Hur äter Swec:are sin gröt? (Tips sökes)

Permalänk
Medlem

Cirka 2 dl havregryn
4 dl vatten (eller mjölk)
In i mikron, sedan 1 dl vassle och rör om.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Havre är naturligt glutenfritt. Sedan om företagen inte klarar av att hålla sina produktionslinjer rena ifrån andra spannmål, det är en annan femma

Stämmer att det är naturligt glutenfritt, men i praktiken kan vanlig havre innehålla spår av gluten i varierande mängd och innehåller ibland värden som överstiger var en person med celiaki kan tolerera. Vet inte vad du syftar på med produktionslinjer men i praktiken är själva råvaran ofta kontaminerad. Det sker eftersom vete och och andra sädeslag kan självså på havreåkrar. För att havre ska ha märkningen glutenfritt får inte vete odlas på angränsande åkrar. Dessutom får inte vete ha odlats på åkern de senaste två åren eftersom vete kan växa upp från tidigare sådd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Det är jättestor skillnad jämfört med finländska företag isåfall. Men Glutenfria produkter är väl ganska småskaligt i Sverige ännu, som jag har förstått det

Visste bara att finnarna vad duktiga på laktosfritt, men kul att det är glutenfritt också. I Sverige är det fortfarande lite sisådär med glutenfritt. Det finns massor av kassa produkter som snabbt skulle konkurreras ut om det fanns bra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Visste bara att finnarna vad duktiga på laktosfritt, men kul att det är glutenfritt också. I Sverige är det fortfarande lite sisådär med glutenfritt. Det finns massor av kassa produkter som snabbt skulle konkurreras ut om det fanns bra alternativ.

Är inte själv gluten intolerant, men kusinens flickor är och de bor i Sverige. Glutenfria produkter är det de frågar efter när någon ur släkten besöker dem.

Här har i stort sett alla butiker skilda hyllor för glutenfria produkter.

Var för en par år sedan på information vid en av mjölkvarnarna här i Finland, då de informerade om kraven de hade för att få sälja havre åt dem.
Där fanns det ingen tolerans för att andra sädesslag skulle smyga sig med om man sålde åt dem. Havre lassen som kom till dem åkte igenom en optisk sorterare och fanns det andra sädesslag med, så kunde man glömma att sälja fler gånger.

Edit: håller med om laktosfritt. Arla med flera använder väl gen 1 av framställning av laktosfri mjölk nu när Valios ursprungliga patent gick ut. Den nya Valio laktosfria mjölken går inte att särskilja ifrån ”normal” mjölk

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Jag äter inte gröt men sambon kör Kasein och Vassle (Whey) i sin för att få in nog med protein och hålla sig mätt längre.

Så just nu kör hon havre, mjölk, 50/50 Kasein/Whey. Hon blandar allt dagen före och låter det stå i kylen över natten.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

1 dl havregryn, 2 dl vatten sen in i mikron i 1 minut sedan ut igen och rör i ett rått ägg sen in i mikron i 1 minut till. Serveras med mjölk, äppelmos och kanel

Permalänk
Medlem

Gröt på rågflingsgröt (eller råggrynsgröt) med mjölk och rårörda lingon är en favorit. Hemlagad risgrynsgröt med mycket smör och grädde till jul är också gott tillsammans med skinkmackan. Har inte fattat grejen med havregrynsgröt (även om jag tycker det är gott med äppelkompott och mjölk), är det något träningspåhitt? I övrigt blir det alltid müsli, yoghurt och extra hasselnötter som mellanmål/lunch.

korr
Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Havregryn, vatten, salt.
Serveras i sin helhet med ett glas vatten.

Du borde spärras in. Vem fasen äter gröt med VATTEN???!
Nä, nu jävlar

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Du borde spärras in. Vem fasen äter gröt med VATTEN???!
Nä, nu jävlar

Tagga ned lite nu, gröten serveras au naturel tillsammans med ett glas vatten, att dricka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Havre är alltid glutenfri

mja, kan finnas spår av gluten i icke "glutenfri"

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

mja, kan finnas spår av gluten i icke "glutenfri"

Det kan det göra om företagen inte har skilda linjer eller seriösa rutiner för havre/glutenfritt. Men syftade ursprungligen på att havre är alltid glutenfritt.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Äter gröt nästan dagligen och har gjort så i många år nu. Min vanligaste gröt gör i kastrull med 2,5 dl havregryn, 5 dl vatten, salt, 1 dl Creamy Apple Pie, Milk & Oats från av märket Body Science. Ibland blandar jag ett ägg med proteinpulvret och lite av den varma gröten för att temperera ägget (för att inte göra äggröra) innan allt går ner i kastrullen i någon minut. Toppar sedan med vad som finns hemma, vanligtvis frysta blåbär/banan/nötter/frön och jordnötssmör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Det kan det göra om företagen inte har skilda linjer eller seriösa rutiner för havre/glutenfritt. Men syftade ursprungligen på att havre är alltid glutenfritt.

yes okey, inte så insatt i havre branchen

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Rekommenderar rågmjölsgröt med en rejäl smöröga.

