HS 1000... :/ Gissar att grafikkortet är dåligt skärmat? Tips? Ska testa ansluta dom bak på datorn och inte som nu på frontpanel kontakten och se om det hjälper...

Edit: Det hjälpte, så jag antar att det i mitt fall är så att sladden från moderkortet till frontpanelen tar emot störningar från grafikkortet.. Måste klura på om det går att dra sladden på nåt sätt så den inte kommer så nära grafikkortet... Hmms..

Mmm kör man hörlurar så kan ju en sladd ligga för nära. Lite svårare när man kör högtalarna. Om grafikkortet ligger för nära ljudkortskretsen är det ju värre. Även om man köper ett separat ljudkort så kommer det nära ljudkortet om man stoppar ner det i en PCE kontakt.

Börjar verkligen ångra mitt köp, 4870x2 har ställt till med mer strul än någon annan hårdvara. Undrar om olika fabrikat har olika påverkan. Tog ett club3d eftersom det kosta 3850kr och Powercolor 4400kr.

Undrar hur det är med garantier, bytesrätt etc. Om det egentligen inte är något fel på grafikkortet men att det stör ut ljudet.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Har ni hört något mer om asus nya design för kylningen som det talades om tidigare i tråden?

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

äntligen funkar kortet köpte ett nytt moderkort (Gigabyte X-48 DS4), passade även på att handla en E8500

Så nu fick jag 21500p ~ i 3dmark06 med prollen i 4,5GHz, så nu är det liiite bättre

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Tänkte fråga er som har köpt kortet och använder vista 64 home premium om det fungerar bra i spel eller om ni har mycket problem som kan härledas till grafikkortet eller drivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Mmm kör man hörlurar så kan ju en sladd ligga för nära. Lite svårare när man kör högtalarna. Om grafikkortet ligger för nära ljudkortskretsen är det ju värre. Även om man köper ett separat ljudkort så kommer det nära ljudkortet om man stoppar ner det i en PCE kontakt.

Börjar verkligen ångra mitt köp, 4870x2 har ställt till med mer strul än någon annan hårdvara. Undrar om olika fabrikat har olika påverkan. Tog ett club3d eftersom det kosta 3850kr och Powercolor 4400kr.

Undrar hur det är med garantier, bytesrätt etc. Om det egentligen inte är något fel på grafikkortet men att det stör ut ljudet.

Hmm jag har inga problem med det, har ett Club3D kort och det ligger precis ovanför mitt X-Fi kort. Aldrig hört nått missljud ur högtalarna. Låter väldigt konstigt att det skulle bli det. 3850 kr var billigt, jag betalade 4299 kr för mitt. Fast det var ju dagen efter lanseringen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Preed
Splinter Cell: Double Agent krashar för mig då och då.. Irriterande, plus att jag inte kan välja högre upplösning än 1280x960.. Kan inte välja högre än det i Mercenaries 2 heller för den delen.. Trist.. Antar det finns en fix någonstans? Dessutom verkar inte AA fungera i splinter cell eller merc2...

Jag kör dock fortfarande beta 8.8 drivisarna.. Ska man köra 8.9 betan nu eller vad funkar bäst? 8.8 tyckte jag bara var lite väl kass..

__________________
/ Preed

Jag kan lira Merc2 i 1920x1200 med mitt 4870x2 med 8.8 drivrutinen. Verkar väldigt konstigt att du inte ska kunna göra det då. AA har jag inte på tror jag. Minns inte.

Kan man öka fläkt hastigheten med Rivatuner utan att nån garanti går?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meg
Tänkte fråga er som har köpt kortet och använder vista 64 home premium om det fungerar bra i spel eller om ni har mycket problem som kan härledas till grafikkortet eller drivrutinerna.

Kör vista 64 (ultimate iofs), har inte haft några problem med spel utom bioshock som man måste köra xp-kompatibelt för att få ljud och det är inget som har med grafikkortet och göra. Har iofs bara testat crysis, mass effect, bishock, hf2 och stalker.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinity_90
Kan man öka fläkt hastigheten med Rivatuner utan att nån garanti går?

Självklart.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Nej, enbart kortet drar inte 300w, varför är det så många som inte fattar det?

