Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

I slutet av september är det dags för att omförhandla vårt bolån. I dagsläget har vi 1,34% (3 år) på 2,85 mil. Jag försöker göra en budget och undrar vad vi ska räkna med för ränta. Har någon en uppskattning på vad en rimlig rörlig ränta kan ligga på? Efter att ha förhandlat med olika banker. Enligt SBABs kalkyl landar den på 4,92% (3 mån).

Vad har ditt bostad för värde?

Tror du läste fel 4,92% är SBAB Aktuella boräntor de riktiga räntorna är lite lägre då SBAB inte har någon förhandling när det kommer till rabatt utan de ger automatiskt rabatt beroende på deras kalkyler.

En bostad som är värderad till 4 miljoner med 2,85 miljoner i lån får 4,6% ränta hos SBAB ifall din bostad uppfyller kraven för grönt bolån så du ytterligare lite mer rabatt det gäller nästan alla banker så glöm inte att ta upp det ifall din bostad uppfyller kraven.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Vad har ditt bostad för värde?

Tror du läste fel 4,92% är SBAB Aktuella boräntor de riktiga räntorna är lite lägre då SBAB inte har någon förhandling när det kommer till rabatt utan de ger automatiskt rabatt beroende på deras kalkyler.

En bostad som är värderad till 4 miljoner med 2,85 miljoner i lån får 4,6% ränta hos SBAB ifall din bostad uppfyller kraven för grönt bolån så du ytterligare lite mer rabatt det gäller nästan alla banker så glöm inte att ta upp det ifall din bostad uppfyller kraven.

Ungefär 3,5 miljoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Finns det någon nationalekonom som har haft rätt hittills de senaste 2 åren?

Antalet konkurser ökar dramatiskt och räntehöjningarna står ensamt för mer än 30% av inflationen. Det är ett långsamt trögt system som sakta men säkert tuggar sig fram. Snart kommer de lika panikartat att sänka räntan igen när de plötsligt upptäcker att det gått för långt.

Frågan är bara hur lång tid det tar, om man skulle tjäna på att binda sina bolån ett år eller två. Bankerna borde ju veta bättre i sina prognoser än vad man som lekman kan gissa, så att man alltid betalar en premie för att få stabilitet. Att banken alltid vinner på bundna räntor. Det är ju trots allt en form av försäkring. Marknaden har hittills har inte tagit höjd för 5% ränta iaf.

Så länge Sverige ligger under USA lär väl dollarn fortsätta vara dyr. 3.75 är ju en bra bit under vad den ligger på i USA. Så om inte USA sänker rejält fort utan ligger kvar runt 5% borde Sverige behöva följa med.

Däremot så vågar de väl inte för vi är extra räntekänsliga. Men Sverige har mer inflation än USA och värden på kronan är en stor anledning ont.

Men som du säger är det bara gissningar. Men priserna är fortfarande alldeles för höga. Kollade på köpa en chokladkaka idag men ångrade mig direkt. 29,90 på min lokala Coop. För något år sedan vad det 16,90kr men visserligen vid en större butik där jag bodde då. Även om de pressar ner inflationen till 2% är det tyvärr bara att det slutar öka i samma takt. Att det går ner igen lär det väl aldrig göra och kan ta många år innan lönerna stigit så de motsvarar inflationen om de någonsin gör det för matvaror.

Nu har jag bundit så kanske lätt för mig att säga men hoppas de höjer till 5% så vi får starkare krona och slut på inflationen.

Men skulle inte förvåna om de börjar sänka så fort de får lite kalla fötter och så öka inflationen igen. Ännu har de visat beslutsamhet men tittar man på 60-70 talen så åkte de berg och dalbana i 2 decennier för de började trycka pengar så fort ekonomin gick dåligt och så fick de börja om igen hela tiden.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Ungefär 3,5 miljoner.

Så 4,87% i ränta från SBAB för dig.