Permalänk
Medlem

Lite stevia på, ingen mjölk.
Inga konstiga gryn, vanligt hederligt jävla havregryn ska det vara.

Permalänk
Medlem

• Havregryn med extra fiber 0,75 dl
• Lite frysta blåbär
• Vatten 1,25 dl
• In i micron på 750w 1:45

Toppa med lite mjölk.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem

Dubbelt så mycket vatten som havre. Koriander, chilipulver och svarta jästa sojabönor, en tärnad tomat om jag har. Stek ett ägg samtidigt som gröten kokar, skiva och rör i. 💪
Har försökt knäcka ägget i direkt men då blir gröten för tjock och bränner alltid fast i kastrullen.

Om jag känner för sött så äpple och kanel iatället.

Permalänk
Medlem

Kom hit från förstasidan. Julgröt och frukostgröt är två olika saker.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar varianten med mjölk och utan havregryn.

Permalänk
Medlem

1dl havregryn
2dl vatten
1krm salt
Mikrovågsugn i 3 minuter.
Serveras med rårörda lingon och mellanmjölk.

Julgröten är jag väldigt lat med. Köper färdiga "korvar".
Serveras med kanel, lite socker, och mjölk.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Havregryn med mjölk och socker. Behöver inte tillagas, äts som det är.
Jag brukar dock lyxa till det med torkad frukt, frön och nötter.

Permalänk
Medlem

Min PT gav mig gröt som mellanmål. 70g havregryn, 40g proteinpulver, en banan, 2 dl mjölk.
Jag äter bananen , blandar mjölk och proteinpulver, sen äter jag havregrynen som dom är med sked. Hatar gröt. All form av gröt.

Permalänk
Musikälskare

Äter nästan all mat som finns i våran värld, gröt och janssons frestelse tycker jag tyvärr är hemskt och det går alltid bort på julbordet

Jag äter mig mätt på sillen (lokalt från en fiskare vi känner som lägger in själv, inget ABBA's mög)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Frukostgröt hittade jag på en trevlig variant på i somras när vi var ute och tältade med familjen. Då gick ju inte att ha med kylvaror som mjölk, och inte heller sugen på att bära havredryck eller liknande. (hade 23kg på ryggen ändå...) Vanlig havregrynsgröt med en näve kokosflingor gav en fin touch, samt toppat med ringlad honung. Supergott, och en skön energikick när man är lite kulen på morgonkvisten. Har även gjort det hemma nån gång efter det.

Risgryndgröt äts med kanel och, om den inte är sötad i sig, lite socker. Tips är att leta rätt på äkta ceylon-kanel istället för den "vanliga" kanelen. Finns ofta i ekologiska hyllorna, t.ex. märket Pauluns. Det ger en annorlunda men god touch. I mitt huvud är ceylon-kanel i första hand förknippat med "Chai te", men det fungerat bra på gröt. Barnen föredrar dock sylt på risgryndgröten. Jag provade lite kall gröt (sån från plastkorv som är ganska söt) med sylt och det gav flasback av att äta risifrutti som barn. Helt OK.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

1 del havregryn
2 delar vatten
Eventuellt lite salt om jag kommer ihåg det.
Tillagas i micron.
Jag brukar köra med ett kopp mått jag köpte på M&M butiken vid Times Square, det blir en bra mängd.
Serveras utan något mer.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk

Jag blandar mascarpone (2x250 gram) med cottage cheese (2x500 gram) i en bunke. Sen micrar jag ca 35 gram blåbär på låg effekt (160 W) i 1:45, tar 250 gram av röran och 15-20 gram Önos jordgubb lågkalorisylt. Det är min frukost. Liknar risgrynsgröt.

Man kan nästan tro att jag räknar kalorier men icke. Det har bara landat i vad som är lagom och att ta 250 gram gör att det räcker i sex dagar.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Man blir ju ändå lite mörkrädd när man ser att så många gör sin gröt på vatten. Gröt görs bäst om det kokas på kastrull med mjölk!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Man blir ju ändå lite mörkrädd när man ser att så många gör sin gröt på vatten. Gröt görs bäst om det kokas på kastrull med mjölk!

Du har en poäng, men jag är ingen morgon människa och jag kan inte dricka kaffe på tom mage så har varken tid eller lust att stå och röra i något vid spisen samt få en massa disk på det.

Till helgen kanske men då blir det mer åt brunch hållet.

Lagom med havregryn i tallriken, salta samt på med vatten och in i micron i två minuter. På med lingon sylt och lite mjölk klart.

Annars så blir det mycket risgrynsgröt så här års, tycker den är bäst kall med lite kanel och ljus sirap och mjölk.

Bara ögon mått, behöver man mäta o hålla på gör man det för sällan.

Permalänk
Medlem

Utan mjölk och lite stevia-pulver på.

Permalänk
Medlem

1 dl gryn
2,2 dl vatten
En skvätt kanel
En mindre skvätt chili
En mindre mindre skvätt salt
En matsked solroskärnor
Mikro 2,5 min
Sprinkla över lite rörsocker, på med mjölk efter behag.
Faaaaaaaan va gott!

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.