Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Sentry Mode på?

Nix, följt flera guider och stängt av allt som drar batteri.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aka_The_Barf:

Priserna blir sällan vad de säger. Får se när och om den kommer först.

Fördelen med dacian är att du aldrig kommer upp i krock farliga hastigheter 😂

Även om det sista är sagt med glimten i ögat finns det äntligen ändå en hel del sanning bakom. Det finns en väldigt bra förklaringen till varför försäkringspremien ökar rätt linjärt med ökande antal hästkraft: försäkringsbolagens statistik säger att korrelationen mellan motorstyrka och sannolikheten att bilen är inblandad i en olycka är väldigt stark.

Men motorstyrka är inte hela förklaringen, något denna undersökning visar.

I USA är BMW-förare statistisk sannolikare att köra rattfull/drogpåverkade. De som kör Dodge RAM är i större utsträckning rövhål i trafiken (bryter regler, kör påverkade, etc).

En sak som ändå står ut mer än att Tesla toppar olycksstatistiken (d.v.s. det bilmärke som har högsta antal olyckor per 1000 bilar i trafik) är att man gör det samtidigt som man ligger väldigt långt ned på DUI-listan (DUI=Driving Under Influence). RAM förare kan antas krascha rätt ofta då de relativt ofta kör sina gigantiska big-block V8 pickup:er som rövhål och/eller påverkade.

Men finns en diskussion kring om hjälpsystemen som används allt mer, och som i många fall är ett krav för att få 5 stjärnor i EuroNCAP, i ett icke-försumbart fall (och ökande antal fall) är orsaken till olyckor.

Vågar då själv inte köra med lane-assist aktiverad på vår Volvo XC40 Recharge i lite sämre väder, den har gjort allt för många "konstiga" saker.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av timpO:

Absolut, men är ju också lillebror till min nuvarande. Så enda fördelen är aningen mindre förmånsvärde.

Är det så? Trodde det vara samma bottenplatta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnabelostSWE:

Är det så? Trodde det vara samma bottenplatta?

Samma plattform, E-GMP. Bilarna är snarare syskon med lite olika profil och yttermåtten är ganska lika. Även EV9 och Ioniq 6 (finns ytterligare, dock inte i Sverige fn) använder samma plattform, men EV9 är tydligt större.

Permalänk
Medlem

Någon som testat "Nya" Tesla M3 LR i vinter, hur går det med att få upp dörrar och fram trunk med -15? För brukning 120km? sämsta uppmätta ladd hastighet?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Någon som testat "Nya" Tesla M3 LR i vinter, hur går det med att få upp dörrar och fram trunk med -15? För brukning 120km? sämsta uppmätta ladd hastighet?

Det är ju exakt samma motorer och batterier som ”gamla bilen”. Så laddningen är exakt samma. Den är lite mer optimerad i aerodynamiken. Så förbrukningen är nästan likadan.

Frunk, trunk och dörrhandtag är också samma som på gamla bilen - så det är troligtvis innan skillnad i hur lätt/svårt de är att öppna heller.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av SuperDuperKillen:

Du kan väl krocka i 120 och sen höra av dig hur det gick.

Var själv intresserad av en Dacia Spring för några år sedan men sen kan den aldrig till Sverige. Och inte hade jag betalat 200k för den heller.

Det är inte många bilar som har överlevande efter en krock i 120km/h (krocktester sker i 55-ish km/h)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Det är inte många bilar som har överlevande efter en krock i 120km/h (krocktester sker i 55-ish km/h)

Har du någon källa till det? När jag kollar statistiken som Trafikanalys presenterar i sin databas så är det snarare så att rätt få verkar dö ens när det gäller krock på vägar med hastighetsbegränsning 120km/h (eller 110 km/h). Deras statistikindelning är inte perfekt så kan inte se hur många olyckor som skett men för varje olycka med dödlig utgång så verkar det finnas runt 10 olyckor med svår personskada istället så att överleva verkar inte vara problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Har du någon källa till det? När jag kollar statistiken som Trafikanalys presenterar i sin databas så är det snarare så att rätt få verkar dö ens när det gäller krock på vägar med hastighetsbegränsning 120km/h (eller 110 km/h). Deras statistikindelning är inte perfekt så kan inte se hur många olyckor som skett men för varje olycka med dödlig utgång så verkar det finnas runt 10 olyckor med svår personskada istället så att överleva verkar inte vara problemet.

