Fundering kring Samsung tv och surroundsystem

Permalänk
Medlem

Fundering kring Samsung tv och surroundsystem

Har en Samsung au7175 och ett pioneer surroundsystem ihopkopplat. Det finns bra när man kör från externa enheter som ps5 och tv-box från Allente men när jag försöker använda surroundsystem när jag spelar upp videofiler som jag lagt på ett USB och kopplat in i tvn så funkar det endast tv högtalaren. Det blir ju lite annan väg eftersom ljudet skall skickas från tvn. Kör allt via hdmi. Någon som har någon idé hur jag kan lösa det?

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zibpka:

Har en Samsung au7175 och ett pioneer surroundsystem ihopkopplat. Det finns bra när man kör från externa enheter som ps5 och tv-box från Allente men när jag försöker använda surroundsystem när jag spelar upp videofiler som jag lagt på ett USB och kopplat in i tvn så funkar det endast tv högtalaren. Det blir ju lite annan väg eftersom ljudet skall skickas från tvn. Kör allt via hdmi. Någon som har någon idé hur jag kan lösa det?

Har Pioneeren arc ? Hur är allt hopkopplat ?
Om du inte använder arc så behöver du växla ingång på Pioneeren och kanske behöver du även konfa tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Den normala vägen, så som man alltid kopplat detta, är att köra ljud ut från TV:n till förstärkaren via TV:ns optiska utgång. Har man en modernare förstärkare har man ARC (från ca 2010 och nyare) eller eARC (max ett par-några år gammal) där man kör ljudet som returkanal via HDMI:n man ändå har från förstärkaren.

ARC klarar i grunden samma format som optiskt medan eARC klarar alla moderna och mer komplexa format så länge TV:n också hanterar dem. Förutsätter förstås att förstärkaren hanterar samma format. Sitter man en gammal förstärkare har man inte eARC/ARC men det går också att lösa med rätt pryl. ARC/eARC kräver en HDMI-kabel med Ethernet-koppling vilket man har ifall man köpt en certifierad kabel. Detta är mest ett problem om man sitter med 10+ år gamla kablar.

Samsung AU-serie ska klara eARC på den HDMI som är märkt ARC/eARC på baksidan, ofta port 2. Alltid ett meck att konfigurera eARC/ARC så man får räkna med just fippel innan det fungerar. Optiskt är enklast att testa med för att få det att fungera och man får ut basnivåerna som stereo-nivå och DD5.1.