Dell Vostro 1500 [FAQ/Info/Recensioner]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
Nu när vi endå är inne på ljud så har jag enfråga.

Eftersom datorn saknar möjlighet till 5.1 ljud, tror ni då att man kan köpa ett externt ljudkort som kopplas in via usb och använda det ljudet då, men sedan när jag tex åker till en kompis och bara har hörlurar med mig använder vanliga uttagen, eller tror ni att det kommer att krocka genom att jag har 2 st ljudkort installerade?

//Plope

----------Edit---------
""Är det värt 250 spänn för att få "Intel® nästa generations Wireless-N-minikort "?""

Skillnaden på det kortet och ett vanligt är att det där är "nyare och bättre" det stödjer upp till 280Mb/s och ska tydligen ha bättre räckvidd också, enligt supporten iaf.

Okej. Ja då kan man lika bra köpa ett sånt när man endå håller på.

Glöm inte min fråga längre upp om bruset. Fler får gärna skriva hur deras fungerar

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Det är alltså helt tyst om du har ett par hörlurar på dig som är kopplade till datorns förlursutag när du har volymen på normal volym i datorn?

Ursäkta om jag är påstridig, vill bara vara säker

MVH

Ja. Min är det.
Sen vet jag inte om du får ett ex som brusar :/

Permalänk
Medlem

funkar det på samma sätt att koppla högtalarna till hörlursutgången som till line-out på en stationär dator? ingen skillnad på ljudet?

Permalänk
Medlem

beställt dell vostro 1500 nu ^^... undrar bara va är det för skillnad mellan vista home premium å den man får med dellen

Visa signatur

Datorn : Antec 300, Amd Phenom X4 965 , Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, Crossfire med Radeon 5850, Corsair HX650+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
Ja. Min är det.
Sen vet jag inte om du får ett ex som brusar :/

Låter jättebra. Framför allt ger det mig möjlighet att reklamera skiten om det skulle vara så att det brusar

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbsta
beställt dell vostro 1500 nu ^^... undrar bara va är det för skillnad mellan vista home premium å den man får med dellen

Vore bra om du läser igenom tråden istället för att ställa samma fråga igen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
Här är skillnaderna:
http://www.microsoft.com/sverige/windows/products/windowsvist...

Permalänk
Medlem

fick min orderbekräftelse idag...ETA 2007-10-01..sjukt lång tid men de verkar som de går lite snabbare..håller tummarna iaf=)

Permalänk
Medlem

Ja, så är det ännu en som sällat sig till skaran av nyblivna Vostro 1500-ägare och en stor del av skulden får nog tilldelas denna tråd och dess ursprung "Köpråd: Most bang for the buck, “ren” prestanda, 10-14k, hjälp!" (http://www.sweclockers.com/forum/sh...;highlight=bang). Därför ett stort tack till Kicken och flitiga inläggsskrivare (Klubban, Svärige, Reoshi, Enzo, the squonk och många fler) som har bidragit med sina kunskaper och erfarenheter för den - av responsen att döma - välbehövliga upprensningen utav bärbart-djungeln. Tack! Självklart vill man betala tillbaka genom att något litet bidra till kunskapsutbytet:

En fullödig recension hinner jag tyvärr inte med nu och skulle dessutom kännas överflödig då Kicken redan har levererat en ur min synvinkel perfekt sådan.

Iaf, beställde mitt exemplar den 18:e augusti och idag minsann (den 27:e) klockan 07:20 (smärtsamt för en som fortfarande har semester, men de vilar då inte på hanen, de där, Schenker) ringde en kille och sa att han var hemma hos mig om 10 min (bra flyt att man var hemma). Dell:s ETA var 2007-09-19 (en miss med en sådär 23 dagar), fick vänta över helgen för att burken skulle komma i produktion men på måndagen var den packad och klar och Schenkers ETA stämde från första stund (för dem tog det sex dagar att få paketet över från Irland och hem till mig).