Här kan du se att HELA SYSTEMET drar ca 320w.

http://www.sweclockers.com/imagebank/plot/200807/Effektfrbruk...

michael123: Vilket märke är ditt nätagg? Är det av någorlunda bra kvalitet ska det räcka.

hmm...både tigerdirect och 3dgameman säger att kortet själv drar så mkt...men jag antar att du vet va du snackar om me

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

Mitt Tagan 450W räckte inte till för 3st SATA diskar, 3 chassifläktar, ett 4870x2, core2duo e8400.. Tror knappast att 3 diskar och chassifläktarna+cpu drar över 130W, så jag tror personligen mer på att enbart 4870x2 drar 320+...

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Preed
Mitt Tagan 450W räckte inte till för 3st SATA diskar, 3 chassifläktar, ett 4870x2, core2duo e8400.. Tror knappast att 3 diskar och chassifläktarna+cpu drar över 130W, så jag tror personligen mer på att enbart 4870x2 drar 320+...

E8400 har TDP på 65W, lägg till moderkort, minnen fläktar, diskar, DVD så kommer du nog upp ganska högt. Efter lite efterforskning verkar inte Tagan göra de bästa nätaggen på marknaden direkt med problem med stabilitet på 12V-linan/-orna. Med ett kraftigt grafikkort som 4870X2 är det bara som att be om problem när man redan ligger ganska nära gränsen.

En SATA-disk verkar ligga på runt 12W*, tre blir 36W, plus 65W =100+moderkort+dvd+minnen så kan du själv räkna ut att det blir mer än 130W

* http://www.xbitlabs.com/articles/storage/display/hdd-power-co...

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Och glöm inte effektivitet.

Även fast ett nätagg har 450w presterar det inte alltid det vid full belastning( finns väll inga som gör det vad jag vet).
Corsair t.ex. garanterar alltid över 80% effektivitet oavsett belastning.
Högre load=mindre effektivitet, dom andra 20% övergår i bland annat värme energi,
en av anledningarna till att nätagg blir varma vid hög belastning.

Så om du t.ex. då har ett Corsair 650w så tar du 650x0.80=520.
Du får alltså ut 520 w vid full belastning.

Räknar vi på ditt agg som var 450w och troligen hade en effektivitet
på strax under 80%(orkar inte kolla upp det) så blir det ju: 450x0.80=360w.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så?

Är det inte mer så att ett t ex ett 650W nätagg levererar just 650W men drar 7-800W från eluttaget, dvs ca 20% mer beroende på effektiviteten vid den aktuella belastningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maximo
Är det verkligen så?

Är det inte mer så att ett t ex ett 650W nätagg levererar just 650W men drar 7-800W från eluttaget, dvs ca 20% mer beroende på effektiviteten vid den aktuella belastningen.

Nä, det tror jag inte, om man kollar på nätaggs tester så är det många som inte pallar ens nära det som står på dom. Ska kolla runt lite o kolla om jag kan hitta svar på det hela.

Kan ha med omvandlingen från växelström till likström är inte så jätte insatt i om det gör nån prestanda skillnad där men strömen i en dator är ju likström och den från vägguttaget är ju växelström som sagt.

Edit:
Effektivitet
Tyvärr kan inte all el som pumpas in i ett nätaggregat användas på ett effektivt sätt eftersom det alltid försvinner en del i omvandlingen mellan växelström och likström. En stor del av den ström som försvinner på vägen omvandlas till värme. Om du vill hålla temperaturen i datorn nere kan det därför vara smart att välja ett nätaggregat som är så effektivt som möjligt.

Enligt version 2.2 av atx-standarden ska ett nätaggregat ha en effektivitet på minst 70 procent vid full belastning, 72 procent vid normal belastning och endast 65 procent vid lätt belastning. Standarden rekommenderar dock 77 procent vid full belastning, 80 procent vid normal belastning och 75 procent vid lätt belastning. Vi anser att du bör ställa högre krav än så.

