Skrivet av Joerå57:
Säljarn hävdar nu att Konsumentverket skickat och gjort bedömningen:
Att dessa grafikkort har en sådan ostabil prisdifferns vardag till vardag att undantag från ångerrätt gäller. Och att dem inte är lagligt skyldiga att erbjuda någon rätt till ånger.
Skall prata med Konsumentverket själv igen och undersöka.
Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Säljaren menar alltså 2 Kap. 11§, punkt 2.
Undantag från ångerrätten
11 § Ångerrätten gäller inte för avtal som
1. avser en tjänst som har fullgjorts
- mot betalning om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts, eller
- i utbyte mot endast konsumentens personuppgifter,
2. avser en vara eller tjänst vars pris beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka och som kan inträffa under ångerfristen,
3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,
4. avser en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal,
5. avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten,
6. avser en vara som till sin natur är sådan att den efter leverans sammanblandas med en annan vara på så sätt att varorna inte kan skiljas från varandra,
7. avser alkoholhaltig dryck till ett bestämt pris, när leverans inte kan ske inom 30 dagar och värdet på drycken vid leveransen beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka,
8. avser en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten,
9. avser lösnummer av en tidning eller en tidskrift,
10. ingås vid en auktion, om det är möjligt att delta i auktionen även på ett annat sätt än genom att använda ett medel för distanskommunikation,
11. avser tillhandahållande av digitalt innehåll på något annat sätt än på ett fysiskt medium om tillhandahållandet har påbörjats och, ifall avtalet innebär en betalningsförpliktelse för konsumenten,
- konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tillhandahållandet påbörjas och gått med på att det därigenom inte finns någon ångerrätt, och
- näringsidkaren antingen gett en bekräftelse på avtalet enligt 4 § eller gett en kopia av eller en bekräftelse på avtalet enligt 5 § andra stycket,
12. avser kulturevenemang, idrottsevenemang eller någon annan liknande fritidsaktivitet, servering, catering eller någon annan liknande tjänst, inkvartering, varutransport eller biluthyrning, om näringsidkaren ska tillhandahålla tjänsten på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod,
13. avser en brådskande reparations- eller underhållsåtgärd vid ett besök i konsumentens bostad, om besöket äger rum på konsumentens initiativ och uttryckliga begäran och reparations- eller underhållsåtgärden omfattas av konsumentens begäran eller har ett direkt samband med denna, eller
14. avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten uttryckligen har begärt ett besök från näringsidkaren i syfte att denne ska utföra reparationsåtgärder och konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras.
Lag (2022:655).
Finner det ytterst osannolikt att säljaren kan nyttja det "frikortet". Att det sker prisförändringar dagligen är inget unikt. Skulle företag kunna nyttja det frikortet så känns det ju spontant som det vore praxis att företag viftar med det för minsta lilla. Jag kan betala för att lyssna då det beprövas rättsligt.
Du har ju liksom inte köpt ett custom made grafikkort med ditt namn ingraverat i back plate, som dessutom blir möglig för du haft den i kylen för länge och kan därmed inte säljas på nytt. Du har köpt en vanlig produkt som inte har extrema prisskillnader.
Det är ju bara kolla prishistorik på den specifika modellen eller det produktsegmentet för se hurdana "extrema" prisskillnader det är. Inte så att produkten tappar 50% i värde för att du nyttjar ångerrätt. Dom kan fortsättningsvis sälja det till marknadspris.
Sen tycker jag du ska begära skriftlig anledning av Tradera i hur det kommer sig att ditt omdöme är bortplockat. Speciellt med tanke på att ärendet handlar ju om att en av deras kunder inte följer svensk lagstiftning. Något som media säkerligen skulle nappa på att skriva om. Vare sig det är sweclockers eller dagspressen.