Så vadå om burken? Ja jag håller mig kort här och hänvisar till Kickens recension. Har ganska ingående läst hans iakttagelser och funnit de stämma ganska väl överens med mitt exemplar. Tar upp ett fåtal punkter och börjar med att specificera vad det är för burk jag har valt:

SPECIFIKATIONER:
Intel Core Duo T7300, 2,0Ghz
nVidia GeForce 8600M GT 256MB DDR2
RAM 2048MB
15,4” Widescreen WXGA+ TrueLife 1440x900
160GB HDD SATA 5400rpm
DVD+/-RW 8x
Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g-minikort - Europa
Batteri 9-cell 85Whr (Li-Ion)
Minneskortsläsare
OS, Windows Vista Business

(för en 9200 :-, men då med 700 :- onlinerabatt, 400 :- rabatt på frakten och en ca 500 :- studentbatt = 1800 :- rabatt totalt - underbart!)

DESIGN:
Helt klart positivt överraskad. Trodde mig att bytt bort design för lite mera kräm men så var inte fallet. Lådan är helt klart snygg och jag finner den inte alls vara så klumpig som jag hade befarat. Höljet känns dock helt klart som det kommer bli en fettsamlare. Här kommer det komma att krävas regelbunden rengöring pågar och töser!

SKÄRM:
Fick AUO-skärmen som ska vara den med mest kvalitetsproblem. Men intrycket är bra med en nästan försumbar bleeding (0,5 cm i nederkant) och kanske med en antydan om grynighet med som mycket väl kan en effekt av Vistas Aero. Men som med andra blanka skärmarbara är det svårt att se när skärmen är i en ljus miljö, speciellt när datorn i "balanserat" eller "energisparläge" drar ner på ljusstyrkan. Det ska dock sägas att det går att det med full ljusstyrka går att läsa skärmen i alla miljöer (se bilder nedan), det är bara inte alltid så bekvämt.

Finns som tidigare nämnt två huvudläge för ljusstyrkan på skärmen (går även att anpassa efter eget tycke mer exakt). Det ljusare används med strömkabeln isatt eller i "Hög Prestanda"-läge. Det mörkare som används när batteriet står för försörjningen i lägena "Balanserat" och "Energispar". Här lite bilder för att demonstrera skärmen i olika ljusa miljöer:

Igårkväll, mörkt rum och utan störande ljus (och på bilden skärmen i dess ljusare läge, men båda lägena är helt okej) är skärmen endast njutbar:

Dag och i vad som får betecknas som normalljus (ljusare läge). Bilden gör här inte riktigt rättvisa. Skärmen är ljusare och som en vanlig stationär skärm.

Samma förutsättningar som ovan fast i mörkare läge. Svårare att se men det går helt klart att jobba med. Njutfaktorn är nu borta...

Utomhus i direkt solljus. Som ni ser nu riktigt svårt att se oavsett vilket ljusläge. Men med vilja så går det. Men det är ju ingenting du sitter och arbetar i:

HÅRDDISK:
Kicken gjorde en kommentar om HD:s tickande ljud vid arbete. Jag samma ljud på min så det verkar vara en ond egenskap i HD-modellen men jag upplever det inte på något sätt störande.

KONSTRUKTION/BYGGKVALITET:
Hela bygget känns gediget och tangentbordet älskar jag! Lagom mycket motstånd och underbar stötdämpning. Kylningen är fantastisk! Fläkten är så tyst att man knappt lägger märke till den, även om den går på max, och ändå så blir lådan inte varmare än "mysgo".

LJUD:
Vostro:ns akilleshäl. Missljud i bärbaras line-outs ska tydligen vara ganska vanligt. När jag kopplar in mina Philips SBC HP890-lurar (Impedance 32 Ohm) så möts jag direkt av ett högfrekvent pipande ljud med ett svagt brus i bakgrunden. Ljudet är hörlurarna är helt klart irriterande, för att inte säga oacceptabelt. Med något ljud igång så går det att leva med men med (iaf tänkt) tystnad så är störningarna definitivt... just störande. Helt klart trist! Ljudet är misstänkt likt CPU-whine:t som man kan höra om man lägger örat intill datorn och frågan är om det inte är det som pga bristande avskärmning etablerar sig i ljudutgången. Men här spekulerar jag bara. Senare i tråden rapporteras det att modemet eventuellt ska vara anledningen.

Så med låga förväntningarna testade jag att koppla line-out:en till högtalarna till den stationära, förnuvarande något skräp från Fujitsu-Siemens de kallar DS2100 2.1 (som jag inte har några specs. för men de är då inte alltför imponerande) och då var ljudet helt okej. Visst, när det är tyst och du verkligen lyssnar, så går det fortfarande att höra att piper men det är helt klart acceptabelt för en bärbar anser jag.

Däremot har Vostro:ns högtalare visat sig vara en positiv överraskning för mig. Visserligen är min erfarenhet av laptop-högtalare begränsad men jag trodde ljudet skulle vara mer montont och "lådaktigt" men det här för en lapptopp tycker jag det är helt okej. Är bara när diskanten blir alltför hög som bygget börjar skorra irriterande. Går att även här att om man verkligen lyssnar och samtidigt inte spelar upp något att höra störningarna i line-out:en även. Men då försöker man verkligen - så ändå ett plus för högtalarna!

Ska vi då inte runda av med det bästa: lite bilder!

Slänger slutligen upp en bild till som jag verkligen tycker fångar känslan av Vostro:n och dess matta hölje:

Återkommer säkert med fler upptäckter. Tills dess: skulle det var något så bara hör av er, fråga eller begär fler bilder så lovar jag att göra vad jag kan.

So long!

Permalänk
Medlem

Guud! så äckligt sugen jag blir på min:)
Tackar för bilderna!
bra recension!

Min har varit i produktion sedan i fredags, så den borde väll vara klar snart

hur lång tid tog det för dig från produktion tills den var hemma?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yacobi

LJUD:
Har för mig att någon ställt frågor om ljudutgången och eventuellt brus i dessa. Kan bara säga att så inte är fallet med mitt exemplar.

Slutligen, då även kanske dessa är onödiga, lite bilder. Om inte annat så kanske Kicken kan se sig som löst från sitt löfte om sådana?

http://img514.imageshack.us/img514/766/img3816gq3.th.jpghttp://img254.imageshack.us/img254/3591/img3824av9.th.jpghttp://img514.imageshack.us/img514/7895/img3828af4.th.jpg
http://img514.imageshack.us/img514/2233/img3830tz9.th.jpg
http://img514.imageshack.us/img514/1769/img3838by3.th.jpg
http://img265.imageshack.us/img265/281/img3849ag9.th.jpg
http://img265.imageshack.us/img265/3604/img3847ec8.th.jpg
http://img265.imageshack.us/img265/6779/img3846yh4.th.jpg
http://img514.imageshack.us/img514/5453/img3841pn1.th.jpg
http://img265.imageshack.us/img265/2733/img3842rn5.th.jpg

Återkommer säkert med fler upptäckter. Tills dess: skulle det var något så bara hör av er, fråga eller begär fler bilder så lovar jag att göra vad jag kan.

So long!

riktigt fina bilder på en riktigt fin dator. Vostron ser robust & stabil ut. lär inte finnas så många i den prisklassen med den specen & kvaliten. skönt att vi fick bekräftat att bruset (precis som jag trodde) inte var något som alla Vostro modeller led av.

grattis till datorn.

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem

Vore jättebra om de som testar hörlursutgången även skriver vad de har använt för lurar! Det är viktigt eftersom de med hög impedans troligtvis inte kommer att påverkas av bruset.

Visa signatur

THE STATUS QUO IS GAINING MOMENTUM

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha fler bilder på när datorn är igång och öppen, är framförtallt fundersam på hur skärmen är, hur det ser ut i dagsljus vs regning dag och helt svart ute.

Permalänk
Medlem

Underbart med bilder :D:up: Tackar, Tackar.

Permalänk
Medlem

min var i produktion och plötsligt har den gott tillbaka till förproduktion :'(

Permalänk
Medlem

Ja, just det, måste tacka dig för de fina bilderna som du har tagit dig tid och ork att ladda upp!
Sitter själv o velar mellan 1500 eller 1700. Har samma förutsättningar som du med rabatt o sånt och då skiljer det 1000kr för mig, antingen 9k eller 10k.

Främsta grejen som jag är orolig för 1500 är att den har för dålig kylning eller låter för mkt/onödigt högt eller helt enkelt låter mer än 1700.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rodent
Vore jättebra om de som testar hörlursutgången även skriver vad de har använt för lurar! Det är viktigt eftersom de med hög impedans troligtvis inte kommer att påverkas av bruset.

Ja, det hade varit jättebra. Jag har ett par Icemat Siberia lurar. Någon som vet hur låg impendans de har?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Yey, datorn förbereds för packning

hmm, hur lång tid kan det ta?

pengarna gick in i fredags och redan klar, Go dell!

Permalänk
Medlem

Konstigt :S
Mina pengar kom in i fredags/torsdags, min dator är fortfarande i förproduktion......

Permalänk
Medlem

Vad hade du konfigurerat din med?

Permalänk
Medlem

Base Intel® Core™ 2 Duo T7500-processor (2,2 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-cache)
Operativsystem Äkta Windows Vista® Business - svenska
Minne 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
Tangentbord Inbyggt tangentbord - svenska/finska (QWERTY)
Grafikkort 256 MB nVidia® GeForce® 8600M GT
Hårddisk 160 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
Modem 56,6 k V.92-kompatibelt internt modem och adapter
Optisk enhet Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet
Trådlös anslutning Intel® nästa generations Wireless-N-minikort - Europa
Leveransdokument Svensk dokumentation med europeisk strömsladd
Gedis Bundle Reference V1500 Gold N0815003
Microsoft-programvara Microsoft® Works 8.5 - svenska
Standardsupport Grundläggande garanti - 1 års maskinvarusupport för företag
Supporttjänster Grundläggande garanti - 1 års maskinvarusupport för företag
Säkerhetsprogram Ej antivirus- och säkerhetsskydd - svenska
Strömförsörjning 90 W nätadapter:
Bluetooth Dell trådlös 350 Bluetooth 2.0-modul (upp till 3 Mbit/s) med bättre datahastighet
Orderinformation Vostro Notebook Order - Sweden
Primärt batteri Primärt 9-cells litiumjonbatteri (85 wattimmar)
Bärväskor Ingen bärväska
Rabatter Money Off 700 ex VAT
Media för system Resurs-CD - innehåller diagnostik och drivrutiner
Färgval Kolsvart med matt yta webbkamera med 2,0 megapixlar
Accidental Damage Support Ingen olycksskadesupport
Dells internetorder Dells internetorder.
LCD-skärm 15.4" W Screen XGA+ TFT Display resolution: 1440x900 with TrueLife™

Du hade antagligen samma fast t7300 processor va?

Permalänk
Medlem

enda som skiljer din och min beställning är att jag hade 2.0 ghz och 6 cells batteri, så de borde vara något av dom dom har problem att få fram,
kan iof bero på att jag pratat med supporten typ 3 gånger och senast med en trevlig kille som hette nickolas kanj u hända att han påskyndat det

Permalänk
Medlem

vet att jag frågat förrut men fick inget svar.

funkar det på samma sätt att koppla högtalare till hörlursutgången som till line-out på en stationär dator? ingen skillnad på ljudet?

tacksam för svar

Permalänk
Medlem

det är ett vanligt stereo uttag så vitt jag vet, eller har du några speciella högtalare optiska elelr liknande?

Ur manualen:
Audio
Audio type two-channel high-definition stereo
Audio controller Sigmatel STAC9205 High Definition Audio
codec
Stereo conversion 24-bit (analog-to-digital and digital-toanalog)
Interfaces:
Internal Intel High Definition Audio
External microphone-in connector, stereo
headphones/speakers connector
Speaker two 4-ohm speakers
Internal speaker amplifier 2 Watts per channel into 4 ohms

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
det är ett vanligt stereo uttag så vitt jag vet, eller har du några speciella högtalare optiska elelr liknande?

Ur manualen:
Audio
Audio type two-channel high-definition stereo
Audio controller Sigmatel STAC9205 High Definition Audio
codec
Stereo conversion 24-bit (analog-to-digital and digital-toanalog)
Interfaces:
Internal Intel High Definition Audio
External microphone-in connector, stereo
headphones/speakers connector
Speaker two 4-ohm speakers
Internal speaker amplifier 2 Watts per channel into 4 ohms

Tack för svaret

Permalänk
Medlem

Yacobi: mycket trevlig läsning - högst uppskattat! Bilderna var de bästa/mest givande jag sett hittills på Vostron!

Tycker det finns en oerhörd vilja att hjälpa till här. Men så är det det som gör swecs forum så förbannat trevligt och användbart! Kan man då dela med sig lite av det lilla man lyckats ta reda på själv är det ju bara toppen!

