Hur äter Swec:are sin gröt? (Tips sökes)

Permalänk
Medlem

Solrosfrön, hackade äppelbitar, russin, äppelmos, lingonsylt, …

Finns många som smakar bra, ta typ två/tre av dessa och variera mellan dagarna

Permalänk

Lagom med vatten och gryn + en liten nypa salt i en djup tallrik.
Micra gröten tills den kokar. Dra ned effekten och micra ca 3 minuter till.
Sockra gröten och rör om med skeden. Gräv ner en klick smör i mitten så smöret smälter. Sockra lite till uppepå. Häll på mjölk och avnjut.
Jag har gjort så varje morgon nu i snart 20 års tid

Permalänk
Medlem

Min favorit för stunden är overnight oats gjord på 1dl havregryn, 1dl vaniljkvarg, 1dl havredryck, salt och kanel. Toppas med bär och skivad banan (och jordnötssmör om jag vill lyxa till det). Skitsmidigt att göra en stor batch och ha några dagar.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte min gröt slät och slibbig.
Kokar upp 2-3dl (1portion) vatten på spis. Häller sedan i havregryn och låter de koka i 30 sekunder.
Gillar den mer matig och "al dente". Äppelmos är att föredra, men kör just nu jordnötssmör i.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Havregrynsgröt är typ bara ätbart med knaperstekt bacon på. Ringla gärna över lite av stekflottet också.

Permalänk
Medlem

Overnight oats med chokladbollssmak. Äter till frukost varje dag och längtar till verkligen till varje frukost.

1 dl havregryn
1 dl mjölk
0.5dl(50gram)Vaniljkvarg
1 tsk Chifrön
1 dl Tyngres proteinpulver(vassle) med chokladbolls smak.

Rör ihop och låt stå i kylen över natten. Ätes kall. Jag kör deff just nu. Vill man ha större portion så bara dubbla portionen, men samma mängd proteinpulver. Men blir lagom mätt på det där, blir bra med protein just med proteinpulvret. Går att använda annan smak på proteinpulvret såklart, nån form av choklad tycker jag passar bäst. Men chokladboll slår allt

Men om det blir klassisk havregrynsgröt så har jag bara lågkalori äppelmos på och liten skvätt mjölk. Lågkalori äppelmos är godare än vanlig med socker tycker jag.

Permalänk
Medlem

1 dl havregryn
2 dl vatten
Kokas i kastrull på låg värme + omrörning till önskad konsistens uppnås.
Dricks med ett glas mjölk, ibland smörgås på sidan om.

Permalänk
Medlem

Ingredienser
~80g havregryn
Vatten så att allt blir blött + lite till
Ett stort ägg (70g)
En rågad skopa whey (choklad eller vanilj)
Russin

Instruktioner
Häll i havregryn och vatten i en kastrull.
Sätt kastrullen på en platta och sätt på plattan till 2/3 maxvärme.
Så fort gröten börjar röra på sig, sänk temperaturen till 1/3 maxvärme
Knäck i ägget
Rör runt tills ägget inkorporerats i gröten
Häll i whey
Rör runt och låt stå tills önskad konsistens uppnåtts

Lägg russin i botten på en skål
Häll gröten över russinen
Häll på mjölk
Ät!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

1,5dl havregryn
1 banan / påse med frukt
1dl protein pulver (jordgubb för tillfället)
2dl mjölk
1dl vatten
1/2-1 matsked jordnötsmör

In i mixern
vardagliga frukostsmoothien klar!

Permalänk
Medlem

2,5 dl vatten och 1 dl havregryn KOKAS PÅ SPISEN, ingen micro!
Riv ner 1 äpple. Ibland även lite färska bär såsom blåbär/hallon/jordgubbar
Sedan tillsätt en skvätt mjölk
Done!

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Jag kör helt vanlig "microgröt" som många andra. Sedan har jag:
- Pumpakärnor
- Solrosfrö
- Linfrö
- Chiafrö

Toppar sedan med lingonsylt och mjölk.

Permalänk
Medlem

Mikro
Äppelmos ( och kanel )
Mjölk

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Havregryn
Vatten
Salt

micro
done.

dricker det som finns tillgängligt, ibland inget, ibland vatten, ibland kaffe, ibland proteinshake.
Enkelt, snabbt, gott

Permalänk
Medlem

Hemma blir det oftast 1 dl gryn och 2 dl vatten samt lite russin, inget salt. På kör jag antingen en banan i skivor, blåbär eller äppelmos. Kör väldigt sällan mjölk på gröten.
På vandringar blir det 1,5 dl gryn, russin, solrosfrö, kokosflingor och pumpakärnor. Äts utan några mer tillbehör direkt ur kastrullen.
Vill slutligen slå ett slag för mannagrynsgröt, riktigt god i mindre mängd några gånger om året. Äts oftast med blåbärs- eller drottningsylt och mjölk.

Permalänk
Medlem

2 dl havregryn, blåbär & smultron (frysta), en skivad banan, massa kanel & mandelmjölk.
Micro 1 minut, blanda runt och 1 minut till.
I med 1 sked jordnötssmör.
Done!

