Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Ugh... Glad att man bor i en äldre stabil förening där vi hela tiden räknat med 4% även om vi har haft 0.7% ränta på lånen och amorterat mellanskillnaden hela tiden, men det har krävt MYCKET jobb på årsstämmor för att de som bara vill tokmaxa värdet på sina försäljningar skulle få sin vilja igenom och köra noll marginal och superlåg avgift istället.

Ett tips för er som köper nu (mer än någonsin) är att noga kolla årsredovisningarna, det ger ett bra hum om var avgiften kommer ta vägen när man tittar på föreningens löptider för lån och hur de amorterat.

Kolla speciellt när lånen gått ut. Sett folk som försöker "fly dåliga föreningar" innan avgiften går upp rejält. Belåning per m2 är viktigt parameter också.

Detta är en rätt bra punktguide: https://blogg.avanza.se/6-saker-att-granska-i-bostadsrattsfor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Nordea gör det också för alla föräldralediga.

Härligt att höra

Med en komma de ökning av räntekostnad på ca 9000kr kan det vara skönt att slippa amortera tills båda jobbar fulltid och vi anslutit oss till kommunalt va.

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Ugh... Glad att man bor i en äldre stabil förening där vi hela tiden räknat med 4% även om vi har haft 0.7% ränta på lånen och amorterat mellanskillnaden hela tiden, men det har krävt MYCKET jobb på årsstämmor för att de som bara vill tokmaxa värdet på sina försäljningar skulle få sin vilja igenom och köra noll marginal och superlåg avgift istället.

Ett tips för er som köper nu (mer än någonsin) är att noga kolla årsredovisningarna, det ger ett bra hum om var avgiften kommer ta vägen när man tittar på föreningens löptider för lån och hur de amorterat.

Lite OT men de som är emot har en bra poäng. Det är storleken på amorteringen som borde vara konstant över tid snarare än räntekostnaden. Varför skall nuvarande medlemmar kompensera framtida medlemmars räntekostnader? räntan sätts utifrån den ekonomiska situationen samhället befinner sig i, det är fullt rimligt att anse att de personer som är ägare under den tiden bör stå för kostnaderna för sin tid.

Eller för att vända på det, varför skall framtida medlemmar behöva amortera mer pga att räntan är hög nu? Det är amorteringen som är själva avsättningen till underhållet. Räntekostnaden är samma sak som alla andra kostnader, men ni gör antagligen inte samma sak för elkostnaden, vatten, värme, ev personal?

Det är fritt fram att tycka detta är bästa sättet såklart, man får (antagligen) en stabilare avgift över tid. Jag tycker att det är viktigare är att det skall vara rättvist över tid vilket betyder att ägare skall bära sina kostnader inkl. underhåll för den tiden de äger lägenheten och varken mer eller mindre.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det är fritt fram att tycka detta är bästa sättet såklart, man får (antagligen) en stabilare avgift över tid. Jag tycker att det är viktigare är att det skall vara rättvist över tid vilket betyder att ägare skall bära sina kostnader inkl. underhåll för den tiden de äger lägenheten och varken mer eller mindre.

Kan väl hålla med om att detta blir lite OT, men samtidigt relevant för hur kostnaden för bolån sätts.. Håller med dig i mångt och mycket, men jag tror mycket har att göra med hur förutsättningen för BRF:en är också - ung, gammal, låga/höga brf-lån per kvm, mycket lokaler, etc etc... Jag håller nog framförallt med om ditt resonemang ovan för äldre föreningar med låga lån/inga lån och jag tror nog också att det är en av förändringarna vi ser med bankerna nu att de tittar betydligt mycket mer på lån per kvm i föreningarna än tidigare. (d.v.s så länge räntorna var onaturligt låga så gjorde det inte så mycket att föreningar hade höga lån - men vi hamnar väl kanske i samma diskussion som du för då - att man amorterar betyder då faktiskt att det är positivt för medlemmar som är på väg ut då de för högre pris för sin bostad...)

Sedan finns det ju en grundläggande förutsättning här som många inte tänker på, man äger inte en BRF, man äger nyttjanderätten som en del i en förening. Så frågan är ju om man ser till sitt eller föreningens bästa.

Det har ju börjat poppa upp en de ägarlägenheter nu också, skulle vara intressant att se hur bankerna ser på lån till dem jämfört med brf:er... Jag är ju personligen sjukt skeptisk till hur man ska komma överens i ägarlägenheter/samfälligheter när det kommer till stora reparationer/renoveringar..

https://www.jm.se/stockholm-lan/agarlagenheter-stockholm/

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Kan väl hålla med om att detta blir lite OT, men samtidigt relevant för hur kostnaden för bolån sätts.. Håller med dig i mångt och mycket, men jag tror mycket har att göra med hur förutsättningen för BRF:en är också - ung, gammal, låga/höga brf-lån per kvm, mycket lokaler, etc etc... Jag håller nog framförallt med om ditt resonemang ovan för äldre föreningar med låga lån/inga lån och jag tror nog också att det är en av förändringarna vi ser med bankerna nu att de tittar betydligt mycket mer på lån per kvm i föreningarna än tidigare. (d.v.s så länge räntorna var onaturligt låga så gjorde det inte så mycket att föreningar hade höga lån - men vi hamnar väl kanske i samma diskussion som du för då - att man amorterar betyder då faktiskt att det är positivt för medlemmar som är på väg ut då de för högre pris för sin bostad...)

Sedan finns det ju en grundläggande förutsättning här som många inte tänker på, man äger inte en BRF, man äger nyttjanderätten som en del i en förening. Så frågan är ju om man ser till sitt eller föreningens bästa.

Ja definitivt, alla föreningar har väldigt olika förutsättningar och även en unik historia ang. hur saker skötts tidigare som man inte bara kan blunda för.

Det är också sant att 'föreningens bästa' är en faktor att tänka på, och den kan definitivt överväga det jag påpekade ang. hur man fördelar kostnader i tid över medlemmar, allt beroende på förutsättningarna. Det är ju som du är inne på väldigt riskabelt med stora lån pga hur mkt kostnaderna kan svänga på kort tid ,som vi sett nu, och med de förutsättningarna kan det definitivt vara rätt beslut att amortera extra så fort tillfälle finns, tex då under lågränteperioder.

Skrivet av Henrico:

Det har ju börjat poppa upp en de ägarlägenheter nu också, skulle vara intressant att se hur bankerna ser på lån till dem jämfört med brf:er... Jag är ju personligen sjukt skeptisk till hur man ska komma överens i ägarlägenheter/samfälligheter när det kommer till stora reparationer/renoveringar..

https://www.jm.se/stockholm-lan/agarlagenheter-stockholm/

Ju mer jag är utomlands där ägarlägenheter regerar ju mer uppskattar jag vårt system med bostadsrättsföreningar måste jag säga. Så jag är helt på din sida här vad gäller skepsisen inför detta

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Ja definitivt, alla föreningar har väldigt olika förutsättningar och även en unik historia ang. hur saker skötts tidigare som man inte bara kan blunda för.

Det är också sant att 'föreningens bästa' är en faktor att tänka på, och den kan definitivt överväga det jag påpekade ang. hur man fördelar kostnader i tid över medlemmar, allt beroende på förutsättningarna. Det är ju som du är inne på väldigt riskabelt med stora lån pga hur mkt kostnaderna kan svänga på kort tid ,som vi sett nu, och med de förutsättningarna kan det definitivt vara rätt beslut att amortera extra så fort tillfälle finns, tex då under lågränteperioder.

Ju mer jag är utomlands där ägarlägenheter regerar ju mer uppskattar jag vårt system med bostadsrättsföreningar måste jag säga. Så jag är helt på din sida här vad gäller skepsisen inför detta

Blir väl som en BRF styrelsen kommer ta upp att det behövs lånas pengar till stora reparationer och att föreningen behöver ta lån och höja avgifter majoriteten måste förstås godkänna det och de personer som inte accepterar det så blir det en utmätning på lönen eller en kvarstad på lägenheten tills man betalat.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Har ni någonsin gått i tankarna, vart går ens smärtgräns för att betala för boende? I och med de kommande räntehöjningarna så börjar jag närma mig att 50% av min lön läggs på lån+amorteringar och man börjar ju tänka i banorna att är det verkligen värt det eller ska man flytta?

Hur ser ni på saken?

Permalänk
Medlem

Vid 6% så kommer jag börja försöka sälja huset, då lägger jag 15 375kr enbart i ränta vilket är på tok för mycket att hantera själv och inte värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Har ni någonsin gått i tankarna, vart går ens smärtgräns för att betala för boende? I och med de kommande räntehöjningarna så börjar jag närma mig att 50% av min lön läggs på lån+amorteringar och man börjar ju tänka i banorna att är det verkligen värt det eller ska man flytta?

Hur ser ni på saken?

Verkligen en individuell fråga... Lever du för att bo, eller bor du för att leva.

Jag och min fru har alltid blivit lätt utskrattade i våra umgängeskretsar för att vi "bara" bor i en lägenhet när vi så lätt har råd med ett enormt, flådigt hus... Vi är dels överhuvudtaget inte husmänniskor och har dessutom alltid haft devisen att vi aldrig ska ta på oss fasta kostnader som gör att en av oss inte kan säga upp sig/byta jobb/bli sjuk/dö och det ska påverka våra barn och boendesituation.

För egen del har det varit enormt skönt för det har gjort att vi vågat ta risker med "andra" saker i livet som att ta chanser med att byta jobb, säga upp sig, våga be chefen fara åt helvete, starta eget, investera i annat etc. Men jag tror det är en omöjlighet att sätta en "siffra" på vad som är rätt. Det är helt enkelt väldigt individuellt, jag förstår samtidigt (och ibland avundas) folk som lever för sin trädgård och sin altan..

Citerar min första amerikanska chef som jag hade för 20+ år sedan. "You should always have 1-2 years of fuck-you money close by, and make sure that your employees don't and are knee deep in debt..." -- sjukt cyniskt och jag kan väl säga att jag bara lyssnade på halva det rådet då jag hellre har folk runt mig som säger att jag är en idiot när jag är det än att de inte vågar säga något för de behöver sin lön.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Har ni någonsin gått i tankarna, vart går ens smärtgräns för att betala för boende? I och med de kommande räntehöjningarna så börjar jag närma mig att 50% av min lön läggs på lån+amorteringar och man börjar ju tänka i banorna att är det verkligen värt det eller ska man flytta?

Hur ser ni på saken?

Beror såklart på om vi pratar långsiktigt eller kortsiktigt, de räntor vi har idag kommer inte fungera långsiktigt på samma sätt som bostadsräntor nära 1% innan avdrag inte heller fungerade långsiktigt. Min och fruns inställning är att vi skall ha råd att leva som vi vill även om räntorna är högre än idag samtidigt som vi iaf har lite pengar över.

Hur stor procentandel som är rimligt måste alltså ställas i relation till nettolön, har man 1 miljon netto i månaden kan man leva väldigt bra även om man lägger 80% av lönen på boendet men det blir svårare om man har 20 tusen netto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Beror såklart på om vi pratar långsiktigt eller kortsiktigt, de räntor vi har idag kommer inte fungera långsiktigt på samma sätt som bostadsräntor nära 1% innan avdrag inte heller fungerade långsiktigt. Min och fruns inställning är att vi skall ha råd att leva som vi vill även om räntorna är högre än idag samtidigt som vi iaf har lite pengar över.

Hur stor procentandel som är rimligt måste alltså ställas i relation till nettolön, har man 1 miljon netto i månaden kan man leva väldigt bra även om man lägger 80% av lönen på boendet men det blir svårare om man har 20 tusen netto.

Räntorna idag är ganska normala, kring 4,5% rörligt efter rabatt är ingenting ovanligt historiskt sätt och även om prognosen kanske pekar något nedåt är det inte någon jätteskillnad. Man får nog kallt räkna med i alla fall kring 4% under ganska lång tid, kika på bolåneräntor på 10 år och statsobligationer på 10 år. Spread på drygt 1% och tar man samma spread till statsobligationerna på 30 år blir bolåneräntan strax under 4%.

Håller med dig om boendekostnad dock, det beror så väldigt mycket på vilken inkomst man har. Vi lägger själva typ 22% på vår hyra idag, skulle lätt kunna kapa det en del men vi bor jäkligt bra just nu. Tyvärr har vi inte alls råd med lika bra boende om vi skulle vilja köpa istället för att hyra…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Har ni någonsin gått i tankarna, vart går ens smärtgräns för att betala för boende? I och med de kommande räntehöjningarna så börjar jag närma mig att 50% av min lön läggs på lån+amorteringar och man börjar ju tänka i banorna att är det verkligen värt det eller ska man flytta?

Hur ser ni på saken?

