Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Försäkring och förväntad livslängd är inte samma sak.

Nu blir det mycket offtopic men

Den officiella siffran för bergvärmepumpars livslängd är mellan 15 och 20 år. Det finns bergvärmepumpar som fungerar längre än så, men det finns också de som är uttjänta redan efter dryga 10 år.
Sedan är ju avskrivning en ekonomisk livslängd och då när jag höll på med bergvärmepumpar (25 år sedan) så beräknades den ekonomiska livslängden till 10 år.

Kan vi lämna detta nu? Min beräkning var på 8 år och frågeställarens 6 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joharohl:

Binda eller ej?

Bundet bolån på 2,5 med 78% belåning som snart går ut. Borde kunna få ner det under 60% med omvärdering.

Har danske bank idag. Gör vi inget får vi 4.65 rörligt. Kan binda två år på 3.89. Det känns som att det kan löna sig att binda, men beror ju på hur snabbt det faller. Vad tycker ni?

Tips på bank med bättre räntor?

Jag satt i samma sits före jul och valde att binda. Även om jag inte tror att räntan kommer gå upp mer är jag tveksam till att den går ner så fort att det väger upp skillnaden mellan tremånaders och tvååringen, för min del handlade det om 80 punkters skillnad.

Ingves är ju borta nu så man kan ju hoppas på lite mer verklighetskontakt från riksbanksfullmäktiges ledamöter men åas är ju Thedén en av Ingves lärjungar så man kanske inte skall hoppas på för mycket.

Jag valde iaf att binda på 2 år, om det var rätt eller fel får vi se.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Utifrån att marknaden prissätter styrräntan till under 2,5 vid nästa årsskifte så kan det nog löna sig att ha is i magen för folk nu.

Permalänk
Medlem

Mitt bundna bolån går ut nu i januari. Har bott i radhuset i 5 år och fick en "datavärdering" där de värderade upp bostaden 550K. Nu är dilemmat om man även ska ändra det amorteringsgrundande värdet då 5 år har gått. Skulle behöva skicka in lite papper. Finns det någon anledning att hoppa det. Ska ändå försöka amortera 2%, men det blir tightare för ekonomin hemma, men det känns drygt att betala 10K i ränta och bara amortera 2300kr. Hur tänker ni här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Mitt bundna bolån går ut nu i januari. Har bott i radhuset i 5 år och fick en "datavärdering" där de värderade upp bostaden 550K. Nu är dilemmat om man även ska ändra det amorteringsgrundande värdet då 5 år har gått. Skulle behöva skicka in lite papper. Finns det någon anledning att hoppa det. Ska ändå försöka amortera 2%, men det blir tightare för ekonomin hemma, men det känns drygt att betala 10K i ränta och bara amortera 2300kr. Hur tänker ni här?

Nackdelen med att göra det är om du behöver låna mer inom fem år och kommer över igen. Men det kanske du gör ändå, beroende på hur priserna utvecklas. Vet du inte med dig att du jobbet behöva höja lånen för renovering av något de kommande åren så passa på att få ner månadskostnaden, du kan ju alltid amortera mer när räntorna går ner.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nackdelen med att göra det är om du behöver låna mer inom fem år och kommer över igen. Men det kanske du gör ändå, beroende på hur priserna utvecklas. Vet du inte med dig att du jobbet behöva höja lånen för renovering av något de kommande åren så passa på att få ner månadskostnaden, du kan ju alltid amortera mer när räntorna går ner.

Efter att ha stött och blött med frugan så gick vi vidare med att ändra det amorteringagrundande värdet. Amortering gick ned till 1% ,men vi ska amortera extra så det blir 5000kr som amorteras varje månad. Skulle det bli för tight så kör vi en procents amortering. Orkar inte härja med det då. Tror inte vi kommer låna för fatt renovera. Har en årslön netto för sådana händelser och skulle det behövas mer så säljer jag lite fonder.

Permalänk
Medlem

Vad ligger folk på för ränta just nu? Har 85 % belåningsgrad och har allt rörligt med 4,97 % i ränta. Dags att förhandla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Vad ligger folk på för ränta just nu? Har 85 % belåningsgrad och har allt rörligt med 4,97 % i ränta. Dags att förhandla?

4,85% liknande belåningsgrad.

Finns nog lite till att hämta, beroende på din individuella kreditrisk och lånestorlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Vad ligger folk på för ränta just nu? Har 85 % belåningsgrad och har allt rörligt med 4,97 % i ränta. Dags att förhandla?

Har 4,66%, svårt att säga vad belåningsgraden är just nu men runt 65-70% är väl best guess, jämfört med vad vi köpte för så är väl belåningsgraden typ 80%. Skulle kunna få bättre ränta om jag verkligen försökte men det är good enough och krävs inga stora förhandlingar för att förlänga varje år. 4,97% låter rätt högt om du har ordnat ekonomi och lånet inte är väldigt litet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Vad ligger folk på för ränta just nu? Har 85 % belåningsgrad och har allt rörligt med 4,97 % i ränta. Dags att förhandla?

4,56% 83% belåning

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

4,85% liknande belåningsgrad.

Finns nog lite till att hämta, beroende på din individuella kreditrisk och lånestorlek.

Skrivet av Aktsu:

Har 4,66%, svårt att säga vad belåningsgraden är just nu men runt 65-70% är väl best guess, jämfört med vad vi köpte för så är väl belåningsgraden typ 80%. Skulle kunna få bättre ränta om jag verkligen försökte men det är good enough och krävs inga stora förhandlingar för att förlänga varje år. 4,97% låter rätt högt om du har ordnat ekonomi och lånet inte är väldigt litet.

Det är ett ganska litet lån. Får se vad de erbjuder nästa period och vad andra banker kan erbjuda då. Vill inte låta dem "smyghöja" och tro jag är en bekväm kund, så ränterabatten minskar över tid. Tack för input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

4,56% 83% belåning

Inte illa, bunden eller rörlig?

Permalänk
Medlem

4,24%, rörligt. 30% belåning.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Inte illa, bunden eller rörlig?

Rörligt

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Vad ligger folk på för ränta just nu? Har 85 % belåningsgrad och har allt rörligt med 4,97 % i ränta. Dags att förhandla?

75% belåningsgrad, 4,62%, bundet 2 år från nov 23 (men utan ränteskillnadsersättning).

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

4,24%, rörligt. 30% belåning.

Vilken bank? Funderar också på att köpa med ungefär den belåningsprocenten. Lyckades du förhandla ned räntan tack vare det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Vilken bank? Funderar också på att köpa med ungefär den belåningsprocenten. Lyckades du förhandla ned räntan tack vare det?

Länsförsäkringar.. De matchade Nordnet då de framförallt inte ville att jag skulle flytta tjänstepension och placeringar. Låg belåning brukar ju sjukt nog göra att du får sämre erbjudanden hos vissa institut...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Vad ligger folk på för ränta just nu? Har 85 % belåningsgrad och har allt rörligt med 4,97 % i ränta. Dags att förhandla?

4,34% rörligt hos Swedbank. Straxt under 67% belåningsgrad.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Jag får 4,69%, 67% belåningsgrad. Danske Bank, Saco-erbjudandet.

Permalänk
Medlem

Värst vad högt jag verkar ha jmf med de flesta, 4,99% rörligt på SEB med drygt 70% belåningsgrad. Har pratat med dem och de menar att det omöjligen kan bli lägre än så. Kanske låter annorlunda om jag begär ut amorteringsunderlag.

Blir nog att byta så fort det bundna löper ut. Och nej, band inte på olika löptider utan flyttade med bundet lån från föregående bostad när vi köpte större.

Permalänk

Intressant. Vi har rörligt på Nordea 4.89 (1.10% rabatt) ca 61% belåning. Frågan är om man ska avvakta lite (ränte sänkningare) innan man ev kollar runt ?

Permalänk
Medlem

4.59% efter senaste (sista?) höjningen, Swedbank, 50% belåning.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

4,34% rörligt hos Swedbank. Straxt under 67% belåningsgrad.

Det var bra, är det efter senaste höjningen? Har du i övrigt stort engagemang hos dom?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Värst vad högt jag verkar ha jmf med de flesta, 4,99% rörligt på SEB med drygt 70% belåningsgrad. Har pratat med dem och de menar att det omöjligen kan bli lägre än så. Kanske låter annorlunda om jag begär ut amorteringsunderlag.

Blir nog att byta så fort det bundna löper ut. Och nej, band inte på olika löptider utan flyttade med bundet lån från föregående bostad när vi köpte större.

Använd SBAB bör ge en ungefärlig ränta som du bör få av din bank.

Exempel
Bostad värde 4 miljoner
70% lån 2,8 miljoner kr
Räntan blir 4,77%

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

4,67% på det rörliga tror jag, 1,3% rabatt på swedbanks listränta iaf.
Strax under 50% belåningsgrad.

Och det mesta bundet på 1,39% i nästan två år till

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Vad ligger folk på för ränta just nu? Har 85 % belåningsgrad och har allt rörligt med 4,97 % i ränta. Dags att förhandla?

Finns en ganska trevlig tabell på
https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/?period=alla&bindnin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Åh toppen, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det var bra, är det efter senaste höjningen? Har du i övrigt stort engagemang hos dom?

Det är efter senaste höjningen, rabatt på 1,55%. Vi har rätt mycket hos dem, försäkringar osv. Men inget större sparande, tjänstepension etc. Där tar de ockerpriser.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Det är efter senaste höjningen, rabatt på 1,55%. Vi har rätt mycket hos dem, försäkringar osv. Men inget större sparande, tjänstepension etc. Där tar de ockerpriser.

Ok, har 1.45 själv med enbart lönekonto, så får väl vara nöjd för stunden.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Värst vad högt jag verkar ha jmf med de flesta, 4,99% rörligt på SEB med drygt 70% belåningsgrad.

Det blir ju aldrig helt representativt i sådana här trådar visserligen. De som har en låg ränta är ju mer benägna att dela med sig om detta än de som sitter med en hög ränta.