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Har inte testat overnight oats ännu men verkar ju vara populärt. Vad är största fördelen med det, mindre tapetklistrigt?

Bra konsistens (imho, föredrar det framför vanlig gröt) och går fort att få frukost på bordet.

Permalänk
Medlem

Sällan gröt, men ibland overnight oats. Räknas det?

0,5 dl havregryn
0,25 dl chiafrön
0,25 dl frysta blåbär
1 tsk honung
1,5 dl havremjölk
1 matsked jordnötssmör (toppar på morgonen)

Låter stå över natten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kör ögonmått 😁

Glutenfritt havregryn
Kanel
Salt
Frysta blåbär
Mjölk eller Cocos mjölk beroende på känsla.

Havre är alltid glutenfri

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Havregryn, vatten, salt och vill jag ha nåt lite speciellt så tar jag en klick äppelmos.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Kör enligt farmors mått: tre nävar havregryn, vatten tills det inte är en smet, men inte för vattnigt. Sen lite salt. Kokas i kastrull på spisen.

Serveras med lingonsylt och mjölk (eller havredryck)

Ifall jag känner mig festlig så blir det hjortronsylt istället för lingonsylt.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

En flat tallrik
2dl havregryn
mät upp 3dl mjölk i ett glas
2 klickar smör
4 skivor ost?
2 mackor
häller havregrynen tillbaka i påsen
smörar mackorna
på med ostskivorna
i med oboypulver i mjölken och rör om.
ät dina mackor med ett glas oboy

till ungarna ger man 1del havregryn, 2delar vatten, nypa salt och serveras med hallonsylt och bananskivor.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Havre är alltid glutenfri

Tyvärr inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Havre är alltid glutenfri

Skrivet av medbor:

Tyvärr inte

Havre innehåller inte gluten men det är få producenter som går så långt att de bedyrar att deras havregrynsprodukt inte har kontaminerats med vetegluten.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tyvärr inte

Havre är naturligt glutenfritt. Sedan om företagen inte klarar av att hålla sina produktionslinjer rena ifrån andra spannmål, det är en annan femma

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Havre är naturligt glutenfritt. Sedan om företagen inte klarar av att hålla sina produktionslinjer rena ifrån andra spannmål, det är en annan femma

Njae, det är ju inte en annan femma om folk far illa av det, därför finns det specifikt glutenfria havregryn

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Havre innehåller inte gluten men det är få producenter som går så långt att de bedyrar att deras havregrynsprodukt inte har kontaminerats med vetegluten.

Det är jättestor skillnad jämfört med finländska företag isåfall. Men Glutenfria produkter är väl ganska småskaligt i Sverige ännu, som jag har förstått det

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Havregrynsgröt med en extra skopa vetekli, serveras med kanel, mjölk och hemkokt lingonsylt, äppelmos, "rabarbersylt" eller blåbärssylt. Har nog ätit frukostgröten så i säkert 15års tid, konstigt nog tröttnar jag inte..

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

Havregryn 1,5 dl
vatten 2.5 dl
in i micron sen på med mjölk och ljus sirap

Permalänk
Medlem

Många schyssta tips att prova, uppskattas

Skrivet av FattarNiInte:

Gräv ner en klick smör i mitten så smöret smälter. Sockra lite till uppepå. Häll på mjölk och avnjut.

Smör har jag faktiskt inte tänkt på, det ska provas.

Skrivet av oatp1b1:

Bra konsistens (imho, föredrar det framför vanlig gröt) och går fort att få frukost på bordet.

Måste prova det någon dag, konsistensen på mikrogröt är nog det jag har svårast med. Gryta orkar jag inte med

Skrivet av Wescan:

Overnight oats med chokladbollssmak. Äter till frukost varje dag och längtar till verkligen till varje frukost.

1 dl havregryn
1 dl mjölk
0.5dl(50gram)Vaniljkvarg
1 tsk Chifrön
1 dl Tyngres proteinpulver(vassle) med chokladbolls smak.

Rör ihop och låt stå i kylen över natten. Ätes kall. Jag kör deff just nu. Vill man ha större portion så bara dubbla portionen, men samma mängd proteinpulver. Men blir lagom mätt på det där, blir bra med protein just med proteinpulvret. Går att använda annan smak på proteinpulvret såklart, nån form av choklad tycker jag passar bäst. Men chokladboll slår allt

Men om det blir klassisk havregrynsgröt så har jag bara lågkalori äppelmos på och liten skvätt mjölk. Lågkalori äppelmos är godare än vanlig med socker tycker jag.

Provade proteinpulver några gånger men det jag hade hemma blev inget vidare gott (osötad choklad). Min mage hatar sötningsmedel tyvärr, annars låter ju inte chokladboll fel. Choklad, banan och jordnötssmör kanske? Hmm ..

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

1 dl havregryn, 2 dl vatten, ica BASIC lingonsylt och lite mjölk och en knäckemacka. Kostnad 5kr/gröt?