Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
Eftersom detta är officiella 4870x2 så ska väll denna frågan kunna ställas här,

Vad ska man köra? Windows XP 32 bit eller Windows Vista 64 bit?

Med tanke på att kortet stödjer directX 10.1, så hade det vatt najs att ha det MEN, jag har haft vista förut med ett annat system och då vart jag lite missnöjd pg.a jag förlorade ganska mycket i FPS jämnfört med XP...

Btw, kommer antagligen ladda hem en kopia i så fall, pg.a jag har köpt det innan men sålt det nu, och jag var missnöjd med köpet...

Just nu är Vista SP1 snabbare än XP SP2/SP3 i spel (i DX9 läge dvs). Definitivt Vista x64, då du går miste om 2gb av ditt systemminne om du använder XP 32. Jag har kört Vista SP1 x64 i ungefär 1.5 månad med mina nya dator och är skitnöjd. Betydligt stabilare än vad XP SP2 var på min gamla dator. Det har inte krånglat en enda gång ännu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blondie1337
Som ett troget Asus fan har jag hamnat i kläm. Eftersom efterfrågan på asus är oändlig så funderar jag på att införskaffa något annat fabrikat.

Problemet är att jag inte riktigt litar på andra fabrikat, och vill inte "kasta" bort 4000 på något jag inte är nöjd med. Någon som har några kommentarer om bl.a. Sapphire, Gigabyte, Powercolor etc.

Ljudet är en viktig del för mig. Låter kanske lite konstigt med tanke på att jag funderar på ett 4870x2. Men det handlar mer om skillnaden mellan högt brummande fläktar och visslande högljudsmonster.

Sen såg jag att det fanns möjligheter att importera från tyskland, någon som har erfarenhet av det? Garanti etc?

Vad är meningen med det? Korten du får från andra tillverkare är EXAKT likadana i dagsläget. Det enda som skiljer dem åt är klistermärket. De som har bäst bundle är klart Sapphire (3dmark Vantage, CyberDVD) och de är billigast också. Förstår inte varför du inte bara satsar på något annat märke och sedan köper ett annat klistermärke eller något...

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Jag har forfarande inte löst det, men inte bara det. Det är ett jävla jobb att starta datorn också, 1/3 försök så bootar Windows XP upp...

Tycker det är mycket märkligt...Tror personligen inte att det är fel på moderkortet utan att Grafikkortet spökar och har sig...*suck*

Lite trist och vara med om allt detta med ett så pass nytt och DYRT grafikkort...

EDIT: Har hittat någon som har haft samma problem

http://forums.guru3d.com/showthread.php?p=2827055

Läs sista posten i forumet...

Dela gärna med er av all fakta ni kan hitta omkring detta problem!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland

Vad är meningen med det? Korten du får från andra tillverkare är EXAKT likadana i dagsläget. Det enda som skiljer dem åt är klistermärket. De som har bäst bundle är klart Sapphire (3dmark Vantage, CyberDVD) och de är billigast också. Förstår inte varför du inte bara satsar på något annat märke och sedan köper ett annat klistermärke eller något... [/B]

Så du menar att det inte skiljer sig det minsta? På något sätt och vis har svårt att köpa det du säger, men i annat fall är det precis vad jag behöver höra.

Permalänk
Medlem

Så var det dags igen då!

Jag är på väg och inhandla lite nya grejer till datorn.

Jag sitter just nu på att fundera på om jag kan ha kvar mitt nuvarande nätagg som kommer nedan
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=77158
Aerocool Turbine Power 550W

Och det jag behöver driva är....

4870X2
Intel Core 2 Duo E8400
Asus P5Q-E
Corsair XMS2 Xtreme TwinX PC6400 2x2 GB
2 Sata hdd
1 Fläktkontroll med 5 fläktar inkl cpu fläkt

Finns det någon som har testat och kört 4870x2 med ett 550w nätagg?
hur många watt drar grejerna för sig själv?

Har någon ett tips på ett nätagg som är värt och inhandla?
(vill helst ha så man kan ta bort kablar ifall att man inte behöver fler)

Hur funkar det om jag har 2x2gb minne i Windows xp, hört att 3gb stöds, är det bara att ladda och köra ändå?

Finns det någon viss skillnad på märkena på 4870x2 korten som är värd att pröjsa mer för?
(Brukar ju vara en viss skillnad på kylare och klockning)

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO - 2500k @ 4.5 Ghz - Corsair 8GB DDR3 1600 Mhz - 1,5 + 2 TB Caviar Green - Samsung 830 128 GB - 7970 - Real Power M700 - Windows 7 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blondie1337
Så du menar att det inte skiljer sig det minsta? På något sätt och vis har svårt att köpa det du säger, men i annat fall är det precis vad jag behöver höra.

Detta är länge känt att de inte skiljer sig alls (hårdvaran då) mellan varandra. Så där har du det, skönt å höra, va?

Permalänk
Medlem

http://img300.imageshack.us/my.php?image=524procentth0.jpg

varför ändras inte "current" värdena för mig? vad gör jag för fel?
sen kan jag inte ändra profil heller. reagerar inte av att jag trycker på en annan profil.

någon som vet vad det kan vara?

sen jag fick detta kort har det inte varit annat än problem tycker ja, första gången man provar ATI dessutom.

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bonji
http://img300.imageshack.us/my.php?image=524procentth0.jpg

varför ändras inte "current" värdena för mig? vad gör jag för fel?
sen kan jag inte ändra profil heller. reagerar inte av att jag trycker på en annan profil.

någon som vet vad det kan vara?

sen jag fick detta kort har det inte varit annat än problem tycker ja, första gången man provar ATI dessutom.

Current värderna är ju 2d-clocken.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Detta är länge känt att de inte skiljer sig alls (hårdvaran då) mellan varandra. Så där har du det, skönt å höra, va?

Ja delvis, slipper man ju punga ut 500 spänn extra. Men kylningen är väl ej densamma?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bonji
http://img300.imageshack.us/my.php?image=524procentth0.jpg

varför ändras inte "current" värdena för mig? vad gör jag för fel?
sen kan jag inte ändra profil heller. reagerar inte av att jag trycker på en annan profil.

någon som vet vad det kan vara?

sen jag fick detta kort har det inte varit annat än problem tycker ja, första gången man provar ATI dessutom.

Kortet klockas ner till typ 500/500 när det inte belastas för att spara ström, liknande intels "speedstep"..

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blondie1337
Ja delvis, slipper man ju punga ut 500 spänn extra. Men kylningen är väl ej densamma?

Exakt samma. Alla nuvarande 4870X2 följer referensdesignen och använder referenskylaren.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Återkommer nu igen med dåliga nyheter angående det jobbiga ljudet, det "buzz" ljudet, eller klick ljudet, "SZszSZSZszszzs"

http://forum.ncix.com/forums/index.php?mode=showthread&forum=...

Någon hade haft det problemet och kontaktat tillverkaren, de sa att de va helt normalt att det låter så, och att om man byter ut det skulle det låta likadant igen...

Så det är väll en nyhet, som kommer antagligen hamna på 4870x2's "nackdels-lista"..

Tråkigt och höra sånt...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Exakt samma. Alla nuvarande 4870X2 följer referensdesignen och använder referenskylaren.

Great, hittade dock ett Asus idag. Om nu multitronic inte ljuger om sin lagerstatus. Kan trösta mig med att Asus har 3 års garanti på sina kort jämfört med 1 år på Sapphire.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sadin
Nuuker , det är frågan hur bra nätaggregat är. Jag hade en 630w och visst det låter bra ,men den kan inte leverera mer än 475w i full load.

Så fort kortet behöver mer ström så kommer datorn att dö så är det bara.

Bara kortet 4870 x2 drar runt 440 w elllr något.

Det är underverk att min dator funkar ens i vissa spel:)

Klippt ur Guru3d:

Videocard
System Under FULL load

Som du citerade själv från Guru3d....det står fortfarande system under full load så grafikkortet drar inte 440W....som när sweclockers testade kortet...SYSTEMET drog kring 300W~ (orkar inte leta reda på testet men någonstans vid 300W...)

SÅ NEJ! DU BEHÖVER INTE MER ÄN 500W FÖR ATT DRIVA DETTA KORT MED HELT OKEJ ANDRA KOMPONENTER!

En polare har ett 4870X2 E8500 @ 4Ghz och ett Tagan 480W....Hans dator är hur stabil som helst...

SÅ SNÄLLA SLUTA SÄG ATT GRAFIKKORTET NÄSTAN TAR UPP HELA NÄTAGGETS KAPACITET.

Jag har inte fått min dator stabil än heller, grafikbuggar i 3dmark efter vissa tester, sen när det stängs av så blir hela skärmen fylld med buggar, ibland när man startar om datorn, tjuter det till några snabba ggr och det blir ingen bild, startar man då om några ggr funkar det tillslut igen....

Har en Zalman 850W Nätdel för typ 1800:- här nu och testar med, så min nätdel är det inte som gör felet iaf Nu är det nog bara moderkortet kvar :/ så blir väl ett nytt sådant då! (4870X2 testade jag i polarens burk och det funkade bra där så det är inget fel på kortet...)

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Får mitt X2 imorgon då skall jag se hur det går med 4870x2 + 4870 i crossfire.

Skall bli intressant om det blir lägre prestanda i spelen med crossfire på eller avstäng

Visa signatur

Core I5 2500K@ 5000MHz 1,455//Corsair 8GB Vengeance //Asus MAXIMUS IV EXTREME REV B3/Asus GTX 580 DIRECTCUII//Sandisk Extreme SSD 120GB//Intel X25-M G2 80GB /WD Black Edition 750GB/Samsung Spinpoint F3 1TBJ/WD Green Edition 1TBx2//Obsidian 800D//Corsair AX 850W 80+ GOLD

Permalänk

tror det kommer gå , jag får i alla fall prestanda ökning med min 2 4870x2. I alla spel jag här testat

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Sitter och experimenterar med fläktprofiler, satte fläkten på 70% och katten min gick bort till kanten på datorbordet och kikade ner mot datorn...haha..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blondie1337
Så du menar att det inte skiljer sig det minsta? På något sätt och vis har svårt att köpa det du säger, men i annat fall är det precis vad jag behöver höra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blondie1337
Ja delvis, slipper man ju punga ut 500 spänn extra. Men kylningen är väl ej densamma?

Det är bokstavligen exakt samma kort med annat klistermärke på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jolle007
Får mitt X2 imorgon då skall jag se hur det går med 4870x2 + 4870 i crossfire.

Skall bli intressant om det blir lägre prestanda i spelen med crossfire på eller avstäng

Enligt ATI själva så funkar inte HD4870X2 med HD4870 i CF.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Ok nu har jag lite frågor om mitt nya 4870x2 kort .

Jag får bara runt 12.000 i 3dmark06 har en intel e6600 klockad till 3.2ghz ett asus moderkort p5b (senaste bios) 3 gb ram ddr2 som körs i 667 win xp 32 bit

I Ati ccc kan jag klocka kortet till 780/980. 800/1000 är max... något bios till kortet som behöver uppdateras?

Är det cpu och minnen som flaskar kortet eller något annat jag gör fel?

MVH: Wille

ps en noob fråga.. I kartongen till kortet fanns det med en cross fire adapter

den behöver inte anslutas om jag inte ska ha 2 kort eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wille-E
Ok nu har jag lite frågor om mitt nya 4870x2 kort .

Jag får bara runt 12.000 i 3dmark06 har en intel e6600 klockad till 3.2ghz ett asus moderkort p5b (senaste bios) 3 gb ram ddr2 som körs i 667 win xp 32 bit

I Ati ccc kan jag klocka kortet till 780/980. 800/1000 är max... något bios till kortet som behöver uppdateras?

Är det cpu och minnen som flaskar kortet eller något annat jag gör fel?

MVH: Wille

ps en noob fråga.. I kartongen till kortet fanns det med en cross fire adapter

den behöver inte anslutas om jag inte ska ha 2 kort eller?

Japp, moderkortet har för det första bara PCI-e v1.1.. Jag hade ett sånt själv tills för en vecka sen när jag brände nordbryggan när jag skulle klocka upp min E8400 i 4ghz och således FSBn i 1780.. Jag hade scores neråt ditt håll när jag körde med p5b och processorn i 3.6ghz..

Nu har jag ett P5E kort.. Nu har jag lyckats få min dator stabil i 4ghz med lite pillrande på dram volt och nb volten.. Jag kör just nu med en core clock på 440MHz, CPU@3960, DRAM@880 och FSB@1760..

Senaste 3dmark06
19340 3DMarks
SM2.0 Score: 8472
HDR/SM3.0 Score: 10847
CPU Score: 3634

Tror inte jag kommer mycket längre med mina PC2-6400 minnen, så det blir nog att handla PC2-8500 snart om jag får råd..

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
Som du citerade själv från Guru3d....det står fortfarande system under full load så grafikkortet drar inte 440W....som när sweclockers testade kortet...SYSTEMET drog kring 300W~ (orkar inte leta reda på testet men någonstans vid 300W...)

SÅ NEJ! DU BEHÖVER INTE MER ÄN 500W FÖR ATT DRIVA DETTA KORT MED HELT OKEJ ANDRA KOMPONENTER!

Jag ville få reda på min datorförbrukning och vi hade en elmätare hemma. Sådan som brukar sitta i ett elskåp och mäter hela husets el-konsumption. När jag spelade GRID på högsta och tankade samtidigt så efter en timma så hade den dragit 300Wh så ni som säger att man behöver 1000W nätagg till ett 4870x2 kan ju slänga er i väggen Peace

Visa signatur

Dator: Intel C2D E8400 3.0Ghz @ 3.6Ghz | Moderkort: Gigabyte EP35 DS4 | Hdd: Hitatchi 500 Gb | Grafikkort: Sapphire 4870x2 | Chassi: Antec 900| Nätagg: Corsair Tx 750W | 8 Gb Ram PC 6400 | Nec brännare | Skärm: 20" WIdescreen (L207WT)

Permalänk
Medlem

Jag vet bara att mitt Tagan EasyCon 430W inte räckte till..

