Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Håller med. Hade kollat lite på den, var lite sugen på att kanske skaffa mig en sådan. Men den konfig jag skulle vilja ha landar på 848K och det är svårmotiverat känner jag. Jag tror fler kommer satsa på en Zeekr 001 nu..

Jag provkörde Zeeker 001 för någon månad sedan och allt kändes rätt okay. Lite plastigare än den bil jag har nu men helt okay.
Sedan när jag lyfte motorhuven för att se frunken och möttes av en massa kinesiska tecken på klisterlappar därunder så dog mitt intresse.

Permalänk
Medlem

Några som brukar läsa på alltomelbil.se?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Några som brukar läsa på alltomelbil.se?

Näe men läser på elbilen.se i princip varje vardag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Imponerande av HiPhi Z som tappade väldigt lite mot WLTP. Men känns som att netto kapacitet i batteriet är större än spec?
https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/hiphi-z

Svåruttalat namn och ser ut som en billig kopia av BMW i8 så det skulle förvåna mig om de säljer många av den

Definitivt en jättespännade bil men som har några små och en enorm nackdel, den klarar bara DC-ladda på vissa laddare (med CCS adapter). På TBs-kanal på Youtube finns det dokumenterat.

Skulle bli jätteförvånad om det säljs flera i norden än en handfull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Några som brukar läsa på alltomelbil.se?

Japp, nästan dagligen och även teslaclubsweden.se 😊

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luffie:

Hur gamla är dina barn och vad använder du för barnstolar?
Jag har en i4 men bara ett barn som fortfarande sitter i babyskydd. Men jag hade nog fått problem att få in fler barn + sambo i bilen. Då är vi inte speciellt långa heller.
För övrigt håller jag med om dina punkter, har dock bara en e40.

1,5 & 3år, har dubbla britax med ergofunktion så de kan snurra 90'. Stol
Det finns mer plats än man tror haha, men man flyttar inte i och ur stolarna för det är lite krångligt att få in dem.
Det funkar utmärkt till vardags och jag sitter som jag hade gjort utan stol bakom mig. Förutom när man skall luta bak barnstolen om de skall sova. Då får jag faktiskt åka fram ett hack. Jag är 180cm och min fru 173cm. Det är såklart en kompromiss med en I4 kontra V90'n jag hade tidigare, men en kompromiss jag var beredd att göra

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Någon som sneglat lite på nya MINI?
Testkörde den gamla elvarianten och blev rätt impad, rolig att köra och hyffsat pris. Enligt tidiga tester så verkar den nya vara ännu roligare och effektivare.
Nackdelen är att jag tycker den tappat i design och samarbetet med GWM skaver lite, men BMW/Mini kanske har snickrat egen mjukvara och kommer stå för det framåt samt koll på kvaliteten.

Permalänk

Jag tänkte dra en kabel, schuko, 2,3kW, från lägenheten i markplan (BRF, nybyggd) till en (eventuell) plug-in hybrid.

Det finns 1000 anledningar till att inte, men jag gör det ändå.

Hur många (teoretiska) kW har min lägenhet tillgång till? (11kW har jag hört någon gång, vet ej)
Jag bor fysiskt nära min bilparkering, kanske 7 meter.
Har till och med hål i ytterväggen med en oanvänd parabolkabel.

Vad säger BRF-regler om att använda sin "inomhusel" till bilen, det är ju trots allt min egen förbrukning?
Vi har utomhusuttag, fast på baksidan, ej nära parkeringen.
Med en 8A ställbar laddare kan jag t.o.m. ladda under teoretisk maxlast, trots att jag vet att installationen är ny och fräsch!

Missar jag något, bortsett från alla lagar och regler, det är ju fysiskt möjligt att ladda med en sladdvinda, i princip?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Jag tänkte dra en kabel, schuko, 2,3kW, från lägenheten i markplan (BRF, nybyggd) till en (eventuell) plug-in hybrid.

Det finns 1000 anledningar till att inte, men jag gör det ändå.

Hur många (teoretiska) kW har min lägenhet tillgång till? (11kW har jag hört någon gång, vet ej)
Jag bor fysiskt nära min bilparkering, kanske 7 meter.
Har till och med hål i ytterväggen med en oanvänd parabolkabel.

Vad säger BRF-regler om att använda sin "inomhusel" till bilen, det är ju trots allt min egen förbrukning?
Vi har utomhusuttag, fast på baksidan, ej nära parkeringen.
Med en 8A ställbar laddare kan jag t.o.m. ladda under teoretisk maxlast, trots att jag vet att installationen är ny och fräsch!

Missar jag något, bortsett från alla lagar och regler, det är ju fysiskt möjligt att ladda med en sladdvinda, i princip?

Läs reglerna för din BRF.

Om jag förstår det här rätt, så vill du dra en förlängningskabel ifrån sin lägenhet ut till din bil och ladda? Ha aldrig en skarvsladd mellan bilen och laddboxen/uttaget, den skarvsladden är inte uppbyggd på samma sätt som en laddkabel för en bil.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag provkörde Zeeker 001 för någon månad sedan och allt kändes rätt okay. Lite plastigare än den bil jag har nu men helt okay.
Sedan när jag lyfte motorhuven för att se frunken och möttes av en massa kinesiska tecken på klisterlappar därunder så dog mitt intresse.

Varför dog ditt intresse då? Bilen är ifrån Kina. Det visste du väl?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Jag tänkte dra en kabel, schuko, 2,3kW, från lägenheten i markplan (BRF, nybyggd) till en (eventuell) plug-in hybrid.

Det finns 1000 anledningar till att inte, men jag gör det ändå.

Hur många (teoretiska) kW har min lägenhet tillgång till? (11kW har jag hört någon gång, vet ej)
Jag bor fysiskt nära min bilparkering, kanske 7 meter.
Har till och med hål i ytterväggen med en oanvänd parabolkabel.

Vad säger BRF-regler om att använda sin "inomhusel" till bilen, det är ju trots allt min egen förbrukning?
Vi har utomhusuttag, fast på baksidan, ej nära parkeringen.
Med en 8A ställbar laddare kan jag t.o.m. ladda under teoretisk maxlast, trots att jag vet att installationen är ny och fräsch!

Missar jag något, bortsett från alla lagar och regler, det är ju fysiskt möjligt att ladda med en sladdvinda, i princip?

Vanlig lägenhet brukar ha 10 A i sina uttag. Dvs 2.3 kW.

Jag gjorde detta som du talar om. Fick en varning av föreningen för det tydligen var otillåtet pga risken enligt dem.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Någon som sneglat lite på nya MINI?
Testkörde den gamla elvarianten och blev rätt impad, rolig att köra och hyffsat pris. Enligt tidiga tester så verkar den nya vara ännu roligare och effektivare.
Nackdelen är att jag tycker den tappat i design och samarbetet med GWM skaver lite, men BMW/Mini kanske har snickrat egen mjukvara och kommer stå för det framåt samt koll på kvaliteten.

Inte kikat på Minin, men vi valde en Ora till sambon när de körde sin kampanj på 2995:-/mån och den har som jag förstått det väldigt mycket gemensamt med Minin. Vi är hittills väldigt nöjda - fungerar super till det hon kör, mycket inom centrum men ibland även ut utanför stan upp till 50-60km hemifrån och har aldrig haft några problem med räckvidden trots -10 grader. Men absolut påverkas räckvidden drastiskt, runt -10 kan man nog inte förvänta sig mer än 190-200km.

Bilen är förvånansvärt komfortabel för dess klass och alla funktioner fungerar som tänkt, t.ex. självkörningsfunktionen är mycket bättre än både min volvo jag hade tidigare och min nuvarande Volkswagen. Det är verkligen valuta för pengarna med alla funktioner som ingår utan extra kostnad - väntar as we speak på en Mercedes EQE där jag inte kommer ha hälften av funktionerna trots en prislapp på över 750 tusen...

Det är dock några små irritationsmoment kopplade till mjukvara - t.ex. förklimatisering ej möjligt om laddkabeln är i (?!), går inte höja/sänka volymen när 360 kameran är aktiv (t.ex. när man kör runt parkeringsplatser eller man är mitt i en korsning, då kameran aktiveras automatiskt) etc. Små saker som man förhoppningsvis kommer lösa med mjukvara framöver. Ingen dealbreaker, men rätt irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Jag tänkte dra en kabel, schuko, 2,3kW, från lägenheten i markplan (BRF, nybyggd) till en (eventuell) plug-in hybrid.

Det finns 1000 anledningar till att inte, men jag gör det ändå.

Hur många (teoretiska) kW har min lägenhet tillgång till? (11kW har jag hört någon gång, vet ej)
Jag bor fysiskt nära min bilparkering, kanske 7 meter.
Har till och med hål i ytterväggen med en oanvänd parabolkabel.

Vad säger BRF-regler om att använda sin "inomhusel" till bilen, det är ju trots allt min egen förbrukning?
Vi har utomhusuttag, fast på baksidan, ej nära parkeringen.
Med en 8A ställbar laddare kan jag t.o.m. ladda under teoretisk maxlast, trots att jag vet att installationen är ny och fräsch!

Missar jag något, bortsett från alla lagar och regler, det är ju fysiskt möjligt att ladda med en sladdvinda, i princip?

Om du vet att det finns 1000 anledningar till att inte göra det men du tänker göra det ändå, vad spelar det för roll om vi säger något som gör det till 1001?

Elkontakter i bostaden är till för hushållsmaskiner, inte att ladda sin bil. Du äger inte huset eller elledningarna, det gör föreningen. Du behöver först prata med din föreningsstyrelse och berätta vad du vill göra. När dom säger nej (vilket dom kommer göra för det är ett urdumt sätt att ladda sin bil på) så kan du istället skicka in en motion om laddboxinstallation. Om bostaden är ny så finns garanterat rör nedgrävda just för denna typ av installation. Kanske finns det motorvärmare som snabbt kan göras om till laddbox.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Vad säger BRF-regler om att använda sin "inomhusel" till bilen, det är ju trots allt min egen förbrukning?

Jag har aldrig hört om att det skulle finnas en regel mot just detta fall, förutom då att din bostadsrätt tar slut utanför dina väggar (eller tom. innan du kommer utanför... men men). Jag tror nog nästan att om BRF godkänner det skulle det vara ok.

Men som sagt kommer de aldrig att göra det. Bara hela grejen att en person får göra något unikt i en BRF leder bara till strul för de, så det undviker styrelsen nog mer än gärna. För att inte tala om att det pratats väldigt nyligen om förslag att förbjuda schuko-laddning.

För övrigt hade jag inte satsat på schuko utan ett 1-fas IEC-uttag. Tyvärr får du ju avända en aningen mindre generellt användbar kabel, men den har inga problem med belastning. Har överbelasta sådana uttag många ggr, och under längre tid, på campingar när man vill värma förtält... .:)

Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Om du vet att det finns 1000 anledningar till att inte göra det men du tänker göra det ändå, vad spelar det för roll om vi säger något som gör det till 1001?

Elkontakter i bostaden är till för hushållsmaskiner, inte att ladda sin bil. Du äger inte huset eller elledningarna, det gör föreningen. Du behöver först prata med din föreningsstyrelse och berätta vad du vill göra. När dom säger nej (vilket dom kommer göra för det är ett urdumt sätt att ladda sin bil på) så kan du istället skicka in en motion om laddboxinstallation. Om bostaden är ny så finns garanterat rör nedgrävda just för denna typ av installation. Kanske finns det motorvärmare som snabbt kan göras om till laddbox.

För att jag anser att byråkrati är nonsens. Och för att jag samtidigt förstår byråkratins nödvändighet.

Mina frågor i den här tråden söker efter VERKLIGA svar, som t.e.x: "Du kan köra en 2,3kW kompressor inne i din lägenhet, på en trög 10A, kontinuerligt i 10 år....."

På vilket sätt är det "urdumt sätt att ladda sin bil", när det är möjligt inom hårdvarans specifikationer? Vad menar du?
(Redundans på typiskt svenskt manér lär ju ändå tillåta att man belastar ett uttag med 2,3kW, annars fick man inte installera sådana a lá svensk byråkrati som jag nämnde tidigare. OBS! Jag menar alltså hypotetiskt, att det inte är tillrådigt är en annan sak)

Ja, min förening har förberedda rör, men vad hjälper det när föreningen har en 'paragrafryttare' i styrelsen, "alla eller ingen gäller"...

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Vanlig lägenhet brukar ha 10 A i sina uttag. Dvs 2.3 kW.

Jag gjorde detta som du talar om. Fick en varning av föreningen för det tydligen var otillåtet pga risken enligt dem.

Jag skulle ha samma problem här. Men har inte ugn/tvättmaskin/tumlare en högre säkring, eller fler faser?
Är ändå nyfiken på vilken teoretisk maxbelastning per lägenhet man bygger enligt idag.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av sandos:

Jag har aldrig hört om att det skulle finnas en regel mot just detta fall, förutom då att din bostadsrätt tar slut utanför dina väggar (eller tom. innan du kommer utanför... men men). Jag tror nog nästan att om BRF godkänner det skulle det vara ok.

Men som sagt kommer de aldrig att göra det. Bara hela grejen att en person får göra något unikt i en BRF leder bara till strul för de, så det undviker styrelsen nog mer än gärna. För att inte tala om att det pratats väldigt nyligen om förslag att förbjuda schuko-laddning.

För övrigt hade jag inte satsat på schuko utan ett 1-fas IEC-uttag. Tyvärr får du ju avända en aningen mindre generellt användbar kabel, men den har inga problem med belastning. Har överbelasta sådana uttag många ggr, och under längre tid, på campingar när man vill värma förtält... .:)

Tro mig, jag vet. Jag var först på plats, en månad innan inflytt av övriga, jag hade byggt om både inne och ute innan föreningen bildades. Min uteplats blev större, ett par brädor tryckimpregnerat, hängde blomlådor på fasaden, monterade vikbar tvättbänk på toa, hängde upp parabolen ovanför entrétaket. Fick så mycket skit att jag gav upp platsen i BRF.

Gissa om inte ALLA har samma 'uppgraderingar', nu 5 år senare.......

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

För att jag anser att byråkrati är nonsens. Och för att jag samtidigt förstår byråkratins nödvändighet.

Mina frågor i den här tråden söker efter VERKLIGA svar, som t.e.x: "Du kan köra en 2,3kW kompressor inne i din lägenhet, på en trög 10A, kontinuerligt i 10 år....."

På vilket sätt är det "urdumt sätt att ladda sin bil", när det är möjligt inom hårdvarans specifikationer? Vad menar du?
(Redundans på typiskt svenskt manér lär ju ändå tillåta att man belastar ett uttag med 2,3kW, annars fick man inte installera sådana a lá svensk byråkrati som jag nämnde tidigare. OBS! Jag menar alltså hypotetiskt, att det inte är tillrådigt är en annan sak)

Ja, min förening har förberedda rör, men vad hjälper det när föreningen har en 'paragrafryttare' i styrelsen, "alla eller ingen gäller"...

Dina frågor är orelevanta för tråden eftersom vi snackar elbilar, inte kompressorer.

Du säger att du ska dra kabel vilket jag tolkar som att du planerat att använda en skarvkabel för att ladda din bil. Det anser jag är urdumt eftersom både myndigheter och elektriker varnar för det. En sådan lösning skulle få de flesta brandansvariga att säga stopp, och en sådan måste finnas i en BRF. Du hittar information om skravkablar hos Elsäkerhetsverket, prata med valdri elektriker eller i instruktionsboken för bilen där det brukar stå.

Fördelen med en brf är att man är flera. Om en sätter sig på tvären kan man ju prata med grannarna om att göra något åt saken.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av andreasa64:

Läs reglerna för din BRF.

Om jag förstår det här rätt, så vill du dra en förlängningskabel ifrån sin lägenhet ut till din bil och ladda? Ha aldrig en skarvsladd mellan bilen och laddboxen/uttaget, den skarvsladden är inte uppbyggd på samma sätt som en laddkabel för en bil.

Regler i BRF har vi gott om, jag är nog mer intresserad av den tekniska möjligheten.
Ja, mitt hypotetiska exempel handlar om att dra RÄTT kabel, men från ett inomhusuttag!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

En dum fråga, varför talas det så lite om lågprismärkena eller bilar för sub 400k när det kommer till elbilar?

Det talas mest bara om Tesla, Polestar och VW med prislappar på 700k+

Överklass much?

Det är mer att det är ett teknikforum och elbilar är roliga att prata om, vanliga dödliga medelsvenssons köper knappt nya ICE bilar nu för tiden, och definitivt inte elbilar. Eventuellt får man en förmånsbil om man har ett saftigt jobb. Alla vet ju att så fort däcken nuddar asfalten så tappar den en del i värde.

Med det sagt, galet bra tråd! Roligt att höra allas synpunkter på denna tekniken som bara blir mer och mer utvecklad!

Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Dina frågor är orelevanta för tråden eftersom vi snackar elbilar, inte kompressorer.

Du säger att du ska dra kabel vilket jag tolkar som att du planerat att använda en skarvkabel för att ladda din bil. Det anser jag är urdumt eftersom både myndigheter och elektriker varnar för det. En sådan lösning skulle få de flesta brandansvariga att säga stopp, och en sådan måste finnas i en BRF. Du hittar information om skravkablar hos Elsäkerhetsverket, prata med valdri elektriker eller i instruktionsboken för bilen där det brukar stå.

Fördelen med en brf är att man är flera. Om en sätter sig på tvären kan man ju prata med grannarna om att göra något åt saken.

Läste om "EKKJ", vilket eventuellt är omdöpt, 5-ledar 1-fas. Men så såg jag DEFAS egen installationsfilm för en laddbox, där den är förberedd att kopplas med 2 ledare och jord, vilket bara spädde på min misstro, då jag tänkte att det är samma trådar som redan är dragna till uttag. Alternativt att kvadraten större i DEFA's film, men att även de går att finna i en lägenhet?

#Edit: Jag förstår att olika kopplingar till laddboxen begränsar, men när JAG såg att ett av alternativen såg väldigt likt ut en vanlig installationskabel, så tänkta jag forska mer...

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

För att jag anser att byråkrati är nonsens. Och för att jag samtidigt förstår byråkratins nödvändighet.

Mina frågor i den här tråden söker efter VERKLIGA svar, som t.e.x: "Du kan köra en 2,3kW kompressor inne i din lägenhet, på en trög 10A, kontinuerligt i 10 år....."

På vilket sätt är det "urdumt sätt att ladda sin bil", när det är möjligt inom hårdvarans specifikationer? Vad menar du?
(Redundans på typiskt svenskt manér lär ju ändå tillåta att man belastar ett uttag med 2,3kW, annars fick man inte installera sådana a lá svensk byråkrati som jag nämnde tidigare. OBS! Jag menar alltså hypotetiskt, att det inte är tillrådigt är en annan sak)

Ja, min förening har förberedda rör, men vad hjälper det när föreningen har en 'paragrafryttare' i styrelsen, "alla eller ingen gäller"...

Jobbar med laddboxar (utveckling) och kan bara säga: gör det inte!!! Brandrisken är stor. Drar du 10A timme efter timme över ett schukouttag/propp kommer du bygga upp värme i uttaget. Om det sedan med tiden bildas oxid etc så har du förr eller senare en brand. Mig veterligen drar inga hushållsapparater sådan ström kontinuerligt under så lång tid.

Som jämförelse, laddstandarden i USA, där man har större strömmar över 1-fas, kräver temperaturövervakning i kontakt mm.

Varför inte fråga BRF om att sätta upp ett 3-fas uttag på rätt plats utomhus. Kostar inte skjortan och du kan säkra/jordfelsskydda korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwi:

Jobbar med laddboxar (utveckling) och kan bara säga: gör det inte!!! Brandrisken är stor. Drar du 10A timme efter timme över ett schukouttag/propp kommer du bygga upp värme i uttaget. Om det sedan med tiden bildas oxid etc så har du förr eller senare en brand. Mig veterligen drar inga hushållsapparater sådan ström kontinuerligt under så lång tid.

Som jämförelse, laddstandarden i USA, där man har större strömmar över 1-fas, kräver temperaturövervakning i kontakt mm.

Varför inte fråga BRF om att sätta upp ett 3-fas uttag på rätt plats utomhus. Kostar inte skjortan och du kan säkra/jordfelsskydda korrekt?

3-fas uttag fungerar ju, men många lägenheter har bara en fas! Vi hade tex 25A 1 fas in till vår lägenhet.

Permalänk
Medlem

Sålde min tm3 i nov för 300k pga jag feltolkat ett regelverk. Köpte en precis likadan nu i dagarna för samma pris - med 2000 färre mil körda, krok och rails. Såatte, minus allt strul blev det ju trots allt en ok deal.

Och bilen jag sålde i nov hade jag köpt i april/maj, kört 3k mil med och fick tillbaka hela köpesumman.

Märkliga grejer det här med priser, tillgång och efterfrågan. Men uppenbarligen har jag ju turat hårt här.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Tro mig, jag vet. Jag var först på plats, en månad innan inflytt av övriga, jag hade byggt om både inne och ute innan föreningen bildades. Min uteplats blev större, ett par brädor tryckimpregnerat, hängde blomlådor på fasaden, monterade vikbar tvättbänk på toa, hängde upp parabolen ovanför entrétaket. Fick så mycket skit att jag gav upp platsen i BRF.

Gissa om inte ALLA har samma 'uppgraderingar', nu 5 år senare.......

Ok, men du förstår ändå att dina exempel är saker som helt självklart inte är acceptabelt i en BRF? Vill du smälla upp en parabol i entrén så köp en villa…

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Varför dog ditt intresse då? Bilen är ifrån Kina. Det visste du väl?

Utvecklades i lindholmen, tillverkas i Kina

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Utvecklades i lindholmen, tillverkas i Kina

Och du köper inget som tillverkas i Kina pga?

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Och du köper inget som tillverkas i Kina pga?

Tror du har citerat fel, Jag har aldrig sagt att jag inte köper något som tillverkas i kina. Man hade haft ett jävligt tomt hem då...

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Skrivet av Tossefar:

Ok, men du förstår ändå att dina exempel är saker som helt självklart inte är acceptabelt i en BRF? Vill du smälla upp en parabol i entrén så köp en villa…

Jag förstår det nu. Jag kom från villa. Allt är gjort fackmannamässigt eller bättre, jag bor ju där. Längre än så tänker inte jag. Jag bodde i BRF när jag var 20, då tänkte jag varken på regler eller att göra min bostad personlig. Som sagt, jag förstår att regler och byråkrati är nödvändigt. Men när jag gör något, så lyckas jag alltid göra det bättre än 90%, med sunt förnuft. Även här, då alla boende har följt mitt exempel med diverse utbyggnader och 'paraboler'. Så för mig blir en 'laddbox' egentligen bara rätt kabel, rätt matning, rätt inkopplad, rätt hårdvara, lastbalanserare om det behövs, en snygg liten fågelholk som döljer min laddkabel. En laddbox tillför bara funktionalitet. När jag provade på en KIA lånebil så hade den funktionen att välja ampere, så jag tog 8A och provade en natt. ~1,8kW blev det. Jag vill betala min egen laddbox, men jag vill inte få den på plats "efter nästa BRF-stämma"..

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av danwi:

Jobbar med laddboxar (utveckling) och kan bara säga: gör det inte!!! Brandrisken är stor. Drar du 10A timme efter timme över ett schukouttag/propp kommer du bygga upp värme i uttaget. Om det sedan med tiden bildas oxid etc så har du förr eller senare en brand. Mig veterligen drar inga hushållsapparater sådan ström kontinuerligt under så lång tid.

Som jämförelse, laddstandarden i USA, där man har större strömmar över 1-fas, kräver temperaturövervakning i kontakt mm.

Varför inte fråga BRF om att sätta upp ett 3-fas uttag på rätt plats utomhus. Kostar inte skjortan och du kan säkra/jordfelsskydda korrekt?

Jag har tänkt tanken, det finns 3-fas, gammal 'röd handske', i soprummet på gården, nästan lika närma parkeringen. Men den tillhör BRF's allmänna förbrukning, värmepumpen plus gårdsljus och motorvärmare. Jag vill, förstås, betala för förbrukningen. 3-fasuttaget sitter ju ihop med klustret av elmätare, så om man kan lägga till mig som brukare, så visst. Grannen är industrielektriker, faktiskt, men i all ärlighet verkar jag mer 'förståndig', han ville inte ens sköta installationen när jag frågade. Han hänvisade till ROT-avdrag och firmor som tar åt sig dylika jobb. Anledningen till att jag tänkte schuko och hushållsel var enkelheten. Och slutmålet är förstås en laddbox. Men det här är tankeexempel, hur man skulle kunna göra som en tillfällig, men fungerande lösning.

Jag köper ditt resonemang om hushållsel, men är du säker på att det inte är en myt, som mobiler på flygplan?
Jag känner det som att vi i Sverige inte skulle installera 2,3kW per uttag i ett land där "random muffelbonde" har både bilfirma eller smidesugn och svets i garaget.
Jag kan ha fel, men håller man sig under säkringen, så tror jag att det ska till en del otur.
Har någon verkligen provat att belasta ett uttag med 10A under 8 timmar per dygn, på en modern installation?
(Att någon 'bitcoin-gruva' har startat någon brand med för stor belastning o.s.v. men där det tydligt framgår att belastningen inte övergått 2300w?)

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.