Apple stänger ner Epics utvecklarkonto: "Opålitliga"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Du förstår att den utvecklaren inte hade sålt sin produkt om inte platformen existerade va? Dessutom är det som utvecklaren gör direkt beroende av det Apple gör, samt den goodwill och kundbas Apple byggt upp. Det finns en anledning till att iOS-användare är den mest åtråvärda kundgruppen, så mycket mer pengar att tjäna på plattformen.

Nej såklart hade inga appar alls existerat utan iOS, det säger ju sig självt. Eftersom Apple varit så oerhört generösa att ens tillåta 3:e partsutvecklare att vara en del av deras ekosystem till en kostnad av 30% av förtjänsten de gör via dom så finns det ju inga problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det hade jag lyckats missa. Bra att Epic fick rätt i den frågan. Min starka åsikt att Apple ska hålla fingrarna i sin egen syltburk är naturligtvis lika applicerbar på Google. Google tvingar dock inte användare att använda Play Store, vilket jag antar är varför Epic v Google-bataljen flög under radarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Om inte plattformen existerade hade kunderna haft Android-telefoner istället. Hur kommer det sig att Spotify och Epic inte bråkar lika mycket med Google?

Den "goodwill" Apple byggt upp är fullständigt artificiell, kunderna har inget annat val än att installera appar via App Store, är det något du menar att Apple-användare ska falla på knä och tacka Apple för? Dom är åtråvärda kunder för att Apple tvingat dom att acceptera att dom inte har någon kontroll över sin egen telefon. Good Guy Apple!

Finns betydligt mycket mindre pengar att tjäna på att bråka med Google (Androidkunder är en sämre målgrupp), dessutom har Spotify enorma subventioner på deras Cloud Platform som dom troligtvis inte vill riskera.

Det är inte så det fungerar, betalningsvilliga användare vill ha det Apple erbjuder dom, oaktat annat, den lilla minoritet som skriker på forum om App Store är obetydlig i sammanhanget när det kommer till kunder. All goodwill är artificiell, men den är värd mångmiljardbelopp i detta fallet.

Du kan ju testa hur funktionell din androidtelefon är när du väljer bort Google Play Store och Googles andra tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Håller med om det, helvete vad Microsoft har spenderat på Windows. Och alla som bara utnyttjar deras plattform. Betalar Steam något till Microsoft? Adobe? osv.

Tycker att Microsoft skall stänga ner Windows idag. Slänga ut Steam (alternativ app store) och alla som kan tänka sig kritisera dem. De som får vara kvar skall allt betala 30% av vad de tjänar till Microsoft. För vad skulle de vara utan Windows?

----

Vad skulle Microsofts operativsystem vara utan tredjepartsprogram som får folk att köpa det?

Vad skulle apple:s platform vara utan tredjepartsappar som får folk att skaffa deras telefoner?

Vill minnas att Jobs inte vill ville ha några tredjepartsappar i ios.

Ja, att folk vill äga iphones är för mig en gåta.
Ekosystemet är inte värt några "bells and whistles" jag känner till.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Det är inte så det fungerar, betalningsvilliga användare vill ha det Apple erbjuder dom, oaktat annat, den lilla minoritet som skriker på forum om App Store är obetydlig i sammanhanget när det kommer till kunder. All goodwill är artificiell, men den är värd mångmiljardbelopp i detta fallet.

Du kan ju testa hur funktionell din androidtelefon är när du väljer bort Google Play Store och Googles andra tjänster.

Nu har vi alltså gått från "Apple har stora omkostnader och förtjänar att få betalt" till "Apple-kunder är köpstarka och har inget emot att betala". Plötsligt hade det inget att göra med att täcka omkostnader?

Och vem har sagt något om att välja bort Googles (eller Apples) egna tjänster? Vi pratar om att ta betalt av andra utvecklare för att användare ska kunna använda deras tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Nu har vi alltså gått från "Apple har stora omkostnader och förtjänar att få betalt" till "Apple-kunder är köpstarka och har inget emot att betala". Plötsligt hade det inget att göra med att täcka omkostnader?

Och vem har sagt något om att välja bort Googles (eller Apples) egna tjänster? Vi pratar om att ta betalt av andra utvecklare för att användare ska kunna använda deras tjänster.

Va? Hur får du det ena till att höra ihop med det andra? Två tillstånd kan vara sanna samtidigt, så även två påståenden…

Utvecklarna använder Apples tjänster och Apples plattform, något som tex Spotify vill ska vara helt gratis, men det är ju lika rimligt som att artister skulle få 100% av alla inkomster på Spotify, men Spotify tar 30% trots att det inte är deras musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Är det inte märkligt att det alltid ska vara så mycket problem, med just apple?
Jag tror de behöver bötfällas lite mera, det skulle kanske hjälpa, och inte bara 200 miljarder eller nån sån futtig summa, det behöver vara nåt som känns.

Kan det ha något med att Disney köpt upp Epic?
Är Apple osams med Disney av någon anledning?

Permalänk
Medlem

Tvärtom. Bob Iger satt länge i Apples styrelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Utvecklarna använder Apples tjänster och Apples plattform, något som tex Spotify vill ska vara helt gratis, men det är ju lika rimligt som att artister skulle få 100% av alla inkomster på Spotify, men Spotify tar 30% trots att det inte är deras musik.

Det handlar mer om att det det Apple håller på med kanske är monopol-fasoner, och jag säger kanske för jag är inte tillräckligt insatt i detta. Angående spotify så finns andra musiktjänster där spotify inte får en krona om artisterna spelas.

Men för mig känns det ju som om t.ex. Microsoft har åkt dit stenhårt för mindre grejer än det Apple håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Men för mig känns det ju som om t.ex. Microsoft har åkt dit stenhårt för mindre grejer än det Apple håller på med.

Windows hade en betydligt större marknadsandel än vad iOS har. Android är större än iOS så apple har inte monopol på något sätt.

Det som apple har gjort är att de har konkurrerande tjänster, t ex Apple Music som konkurrerar med Spotify och då uppstår det inte en sjysst konkurrens om Spotify måste betala 30% till apple för alla kunder som betalar via spotifys app.

Permalänk
Medlem

Jag använder själv inga appleprodukter så måste fråga:
Är det svårt/omöjligt att installera en app utanför app store? På mina androider och windows laddar jag bara ner en apk/exe. Inga problem alls.

Om sideloading inte är blockerat är det väl busenkelt att erbjuda en egen butik (som epic/steam) och/eller fristående appar direkt från utvecklaren (som förr när man hämtade winzip från en sida, winamp från en annan)?

Så länge man erbjuder sin app genom app store/steam/epic får man självklart räkna med att behöva följa reglerna och ge upp en del av inkomsten till plattformen. Vill man stå för det bakomliggande själv (bandbredd för nedladdningar, betalningssystem, multiplayerservrar, support mm) ska man lika självklart inte ge ett öre till TELEFONTILLVERKAREN apple eller OPERATIVSYSTEMUTVECKLAREN microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det handlar mer om att det det Apple håller på med kanske är monopol-fasoner, och jag säger kanske för jag är inte tillräckligt insatt i detta. Angående spotify så finns andra musiktjänster där spotify inte får en krona om artisterna spelas.

Men för mig känns det ju som om t.ex. Microsoft har åkt dit stenhårt för mindre grejer än det Apple håller på med.

Microsoft var hundra gånger värre på 90-talet, dom jobbade ju aktivt med att eliminera och utrota eventuella konkurrenter och hotade OEM's med allt möjligt. Apple bryr sig bara om sin egna platform (motsvarande skulle vara att Apple tvingade alla mobiloperatörer att bara sälja iPhones om dom skulle sälja dom, inga andra tillverkare tillåtna).

Men om du byter från Spotify till någon annan, då kan du ju resonera lika dant med att byta från Apple till Google? Apple är ju inte den enda tillverkaren av mobiltelefoner.

Att EU skulle döma Apple var ju extremt väntat, men det är egentligen inte jätteintressant eftersom allt är baserat på gammal data, det som blir intressant är om EU anser det orimligt att ta betalt över huvud taget och alla ska ha helt fri tillgång till hela iOS och all hårdvara helt utan några som helst kostnader. Nu när NFC har öppnats för tredjepartsappar kommer det komma en hel uppsjö av värdelösa betalappar, parkeringsappar och all annan sörja, bara för att företag kan -_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Utvecklarna använder Apples tjänster och Apples plattform,

Du tjatar om detta. Vad är det egentligen för tjänster och plattform utvecklarna använder?

Permalänk
Avstängd

Fan vad jag älskar monopol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Microsoft var hundra gånger värre på 90-talet, dom jobbade ju aktivt med att eliminera och utrota eventuella konkurrenter och hotade OEM's med allt möjligt. Apple bryr sig bara om sin egna platform (motsvarande skulle vara att Apple tvingade alla mobiloperatörer att bara sälja iPhones om dom skulle sälja dom, inga andra tillverkare tillåtna).

Microsoft på nittiotalet var inga trevliga lirare, håller med. Men dom konkurrerade med andra, stenhårt. Tills det inte blev så mycket annat kvar. Apple gör allt för att överhuvudtaget slippa konkurrens. Microsoft spelade fult med t.ex internet explorer, helt klart. Men samtidigt tog det Apple 17 år att överhuvudtaget tillåta någon annan web motor på sin platform. Och än så länge verkar det bara var i EU.