Nu har jag kört Vantage också..
Performance profilen...
P12222
GPU Score: 15012
CPU Score: 7847

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk

Aeqvist

En vän till mig räknade ut vad mitt system kräver , vet inte vad du har i din system ,men det jag har räcker inte mitt nätaggregat till. Har varit i kontakt med ATI med och de säger också att mitt system räcker helt enkelt inte till inehållet i datorn.

De har även påpekat som många andra sidor bl.a guru3d att i spel som är mer krävande är det bra att ha reservkraft till gpu belastningar. Just att pcn dör helt efter att jag har spelat Crysis i 20 min är typiskt när nätagg. är dåliga och inte kan leverera.

Jag kan också spela visa spel som inte kräver en del ,men spel som GRID,Crysis är i helt annan liga än t.ex Lotr ellr WOW.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EtZi11
Jag ville få reda på min datorförbrukning och vi hade en elmätare hemma. Sådan som brukar sitta i ett elskåp och mäter hela husets el-konsumption. När jag spelade GRID på högsta och tankade samtidigt så efter en timma så hade den dragit 300Wh så ni som säger att man behöver 1000W nätagg till ett 4870x2 kan ju slänga er i väggen Peace

http://www.bit-tech.net/hardware/2008/08/19/sapphire-ati-rade...

nästan 500w för systemet i load.

har man då inte ett kvalitets agg och det ligger mellan 500-600w (enligt tillverkaren) så kan det ju vara på håret. jag tror knappast på mina 580w hiper. därför blir jag inte förvånad över ett par omotiverade omstarter i tex race driver grid som jag nämnt tidigare. men det är ju givetvis olika för alla, beroende på vad man har i övrigt i burken, alla kanske inte sitter med 6 120mm fläktar, 3 hårdiskar osv som en annan.....

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk

Tack Bonji precis vad jag menar och mitt nätaggregat är värdelös så är det bara.

En bättre märke som kan leverera skulle säkert lätt klara av att driva kortet utan problem.

Vad det gäller dina värden i ccc så verkar det vara något konstigt eftersom i och med att du aktiverar overdrive så ska de ligga auto på 750/900 ,det gör det hos mig i allafall.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Preed
Japp, moderkortet har för det första bara PCI-e v1.1.. Jag hade ett sånt själv tills för en vecka sen när jag brände nordbryggan när jag skulle klocka upp min E8400 i 4ghz och således FSBn i 1780.. Jag hade scores neråt ditt håll när jag körde med p5b och processorn i 3.6ghz..

Nu har jag ett P5E kort.. Nu har jag lyckats få min dator stabil i 4ghz med lite pillrande på dram volt och nb volten.. Jag kör just nu med en core clock på 440MHz, CPU@3960, DRAM@880 och FSB@1760..

Senaste 3dmark06
19340 3DMarks
SM2.0 Score: 8472
HDR/SM3.0 Score: 10847
CPU Score: 3634

Tror inte jag kommer mycket längre med mina PC2-6400 minnen, så det blir nog att handla PC2-8500 snart om jag får råd..

Men när jag kör GPU-Z står det så här ang pci-e

Bus Interface: PCI-E 2.0x16@16 2.0.

Betyder inte det att moderkortet har pci-e 2.0?

Permalänk
Medlem

Har kollat runt lite och skulle gärna vilja ha lite svar. Har just nu ett 4870 (kolla sign) men funderar på att köpa ett extra 4870 och köra CF. Har läst att ett 4870X2 är kraftfullare än 4870 i CF. vad tycker ni. Kommer jag märka skillnad på 4870 i CF eller ska jag vänta på att priset på 4870X2 sänks??

Har för mig att det är marginell skillnad på 4870X2 och 4870 CF??

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk

Vad jag har läst så är det inte så stor skillnad,däremot så drar crossfire mer ström än vanliga 4870 x2.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Jag har då iaf pci-e 1.1 och har 20k så jag tror knappast att det påverkar speciellt mycket, iaf inte i 3dmark.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ankan_84
??

Har för mig att det är marginell skillnad på 4870X2 och 4870 CF??

ja.
skillnaden är marginell upp till 1920x1200.
2560x+ och mer blir skillnaden större.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag lämnade datorn på igår kväll, med fläkten på 35%. nu då jag steg upp var en kärna 53grader, den andra var 26 grader. Man så önskar att dom kunde tänkt till lite hårdare då dom designade kylningen. Vanligtvis skilljer det runt 30 grader mellan kärnorna.