Spotify till attack mot Apples EU-eftergifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Absolut, men jag lyssnar på flac musik och det går inte ens att föra över alls till min iphone det vanliga sättet. Den kan även inte spela upp i närheten av hifi via bluetooth. Den har inte LDAC?

Riktigt omodern telefon jag köpt

Det låter mest som gnäll tycker jag. Du kunde väl lägga 5 min för att säkerställa att telefonen har de sakerna som du anser är viktiga innan du handlar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Absolut, men jag lyssnar på flac musik och det går inte ens att föra över alls till min iphone det vanliga sättet. Den kan även inte spela upp i närheten av hifi via bluetooth. Den har inte LDAC?

Riktigt omodern telefon jag köpt

Jag vet inte vad du menar med ”det vanliga sättet”, jag för över större filer än så till iOS utan problem så jag vet inte riktigt vad problemet skulle vara. Nej tyvärr har de inte LDAC, hade varit trevligt med mina Sony lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Absolut, men jag lyssnar på flac musik och det går inte ens att föra över alls till min iphone det vanliga sättet. Den kan även inte spela upp i närheten av hifi via bluetooth. Den har inte LDAC?

Riktigt omodern telefon jag köpt

Lägg din musik i en mapp på iCloud och spela upp den därifrån med VLC?

Det är sant att musikappen är kass på att den inte vill spela upp filer som man har flyttat till telefonen själv, men vi kan nog tacka RIAA för den detaljen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror inte jag har använt itunes sedan 2008... När använder du det?

Läs tråden.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

För er som tror att Apple inte "betalar något".
"Apple Inc. spent a record 29.92 billion U.S. dollars on research and development in its 2023 fiscal year, increasing by about 3.5 billion from its 2022 total."
Det är detta som folk verkligen inte förstår, Apples ekosystem har inte uppkommit i ett vakuum och Spotify har tjänat flera hundra miljoner dollar via det, utan att betala ett öre. EU är inne på en farlig väg när man väljer att gå in på att berätta hur och när företag ska få eller inte få tjäna pengar, speciellt när det är i protektionistiskt syfte som det är här.
Vi har enorma problem med innovation i Europa där vi är helt beroende av Amerikanska produkter och lösningar i botten, det märks mer och mer och detta är antagligen det sista steget innan EU kommer stöta på kraftigt motstånd rent officiellt från US.

Här har du fel, innovationsmängden i Europa är i princip jämförbar med USA's men det är inte den viktigaste punkten.
Innovationstakten däremot ökar i Europa medans den minskar i USA. Den ökar även i bland annat Japan och China så USA kommer framöver få en allt minskande tillvaro i innovationsvärlden.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Här har du fel, innovationsmängden i Europa är i princip jämförbar med USA's men det är inte den viktigaste punkten.
Innovationstakten däremot ökar i Europa medans den minskar i USA. Den ökar även i bland annat Japan och China så USA kommer framöver få en allt minskande tillvaro i innovationsvärlden.

Mängden är ointressant dock när det bara är beroende på Amerikanska kärnprodukter (att vi har massa startups som bygger SaaS-produkter är ganska meningslöst). Se hur mobiltelefoner gick från att vara en Europeisk storprodukt till att inte längre existera utan helt blivit Amerikansk/Asiatisk, hur vi redan är långt bak när det kommer till AI och när det kommer till chip har vi varken utveckling eller produktion av komplexa produkter. ARM var undantaget.
När får Europa motsvarigheter till Apple, TSMC, Microsoft, Google, NVIDIA, AMD, Intel, etc. Vi har ju inte ens datacenter av rang som inte är amerikanska bolags, det påstås att det ska ändras på, men jag håller inte andan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Mängden är ointressant dock när det bara är beroende på Amerikanska kärnprodukter (att vi har massa startups som bygger SaaS-produkter är ganska meningslöst). Se hur mobiltelefoner gick från att vara en Europeisk storprodukt till att inte längre existera utan helt blivit Amerikansk/Asiatisk, hur vi redan är långt bak när det kommer till AI och när det kommer till chip har vi varken utveckling eller produktion av komplexa produkter. ARM var undantaget.
När får Europa motsvarigheter till Apple, TSMC, Microsoft, Google, NVIDIA, AMD, Intel, etc. Vi har ju inte ens datacenter av rang som inte är amerikanska bolags, det påstås att det ska ändras på, men jag håller inte andan.

I princip alla företagen du räknar upp har ett direkt eller indirekt beroende av ASML.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Aktsu:

Inte för att vara sådan men att vilja koppla in telefonen till datorn för att föra över filer är väl om något 2008? Idag för man väl över allt trådlöst?

Tänker absolut inte föra över något trådlöst när kabel är så mycket stabilare och säkrare, sen är det ju inte alltid man har tillgång till nät

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av redberg32:

Japp så är det fortfarande. Måste ”synka” med itunes? Riktigt 2008.

Är det sant? Har de inte kommit längre i utveckligen än iTunes?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingbaldr:

Jag håller med. Låt konsumenten välja istället för att reglera. Det finns åtminstone ett stort, fullgott alternativ som är mer öppet. Jag ser inte problemet.

Det har visat sig otaliga gånger att låta marknaden bestämma inte fungera. Bara kolla bakåt och se varför monopol lagar kom till.
Att ens argumentera för att man ska skita i att reglera världens största bolag och vad de pysslar med är idioti. Varför inte släppa på alla banklagar, privacy policies och nätneutralitetslagar medans vi ändå håller på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

För er som tror att Apple inte "betalar något".
"Apple Inc. spent a record 29.92 billion U.S. dollars on research and development in its 2023 fiscal year, increasing by about 3.5 billion from its 2022 total."
Det är detta som folk verkligen inte förstår, Apples ekosystem har inte uppkommit i ett vakuum och Spotify har tjänat flera hundra miljoner dollar via det, utan att betala ett öre. EU är inne på en farlig väg när man väljer att gå in på att berätta hur och när företag ska få eller inte få tjäna pengar, speciellt när det är i protektionistiskt syfte som det är här.
Vi har enorma problem med innovation i Europa där vi är helt beroende av Amerikanska produkter och lösningar i botten, det märks mer och mer och detta är antagligen det sista steget innan EU kommer stöta på kraftigt motstånd rent officiellt från US.

Schysst konkurrens gynnar även amerikanska firmor, repris #20353580.

Användarna har redan betalat för operativsystemet och har redan med sin plånbok bestämt hur mycket – det är inget EU lägger sig i. Du kan lika gärna vända på det och säga att operativsystemet skor sig på tredjeparts-programmen....

För Apple vore det uteslutet att betala Google för att använda Google Play (som det egentligen är krav på), och de kör över Google istället för att köra sideloading eller egen/annan butik. Det är just denna konkurrensvidriga situation EU lagstiftat om.

Finns gott om produkter/områden där amerikanska firmor inte är ledande, men tillgång till kapital betyder givetvis att man köpt upp en del av de och ibland blir de därför färre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

En stor poäng med DMA var ju att det skulle öka konkurrens och på så sätt bli bättre för konsumenten.

Men det blir svårt att öka konkurrens när det fortfarande är Apple som bestämmer reglerna för alternativa app-butiker samtidigt som små utvecklare inte vågar göra appar när det finns en risk att appen blir populär och man då får betala enorma avgifter (och troligen mycket mer än tidigare) och går under.

Speciellt gratisappar ligger ju jäkligt risigt till.

Galet dåligt av Apple.

Vad är vitsen att acceptera det nya avtalet om man har en gratisapp då? Det är väl bara att sitta still i båten

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Tänker absolut inte föra över något trådlöst när kabel är så mycket stabilare och säkrare, sen är det ju inte alltid man har tillgång till nät

Ja det är det inga problem med, men det är konstigt att beskriva det som ”Riktigt 2008” när det snarare är direktkoppling till datorn med kabel som är gammaldags idag. Du kan köra nätverk via ethernet om du vill köra kabel men det är via nätverk (eller direktkoppling dator till mobil via WiFi) som Apple satsar på idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Är det sant? Har de inte kommit längre i utveckligen än iTunes?

Japp! Det har inte hänt mycket här inte.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

I princip alla företagen du räknar upp har ett direkt eller indirekt beroende av ASML.

Och ASML har nästan 5000 beroenden själva (enligt deras årsrapport), men ja, vi kan ju dra det ner till mineralerna om vi vill och då hamnar vi i Kina för det mesta. Visst är det coolt att dom är Europeiska, men det är ju inte direkt så det kompenserar för bristerna vi har i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Är det sant? Har de inte kommit längre i utveckligen än iTunes?

Om du kopplar in telefonen dyker den upp i finder som en enhet, där kan du synca, göra backup osv. Men iPhone har aldrig varit en USB-disk så som vissa Android-telefoner. Smidigast är faktiskt iCloud Drive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Vad är vitsen att acceptera det nya avtalet om man har en gratisapp då? Det är väl bara att sitta still i båten

Ja, man blir i princip tvingad att stanna kvar. Det främjar inte konkurrens.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Bara skit i att skaffa en överprisad frukt-telefon. Problem solved. Dags för konsumenter att rösta med plånboken men det har ju sagts många gånger tidigare.

Uppenbarligen få som bryr sig utom andra techjättar…