Det är väl enorm skillnad på att krocka i 120 km/h, och att krocka på en väg där hastighetsgränsen är 120 km/h? Jag skulle nog vilja säga att i de flesta kollisioner på motorväg så har man hunnit ta ner hastigheten något, alternativt att man kolliderar med något som rör sig i samma riktning som en själv, vilket tar ner den relativa skillnaden i hastighet mellan objekten.

Men framförallt så handlar det ju såklart vad man krockar med. Krockar man i ett stort solit objekt (betongfundament, lastbil, vägg, träd, etc.) i 120 så lär det vara tack och godnatt oavsett. Om du kör in i mitträcket och studsar fram och tillbaka mellan sidorna lär chanserna öka drastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det är väl enorm skillnad på att krocka i 120 km/h, och att krocka på en väg där hastighetsgränsen är 120 km/h? Jag skulle nog vilja säga att i de flesta kollisioner på motorväg så har man hunnit ta ner hastigheten något, alternativt att man kolliderar med något som rör sig i samma riktning som en själv, vilket tar ner den relativa skillnaden i hastighet mellan objekten.

Men framförallt så handlar det ju såklart vad man krockar med. Krockar man i ett stort solit objekt (betongfundament, lastbil, vägg, träd, etc.) i 120 så lär det vara tack och godnatt oavsett. Om du kör in i mitträcket och studsar fram och tillbaka mellan sidorna lär chanserna öka drastiskt.

Ja, men postaren hävdade att krock i 120 km/h är det få bilar där någon överlever i, en krock är inte att köra in i en bergvägg utan innefattar många situationer vilket är varför jag bad om källa. Den statistik jag hittade var som sagt bara för vägar med hastighetsgräns 120 km/h så inget perfekt, men i brist på annan statistik kan det iaf ge en uppskattning om det ter sig osannolikt att överleva en krock när man kör 120 km/h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, men postaren hävdade att krock i 120 km/h är det få bilar där någon överlever i, en krock är inte att köra in i en bergvägg utan innefattar många situationer vilket är varför jag bad om källa. Den statistik jag hittade var som sagt bara för vägar med hastighetsgräns 120 km/h så inget perfekt, men i brist på annan statistik kan det iaf ge en uppskattning om det ter sig osannolikt att överleva en krock när man kör 120 km/h.

Ja, det beror ju givetvis på vad man krockar med och hur. Att köra in i en bergvägg är definitivt en krock, även om det finns väldigt mycket annat som också är det såklart. För argumenterandets skull vore det kanske märkligt att förutsätta att postaren avsåg kollision med en stor och mjuk skummgummi-vägg.

Enligt Trafikverket så är chanserna att överleva en frontalkrock relativt goda i 80 km/h, men försämras sedan snabbt.

Mellan 70 och 80 km/h fördubblas risken för död, mellan 70 och 100 km/h 5-dubblas risken. Så vid 120 är det i stort sett 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Ja, det beror ju givetvis på vad man krockar med och hur. Att köra in i en bergvägg är definitivt en krock, även om det finns väldigt mycket annat som också är det såklart. För argumenterandets skull vore det kanske märkligt att förutsätta att postaren avsåg kollision med en stor och mjuk skummgummi-vägg.

Enligt Trafikverket så är chanserna att överleva en frontalkrock relativt goda i 80 km/h, men försämras sedan snabbt.