Om kronofogden släpar ut mig kanske jag kan börja överväga att ge upp.
Som tur är så är det väldigt osannolikt att vi kommer dit

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Räntorna idag är ganska normala, kring 4,5% rörligt efter rabatt är ingenting ovanligt historiskt sätt och även om prognosen kanske pekar något nedåt är det inte någon jätteskillnad. Man får nog kallt räkna med i alla fall kring 4% under ganska lång tid, kika på bolåneräntor på 10 år och statsobligationer på 10 år. Spread på drygt 1% och tar man samma spread till statsobligationerna på 30 år blir bolåneräntan strax under 4%.

Håller med dig om boendekostnad dock, det beror så väldigt mycket på vilken inkomst man har. Vi lägger själva typ 22% på vår hyra idag, skulle lätt kunna kapa det en del men vi bor jäkligt bra just nu. Tyvärr har vi inte alls råd med lika bra boende om vi skulle vilja köpa istället för att hyra…

Du glömmer justera historiska siffror för saker som löneutveckling och hur skuldsättning förändrats. Det intressanta för räntan som styrmedel är helt enkelt räntekänsligheten vilket ökat kraftigt de senaste 30 åren så vi kan med säkerhet säga att en räntenivå vi observerade för 20 år sedan kommer ha markant högre effekt idag än då. Så om vi inte ändrar räntekänsligheten nedåt kan vi vara rätt säkra på att använda historisk statistik kommer generera en överskattning för vad som hade gett samma effekt som den vi observerat.

Nu är det såklart mycket mer komplext än så då vi lever i en global värld där Riksbanken även behöver tänka på importerad inflation pga växelkurser och massa andra faktorer så det går ju inte att räkna ut någon exakt justering.

Men det borde vi bli varse inom några år, var dessa nivåer en topp eller är de ett långsiktigt genomsnitt som vi kommer pendla kring både med högre och lägre räntor. Nu har jag bara gjort mer överslagsberäkningar med justeringar för räntekänslighet mm men det har lett mig till att tro att om inget stort ändras så kommer genomsnittlig bolåneränta snarare hamna kring 3% efter rabatter över en längre tidshorisont. Den som lever får se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Kolla speciellt när lånen gått ut. Sett folk som försöker "fly dåliga föreningar" innan avgiften går upp rejält. Belåning per m2 är viktigt parameter också.

Detta är en rätt bra punktguide: https://blogg.avanza.se/6-saker-att-granska-i-bostadsrattsfor...

Bra länk, tack för denna. Kollade genast in min förenings årsrapport och vi ligger bra till på samtliga punkter. Något hög skuld per kvm men fortfarande på den lägre nivån.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Räntorna börjar bli normala och kan givetvis bli högre. Sade man inte förr att man skulle binda lånen under ~3%? Det är inflationen och bostadspriserna som är för höga.

Min smärtgräns är när ekonomin kommer in i vardagen. Dvs om jag ägnar varje dag åt att tänka på ekonomi. Detta oavsett om det faktiskt är befogat eller inte.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/de-flesta-klarar-hogre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du glömmer justera historiska siffror för saker som löneutveckling och hur skuldsättning förändrats. Det intressanta för räntan som styrmedel är helt enkelt räntekänsligheten vilket ökat kraftigt de senaste 30 åren så vi kan med säkerhet säga att en räntenivå vi observerade för 20 år sedan kommer ha markant högre effekt idag än då. Så om vi inte ändrar räntekänsligheten nedåt kan vi vara rätt säkra på att använda historisk statistik kommer generera en överskattning för vad som hade gett samma effekt som den vi observerat.

Nu är det såklart mycket mer komplext än så då vi lever i en global värld där Riksbanken även behöver tänka på importerad inflation pga växelkurser och massa andra faktorer så det går ju inte att räkna ut någon exakt justering.

Men det borde vi bli varse inom några år, var dessa nivåer en topp eller är de ett långsiktigt genomsnitt som vi kommer pendla kring både med högre och lägre räntor. Nu har jag bara gjort mer överslagsberäkningar med justeringar för räntekänslighet mm men det har lett mig till att tro att om inget stort ändras så kommer genomsnittlig bolåneränta snarare hamna kring 3% efter rabatter över en längre tidshorisont. Den som lever får se!

Absolut men det är ju inte bara historik när jag även jämför mot statsobligationer som väl får anses vara en av de bättre gissningarna på hur det kommer utvecklas framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Absolut men det är ju inte bara historik när jag även jämför mot statsobligationer som väl får anses vara en av de bättre gissningarna på hur det kommer utvecklas framåt.

Håller inte riktigt med där faktiskt och tror som sagt inte det kommer visa sig vara så heller. Skulle jag tvingas satsa pengar så hade jag satsat på lägre räntor än så som långsiktigt genomsnitt.

Men vi kommer som sagt få se inom några år vart det bär av och vilka gissningar som är korrekta, om 4,5% prutad bolåneränta skall vara långsiktigt genomsnitt så kommer vi behöva se högre räntor än vi har idag under längre period för att kompensera för framtida stimuleringar där man tvingas sänka räntan och den tidigare långa period av lägre räntor vi haft. Jag tror snarare vi ser ganska kraftiga sänkningar av räntan inom 3 år.

Permalänk
Medlem

Vi har gjort en del betydande renoveringar sen vi köpte huset. Dränering, takbyte m.m. Skulle en omvärdering av huset påverka låneförhandlingarna?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Vi har gjort en del betydande renoveringar sen vi köpte huset. Dränering, takbyte m.m. Skulle en omvärdering av huset påverka låneförhandlingarna?

Det är löpande underhåll och inte betydande renoveringar, det man menar med det är utökande av bostadsytan eller vissa stora statushöjande åtgärder.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är löpande underhåll och inte betydande renoveringar, det man menar med det är utökande av bostadsytan eller vissa stora statushöjande åtgärder.

Fast nu pratar du om ifall villkoren för att få värdera om före 5 år uppfylls. Om det är det som är frågan framgår inte. Givetvis påverkas värdet av i vilket skick huset är, även om man inte har byggt ut det e dyl, men förstås även av marknaden vilket man i dessa tider bör tänka.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Det är löpande underhåll och inte betydande renoveringar, det man menar med det är utökande av bostadsytan eller vissa stora statushöjande åtgärder.

Skrivet av ztenlund:

Fast nu pratar du om ifall villkoren för att få värdera om före 5 år uppfylls. Om det är det som är frågan framgår inte. Givetvis påverkas värdet av i vilket skick huset är, även om man inte har byggt ut det e dyl, men förstås även av marknaden vilket man i dessa tider bör tänka.

Det är bara för det amorteringsgrundande värdet som 5-årsregeln gäller, för belåningsgrad och värdering kan man värdera hur ofta som helst och alla renoveringar kan tillåtas påverka den värderingen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det är bara för det amorteringsgrundande värdet som 5-årsregeln gäller, för belåningsgrad och värdering kan man värdera hur ofta som helst och alla renoveringar kan tillåtas påverka den värderingen.

Ja, men att man vill få ned belåningsgraden är oftast kopplat till amorteringskravet... Det är inte så troligt att man får en hel procentenhet lägre ränta för att man sänkt belåningsgraden, för att dra en parallell.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Ja, men att man vill få ned belåningsgraden är oftast kopplat till amorteringskravet... Det är inte så troligt att man får en hel procentenhet lägre ränta för att man sänkt belåningsgraden, för att dra en parallell.

Nej men lite lägre ränta kan man absolut få med lägre belåningsgrad, och man kanske vill utöka lånet?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är löpande underhåll och inte betydande renoveringar, det man menar med det är utökande av bostadsytan eller vissa stora statushöjande åtgärder.

Vart finns den definitionen att läsa? Renovering betyder ju återställning, inte ut- eller påbyggnad.

EDIT: Tror jag hittade vad du refererar till. Fastighetsbyrån kallar det ”omfattande värdeförändring”, kopplat till den där 5-årsregeln som senare nämns. Betydande renoveringar är fortfarande betydande renoveringar, men min fråga var alltså generell och inte kopplad till denna regel.

Men då tolkar jag det som att en värdering i alla fall inte påverkar amorteringskravet i nuläget, då det ännu inte gått 5 år?

Skrivet av TobiasStockholm:

Det är bara för det amorteringsgrundande värdet som 5-årsregeln gäller, för belåningsgrad och värdering kan man värdera hur ofta som helst och alla renoveringar kan tillåtas påverka den värderingen.

Vad är 5-årsregeln?

EDIT: Jag verkar ha funnit svaret på min egen fråga i ovan länk.

Skrivet av TobiasStockholm:

Nej men lite lägre ränta kan man absolut få med lägre belåningsgrad, och man kanske vill utöka lånet?

Så det är värt att göra en värdering? Jag tänkte framförallt på om det påverkar räntan, men vi har också diskuterat att utöka lånet en smula för en åtgärd.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Ja, det kan det vara, hamnar man under 50% belåningsgrad så är man en lågrisk kund för banken och de kan acceptera en lägre vinstmarginal.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, det kan det vara, hamnar man under 50% belåningsgrad så är man en lågrisk kund för banken och de kan acceptera en lägre vinstmarginal.

Ok, tack för info!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Vart finns den definitionen att läsa? Renovering betyder ju återställning, inte ut- eller påbyggnad.

EDIT: Tror jag hittade vad du refererar till. Fastighetsbyrån kallar det ”omfattande värdeförändring”, kopplat till den där 5-årsregeln som senare nämns. Betydande renoveringar är fortfarande betydande renoveringar, men min fråga var alltså generell och inte kopplad till denna regel.

Men då tolkar jag det som att en värdering i alla fall inte påverkar amorteringskravet i nuläget, då det ännu inte gått 5 år?

Om det är nog stora åtgärder så kan det påverka amorteringskravet, dvs omvärdering medges före 5 år. Det är hela poängen. Normalt sett måste "man" vänta 5 år med omvärdering för att inte bara en galopperande marknad ska göra att man slipper amortera (eller behöver amortera mindre). Situationen kan dock vara att man köper något inpyrt, med sönderrostade avlopsledningar, läckande tak, oljeeldning och badrum från 1947 osv, för att dra till med lite. Då kommer värdet att skilja sig väldigt mycket efter renovering, särskilt om objektet ligger i "billigare" delar av landet, där inte själva marken utgör den stora delen av värdet.

Det här är inte bankernas påhitt, utan kommer från Finansinspektionens föreskrifter.

https://www.fi.se/sv/vara-register/fffs/sok-fffs/2016/201616/

Här tror jag nog att det är nedre delen av sidan 45 i beslutspromemorian du är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Vid 6% så kommer jag börja försöka sälja huset, då lägger jag 15 375kr enbart i ränta vilket är på tok för mycket att hantera själv och inte värt det.

Det är lite som att panik sälja aktier i dippen. Du kommer få sämst betalt och marknaden är svagast.

Visst går det inte runt så går det inte runt. Men lösningar så som sluta amortera eller ta av besparingar en period bör övervägas.

Annars är det nog bäst att sälja redan nu.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har köpt hus och har några funderingar. Vi har lånelöfte från SBAB och får drygt 60 punkters rabatt mot listräntan på grund av energiklassning samt att vi ligger kring 65% belåningsgrad.

Tillträde är i slutet av oktober och jag tänkte att det kanske är en bra idé att ringa runt och se vad man kan få för erbjudande från andra banker? Är det helt onödigt att fokusera på räntan och bör man istället fokusera på ränterabatten samt hur länge rabatten håller? Fick höra av en vän att rabatten är det viktiga då de flesta har ungefär samma listränta.

Vore även tacksam för tips om hur man bör gå tillväga som kommande husägare när man ringer bankerna! Vad säger man? Hur prutar jag bäst?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Vid 6% så kommer jag börja försöka sälja huset, då lägger jag 15 375kr enbart i ränta vilket är på tok för mycket att hantera själv och inte värt det.

En nära vän till mig köpte hus för några månader sen (flyttade från lägenhet). Han och hans fru har två barn och de betalar nu över 40 000 kr/månaden ENBART i ränteutgifter. Visst båda räknas till höginkomsttagare men det svider ändå ordentligt för dem varje månad rent kassaflödesmässigt.

En annan nära vän till mig separerade nyligen med sin sambo. De köpte lägenhet centralt i Stockholm för lite mer än ett år sen när ränteläget var annorlunda. Han har ett barn tillsammans med en annan kvinna och han har nu ca 40 000 kr / månaden i FASTA kostnader varje månad som han själv måste ta hand om. Han ska försöka dra ner på allt vad han kan när det kommer till nöjen nu under höst/vinter och rida ut ränte stormen samt bo kvar i nuvarande lägenhet.

Summerat: Räntor/bolån och sambo/barn är grejer man behöver göra kalkyler på!!
Finns säkert en herrans massa folk som ska vara PK och komma och säga att det är fel att tänka så.. (facepalm)