Dell Vostro 1500 [FAQ/Info/Recensioner]

Permalänk
Medlem

Jahapp.. första problemsökingen dåe
I alla fall, började med att jag skulle installera programvara för min skrivare HP PSC 2170, fick en liten varning om att den varnade för operativsystemet då det inte stöddes (antagligen pga. skivan är tre år), men fortsatte med installationen.. gick bra trodde jag, men nu när jag stoppar i en skiva, kommar det bara upp en snabb ruta om nått installationsprogram för psc2170, som försvinner direkt sen händer inget, den känner inte av någon media i spelaren (fastän den finns).. :/ Vad ska man göra nue? Nån som har någon idé?

Bilder kommer

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
[B]Rodent:
Det går att köra i 1024*768. Jag har 1440*900 truelife skärmen, körde Bioshock i 1024*768 funkade perfekt.

Alright, bildkvalitén blev alltså inte försämrad och du märkte inte av något annat heller?

Hur är skärmen i övrigt förresten, hur pass grynig?

Visa signatur

THE STATUS QUO IS GAINING MOMENTUM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uuno
Har erbjudandet på Vostro 1500 gått ut? Verkar iaf så då jag nyss skulle plocka ihop min

Förresten, vad väger paketet Dell skickar? Blir nämligen Dell -> Umeå -> Helsingfors för min

Fortfarande kvar enligt dells hemsida

du kanske kollade på fel modell? fraktfritt+700rabatt gäller endast på den dyraste modellen

Spara kr. 700:- exkl. moms
Gäller t.o.m. 2007-08-29
Flera detaljer
Fri Frakt !
Gäller t.o.m. 2007-08-29
Flera detaljer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rodent
Alright, bildkvalitén blev alltså inte försämrad och du märkte inte av något annat heller?

Hur är skärmen i övrigt förresten, hur pass grynig?

Nja de är ju alltid LITE sämre när man inte kör native res. Men jag tycker det var snyggt!

Skärmen är bra, den är inte grynig men den "coatingen" på skärmen kan man se lite, fast är inte speciellt jobbigt.

Älskar dual-core cpun! Bränner en IMG fil, chattar på msn, har flera webbläsare öppna, kör torrentprogram, lyssnar på musik i itunes och det känns inte alls segt! Nya fönster öppnas direkt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rodent
Alright, bildkvalitén blev alltså inte försämrad och du märkte inte av något annat heller?

Hur är skärmen i övrigt förresten, hur pass grynig?

Tror det är mindre märkbart i spel, där man i huvudsak kanske måste sänka upplösningen..

Tycker den är bra, inte speciellt grynig alls..

Det verka ha löst sej med DVD-läsaren, inaktiverade den i enhetshanteraren och startade om och aktiverade den igen, verkar funka nu iaf. men det är fortfarande nått krux med HPn.. men den funkar iaf.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Tror det är mindre märkbart i spel, där man i huvudsak kanske måste sänka upplösningen..

Tycker den är bra, inte speciellt grynig alls..

Det verka ha löst sej med DVD-läsaren, inaktiverade den i enhetshanteraren och startade om och aktiverade den igen, verkar funka nu iaf. men det är fortfarande nått krux med HPn.. men den funkar iaf.

har du provat några DX9 spel på din Vostro ? (typ, CSS, HL2, osv. flöt det på bra, läste om att CSS kunde va lite buggigt).

är det "full size" tangentbord på Vostro 15" ? (har för mig det, men ej säker. full size är så pass mycket trevligare).

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svärige
har du provat några DX9 spel på din Vostro ? (typ, CSS, HL2, osv. flöt det på bra, läste om att CSS kunde va lite buggigt).

är det "full size" tangentbord på Vostro 15" ? (har för mig det, men ej säker. full size är så pass mycket trevligare).

Ja har lirat HL2: Deathmatch. Flöt på skitbra.

Ang tangentbordet finns de bilder nån sida bak.

Permalänk
Medlem

en fråga ang. mediadirect

Ur manualen:
If the computer is turned off or in hibernate mode
When your computer is turned off or in hibernate mode, you can press the
Dell MediaDirect button to start the computer and automatically launch the
Dell MediaDirect application.

Förklaring på mediadirect från annan sida:
Some Dell notebook computers include a special Dell MediaDirect feature. MediaDirect enables you to watch DVD movies, slideshows, or listen to music without having to boot the complete XP operating system. MediaDirect is installed in a special partition on the hard disk, but is hidden so you cannot see it when XP is booted normally. When the computer is off, pressing the MediaDirect button will boot the MediaDirect partition instead of XP.

så vad jag förstår så kan man lyssna på musik/kolla på film utan att boota windows?

någon som testat denna funktionen? verkar ju jäkligt läckert och datorn borde ju inte behöva arbeta så mycket för en mp3 lista eller film, dvs fläktarna borde nästan inte ens behöva snurra.

vore kul och få reda på hur bra den funktionen funkar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
Ja har lirat HL2: Deathmatch. Flöt på skitbra.