Mellan 70 och 80 km/h fördubblas risken för död, mellan 70 och 100 km/h 5-dubblas risken. Så vid 120 är det i stort sett 0.

Ja man får ju förutsätta situationer som händer normalt i trafiken.

Ja frontalkrock i 120 km/h är nog väldigt ovanligt att överleva, men det sker nog å andra sidan väldigt sällan då vägar där man kör 120 km/h oftast kommer ha separerade körfält för olika körriktningar. Oavsett verkar det svårt att hitta statistik som baserar sig på hur fort man körde vid ”krocktillfället” för att veta sannolikheten att överleva generellt för alla krockar som sker i 120 km/h. Men jag vågar nog gissa att en minoritet av alla krockar som sker i 120 km/h är sådana där man kör rakt in i solida objekt eller frontalkrockar med bilar som åker i andra körriktningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Även om det sista är sagt med glimten i ögat finns det äntligen ändå en hel del sanning bakom. Det finns en väldigt bra förklaringen till varför försäkringspremien ökar rätt linjärt med ökande antal hästkraft: försäkringsbolagens statistik säger att korrelationen mellan motorstyrka och sannolikheten att bilen är inblandad i en olycka är väldigt stark.

Men motorstyrka är inte hela förklaringen, något denna undersökning visar.

I USA är BMW-förare statistisk sannolikare att köra rattfull/drogpåverkade. De som kör Dodge RAM är i större utsträckning rövhål i trafiken (bryter regler, kör påverkade, etc).

En sak som ändå står ut mer än att Tesla toppar olycksstatistiken (d.v.s. det bilmärke som har högsta antal olyckor per 1000 bilar i trafik) är att man gör det samtidigt som man ligger väldigt långt ned på DUI-listan (DUI=Driving Under Influence). RAM förare kan antas krascha rätt ofta då de relativt ofta kör sina gigantiska big-block V8 pickup:er som rövhål och/eller påverkade.

Men finns en diskussion kring om hjälpsystemen som används allt mer, och som i många fall är ett krav för att få 5 stjärnor i EuroNCAP, i ett icke-försumbart fall (och ökande antal fall) är orsaken till olyckor.

Vågar då själv inte köra med lane-assist aktiverad på vår Volvo XC40 Recharge i lite sämre väder, den har gjort allt för många "konstiga" saker.

Ja man får se till helheten. Många billiga bilar hade nog hoppat upp några snäpp med säkerhetsfunktioner på krocksäkerhetslistan.

Jag vet att flera lägger alldeles för stor vikt vid dessa funktioner också och tror att dom då kan köra lite hur dom vill eftersom bilen sköter att det är halt.
Min bror som var bilmeck tyckte det var väldigt roligt att folk som krockat sina bilar på vintern var väldigt arga på bilarna eftersom de inte ska kunna krocka ansåg dom med dessa funktioner.
är det blankhal is kan inte mycket hjälpa dig dessvärre.
Alla dessa funktioner tror jag kan leda till sämre förare och det kan bli svårt för de att köra om någon av dessa funktioner fallerar i takt med att funktionerna tar över mer och mer.

Har ett par kollegor med lane assist och dom säger som dig att dom kan få för sig väldigt konstiga saker i ibland. En blev livrädd när bilen oförklarligt började svänga ned mot diket, lyckligtvis så kunde han rädda situationen. Sen vet man inte om den ville ned i diket men för honom kändes det så och det kan ju räcka för att man överkorrigerar och se är olyckan ett faktum.

Man ska se det som ett hjälpmedel och inget annat. Fallerar systemet eller inte fungerar som det ska så ska man kunna koppla ur det lätt och kunna köra utan. Vet inte om det finns bilar idag där du inte kan koppla ur sådant, men det lär nog komma.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Har du någon källa till det? När jag kollar statistiken som Trafikanalys presenterar i sin databas så är det snarare så att rätt få verkar dö ens när det gäller krock på vägar med hastighetsbegränsning 120km/h (eller 110 km/h). Deras statistikindelning är inte perfekt så kan inte se hur många olyckor som skett men för varje olycka med dödlig utgång så verkar det finnas runt 10 olyckor med svår personskada istället så att överleva verkar inte vara problemet.

Alltså krocktesterna sker i den hadtigheten för att typ 90% av alla olyckor sker i den hastigheten, oftast hinner föraren bromsa ner fordonet eller gräva dike innan en tall tar stopp. Nej du överlever inte en krock med rn tall i 120

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Alltså krocktesterna sker i den hadtigheten för att typ 90% av alla olyckor sker i den hastigheten, oftast hinner föraren bromsa ner fordonet eller gräva dike innan en tall tar stopp. Nej du överlever inte en krock med rn tall i 120

Ja men jag ville se en källa på alla andra krockscenarior än att köra in i en tall. Du hävdade att man väldigt sällan överlever alla krockar i 120 km/h, det innebär inte bara frontalkrock eller frontalkrock med solida objekt vilket är varför ditt uttalande låter orimligt.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Ja men jag ville se en källa på alla andra krockscenarior än att köra in i en tall. Du hävdade att man väldigt sällan överlever alla krockar i 120 km/h, det innebär inte bara frontalkrock eller frontalkrock med solida objekt vilket är varför ditt uttalande låter orimligt.

Så vad är en krock enl dig? Krocktester är bergvägg som du kanske vet? En 80kg tung människa väger också 12ton vid en krock i 100km/h dina bälten och kuddar tar inte den vikten

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Så vad är en krock enl dig? Krocktester är bergvägg som du kanske vet? En 80kg tung människa väger också 12ton vid en krock i 100km/h dina bälten och kuddar tar inte den vikten

Jag brukar gå på vad SAOL säger och den säger ”samman­stötning särsk. mellan for­don; äv. bildl.”. Så det kan vara en hel drös saker som inte får stopp på fordonet lika abrupt som att köra in i solida objekt som inte ger med sig alls som träd, bergväggar osv.

Hela diskussionen som de andra hade från början var ju att man kanske inte vill köra en bil som misslyckas i krocktesterna, då är det väl rimligt att diskutera de fall där man faktiskt förväntas överleva i en väldesignad bil med bra krocksäkerhet och inte bara de fall där det inte spelar någon roll vad man kör? Och jag delar helt enkelt inte uppfattningen om att kör man i 120 km/h och råkar ut för en krock av något slag så spelar det ingen roll hur bra krocksäkerheten bilen man sitter i har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vågar då själv inte köra med lane-assist aktiverad på vår Volvo XC40 Recharge i lite sämre väder, den har gjort allt för många "konstiga" saker.

Laneassist oavsett märke är typ ett måste att avaktivera i Norrbotten vintertid.

Har glömt ibland och bilen kastar sig själv in i mötande filen eller annat helt sjukt.

Och på såna här vägar kämpar den emot när man måste gå ut åt sidan för att undvika en krock.
https://www.google.com/maps/@65.801528,23.4064289,3a,75y,53.6...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Jag brukar gå på vad SAOL säger och den säger ”samman­stötning särsk. mellan for­don; äv. bildl.”. Så det kan vara en hel drös saker som inte får stopp på fordonet lika abrupt som att köra in i solida objekt som inte ger med sig alls som träd, bergväggar osv.

Hela diskussionen som de andra hade från början var ju att man kanske inte vill köra en bil som misslyckas i krocktesterna, då är det väl rimligt att diskutera de fall där man faktiskt förväntas överleva i en väldesignad bil med bra krocksäkerhet och inte bara de fall där det inte spelar någon roll vad man kör? Och jag delar helt enkelt inte uppfattningen om att kör man i 120 km/h och råkar ut för en krock av något slag så spelar det ingen roll hur bra krocksäkerheten bilen man sitter i har.

Visst smeker du backspegeln på nån eller kör ner i ett snöfyllt dike lär du ju klara dig, frontalkroch/halvkrock med mötande fordon = mycket troligen död, men stirrar man blankt på Euroncap och tror man är safe bara för att bilen fått 5 stjärnor så får man väl leva i sin fantasivärld, utgå från krocktesterna istället för ett SAOL-ord. Krocktesterna är ju ”worst scenario”, det enda som är intressant.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aktsu:

Hela diskussionen som de andra hade från början var ju att man kanske inte vill köra en bil som misslyckas i krocktesterna, då är det väl rimligt att diskutera de fall där man faktiskt förväntas överleva i en väldesignad bil med bra krocksäkerhet och inte bara de fall där det inte spelar någon roll vad man kör? Och jag delar helt enkelt inte uppfattningen om att kör man i 120 km/h och råkar ut för en krock av något slag så spelar det ingen roll hur bra krocksäkerheten bilen man sitter i har.

Tror det är rätt viktigt här att vara på det klara med vad man faktiskt diskuterar.

EuroNCAP och liknande ger i första hand ett betyg på hur många och hur avancerade säkerhetsfunktioner en modell har. På det stora hela är mer bättre här.

Om man däremot ställer frågan "vad är sannolikheten att jag omkommer i en trafikolycka i bilmodell X" går det inte att basera det på saker som antal stjärnor i EuroNCAP.

Statistiken visar att det finns statistisk signifikanta skillnader mellan olika bilmodeller i hur ofta de är involverade i en olycka. Nog rätt sannolikt att man i genomsnitt kör långsammare och säkrare i modeller som är motorsvaga och där man känner/hör varje detalj i omgivningen...

För när det väl smäller är det i första hand fråga om fysik: deformations-zonerna är i storleksordning ~halvmeter, vid en head-on frontalkrock betyder det att all rörelseenergi kommer behöva absorberas under den tid det tar att nå "full-stop".

Antar man 0,5m deformation så utsätts man, i genomsnitt, för

  • 7,0g vid 30 km/h

  • 20g vid 50 km/h

  • 50g vid 80 km/h

  • 113g vid 120 km/h

Nivån där ~50 % dör är 50g för barn, 65g för kvinnor och 75g för män.

NOTE: ovan motsvarar att "köra in i bergvägg", man klarar sig betydligt bättre om det inte tar stop lika tvärt. Men samtidigt är ovan genomsnitt, nivån för 50 % risk att dö referera till peak-påfrestning. Sen kan man ha tur, Kenny Bräck utsattes som mest för 214g och överlevde. Trots att det handlade om <1ms hann bl.a. fotlederna i stort sett bli smulor.

Vore interessant att se statistik på antalet dödsolyckor per 1000 bilar för olika modeller. Skulle vara förvånad om den toppas av "enkla modeller" med få/inga EuroNCAP stjärnor, gissar att den typen av bilar i större utsträckning "gubb-körs"...

Sen kan man alltid ha otur oavsett modell, i det läget är det ju ingen nackdel att sitta i en bil som fått maxbetyg i EuroNCAP! Gissar ändå att det, ur ett rent statistisk perspektiv, går att ignorera.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror det är rätt viktigt här att vara på det klara med vad man faktiskt diskuterar.

EuroNCAP och liknande ger i första hand ett betyg på hur många och hur avancerade säkerhetsfunktioner en modell har. På det stora hela är mer bättre här.

Om man däremot ställer frågan "vad är sannolikheten att jag omkommer i en trafikolycka i bilmodell X" går det inte att basera det på saker som antal stjärnor i EuroNCAP.

Statistiken visar att det finns statistisk signifikanta skillnader mellan olika bilmodeller i hur ofta de är involverade i en olycka. Nog rätt sannolikt att man i genomsnitt kör långsammare och säkrare i modeller som är motorsvaga och där man känner/hör varje detalj i omgivningen...

För när det väl smäller är det i första hand fråga om fysik: deformations-zonerna är i storleksordning ~halvmeter, vid en head-on frontalkrock betyder det att all rörelseenergi kommer behöva absorberas under den tid det tar att nå "full-stop".

Antar man 0,5m deformation så utsätts man, i genomsnitt, för

  • 7,0g vid 30 km/h

  • 20g vid 50 km/h

  • 50g vid 80 km/h

  • 113g vid 120 km/h

Nivån där ~50 % dör är 50g för barn, 65g för kvinnor och 75g för män.

NOTE: ovan motsvarar att "köra in i bergvägg", man klarar sig betydligt bättre om det inte tar stop lika tvärt. Men samtidigt är ovan genomsnitt, nivån för 50 % risk att dö referera till peak-påfrestning. Sen kan man ha tur, Kenny Bräck utsattes som mest för 214g och överlevde. Trots att det handlade om <1ms hann bl.a. fotlederna i stort sett bli smulor.

Vore interessant att se statistik på antalet dödsolyckor per 1000 bilar för olika modeller. Skulle vara förvånad om den toppas av "enkla modeller" med få/inga EuroNCAP stjärnor, gissar att den typen av bilar i större utsträckning "gubb-körs"...

Sen kan man alltid ha otur oavsett modell, i det läget är det ju ingen nackdel att sitta i en bil som fått maxbetyg i EuroNCAP! Gissar ändå att det, ur ett rent statistisk perspektiv, går att ignorera.

Frågan var så som jag tolkade det inte "vad är sannolikheten att jag omkommer i en trafikolycka i bilmodell X" utan ”om en trafikolycka inträffar när man kör i 120 km/h vad är sannolikheten att jag omkommer i bilmodell X". Det blir två helt olika frågeställningar då som du säger den förstnämnda även påverkas av sannolikheten att hamna i en olycka från första början medan i det andra fallet är det sannolikheten betingat med att olyckan redan skett som är intressant.

Vågar nog också påstå att de flesta som råkar ut för trafikolyckor på motorvägen inte råkar ut för en fullständig frontalkollision med tanke på körriktningarna ska vara åtskiljda så de flesta fallen handlar nog om något annat. Så i sådana situationer där nog för det mesta inte tar plötsligt stopp mot en bergvägg eller liknande så skulle jag säga det blir högst relevant hur väl bilen skyddar förare och passagerare.

Självklart kan man inte bara gå på antalet stjärnor i EuroNCAP för att bedöma om en bil är säker men när det gäller Dacia Spring som diskuterades så ser man på krocktesterna att det finns klara brister i säkerheten jämfört med bättre bilar.

Blev lite intresserad och försökte hitta statistik på antalet dödsolyckor och hittade denna artikel om det i USA. Där verkar det vara småbilar som har flest dödsfall och stora premiumbilar har minst men där lär sannolikheten att hamna i olycka påverka, se länk till en artikel om det: https://www.kbb.com/car-news/the-deadliest-and-least-deadly-c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Har två elbilar i hushållet. Ser man konflikten i Ukraina så är tillgången på både el och internet god trots fullskalig invasion.

Historiskt har tillgången på fossila bränslen under krig inte var helt självklart att det finns i obegränsad mängd. Ransoneringar är vanligt.

Det går inte heller att tanka fossilbilen vid strömavbrott.

Är inte ett dugg orolig. Dessutom är både jag och min sambo krigsplacerade precis som de flesta, var ska vi åka?

En kris behöver inte handla om konventionellt krig. Man kan lagra minst 20 mils räckvidd i en dunk som man alltid förnyar inom 12 månader. Dessutom kan du slanga drivmedel från fossildrivna bilar. Du kan hålla värmen i en fossildriven bil betydligt längre än i en elbil.

Jag är inte emot elbilar, tycker det är hög komfort och billigt att framföra. Det här var enbart tankar i händelse av kris i landet.

Visa signatur

P4 3.0 @ 3.5. 1024 DDR 3200 Twinmos. Geforce Gainward 6600GT 256DDR. SB X-Fi A400 Ljudkort. Western Digital Raptor 36.7 GB. Maxtor Diamondmax Plus 9 160 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Vilken typ av kris ser du framför dig där du ska köra jättemycket bil samtidigt som elnätet är helt släckt i veckor?

Det handlar inte om att köra jättemycket bil. Men att kunna lagra drivmedel i en dunk som ger dig minst 20 mils extra räckvidd är oslagbart i händelse av vilken kris som helst (naturkatastrof, kemisk krigsföring och gud vet inte allt).

Elbil är jag för själv när det kommer till komfort och billig att framföra. Det här var enbart tankar kring fossildriven bil kontra elbil.

Visa signatur

P4 3.0 @ 3.5. 1024 DDR 3200 Twinmos. Geforce Gainward 6600GT 256DDR. SB X-Fi A400 Ljudkort. Western Digital Raptor 36.7 GB. Maxtor Diamondmax Plus 9 160 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Vid en eventuell ”kris” som du nämner så regleras ju även tillgången på vanligt bränsle då samhällsviktiga verksamheter prioriteras. Vanlig diesel som du köper på macken kan du lagra max 10-12 månader.

Det stämmer, däremot kan du byta ut i god tid och fylla på nytt. Precis som man ska göra med dricksvatten man lagrar.

Visa signatur

P4 3.0 @ 3.5. 1024 DDR 3200 Twinmos. Geforce Gainward 6600GT 256DDR. SB X-Fi A400 Ljudkort. Western Digital Raptor 36.7 GB. Maxtor Diamondmax Plus 9 160 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror det är rätt viktigt här att vara på det klara med vad man faktiskt diskuterar.

EuroNCAP och liknande ger i första hand ett betyg på hur många och hur avancerade säkerhetsfunktioner en modell har. På det stora hela är mer bättre här.

Om man däremot ställer frågan "vad är sannolikheten att jag omkommer i en trafikolycka i bilmodell X" går det inte att basera det på saker som antal stjärnor i EuroNCAP.

Statistiken visar att det finns statistisk signifikanta skillnader mellan olika bilmodeller i hur ofta de är involverade i en olycka. Nog rätt sannolikt att man i genomsnitt kör långsammare och säkrare i modeller som är motorsvaga och där man känner/hör varje detalj i omgivningen...

För när det väl smäller är det i första hand fråga om fysik: deformations-zonerna är i storleksordning ~halvmeter, vid en head-on frontalkrock betyder det att all rörelseenergi kommer behöva absorberas under den tid det tar att nå "full-stop".

Antar man 0,5m deformation så utsätts man, i genomsnitt, för

  • 7,0g vid 30 km/h

  • 20g vid 50 km/h

  • 50g vid 80 km/h

  • 113g vid 120 km/h

Nivån där ~50 % dör är 50g för barn, 65g för kvinnor och 75g för män.

NOTE: ovan motsvarar att "köra in i bergvägg", man klarar sig betydligt bättre om det inte tar stop lika tvärt. Men samtidigt är ovan genomsnitt, nivån för 50 % risk att dö referera till peak-påfrestning. Sen kan man ha tur, Kenny Bräck utsattes som mest för 214g och överlevde. Trots att det handlade om <1ms hann bl.a. fotlederna i stort sett bli smulor.

Vore interessant att se statistik på antalet dödsolyckor per 1000 bilar för olika modeller. Skulle vara förvånad om den toppas av "enkla modeller" med få/inga EuroNCAP stjärnor, gissar att den typen av bilar i större utsträckning "gubb-körs"...