Läste detta på the theverge. låter riktigt likt hur det gick till på Windows i början på 2000-talet.

"Apple’s also adding a new choice screen to Safari so that when you first open the browser, you’ll be able to choose a different default if you want."

Jag vet inte om detta är bra eller dåligt för iOS som platform, men det är inte det det handlar om. Det handlar om att på stora platformar (som ios är) skall viss konkurrens råda.

Det är heller inte så att konkurrens finns till för din eller min fördel utan det är spelplanen för företag som skall se ut på ett visst sätt, och bedömningen är att det i förlängningen gagnar dig och mig, och det brukar stämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Kan det ha något med att Disney köpt upp Epic?
Är Apple osams med Disney av någon anledning?

Epic ägs ju av kinesiska staten genom Tencent! Säger du att kinesiska staten sålt Epic till Disney? Disney? Som är ansvarig för Nalle Puh? Tror inte det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ttiinnoo:

Precis, 95% av alla som kommer att kommentera denna nyheten och inte läst vad anledningen är: APPLE BAD EPIC GOOD.
För det mesta är det Apple som är skurken men just i detta fallet har Epic som du säger brutit mot avtal som de har accepterat.
Jag är 100% säker på att alla andra företag också hade stängt av kunden om denne hade begått avtalsbrott.

Ärligt har jag ingen åsikt kring vem som har rätt och fel här. Vet inte ens vad Epic utvecklarkonto innebär fast jag suttit med handen i popcorn asken sedan detta startade för några år sedan. Men helt säker på att

Citat:

just i detta fallet har Epic som du säger brutit mot avtal

faktiskt brutit mot något avtal?
Min misstanke är att tolkningen av dessa avtal som normalt är rätt långa och tråkiga, lär hamna i nån civilrättslig domstol för att tolkas innan vi vet det verkliga svaret.
Apple har väl oändligt med pengar så det är stor chans att de vinner.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Apple har spenderat miljarder och åter miljarder på att bygga en platform och kundbas som andra nu vill nyttja för att tjäna pengar utan att betala något till Apple. Varför tycker så många i tråden att det är rimligt?

Dom har så att säga saltat 3 liter pastavatten med en kryddmått salt.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Apple är verkligen en cancer i techkoncernen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Min misstanke är att tolkningen av dessa avtal som normalt är rätt långa och tråkiga, lär hamna i nån civilrättslig domstol för att tolkas innan vi vet det verkliga svaret.
Apple har väl oändligt med pengar så det är stor chans att de vinner.

Detta har redan avgjorts i amerikansk domstol till Apples fördel. Sen om EU bryr sig om den domen är väl inte så säkert. Men det blir ju intressant om EU lägger sig i detta. Betyder det att dom i så fall tar på sig rollen att avgöra vad som ska tillåtas på Apples plattform?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Nintendo, Microsoft och Sony på alla sina spelplattformar.

Visst men då används deras services. Apple skall ju ha betalt även om apparna inte går genom deras servrar.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Är det inte märkligt att det alltid ska vara så mycket problem, med just apple?
Jag tror de behöver bötfällas lite mera, det skulle kanske hjälpa, och inte bara 200 miljarder eller nån sån futtig summa, det behöver vara nåt som känns.

tur att det inte är vi användare som betalar..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Jag Är; Det jag ser och eller söker i andra. Mitt sanna jag.

Nice Apple. . . Vilka är det som är opålitliga nu egentligen? ;P haha

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Visst men då används deras services. Apple skall ju ha betalt även om apparna inte går genom deras servrar.

Det ska MS/Sony/Nintendo också, om du inte köper via deras digitala butiker betalar du licensavgifter*, utöver det tillverkningskostnader och sen tar ju säljaren (butiken) en avgift också, så det blir i slutändan mer än om du säljer digitalt och låter dom ta 30%. Det finns en anledning till att Sony släpper PS5 utan media, nästa generation blir jag inte förvånad om det är helt medialöst. Detta gäller även för offline single player games.

* https://www.serkantoto.com/2020/12/30/price-video-console-gam...

Sen vet jag inte en enda app som inte använder notifications, vilket är en tjänst Apple levererar, som förvisso inte är svindyr i drift, men det är ju ändå många miljarder meddelanden varje dag som ska fungera. Sen kommer någon säga "men på Android kan jag installera en custom third party push notification provider som ....", och svaret blir då "det finns en anledning till att i princip alla använder Googles lösning".

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Gillar fortfarande hur alla hatar apple och deras plattform men konsolerna är helt okej och behöver inte utvärderas

Vad är skillnaden mellan iPad och PS5 eller Switch?

Skulle gissa på att folk klagar på apple i den här tråden för att nyhetsartikeln handlade om apple.

Mer serriöst så vad får dig att tro att samma människor inte klagar på konsollers nedlåsthet? Apple är dock ett större problem av flera anledningar, och får därför mer uppmärksamhrt. Tycker det hela är ganska naturligt. Så nog med OT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Va? Hur får du det ena till att höra ihop med det andra? Två tillstånd kan vara sanna samtidigt, så även två påståenden…

Utvecklarna använder Apples tjänster och Apples plattform, något som tex Spotify vill ska vara helt gratis, men det är ju lika rimligt som att artister skulle få 100% av alla inkomster på Spotify, men Spotify tar 30% trots att det inte är deras musik.

Att spotify vill att det ska vara gratis är bara nonsens.. det finns en månadsavgift för att över huvud taget ha ett utvecklarkonto för att kunna publicera appar i appstore. Den har spotify aldrig klagat på vad jag hört. Problemet är att apples procentuella avgift är oskälig och att alternativ är förbjudna. Inte att de tar betalt per se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grönbladh:

Jag använder själv inga appleprodukter så måste fråga:
Är det svårt/omöjligt att installera en app utanför app store? På mina androider och windows laddar jag bara ner en apk/exe. Inga problem alls.

Om sideloading inte är blockerat är det väl busenkelt att erbjuda en egen butik (som epic/steam) och/eller fristående appar direkt från utvecklaren (som förr när man hämtade winzip från en sida, winamp från en annan)?

Så länge man erbjuder sin app genom app store/steam/epic får man självklart räkna med att behöva följa reglerna och ge upp en del av inkomsten till plattformen. Vill man stå för det bakomliggande själv (bandbredd för nedladdningar, betalningssystem, multiplayerservrar, support mm) ska man lika självklart inte ge ett öre till TELEFONTILLVERKAREN apple eller OPERATIVSYSTEMUTVECKLAREN microsoft.

Har för mig att det sitter spärrar i vägen. Därför folk "jailbreakar" sina iphones.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Gillar fortfarande hur alla hatar apple och deras plattform men konsolerna är helt okej och behöver inte utvärderas

Vad är skillnaden mellan iPad och PS5 eller Switch?

Jag kan se att det låter som jag klagar på Apple, men jag försöker mer förstå vad som gäller nu med Apple som i alla fall i EU har ögonen på sig. Har inte själv Apple prylar (grabben har visserligen en iPad för youtube), har lite Apple aktier så det är väl min häst i racet.

Jag tycker det är bra att företag synas och att det rörs om i grytan för att i slutändan öka på konkurrens. Och precis som när Nvidia eller Microsoft håller på med dumheter så gör Apple det också, dom är stora och har möjligheten. Det vore nästan general-fel att inte köra på som dom gör.

Men det är kul när Google eller Epic utmanar Apple för att se om Apple håller sig inom spelreglerna. Jag har rätt svårt att se Apple-lojalisternas svartvita syn på detta, och även andra sidan. Apple är framgångsrikt, dom kan buffla, dom gör det, dom kommer bli synade, förändringar kommer till, det utvecklas och blir bättre. Kolla på Microsoft, som nuförtiden är ett rätt trevligt företag, och produkterna har blivit bättre än när dom enbart försökte slå ner andra. Det är så här marknaden fungerar.

Vad gäller andra företag, ja denna tråden handlar inte om dom, men troligen om dom blir för starka kommer dom också råka ut för precis samma sak som det Apple råkar ut för. Och även då kommer det finnas folk som totalt väljer sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Att spotify vill att det ska vara gratis är bara nonsens.. det finns en månadsavgift för att över huvud taget ha ett utvecklarkonto för att kunna publicera appar i appstore. Den har spotify aldrig klagat på vad jag hört. Problemet är att apples procentuella avgift är oskälig och att alternativ är förbjudna. Inte att de tar betalt per se.

Nej det gör det inte, det finns en årsavgift dock. Den är dock obetydlig i sammanhanget och skulle inte täcka ens 1% av CDN-kostnaderna för Spotifyappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

tur att det inte är vi användare som betalar..

Användarna har redan betalat, nästpå rånats, för att höja dollarnivån i apples valv. Och många av användarna verkar märkligt nog vara nöjda med att fortsätta göra det.
Skulle EU plocka fram bötesblocket igen och drastiskt sänka nivån med kanske 75% i det där valvet märker användarna inget av det ekonomiskt sett, det har ju aldrig varit meningen från apples sida att kunderna skulle få tillbaka nåt av det som apple roffat åt sig. Däremot får apple sig ett friskt och hälsosamt uppvaknande när de för första gången på 30 år börjar se golvet i valvet och kanske fattar att eu och dess medborgare inte accepterar giriga företag som skörtar upp kunderna och skapar sig monopolställningar därhelst de kan, även om det bara är applekunder, men det är ju kunder det också. Ganska många i europa som gått i fällan och lindas in allt hårdare i den för varje år som går.