Ang tangentbordet finns de bilder nån sida bak.

Vad tycker du om storleken på datorn?
Känner man att den är lite knubbig?

Permalänk
Medlem

Nu kanske det börjar bli lite mycket frågor, men... hur pass varm blir datorn? går fläktarna ofta, och hur mycket låter dom?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
en fråga ang. mediadirect

Ur manualen:
If the computer is turned off or in hibernate mode
When your computer is turned off or in hibernate mode, you can press the
Dell MediaDirect button to start the computer and automatically launch the
Dell MediaDirect application.

Förklaring på mediadirect från annan sida:
Some Dell notebook computers include a special Dell MediaDirect feature. MediaDirect enables you to watch DVD movies, slideshows, or listen to music without having to boot the complete XP operating system. MediaDirect is installed in a special partition on the hard disk, but is hidden so you cannot see it when XP is booted normally. When the computer is off, pressing the MediaDirect button will boot the MediaDirect partition instead of XP.

så vad jag förstår så kan man lyssna på musik/kolla på film utan att boota windows?

någon som testat denna funktionen? verkar ju jäkligt läckert och datorn borde ju inte behöva arbeta så mycket för en mp3 lista eller film, dvs fläktarna borde nästan inte ens behöva snurra.

vore kul och få reda på hur bra den funktionen funkar

Bekräftat :), till vänster om Power-knappen finns en mindre (med ett hus), trycker du på den så startas enbart MediaDirect och inte OSet i sej. Då kan man kolla video lyssna på musik samt kolla bilder och nått annat.. kollade bara lite snabbt. Verkar vara en smidig funktion förövrigt.

Applet: Har inte mätt upp några temperaturer än, men ska försöka göra det. Den känns i alla fall inte så farligt varm, man behöver definitivt inte vara rädd att bränna fingrarna när man använder touchpaden (vilket man fick på Acern). Oftast kör jag i "Balanserat" som engergiläge, och då går fläkten ganska lågt.. Så fläkter stör mej inte utan då snarare HDDn som jag kommenterat. Får återkomma mer specifikt i frågan.

Btw. någon hade visst kommenterat något om nått hög frekvent typ vinnande ljud tidigare, vad var det?

maverickgoose: Knubbig och knubbig, visst det är ingen 13"-tums ultraportabel laptop vi snackar om, tycker den känns mindre än Acern jag hade (oxå 15,4"), kanske beror på att den är svart och allmänt lite slimmad? Jag hade iaf. fått för mig att den skulle vara större än vad den var, men så farligt stor är den inte..

Vad det gäller bilder får ni dom förhoppningsvis imorrn, sry guys... Vet att ni "trånar" efter dom :D.

/Kicken

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

ah, hur ska jag då kunna sova?

Tack så mycket för svaren

väntar ännu ivrigare på bilder

//plope

Permalänk
Medlem

beställde den 23.de på natten. Den 24 var den i produktion redan!
Mycket snabbt

Permalänk

"Btw. någon hade visst kommenterat något om nått hög frekvent typ vinnande ljud tidigare, vad var det?"

Detta finns även på INSPIRON - gjorde en liten undersökning (på 9400) och det är inte att Hårddisken jobbar eller CPU fläkten, kan ha att göra med DVD läsaren men är inte säker. Svårt att höra om man har smärre problem med hörseln men störande som f*n om man har tinitus (inräknad). Hoppas att det inte återfinns på min 1500

Permalänk
Medlem

Är duktigt sugen på en 1500:a nu!

Går den att få med XP och inte Vista? Har inte hört så mycket positivt om Vista nämligen. Eller är det ok?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beffe
Är duktigt sugen på en 1500:a nu!

Går den att få med XP och inte Vista? Har inte hört så mycket positivt om Vista nämligen. Eller är det ok?

Om du beställer per telefon borde du kunna få XP. Jag fick iaf välja när jag köpte min precision via telefon.

Visa signatur

Stationär: Athlon 64 3200+ @10*250=2,5GHz, 1gb PC3200 valueRAM, palit 7600gt. Bärbar: Dell precision m4300, c2d T7300, quadro fx 360m, 3gb RAM, 1680*1050 Truelife

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med csn rabbatten?
Vad står det på kvittot?
Far ska dra momsen så det är bra om det inte står CSN rabbatt på kvittot.
Men det kanske kvittar?

Någon som vet hur mycket 9 cells batteriet sticker ut på 1400:an?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zupe
Hur funkar det med csn rabbatten?
Vad står det på kvittot?
Far ska dra momsen så det är bra om det inte står CSN rabbatt på kvittot.
Men det kanske kvittar?