Källa: http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.166727

Permalänk
Medlem

wtf? nån jävel på youtube säger att 4870x2 behöver en processor som har 3.5 ghz på varje kärna, för att få ut max av de...kan väl inte stämma? graikkortet ska väl inte vara beronde av cpu..:S

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limo
wtf? nån jävel på youtube säger att 4870x2 behöver en processor som har 3.5 ghz på varje kärna, för att få ut max av de...kan väl inte stämma? graikkortet ska väl inte vara beronde av cpu..:S

För att få ut max av ett grafikkort behöver man snabb cpu.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
För att få ut max av ett grafikkort behöver man snabb cpu.

fasen me! en intel Q9550 quadcore på 2.83 fsb 1333 ska väl räcka till ett 4870x2? men man kan väl överklocka de som sjutton me? har en p5q pro motherboard

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk

Jag har överklockat min q9550 till 3,83 och ligger enligt asus program i 28 grader

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limo
fasen me! en intel Q9550 quadcore på 2.83 fsb 1333 ska väl räcka till ett 4870x2? men man kan väl överklocka de som sjutton me? har en p5q pro motherboard

ja räcker gör det säkert, men det blir en jävla skillnad i prestanda om du istället klockar den till 3,8GHz

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limo
fasen me! en intel Q9550 quadcore på 2.83 fsb 1333 ska väl räcka till ett 4870x2? men man kan väl överklocka de som sjutton me? har en p5q pro motherboard

Det "räcker" med vilken processor som helst som duger för aktuellt spel. Det som händer med en snabbare processor är att grafikkortet går mycket varmare och producerar en massa onödiga fps. Snabbt grafikkort köper man för att klara höga upplösningar och/eller mer effekter. Det har inget med processorn och göra förutom att processorn skall duga för spelet.

En "för snabb" processor rusar grafikkortet i onödan

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Naugon som vet (eller kan göra en kvalificerad gissning) ifall mitt 580w agg klarar systemet i sign + detta kort?

Tror inte det ett x2 kort drar nästan 300 watt

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Demonlord
Tror inte det ett x2 kort drar nästan 300 watt

åhh vet inte hur många ggr det ska behöva sägas, men ett X2 KORT DRAR INTE 300W!!!

Jag har ett Corsair 520W funkar hur bra som helst har kört med min processor i 4,5GHz har två st diskar...

SÅ SLUTA SÄGA DET!

ETT BRA KVALITETS AGG PÅ 500W KLARAR X2:an OCH NORMALT ANTAL DISKAR M.M!!!!

ursäkta, men tycker för många har börjat säga att det tar så mycket...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The man swe 90
Jag har överklockat min q9550 till 3,83 och ligger enligt asus program i 28 grader

jo tjenare. Mitt asusprogram säger att min processor ligger på cirka 19 grader i rumstemp. med originalkylare. Använd istället programmet core temp.

mvh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
åhh vet inte hur många ggr det ska behöva sägas, men ett X2 KORT DRAR INTE 300W!!!

Jag har ett Corsair 520W funkar hur bra som helst har kört med min processor i 4,5GHz har två st diskar...

SÅ SLUTA SÄGA DET!

ETT BRA KVALITETS AGG PÅ 500W KLARAR X2:an OCH NORMALT ANTAL DISKAR M.M!!!!

ursäkta, men tycker för många har börjat säga att det tar så mycket...

+1

Funkar hur bra som helst för mig också.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Det "räcker" med vilken processor som helst som duger för aktuellt spel. Det som händer med en snabbare processor är att grafikkortet går mycket varmare och producerar en massa onödiga fps. Snabbt grafikkort köper man för att klara höga upplösningar och/eller mer effekter. Det har inget med processorn och göra förutom att processorn skall duga för spelet.

En "för snabb" processor rusar grafikkortet i onödan

i nästan alla spel finns dock en maxfps gräns om man tycket det är onödigt vill säga e väl kul att få 300 fps i cod 4? ^^

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Det "räcker" med vilken processor som helst som duger för aktuellt spel. Det som händer med en snabbare processor är att grafikkortet går mycket varmare och producerar en massa onödiga fps. Snabbt grafikkort köper man för att klara höga upplösningar och/eller mer effekter. Det har inget med processorn och göra förutom att processorn skall duga för spelet.

En "för snabb" processor rusar grafikkortet i onödan

Hur menar du? Att spelet går snabbare (dvs tidsmässigt, varje enskild handling går snabbare) eller? För det har väl inte varit verklighet sen väldigt länge... Att överklocka processorn ger utrymme för högre FPS vid en given inställning eller högre inställning vid given FPS, det är logiskt. Att processorhastigheten skulle påverka effekten på grafikkortet känns väldigt surrealistiskt, grafikkortet drar den effekt som krävs för att rendera bilden - högre upplösning/inställningar = högre effekt.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC