Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anen01:

Hej,

Jag och min fru funderar på att köpa/bygga hus.
Priset som vi tittar efter är 3-3,5 milj.
Vi har 15% kontantinsats.
Båda har fast månadsinkomst om 62 000 kr.
Vi har 4 barn.
Förutom mitt ordinarie jobb så arbetar jag extra som timanställd.
Jag undrar om banken räknar extra inkomst som jag har från min timanställning? Vi ska ansöka om lånelöfte så jag funderar om jag ska räkna med extra inkomster som jag har i ansökan?

Skulle säga att extra inkomst varierar från bank till bank men de flesta utgår från grundlönen

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Baserat på din beskrivning av din frus jobb låter det som att det är värt för henne att överväga att utbilda sig ytterligare även hon, när du är klar och fått nytt jobb så att detta blir ekonomiskt möjligt. Misstänker att detta är något ni redan diskuterat.

Det jobb hon har nu är redan tack vare utbildning. Hon är utbildad kock och jobbar som kock i förskola. Hon skulle kunna tjäna mer om hon jobbade privat men då är det ännu mer stress och det klarar hon inte. Hon trivs med jobbet förutom att att det är tungt och stressigt. Hon har ändå ökat sin lön rejält. För vara något år sedan tjänade hon mindre än mig. Hon började som vikare sedan köksbidräde och sedan kock och nu kockföreståndare. Gått från 17000 till 27000 i lön på bara 4 år mot jag som fått från 17000 till 22000 på 9 år.

Vi valde att låsa nu iaf på 4,09. Då slipper vi oroa oss även om vi knappast tjänar på det på längden men man vet aldrig när inflationen knappt sjunker och många varnar för prishöjningar igen. Man slipper iaf ha en timmes samtal med banken varje år nu för att förhandla fram nytt lån och de måste veta allt om ens liv och försöka sälja in massa saker dessutom.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Brutto/Netto är också kritiskt.

De flesta banker jag sett räknar som mest 1 heltidsinkomst per person som ansöker.

Banken kan dock räkna med all "stadigvarande" inkomst om den vill. Lite olika vad som räknas med stadigvarande inkomst.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anen01:

Hej,

Jag och min fru funderar på att köpa/bygga hus.
Priset som vi tittar efter är 3-3,5 milj.
Vi har 15% kontantinsats.
Båda har fast månadsinkomst om 62 000 kr.
Vi har 4 barn.
Förutom mitt ordinarie jobb så arbetar jag extra som timanställd.
Jag undrar om banken räknar extra inkomst som jag har från min timanställning? Vi ska ansöka om lånelöfte så jag funderar om jag ska räkna med extra inkomster som jag har i ansökan?

Vad säger denna om du fyller i den?
https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/sa_mycket_kan_du_lana...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det jobb hon har nu är redan tack vare utbildning. Hon är utbildad kock och jobbar som kock i förskola. Hon skulle kunna tjäna mer om hon jobbade privat men då är det ännu mer stress och det klarar hon inte. Hon trivs med jobbet förutom att att det är tungt och stressigt. Hon har ändå ökat sin lön rejält. För vara något år sedan tjänade hon mindre än mig. Hon började som vikare sedan köksbidräde och sedan kock och nu kockföreståndare. Gått från 17000 till 27000 i lön på bara 4 år mot jag som fått från 17000 till 22000 på 9 år.

Vi valde att låsa nu iaf på 4,09. Då slipper vi oroa oss även om vi knappast tjänar på det på längden men man vet aldrig när inflationen knappt sjunker och många varnar för prishöjningar igen. Man slipper iaf ha en timmes samtal med banken varje år nu för att förhandla fram nytt lån och de måste veta allt om ens liv och försöka sälja in massa saker dessutom.

Aha, jag förstår. Det lät som att hon tyckte att jobbet var en pina, därav förslaget.

Ja, medan ni har små marginaler kan det nog vara rimligt att binda.

Hoppas att du hittar ett jobb som är både mer stimulerande och mer välbetalt när du är klar med utbildningen sedan!

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Kan du förtydliga om ni tillsammans har 62 000 kr eller om båda individer har en månadslön på 62 000 kr var?

Tack för alla svar 😊
Tillsammans har vi 62 000 kr i bruttolön. Extra lön ligger på ca 11 000 kr brottolön per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anen01:

Tack för alla svar 😊
Tillsammans har vi 62 000 kr i bruttolön. Extra lön ligger på ca 11 000 kr brottolön per månad.

Med fyra barn är det nog kört att köpa för 3-3,5 miljoner på era löner, bankerna brukar inte vara särskilt snälla med deras kalkyler vad gäller hur mycket ett barn kostar, men beror ju på kontantinsatsen. Kan ni stoppa in 30%+ själva så kan det gå.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Med fyra barn är det nog kört att köpa för 3-3,5 miljoner på era löner, bankerna brukar inte vara särskilt snälla med deras kalkyler vad gäller hur mycket ett barn kostar, men beror ju på kontantinsatsen. Kan ni stoppa in 30%+ själva så kan det gå.

Ja utan barn borde det gå men med 4 barn kan det bli svårt med att få banken godkänna det.

Dessutom bör man vara försiktig med att belåna sig Max. Vi fick låna 2m när vi flyttade 2021 (då hade vi inte fött vårt andra barn dock). Hade vi gjort det med dagens priser för allt hade vi nog inte kunnat bo kvar. Vi köpte hus som kostade 1,2m varav ca 600k i lån. Nu är det dock på ca 500k.

Att vi inte behövde låna mer var för att vi sålde lägenheten i större stad för mer än huset kostade och innan dess hade jag sålt lägenhet får 1m 2015 som jag betalade 500k för 2010.

Är man helt ny på marknaden blir det svårare.

Man får välja själv risken man vill ta men jag är glad att vi inte tog dyraste huset vi kunde även om vi fick flytta 5mil från där vi bodde istället för 3 mil om vi hade lånat allt. (Bo kvar var tyvärr omöjligt speciellt efter pandemin ökade huspriserna även i utkanterna av staden).

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ja utan barn borde det gå men med 4 barn kan det bli svårt med att få banken godkänna det.

Dessutom bör man vara försiktig med att belåna sig Max. Vi fick låna 2m när vi flyttade 2021 (då hade vi inte fött vårt andra barn dock). Hade vi gjort det med dagens priser för allt hade vi nog inte kunnat bo kvar. Vi köpte hus som kostade 1,2m varav ca 600k i lån. Nu är det dock på ca 500k.

Att vi inte behövde låna mer var för att vi sålde lägenheten i större stad för mer än huset kostade och innan dess hade jag sålt lägenhet får 1m 2015 som jag betalade 500k för 2010.

Är man helt ny på marknaden blir det svårare.

Man får välja själv risken man vill ta men jag är glad att vi inte tog dyraste huset vi kunde även om vi fick flytta 5mil från där vi bodde istället för 3 mil om vi hade lånat allt. (Bo kvar var tyvärr omöjligt speciellt efter pandemin ökade huspriserna även i utkanterna av staden).

När jag och sambo köpte radhuset för 5 år sen så hade vi en tak på 4 miljoner. Det är vi tacksamma för idag. Med lån 2,7miljoner och tillgångar på 4 miljoner så har vi manöverutrymme. Just nu varnar kvällstidningarna att svenskarna bränner bufferten för att upprätthålla sin levnadsstandard. Så det 2024 blir intressant när ladorna är tomma och bolånets bindningstid har gått ut. Svider för alla inblandande. Antingen direkt eller indirekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anen01:

Hej,

Jag och min fru funderar på att köpa/bygga hus.
Priset som vi tittar efter är 3-3,5 milj.
Vi har 15% kontantinsats.
Båda har fast månadsinkomst om 62 000 kr.
Vi har 4 barn.
Förutom mitt ordinarie jobb så arbetar jag extra som timanställd.
Jag undrar om banken räknar extra inkomst som jag har från min timanställning? Vi ska ansöka om lånelöfte så jag funderar om jag ska räkna med extra inkomster som jag har i ansökan?

