Spotify till attack mot Apples EU-eftergifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Du missförstår poängen.
Poängen är inte att det är dåligt att inte alla har Apples transaktionsavgifter, utan att Spotify ständigt beklagar sig över Apples avgifter samtidigt som man nyttjar Apples distributionsnätverk för sina appar samtidigt som användare med lätthet kan skaffa abonnemang som inte genererar Apple några intäkter alls.

Retoriken från Spotify menar EntropyQ3 alltså är oärlig, eller osmakligt opportun, som jag läser hans inlägg.

Även om jag kan förstå resonemanget att Apple kanske borde få något litet för att folk använder deras distributionsnätverk vilket inte är helt gratis så tänker jag att det handlar om något helt annat.

Låt oss säga för enkelhetens skull att ett Spotify abonnemang kostar 100kr. Om du skaffar det genom Apple så får Spotify endast 70kr av dessa. Men om du istället skaffar Apple Music så får Apple 100kr. Så Apple kan välja mellan att antingen sänka till 70kr för att få ut lika mycket men du vara 30kr billigare eller att ha det kvar vid 100kr och då få en större vinst än Spotify. I mina ögon är det orättvis konkurrens, utnyttjande av marknadsdominans och borde inte vara tillåtet.

De av oss som är lite äldre kommer säkert ihåg hur Microsoft använde sin plattform för att få alla att börja använda Internet Exploder. De hamnade i rejält blåsväder de med och ett tag var det tom prat om att dela Microsoft i två bolag. Ett som sköter OS och ett för resten där tanken var att andra delen skulle få konkurrera mot alla andra företag på lika villkor. Jag hoppas att EU sätter ner foten rejält den här gången.

Permalänk
Medlem

Utmärkt Daniel Ek, gör det enda rätta, bojkotta allt vad Apple heter som plattform!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Bara skit i att skaffa en överprisad frukt-telefon. Problem solved. Dags för konsumenter att rösta med plånboken men det har ju sagts många gånger tidigare.

Visst inser du att dom inte är många kronor dyrare än samsungs flaggskepp?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Visst inser du att dom inte är många kronor dyrare än samsungs flaggskepp?

Vad är argumentet här? Subjektivt kan man ju såklart anse att man inte får ut det värdet som man betalat och det betyder inte att det inte finns andra produkter som kostar samma peng eller är dyrare men där man kanske anser att värdet på produkten är högre och då alltså inte överprisad.

TLDR; priset på en produkt är inte samma sak som värdet och har alltså ingen betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Vad är argumentet här? Subjektivt kan man ju såklart anse att man inte får ut det värdet som man betalat och det betyder inte att det inte finns andra produkter som kostar samma peng eller är dyrare men där man kanske anser att värdet på produkten är högre och då alltså inte överprisad.

TLDR; priset på en produkt är inte samma sak som värdet och har alltså ingen betydelse.

Haha. Ja så kan man ju också komma runt pris-skit-kastandet som alltid dyker upp så fort apple nämns.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilworin:

Låt oss säga för enkelhetens skull att ett Spotify abonnemang kostar 100kr. Om du skaffar det genom Apple så får Spotify endast 70kr av dessa. Men om du istället skaffar Apple Music så får Apple 100kr. Så Apple kan välja mellan att antingen sänka till 70kr för att få ut lika mycket men du vara 30kr billigare eller att ha det kvar vid 100kr och då få en större vinst än Spotify. I mina ögon är det orättvis konkurrens, utnyttjande av marknadsdominans och borde inte vara tillåtet.

Låter dom du beskriver vilken som helst butikskedja .. alla säljer vel sina ”egna” likvärde produkter lite billigare . Varför ska man regulera ”appar” mer en t.ex mat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Visst inser du att dom inte är många kronor dyrare än samsungs flaggskepp?

Finns fler tillverkare än Samsung för Android, dock. Tycker att både Apple och Samsung har helt befängd prissättning. När man kan få en gamingdator, PS5 och en bra mellanklassmobil till samma pris som en av deras telefoner är något helt fel

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Känner att vi behöver andra operativ system än IOS och Android, både Apple och Google är för stora och för bekvämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Finns fler tillverkare än Samsung för Android, dock. Tycker att både Apple och Samsung har helt befängd prissättning. När man kan få en gamingdator, PS5 och en bra mellanklassmobil till samma pris som en av deras telefoner är något helt fel

Det är sant, men oftast är det nånting man går miste om i dom lägre prissatta

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Det är sant, men oftast är det nånting man går miste om i dom lägre prissatta

Det beror dock på vad för krav man har. Vissa saker är de lägre prissatta telefonerna bättre på än de dyrare.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Låter dom du beskriver vilken som helst butikskedja .. alla säljer vel sina ”egna” likvärde produkter lite billigare . Varför ska man regulera ”appar” mer en t.ex mat?

Om du inte vill ha Icas egna varor kan du istället välja att köpa tex Barilla. Eller så går du till någon av de andra kedjorna. Om jag istället går till Willys och handlar så får ju inte Ica ett öre av mina pengar. I det här fallet vore det lite som att Ica skulle äga alla parkeringsplatser och då skulle Ica få 30% av mina pengar bara för att jag råkade parkera på Icas parkering men sen gick och handlade på Willys.

Appar i sig tycker jag inte ska regleras utan det är basen bakom som borde. Självklart vill både Spotify och Apple tjäna så mycket pengar som möjligt. Inget konstigt med det. Konkurrens är bra för det pressar priser och föder utveckling. Men konkurrensen måste vara jämlik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Det är sant, men oftast är det nånting man går miste om i dom lägre prissatta

Ja, loggan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingbaldr:

Jag håller med. Låt konsumenten välja istället för att reglera. Det finns åtminstone ett stort, fullgott alternativ som är mer öppet. Jag ser inte problemet.

Vad handlade kommentaren om?? Var det att Apple användare är insnöade i sin miljö?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Vem bestämmer vilka plattformar man skall få ta betalt för att bygga ovanpå och vilka avgifter som är skäliga?

Varför får inte Apple ta betalt för att bygga på deras plattform (iOS) men Epic Games får ta betalt för att bygga på deras (Unreal Engine)?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Tycker att Spotify gnäller lite väl mycket. Den stora vinsten som de har fått nu är att de får länka till en extern betalningslösning i appen. Detta gäller på alla marknader, oavsett om de vill acceptera apples nya avtal för EU. Vad mer vill de ha? En länk till en webbsida där man kan prenumerera och allt är klart.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Menar apple att man ska kunna undvika att köra europeiska lagar och avtal på sånt vis elr vad är tanken i grunden?
Att få mer pengar ur appmarknaden i eu för att motverka kostnaderna som eu tar?

Vad Apple försöker göra är att separera kostnaden för att licensiera deras kod från kostnaderna för att sälja program i App Store. Avgiften för att sälja program går ner eftersom de bryter ut kostnaden för licensen. Då blir det dyrare för somliga och billigare för andra. Vid en hastig granskning så är detta helt OK. Det som är lite fult i det hela är de jättar som idag har haft nöjet att distribuera sina appar gratis via Apple - exempelvis Facebook/Meta. De uppdaterar sina appar väldigt ofta för att de A/B-testar hur de kan göra dem maximalt beroendeframkallande, och det kostar dem ingenting. Om Facebook skulle vilja göra en egen butik nu, så måste de börja betala för att distribuera sitt digitala heroin, och det vill de nog inte. Däremot skulle det inte förvåna mig om säg Amazon gör en egen butik.

Skrivet av Gi][Gurra:

Stämmer det att det är 0.5 eur per nedladdning, ominstallation och uppdatering?

Kul att släppa ny version av sin programvara varannan vecka, 26 x 0.5 + 1-2 nya enheter...

Som redan påpekats, det är bara en gång per användare och år.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av joakim99:

Vad menar du med remastra i detta sammanhang?

Redigera halvautomatiskt, för varje bild får du en "remaster"-knapp som ändrar bilden automatiskt och försöker å den med färgglad/levande etc

Skrivet av redberg32:

Vad specifikt med 10?
På rak arm bara från idag så är det:

Split screen, försökte se en youtube video samtidigt som ja kolla sweclockers. Gick ej.
Tog ett kort jag ville remastra, gick ej.
Se mina notifikationer när jag är i ett samtal (går ej att dra nej och se notifikationerna), bonus också här är att får man sms eller dylikt medans man är på samtal lyser bara samtalet upp och ser ingen notifikation.
Lägga in GIFs i sms direkt från tangentbordet.
Ingen oled darkmode i webbläsaren.
Markera en adress och sedan trycka på öppna i kartor.
Lägga in en smiley/emoji i videoklipp direkt i photo appen bara en specifik del av videon.
Kan inte bara föra över min musik utan måste ”Synkronisera” via itunes.
Kan inte spela upp FLAC musik utan VLC, går ej föra över utan vlc installerat.
Lägger till denna med kom på efter jag postat inlägget: ingen LDAC för bättre ljud på musiken.
Kan inte styra mina smarta lampor eller uttag via deras hem app????
Siri mår inte bra heller.
Listan är lång. Mycket mer än detta jag saknar men det jag kommer på på rak arm ifrån idag.

Ska vi lägga till deras kassa/ickeexisterande filhantering samt att du kan inte ansluta telefonen till datorn och läsa hela minnet utan bara bildmappen? (Om det fortfarande är så, såklart)

Justja, min QC35II och min iPhone SE 2nd gen jag har i jobbet så krånglar uppspelningen så inåt helvete att jag i princip ger upp

Permalänk
Medlem

Tycker sådana här trådar blir så hetska och arga hela tiden. Jag förstår såklart att det get många inlägg, klick, och engagemang, men frågan är om det bidrar till god stämning och påverkar saker över tid

Jag orkar i alla fall aldrig läsa hela trådar där folk håller på att märka ord eller försvara/attackera subjektiva åsikter utan att ens försöka förstå andra sidan

Sen sticker det lite i ögat av all dessa nyheter om politik men politikförbud i forumet, blir lite dubbelt budskap

Permalänk
Medlem

Hade vart spännande och sett om Apple helt enkelt spärrade ut hela EU från appstore i stället. Bara för att röra om i grytan. Dom första att klaga blir väl politikerna tänker jag.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Hade vart spännande och sett om Apple helt enkelt spärrade ut hela EU från appstore i stället. Bara för att röra om i grytan. Dom första att klaga blir väl politikerna tänker jag.

1/4 av Apples intäkter kommer från Europa och rimligen är den överväldigande majoriteten av det från EU...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Redigera halvautomatiskt, för varje bild får du en "remaster"-knapp som ändrar bilden automatiskt och försöker å den med färgglad/levande etc

Det kan inte vara det som avses skulle jag tro. Den funktionen finns.

Permalänk
Medlem

Vi har ju EU-val i år, kan vara värt att tänka på vilka partier som står på konsumenternas sida och vilka som står på storföretagens sida.

Apples missbruk av sin maktposition är helt oacceptabel och det är dags att vi faktiskt gör något åt det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av joakim99:

Det kan inte vara det som avses skulle jag tro. Den funktionen finns.

Absolut kan jag ha fel, vi inväntar dennes svar:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Hade vart spännande och sett om Apple helt enkelt spärrade ut hela EU från appstore i stället. Bara för att röra om i grytan. Dom första att klaga blir väl politikerna tänker jag.

Detta är ett PR-krig lika mycket som något annat. Det här är Apple som i princip försöker följa reglerna som de förstår dem. Facebook gör motsatsen - 150kr i månaden är deras sätt att ge EU-kommissionen fingret. Det kan hända att EU-kommissionen inte är nöjda med Apples åtgärder och då kanske Apple ruttnar på dem, men jag tror att Apple vill försöka. Det är viktigt eftersom det just nu finns en opinion i USA som börjar vända sig mot EUs försök att tygla amerikanska företag. Går EU för långt så är risken att Biden går till WTO och pratar om handelshinder, och det är INTE en diskussion som EU vill ha. EUs "gatekeepers" är fem amerikanska företag + TikTok, och det ser verkligen inte bra ut om det går till WTO.

Att detta sen inte är vad Spotify och Epic vill är en helt annan sak.

Skrivet av Kilroy:

Vi har ju EU-val i år, kan vara värt att tänka på vilka partier som står på konsumenternas sida och vilka som står på storföretagens sida.

Apples missbruk av sin maktposition är helt oacceptabel och det är dags att vi faktiskt gör något åt det.

DMA är precis det - EUs försök att göra något åt det missbruket. Att det träder i kraft ett par månader innan nästa EU-val är garanterat ingen slump.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

För er som tror att Apple inte "betalar något".
"Apple Inc. spent a record 29.92 billion U.S. dollars on research and development in its 2023 fiscal year, increasing by about 3.5 billion from its 2022 total."
Det är detta som folk verkligen inte förstår, Apples ekosystem har inte uppkommit i ett vakuum och Spotify har tjänat flera hundra miljoner dollar via det, utan att betala ett öre. EU är inne på en farlig väg när man väljer att gå in på att berätta hur och när företag ska få eller inte få tjäna pengar, speciellt när det är i protektionistiskt syfte som det är här.
Vi har enorma problem med innovation i Europa där vi är helt beroende av Amerikanska produkter och lösningar i botten, det märks mer och mer och detta är antagligen det sista steget innan EU kommer stöta på kraftigt motstånd rent officiellt från US.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ska vi lägga till deras kassa/ickeexisterande filhantering samt att du kan inte ansluta telefonen till datorn och läsa hela minnet utan bara bildmappen? (Om det fortfarande är så, såklart)

Japp så är det fortfarande. Måste ”synka” med itunes? Riktigt 2008.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Japp så är det fortfarande. Måste ”synka” med itunes? Riktigt 2008.

Inte för att vara sådan men att vilja koppla in telefonen till datorn för att föra över filer är väl om något 2008? Idag för man väl över allt trådlöst?

Permalänk
Medlem

En stor poäng med DMA var ju att det skulle öka konkurrens och på så sätt bli bättre för konsumenten.

Men det blir svårt att öka konkurrens när det fortfarande är Apple som bestämmer reglerna för alternativa app-butiker samtidigt som små utvecklare inte vågar göra appar när det finns en risk att appen blir populär och man då får betala enorma avgifter (och troligen mycket mer än tidigare) och går under.

Speciellt gratisappar ligger ju jäkligt risigt till.

Galet dåligt av Apple.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Japp så är det fortfarande. Måste ”synka” med itunes? Riktigt 2008.

Jag tror inte jag har använt itunes sedan 2008... När använder du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror inte jag har använt itunes sedan 2008... När använder du det?

Itunes finns inte ens kvar? I alla fall inte på Mac sedan 2019 men tydligen fortfarande till Windows.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Inte för att vara sådan men att vilja koppla in telefonen till datorn för att föra över filer är väl om något 2008? Idag för man väl över allt trådlöst?

Absolut, men jag lyssnar på flac musik och det går inte ens att föra över alls till min iphone det vanliga sättet. Den kan även inte spela upp i närheten av hifi via bluetooth. Den har inte LDAC?

Riktigt omodern telefon jag köpt

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X