Min resa med Tech & Mech/GoodByte_TM Norrköping (techomeck.se) än så länge...

Permalänk

Ser att personen i fråga fortfarande säljer många grafikkort på tradera. Någon som har köpt ett? Verkar ju bara fått goda omdömmen.

Permalänk
Medlem

Ville precis köpa ett 4090, men tänkte kolla först om det finns någon info om företaget. Efter jag har läst den här tråden (TACK), så hoppade jag över köpet.
Betalar hellre 1-2K mer, men däremot undvika huvudvärk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Revolverjesus:

Ser att personen i fråga fortfarande säljer många grafikkort på tradera. Någon som har köpt ett? Verkar ju bara fått goda omdömmen.

Dumt att vara dumsnål i det här fallet. Kan lova dig att om det är något fel med kortet, så ska du inte räkna med att Tech & Mech / GoodByte_TM kommer lösa situationen åt dig. Vem vet vart han ens fått tag i korten från..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Dumt att vara dumsnål i det här fallet. Kan lova dig att om det är något fel med kortet, så ska du inte räkna med att Tech & Mech / GoodByte_TM kommer lösa situationen åt dig. Vem vet vart han ens fått tag i korten från..

Ja jag inser om man får bekymmer med något så står man nog med byxorna nere. Lagt ner tanken med att köpa från den personen.

Permalänk
Medlem

Hans annonser på Tradera har förkommit fler än en gång i tråden Det här med Blocket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webmasters:

Tyvärr finns det inte mycket att uppdatera om för tillfället då ärenden finns placerad i kö hos Polisen i Norrköping och så varit i månader.

Har du något diarienummer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Revolverjesus:

Ser att personen i fråga fortfarande säljer många grafikkort på tradera. Någon som har köpt ett? Verkar ju bara fått goda omdömmen.

Jag köpte och åkte dit. Ångrade beställning efter köp och innan leverans har gjorts. Företaget hävdar att ingen Ångerrätt finns. Jag la ett dåligt omdöme på tradera för att varna andra. Skrev: säljare nekat ånger av betald men ej skickad vara. Men säljaren fick tradera att ta bort mitt omdöme. Så det syns inte längre.

Permalänk
Skrivet av Joerå57:

Jag köpte och åkte dit. Ångrade beställning efter köp och innan leverans har gjorts. Företaget hävdar att ingen Ångerrätt finns. Jag la ett dåligt omdöme på tradera för att varna andra. Skrev: säljare nekat ånger av betald men ej skickad vara. Men säljaren fick tradera att ta bort mitt omdöme. Så det syns inte längre.

Jag antar att du beställde från distans. Om ja, då bryter TM mot följande lag "lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59)." En anmälan till konsumentverket kanske kan få den här individen som driver TM att upphöra med verksamheten, eller i alla fall sluta bryta mot lagar och regler.
Ångerrätt är en tvingade lag och kan ej förhandlas bort om jag tolkar rätt.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Jag antar att du beställde från distans. Om ja, då bryter TM mot följande lag "lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59)." En anmälan till konsumentverket kanske kan få den här individen som driver TM att upphöra med verksamheten, eller i alla fall sluta bryta mot lagar och regler.
Ångerrätt är en tvingade lag och kan ej förhandlas bort om jag tolkar rätt.

Säljarn hävdar nu att Konsumentverket skickat och gjort bedömningen:
Att dessa grafikkort har en sådan ostabil prisdifferns vardag till vardag att undantag från ångerrätt gäller. Och att dem inte är lagligt skyldiga att erbjuda någon rätt till ånger.
Skall prata med Konsumentverket själv igen och undersöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joerå57:

Säljarn hävdar

Säljaren ifråga ljuger.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joerå57:

Säljarn hävdar nu att Konsumentverket skickat och gjort bedömningen:
Att dessa grafikkort har en sådan ostabil prisdifferns vardag till vardag att undantag från ångerrätt gäller. Och att dem inte är lagligt skyldiga att erbjuda någon rätt till ånger.
Skall prata med Konsumentverket själv igen och undersöka.

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Säljaren menar alltså 2 Kap. 11§, punkt 2.