Finns några saker du nu kan göra för att försöka få ner räntan

Omvärdera din bostad ifall den har gått upp i värde måste ha gått 5 år sedan sista värderingen och måste vara skriftlig kostar en slant runt 1500-2500 kr.

Du bör se 4,87% som ett tak och försöka förhandla ner räntan med andra banker dock så får du nog inte den bästa räntan då bostaden är ganska högt belånad så kanske 4,75% är nog en okej ränta för dig men enda möjligheten att säkert veta är att få offerter från bankerna så ringa och förhandla med flera banker och ta det bästa erbjudandet.

En sak du bör tänka på är att räntan förmodligen stiger en bit till då riksbanken kommer höja reporänta minst 1 gång till de flesta ekonomer gissar på att det handlar om 0,25% till.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av dagas:

Kollade på köpa en chokladkaka idag men ångrade mig direkt. 29,90 på min lokala Coop. För något år sedan vad det 16,90kr men visserligen vid en större butik där jag bodde då.

En Lindh chokladkaka kostar 20kr på vår Willys och 38kr på vår Ica Nära o_O

Jag blir chockad när jag ser vissa storhandla på små Ica Nära som tar ockerpriser på allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av herrgurkan:

En Lindh chokladkaka kostar 20kr på vår Willys och 38kr på vår Ica Nära o_O

Jag blir chockad när jag ser vissa storhandla på små Ica Nära som tar ockerpriser på allt.

Finns bara en Ica Nära och en Lilla Coop i min stad. Åker dock 2 mil till annan stad att storhandla men ibland måste man komplettera med saker som mjölk som tagit slut eller nått och är för dyrt att åka 4 mil (fram och tillbaka) för det.

Vi fick inte låna tillräckligt för hus i stor stad så vi fick flytta. Det gjorde att lånet inte blev så högt men allt annat blev dyrare när inflationen slog till. Högre skatt, mer bränslekostnad då man bor långt ifrån allt, dyrare att handla om man ska handla lokalt så man måstets bilen överallt, frun betalar för att pendla till jobbet istället för att cykla som hon kunde innan. Saknas fjärrvärme i den lilla staden. Allt möjligt som gör boendet dyrare.

Hade inte pandemin dragit upp priserna hade vi precis fått råd med ett radhus i utkanten av staden där vi bodde men när allt med liten gräsmatta ökade massor så var flytta från staden enda alternativet om vi inte ville bo kvar i liten lägenhet på 3e våningen.

Hoppas verkligen priserna går ner snart för nästa vinter när bindningen på elen går ut kommer annars vara ett fruset helvete.

Jag pluggar så jag ska tjäna mer men under tiden jag pluggar minskar inkomsten. Det är moment 22. Måste plugga för att få mer för att klara högre priserna men om priserna ökar mer kommer man inte ha råd fortsätta plugga.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Finns bara en Ica Nära och en Lilla Coop i min stad. Åker dock 2 mil till annan stad att storhandla men ibland måste man komplettera med saker som mjölk som tagit slut eller nått och är för dyrt att åka 4 mil (fram och tillbaka) för det.

Vi fick inte låna tillräckligt för hus i stor stad så vi fick flytta. Det gjorde att lånet inte blev så högt men allt annat blev dyrare när inflationen slog till. Högre skatt, mer bränslekostnad då man bor långt ifrån allt, dyrare att handla om man ska handla lokalt så man måstets bilen överallt, frun betalar för att pendla till jobbet istället för att cykla som hon kunde innan. Saknas fjärrvärme i den lilla staden. Allt möjligt som gör boendet dyrare.

Hade inte pandemin dragit upp priserna hade vi precis fått råd med ett radhus i utkanten av staden där vi bodde men när allt med liten gräsmatta ökade massor så var flytta från staden enda alternativet om vi inte ville bo kvar i liten lägenhet på 3e våningen.

Hoppas verkligen priserna går ner snart för nästa vinter när bindningen på elen går ut kommer annars vara ett fruset helvete.

Jag pluggar så jag ska tjäna mer men under tiden jag pluggar minskar inkomsten. Det är moment 22. Måste plugga för att få mer för att klara högre priserna men om priserna ökar mer kommer man inte ha råd fortsätta plugga.

Hmm, kan vi inte låta denna tråden handla om bolån och inte om prisökningar. Risken finns att mod låser tråden och det skulle vara mycket sorgligt

Permalänk
Medlem

Måste kolla om någon här varit med om något liknande.

Hittade en bostadsrätt som prickade i det mesta jag letade efter så gick in till banken och ansökte om ett lånelöfte baserat på just den och får beviljat 1,85M. Så går glatt vidare med budgivningen och vinner med ett slutpris på 1,85M så glatt tänker jag att allting är klart och går in på min bank igen och ansöker om bolånet baserat på tidigare lånelöfte (ca 2 veckor efter jag fick lånelöftet) får det automatiska beskedet att mitt bolån inte blir beviljat.

Sen när jag pratar med en person på banken om bolånet så får jag veta att jag max kan låna 1,3M för bostadsrätten vilket i min värld är helt sjukt då det nästan är 300 000 kr mindre än lånelöftet jag fick 2 veckor tidigare.

Föreningen har inte en dålig ekonomi med belåning under 5000kr / kvm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resania:

Måste kolla om någon här varit med om något liknande.

Hittade en bostadsrätt som prickade i det mesta jag letade efter så gick in till banken och ansökte om ett lånelöfte baserat på just den och får beviljat 1,85M. Så går glatt vidare med budgivningen och vinner med ett slutpris på 1,85M så glatt tänker jag att allting är klart och går in på min bank igen och ansöker om bolånet baserat på tidigare lånelöfte (ca 2 veckor efter jag fick lånelöftet) får det automatiska beskedet att mitt bolån inte blir beviljat.

Sen när jag pratar med en person på banken om bolånet så får jag veta att jag max kan låna 1,3M för bostadsrätten vilket i min värld är helt sjukt då det nästan är 300 000 kr mindre än lånelöftet jag fick 2 veckor tidigare.

Föreningen har inte en dålig ekonomi med belåning under 5000kr / kvm.

Lustigt. Hur motiverade banken gränsen på just 1,3 miljoner? De fall där lånelöften man får automatiskt utan manuell granskning brukar enligt min erfarenhet var en bra bit lägre än de brukar gå med på vid ett manuellt beslut där man även visar objektet man tänkte bjuda på.

Har du kollat även med andra långivare?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resania:

Måste kolla om någon här varit med om något liknande.

Hittade en bostadsrätt som prickade i det mesta jag letade efter så gick in till banken och ansökte om ett lånelöfte baserat på just den och får beviljat 1,85M. Så går glatt vidare med budgivningen och vinner med ett slutpris på 1,85M så glatt tänker jag att allting är klart och går in på min bank igen och ansöker om bolånet baserat på tidigare lånelöfte (ca 2 veckor efter jag fick lånelöftet) får det automatiska beskedet att mitt bolån inte blir beviljat.

Sen när jag pratar med en person på banken om bolånet så får jag veta att jag max kan låna 1,3M för bostadsrätten vilket i min värld är helt sjukt då det nästan är 300 000 kr mindre än lånelöftet jag fick 2 veckor tidigare.

Föreningen har inte en dålig ekonomi med belåning under 5000kr / kvm.

Har ingen åsikt råd eller tips men vill fråga, vad sa banken när du ifrågasatte detta? Vad var deras förklaring?

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilka banker som beviljar amorteringsfrihet när man är föräldraledig? Vi har bundna lån i SEB som går ut i september. Där har vi haft amorteringsfritt i 6mån nu och där kan man bara ha 3mån i taget innan man får ansöka igen. Vi har precis ansökt igen och blivit nekade då de helt plötsligt anser att vi har ekonomi till att amortera.

Hos bekanta som har sbab och handelsbanken har de beviljar amorteringsfritt lika länge som föräldraledigheten, någon som vet mer?

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Lustigt. Hur motiverade banken gränsen på just 1,3 miljoner? De fall där lånelöften man får automatiskt utan manuell granskning brukar enligt min erfarenhet var en bra bit lägre än de brukar gå med på vid ett manuellt beslut där man även visar objektet man tänkte bjuda på.

Har du kollat även med andra långivare?

Japp har kollat med andra och fått ett mycket rimligare lånelöfte från dem som fortfarande är lägre än vad jag räknat med.

Skrivet av Squallie:

Har ingen åsikt råd eller tips men vill fråga, vad sa banken när du ifrågasatte detta? Vad var deras förklaring?

De räknade bland annat med en höjning av hyran på ca 30%. Och sen var det mest nonchalant att "oj det får vi kanske titta på varför lånelöftet var så långt från sanningen".

Känns som alla banker räknar med en extrem levnadskostnad också där jag som helt ensam skulle ligga på över 10 000kr / månad efter lån, el, värme, vatten.

Spontant när jag gör en kalkyl från länsförsäkringar med ett lån på 1,85M med mina egna levnadskostnader (något överdrivna) så behöver räntan nå nästan 10% innan det skulle bli helt tomt i plånboken varje månad och utan att jag då gör några egna nedskärningar på mat / telefon / bredband osv.

Är det något man faktist kan diskutera med dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resania:

Japp har kollat med andra och fått ett mycket rimligare lånelöfte från dem som fortfarande är lägre än vad jag räknat med.

De räknade bland annat med en höjning av hyran på ca 30%. Och sen var det mest nonchalant att "oj det får vi kanske titta på varför lånelöftet var så långt från sanningen".

Känns som alla banker räknar med en extrem levnadskostnad också där jag som helt ensam skulle ligga på över 10 000kr / månad efter lån, el, värme, vatten.

Spontant när jag gör en kalkyl från länsförsäkringar med ett lån på 1,85M med mina egna levnadskostnader (något överdrivna) så behöver räntan nå nästan 10% innan det skulle bli helt tomt i plånboken varje månad och utan att jag då gör några egna nedskärningar på mat / telefon / bredband osv.

Är det något man faktist kan diskutera med dem?

Fast med ett lån på 1,85m så kommer du hamna på 10k ungefär bara i ränta och amortering idag.
Jag har ett lån på 1,65 och ligger på 9600kr inkl. amortering ungefär med rörligt lån (med rabatt på räntan via facket).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resania:

Japp har kollat med andra och fått ett mycket rimligare lånelöfte från dem som fortfarande är lägre än vad jag räknat med.

De räknade bland annat med en höjning av hyran på ca 30%. Och sen var det mest nonchalant att "oj det får vi kanske titta på varför lånelöftet var så långt från sanningen".

Känns som alla banker räknar med en extrem levnadskostnad också där jag som helt ensam skulle ligga på över 10 000kr / månad efter lån, el, värme, vatten.

Spontant när jag gör en kalkyl från länsförsäkringar med ett lån på 1,85M med mina egna levnadskostnader (något överdrivna) så behöver räntan nå nästan 10% innan det skulle bli helt tomt i plånboken varje månad och utan att jag då gör några egna nedskärningar på mat / telefon / bredband osv.

Är det något man faktist kan diskutera med dem?

Det kan väl vara rimligt med en höjning av hyran på 30%? Beror helt på framtida kapitalbehov i kombination med vad räntorna ligger på just nu osv. Om man tänker köpa något som är precis på gränsen för vad man har råd med så är det brukligt att banken får godkänna lånet för just det objektet innan man skriver under köpeavtalet.

När jag och frun köpte vår första gemensamma lägenhet så tyckte banken att vi hade köpt för över marknadspriset eftersom deras 8 månader gamla statistik var lägre, så för att det skulle gå ihop behövde vi lägga in 250k extra från sparpengarna trots att vi behövde låna långt under vad de var villiga att låna ut till oss.

Det man kan göra är att höra med andra banker såklart men om alla säger samma sak är det inte mycket mer man kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det kan väl vara rimligt med en höjning av hyran på 30%?

Om det är en uselt skött förening eller nyproduktion med glädjekalkyl, visst. Annars är det fullständigt orimligt.
Ungefär som att man skulle räkna upp sin inkomst med 30% för man nog får en bra lönehöjning nästa år.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Resania:

Känns som alla banker räknar med en extrem levnadskostnad också där jag som helt ensam skulle ligga på över 10 000kr / månad efter lån, el, värme, vatten.

Spontant när jag gör en kalkyl från länsförsäkringar med ett lån på 1,85M med mina egna levnadskostnader (något överdrivna) så behöver räntan nå nästan 10% innan det skulle bli helt tomt i plånboken varje månad och utan att jag då gör några egna nedskärningar på mat / telefon / bredband osv.

Vad man har för egentliga levnadskostnader är rätt irrelevant för en banks riskkalkyler, de arbetar med riktlinjerna som konsumentverket ger ut varje år och beräknar på hela lånestocken. Ibland justerar banken denna något men sällan nedåt utan nästan alltid uppåt.
https://www.konsumentverket.se/om-konsumentverket/var-verksam...

För ett ensamhushåll med 32 åring:
All mat hemma inkl. luncher, 3630 kr
Övriga kostnader: 2250 kr
Hushållskostnader mellanstor stad: 3650 kr

Totalt: 9530 kr.

Detta exkluderar pendlingskostnader till jobbet, finns det en bil så blir det säkert 5-6000 kr till. Är det kollektivt så räknar de säkert med 1000-1500 kr till.

Så räkna på hur högt räntan kan gå på din nettolön efter du dragit bort 10k + pendlingskostnaderna. Rimligen är kalkylräntan fortfarande ungefär 7% så klarar du inte minst detta med kvarvarande lön så sänks säkert lånebeloppet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resania:

Japp har kollat med andra och fått ett mycket rimligare lånelöfte från dem som fortfarande är lägre än vad jag räknat med.

De räknade bland annat med en höjning av hyran på ca 30%. Och sen var det mest nonchalant att "oj det får vi kanske titta på varför lånelöftet var så långt från sanningen".

Ok. Är de andra lånelöftena hyfsat nära vad du behöver för att kunna genomföra köpet?

Utan lite faktiska siffror på inkomst etc. så är det svårt att säga mer specifikt varför det blev som det blev.

Kan hålla med om att en avgiftshöjning på 30% känns saftigt om det är en välskött förening, men visst finns det fall där sådant kan uppstå i en sämre skött förening.

Ska man vara petig så betalar du ingen hyra för en bostadsrätt, du betalar en avgift till föreningen. Även om det i detta fall är uppenbart vad du menar så skadar det inte att använda rätt begrepp för tydlighetens skull.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om det är en uselt skött förening eller nyproduktion med glädjekalkyl, visst. Annars är det fullständigt orimligt.
Ungefär som att man skulle räkna upp sin inkomst med 30% för man nog får en bra lönehöjning nästa år.

Tycker att de flesta föreningar är tvivelaktigt skötta utan att tänka rätt vad gäller kassaflöde för lån och annat. Men att i det här läget behöva höja med 30% med skenande inflation och höjda räntor är inte nödvändigtvis en uselt skött förening, kanske inte den bäst skötta föreningen men även bra föreningar har behövt höja relativt mycket nu på sista tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tycker att de flesta föreningar är tvivelaktigt skötta utan att tänka rätt vad gäller kassaflöde för lån och annat. Men att i det här läget behöva höja med 30% med skenande inflation och höjda räntor är inte nödvändigtvis en uselt skött förening, kanske inte den bäst skötta föreningen men även bra föreningar har behövt höja relativt mycket nu på sista tiden.

Relativt mycket ja, men inte 30%, det är extremfall.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Relativt mycket ja, men inte 30%, det är extremfall.

Nej det är inte extremfall, extremfallen med uselt skötta föreningar ligger på 50%+ och bra skötta sådana ligger i många fall på iaf 10% eller lite mer. Men det är ju ingen perfekt skött förening som behöver höja 30% men det behöver inte vara uselt heller, allt beror på vilka omständigheter som är. Banken lär inte räkna in något sådant om den inte sett saker den inte gillade i underlaget iaf.

EDIT: Har pratat med en del ekonomiska förvaltare och höjningarna som normala föreningar gör eller behöver göra är rätt höga. Se artikeln nedan med vad Nabo säger.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-rapport-bostadsratters-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Banken lär inte räkna in något sådant om den inte sett saker den inte gillade i underlaget iaf.

Nej, så får vi väl hoppas att det är och att banken inte räknar det i allmänhet.
Ska bankerna börja räkna in stora marginaler på allt som kan höjas lär det bli än mer problem på bostadsmarknaden.
Och med problem menar jag inte bara sjunkande priser, men förstagångsköpare kommer ju stängas ute än mer än vad de redan gör.

Vi har olika definition av uselt, de som behöver höja 50% skulle jag snarare kalla katastrof

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har bankerna inte ändrat sina kalkyler när man testar hur mycket bolån man kan ta?
Jag tycker mig få samma resultat nu som för över ett år sen fast jag trycker in samma siffror om inkomst mm som då.

Testade med denna: https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/sa_mycket_kan_du_lana...

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Har bankerna inte ändrat sina kalkyler när man testar hur mycket bolån man kan ta?
Jag tycker mig få samma resultat nu som för över ett år sen fast jag trycker in samma siffror om inkomst mm som då.

Testade med denna: https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/sa_mycket_kan_du_lana...

Testade snabbt, skulle snarare säga att de ändrat kraftigt.
1,33 fick jag låna enligt den, jag har 2,4 i lån och kunde åtminstone för två år sen lånat mer än så trots att min inkomst var betydligt lägre då.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Testade snabbt, skulle snarare säga att de ändrat kraftigt.
1,33 fick jag låna enligt den, jag har 2,4 i lån och kunde åtminstone för två år sen lånat mer än så trots att min inkomst var betydligt lägre då.

Ja jisses vad de har stramat åt, har en son som fortfarande bor hemma och beloppet jag får låna halveras om jag uppger att han bor hos mig.

Bostadspriserna kommer falla om det är på detta sättet att folk inte får låna lika mycket längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Har bankerna inte ändrat sina kalkyler när man testar hur mycket bolån man kan ta?
Jag tycker mig få samma resultat nu som för över ett år sen fast jag trycker in samma siffror om inkomst mm som då.

Testade med denna: https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/sa_mycket_kan_du_lana...

Tycker det är ungefär samma för SBAB som tidigare, de har väl höjt levnadskostnader mm vilket kommer slå mer om man har lägre inkomst men ge mindre förändringar om man har högre inkomster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tycker det är ungefär samma för SBAB som tidigare, de har väl höjt levnadskostnader mm vilket kommer slå mer om man har lägre inkomst men ge mindre förändringar om man har högre inkomster.

Jo det förklarar nog saken.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Relativt mycket ja, men inte 30%, det är extremfall.

en föreningen med lån vars bindingstid löper ut under samma år kan mycket väl behöva höja 30% utan att det skulle tyda på att något är misskött.

absolut minimum är ju en höjning i linje med inflationen, vilket skulle vara runt 10%. Sen har de allra flesta föreningar också lån vars kostnader ökat med långt mer än 10%, så 30% är långt ifrån något extremt.

En tidigare slappt skött föreningar kanske kan höja mindre genom att skära ner på utgifter, men om de utgifterna kan skäras ned på utan konsekvenser borde det ju gjorts tidigare kan man tycka.

En bra skött föreningen som redan har slimmade kostnader måste höja för att kompensera för inflation + ökad räntekostnad.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Någon som vet vilka banker som beviljar amorteringsfrihet när man är föräldraledig? Vi har bundna lån i SEB som går ut i september. Där har vi haft amorteringsfritt i 6mån nu och där kan man bara ha 3mån i taget innan man får ansöka igen. Vi har precis ansökt igen och blivit nekade då de helt plötsligt anser att vi har ekonomi till att amortera.

Hos bekanta som har sbab och handelsbanken har de beviljar amorteringsfritt lika länge som föräldraledigheten, någon som vet mer?

Nordea gör det också för alla föräldralediga.

Skrivet av Json_81:

Om det är en uselt skött förening eller nyproduktion med glädjekalkyl, visst. Annars är det fullständigt orimligt.
Ungefär som att man skulle räkna upp sin inkomst med 30% för man nog får en bra lönehöjning nästa år.

30% är inte så mycket, med dagens skenande inflation och höjda kostnader för det mesta ser jag det inte som orimligt även för välskötta föreningar. Det är ju bara att höja från 3 000 kr till 3 900 kr eller från 6 000 kr till 7 800 kr. Tror snarare att det kan vara många föreningar med hög belåning som kommer att få höja med betydligt mer än 30% när lånen ska sättas om. Det finns en jävla massa nyproduktion där ute med 12-16 tkr i belåning per m2 och det kommer svida duktigt.

Skrivet av mistahh:

Har bankerna inte ändrat sina kalkyler när man testar hur mycket bolån man kan ta?
Jag tycker mig få samma resultat nu som för över ett år sen fast jag trycker in samma siffror om inkomst mm som då.

Testade med denna: https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/sa_mycket_kan_du_lana...

Kvar-att-leva-på-kalkylerna och driftskostnaderna har skruvats upp i takt med kostnadsökningarna och det ger ganska stor negativ effekt för låneutrymmet framförallt på de som söker själva och/eller har "låga" inkomster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

30% är inte så mycket, med dagens skenande inflation och höjda kostnader för det mesta ser jag det inte som orimligt även för välskötta föreningar. Det är ju bara att höja från 3 000 kr till 3 900 kr eller från 6 000 kr till 7 800 kr. Tror snarare att det kan vara många föreningar med hög belåning som kommer att få höja med betydligt mer än 30% när lånen ska sättas om. Det finns en jävla massa nyproduktion där ute med 12-16 tkr i belåning per m2 och det kommer svida duktigt.

Så är det, kollade på nybygge i småstaden där jag bodde och där är räntekänsligheten runt 20% (1% högre ränta = 20% avgift för er som inte känner till begreppet) och de är 1-2 år sedan inflyttning så 1-2% i ränta. Sedan har bostadsbyggaren redan räknat med att det skall höja avgiften 10-20% per år de första 5 åren.

Blir inte så roligt när avgiften går från 4k till 8k i månaden för en två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Så är det, kollade på nybygge i småstaden där jag bodde och där är räntekänsligheten runt 20% (1% högre ränta = 20% avgift för er som inte känner till begreppet) och de är 1-2 år sedan inflyttning så 1-2% i ränta. Sedan har bostadsbyggaren redan räknat med att det skall höja avgiften 10-20% per år de första 5 åren.

Blir inte så roligt när avgiften går från 4k till 8k i månaden för en två.

Ugh... Glad att man bor i en äldre stabil förening där vi hela tiden räknat med 4% även om vi har haft 0.7% ränta på lånen och amorterat mellanskillnaden hela tiden, men det har krävt MYCKET jobb på årsstämmor för att de som bara vill tokmaxa värdet på sina försäljningar skulle få sin vilja igenom och köra noll marginal och superlåg avgift istället.

Ett tips för er som köper nu (mer än någonsin) är att noga kolla årsredovisningarna, det ger ett bra hum om var avgiften kommer ta vägen när man tittar på föreningens löptider för lån och hur de amorterat.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)