Det är nog på håret. Timanställning brukar inte räknas in. Men de brukar fråga när de gör en kreditupplysning om den angivna inkomsten skiljer sig från uppgifterna. I mitt fall blev det tvärtom. Jag angav min grundlön och när de kollade med UC så hade jag dubbla inkomsten jämfört med de angivna uppgifterna .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anen01:

Hej,

Jag och min fru funderar på att köpa/bygga hus.
Priset som vi tittar efter är 3-3,5 milj.
Vi har 15% kontantinsats.
Båda har fast månadsinkomst om 62 000 kr.
Vi har 4 barn.
Förutom mitt ordinarie jobb så arbetar jag extra som timanställd.
Jag undrar om banken räknar extra inkomst som jag har från min timanställning? Vi ska ansöka om lånelöfte så jag funderar om jag ska räkna med extra inkomster som jag har i ansökan?

Vi fick endast räkna 100% anställning och tror de flesta bankerna gör det samma om man inte har ett eget företag som i det närmaste rullar på passivt vid sidan av. Beloppsmässigt är det nog tight, 4 barn är dyrt både i verkligheten och i bankernas kalkyler. Bygga tror jag blir svårt att få till, då är normalt kraven på både kontantinsats och marginal i kalkylen betydligt högre än om man ska köpa hus. Vi räknade som regel att man skulle klara av en ökad kostnad på minst 10% för att bevilja byggnadskredit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Vi fick endast räkna 100% anställning och tror de flesta bankerna gör det samma om man inte har ett eget företag som i det närmaste rullar på passivt vid sidan av. Beloppsmässigt är det nog tight, 4 barn är dyrt både i verkligheten och i bankernas kalkyler. Bygga tror jag blir svårt att få till, då är normalt kraven på både kontantinsats och marginal i kalkylen betydligt högre än om man ska köpa hus. Vi räknade som regel att man skulle klara av en ökad kostnad på minst 10% för att bevilja byggnadskredit.

Det du nämner om ökad kostnad behövs nog verkligen. Väl nästan inga byggen som inte kostar mer än beräknat. Kolla Kirunas badhus som skulle kosta 300m och är uppe på en miljard.

När jag tänker efter känns 3-3,5m för nybygge ganska lågt. Det är vad nybygge kostade när jag kollade på det för flera år sedan. Priser på allt har stigit. Är det inräknat land (om det inte redan ägs) dra till vatten, fiber, el, göra iordning marken, inredning, bygglovsansökan osv?

Min kusin byggde ut sitt hus under pandemin och redan 2021 hade priserna på plankor och annat ökat rejält. Han gjorde jobbet själv och var inte nytt hus från grunden ändå ökade kostnaden rejält mot vad han räknar med från början.

Det känns säkrare köpa färdigt där man vet exakt priset. Men klart det är kul med nybyggt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det du nämner om ökad kostnad behövs nog verkligen. Väl nästan inga byggen som inte kostar mer än beräknat. Kolla Kirunas badhus som skulle kosta 300m och är uppe på en miljard.

När jag tänker efter känns 3-3,5m för nybygge ganska lågt. Det är vad nybygge kostade när jag kollade på det för flera år sedan. Priser på allt har stigit. Är det inräknat land (om det inte redan ägs) dra till vatten, fiber, el, göra iordning marken, inredning, bygglovsansökan osv?

Min kusin byggde ut sitt hus under pandemin och redan 2021 hade priserna på plankor och annat ökat rejält. Han gjorde jobbet själv och var inte nytt hus från grunden ändå ökade kostnaden rejält mot vad han räknar med från början.

Det känns säkrare köpa färdigt där man vet exakt priset. Men klart det är kul med nybyggt.

Problemet med anbud i dagens läge är att alla lämnar utan något inkluderat och de räknar kallt med allt extra som måste beställas.
En tragisk utveckling.
Men du får som mest få 10% över anbud när du får offerter har jag för mig.
Så lämnar dem på 3m så får det som mest bli 3.3m....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Problemet med anbud i dagens läge är att alla lämnar utan något inkluderat och de räknar kallt med allt extra som måste beställas.
En tragisk utveckling.
Men du får som mest få 10% över anbud när du får offerter har jag för mig.
Så lämnar dem på 3m så får det som mest bli 3.3m....

Det är 15% över som gäller om det är en prisuppskattning. Är det fast pris som gäller så är det avtalat pris som gäller. Sen reserverar sig i princip alla byggare såklart i avtalen för stigande priser på materialkostnader och liknande.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det är 15% över som gäller om det är en prisuppskattning. Är det fast pris som gäller så är det avtalat pris som gäller. Sen reserverar sig i princip alla byggare såklart i avtalen för stigande priser på materialkostnader och liknande.

Ah, hade missat att det var 15%. Men ja, så mycket fri skrivningar som det bara kan bli

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det du nämner om ökad kostnad behövs nog verkligen. Väl nästan inga byggen som inte kostar mer än beräknat. Kolla Kirunas badhus som skulle kosta 300m och är uppe på en miljard.

När jag tänker efter känns 3-3,5m för nybygge ganska lågt. Det är vad nybygge kostade när jag kollade på det för flera år sedan. Priser på allt har stigit. Är det inräknat land (om det inte redan ägs) dra till vatten, fiber, el, göra iordning marken, inredning, bygglovsansökan osv?

Min kusin byggde ut sitt hus under pandemin och redan 2021 hade priserna på plankor och annat ökat rejält. Han gjorde jobbet själv och var inte nytt hus från grunden ändå ökade kostnaden rejält mot vad han räknar med från början.

Det känns säkrare köpa färdigt där man vet exakt priset. Men klart det är kul med nybyggt.

Byggde 2009, 168 kvadrat, totalt ca 3,2 miljoner exklusive tomt.
Kan dock tänka mig att standard kataloghus på 110-120 kvadrat fortfarande går att få under den summan.

Ingenting kostade mer än beräknat btw, förutom att några saker vi lade till under byggtiden.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det är 15% över som gäller om det är en prisuppskattning. Är det fast pris som gäller så är det avtalat pris som gäller. Sen reserverar sig i princip alla byggare såklart i avtalen för stigande priser på materialkostnader och liknande.

De saker som har stått för de värsta extra kostnaderna jag har varit med om har haft med markberedningen att göra. Jag är inte sakkunnig för fem öre men har varit med om en kund som behövde påla och det blev ruskigt dyrt, trots att de hade gjort geologisk undersökning eller vad nu facktermen är. Det blev långt mer än 10% dyrare.

Permalänk
Skrivet av Kakann:

De saker som har stått för de värsta extra kostnaderna jag har varit med om har haft med markberedningen att göra. Jag är inte sakkunnig för fem öre men har varit med om en kund som behövde påla och det blev ruskigt dyrt, trots att de hade gjort geologisk undersökning eller vad nu facktermen är. Det blev långt mer än 10% dyrare.

Det är inte helt ovanligt. Vet personer som fått uppskattningar på några hundra tusen där markarbetet gått på långt över miljonen i slutändan. Är nog därför ganska få markanläggare som jobbar på annat än löpande pris.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det du nämner om ökad kostnad behövs nog verkligen. Väl nästan inga byggen som inte kostar mer än beräknat. Kolla Kirunas badhus som skulle kosta 300m och är uppe på en miljard.

När jag tänker efter känns 3-3,5m för nybygge ganska lågt. Det är vad nybygge kostade när jag kollade på det för flera år sedan. Priser på allt har stigit. Är det inräknat land (om det inte redan ägs) dra till vatten, fiber, el, göra iordning marken, inredning, bygglovsansökan osv?

Min kusin byggde ut sitt hus under pandemin och redan 2021 hade priserna på plankor och annat ökat rejält. Han gjorde jobbet själv och var inte nytt hus från grunden ändå ökade kostnaden rejält mot vad han räknar med från början.

Det känns säkrare köpa färdigt där man vet exakt priset. Men klart det är kul med nybyggt.

Hej
Här jag bor är tomt inte så dyrt runt 280 000 kr. För 5 månader sedan Kontaktade jag smålandsvilla för att få kalkyl på ett hus.
Då räknade de till 3,5. Det är inräknat tomt, anslutning, kring kostnaderna och viss markarbete.
Jag har en en nära vän som byggde hus för ett år sedan från Vårgårdahus. Hans kostnader landade på 3,4 milj.

Jag räknar med att det ska gå upp men tar man total entrepnad så borde det ändå vara fast kostnad förutom markarbete. När det gäller markarbete så har kommunen gjort markundersökning och det kan användas som referens för att få kostnadsförslag.
Det är dåligt av banken att inte räkna de faktiska inkomsterna som en person har. Fokus borde vara om personen har betalningsförmåga eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anen01:

Hej
Här jag bor är tomt inte så dyrt runt 280 000 kr. För 5 månader sedan Kontaktade jag smålandsvilla för att få kalkyl på ett hus.
Då räknade de till 3,5. Det är inräknat tomt, anslutning, kring kostnaderna och viss markarbete.
Jag har en en nära vän som byggde hus för ett år sedan från Vårgårdahus. Hans kostnader landade på 3,4 milj.

Jag räknar med att det ska gå upp men tar man total entrepnad så borde det ändå vara fast kostnad förutom markarbete. När det gäller markarbete så har kommunen gjort markundersökning och det kan användas som referens för att få kostnadsförslag.
Det är dåligt av banken att inte räkna de faktiska inkomsterna som en person har. Fokus borde vara om personen har betalningsförmåga eller ej.

Markarbetet kan springa iväg ordentligt och gör egentligen ingen skillnad alls för slutvärdet vilket kan ställa till problem. Säg att du får en förhandsvärdering på 3,4 mkr och banken kickar igång en byggnadskredit på 2,8 mkr där ni hade tänkt betala 600k med egna medel. Bygget ska dra igång men oops, det var någonting som missades vid markundersökningen och ni måste påla eller spränga en massa vilket kostar en mille extra.

Mäklaren som gör värderingen lär knappast tycka att huset blir värt en mille extra för det och det måste därför antingen betalas genom egna medel eller blancolån eftersom banken vid omläggning till bolån endast får belåna 85% av värdet. Även generell värdeminskning på marknaden kan ställa till problem, inte skitkul att få en slutvärdering på 3 mkr om kostnaderna blev 4,4 mkr med det oväntade markarbetet.

Byggnadskrediter är lurigt och mer riskfyllt än att bara köpa ett hus även om inte det heller kommer utan risker så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Markarbetet kan springa iväg ordentligt och gör egentligen ingen skillnad alls för slutvärdet vilket kan ställa till problem. Säg att du får en förhandsvärdering på 3,4 mkr och banken kickar igång en byggnadskredit på 2,8 mkr där ni hade tänkt betala 600k med egna medel. Bygget ska dra igång men oops, det var någonting som missades vid markundersökningen och ni måste påla eller spränga en massa vilket kostar en mille extra.

Mäklaren som gör värderingen lär knappast tycka att huset blir värt en mille extra för det och det måste därför antingen betalas genom egna medel eller blancolån eftersom banken vid omläggning till bolån endast får belåna 85% av värdet. Även generell värdeminskning på marknaden kan ställa till problem, inte skitkul att få en slutvärdering på 3 mkr om kostnaderna blev 4,4 mkr med det oväntade markarbetet.

Byggnadskrediter är lurigt och mer riskfyllt än att bara köpa ett hus även om inte det heller kommer utan risker så klart.

Jag förstår hur du tänker men skulle alla som har normal inkomst tänka så är det ingen av de männsikor som har normal inkomst som kommer bygga hus.
Det går inte att förutse allt så skule man börja tänka att markarbeten kan gå upp till 1 milj eller så är det ingen som vågar. Jag tänker mest att man kan nog hämta mycket information innan och sedan överväga risken. Klart har man otur kan ekonomin/livet krasch också och då har man inte ens råd att slutföra byggandet eller betala lånet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

om jag köper bostadsrätt för 550k med 15% kontant, renoverar för 150k och får den värderad till 850k, kan jag då få ett lägre amorteringskrav av banken på direkten?

Kanske.
Bostadsrätter kan vara lite trixiga när det gäller renoveringar och höjning av det amorteringsgrundande värdet inom 5 år.
Om värdeökningen till största del kommer från din renovering och inte en allmän prisuppgång i ditt område, så KAN din bank EVENTUELLT godkänna att ni sätter ett nytt högre värde. Men det beror på vilka kriterier de anser måste vara uppfyllda. Exempelvis hur många rum som renoverats, och vilka rum. Och vilken faktisk förändring i skick som skett i och med renoveringen. Så det bästa är att du kollar med din bank, vad som behöver uppfyllas för att du ska kunna få ett nytt värde inom 5 år.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Tog rörligt när min bindning gick ut i våras. Fick 0,70 (först 0,35 men förhandlade till mer) rabatt där och bara 0,20 på alla bundna så tog därför rörligt.

Ligger nu på 4,44 men kommer öka till 5,04 2 augusti.

Kan binda på 8år till 4,09 efter rabatt. På så sätt skulle jag spara pengar nu men det blir nog dyrare när räntorna går ner. De andra bundna är ingen mening för de är så dyra.

Kommer studera och bara jobba halvtid för att kunna plugga. Detta gör att man lön går från ca 22k innan skatt till 11k innan skatt. Fruns lön ökade just till 27k.

Tillsammans kommer vi alltså ha typ 30k efter skatt inkl barnbidragen på 2500kr och en liten pension på 1000kr månaden jag ärvt av min far.

Räkningarna ligger på ca 20k i månaden inkl långsiktigt sparande till barnen och pension (men inget sparande till buffert för oss själva).

Då vi varit föräldralediga länge har vi inte lyckats öka vår buffert utan den har snarare minskat med tiden. Vi har dragit ner på inköp senaste åren men vi skulle kunna dra ner ännu mer. Tex jag har köpt en del spel och datorgrejer och annat som jag inte behöver köpa mer av närmaste 2 åren. Men fortfarande med 2 barn och 2 vuxna går mycket till mat och kläder även om vi mest handlar kläder åt barnen. Jag jobbet hemifrån men frun pendlar och så åker vi och storhandlar ett par mil bort från vår småort och annat så går en del till pendelkort och bränsle till bilen också så de ca 10k efter räkningar försvinner fort.

Om jag klarar utbildningen är det närmast garanterat jobb och lönen blir nästan dubbla på runt 40k.

Måste satsa på utbildningen för kommer ingen vart med jobbet jag har utan snarare tjänar man mindre med åren tack vare inflationen. Lönen ökade med bara 1.8% senast och det är långt under inflationen.

Så jag tänker att det kanske är värt att sänka räntan nu även om det kanske blir dyrare i längden men då kommer jag tjäna mer. Men den kanske hinner gå ner innan mina 2 års studier är slut ändå?

Banken tycker inte jag ska binda. Det skulle vara skilja sig 350kr i månaden just nu med lånet på 400k. Men det kan ju öka ytterligare och måste spara varje krona närmaste 2 åren.

Vad tycker ni?

Kan nämna att jag har ett mindre lån på 80k bundet på 8 år sedan januari på 3,99 så därför jag inte bara kan byta bank eller få få mer rabatt.

Kan också nämna att elen är bunden på
46 öre till nästa höst. Efter det kommer värmekostnaderna stiga. Vi gör av med ca 9000kwh per år och det är med ganska låga temperaturer på vintern inne. 20 på undervåningen där värmepumpen är och 17 på övervåningen där
Det är vanliga element.

Det är hus men bostadsrätt. Så vi betalar 5500kr till föreningen i månaden och just nu ca 3000kr till banken för lån och amortering. Resten är el, vatten, försäkringar, CSN lån, billån och skatt, mobiltelefoner, Netflix och annat.

Att ett mindre lån är bundet på 8 år behöver inte nödvändigtvis vara ett hinder för att byta bank. När räntorna går uppåt så minskar i regel ränteskillnadsersättningarna. Om jag var du, och var sugen på att se mig om lite, skulle jag be banken om att få reda på vad det skulle kosta att lösa lånet i förtid.
Å andra sidan kanske du snarare tänkte på att du förmodligen inte skulle kunna få samma ränta eller lägre någon annanstans, och så kan det ju absolut vara. Men de totala räntekostnaderna kanske kan bli lägre, även om du går miste om just räntan på dessa 80k.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Permanent höga räntor, oops

https://www.expressen.se/ekonomi/nationalekonom-hoj-styrranta...

Eller så går det åt helvete för ekonomin i resten av världen, en pandemi, eller varför inte ett världskrig. Då blir det lågräntepolitik igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Permanent höga räntor, oops

https://www.expressen.se/ekonomi/nationalekonom-hoj-styrranta...

Eller så går det åt helvete för ekonomin i resten av världen, en pandemi, eller varför inte ett världskrig. Då blir det lågräntepolitik igen.

Vi får hoppas att det är journalisten som petat dit ordet permanent, annars ger jag inte mycket för kompetensen hos karln.
Det är ju lika dumt som att ha trott att de skulle vara permanent låga.
Är det något vi kan vara 100% på säkra på så är det att de kommer variera

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Permanent höga räntor, oops

https://www.expressen.se/ekonomi/nationalekonom-hoj-styrranta...

Eller så går det åt helvete för ekonomin i resten av världen, en pandemi, eller varför inte ett världskrig. Då blir det lågräntepolitik igen.

Finns det någon nationalekonom som har haft rätt hittills de senaste 2 åren?

Antalet konkurser ökar dramatiskt och räntehöjningarna står ensamt för mer än 30% av inflationen. Det är ett långsamt trögt system som sakta men säkert tuggar sig fram. Snart kommer de lika panikartat att sänka räntan igen när de plötsligt upptäcker att det gått för långt.

Frågan är bara hur lång tid det tar, om man skulle tjäna på att binda sina bolån ett år eller två. Bankerna borde ju veta bättre i sina prognoser än vad man som lekman kan gissa, så att man alltid betalar en premie för att få stabilitet. Att banken alltid vinner på bundna räntor. Det är ju trots allt en form av försäkring. Marknaden har hittills har inte tagit höjd för 5% ränta iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Finns det någon nationalekonom som har haft rätt hittills de senaste 2 åren?

Efttersom alla alltid säger olika finns det säkert någon, problemet är väl att man vet först efteråt vem det var som hade rätt 😂

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Nationalekonomi är som hårdvaru predictions på Youtube. Man chansar med runt 50%, har man rätt så är man trovärdig expert

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

I slutet av september är det dags för att omförhandla vårt bolån. I dagsläget har vi 1,34% (3 år) på 2,85 mil. Jag försöker göra en budget och undrar vad vi ska räkna med för ränta. Har någon en uppskattning på vad en rimlig rörlig ränta kan ligga på? Efter att ha förhandlat med olika banker. Enligt SBABs kalkyl landar den på 4,92% (3 mån).

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

I slutet av september är det dags för att omförhandla vårt bolån. I dagsläget har vi 1,34% (3 år) på 2,85 mil. Jag försöker göra en budget och undrar vad vi ska räkna med för ränta. Har någon en uppskattning på vad en rimlig rörlig ränta kan ligga på? Efter att ha förhandlat med olika banker. Enligt SBABs kalkyl landar den på 4,92% (3 mån).

Vi ligger just nu på 4,49% rörlig hos Swedbank. Ungefär samma storlek på lånet

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB