Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Vi tar det en gång till Maffian bryter mot lagen för egen vinning. Facket följer lagen för att stötta arbetstagarna i Sverige.

Att du upprepar denna lögn om att facket är en maffia gång på gång gör det inte sant. När Svenska folket tröttnar på facket är det bara att sluta betala så försvinner dom. Tydligen vill en stor mängd svenskar ha kvar facken.

Både Tesla och facket följer lagen. Kan du komma på något som Tesla har brutit mot, förutom "seden dit man kommer"?

Facket beter sig precis som maffians beskyddarverksamhet. Betala till oss, annars sänker vi er. Enda skillnaden är att de har statens välsignelse att göra så. Kanske inte konstigt, när de är djupt inrotade i sossarna.
Men faktum kvarstår, det är frivilligt att ingå kollektivavtal i Sverige.
Hade jag varit med i facket, så hade jag gått ur, efter vad jag sett i denna konflikt. Inte något jag skulle kunna stå för.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Både Tesla och facket följer lagen. Kan du komma på något som Tesla har brutit mot, förutom "seden dit man kommer"?

Facket beter sig precis som maffians beskyddarverksamhet. Betala till oss, annars sänker vi er. Enda skillnaden är att de har statens välsignelse att göra så. Kanske inte konstigt, när de är djupt inrotade i sossarna.
Men faktum kvarstår, det är frivilligt att ingå kollektivavtal i Sverige.
Hade jag varit med i facket, så hade jag gått ur, efter vad jag sett i denna konflikt. Inte något jag skulle kunna stå för.

Har jag sagt att Tesla bryter mot lagen?

Permalänk
Medlem

Kanske vi kan skippa att diskutera strejken här?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DaBone:

Om du ska ta upp hjulupphängningen, så kan du ju också nämna att det bara gäller Model S och att bara ett fåtal av dessa har drabbats. Visst finns risken och jag kör själv en sådan. Är dock inte så värst oroad och kan lätt byta de två länkarmar det berör själv. Inget jag gjort eller tänkt göra. 33000mil så de borde hålla ett tag till...

Nu är det mesta relativt, men "fåtal" här verkar ändå innefatta "tiotusentals fall".

"Jain is one of tens of thousands of Tesla owners who have experienced premature failures of suspension or steering parts, according to a Reuters review of thousands of Tesla documents. The chronic failures, many in relatively new vehicles, date back at least seven years and stretch across Tesla’s model lineup and across the globe, from China to the United States to Europe, according to the records and interviews with more than 20 customers and nine former Tesla managers or service technicians."

Sen verkar det gälla Model S och Model X, finns indikationer på att även Model Y har liknande problem. Vad jag kan se är Model 3 förskonad från just detta.

Minst 3 länder, Sverige, Norge och USA, har pågående utredningar kring om de ska tvinga Tesla att åtgärda detta.

Värsta i detta är egentligen inte problemet i sig, även om det handlar om en del som med stor sannolikhet leder till en olycka om det inträffar i lite högre fart. Det är att Tesla verkar själva ha statistik på att problemet existerar, men de låter ändå slutkunden ta smällen själv i många fall.

Inget tvivel om att Tesla i nuläget leder tekniken på flera punkter, bl.a. chassin med lågt luftmotstånd och effektiviteten på drivlinan. Men har har uppenbarligen grava problem med kvalité.

Man "leder" en föga smickrande liga i att inneha 4 av 5 toppositioner för mest återkallade bilar (rätt bra jobbat när man fram till väldigt nyligen bara hade 4 modeller). Model Y har slagit rekord i "mest återkallande för någon modell senaste decenniet i USA".

Kanske väntat: amerikansk kvalité på både datorteknik (som är världsledande) och bilbyggande (som, för att vara snäll, inte riktigt är i toppen...). En hel del återkallanden är av typen "vi hade tydligen missat att skruva fast pryl X, Y, Z ordentligt".

Vad det specifikt gäller länkarmen är den inte alltid enkel att byta då det inte är helt ovanligt att bultarna är monterande åt fel håll, vilket fungerar när bilen byggs men gör det omöjligt att ta bort dem när batteriet monteras (man får kapa bultarna).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu är det mesta relativt, men "fåtal" här verkar ändå innefatta "tiotusentals fall".