Undantag från ångerrätten

11 § Ångerrätten gäller inte för avtal som
1. avser en tjänst som har fullgjorts
- mot betalning om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts, eller
- i utbyte mot endast konsumentens personuppgifter,

2. avser en vara eller tjänst vars pris beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka och som kan inträffa under ångerfristen,
3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,
4. avser en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal,
5. avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten,
6. avser en vara som till sin natur är sådan att den efter leverans sammanblandas med en annan vara på så sätt att varorna inte kan skiljas från varandra,
7. avser alkoholhaltig dryck till ett bestämt pris, när leverans inte kan ske inom 30 dagar och värdet på drycken vid leveransen beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka,
8. avser en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten,
9. avser lösnummer av en tidning eller en tidskrift,
10. ingås vid en auktion, om det är möjligt att delta i auktionen även på ett annat sätt än genom att använda ett medel för distanskommunikation,

11. avser tillhandahållande av digitalt innehåll på något annat sätt än på ett fysiskt medium om tillhandahållandet har påbörjats och, ifall avtalet innebär en betalningsförpliktelse för konsumenten,
- konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tillhandahållandet påbörjas och gått med på att det därigenom inte finns någon ångerrätt, och
- näringsidkaren antingen gett en bekräftelse på avtalet enligt 4 § eller gett en kopia av eller en bekräftelse på avtalet enligt 5 § andra stycket,

12. avser kulturevenemang, idrottsevenemang eller någon annan liknande fritidsaktivitet, servering, catering eller någon annan liknande tjänst, inkvartering, varutransport eller biluthyrning, om näringsidkaren ska tillhandahålla tjänsten på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod,
13. avser en brådskande reparations- eller underhållsåtgärd vid ett besök i konsumentens bostad, om besöket äger rum på konsumentens initiativ och uttryckliga begäran och reparations- eller underhållsåtgärden omfattas av konsumentens begäran eller har ett direkt samband med denna, eller
14. avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten uttryckligen har begärt ett besök från näringsidkaren i syfte att denne ska utföra reparationsåtgärder och konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras.
Lag (2022:655).

Finner det ytterst osannolikt att säljaren kan nyttja det "frikortet". Att det sker prisförändringar dagligen är inget unikt. Skulle företag kunna nyttja det frikortet så känns det ju spontant som det vore praxis att företag viftar med det för minsta lilla. Jag kan betala för att lyssna då det beprövas rättsligt.

Du har ju liksom inte köpt ett custom made grafikkort med ditt namn ingraverat i back plate, som dessutom blir möglig för du haft den i kylen för länge och kan därmed inte säljas på nytt. Du har köpt en vanlig produkt som inte har extrema prisskillnader.

Det är ju bara kolla prishistorik på den specifika modellen eller det produktsegmentet för se hurdana "extrema" prisskillnader det är. Inte så att produkten tappar 50% i värde för att du nyttjar ångerrätt. Dom kan fortsättningsvis sälja det till marknadspris.

Sen tycker jag du ska begära skriftlig anledning av Tradera i hur det kommer sig att ditt omdöme är bortplockat. Speciellt med tanke på att ärendet handlar ju om att en av deras kunder inte följer svensk lagstiftning. Något som media säkerligen skulle nappa på att skriva om. Vare sig det är sweclockers eller dagspressen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1710537-rad-ang-nekad-...

Kontot är idag inaktiverat på Tradera. Får se om det håller i sig eller ej....

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1710537-rad-ang-nekad-...

Kontot är idag inaktiverat på Tradera. Får se om det håller i sig eller ej....

Verkade inte hålla i sig särskilt länge, ser ut att vara öppet nu. Ser iaf inget meddelande om att det är inaktiverat.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av breakman:

Verkade inte hålla i sig särskilt länge, ser ut att vara öppet nu. Ser iaf inget meddelande om att det är inaktiverat.

Fortfarande inaktiverad både i appen och på hemsidan för mig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Verkade inte hålla i sig särskilt länge, ser ut att vara öppet nu. Ser iaf inget meddelande om att det är inaktiverat.

Inte helt lätt att hitta, tog en stund innan jag såg det. Tycker det borde framgå mer tydligt då man klickar sig in på butiken. I stället för ha det under fliken omdömen.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur rätten ska nå denna enskilda firma då han har särskild postadress där det bor en relativt nyinflyttad person som inte lär hjälpa till med posten.

Den som bodde där tidigare hade möjligen koppling till personen bakom Teck & Meck, men han flyttade november 2023.