Sen kan man alltid ha otur oavsett modell, i det läget är det ju ingen nackdel att sitta i en bil som fått maxbetyg i EuroNCAP! Gissar ändå att det, ur ett rent statistisk perspektiv, går att ignorera.

Finns statistik, typ Folksams gamla försäkringsstatistik vilka fordon som IRL presterar bra vid olyckor. Utan att det är någon större överraskning så är större bilar/bilar med påkostad passiv säkerhet klart trevligast att sitta i vid en olycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Någon som testat "Nya" Tesla M3 LR i vinter, hur går det med att få upp dörrar och fram trunk med -15? För brukning 120km? sämsta uppmätta ladd hastighet?

Jag har en Model Y 2023 och har inte haft några problem med att få upp varken dörrar eller frunk i vinter, inte ens i -28.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Någon som testat "Nya" Tesla M3 LR i vinter, hur går det med att få upp dörrar och fram trunk med -15? För brukning 120km? sämsta uppmätta ladd hastighet?

Finns en kille i Norge som är duktig på att testa elbilar.

Finns en del 2 också.

Han brukar ju sällan köra för maximal räckvidd, utan kör i vanliga hastigheter. Lägre än -20 hela vägen och förbrukningen strax under 300Wh/km. Tack vare förvärmning av batteri så tycker jag att det ser ut att fungera bra med ladstoppen.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dunde:

Finns statistik, typ Folksams gamla försäkringsstatistik vilka fordon som IRL presterar bra vid olyckor. Utan att det är någon större överraskning så är större bilar/bilar med påkostad passiv säkerhet klart trevligast att sitta i vid en olycka.

Är helt med på det, förutsätter att vår XC40 Recharge med 5 stjärnor är bättre än t.ex. Dacia som nämns ovan om olyckan är framme och alla övriga variabler är de samma (hastighet, vad som händer, etc).

Är inte den statistiken jag menar, utan det som jag tror även vissa andra menar är produkten mellan "hur ofta är modellen involverad i olyckor" och "andel där det går rejält illa".

Den första faktorn där skiljer rejält mellan olika modeller, vissa bilmodeller är väsentligt oftare inblandad i olyckor. En parameter som försäkringsbolagen vet spelar stor roll här är motorstyrka.

Så är inte alls övertygad att om man ställer frågan: vad är den statistiska sannolikheten att råka illa ut i modell Xyz alls sammanfaller med "stor och säker bil" om det också är en "väldigt snabb bil som inbjuder till aktiv körning". Många enklare bilar är motorsvaga och allt annat än "sportiga".

Kollar man statistiken jag postade ovan var det typiska "soccer mom" bilar som låg längst ned, d.v.s. de hade klart minst antal olyckor per 1000 fordon av den modellen trafik.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Fast frågan är väl hur stor sannolikhet du/din familj har att hamna i en olycka, och sannolikheten att klara sig.

Att t.ex en viss modell av BMW skulle vara mer frekvent förekommande i olyckor påverkar inte nödvändigtvis sannolikhet för att du hamnar i en olycka med just den modellen. T.ex om det är en modell som attraherar 20-åriga idioter som dragracear i hamnen på fredagskvällen betyder inte det att du skulle börja med det beteendet bara för att du köper samma modell.

Men om det är ett modellfel som gör att bromsarna inte funkar som det ska, så påverkar det ju dig givetvis.

Permalänk
Medlem

Hörni Tråden

Polestar 4 finns att beställa. Har konfat några varianter och slås av det blev ganska mycket dyrare än jag trodde på förhand. Känns tyvärr som att den är lite DOA. En snikig Dual Motor (utan Pilot Assist, Harman Kardon och jäkla allvädersmattor etc.) kostar 798 500 kr. Det är ~20tkr mindre än en MAXAD Zeekr 001 Privilege.

Blir lite mer orolig för Polestars framtid nu. Vad säger ni?