Spotify till attack mot Apples EU-eftergifter

Permalänk
Melding Plague

Spotify till attack mot Apples EU-eftergifter

Spotify kallar Apples ändringar inom EU för att följa reglerna under rättsakten om digitala marknader för en ”komplett och total fars”.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Menar apple att man ska kunna undvika att köra europeiska lagar och avtal på sånt vis elr vad är tanken i grunden?
Att få mer pengar ur appmarknaden i eu för att motverka kostnaderna som eu tar?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kommer från the shining light i å ta all cash själv och betala minst möjligt til artister 😂😂

Handlar om vem som är bäst på cashgrab

Permalänk
Medlem

Apples metod med betalning per installation och år påminner mig väldigt mycket om Unitys katastrofala försök. Skillnaden är ju att apple är apple och kan göra lite som de vill då förstås.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Bara skit i att skaffa en överprisad frukt-telefon. Problem solved. Dags för konsumenter att rösta med plånboken men det har ju sagts många gånger tidigare.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thesutex:

Kommer från the shining light i å ta all cash själv och betala minst möjligt til artister 😂😂

Handlar om vem som är bäst på cashgrab

Spotify går i princip inte med vinst dock.
Det är i extrem kontrast mot Apple som tjänar sanslösa mängder pengar varje år -- 97 miljarder dollar efter skatt 2023, vilket var näst mest av alla företag i världen, efter ett oljeföretag.

(Enhet miljarder dollar)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Varför inte ha 2st priser där de har rabatt på att köpa spotify utanför Apple? Det enda är att man såklart inte får länka till detta. Då kommer väldigt många välja just Spotify för några kronor billigare utanför.

Jag själv äger en AppleTv, har flera abonnemang som denna använder sig utav. Inte en krona av detta får.
Tanken att välja abonnemang via Apple är inte dum, men det var begränsningar som att abonnemanget endast då gällde för Appleenheter och då gick det bort. (jag minns inte vilket abonnemang jag funderade på)

Angående abonnemang så litar jag på Google, Netflix, Disney etc. Men ibland skulle man vilja ha ett i sverige mer okänt och då skulle jag känna mig trygg att betala lite extra för att få abonnemanget genom Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Bara skit i att skaffa en överprisad frukt-telefon. Problem solved. Dags för konsumenter att rösta med plånboken men det har ju sagts många gånger tidigare.

Apples konsumenter bryr sig inte dock, det är problemet. De älskar sin inhägnade trädgård.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför inte ha 2st priser där de har rabatt på att köpa spotify utanför Apple? Det enda är att man såklart inte får länka till detta. Då kommer väldigt många välja just Spotify för några kronor billigare utanför.

Jag själv äger en AppleTv, har flera abonnemang som denna använder sig utav. Okr får Apple.
Tanken att välja abonnemang via Apple är inte dum, men det var begränsningar som att abonnemanget endast då gällde för Appleenheter och då gick det bort. (jag minns inte vilket abonnemang jag funderade på)

Angående abonnemang så litar jag på Google, Netflix, Disney etc. Men ibland skulle man vilja ha ett i sverige mer okänt och då skulle jag känna mig trygg att betala lite extra för att få abonnemanget genom Apple.

Problemet är alla mindre kunniga, när Apple tidigare inte tillåtit företag att ens nämna i appen att man kan gå in på hemsidan och betala där för att slippa Apple skatten.

Apple är ett företag som gör allt för att tjäna så mycket pengar som möjligt på sina kunder och andra företag, precis som med lightning kontakten, ända anledningen till att den fanns kvar va för att Apple drog in enorma summor från andra företag för att dom skulle få använda sig av den, något som nu med typ c inte längre kan göra.

Och detta är ett sätt för Apple precis som Facebook att försöka kringå eu's regler så dom fortfarande kan mjölka skiten ur kunder och företag.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Apples konsumenter bryr sig inte dock, det är problemet. De älskar sin inhägnade trädgård.

Ja, jag är supernöjd med den skyddade miljön och vad det innebär för hur Apple kan utforma den totala upplevelsen. Jag är utvecklare mot iOS och jag har alltid varit nöjd med hur Apple utfört kodgranskning, osv innan de släpper in en uppdatering i butiken.

Kortade ner texten
Permalänk
Skrivet av KoAoL:

Bara skit i att skaffa en överprisad frukt-telefon. Problem solved. Dags för konsumenter att rösta med plånboken men det har ju sagts många gånger tidigare.

Jag håller med. Låt konsumenten välja istället för att reglera. Det finns åtminstone ett stort, fullgott alternativ som är mer öppet. Jag ser inte problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingbaldr:

Ja, jag är supernöjd med den skyddade miljön och vad det innebär för hur Apple kan utforma den totala upplevelsen. Jag är utvecklare mot iOS och jag har alltid varit nöjd med hur Apple utfört kodgranskning, osv innan de släpper in en uppdatering i butiken.

Skulle miljön verkligen bli mindre skyddad bara om det fanns en inställning som gjorde det möjligt att installera mjukvara direkt från tredje part? Den (som du) som är nöjd med att göra allt genom Apple kan fortsätta göra allt genom Apple. Den som å andra sidan vill installera något som Apple inte vill ta i, eller spara en slant, borde kunna välja det. Tycker inte att det ena ska utesluta det andra.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Apples metod med betalning per installation och år påminner mig väldigt mycket om Unitys katastrofala försök. Skillnaden är ju att apple är apple och kan göra lite som de vill då förstås.

Rätt stort skillnad. Unity försökte tvinga på nya villkor/avgifter retroaktivt på alla kunder och redan släppta spel. Apple låter dig välja om du vill byta till dessa nya villkor (€0,50 per unik användare och år, lägre kommission på försäljning genom den officiella App Store om du väljer att vara kvar där också) eller fortsätta enligt befintliga villkor (ingen tredjeparts distribution, samma kommission som tidigare). Men ja givetvis är villkoren utformade så att utvecklare skall tänka sig för både en och två gånger innan de lämnar App Store…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför inte ha 2st priser där de har rabatt på att köpa spotify utanför Apple? Det enda är att man såklart inte får länka till detta. Då kommer väldigt många välja just Spotify för några kronor billigare utanför.

Man har alltid kunnat betala sin Spotify prenumeration utanför App Store, vilket alla vi som började prenumerera tidigt också gör.
Apple får inte ett korvöre. Vilket jag som prenumerant faktiskt ifrågasätter om det är rimligt. Spotifys agerande i den här frågan har varit oärligt hela tiden, och även om jag har stött dem (och betalat över 10000:- till dem i prenumerationsavgifter vid det här laget) så börjar jag få nog av bullshiten.

Kanske är dags att byta musikstreamingtjänst av ideologiska skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Bara skit i att skaffa en överprisad frukt-telefon. Problem solved. Dags för konsumenter att rösta med plånboken men det har ju sagts många gånger tidigare.

På ett sätt, ja. Men samtidigt, utan drakoniska regelverk eller annalkande företagsapokalyps är teknikbolagen helt likgiltiga all rimlig etisk och moralisk grundning. Och i en situation där det samtida medborgarskapet tycks vara villkorat att äga en mobiltelefon som drivs av två olika amerikanska, dystopiskt enorma, firmor är möjligheten för kunderna att faktiskt påverka, eller helt avstå, inte meningsfull. Därav lockelsen och behovet för reglering.

Hade situationen fortfarande varit som den vid millennieskiftet, där det fanns ett stort omfång olika tillverkare som tävlade om kundunderlaget - och där produkterna de krängde inte var i närheten lika nödvändig som idag - så hade lockelsen för reglering lätt kunna viftas bort.

Skrivet av HappySatan:

Skulle miljön verkligen bli mindre skyddad bara om det fanns en inställning som gjorde det möjligt att installera mjukvara direkt från tredje part? Den (som du) som är nöjd med att göra allt genom Apple kan fortsätta göra allt genom Apple. Den som å andra sidan vill installera något som Apple inte vill ta i, eller spara en slant, borde kunna välja det. Tycker inte att det ena ska utesluta det andra.

Jag håller med. Det finns ingen motsättning mellan att ha ett låst läge, som vi är vana vid, och en funktion att bryta låset och öppna upp för alternativa marknadsplatser eller appar. Att bland teknikintresserade önska mindre valfrihet eller mindre sätt att interagera med tekniken känns mig väldigt främmande.

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Man har alltid kunnat betala sin Spotify prenumeration utanför App Store, vilket alla vi som började prenumerera tidigt också gör.
Apple får inte ett korvöre. Vilket jag som prenumerant faktiskt ifrågasätter om det är rimligt. Spotifys agerande i den här frågan har varit oärligt hela tiden, och även om jag har stött dem (och betalat över 10000:- till dem i prenumerationsavgifter vid det här laget) så börjar jag få nog av bullshiten.

Kanske är dags att byta musikstreamingtjänst av ideologiska skäl.

Och Google, Microsoft, Linux m.fl. får heller inte ett öre av Spotifys prenumationsintäckter när man köper utanför och lyssnar på deras enheter och inte f-n ska de ha detta.
Det blir väldigt konstigt om någon mellanhand ska lägga på en slags "skatt" för att man använder en tjänst deras produkt som man har köpt av dem.

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt om man försvara Apple i detta. Apple gör verkligen FU malicious compliance metod som nästa tvingar företag att vara kvar i det gamla avtalet.

Det är verkligen monopol liknade metoder dom gör. Antingen stannar man kvar i det gamla avtalet (som fortfarande är dåligt) och gör att man inte kan sideload just den appen. Eller så tar man nya avtalet som i slutändan är sämre än det gamla och man kan sidload just den appen. Varför gör apple detta jo det är pengar och makt, något som dom verkligen inte vill förlora.

Jag har en iphone, då jag tycker att den är "driftsäker", den funkar helt enkelt när man vill att det ska funka. Men här får man tänka om.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och Google, Microsoft, Linux m.fl. får heller inte ett öre av Spotifys prenumationsintäckter när man köper utanför och lyssnar på deras enheter och inte f-n ska de ha detta.

Du missförstår poängen.
Poängen är inte att det är dåligt att inte alla har Apples transaktionsavgifter, utan att Spotify ständigt beklagar sig över Apples avgifter samtidigt som man nyttjar Apples distributionsnätverk för sina appar samtidigt som användare med lätthet kan skaffa abonnemang som inte genererar Apple några intäkter alls.

Retoriken från Spotify menar EntropyQ3 alltså är oärlig, eller osmakligt opportun, som jag läser hans inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Man har alltid kunnat betala sin Spotify prenumeration utanför App Store, vilket alla vi som började prenumerera tidigt också gör.
Apple får inte ett korvöre. Vilket jag som prenumerant faktiskt ifrågasätter om det är rimligt. Spotifys agerande i den här frågan har varit oärligt hela tiden, och även om jag har stött dem (och betalat över 10000:- till dem i prenumerationsavgifter vid det här laget) så börjar jag få nog av bullshiten.

Kanske är dags att byta musikstreamingtjänst av ideologiska skäl.

Spotify har säkert varit oärliga, men att det är just spotify som klagar är ju inte någon stor grej egentligen, kan ju lika gärna varit ett annat företag som gjorde det. För det nya avtalet är ju skit även för andra företag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk
Medlem

Säger Spotify som själva är giriga.

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Skulle miljön verkligen bli mindre skyddad bara om det fanns en inställning som gjorde det möjligt att installera mjukvara direkt från tredje part? Den (som du) som är nöjd med att göra allt genom Apple kan fortsätta göra allt genom Apple. Den som å andra sidan vill installera något som Apple inte vill ta i, eller spara en slant, borde kunna välja det. Tycker inte att det ena ska utesluta det andra.

Ja kanske! Det känns som att storskalig sideloading kommer att orsaka en del problem som sedan Apple känner sig tvingade att försöka fixa för det drabbar ändå upplevelsen för deras användare, minskar deras köpvilja av tjänster, mm. Men det kanske inte behöver påverka de användare som aldrig lämnar den vanliga butiken kan man hoppas.

Jag tycker ändå det här med att de granskar i princip all kod som körs på kundernas telefoner var ett strategiskt affärsbeslut som tillät Apple att öka värdet av sin produkt för 95% av alla användare. Jag skulle säga att det är en betydande framgångsfaktor för plattformen i stort. Det känns trist att detta regleras nu så att vi i praktiken får mindre variation på marknaden. Vi hade ju redan Android som tillät detta. Nu blir valfriheten på marknaden sämre för mig som konsument.

Min tes: En av delarna som gjorde helheten iPhone/iOS framgångsrik var detta designbeslut. Politikerna tror att de kan ta bort en del men behålla resten… och kanske kan de det nu såhär sent i produktcykeln, men för mig är det inte självklart att så är fallet.

Permalänk
Medlem

Att ta betalt för att någon installerar mjukvara på en telefone (=dator) helt utanför Apples ekosystem är bedrägeri.

Permalänk
Medlem

Vad en del verkar missa är att EU har inte sagt att vad apple nu gör är tillräckligt. Det här är apples svar på EU:s krav, någon gång i mars, om jag minns rätt, så kommer EU svara på om det är tillräckligt. Ser det som kraftigt osannolikt att EU kommer att tycka det.

Permalänk
Medlem

Kan någon peka på vad i DMA't som säger att Apples presenterade implementation inte är OK?

Jag ser två olika åsikter här
1. Apple ska inte få tjäna pengar på utvecklare som väljer att gå utanför App Store
2. Apple ska släppa kontrollen helt om man väljer att gå utanför App Store

Är detta verkligen vad DMA't kräver?

Det blir intressant att se hur EU reagerar på Apples implementation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingbaldr:

Jag håller med. Låt konsumenten välja istället för att reglera. Det finns åtminstone ett stort, fullgott alternativ som är mer öppet. Jag ser inte problemet.

Produkt A tvingar dig att gå med på X.
Produkt B tvingar dig att gå med på Y.

Inga problem, det finns ju två fullgoda alternativ.

...Men om jag varken vill gå med på X eller Y?

Alltså är det bra att EU finns som ger sig på företag för hur de samlar in och missbrukar information om en, andra företag hur låser ens möjlighet att använda en produkt man köpt, hur företag missbrukar sin position, osv.

Gillar man inte det så finns det ju en massa med fullgoda alternativ på andra länder man kan flytta till. Eller nåt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Produkt A tvingar dig att gå med på X.
Produkt B tvingar dig att gå med på Y.

Inga problem, det finns ju två fullgoda alternativ.

...Men om jag varken vill gå med på X eller Y?

Alltså är det bra att EU finns som ger sig på företag för hur de samlar in och missbrukar information om en, andra företag hur låser ens möjlighet att använda en produkt man köpt, hur företag missbrukar sin position, osv.

Gillar man inte det så finns det ju en massa med fullgoda alternativ på andra länder man kan flytta till. Eller nåt...

När tillräckligt många tycker som du så kommer en produkt C som du är nöjda med? Annars får du väl antingen avstå eller anpassa dig till vad majoriteten går med på?

Permalänk
Medlem

Exclusive-Apple faces 'strong action' if App Store changes fall short, EU's Breton says

Citat:

Apple faces strong action if changes to its App Store do not meet incoming European Union regulations, the bloc's industry chief said on Friday.

In a move designed to comply with the EU's incoming Digital Markets Act (DMA), the company will soon allow software developers to distribute their apps to Apple devices via alternative stores.

From early March, developers will be able to offer alternative app stores on iPhones and opt out of using Apple's in-app payment system, which charges commissions of up to 30%.

Citat:

However, critics have said the changes do not go far enough, arguing Apple's fee structure remains unfair, and that the changes may be in violation of the DMA.
Asked about Apple's plans, EU industry chief Thierry Breton exclusively told Reuters: "The DMA will open the gates of the internet to competition so that digital markets are fair and open. Change is already happening. As from 7 March we will assess companies' proposals, with the feedback of third parties."

He added: "If the proposed solutions are not good enough, we will not hesitate to take strong action."

Citat:

A spokesperson for the European Commission said: "We take note of Apple's announcements ahead of the compliance deadline on 7 March. We do not comment on these announcements.

"We strongly encourage designated gatekeepers to test their proposals with third parties."

Som sagt, detta är apples svar, det är inte på något sätt klart att det skulle vara tillräckligt, det kommer att visa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

När tillräckligt många tycker som du så kommer en produkt C som du är nöjda med? Annars får du väl antingen avstå eller anpassa dig till vad majoriteten går med på?

Aningen svårt och kostsamt att ta sig in på en marknad som är så totalt dominerad av två företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingbaldr:

Jag håller med. Låt konsumenten välja istället för att reglera. Det finns åtminstone ett stort, fullgott alternativ som är mer öppet. Jag ser inte problemet.

Om det är något som visats är att det inte går att låta företag bestämma helt på egen hand.

Permalänk
Medlem

Är inne på samma spår som @lillaankan_i_dammen

Om Apples mellanhandsavgifter verkligen är så mycket värre än Googles (enligt Spotify), så torde det mest effektiva sättet att bemöta det vara att ha olika prissättning gentemot kund baserat på om du använder applikationen på en iOS- eller Android-enhet.

Ja det drabbar dig som apputvecklare, men det var du som valde att utveckla en app för en särskild plattform med alla associerade fallgropar. En plattform som inte tillåter sideloading SAMIDIGT som man inte erbjuder gratis distribuering via en egen kanal har som explicit mål att kontrollera apputbud och vara en "gatekeeper". Det medför extra kostnader och för mig verkar det rimligt att överföra de kostnaderna på slutanvändaren.