Permalänk
Medlem

Snabbare än väntat

Tänkte bara berätta om mina erfarenheter så här långt.
Var inne på att köpa en HP 6599 som verkade bara en helt okej dator, men eftersom den inte fanns i lager hos Siba eller OnOff-butikerna i näheten, började jag kolla på Dell och upptäckte att Vostro 1500 verkade vara prisvärd, med ungefär samma pris och hårdvara som HP:n.
Plockade ihop och sparade följande konfiguration:

CORE 2 DUO T7300 2.00GHz,800,4M
15.4 WXGA+ True Life 1440x900
2048 MB 667 MHz Dual-Channel DDR2 SDRAM (2x 1024 MB)
Hard Drive 160GB Serial ATA (5400RPM)
256 MB NVIDIA GeForce 8600M GT
Intel® Next-Gen Wireless-N Mini-PCI Card, EUR
European - Dell TrueMobile 355 internal Bluetooth Module, for Vista

Men eftersom jag ville ha engelskt Windows ringde jag Dell, och mailade min konfiguration till försäljaren, som tog den och bytte till Engelska.
Försökte pruta lite men det enda han kunde erbjuda var halva priset på 3 års dagen-efter-garanti, så jag tog det. Ganska skönt att inte behöva oroa sig för hårdvarufel i 3 år.

Detta var i tisdags (21 augusti) förra veckan, betalade via internetbanken direkt på eftermiddagen, dagen efter (onsdag) kom den i förproduktion, fredag i produktion, idag måndag är den skickad.
Det verkar alltså gå mycket snabbare än den 26 sept som det stod på orderbekräftelsen.

Har också sett att ni pratat om att "offra" onlinerabatten om man ringer Dell, men det var inte ens tal om den när jag pratade med Dell om att byta språk, jag fick de 700:- och fri frakt ändå.

Så nu kan jag börja hoppas på att min dator kommer denna veckan.

/Anders

Permalänk
Medlem

någon som vet vad det är för skillnad på de två trådlösa nätverkskorten man kan välja mellan?

Permalänk

Vad! Här har jag gått och oroat mig för Numpad och Enter och så kommer ni här och visar bilder på ett helt fumngerande tangentbord! Förstår ni inte att en kille behöver sina hjärtsjukdomar i förtid :D, skämt och sido; har beställt och fick frakten gratis av någon luddig anledning jag helst inte vill klaga på. Sålt min själ enligt Terms & Conditions avtalet o.s.v.

Vill dela ett stort Tack! Till alla forumiter som har hjälp oss förlorade själar med recensioner, hårdvara konfigurationer, you name it! Thumbs up - '(--)'_P

/C

btw
Anledningen till detta tangbords myckleriet är att jag köpte ett med små tangeter som skulle efterlikna det på en bärbar (jag skriver fortare) men icke sa nicke, visst de var små men arealen var ihoptryckt så att End tangenten alltid hamnar ivägen när jag skriver. Värsta köpet hittils förutom den där brännaren som krävde 3GHz processor för att fungera...

EDIT: Vilket Firewire version är det på uttaget till 1500'an? Kundtjänsten kunde inte svara på det måste beställa kablar.

Permalänk
Medlem

Varför blir det olika pris beroende på vilket baspris det är på datorerna?

Exempel:

Om jag går in och väljer Vostro 1500 så finns det först 3st "basval" från 5490:-, 5890:-, 7290:- (exkl. moms o frakt).

Om jag sedan väljer den näst dyraste modellen och fixxar upp den så den har 2ghz cpu, 2gb ram, 160gb hd, 8600gt, vista business och sänker garantin till 1 år så kostar det 9330:- (exkl. moms o frakt).

Om jag däremot väljer den dyraste modellen och sänker garantin till 1 år så får den vad jag kan se samma specs dvs. 2ghz cpu, 2gb ram, 160gb hd, 8600gt. Men den konfigurationen kostar endast 7290:- (exkl. moms o frakt) vilket är 2040:- billigare.

Så vad är det som gör denna prisskillnad? Vad har jag missat? Eller är det så enkelt att dom får ändra mer på första daton för att den ska passa konfigurationen? Men det låter ologiskt, bygger dom inte ihop komponenterna efter beställning?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björn_J
någon som vet vad det är för skillnad på de två trådlösa nätverkskorten man kan välja mellan?

det här är andra gången du inte bryr dig om att läsa tidigare poster, svaret finns någon sida tillbaka

--------------------------------------------
ang olika priset.
Det är mer rabatt på den dyraste varianten, 700kr rabatt och gratis frakt, på den i mellan, är det endast 600kr rabatt.
men vet faktiskt itne hur det kan bil så stor priskillnad, kanske vill tjäna pengar