Någon som vet hur mycket 9 cells batteriet sticker ut på 1400:an?

Vad menar du att din far ska dra momsen?

Permalänk
Medlem

hans farsa köper genom företag?

företaget betalar momsen, men får tillbaka vid årsskifte tror jag det var,
men all moms måste redovisas och står det studentrabatt förstår dom att någon snyltat genom företaget

eller något sånt tror jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Vad menar du att din far ska dra momsen?

Beställa som företag, "slipper" momsen då

Därför står priset exl. moms på hemsidan

Vet inget om det går att köpa som företag med CSN kort, jag köpte min med CSN-kortet (5% rabatt) och det funka perfekt. Då betalade jag iofs moms.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
Beställa som företag, "slipper" momsen då

Därför står priset exl. moms på hemsidan

Vet inget om det går att köpa som företag med CSN kort, jag köpte min med CSN-kortet (5% rabatt) och det funka perfekt. Då betalade jag iofs moms.

Använde också studenrabatt men betalade moms, blir kanske lite halv klurigt om du ska använda både studenrabatt och "dra av" moms..

Btw. stödjer vostron 64-bitars teknik? Dvs. processor, BIOS, chipset etc.? OSet man får med (Vista Business) är ju ett 32-bitars.
Vet faktiskt inte om T7300 har stöd för detta, någon som vet?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Inaktiv

Ni kan få den rabatten även om ni inte är studenter. Alla kan pruta till sig lite. Jag vet inte (står inget på mina papper) om det står att man fått rabatt vanligtvis?

Sen är det så att du betalar moms. Sen kviteras det antingen vid måndasskifte eller årsskifte, beroende på företag och hur det är upplagt. Då får du tillbaka momsen du betalt.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja veta vikt och mått på Vostro 1500.
Är det någon som orkar kolla?

Är det fler som stör sig på ljudet från HDD och bleeding i skärmen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björn_J
Skulle vilja veta vikt och mått på Vostro 1500.
Är det någon som orkar kolla?

Är det fler som stör sig på ljudet från HDD och bleeding i skärmen?

"Orkar"
Sidan 202 i manualen står det:

Height 42 mm (1.65 in)
Width 358.7 mm (14.12 in)
Depth 269 mm (10.59 in)
Weight (with 6-cell battery):
Configurable to less than 3.0 kg (6.61 lb)

så cirka 3 kilo

http://support.euro.dell.com/support/edocs/systems/vos1500/en...

Permalänk
Medlem

Tack för det, det är ju helt okej.

Ingen som har mer info om HDD låter samt hur skärmen är (bleeding)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björn_J
Skulle vilja veta vikt och mått på Vostro 1500.
Är det någon som orkar kolla?

Är det fler som stör sig på ljudet från HDD och bleeding i skärmen?

Kan ge dej mått iaf. 35,8x27x4,3 dessa är alltså från den del som sticker ut längst till mostvarande (på vissa ställen är det mindre pga. avrundningar etc.) T.ex. 27cm är mätt från gångjärnen (bak) fram till multimediaknapparna. OBS: Jag har inte mätt med batteriet överhuvudtaget. Och måtten är självklart mätt med lockat nerfällt och låst i läge.

plope: Då var jag inte helt ute och cykla dåe

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Ni som beställt Vostro via internet, vad skrev ni på "företag"? kan jag skriva bara "stefans bolag"?
Är det värt att välja 9-cell batteri??? står man ut med att det sticker ut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Ni som beställt Vostro via internet, vad skrev ni på "företag"? kan jag skriva bara "stefans bolag"?
Är det värt att välja 9-cell batteri??? står man ut med att det sticker ut?

Privatkund ska du skriva om du vill beställa som privatperson, var det de du undra över, eller om du kunde spexa till det?
Jag ångrar mej inte, jag kan iaf. stå ut med 9-cell, nu har jag ju ingen referens mot 6-cell.. 6-cell sticker väl inte ut vad jag förtsått? Det kan ju påpekas att den blir lite baktung med 9-cell, kanske är så med 6-cell oxå vet inte, men tex. när du ska upp med skärmen, måste du hålla emot den lite lätt så den inte "drar över" :P, fattar ni?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
var det de du undra över?
Jag ångrar mej inte, jag kan iaf.

Ja det var det jag undrade över
Hm... jo batteritiden är väll så pass mycket bättre så det inte gör så mycket, antar jag...

Permalänk
Medlem

Nån som har nån mer idé om det här med 64-bitar? Vad jag förstått så har både T7300 och T7500 64-bitars stöd, har BIOS och chipset i Vostron det också?

Applet: Lycka till med beställningen nue

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)