"Jain is one of tens of thousands of Tesla owners who have experienced premature failures of suspension or steering parts, according to a Reuters review of thousands of Tesla documents. The chronic failures, many in relatively new vehicles, date back at least seven years and stretch across Tesla’s model lineup and across the globe, from China to the United States to Europe, according to the records and interviews with more than 20 customers and nine former Tesla managers or service technicians."

Sen verkar det gälla Model S och Model X, finns indikationer på att även Model Y har liknande problem. Vad jag kan se är Model 3 förskonad från just detta.

Minst 3 länder, Sverige, Norge och USA, har pågående utredningar kring om de ska tvinga Tesla att åtgärda detta.

Värsta i detta är egentligen inte problemet i sig, även om det handlar om en del som med stor sannolikhet leder till en olycka om det inträffar i lite högre fart. Det är att Tesla verkar själva ha statistik på att problemet existerar, men de låter ändå slutkunden ta smällen själv i många fall.

Inget tvivel om att Tesla i nuläget leder tekniken på flera punkter, bl.a. chassin med lågt luftmotstånd och effektiviteten på drivlinan. Men har har uppenbarligen grava problem med kvalité.

Man "leder" en föga smickrande liga i att inneha 4 av 5 toppositioner för mest återkallade bilar (rätt bra jobbat när man fram till väldigt nyligen bara hade 4 modeller). Model Y har slagit rekord i "mest återkallande för någon modell senaste decenniet i USA".

Kanske väntat: amerikansk kvalité på både datorteknik (som är världsledande) och bilbyggande (som, för att vara snäll, inte riktigt är i toppen...). En hel del återkallanden är av typen "vi hade tydligen missat att skruva fast pryl X, Y, Z ordentligt".

Vad det specifikt gäller länkarmen är den inte alltid enkel att byta då det inte är helt ovanligt att bultarna är monterande åt fel håll, vilket fungerar när bilen byggs men gör det omöjligt att ta bort dem när batteriet monteras (man får kapa bultarna).

Jag säger inte emot att det händer, men det är första gången jag hör att det ska vara så många incidenter... men å andra sidan är det en hel del Teslor som sålts nu.

I fallet Jain har Tesla själva svarat Reuters..
"Tesla tillbakavisade Reuters artikel med ett långt inlägg på X, som ägs av Teslas chef Elon Musk. Uppgifterna i artikeln beskrivs som falska och ensidiga med exemplet som lyfts fram med kunden Shreyansh Jain. ”Kunden informerades om att Tesla kunde granska data från fordonet och förstod att det skett en krock som resulterade i att reparationen inte täcktes av garantin”, skriver Tesla."

Är inte helt ovanligt att Teslaförare krockar eller kör som galningar och att det sedan händer något, för att sedan skylla skadan på Tesla. Det de missar är att Tesla har data på allt i bilen och kan lätt bevisa vad som egentligen hänt.
När de inte får som de vill, gråter de ut i sociala medier eller pressen...

Men vad jag kunde se i artikeln, så har Tesla i alla fall betalat ut en ansenlig mängd pengar på garanti-ärenden rörande hjulupphängningen.

De enda "återkallelserna" jag varit med om själv, är mjukvaruuppdateringar som sköts via internet. Aldrig behövt lämna ifrån mig bilen för något sådant. Brukar dock slås hårt på trumman i media när så sker, själv sitter jag i soffan och dricker bira medans bilen uppdateras på uppfarten.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Blir ingen återkallelse av pga. hjulupphängning på Teslor i Norge...

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/el...

Anledningarna till beslutet beskrivs som följer:

• Antalet brott i den bakre nedre länkarmen är relativt lågt jämfört med det totala antalet sådana bilar på den norska marknaden.

• De rapporterade fallen där det har skett ett brott i den bakre nedre länkarmen har inträffat i låg hastighet, ofta vid backning.

• Statens Vegvesen har inte fått in rapporter om att ett brott i den bakre nedre länkarmen har gjort att föraren tappat kontrollen över bilen.

• Tesla har genomfört och dokumenterat i tester att bilarna fortfarande är styrbara och kan utföra en kontrollerad retardation, om ett brott i den bakre nedre kontrollarmen skulle uppstå.

• Köregenskaperna påverkas föga av väglaget när ett avbrott inträffar. Både ABS (låsningsfria bromsar) och ESP (stabiliseringssystem) fungerar, och gör att föraren kan bromsa på ett kontrollerat sätt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av PatrikE:

Kommer att gå över till elbil som tjänstebil, närmare bestämt en ID4. Nu sitter vi och funderar på om även frun bör överväga en elbil som tjänstebil istället för en diesel.
Hon kör över 3000 mil om året i tjänsten.

Det jag tänker på spontant; har ni som enbart har elbilar i familjen tänkt på vad som händer vid en eventuell kris? Elnätet ligger nere eller att det kommer ta hutlöst lång tid i köer att få sin bil laddad.

En bil som drivs av bensin eller diesel kan du både lagra dunkar med drivmedel hemma eller i värsta fall "slanga" från andra bilar för att fortsätta din färd.

Bara en tanke och fundering i dessa tider då vi ska vara medvetna och ha en viss beredskap själva.

Tittar vi på Ukraina så har elnätet uppvisat mer resiliens än distributionen för bensin/diesel. Elavbrott har varit åtgärdade snabbt - medan diesel och bensin har ransonerats och varit bristvaror, speciellt närmare fronten. Så jag känner mig trygg med elbil i det hänseendet.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Har tydligen kommit fram på Teslas "earnings call" att den efterlängtade mindre och billigare bilen ska börja tillverkas i mitten/slutet nästa år. En Tesla i "Golf-klassen".
Blir en perfekt andrabil.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Både Tesla och facket följer lagen. Kan du komma på något som Tesla har brutit mot, förutom "seden dit man kommer"?

Facket beter sig precis som maffians beskyddarverksamhet. Betala till oss, annars sänker vi er. Enda skillnaden är att de har statens välsignelse att göra så. Kanske inte konstigt, när de är djupt inrotade i sossarna.
Men faktum kvarstår, det är frivilligt att ingå kollektivavtal i Sverige.
Hade jag varit med i facket, så hade jag gått ur, efter vad jag sett i denna konflikt. Inte något jag skulle kunna stå för.

Tesla har erkänt att de brytit mot föreningsrätten bl.a och att de lejt strejkbrytare. Konflikten har uppstått eftersom de inte velat förhandla på flera år

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkorutansteN:

Tesla har erkänt att de brytit mot föreningsrätten bl.a och att de lejt strejkbrytare. Konflikten har uppstått eftersom de inte velat förhandla på flera år

De behöver inte förhandla om de inte vill.

Permalänk
Medlem

Är så trött på allt snack om Tesla och deras fanatiska jävla fanboys alltså. Blir nästan förbannad.

Permalänk
Medlem

Strejken skulle ju inte diskuteras i den här tråden, den bröts ut till https://www.sweclockers.com/forum/trad/1703163-teslastrejken
som låstes.'
#20272570

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har tydligen kommit fram på Teslas "earnings call" att den efterlängtade mindre och billigare bilen ska börja tillverkas i mitten/slutet nästa år. En Tesla i "Golf-klassen".
Blir en perfekt andrabil.

Får se vad priset blir. Dacia spring verkar prisvärd men vad jag vet har den inte kommit till sverige än? priset verkar ligga runt 200 000. kr och kan de pressas ytterligare med ett priskrig kanske det blir en bra andra bil? 45 hästarn blir nog ett riktigt fartmonster
https://gronamobilister.se/tester/dacia-spring-elbil/

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ett år med I4 M50.

Min I4 har nyss fyllt ett år och 3200mil.

WLTP räckvidd 51mil
Maximala räckvidd jag kommit: 47mil.

Kör mycket i tjänsten och en hel del längre sträckor.
Det tog lite omställning från en diesel där man alltid kör från 100-0% men nu är jag helt van vid körstilen och planeringen.
Har möjlighet att ladda hemma.
Laddade främst på Ionity när jag var ute och reste till en början men laddar nu alltid på tesla när jag är ute och reser.
Anledningen till detta är främst att de sänkt sina priser men även på grund av tillgängligheten av stolpar.

Pros / cons
+

  • Komfort - världsklass

  • Infotainment

  • Prestanda

  • Körkänsla

-

  • Utrymmet är i minsta laget när man har dubbla barnstolar och dubbelvagn men det går.

  • Det går inte att permanent stänga av lane assist så man får göra det varje gång man startar bilen.

  • Backkameran blir skitig väldigt fort i snömodden men det är väl inte ovanligt

Körde GBG - Sthlm i veckan, tog ca 5h & 20min i -5c - +2c.
Två laddstopp blev det. 12min i Jönköping och 18min i Norrköping. Förvärmingen gör ju sitt.

I helhet är jag toknöjd!

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Det är snart dags för mig att beställa ny förmånsbil. Enligt beräkningar bör jag ha kört mina 12000 mil som vi har runt aug-sept. Jag är dock jäkligt kluven just nu på vad för bil jag vill ha... Kör just nu en Kia EV6 gt-line med "alla" optioner. Känns som de flesta bilarna antingen är samma eller ett steg ner i teknik eller mer "beta".

VAG: Samma batteristorlek, 400V ist. för 800V och allmänt mindre rolig teknik i alla bilar.
BMW: iX1 eller snart lanserad i5 touring. iX1 har mindre batteri så kommer inte klara vardagarna.. i5 touring kommer säkert lanseras så jag inte hinner få den innan jag Behöver en ny bil.
Polestar: model 2 är aningen liten.. De andra modellerna för dyra.
Volvo: EX30 alldeles för liten.
Tesla: Model Y - Intressant, helst med faceliften som kommer i år!
Zeekr: Intressant om vi får den valbar.
NIO: Samma sak
Mercedes: Enbart EQB i vår lista hittills. Känns som en riktig gubbräser..
Ford: Mustang är typ likadan fast med lite mindre teknik och saknar värmepump.

Jäkligt kluven faktiskt.. Tyvärr är det i princip bara Tesla model Y och Zeekr som är intressanta just nu om jag inte ska vara så tråkig att ta ut en ny EV6 en gång till i ett par år. Någon som har gått i samma tankar eller har något att tillägga som jag missar? Någon modell i samma segment som jag missat? Låter kanske väldigt "bortskämt" men då jag har förmånsbil och spenderar ca. 5000mil om året i bil så är det inte min investering i pengar, men kräsen pga. mycket tid i bil.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segmonsson:

[li]Det går inte att permanent stänga av lane assist så man får göra det varje gång man startar bilen.[/li]

Inte bilens eller BMW:s fel dock, för de har inget val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpO:

Det är snart dags för mig att beställa ny förmånsbil. Enligt beräkningar bör jag ha kört mina 12000 mil som vi har runt aug-sept. Jag är dock jäkligt kluven just nu på vad för bil jag vill ha... Kör just nu en Kia EV6 gt-line med "alla" optioner. Känns som de flesta bilarna antingen är samma eller ett steg ner i teknik eller mer "beta".

VAG: Samma batteristorlek, 400V ist. för 800V och allmänt mindre rolig teknik i alla bilar.
BMW: iX1 eller snart lanserad i5 touring. iX1 har mindre batteri så kommer inte klara vardagarna.. i5 touring kommer säkert lanseras så jag inte hinner få den innan jag Behöver en ny bil.
Polestar: model 2 är aningen liten.. De andra modellerna för dyra.
Volvo: EX30 alldeles för liten.
Tesla: Model Y - Intressant, helst med faceliften som kommer i år!
Zeekr: Intressant om vi får den valbar.
NIO: Samma sak
Mercedes: Enbart EQB i vår lista hittills. Känns som en riktig gubbräser..
Ford: Mustang är typ likadan fast med lite mindre teknik och saknar värmepump.

Jäkligt kluven faktiskt.. Tyvärr är det i princip bara Tesla model Y och Zeekr som är intressanta just nu om jag inte ska vara så tråkig att ta ut en ny EV6 en gång till i ett par år. Någon som har gått i samma tankar eller har något att tillägga som jag missar? Någon modell i samma segment som jag missat? Låter kanske väldigt "bortskämt" men då jag har förmånsbil och spenderar ca. 5000mil om året i bil så är det inte min investering i pengar, men kräsen pga. mycket tid i bil.

Polestar 4 lanseras ju nästa vecka, priset (enligt uppgifter hos Skatteverket) verkar bli 700k för SMLR, och 760 DMLR. Sannolikt ganksa välutrustade i "launch edition". Givet att du prata om i5 så borde nog en P4a kunna rymmas i samma budget (framförallt om du premierar AWD, för då går väl i5 på en bra bit över miljonen?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpO:

Det är snart dags för mig att beställa ny förmånsbil. Enligt beräkningar bör jag ha kört mina 12000 mil som vi har runt aug-sept. Jag är dock jäkligt kluven just nu på vad för bil jag vill ha... Kör just nu en Kia EV6 gt-line med "alla" optioner. Känns som de flesta bilarna antingen är samma eller ett steg ner i teknik eller mer "beta".

VAG: Samma batteristorlek, 400V ist. för 800V och allmänt mindre rolig teknik i alla bilar.
BMW: iX1 eller snart lanserad i5 touring. iX1 har mindre batteri så kommer inte klara vardagarna.. i5 touring kommer säkert lanseras så jag inte hinner få den innan jag Behöver en ny bil.
Polestar: model 2 är aningen liten.. De andra modellerna för dyra.
Volvo: EX30 alldeles för liten.
Tesla: Model Y - Intressant, helst med faceliften som kommer i år!
Zeekr: Intressant om vi får den valbar.
NIO: Samma sak
Mercedes: Enbart EQB i vår lista hittills. Känns som en riktig gubbräser..
Ford: Mustang är typ likadan fast med lite mindre teknik och saknar värmepump.

Jäkligt kluven faktiskt.. Tyvärr är det i princip bara Tesla model Y och Zeekr som är intressanta just nu om jag inte ska vara så tråkig att ta ut en ny EV6 en gång till i ett par år. Någon som har gått i samma tankar eller har något att tillägga som jag missar? Någon modell i samma segment som jag missat? Låter kanske väldigt "bortskämt" men då jag har förmånsbil och spenderar ca. 5000mil om året i bil så är det inte min investering i pengar, men kräsen pga. mycket tid i bil.

Kolla in Cadillac
https://www.cadillaceurope.com/se-sv/lyriq?ppc=SEARCH_utm_sou...

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpO:

Jäkligt kluven faktiskt.. Tyvärr är det i princip bara Tesla model Y och Zeekr som är intressanta just nu om jag inte ska vara så tråkig att ta ut en ny EV6 en gång till i ett par år. Någon som har gått i samma tankar eller har något att tillägga som jag missar? Någon modell i samma segment som jag missat? Låter kanske väldigt "bortskämt" men då jag har förmånsbil och spenderar ca. 5000mil om året i bil så är det inte min investering i pengar, men kräsen pga. mycket tid i bil.

Hyundai Ioniq 5 är ju en trevlig bil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Polestar 4 lanseras ju nästa vecka, priset (enligt uppgifter hos Skatteverket) verkar bli 700k för SMLR, och 760 DMLR. Sannolikt ganksa välutrustade i "launch edition". Givet att du prata om i5 så borde nog en P4a kunna rymmas i samma budget (framförallt om du premierar AWD, för då går väl i5 på en bra bit över miljonen?).

Intressant! Har tyckt Polestar 2 varit både aningen för liten samt att jag blir lite lätt irriterad över att det är byggt på en fossil plattform med kardantunnel bla.
Ska kolla vidare på Polestar 4 helt klart! Har nog missat/skippat de bara för vad jag tycker om Polestar 2 samt att deras suv prisat sig Dyrt.

Den var jäkligt schysst faktiskt måste jag säga! Men då den är i segment mot XC90 och ser ut att prisa sig över 900k så ser det ut som den blir svår att få in för mig. Jag är bara en enkel lekman och ingår inte i executive anställda

Skrivet av SnabelostSWE:

Hyundai Ioniq 5 är ju en trevlig bil

Absolut, men är ju också lillebror till min nuvarande. Så enda fördelen är aningen mindre förmånsvärde.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikE:

Kommer att gå över till elbil som tjänstebil, närmare bestämt en ID4. Nu sitter vi och funderar på om även frun bör överväga en elbil som tjänstebil istället för en diesel.
Hon kör över 3000 mil om året i tjänsten.

Det jag tänker på spontant; har ni som enbart har elbilar i familjen tänkt på vad som händer vid en eventuell kris? Elnätet ligger nere eller att det kommer ta hutlöst lång tid i köer att få sin bil laddad.

En bil som drivs av bensin eller diesel kan du både lagra dunkar med drivmedel hemma eller i värsta fall "slanga" från andra bilar för att fortsätta din färd.

Bara en tanke och fundering i dessa tider då vi ska vara medvetna och ha en viss beredskap själva.

Har två elbilar i hushållet. Ser man konflikten i Ukraina så är tillgången på både el och internet god trots fullskalig invasion.

Historiskt har tillgången på fossila bränslen under krig inte var helt självklart att det finns i obegränsad mängd. Ransoneringar är vanligt.

Det går inte heller att tanka fossilbilen vid strömavbrott.

Är inte ett dugg orolig. Dessutom är både jag och min sambo krigsplacerade precis som de flesta, var ska vi åka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Får se vad priset blir. Dacia spring verkar prisvärd men vad jag vet har den inte kommit till sverige än? priset verkar ligga runt 200 000. kr och kan de pressas ytterligare med ett priskrig kanske det blir en bra andra bil? 45 hästarn blir nog ett riktigt fartmonster
https://gronamobilister.se/tester/dacia-spring-elbil/

Enligt vad som är sagt ska Teslan kosta 25000 dollar, så runt 250000kr. Men sedan tillkommer ju nog vissa avgifter i form av tull och moms, om den inte tillverkas i Tyskland.

Det jag har emot Dacian är väl att den har 1 stjärna i euro NCAP... förutom 0-100 på 15 sekunder och toppfart på 125 km/t.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Enligt vad som är sagt ska Teslan kosta 25000 dollar, så runt 250000kr. Men sedan tillkommer ju nog vissa avgifter i form av tull och moms, om den inte tillverkas i Tyskland.

Det jag har emot Dacian är väl att den har 1 stjärna i euro NCAP... förutom 0-100 på 15 sekunder och toppfart på 125 km/t.

Priserna blir sällan vad de säger. Får se när och om den kommer först.

Fördelen med dacian är att du aldrig kommer upp i krock farliga hastigheter 😂

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Priserna blir sällan vad de säger. Får se när och om den kommer först.

Ja, speciellt i Sverige, vår krona är svag, det finns många avgifter, sällan avdrag och vi är rätt så glada för höga förtjänster (vem är inte det?) Och Svensken är relativt köpstark och inte rädd för att vara belånad.

Det har varit HUR många som helst el-bilar som ska släppas till 200-300K SEK, men när dom väl finns tillgängliga i landet, 600K + uppöver direkt.

Jag tror det först när det är en realitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Priserna blir sällan vad de säger. Får se när och om den kommer först.

Fördelen med dacian är att du aldrig kommer upp i krock farliga hastigheter 😂

Den kommer komma, men när återstår att se. Hoppas de håller vad de sagt nu bara...

Nackdelen är att man även i en Dacia, kan bli påkörd och krocka, så krockskydd är ju en fördel att ha.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Priserna blir sällan vad de säger. Får se när och om den kommer först.

Fördelen med dacian är att du aldrig kommer upp i krock farliga hastigheter 😂

Du kan väl krocka i 120 och sen höra av dig hur det gick.

Var själv intresserad av en Dacia Spring för några år sedan men sen kan den aldrig till Sverige. Och inte hade jag betalat 200k för den heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Du kan väl krocka i 120 och sen höra av dig hur det gick.

Var själv intresserad av en Dacia Spring för några år sedan men sen kan den aldrig till Sverige. Och inte hade jag betalat 200k för den heller.

Om man försöker det med denna får man skylla sig själv och lyckas man komma upp i påstådda 120km/h ska man ha medalj och så har man nog verkligen köpt fel bil för ändamålet. misstänker att batteriet tar slut rätt snabbt om man ligger och pressar i 120km/h i nedförsbacke i medvind

En sådan bil är nog en ganska perfekt bil i städer och där hastighetsgränsen inte är mer än kanske max 70km/h. Enligt tester så är bullret så högt i högre hastigheter att du kommer krocka med flit

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har haft Tesla appen stängd ända sen igår eftermiddag, inte gått in i den en enda gång, samt haft bluetooth av. Ändå har bilen dragit 4,5% i natt och kollar man batteri informationen i bilen så står där att appen dragit 4,5% hur är det möjligt när appen varit avstängd i iphonen? Har alltså swipat uppåt och sen dragit bort appen så att den är helt avstängd, och sedan inte öppnat den igen.

Hur garanterar man att appen inte ligger och pollar bilen?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Har haft Tesla appen stängd ända sen igår eftermiddag, inte gått in i den en enda gång, samt haft bluetooth av. Ändå har bilen dragit 4,5% i natt och kollar man batteri informationen i bilen så står där att appen dragit 4,5% hur är det möjligt när appen varit avstängd i iphonen? Har alltså swipat uppåt och sen dragit bort appen så att den är helt avstängd, och sedan inte öppnat den igen.

Hur garanterar man att appen inte ligger och pollar bilen?

Sentry Mode på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Sentry Mode på?

Nix, följt flera guider och stängt av allt som drar batteri.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.